Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
bg-ope
profiilit
bg-ope
bg-ope
Vapaa kuvaus
Aloituksia
22
Kommenttia
6997
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tutkimuksessa, johon aloituksessa viitataan on suora syy-yhteys sille miksi tietyissä perheissä avioerot ovat erittäin harvinaisia: mitä suurempana väärintekona eroa pidetään, sitä epätodennäköisemmin eroon myösjään päädytään. Jos on uhkana että yhteys katkeaa perheen lisäksi koko yhteisöön (ja saa sen lisäksi suvun ja yhteisön vihan ja huorittelun niskoilleen), kyllä sitä perheonnea kummasti sitten löytyy vaikkei sitä aidosti olisikaan.
Tuosta tulikin mieleen että pitää lukea Taivaslaulu -kirja, lestadiolaisten perheonnesta.
01.01.2014 17:13
Sairastamisessa on sekä henkinen että fyysinen puoli. Molemmat vaikuttavat toisiinsa, eikä asiaan liity mitään yliluonnollista. Henkisesti voimakas ihminen voi taistella vaikeatakin sairautta vastaan paremmin kuin luovuttaja, tahdonvoimaltaan heikko ihminen. Kyse on sisäisestä voimasta, ei yliluonnollisesta ulkopuolisesta avusta. Ulkopuolinen tuki (muilta ihmisiltä) on toki tärkeä sairaalle, koska se toimii henkisen puolen vahvistajana varsinkin siinä vaiheessa kun ihmisen omat henkiset voimat ovat heikot.
Ja kyllä, henkisellä puolella on vaikutusta myös sairastumiseen: stressaantunut ihminen sairastuu helpommin kuin stressitön.
Jumalaa ei onneksi ole, koska kaikkivaltiaana hän olisi vääjäämättä sadisti, aiheuttamassa mittaamattoman määrän kärsimystä ihmisille, myös häntä palvoville. Kärsimys ei rukoilemalla, anomalla ja pyytämällä lopu, vaan sairaudet ja onnettomuudet koettelevat uskovaisia siinä kuin uskonnottomiakin.
Ja mitä ihmettä sinä alat agnostiselle ja realistiselle biologille huutelemaan jumalan avun pyytämisestä tai jumalan syyttämisestä ihmisen aiheuttamista raakuuksista tai ympäristöongelmista? Minä olen tässä nimenomaan se, joka ei huutele tyhjyyteen kun reaalimaailman ongelmia ratkaistaan. Vai ajattelitko ihan tosissasi, että kun minä en usko jumalaan, sademetsien hakkaaminen on silti mielestäni jumalan vika - siis sen jota mielestäni ei ole olemassa - ja siksi syytän häntä, olemassaolematonta ihmisten teoista? Nuorisokielellä ilmaistuna wtf? Ei mitään tolkkua noissa syytöksissä.
01.01.2014 16:37
Hienoa. Siinä juuri kerroit mihin jumaluskon parantava vaikutus perustuu: placeboon. Kyseessä on ihmisen oma henkinen voimavara, joka on jokaisella käytettävissä ja vaikuttaa merkittävästi parantumiseen. Jos uskoo parantuvansa, parantuu todennäköisemmin kuin jos ei uskoisi. Ei sillä uskolla kuitenkaan ihmeitä tehdä, koska se ihmeidentekijä, jumala puuttuu. Sama koskee etänä annettua rukousapua; placebo syntyy vain silloin kun ihminen saa tietää että hänen puolestaan on rukoiltu.
01.01.2014 13:31
En ole puhunut ristiin, eikä minua kalva epäilys jumalasta lainkaan. Riittää kun katsoo maailmaa ympärillään, niin epäilykset hyvästä jumalasta hälvenevät sen siliän tien.
Jos se on todella jumala joka sairauksia aiheuttaa ja parantaa, törmätään valtavaan määrään kysymyksiä. Miksi myös hartaat uskovaiset / hyvät ihmiset sairastuvat? Miksi se naapurin ateisti ei sairastunut, ja jos sairastuikin, miksi parantui? Esim. minulta lähti atsma ja allergiat, naapurin uskovaisella on niin paha astma ja allergia, että tavallinen pölykin on vaarallinen asia. Mikä ja kuka parantaa muslimit, hindut ja kaikki muut ei-kristityt joita Jeesus ei paranna? Miksi jumala ei paranna vaikkapa epämuodostumia ja muita vakavia sairauksia, tee sokeista näkeviä, kuuroista kuulevia, yms?
Ihan varmasti tapahtuu mystisiä parantumisia (esim. parantuminen pitkälke edenneestä syövästä, mutta niitä tapahtuu kaikkien uskontokuntien ihmisille, myös uskonnottomille. Kovin kummallisesti, suorastaan sadistisen umpimähkäisesti toimisi jumala parantajana jos sellainen olisi.
01.01.2014 13:19
Et sitten ymmärtänyt, mitä yritin (ja boxi myös) sinulle sanoa. Astma voi loppua kuin seinään, eikä siihen mitää jumalia tarvita. Monivuotista siedätyshoitoa ei myöskään tarvita, vaan vaikkapa koira voi olla se ratkaiseva tekijä. Minulle se ainakin tuntui olevan. Ei ole kyllä ihokaan ollut atooppin enää vuosiin, vaikka papereissa niin lukee.
Jumalako se noin mukavasti jumalankieltäjää tässä palkitsee vai mitä?
01.01.2014 01:38
* Joku saattaa tuossa vaiheessa saatanan ehdotuksesta lähteä valitsemaan parempaa ja joutuu loputtomaan kierrätyksen myllyyn ja saa sen jäljiltä vain pelkkää katkeruutta kun se ei vaihtamalla paremmaksi tullutkaan.*
Todella paksua sontaa tuo kirjoittamasi, sori vaan. Maailmassa on miljoonia ihmisiä, jotka ovat eron jälkeen saaneet elämänsä takaisin ja ovat huomattavasti onnellisempia kuin onnettomassa liitossa.
*Rukousvastauksena sain puolison, noin viisi minuuttia meni aikaa siitä kun rukoilin uudenvuodenpäivänä 2003 tuli tekstiviesti jossa kerrottiin "olen tulossa, tuletko asemalle vastaan.*
Minun tuleva puolisoni koputti minua olalle, "tanssipaikalla" eli ravintolassa. Olisi voinut törmätä minuun muuallakin, koska sellaista elämä on. Hänelle annan vapauden lähteä tästä liitosta, jos en ole hänen arvoisensa. Toistaiseksi onneksi olen ollut, ja siitä aion pitää myöskin kiinni. TEOILLA, en rukouksilla.
Pystytkö käsittämään sitä, että nainen voi halua eroa jos mies vaikkapa pahoinpitelee häntä lähes päivittäin? Luuletko että rukoilemalla tilanne paranee ja kipu hälvenee?
Ymmärrätkö ollenkaan, millaiseen ihmisoikeusrikkomukseen syyllistyt demonisoimalla eroamisen?
01.01.2014 01:23
Merkillistä, että uskovaiselle on mahdotonta edes spekuloida sitä mahdollisuutta, että synti ja sen pelko on se, mikä pitää avioliittoja (niitä huonojakin) kasassa. Se joka väittää että kaikki uskovaiset avioliitot ovat toimivia ja hyviä, valehtelee. Uskovat ihmiset ovat ihmisiä myös, eivätkä kaikki ihmiset vain sovi toisilleen, vaikka aluksi voi siltä tuntuakin.
Tässä on törmätty selvästi tabuun. Onko se eroaminen väärin vai ei? Onko se synti vai ei? Kai te sen verrran voitte asiasta keskustella?
01.01.2014 01:08
Ei yllätä ollenkaan, että nielet purematta tuollaista pseudotieteellistä moskaa.
Jos jotain toivoisin ihmisille niin kriittisen ajattelemisen taitoa. Kuka teki tutkimuksen ja mistä lähtökohdista, miten tutkimus tehtiin, ovatko johtopäätökset oikeita. Kunnollinen tutkimus kestää tarkastelun ja kritiikin, pseudotieteellinen ei.
31.12.2013 17:46
Olet siis edelleen sitä mieltä että rukouksen voima pitää perheet koossa, eikä se että Raamatun kuvailemana avioliitto on pyhä, Jumalan asettama liitto jota ei ihmisen pidä mennä hajottamaan.
Ihan aikuisten oikeastiko olet sitä mieltä, ettei synninteon pelolla ole mitään vaikutusta liittojen kestävyyteen?
Vanhoillislestadiolaisetkin eroavat aniharvoin vain ja ainoastaan sen takia, että he rukoilevat ahkerasti?
31.12.2013 17:33
Minulla ei mennyt koira-allergian häviämiseen kolmea vuotta, eikä ole mennyt monella muullakaan. Lue linkeissä kerrottuja tarinoita. Kennelissä käynnin jälkeen minulle tuli astmaattisia oireita, mutta kun koira saatiin kotiin: ei mitään. En rukoile, enkä ole jumaliin uskonut pariinkymmeneen vuoteen. Joku henkiolentoko minut paransi? Ei todellakaan.
Päätin, etten ole allerginen sille koiralle joka meille tulee. Tuosta itseluottamuksesta oli varmasti apua (allergiasta suuri osa on psykosomaattista), loput oli immuunipuolustuksen koulimista olemaan hyökkäämättä koiran hilsettä vastaan.
31.12.2013 12:28
*Joitakin vuosia sitten yhdysvalloissa oli tehty tutkimus jossa oli havaittu, että joka toinen uusista avioliitoista päättyi eroon. Mutta niissä perheissä joissa rukoiltiin, vain joka kahdeskymmenes avioliitto päättyi eroon. Ja niissä kodeissa missä pidettiin säännöllisesti yhteiset perhehartaudet aamuin ja illoin vain joka 500 päättyi eroon.*
Malliesimerkki väärästä johtopäätöksestä. Rukoukset vaikuttavat aivan yhtä vähän avioliittojen kestävyyteen kuin jäätelönsyönti hukkumiskuolemiin. Korrelointi ei tarkoita sitä että asiat vaikuttaisivat toisiinsa, vaan on olemassa muita tekijöitä, jotka esimerkiksi hukkumisia aiheuttavat: helteet, alkoholi, pelastusliivin puuttuminen, yms.
Mikä siis pitää uskovaiset perheet yhdessä, jos eivät rukoukset? Aloittaja kertoo siitä itsekin, mutta ei silti huomaa syy-yhteyttä:
*Kuinka moni koti nykyään onkaan Jumallaista suojelua vailla, kun se vaha vainooja tulee perhettä hajottamaan. Sielunvihollinen tietää, että kun hän saa perheet hajalle niin hän saa sen myötä koko yhteiskunnan hajalle.*
Eroaminen ja uudelleen naimisiinmeno on uskovaisten mukaan perkeleestä, syntiä. Mitä fanaattisemmin uskova perhe on kyseessä (aamuhartaudet kertovat siitä), sitä suurempi on syyllisyyden taakka, suomeksi sanottuna henkinen kiristys, uhka eroajall. Uhkaa on usein vielä ryyditetty lahkon jäsenyydellä ja perhesiteillä niin, että mahdollinen eroaja ei eroa pelkästään aviopuolisostaan vaan erotetaan koko yhteisöstä. Hänet suljetaan maksimaalista henkistä väkivaltaa käyttäen täysin ulkopuolelle. Siksi on ymmärrettävää että uskovaisissa liitoissa kökötetään koko ikä, oli liitto kuinka huono tahansa.
"Rukouksen voima" ja "Jumalallinen suojelu" on todellisuudessa keinotekoisesti luodun syyllisyyden, synnin ja hylätyksi tulemisen pelko.
31.12.2013 11:54
Kyse ei ole ihmeestä, rukoilun voimasta, Jumalallisesta väliintulosta eikä mistään muustakaan yliluonnollisesta vaan siedätyksestä. Immuunipuolustus tottuu usein (ei aina) allergisoivaan asiaan siedätyksellä, jolloin allerginen reaktio ensin vähenee ja sitten mahdollisesti poistuu kokonaan. Tuolla useampikin esimerkki, jossa jumalasta ja rukouksesta ei puhuta mitään:
http://www.allergia.fi/keskustelut/allergia-ja-astma/elaimet/?x59127=1398741
ja täällä lisää:
http://www.koirat.com/keskustelu/aikuisten+palsta/siedatyshoito_koiraallergiaan_329633
Edelleenkään ei mitään mainintaa rukouksista tai jumalista.
Minä itse olin lapsena koirille allerginen, koira aiheutti taiveihottumaa ja muutaman kerran astmakohtauksenkin. Kuuluin silloin kirkkoon. Myöhemmin uskonnottomana elellessä olin pitkään ilman koiraa, mutta nyt viimeisen reilun vuoden ajan on ollut. Allergiasta ja astmasta ei ole mitään havaintoa, koira ei auheuta mitään oireita (paitsi tietysti valtavasti iloa joka päivä).
Ja kas kummaa, en silti ole täällä aamenta huutelemassa että uskonnottomuuteni toimi koira-allergiani poistajana. Se oli siedätys, täysin luonnollinen tapahtuma joka toimii ihan yhtä hyvin tai huonosti ateistille siinä kuin uskovaisellekin. Koira-allergioihin parhaan siedätyksen on havaittu olevan useamman koiran yhteisvaikutus, altistumisen eläinten hilseelle on jopa havaittu vahvistavan immuunipuolustusta. Aivan niin kuin sinäkin drugsal kerroit:
"Sen jälkeen pojassa ei ole ollut jälkeäkään astmasta. koiran saimme pitää, itse asiassa niitä otettiin useampia, oikeastaan yskää ja tavallista nuhaa ei ollut vuosiin, eikä flunssia."
Kyse on tutkimuksin havaitusta, todellisesta ilmiöstä. Ei yliluonnollisesta tapahtumasta. Minä biologina ymmärrän täysin mistä on kyse, kun urbaaneilla ihmisillä eläinallergiat ovat yleisempiä kuin maalla asuvilla, joilla on kotieläimiä ja "likaisempi" ympäristö. Ei se jumalusko allergioihin vaikuta millään tavalla.
31.12.2013 00:28
En ole varma oletko tosissasi vai pelleiletkö vain, mutta...
*Tiedän että se tapahtuu jonakin päivänä, sitä ei estä mikään.*
Et sinä tuollaisia asioita voi tietää. Voit ainoastaan veikata tai uskoa.
Usko loppuisi siihen että Jeesus palaisi. Eikö ole aika jännä juttu? Jeesus siis lopettaisi uskon Jeesukseen. Harmi vain että Jeesuksen paluu on pelkkää kuvitelmaa. Jeesus eli ja kuoli, niin kuin miljardit muutkin eliöt häntä ennen ja hänen jälkeensä.
30.12.2013 23:51
*okkultistista viidettä*
Hei, kerro toki lisää mitä tuo "okkultistinen viihde" on niin ihmiset tietävät mitä välttää.
30.12.2013 23:43
Anna-Kaisa. En ole arvioinut ulkonäköäsi, sinä itse olet arvioinut sitä (ja tuo Pertsa, jonka sanomiset voi jättää suorilta huomioimatta). Et ole myöskään pahoittanut mieltäni, joten huoli pois sen suhteen.
Hyvää uutta vuotta 2014. Toivottavasti saat sen myötä positiivista virettä elämääsi.
30.12.2013 23:36
Vastaan tähän provoosi sen verran kuin mitä on oma kokemukseni kanssaihmisistä: Ne jotka sanovat olevansa kauniita ja älykkäitä, harvemmin ovat. Varsinkin jälkimmäistä. Yksinkertaiset yleistävät.
30.12.2013 20:32
Ja on tärkeää tosiaan tiedostaa, että tt11 ei ole pununut demoneista mitään. Hän on vain kertonut siitä, mitä Jumala näistä demoneista puhuu.
Tt11:n aloittaman ketjun tarkoitus oli muistuttaa ihmisiä siitä, etteivät he muistaisi että palstalla on keskusteltu demoneista, joista sekä Jalovaara että tt11 eivät ole puhuneet mitään, eikä demoniaihetta myöskään ole syytä millään tavalla mainostaa ja ottaa esille.
Tämä selvä.
30.12.2013 20:17
*Jäljelle jääneet jälkeenjääneet kokevat kauheita. *
Pahoin pelkään että reaalimaailmassa ne jälkeenjääneet olette te hc-uskovaiset. Olette palttiarallaa 2000 vuotta ajastanne jäljessä. Onneksi nykyään vain harvat ovat yhtä kujalla, eivätkä houreineen enää pahemmin ympäristölleen haitaksi.
30.12.2013 19:55
*Ennen helevettiä ennennäkemättömät ja kokemattomat kärsimykset ja homostelut ja mullistukset voivat tuhota ihmiskunnan. *
Kiitos tuosta, varsinkin tuo "homostelut" sai aikaan spontaanin naurunrämäkän täällä. Homosteluhan se hirvityksistä hirvein, se tuhoaa maapallon varmemmin kuin yksikään asteroidi, supernova, tai auringon sammuminen. Ilmankos te heitä niin kovasti pelkäättekin.
*Katastrofi obn historian pahibn, koska se koskettaa kaikkia ja ydinpommi tai pari saa sen aikaan.*
Maapallolla on muistaakseni räjäytetty tähän mennessä noin 2500 ydinlatausta. Mihin kohtaa maapalloa se maailmanloppu tuli?
30.12.2013 19:48
Veit jalat suustani. On todelka hämmentävää lukea aikuisen ihmisen luulevan tempautumisten ynnä muiden tapahtumien olevan varmasti tulossa. Niillä kun ei ole reaalimaailman kanssa mitään tekemistä. Ei niin kertakaikkiaan mitään.
30.12.2013 19:35
316 / 350