Vapaa kuvaus

Aloituksia

9

Kommenttia

1399

1. Ilman opetusta ei kehity, koska selästä käsin on vaikea/mahdoton nähdä, kulkeeko hevonen niin hyvin kuin miltä tuntuu. Ja jos itsessä on jotakin korjattavaa, esim istunnassa, sitä ei välttämättä itse huomaa eikä sitä niin ollen voi korjatakaan. Tunneilla on käytävä jos haluaa kehittyä, mutta ratsastuskoulujen ryhmätunnit eivät tue sitä tavoitetta montaakaan vuotta. Joten siinä vaiheessa kun alkaa tuntua ettei oppi etene, olisi hyvä hetki siirtyä yksityistunneille. Ne maksavat enemmän, mutta jos opettaja on asiansa osaava, se kannattaa. Itse suosittelen yksityistunteja aina ja kaikille, mutta on eri asia, onko ihmisillä niihin varaa.

Hevosen vuokraaminen voisi olla hyvä ratkaisu, mutta jos haluat tosissasi kehittyä, voisit ehkä harkita ylläpitohevosta, jos vain rahat riittävät. Kehityksen kannalta yp olisi vielä parempi vaihtoehto kuin vuokraaminen. Kummassakin tapauksessa (yksityis)tunneilla olisi silti hyvä käydä.
  2. Ensin suljet portin ettei hevonen pääse karkaamaan, sitten päästät sen irti kuin olisit vienyt sen tarhaan. On makuasia, haluaako sillä pitää riimun tai suitset päässä vai ottaako nekin pois. Minä otan pois. Jos on suitset, ohjat on otettava pois, jotta ne eivät missään tilanteessa pääse hevosen jalkoihin.

Sitten hevonen komemmetaan liikkeelle. Liikutuksen kulku noudattaa samoja linjoja kuin ratsastuskin, eli ensin käyntiä 5-10 min tai hevosesta riippuen ehkä kauemminkin (jos vain hevonen malttaa kävellä), sitten aletaan ravailla. Kun lämmittely on tehty, voi aloittaa laukat. Ihan samaan tapaan kuin ratsastaessakin. Hevosen voi/kannattaa antaa välillä kävellä vähän aikaa että se saa tasata hengityksensä. Lopuveryyttelyt taas samaan tapaan kuin ratsainkin. Ravaillaan jonkin aikaa ja sitten loppukäyntiin. Suuntaa on hyvä vaihtaa välillä, kuten ratsain tai liinassakin.

Jotkut hevoset innostuvat irtojuoksutuksesta niin että lähtevät laukkaamaan jo melkein siinä vaiheessa kun ne päästää irti, ja sitten riittää kun seisoskelee kentällä ja katselee niiden ilakointia. Toiset taas ovat laiskempia, ja koko irtojuoksutus saattaa kääntyä niin päin, että hevonen juoksuttaa ihmistä eikä päinvastoin. Laiskan hevosen kanssa liinajuoksutus onkin mielestäni parempi tapa, koska sillä tavalla hevonen on koko ajan kontrollissa eikä pääse lintsaamaan liikunnasta. Energiselle hevoselle irtojuoksutus sopii hyvin, koska se voi juosta vapaasti oman mielensä mukaan.
  3. Tässä viimeisin välikohtaukseni eilispäivältä:

Olin käymässä tätini luona. Hän pitää kissakatastrofiyhdistystä, ja niinpä päädyin hänen mukaansa hakemaan kolmea kissanpentua eräästä paikasta. Pennut oli saatu kiinni pieneen saunamökkiin, tuskin leikkimökkiä suurempaan, joten siellä oli todella ahdasta, etenkin, kun lauteilla ja lattialla oli jonkin verran tavaraa ja lisäksi sinne tunkeutui kaksi ihmistä kantokopat käsissään. Ensimmäinen pentu saatiin kiinni ja koppaan ilman ongelmia, mutta toinen oli lauteiden alla nurkassa. Koska olin lähimpänä, polvistuin lattialle ja ryömin lähemmäksi. Olin huomannut, että lattialla oli foliovuoka joka oli täynnä maitoa, mutta kun tiesin sen olevan siinä, osasin varoa kaatamasta sitä. Sain vedettyä pennun lähemmäksi niin että tätini sai siitä kiinni ja nosti koppaan, ja sitten aloimme etsiä viimeistä pentua.

Kohta näimme pienen valkoisen raidan vilistävän samaan nurkkaan josta olimme napanneet edellisen. Pentu ei pitänyt minusta, vaan murisi ja sähisi kuin sähikäinen vaikken ollut vielä lähelläkään. Polvistuin uudestaan lattialle ja aioin juuri ryömiä takaisin lauteiden alle sitä hakemaan, kun pentu pinkaisikin minua kohti ja loikkasi polveni yli - ja päätyi suoraan maitokuppiin. Kuppi meni tietyst nurin ja maidot levisivät lattialle, ja maidosta likomärkä pentu ryntäsi karkuun seuraavaan nurkkaan vetäen valkoista maitovanaa perässään. Sieltä minä sain sen kiinni, mutta olin sellaisessa asennossa etten päässyt kääntymään, joten tätini otti pennun niin että pääsin kääntymään. Avasin kopan luukun ja tätini tunki pennun sisään, ja minä löin luukun kiinni ennen kuin kukaan pääsi karkaamaan.

Puh! Kaikki kolme kiinni! Hyvä! Laskin käteni lattialle saadakseni tukea noustessani - ja tunsin jotakin kylmää ja tahmeaa käteni alla. Jotakin, mikä levisi ja pursui sormieni välistä. Ensimmäinen ajatukseni oli "YÖK", mutta sitten tajusin, että jos mössö olisi ollut sitä mitä ensimmäisenä ajattelin, olisin varmasti haistanut sen ja osannut varoa. Katsoin vastahakoisesti kättäni.

Kissanruokaa?

Katsoin tarkemmin. Kyllä, kissanruokaa se oli! Katsoin lattialla olevia sanomalehtiä, ja huomasin, että lehdellä tosiaan oli litistynyt läjä kissanruokaa. En ollut huomannut sitä kirjavalta paperilta, ja viileän ilman vuoksi en ollut edes haistanut sitä. No, harmitontahan kissanruoka on, joten pyyhkäisin käteni puhtaaksi lehden kulmaan ja nousin jaloilleni. Sitten mieleeni juolahti uusi ajatus: olin maannut rähmälläni lattialla juuri sillä kohdalla yrittäessäni saada pentuja kiinni lauteiden alta. Katsoin itseäni.
    Loistavaa! Farkkujeni tasku oli täynnä kissanruokaa, ja sitä oli myös paitani helmalla.

Hyvä uutinen oli se, että vaatteeni olivat imeneet ruuasta kosteutta niin paljon, että se oli helppo rapsutella pois eikä siitä jäänyt oikeastaan mitään näkyviä jälkiä. Sama asia oli myös huono uutinen... Ruumiinlämpöni levitti aromit ilmaan, ja paluumatkalla koko auto haisi kissanruualta. Ja takapenkiltä leijaili heikko maidon tuoksu kantokopasta...
    Onneksi haju laantui vaatteideni kuivuessa ja kissanpennun kuivatessa itsensä matkan aikana! Minulla ei ollut vaihtovaatteita mukana ja perillä meitä odotti ateria. Olisi ollut noloa istua pöytään kissanruualta lemuten, etenkin, kun tätini aviomies ja tämän vanhemmat olivat paikalla.

No, tärkeitä olikin saada pennut pois ulkoa villiintymästä, joten loppu hyvin kaikki hyvin!
  4. Jos oriitkin olivat syntyessään mustia tai melkein, niin nopeasti ne sitten ovatkin vaalenneet! Varsa on kyllä jännän värinen! En muista että olisin edes kuullut sellaisesta.

Niin, ei minunkaan neuvojani ole mikään pakko seurata. Ne ovat vain vaihtoehtoja muiden joukossa ja jokaisella on täysi vapaus valita tekeekö niin vai jättääkö mieluummin tekemättä.
  5. Jos hevosille voi järjestää myös kunnolliset ulkoilutilat ja jos siellä on tarpeeksi varastotilaa rehuille, kuivikkeille ja hevosten tavaroille, en näe mitään syytä miksei se voisi onnistua. Totean kuitenkin, että useimmat haluavat hevosensa talliin missä on kunnollinen ratsastuskenttä, joten ellei teillä ole sellaista (tai jotain muuta vastaavaa tilaa kenttätylöskentelyä varten), voi olla ettei kaveria ihan helposti löydy.

Mutta voisit aloittaa kyselyt levittämällä tallilla sanaa että teillä on tuollaista suunnitteilla ja kaveria kaivataan. He voivat sitten viedä sanaa eteenpäin omien kavereidensa kautta, ehkä muillekin talleille jne.

Tai voit laittaa ilmoituksia vaikka kauppojen ilmoitustauluille, tai kertoa siitä tarkemmin täällä foorumilla. Missä talli on, millaiset tilat hevosilla on/tulee olemaan, paljonko maksaisi, mitä tallimaksuun sisältyy ja mahdolliset muut velvollisuudet, esim se tallitöissä auttaminen. Täällähän välistä kysellään edullisia tallipaikkoja ja moni on harmitellut sitä, että vanhemmat kieltäytyvät ostamasta hevosta kalliiden tallimaksujen takia, vaikka taidot ja kokemus riittäisivätkin.

Huomauttaisin myös (tietämättä omasta kokemuksestasi), että jos saat kaveriksesi jonkun joka on ratsastanut esim muutaman vuoden ja juuri saanut oman hevosen, onko sinulla tarpeeksi taitoa ja kokemusta opettaa ja auttaa häntä, jos hänelle tulee ongelmia omansa kanssa? Yleisellä tallilla on aina kokeneempia joilta kysyä neuvoa, mutta omassa tallissa ei sitä ylellisyyttä ole. Jos jomman kumman vanhemmat eivät ole kokeneita hevosihmisiä, olette omillanne. Eli varmista sekin puoli ennen kuin lyöt suunnitelmia lukkoon liian sitovasti.