Heippa kaikki avuliaat ihmiset! Minulla on nyt ylläpidossa nuori suokki tamma ja ajattelin että haluaisin opettaa sille laukan vaihdot. Miten tämä käytännössä tapahtuu? Mitä apuja kuuluu käyttää? Ei ole aiemmin tullut ratsastuskouluissa harjoteltua muuta kun esteillä automaatti-vaihto.. :-) kiitos jo etukäteen!
Laukan vaihdot
4
239
Vastaukset
- katherine
Jos et osaa itsekään laukanvaihtoja, älä lähde niitä hevoselle opettamaan. Varsinkin kun hevonen ei ole sinun. Jos omistaja haluaa myöhemin opettaa ihan oikeat kouluvaihdot, se on paljon hankalampaa jos hevoselle on opetettu vaihdot ensin huonosti.
Mikäli koet vaihtojen opettamisen tärkeäksi (esim. hyppäämisen takia) mene ammattivalmentajan tunnille, tarvittaessa pyydä valmentajaa ratsastamaan hevosella.- Innokas!!
Hei katherine! Omistajalta olen nimenomaan saanut ohjeeksi aloitella tällaisten juttujen harjoittelemista:) tiedän miten se käytännössä tapahtuu, mutta pyydän erityisiä vinkkejä osaamattoman hevosen vuoksi. Käyn myös säännöllisesti ammattilaisen valkuissa. Kysyin nimenomaan näistä apujen käytöstä niin voisitko kertoa niistä jos tiedät?
Jos käyt ammattilaisen valmennuksessa, miksi et kysyisi häneltä neuvoja apujen käytössä? Hänen olisi paljon parempi neuvoa asiassa, kun hän näkee hevosen, tietää mitä se osaa ja miten se vastaa mihinkin apuihin.
Laukanvaihdossa käytetään kyllä kaikkia apuja, ohjat, pohje ja istunta, mutta missä järjestyksessä mitäkin tehdään, riippuu siitä miten opettaja asian opettaa. Osaamaton hevonen herätetään tavallisesti puolipidätteellä, että se tietää että kohta tehdään jotakin. Mutta sen jälkeen menetelmät vaihtelevat. Jotkut opettavat, että ensin vaihtuu asetus, sitten pohkeet ja paino samaan aikaan. Toisten mielestä puolipidätteen jälkeen vaihdetaan ensin paino puolelta toiselle, sitten vaihdetaan asetus ja viimeksi pohkeet jotka ovat hevoselle merkki siitä, että se laukka vaihtuu NYT. Joku muu opettaa taas toisella tapaa.
Mutta jos tarkoitit yleisemmässä mielessä, niin osaamattomalla hevosella joutuu käyttämään korostetumpia apuja kuin osaavalla. Asetuksia on korostettava (asetetaan hevosta laukan suuntaan hiukan voimakkaammin askelta tai paria ennen vaihtoa, ja sitten vaihdetaan asetus toiselle puolelle myös hieman tavallista voimakkaammin - varoen kuitenkin, ettei kaula ala kääntyä), paino on siirrettävä voimakkaammin toiselle puolelle ja taakse siirtyvä ulkopohje on siirrettävä hiukan tavallista taaemmaksi. Kun hevonen oppii apujen merkityksen, niitä ei enää tarvitse korostaa, vaan voi siirtyä hiljalleen pienempään ja kevyempään apujenkäyttöön.
En tiedä vastasiko tämä nyt siihen mitä ajoit takaa kysymykselläsi, mutta tuon apujen käytön voi tulkita niin monella tavalla. Joka tapauksessa Katherine on oikeassa, ettei kannata alkaa opettaa laukanvaihtoa ominpäin vaikka itse tietäisikin miten se tehdään. On eri asia osata se itse kuin opettaa sitä hevoselle joka ei osaa, joten aloita laukanvaihdon opetus valmentajan avulla.- 11v ratsastaja
laukanvaihtoja voi harjotella myös kokorata leikkaalla. Itse harjottelin n.8vee russi ruunalla tänää (1.11.13)kentäl laukanvaihtoja, ja vaihtaa parhaiten niin, et meet vaik esim. vasen laukka ja oot pitkäl sivul, ni pitkän sivun puolessa välissä käännät reippaasti toisen puolen sivua kohti ja käännyt oikealle(vasen->oikea vaihto,toisinpäin toimii samal taval, mut toistepäin.)ja kännyt ,ahd. jyrkästi, ei kuitenkaan niin, että heppa melkeen menee nurin vaan sopivan jyrkästi, ja horjahdat samalla oikealle, niin pitäisi vaihtua laukan :) jos haluat tarkempia neuvoja, ni laita sähkäriä : [email protected]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau566568Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens394321- 542149
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat381806Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,61401Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil151169- 241084
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671077- 671008
- 8979