Vapaa kuvaus

Aloituksia

7

Kommenttia

1751

  1. C+får+sina+12+landskap,+Sannf++får+klämma+åt+svenskspråkiga+och+Saml+får+samla+pengar+via+skatteparadisen+för+att+vården+bolagiseras.+Om+någon+viker+i+fronten+så+går+partipiskan+hårt.Så+komiskt+att+se+speciellt+Sannf.+säga+att+man+håller+ihop+regeringsfronten.+När+man+för+tre+år+sedan+kritiserade+andra+för+samma+sak.
  2. Oberoende+av+vad+beslutet+gäller+så+är+det+verkligen+intressant+att+man+ser+det+som+en+solskensdag+för+landet.Av+de+här+orsakerna+ser+jag+det+som+nu+sker+som+mycket+oroande:1)+Den+information+som+getts+beslutsfattarna+har+varit+fel+och+inte+stämt+med+sanningen2)+det+undergräver+i+längden+medborgarans+förtroende+för+de+beslut+som+fattas.+Hur+skall+vi+veta+att+de+beslut+som+tas+i+andra+frågor+inte+också+är+lika+godtyckliga?3)+regeringen+vill+inte+pröva+lagligheten+i+de+beslut+som+fattas4)+att+inte+ens+regeringen+värnar+om+landets+lagar+innebär+i+nästa+steg+att+inte+heller+landets+medborgare+behöver+bry+sig+om+lagarna4)+vi+får+en+godtycklighet+som+skapar+oro+och+rubbar+samhällsfreden5)+vi+går+bort+från+den+konsensus+som+vi+hittills+jobbat+med+i+Finland+när+de+gäller+de+stora+frågorna+som+berör+alla+medborgare.+Med+en+konsensus+har+vi+tyckt+om+eller+inte+tyckt+om+beslut+men+ändå+levt+med+dem.+I+mindre+frågor+är+det+inte+lika+viktigt+med+konsensus6)+Finland+ställer+sig+på+sidan+av+internationella+europeiska+konventioner+som+hur+man+skall+behandla+de+mindre+använda+språken+i+ett+land.+Konventioner+som+Finland+redan+undertecknat.+7)+Finlands+internationella+trovärdighet+som+undertecknare+av+avtal+naggas+i+kanten.8)+eftersom+man+inte+respekterar+grundlagen+så+blir+frågan,+vilken+grundläggande+rättighet+anser+regeringens+tt+man+nästa+gång+kan+strunta+i+-+åsiktsfriheten,+rätten+att+samlas+fritt,+religionsfriheten?I+det+långa+loppet+är+det+här+inte+något+som+berör+bara+oss+svenskspråkiga,+det+berör+alla+i+landet,+hela+grunden+för+vår+demokrati+och+vårt+rättssystem.+När+det+här+fortsätter+har+vi+vid+horisonten+ett+mycket+instabilt,+ojämlikt+och+totalitärt+styre+i+landet.
  3. Jag+tror+att+vi+alla,+oberoende+av+språk+vill+att:1)+regeringen+och+riksdagen+fattar+beslut+på+fakta+och+inte+på+lögner+eller+påhittade+fakta2)+lagarna+skall+vara+lika+för+alla3)+regering+är+mån+om+att+följa+landets+lagar+(om+de+vill+att+vi+medborgare+skall+följa+dem+-annars+kan+medborgarna+välja+vilka+lagar+de+vill+följa+och+vilka+inte)4)+omfattande+beslut+som+fattas+skall+få+tillräckligt+med+tid+så+man+hinner+fundera+igenom+vilka+konsekvenserna+blir+för+dem+som+besluten+gäller.5)+vi+skall+kunna+känna+att+vi+inte+är+mindre+värda+medborgare+beroende+av+var+vi+råkar+bo+eller+vilket+språk+vi+talarSedan+är+det+åtminstone+för+mig+viktigt+i+vården:-+att+vårdpersonalen+lyssna+på+mig+och+det+jag+säger+-+att+jag+vet+att+vårdpersonalen+verkligen+begripit+vad+jag+vill+säga.+-+att+den+vård+jag+får+är+korrekt+och+riktig-+att+ja+slipper+många+återbesök+p.g.a.+misstagOm+det+här+uppfylls+så+blir+det+också+billigare+för+samhället+därför+att+då+har+vården+fungerat.+Men+det+är+tydligen+inte+trots+allt+avsikten+med+den+här+reformen.+Det+skulle+inte+ha+blivit+dyrare+att+ge+Vasa+fulljour,+det+skulle+naturligt+ha+tillgodosett+de+språkliga+kraven,+det+skulle+ha+beaktat+att+vi+har++livligt+trafikerade+vatten+mellan+Sverige+och+Finland+där+det+lätt+händer+olyckor,+det+skulle+ha+förhindrat+att+100+000+personer+får+längre+till+vården+än+rekommendationerna+är+(av+dem+är+50%+finskspråkiga+så+det+gäller+precis+finskspråkiga+lika+mycket+som+svenskspråkiga)
  4. Det+här+bevisar+jul+att+det+blir+nödvändigt+att+kunna+en+bra+svenska+också+på+orter+där+det+inte+bor+svenskspråkiga.+Hittills+har+et+varit+viktigt+på+tvåspråkiga+orter.+Men+ed+de+här+reformerna+visar+regeringen+att+vem+som+helst+kan+komma+i+den+situationen+att+det+plötsligt+börjar+käras+praktiska+kunskaper+i+svenska+för+att+få+jobb.+Det+här+utvidgar+behovet+av+att+kunna+en+bra+svenska+till+helt+nya+platser+i+landet.+Nu+finns+det+inte+längre+några+motiv+för+att+dra+in+undervisningen+i+det+andra+inhemska+språket+på+orter+som+är+helt+finskspråkiga.+Därför+att+utan+språkkunskaperna+kunde+det+bli+svårt+att+få+ordinarie+jobb.Verkligen+snyggt+handlat+av+regeringen+-+trots+att+de+naturligtvis+inte+tänkt+sig+att+det+får+de+här+konsekvenserna