Vapaa kuvaus

Aloituksia

9

Kommenttia

1399

1. Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta tiedän yhden hevosen jolla oli sama homma. Se tosin alkoi onnahdella raskaassa rasituksessa tasaisellakin joten joko sen vamma oli pahempi alun alkaenkin tai ehkä leikkaus oli mennut pieleen, en tiedä. Mutta siltä oli ell kieltänyt hyppäämisen kokonaan. Sen kokoista sai mennä mistä se pääsi astumalla yli, mutta ei yhtään korkeampaa.

Henk koht en yrittäisi esteitä, juuri siksi, että yksi epäonnistunut alastulo, vaikka vain pienelläkin esteellä, saattaisi tehdä lopun koko hevosesta. Minä en kuitenkaan ole nivelvammojen asiantuntija, joten sanoisin, että luotettavinta tietoa saisit eläinlääkäriltä.
  2. Lisäänpä tänne muutaman omani ja pari muuta...

Kun ponillani nuorempana hypättiin, se hyppäsi todella hienosti niin kauan kuin ratsastaja jaksoi keskittyä siihen mitä tekee. Mutta jos herpaantui hetkeksikään, se saattoi yhtäkkiä vetää liinat kiinni juuri ennen estettä. Se keräsi takajalat alleen ja selvästikin valmistautui ponnistamaan, mutta sillä hetkellä kun ratsastaja nousi kenttäistuntaan mennäkseen mukaan hyppyyn, se pysähtyi, veti päänsä alas ja vielä oikein niiasi etujaloillaan. Kun itse oli jo menossa esteen yli ja hevonen äkkiä katosi alta, siinä ei ollut mitään tehtävissä, vaan alas tultiin kuin syvän meren sukeltaja esteen toiselle puolelle. Ja poni jäi poikkeuksetta seisomaan kiltisti esteen taakse odotellen, että ratsastaja kapuaisi takaisin satulaan. Sillä tyylillä lensin itse lukemattomia kertoja, ja samalla tyylillä tuli alas jokainen joka koskaan sillä esteitä hyppäsi.

Samoin maastossa sillä oli aluksi taipumusta innostua pukittelemaan oikein kunnolla. Ei todellakaan mitään pikkupukkeja, vaan oikein isomman luokan lentopukkeja. Siitäkään en edes tiedä kuinka monta kertaa lensin rähmälleni maahan kyyneleet silmissä. Ihme etten koskaan loukannut itseäni sen kanssa!

Yhden kerran poni käännähti sivuttain esteseen nähden juuri kun olin noussut kenttäistuntaan hyppyä varten. Onnistuin pitämään kiinni sen verran etten lentänyt esteen yli, mutta törmäsin kuperkeikalla estetolppaan niin, että hetken verran tunsin olevani selin ja ylösalaisin tolppaa vasten, ennen kuin valuin siitä päälleni pystyyn kentälle. Niin kuin sarjakuvissa... Minuun ei sattunut millään tavalla, mutta säikähdin silti sen verran, että minulle jäi siitä lievä estekammo. Taisin olla silloin 12-vuotias.

Muuan ystäväni oli selässä ilman satulaa. Hän oli kääntynyt istumaan takaperin ja makoili hevosen selässä lepuuttaen leukaansa ponin lautasilla. Yhtäkkiä poni keksi puskasta jonkun kummituksen ja loikkasi eteenpäin. Yhden laukka-askeleen ja pysähtyi sitten, mutta liike oli niin nopea, että ystäväni näytti hetken verran makaavan ilmassa ennen kuin mätkähti hankeen siinä asennossa missä oli ollut hevosen selässä. Jos luette Hevoshullua ja Polle vielä seikailee sivuilla, tiedätte mitä tarkoitan... Emma tippuilee Pollen selästä samaan tapaan tämän tästä.

Samoin muuan tuntilainen oli kerran huonolla tuulella tullessaan tunnille. Hän alkoi repiä ponia suusta ja potkia pohkeilla, vaikka useita kertoja käskin hänen rauhoittua ja kohdella ponia asiallisesti. Ei mennyt perille. Lopulta poni mulkaisi häntä olkansa yli, vilkaisi ympärilleen ja otti kaksi valtavaa laukka-askelta etuviistoon oikealle, pysähtyi varoittamatta ja painoi päänsä alas. Tyttö lensi komeassa kaaressa ponin pään yli, suoraan selälleen keskelle kuralammikkoa! Voisin vannoa, että poni teki sen aivan harkitusti! Olen vieläkin aivan varma, että se tähtäämällä tähtäsi lätäkköön johon nakkasi tytön. Saatuaan hänet satulasta se jäi seisomaan lammikon reunalle katselemaan kun kiroileva tyttö rämpi lammikosta vettä ja saviklimppejä vaatteista valuen. Lopputunnin ajan tyttö olikin oikein kiltisti.
  3. Jos käyt ammattilaisen valmennuksessa, miksi et kysyisi häneltä neuvoja apujen käytössä? Hänen olisi paljon parempi neuvoa asiassa, kun hän näkee hevosen, tietää mitä se osaa ja miten se vastaa mihinkin apuihin.

Laukanvaihdossa käytetään kyllä kaikkia apuja, ohjat, pohje ja istunta, mutta missä järjestyksessä mitäkin tehdään, riippuu siitä miten opettaja asian opettaa. Osaamaton hevonen herätetään tavallisesti puolipidätteellä, että se tietää että kohta tehdään jotakin. Mutta sen jälkeen menetelmät vaihtelevat. Jotkut opettavat, että ensin vaihtuu asetus, sitten pohkeet ja paino samaan aikaan. Toisten mielestä puolipidätteen jälkeen vaihdetaan ensin paino puolelta toiselle, sitten vaihdetaan asetus ja viimeksi pohkeet jotka ovat hevoselle merkki siitä, että se laukka vaihtuu NYT. Joku muu opettaa taas toisella tapaa.

Mutta jos tarkoitit yleisemmässä mielessä, niin osaamattomalla hevosella joutuu käyttämään korostetumpia apuja kuin osaavalla. Asetuksia on korostettava (asetetaan hevosta laukan suuntaan hiukan voimakkaammin askelta tai paria ennen vaihtoa, ja sitten vaihdetaan asetus toiselle puolelle myös hieman tavallista voimakkaammin - varoen kuitenkin, ettei kaula ala kääntyä), paino on siirrettävä voimakkaammin toiselle puolelle ja taakse siirtyvä ulkopohje on siirrettävä hiukan tavallista taaemmaksi. Kun hevonen oppii apujen merkityksen, niitä ei enää tarvitse korostaa, vaan voi siirtyä hiljalleen pienempään ja kevyempään apujenkäyttöön.

En tiedä vastasiko tämä nyt siihen mitä ajoit takaa kysymykselläsi, mutta tuon apujen käytön voi tulkita niin monella tavalla. Joka tapauksessa Katherine on oikeassa, ettei kannata alkaa opettaa laukanvaihtoa ominpäin vaikka itse tietäisikin miten se tehdään. On eri asia osata se itse kuin opettaa sitä hevoselle joka ei osaa, joten aloita laukanvaihdon opetus valmentajan avulla.