Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
rytmimunat
rytmimunat
rytmimunat
Vapaa kuvaus
Aloituksia
138
Kommenttia
5572
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Niinpä niin. Aina löytyy jokin syy, ettei vain viitsi töitä hakea.
04.04.2026 18:23
Niin, nyt pitäisi vain saada takaisin se Neuvostoliitto. Ehkäpä se onnistuu, jos jatkatte ahkerasti vasemmiston äänestämistä Suomessa.
04.04.2026 18:18
Valtavaa työvoimapulaa paikkaamaan otetaan kohta 50 000 mamua joka vuosi. Suomessa vähenee luonnollisella tavalla eläkeläisväestö, ja heitä paikkaamaan otetaan ulkomaalaisia.
29.03.2026 19:52
Niin, sitä ei koskaan tiedä. Voi olla, että jos jätät työnantajalle osoitteesi, hän tulee yöllä ja muiluttaa sinut sängystäsi suoraan sorvin ääreen, eikä päästä pois kuin vasta pekkasvapaalle.
24.03.2026 19:57
Valtioissa, joiden työlainsäädäntö on liberaalimbaa kuin Suomessa, ovat "turhat" työpaikkailmoitukset, jos eivät nyt yleisiä, niin tietoisesti käytössä. Syy työpaikkailmoitukseen, vaikka paikka ei juuri sillä hetkellä olekaan avoin, on esimerksi työmarkkinoiden tunnustelu. Työnantaja ottaa siis selville työnhakijoiden osaamistasoa ja palkkatoiveita, jotta se voi "säätää" omaa työvoimaansa. Toisin sanoen, jos osaavaa työvoimaa on saatavilla halvemmalla, voi yritys alkaa vaikkapa irtisanomaan vanhoja työntekijöitä ja palkkaamaan heidän tilalleen uusia. Suomessa työnlainsäädäntö ei suoranaisesti salli tällaista toimintaa, mutta sitä voidaan kiertää esimerkiksi nimeämällä uusia työnimikkeitä ja muokkaamalla niiden tehtäväkuvaus tilanteeseen sopivaksi. Lisäksi yhteistoimintalaki ei koske pieniä yrityksiä, joten niiden keinot ovat vapaammat.
Toisaalta nämä ilmoitukset ovat myös työntekijöille epäsuora kehotus ryhtyä tekemään ahkerammin töitä, sillä "pomo" tarkkailee ja arvioi työntekijöitään sekä vertaa heitä työnhakijoihin.
24.03.2026 19:52
Harhoista kärsimisen nyt jotenkin vielä ymmärtää, mutta että joku valehtelee itselleen ja ylpeilee täällä siitä.
24.03.2026 19:00
Mistä ihmeen "sukupuolittamisesta" kärsitään? Ihmiskunta, kuten koko eläinkuntakin jakautuu koiraisiin ja naaraisiin, ei siinä mitään sukupuolittamista ole, ellet sitten halua valittaa luonnon päätöksestä sukupuolittaa sinut.
-Naisten syrjiminen koulutuksessa. Se on kussakin valtiossa toteutettua koulutuspolitiikkaa, joka on vieläpä alakohtaista. Suomessakin opettajakoulutukseen valikoituu paljon enemmän naisia kuin miehiä. Samoin Suomessa koulutetaan paljon enemmän hoitajiksi naisia kuin miehiä. Johtuuko se siitä, että miehet eivät hakeudu näille aloille vaiko "sukupuolittamisesta"? On mahdotonta sanoa jonkin toisen valtion taikka kulttuurin oloista, minkä vuoksi siellä naiset hakeutuvat tai jäävät valikoimatta tiettyyn koulutukseen. Kenties sillä on väliä, että naisen katsotaan jossain vaiheessa kuitenkin jäävän kotiin lasten kanssa, joten ei ole syytä haaskata perheen rahoja hänen kouluttamiseensa, vaan kouluttaa miespuoliset lapset mieluummin. Heillä ei olisi elinaikanaan mahdollisuutta jäädä kotiin hoitamaan lapsia, sillä kouluttamattomina he eivät saisi työtä eivätkä vaimoa. Valtio ei maksa koulutusta kaikkialla.
- Naisten sukuelinten silpominen. Tosiasia on, että miesten sukuelimiä silvotaan lukumäärällisesti enemmän kuin naisten. Silvotut naiset eivät juurikaan vastusta omien lastensa sukuelinten silpomista, vaan haluavat ylläpitää sellaista kulttuuria, mikä on tietysti surullista.
-Lapsiavioliitot. Miehiäkin naitetaan lapsina, koska avioliitoista sovitaan heidän vanhempiensa taholta. Köyhissä oloissa, joissa ainoa rikkaus on lukuisa määrä lapsia, on tärkeää saada naispuoliset naimisiin mahdollisimman pian. Muutoin he olisivat kotona taloudellisena rasitteena.
-Seksiorjuus. Seksiorjuus ei nyt varsinaisesti ole ongelma, kun suhteutetaan se naisten määrään, joita on 4 miljardia. Toki se marginaalisena ilmiönä on ongelma, kuten ovat vaikkapa mielisairaiden naisten tekemät henkirikokset.
-Pakkoraskaudet. Miten ihmeessä jonkun toisen raskaus olisi sinun taikka koko ihmiskunnan ongelma?
-Raiskaukset ja niiden pelko. Yleisesti ottaen pelkoa voi vähentää järkevällä käytöksellä. Jos kuitenkin ahdistaa, on siihen terapiaa.
-Lähisuhdeväkivalta patriarkaalisissa kulttuureissa. Voisitko antaa jonkin esimerkin ei-patriarkaalisesta kulttuurista, jossa ei esiinny lähisuhdeväkivaltaa.
- Lasikatot ja muu rakenteellinen syrjintä on todistetusti olemassaolematon ilmiö. Naisilla on länsimaisessa yhteiskunnassa täysin samat oikeudet ja mahdollisuudet kuin miehilläkin. He vain eivät useinkaan pysty kilpailemaan miesten kanssa työelämässä, mikä näkyy "lasikattoina". Kukaan ei anna miehelle tai naiselle johtajan paikkaa, hän ansaitsee sen ihan itse.
-Naisjulkkisten vastaanottama sukupuolitettu vihapuhe. Minkä takia juuri sukupuolitettu (mitä ikinä se tarkoittaakaan) vihapuhe olisi ongelma. Eikö kaikki vihapuhe ole ongelma ihan sukuvärkkeihin katsomatta? Ja oikeasti, julkkisten, sen enempää kuin muidenkaan, ei ole pakko lukea heille lähetettyjä viestejä.
Käytyäni listasi lävitse, en havaitse sinä mitään naisten kokemaa lisäkärsimystä miehiin verrattuna. Enkä viitsi alkaa listaamaan miesten kokemia kiusallisuuksia kuten raskaan fyysisen työn aiheuttamat vauriot, työtapaturmaiset vakavat vammautumiset ja kuolemat, sodat ja sotimisen valmius, enkä sitä, että miehet lapsesta pitäen kokevat ylivertaisesti enemmän fyysistä väkivaltaa ja sen uhkaa kuin naiset.
16.03.2026 19:43
Ruokin niitä blondeilla.
16.03.2026 18:59
Onnistumiselle ja epäonnistumiselle on kovin monta mittaustapaa. Eräässä mielessä on onnistuttu jo melko pitkälle, jos selviää lapsuutensa ensimmäisestä vuodesta hengissä. Tässä mielessä Suomessa onnistuu aika moni verrattuna joihinkin muihin valtioihin ja muihin aikakausiin.
14.03.2026 18:09
Keskitysleiri ei ole mikään murhaleiri. Sitä kutsutaan keskitysleiriksi taikka internointileiriksi siksi, että sinne on keskitetty tietyntyyppisiä leiriasukkaita, joiden vapauksia on rajoitettu. Kyseessä ei ole vankileiri, koska asukkaat eivät ole tuomion saaneita vankeja ja ole sen vuoksi kärsimässä vapausrangaistusta. Syy internoimiseen on yleensä valtion turvallisuus. Katsotaan olevan parempi vaihtoehto, että leirin asukkaat ovat koottuna yhteen paikkaan valvonnan alle, kuin että heidän annettaisiin liikkua ja olla vapaana ilman valvontaa.
14.03.2026 18:05
Rikoksen voi ilmiantaa poliisille. Asiattomasta kohtelusta voi tehdä kantelun. Yksityistä palvelua voi olla käyttämättä, jos palvelu ei miellytä. Jos ahdistaa, mielenterveyspalvelut ovat sitä varten. Jotenkin tällainen rasisminvastainen ilmoituskanava istuu huonosti olemassa oleviin vaikuttamiskeinoihin, vai onko tarkoitus mihinkään edes vaikuttaa?
14.03.2026 17:52
Vasemmisto häpeää itseään ihan syystä.
14.03.2026 17:47
Alkoholisteilla on oikeus kansan yhteiseen olohuoneeseen siinä missä siihen on oikeus mölyapinoillakin.
14.03.2026 17:45
Hoitajan työtä ei juurikaan tehdä etänä, joten reissuhommiin on hoitajien lähdettävä. Suomessahan kuulemma riittää yksi suomenkieltä osaava hoitaja yhtä sairaalaosastoa kohti, joten täältä liikenee hoitajia maailmalle.
14.03.2026 17:43
Yle ja muut kommunistimediat pakkosyöttävät vasemmistolaista sisältöä.
14.03.2026 17:33
Laskelmani oli tarkoituksellisesti yliampuva. Voimme ottaa kansalaispalkaksi 1000 euroa. Tämä on 5 miljardia kuukaudessa. Vuodessa se tekee 60 miljardia. Valtion tulot ovat nykyisellä verotuksella noin 80 miljardia. Terveydenhuoltoon menee 27 miljardia ja sosiaaliturvaan 21 miljardia. Valtion tuloista 33 miljardia tulee tuloveroista, liikevaihtoon perustuvista veroista tulee 25 miljardia.
Jos valtion menoja lisätään 60 miljardia, mistä otat rahat? Voidaan tietysti ajatella, että lisääntynyt raha lisää kysyntää, jolloin raha palaa valtion kassaan lisääntyneenä liiketoimintana. Jos lopetetaan täysin kaikki muu julkishallinnon toiminta, paitsi sosiaaliturva ja terveydenhoito, ja maksetaan jokaiselle kansalaiselle tonni kuukaudessa (tarvitsisi hän sitä tai ei), olisivat valtion menot 110 miljardia. Jos laitat 60 miljardia tuotteisiin, josta maksetaan veroa 25 %, saat takaisin 20 miljardia.
Luonnollisesti, jos annat tonnin lisää tuloa kaikille, nostaisi se veroprosenttia veroprogression mukaisesti. jolloin enemmän tienaavat maksaisivat takaisin vähän enemmän. Näin valtiolle palautuisi 60 miljardista ehkä 20-30, mikä on rohkea arvio. Mutta tämä on tietysti kaikki pois siitä kulutukseen menevästä määrästä. Nyt kulutukseen laitetaankin enää 30 miljardia, josta saadaan alveina takaisin 12. Viivan alle jää edelleen 20 miljardia miinusta. Laskelma täsmää, jos kaikki muu sosiaaliturva lopetetaan, ja jokaiselle maksetaan tonni. Paitsi, että kaikki muu valtion toiminta jäisi toteuttamatta, joka on noin 30 miljardia.
Mitä järkeä on siis alkaa maksamaan kaikille kansalaisille ylimääräinen tonni, kun se tonni voidaan valikoidusti maksaa niille, jotka sen tarvitsevat. Toki se valikointi vaatii byrokratiaa, mutta hallintokin on palvelu.
09.03.2026 20:51
Voi pyhä yksinkertaisuus.
07.03.2026 19:52
Eihän kansalaispalkka tietenkään edellytä mitään täydellistä automaatiota, ainoastaan poliittisen päätöksen. Se ei siis edellytä minkäänlaista automaatiota eikä tekoälyä sen enempää kuin maalaisjärkeäkään.
Jos hyvinvoinnnin saa pelkästään sillä, että kansa saa rahaa, miksei kansalaisille jo nyt makseta 5000 euroa kuukaudessa. Se olisi 25 miljardia kuukaudessa ja vuodessa se tekisi 300 miljardia. Jos sillä talous elpyisi, voitaisiin lakkauttaa kaikki muut valtion menot paitsi minimaalinen byrokratia ja maanpuolustus. Jokainen maksaisi itse niin teveyskulut kuin muutkin menot yksityisille palveluntuottajille. Voisimme ajaa julkishallinnon alas.
Puolustusbudjetti on tälle vuodelle noin 6,5 miljardia, mikä olisi noin 2 % veroa kansalaispalkkaan. Jäisi vielä 4900 euroa käteen.
Suomen valtion velka on 175 miljardia, eli vähän reilu puolet vuotuisen kansalaispalkan määrästä. Jos laitetaan sille 100 vuoden maksuaika, on se korkoineen ehkä 6 miljardia vuodessa, joka voidaan verottaa kansalaispalkasta. Eli käytännössä 5000 euron kansalaispalkasa jää kullekin käteen 4800 euroa.
Valtion kokonaistulot ovat noin 75 miljardia vuodessa, joten kansalalaispalkan kattamiseen pitäisi ottaa vuosittain 225 miljardia velkaa.
Tätä velkaa pitäisi lyhentää uskottavalla määrällä, joten 225 miljardista maksetaan korkoina ja lyhennyksinä takaisin 5 prosenttia vuosittain eli 11 miljardia. Velan lyhennnys ja korot nostavat veroprosenttia 18 prosenttiyksikköä eli ollaan 22%:ssa. Valtio ottaa siis 5000 euron kansalaispalkasta 1100 euroa. Jäljelle jää 3900.
Kansalaispalkasta menisi korkojen ja lyhennysten lisäksi myös nykyisen suuruiset verot, noin 25 %, jolloin veroaste olisi 43 %. Rahaa kansalaispalkasta jäisi käteen 2850 euroa kuukaudessa.
Tällä maksaisit kaikki kulusi ilman mitään valtion taikka kunnan apua. Kaikki palvelut olisivat yksityisiä ja kilpailutettuja. Päivähoidosta perittäisi täysi hinta, kuten koulustakin. Vakuutuksia voisi tietysti ottaa sairastumisen ja tapaturman varalta, kuten myös työttömyydenkin, mutta niitä pitäisi maksaa jatkuvasti. Luonnollisesti, jos vakuutusyhtiö menisi konkurssiin, menettäisit maksamasi rahat.
Kansalaispalkka tulisi tietysti jo maksettavan palkan lisäksi, mutta jos koko julkinen sektori lakkautetaan, olisi työttömiä 600 000 lisää. Tämä olisi neljännes koko työvoimasta, mikä aiheuttaisi ongelman verotukseen, eli veroja pitäisi korottaa. Enää ei riittäisi entinen 25%, vaan veroaste nousisi ehkä neljänneksen, jolloin oltaisiin noin 60 prosentissa. jolloin kansalaispalkasta jäisi käteen 2000 euroa.
Työttömiä olisi reilu miljoona. Ja työpaikkansa ehkä pitää vajaa pari miljoonaa kansalaista, jotka siis tienaavat sen kansalaispalkan oman palkkansa päälle.
Kansalaispalkka siis toisi ennestään vahvasti pärjääville työllisille lisää tuloja. Se antaisi noin 2000 euron tulon jokaiselle kansalaiselle, mutta se lopettaisi julkisen sektorin palvelut kokonaan.
Luonnollisesti kaiken julkisen sektorin toiminnan yksityistäminen tuo lisää verotuloja ja työllistää kansaa. Mutta jos se julkisen sektorin yksityistäminen tapahtuu vahvasti automatisoiden ja tekoälyttäen, ei se työllistäisi entistä määrää, mutta sen maksut asiakkaille tuskin paljoakaan vähenisivät kilpailun myötä, kun tietty kilpailutasapaino on saavutettu.
Talouskasvu loisi ehkä työpaikkoja, mutta käytännössä kasvu olisi julkisen sektorin korvaavissa yksityisissä palveluissa. Vajaan kahden miljoonan työllisen joukosta reaalista ostovoimaansa lisäisivät jotkut, mutta valtaosalla se pysyisi ennallaan taikka vähenisi, johtuen julkisen sektorin yksityistämisestä. 2000 euroa/kk ei riittäisi mihinkään, joten pelkällä kansalaispalkalla elävien olisi mentävä töihin, ja mitä muuta työtä olisi tarjolla kuin palvelua. Siis käytännössä mennä palvelemaan niitä, joilla on varaa palvelijaan.
05.03.2026 21:54
Ei kannata jäädä yhden ilmoitustaulun varaan. Duunitorin lisäksi on ainakin työmarkkinatori, kuntarekry ja valtiolle.fi.
05.03.2026 20:27
Ajanlasku alkoi meidän ajanlaskullamme vuodesta 1 ei vuodesta nolla, kuten ihmisen iän laskeminen alkaa.
03.03.2026 20:35
7 / 279