Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
twervig
profiilit
twervig
twervig
Vapaa kuvaus
Aloituksia
7
Kommenttia
1751
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Då+visste+jag+inte+om!+Tänk+vad+jag+tog+fel.+Har+hela+dagen+och+hela+väckan+talat+svenska+med+grannarna,+med+dem+jag+träffat+och+på+jobbet.+En+enda+gång+har+jag+använt+finska+under+hela+veckan.+Oj+vad+jag+har+misstagit+mig+att+svenska+bara+talas+hemma+då...
26.08.2016 17:02
Ja,+märks+klart+att+du+vet+inne+vad+du+skriver+om.+Jag+vågar+slå+vad+om+att+du+inte+fått+dina+intyga+underkända+av+någon+myndighet+bara+för+att+de+varit+skrivna+på+finska,+inte+har+du+heller+blivit+utskälld+av+polisen+bara+för+att+du+nyktert,+sakligt+och+artigt+har+talat+finska,+inte+blir+dina+barn+utskällda+mitt+på+ljus+dagen+för+att+de+talar+svenska,+inte+heller+behöver+du+stup+i+kvarten+höra+att+du+skall+flytta+från+landet+(där+vi+bott+så+länge+man+överhuvudtaget+kan+känna+till+om+man+är+en+riktigt+vanlig+medborgare),+inte+behöver+du+heller+fundera+på+om+du+vågar+tala+finska+på+just+det+stället.+Allt+det+där+är+vardag+för+oss.+Och+det+allra+värsta+är+att+t.o.m.+myndigheterna+och+ledningen+i+landet+anser+att+det+är+fullt+normalt.+Skulle+det+ske+i+skolmiljö+så+var+det+automatiskt+fråga+om+mobbning+och+rasism.+Men+inte+när+det+gäller+den+svenskspråkiga+delen+av+befolkningen
24.08.2016 20:05
Absolut.+Kommentarerna+bara+bekräftar+vad+Expressen+skrev
24.08.2016 19:47
Nog+läste+man+tvångsfinska+redan+på+60-talet+i+de+svenska+skolorna+i+Finland.+Det+var+nog+inte+frivilligt,+och+inte+heller+ges+ju+de+svenskspråkmiga+barnen+någon+valmöjlighet+i+dagens,+läge+utan+måste+börja+med+finskan.
23.08.2016 21:10
Eftersom+de+redan+kan+engelska+så+har+de+betydligt+lättare+att+lära+sig+svenska+än+den+svåra+finskan
23.08.2016 21:02
sama+täälläkin.+Halusin+itse+kokeilla+eikä+koukkuun+jäin.+Tunne+on+ihana+nakurannalla+ja+farkuissa
16.08.2016 12:16
Nu+yrar+inledningen+igen.+Är+det+en+enspråkigt+finsk+kommun+har+man+inte+rätt+att+få+service+på+svenska.+Om+någon+ger+det+är+det+upp+till+den+personen.+Är+det+en+statlig+myndighet+som+man+placerat+på+en+helt+finsk+ort+men+den+myndigheten+skall+sköta+servicen+också+för+tvåsprkiga+kommuners+invånare+så+är+det+myndigheten+skyldig+att+ordna+servicen+på+både+finska+och+svenska.+Då+spelar+inte+placeringsorten+någon+roll+utan+det+är+fråga+om+vilket+verksamhetsområde+man+har+fått+på+sin+lott.
16.08.2016 12:07
Jag+vet+inte+varifrån+du+tar+din+information.+I+dag+har+jag+inte+talat+ett+enda+finskt+ord,+jag+har+jobbat+och+talat+svenska+med+dem+på+jobbet.+I+morgon+kommer+jag+att+göra+precis+på+samma+sätt.+Skriva+rapporter+och+göra+allt++annathelt+på+svenska.+Sorry+bara+att+du+är+så+felunderrättad.
15.08.2016 22:04
Hos+s+infodiskar+så++står+ofta+numera+också+postnummerorten+bara+på+finska.+Den+må+sedan+vara+hur+svensk+som+helst.+Snart+kommer+iv+få+en+situation+där+det+blir+förbjudet+skriva+ut+svenska+namn+på+försändelserna+för+att+de+skall+gå+fram
15.08.2016 18:09
Postinen+på+svenska?+När+har+något+sådant+kommit?+Inte+än+i+alla+fall+trots+deras+löften.+Jag+tycker+det+är+ett+utmärkt+drag+av+posten+sätta+in+reklamen+i+ett+omslag.+Hos+oss+vet+vi+precis+att+hela+den+bunten+kan+vi+slänga+med+en+gång.+Skulle+posten+idas+gära+något+på+svenska+så+kanske+man+skulle+se+vad+som+finns+inne+i+bunten.
15.08.2016 18:06
Och+det+är+säkert+också+för+mycket+begärt+att+få+en+länk+om+att+de+rika+är+finlandssvenskar.+Illa+nog+så+är+den+rikaste+delen+starkare+företrädd+bland+finnarna+än+bland+finlandssvenskarna.+Det+är+medelinkomsttagarna+som+är+litet+flere+bland+finlandssvenskarna.+Men+det+är+ju+naturligtvis+helt+på+sin+plats+att+fennonas+egen+språkgrupp+suger+ut+dem.
15.08.2016 18:00
Jag+tycker+också+man+kunde+lägga+till:
När+vågar+någon+säga+att+den+kommande+privatiseringen+av+sjukvården+flyttar+över+skattepengar+till+investerarna+och+dem+som+redan+har+kapital,utan+att+de+förbättrar+vården+för+alla.
11.08.2016 16:56
Sätter+man+ett+Euro+tak+så+måste+det+naturligtvis+gälla+att+de+som+riktar+sig+till+både+finsk+och+svenskspråkiga+väljare+inom+alla+partier+måste+får+en+dubbel+pott+att+spendera.+Om+man+skall+annonsera+både+på+finska+och+svenska+göra+val+arbetet+på+båda+språken+behövs+en+dubbel+täckning+i+t.ex.+både+finska+och+svenska+tidningar.+
Sedan+måste+man+kolla+upp+att+det+också+går+t.ex.+7000+till+den+finska+kampanjen+och+7000+till+den+svenska+och+inte+12000+för+den+ena+och+2000+för+den+andra.
11.08.2016 16:51
Ibland+undrar+man+nog+hur+ni+riktigt+är+funtade.+Som+om+vi+skullebry+oss+om+mna+talar+rikssvenska+eller+finlandssvenska.+Det+är+precis+lika+löjligt+som+att+ni+skulle+göra+så+stor+skillnad+på+österbottnisk+finska+och+finska+från+Savolax+att+ni+inte+skulle+kunna+höra+på+den.+Tydligen+ger+det+er+någon+form+av+tillfredsställelse+att+tro+att+era+lögner+är+sanna.
Är+vi+på+utlandsresa+och+åker+på+någon+guidad+utflykt+så+söker+vi+regel+upp+en+rikssvensk+researrangörs+utlfykter+och+de+kan+har+guider+som+antingen+talar+svenska,+norska+eller+är+fårn+Danmark.+Och+det+är+inga+problem+att+förstå+dem.+De+finska+arrangörerna+erbjuder+ju+inte+det+vi+vill+ha+så+inte+ids+vi+betala+för+deras+"service"
11.08.2016 16:40
Ordet+finländare+innefattar+ALLA+som+bor+i+Finland+inte+bara+finlandssvenskarna,+Finländare+är+också+finnar,+samer,+romer,+judar,+ryssar,+ester+o.s.v.+En+est+som+bor+här+är+"finlandsest".+Finne+är+däremot+bara+den+som+har+finska+som+modersmål.+Blanda+inte+begreppen.
Snart+måste+ni+också+på+finska+få+ett+ord+som+täcker+alla+dem+som+bor+i+Finland+och+som+innefattar+också+dem+som+inte+talar+finska.+En+från+Afghanistan+som+bor+här+och+får+medborgarskap+här+blir+inte+"finne".
10.08.2016 21:12
Det+tas+tyvärr+lån+för+hela+landets+utgifter.+Men+eftersom+arbetslösheten+är+betydligt+lägre+bland+de+svenskspråkiga+så+går+också+procentuellt+sett+mindre+av+pengarna+för+våra+utgifter.+Dessutom+har+de+svenskspråkiga+flera+företag+per+100+personer+än+snittet+i+landet.+Så+den+vägen+bidrar+vi+också+till+att+inte+belasta+arbetslöshetskassorna+i+samma+utsträckning,+eftersom+vi+mår+bättre+så+belastar+vi+inte+heller+sjukvården+i+samma+utsträckning.
I+stället+för+att+skälla+på+det+här+så+borde+man+se+det+som+en+möjlighet+att+ta+reda+på+varför+vi+har+lägre+arbetslöshet,+varför+vi+har+flera+företag+och+varför+vi+mår+bättre.+Då+kunde+man+se+om+det+är+något+som+gick+att+överföra+på+hela+landet.+Undersökning+på+undersökning+hittills+har+konstaterat+att+det+inte+beror+på+att+vi+har+det+ekonomiskt+bättre+ställt+utan+kunnat+konstatera+att+inkomsterna+ligger+på+samma+nivå.
10.08.2016 20:57
För+det+första+så+vet+vi+inte+vad+"bättre+folk"+betyder.+Vi+är+riktigt+vanliga+finländare,+med+vanliga+jobb+och+vanliga+inkomster.+Vi+har+inte+andra+arbetsavtal+än+vad+ni+har.+De+allra+flesta+av+oss+har+inte+ärvt+några+herrgårdar+eller+aktier+utan+varje+cent+har+vi+tjänat+ihop+själva+genom+att+arbeta+och+spara.+Varje+månad+räknar+vi+också+hur+pengarna+skall+räcka+till,+utan+att+vi+lever+något+lyxliv.
---
Men+nu+fattar+jag+du+anser+att+vi+är+"bättre+folk"+för+att+vi+försöker+undvika+att+leva+på+samhället+och+betalar+våra+skatter.+Och+ja,+jag+har+inget+emot+att+betala+min+andel+av+skatten+för+jag+vet+att+det+hjälper+någon+att+kunna+få+sin+skolgång,+sjukvård+eller+bidrag+när+det+är+svårt.
10.08.2016 20:50
Måste+nog+säga+att+det+försökte+den+finska+skolan+göra+där+vi+bodde.+Barnen+kastade+sten+på+och+ropade+till++de+svenska+barnen+skulle+gå+hem+den+vägen+från+sin+skola.+De+svenska+föräldrarna+måste+hämta+sina+eller+ordan+så+någon+vuxen+var+med.+När+den+svenska+skolans+rektor+tog+kontakt+med+den+finska+rektorn+skrattade+hen+bara+och+tyckte+det+var+helt+riktigt+att+skrämma+och+skada+de+svenska+barnen.+Det+här+fick+pågå+flera+månader+innan+den+scensak+rektorn+fick+nog+och+själv+gick+hem+med+barnen+en+dag.+Då+såg+han+att+den+finska+rektorn+stod+på+gården+och+skrattade+när+de+första+stenarna+flög.+Men+blev+något+skamsen+när+han+såg+att+den+svenska+rektorn+också+var+med.
10.08.2016 20:41
Det+betyder+att+varje+gång+en+finskspråkig+kommer+in+på+ett+ställe+och+det+är+en+finlandssvensk+där+så+får+finlandssvensken+säga+att+man+inte+betjänar+på+finska+utan+bara+får+betjäna+på+svenska+och+svenskspråkiga.
10.08.2016 20:35
Om+du+har+sagt+"Du+är+finne"+så+svarar+vi+"nej,+jag+är+finlandssvenska"+därför+att+ordet+finne+betyder+en+som+har+finska+som+modersmål.+Om+du+hade+sagt"Du+är+svensk"+och+menat+nationaliteten+svensk+medborgare+så+hade+vi+sagt+"Nej+vi+är+finländare".+Om+du+däremot+hade+sagt+det+på+finsk+"Olet+suomalainen"+så+hade+vi+sagt+Jo.+Så+länge+det+finska+ordet+suomalainen+inte+innebär+bara+suomenkielinen+så+är+det+inga+problem+med+att+vi+är+"suomalaiset".+Språken+fungerar+olika+här+och+vi+kan+inte+anpassa+svenskan+efter+språkregelrna+för+finskan.+Och+inte+heller+anpassa+finsank+efter+svenskans+språkregler
10.08.2016 20:27
32 / 88