Mä ratsastan sellasella hevosella mikä toimii ekat 10 min ku unelma mut sit.. Se pysähtyy keskelle kenttää ja ei suostu liikkuu siitä minnekkää... Pohkeet ei auta eikä raipalla napauttaminen.. Omistaja sano et se testaa ratsastajaansa mut mulla on ongelma mite saan sen siitä liikkeelle... Jotkut sanoo et käännä voltille tai piä hevosta paikallaa nii kaua kunnes se haluis mennä mut en saa antaa sen kävellä enne ku mä annan luvan et apuja oisko?:D
ps. Oon ratsastanu 2 vuotta
apuaaa tartteisin:))!
7
70
Vastaukset
- Hiphei---
Koita käyttäytyä niinkuin et huomioisi koko pysähdystä vaan jatkat tyynesti eteenpäin napakoilla pohkeilla raipan iskuilla ja ohjaamalla vaikka se voltti. Jos hevonen ei toistuvasti reagoi raippaan niin mielestäni sillä saa silloin jo pamauttaa niin kovaa että kirpaisee ja pakko lähteä liikkeelle! Liian hellä raipan käyttö ikään kuin totuttaa hevosen siihen vaikka raippaa pitäisi melkein "pelätä" tai ainakin reagoida siihen.
- hih:3
Kiitos pitääki koklata:)!
Hellävaraisempi keino on, että kun hevonen kieltäytyy liikkumasta eteenpäin, vaadi sitä peruuttaman. On saman tekevää kulkeeko hevonen etuperin vai takaperin tai vaikka sivuttain jos niikseen tulee, kunhan saat sen liikkeelle. Jos se kieltäytyy peruuttamastakin, vaadi etuosakäännös. Heti perään toinen toiseen suuntaan. Paruutus, etuosakäännös, uusi peruutus ja taas etuosakäännös. Kokeile liikkuuko eteenpäin. Ellei, tee sama uudestaan. Tee mitä tahansa mikä pakottaa sen ottamaan edes yhden askeleen johonkin suuntaan, vaikka vain tasapainon vuoksi. Yhden askeleen otettuaan toinen tulee helpommin jne.
Rivakka läimäys raipalla voi tehota, mutta kuten itse sanoit, ei välttämättä, ja jos alat kovasti raippa käytellä, voivat sivustakatsojat alkaa valittaa. Omallani auttoi tuohon tautiin juuri se, ettei antanut sille aikaa ajatella, vaan vaati siltä nopeassa tahdissa kuvioita jotka vaativat keskittymistä. Sam on toiminut toistaiseksi kaikillam uillakin hevosilla joilla on taipumusta "liimakaviotautiin".
Jos hevonen pysähtyy omia aikojaan, sille ei pidä antaa lupaa jäädä siihen seisoskelemaan tai se helposti oppii, että pysähtymällä saakin jäädä paikalleen. Siinä tilanteessa hevonen saa itse päättää mitä tekee, mikä vain vahvistaa ei-toivottua käytöstä sen oppiessa entistä paremmin, ettei ratsastajan käskyistä tarvitse välittää.- taas apuva tartteeva
Kiitos:) sitä ittekkii mietin et jos raipalla rupean napauutelemaan niin joku tulee varmana valitamaan! Eli hellät keinot käyttöön:)! Mietin myös että jos kentällä on vaikka pieni este tai puomeja voisiko se auttaa?:)
Saadaksesi sen esteelle tai puomille sinun pitäisi ensin saada se liikkelle. Laita se ensin töihin tasaisella, ja sitten kun se kulkee taas kunnolla, kehu kovasti ja jatka ratsastusta mitä sitten olitkin tekemässä. Ai niin, jos se ei suostu myöskään normaaliin etuosakäännökseen, pakota se ottamaan askelia vaikka sillä, että käännät sen pään "syliin" ja tarvittaessa napautat raipalla pohkeen taakse tai takalistolle, kumpi tehoaa paremmin, niin että se ottaa takapäällään askeleen sivuun. Ja sitten heti eteenpäin. Toista tarvittaessa.
- mönni 13
Juuh mutta aattelin et sill ois jtn tekemist et se miettis niit jalkoja eikä pelkästää sitä pysähystä et sill oi tekmist ja pitää kokeilla sitä:)
Aivan oikein ajateltu sinänsä, mutta kuten sanottu, hevosta on turha yrittää esteille tai puomeille jos se ei suostu liikkumaan. Tai jos ajattelit että hevonen ei edes ala pysähdellä jos sen ohjaisi esteelle, niin ainakaan minun ponillani se ei auttanut. Jos se päätti pysähtyä, se pysähtyi, riippumatta siitä mitä sen kanssa puuhasi. Varsinainen temppu oli saada se siitä liikkeelle, ja siihen auttoivat ne aiemmin mainitut kikkailut. Mutta hevoset ovat yksilöitä. Vaikka puomit ja esteet eivät auttaneet minun ponillani, niistä voi olla apua sinulle, joten kannattaa se kokeilla jos siltä tuntuu. Minun tapani on toiminut milloin olen siihen joutunut turvautumaan, mutta se ei ole ainoa oikea, ja joku muu tapa voi toimia aivan yhtä hyvin. Joka tapauksessa hevonen todennäköisesti kokeilee useita kertoja, että onko todellakin niin ettei se enää saakaan pysähdellä noin vain, mutta toimit vain tyynesti samaan tapaan joka kerta kun se tekee niin, niin se kyllä lopulta luovuttaa ja lakkaa pysähtelemästä. Kauanko siihen sitten menee, sitä en osaa arvioida. Riippuu siitä, kuinka itsepäinen hevonen on kyseessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau566568Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens394321- 542149
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat381806Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,61401Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil151169- 241084
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671077- 671008
- 8979