Vanhat hevoset ?

vanhusko?

Mitä mieltä ootte vanhoista hevosista ? (17-27 vuotiaat) Kuuluuko ne jo makkaraksi, vai onko niillä oikeus iloon ?
Pohdin, että jos esimerkiksi oma hevosenne käy jo vanhaksi, ostatko heti uuden vai annatko sille viimeisiksi vuosiksi hyvän kodin ? Entä he jotka omistatte vanhemman puoleisen hevosen, oletteko jo lopettaneet sen liikuttamisen vai ratsastatteko sillä vielä säännöllisesti ? Minkä ikäsenä pidätte vanhaa hevosta ?
Rupesin pohtimaan tätä luettuani yhden blogin postauksen vanhoista hevosista. Itse omistan 20 vuotiaan ihanan tamman, joka oli tavallaan vahinko ostos. Mutta en ole koskaan vakavissani ajatellut luopua siitä vanhuuden vuoksi. Hepallani mennään vielä normaalisti, koulua, maastot, ja esteet (70 cm).
Noniin, nyt haluaisin kuulla teidän mielipiteet ? Jos on oma kauramummo tai pappa, miten liikutatte ym. ? Entä onko sillä mitään sairauksia, vammoja ja niin edelleen ?

Aattelin tehdä tästä aiheen, nyt kaikki suut puhtaaksi ! :D

3

172

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minun hevoseni oli kolmenkymmenen kun jouduin luopumaan siitä. Ratsastin sillä normaalisti parikymppiseen asti, sitten aloin keventää liikutusta, ja viimeisen viiden vuoden aikana en ratsastanut enää ollenkaan. Se oli puhtaasti lemmikkinä, kunnes sen hampaat kuluivat niin ettei se enää pystynyt syömään normaalia heinää ja jouduin sen takia lähettämään sen vihreämmille laitumille. Muutoin se oli täysin terve ja hyväkuntoinen. Selkä ei ollut painunut, jalat eivät vaivanneet ja turkki oli sileä ja kiiltävä. Liikkuminen oli sulavaa ja pehmeää eikä lainkaan kankeaa tai hidasta kuten monella sen ikäisellä hevosella on. Hampaat olivat ainoa vanhuuden merkki, ja ainoa syy siihen, että emme pitäneet sitä enää kauempaa.

Minusta kolmekymppinen hevonen on vanha, mutta periaatteessa määrittelen ikää enemmänkin kunnon mukaan kuin ikävuosien. Jotkut hevoset ovat raihnaisia alle kaksikymppisinä, toiset kirmailevat kuin varsat vielä kolmekymppisinä, kuten omani teki.

• Kasiro

Minäkin laskisin enemmän kunnon kuin ikävuosien mukaan. Olen tuntenut muutaman pirteän 30:sen ja jokusen raihnaisen 20:sen.

• ponityttö53

Samaa mieltä kuin Kasiro. Hevosen kunto vaikuttaa eniten.

Ja tärkeetä on muistaa, että hevoset ei välttämättä arvosta "eläkeläisen elämää" samalla tavalla kuin ihmiset. Jos hevonen on tottunut liikkumaan paljon, äkillinen lomailu voi vaan stressata hevosta. Eläkeläisetkin kaipaa tekemistä jatkuvasti ja jos ei voi enää ratsastaa, pitää tehdä jotain muuta. Usein varsinkin käyttöhevosille voikin lopetus olla parempi vaihtoehto kuin joku oloneuvoksena olo. Toki jos liikuntaa vähennetään vähitellen, hevonenkin ehtii siihen tottua.

Mutta toisaalta hevonen on saaliseläin ja sille on luontaista että aina pitää olla valmis pakenemaan ja vaivat peitetään. Jos hevonen on jo niin raihnainen, ettei kestä kevyttäkään ratsastusta, todennäköisesti se alkaa olemaan jo varsin kipeä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      69
      7284
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      42
      5033
    3. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      91
      3127
    4. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      44
      2204
    5. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      20
      2071
    6. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      34
      2003
    7. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      17
      1757
    8. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      28
      1651
    9. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      14
      1633
    10. Tykkäätkö siitä

H- naisesta?
      Ikävä
      18
      1381
    Aihe