Vapaa kuvaus

Aloituksia

7

Kommenttia

1751

  1. ja vielä tyhmempi fennoilla kun huomaa että sama tyyppi vastaa monta kertaa samaan viestiin mutta toisille nimmareilla
  2. "Saamelaiset ovat ryhmä jolle voisi ajatella jonkin asteista itsehallintoa, muut ovat ihan vain tavallisia suomalaisia. Yhteistyön esteet pitää poistaa muuten kuin kielipelleilyllä."
    Itsehallinto ei ole pakko perustua kieleen tai etnisyyteen, se voi yhtä hyvin perustua samantyyppisiin oloihin. Vaikka en ole Lapista niin ymmärrän sen että Lapin olot ovat aika samankaltaiset ja siksi riittävä syy itsehallintoon. Itsehallinto on ihmisläheinen ja ratkaisut nousevat paikallisista tarpeista ja mahdollisuuksista. Ja jos jatketaan niin itäsuomikin voisi oikein hyvin muodostaa oman itsehalintoalueen. Heillä on omat tarpeensa. Ahvenanmaalla maakuntahallitus huolehtii monista yhteistä asioista kuin sairaanhoidosta, toisen asteen koulutuksesta y.m.s. joille nyt mantereen puolella kaavaillaan erityyppisiä ylikunnallisia ratkaisuja, Kaiken tämän voisi kertaheitolla järjestää itsehallinnollisessa alue/maakunnassa. Miksi luoda monta eri tasoa? Nehän vaan syö hallintoresursseja todellisesta tehtävästä työstä.

    "Kuskaisitko Pellolaisia Kirkenesiin vai Hammerfestiin Rovaniemen sijaan jos Norjan kruunu olisi halvempi."

    Miksi teidän etelän miehillä ja naisilla on niin vaikea ymmärtää että Lappi Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa koetaan yhtenäisena alueena vaikka on rajoja. Siellä koetaan että rajat ovat hyvin keinotekoiset. Käytännössä katsotaan ettei niitä ole olemassakaan. On ihan kuten eläisitte jonkinlaisessa Helsinkikuplassa uskoen että pelkästään kaikki joka kulkee Helsingin kautta on kansainvälistä. Lapissa ollaan aina liikuttu rajojen yli kuten niitä ei olisi olemassakaan, ihan samalla tavalla kuten me länsirannikon asukkaat emme koskaan ole kokeneet että meri on esteenä tai että Ruotsi on ulkomaa. Meille ja Lapin asukkaille Ruotsi ei ole ulkomaa vaikka ei olekaan oma kotimaamme. Tämä asenne ei ole uhka kenellekään vaan tämä on oiva mahdollisuus koko Suomelle käyttää rajaläheisyys hyväksemme. Ihan sama koskee muita rajaalueita Suomessa. Hyötykäämme tästä!
  3. minä olen maakuntien tai alueiden suuremman itsehallinon puoltaja. Yksinkertaisesti sen takia että uskon että sillä tavalla palvelut pelaa paremmin ja joustavammin kuin keskitetyt ratkaisut. Jos Lappi olsi tällaien alue niin suomi sekä saamenkielet olisivat tietysti tämän alueen kielet. Niin mikä siinä?
  4. "Kysymys oli lähes 100% ihmisistä jotka tiesivät että heidän sukunsa oli kokonaan tai osoittain ollut suomenkielinen. Poikkeuksia oli, mutta muuten oli kysymys tästä."
    Tuo on kyllä tietämättömyys hisotrian asiosta. Löytyy kuntio missä yli puolet asukkaista olivat 1800-luvulla ruotsinkielisiä, ja olivat aina oleet ruotsinkieliset. Mutta rovastit pakottivat hedät vaihtamaan kieltä että saisivat köydä rippikoulua ja sitten vosivat saada muutotodistuksen kun halusivat lähteä työn perään. Omasta suvusta noin 90% pakkosuomalaistettiin tällä tavalla eikä suvussa ole ollenkaan suomenkielisiä juuria vaan täysin selvästi suomenruotsalaisia.

    "os Pellon tapauksessa hyväksytään vieraskielisen palvelun käyttö lääkärinpalveluissa, tästä tulee pian tapa muillakin elämänaluiella ja yksi perustelu pakkoruotsille."
    Olen täysin samaa mieltä että lääkäripalvelujen kielikysymys on erittäin tärkeä. Miksi? Koska itse olen joutunut monta kertaa täysin suomenkielisten lääkärien kanssa tekemisiin (sellaisisa paikoissa missä virallisesti tulisi palvella myös ruotsiksi) Ja ne ovat olleet niin hankalia tilanteita. Lääkärien kieli on jopa omalla ädinkielelläni vaikea ymmärtää niin vielä vähemmän ymmärtää jos tulee toisella kielellä. Siksi haluan toisille sen minkä itse haluaisin saada. Pellon asiassa minusta tärkein kuitenkin on että pellolaiset itse katsovat että tämä viikoloppupäivystys övertorenåssa sopii parhaiten heille.

    "Asiasta täytyy neuvotella Ruotsin kanssa. Kuinka lääkärissä käynti sujuu Ylitorniossa suomenkielisiltä, meänkieli murretta puhuvilta ? Suomen valtio voisi auttaa Pelloa saamaan lääkärin, tätä voisi käyttää myös Ruotsin puolen suomenkieliset."
    Kuten minä olen ymmärt'nyt niin Övertorneåssa joko lääkäri tai sitten avustava hoitaja aina on ollut suomen/meänkielentaitoinen, ja he ovat tehneet työvuoroja että paikalla aina on kielitaitoinen ihminen. Ongelmaksi voi sitten tulla että meänkili on hyväksytty omana kielenä Ruotsissa mutta Suomessa ei. Ja se voi johtaa sihhen että meänkielitaitoista ei hyväksytä Suomessa, mutta Ruotsissa kyllä. On niin monta paikaa Suomessa missä ei ole riittävästi Tk lääkäreitä ettei valtio voi mennä tukemaan yksittäisen kunnan lääkäritilanteen. Miksi Pello olisi erityisasemassa? Maassa koulutetaan riittävän määrn lääkäreitä mutta kun etelän yksityinen sektori houkuttaa enemmän kuin kunnan tai sairaanhoitopiirien palkkoja.