Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
yhteenlaskutoimitus
profiilit
yhteenlaskutoimitus
yhteenlaskutoimitus
Vapaa kuvaus
Aloituksia
21
Kommenttia
4456
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
" Kaikissa ihmissuhteissa käytetään valtaa. Jokainen ihminen on sekä vallan käyttäjä että kohde. Valtapelien ulkopuolelle ei voi edes jättäytyä, vaikka haluaisi. Sitä paitsi ihminen, joka on jättäytyvinään vallan ulkopuolelle, on vaarallinen, sillä hänen vallankäyttöään on vaikea havaita. "
Pitäneepä lainata kirja seuraavalla kirjastoreissulla, kuhan nuo edelliset tulevat luetuksi...Kuten edellä jo totesin, en ole tullut kauheasti mettineeksi noita valtaan liittyviä juttuja, mutta mitä manipulaatioon tulee...niin kaikkihan me käytämme sitä, jopa pienet lapset osaavat taidon, saadakseen haluamansa...
että tietynlaista vallankäyttöä sekin...ja itseeni liittyen kyllähän minä yritin kontrolloida puolisoni alkon käyttöä tavalla jos toisella ja olen tiedostanut että vein häneltä aikuisen vastuun, huolehtimalla "kaikesta"...
Mutta siltikin, siihen täällä nimeäämäni ihmiseen liittyen, itsestäni tuntui vaikealta ymmärtää, että jos ei ihmisestä itsestään pidä niin miksi yleensä tapailee ja teeskentelee pitävänsä ihmisestä...
En keksi siihen muuta syytä, kuin sen narstiin liittyvän hyöty/esineellistämisen, haluaa vaan käyttää sitä esinettä siihen tiettyyn tarkoitukseen,
mutta sitten ei ymmärrä miksei hän j0oko tapaillut useammin niitä seurustelukumppaneitaan joilla oli muutakin arvoa tai valinnut seksikumppanikseen ihmistä josta olisi pitänyt muutenkin...
tai sitten ns. vetänyt käteen, ostanut tekosellaisen tai muovinuken...
Että en ole osannut ajatella asiaa sillä tavoin vallan käytön vaan enemmänkin tuon manipuloinnin kannalta, imartelen että saan haluamani...
Enemmänkin olen ajatellut valtaa olevan hänellä joka on ikäänkuin auktoriteetti asemassa...vanhempi/lapsi työantaja/työntekijä jne...ja kyllä hoitotyössäkin valtaa käytetään joskus väärälläkin tavalla, sitä en kiistä...
Mutta käsittääkseni ns. normaaleissa pari/seksi/ystävyys yms. suhteissa ei tuollaista asemaa kummallakaan ole...
Mutta noh, kuten sanoin lienee tarpeen sivistää itseään tutustumalla tuohon tarkemmin valtaan liittyviin asioihin...
26.11.2013 09:35
"Takaisin räväyttämisestä tulee valitettavan usein se "kaiken alkamiskohta". Joka on myöskin näkymättömäksi tekemistä ja tietynlaista kovakorvaisuutta sitä toista kohtaan. "
Niin moni aviolittto toimii valtaa käyttävän kannalta hyvin...niin kauan kun alistettu pysyy alistettuna...jos hän nousee vastahankaan niin voisin nyky käsityksen mukaan sitten ajatella, että hän on narsisti...
Onneksi vielä silloin kun itse erosin, narsistit olivat suht tuntematon ihmislaji...eihän minunkaan puolisoni moneen vuoteen käsittänyt miksi lähdin, nykyään kyllä jo sanoo tietävänsä...
No nykyaikaan minäkin sitten olen tullut, kun toista ännäksi täällä nimittelen ja katson siihen perusteitakin olevan...sitä en tiedä tietääkö hän nimittelystäni, henk. koht. en ole häntä nimitellyt...
Mutta tuos kun tuohon valtaan aiheena yritin tutustua että mitä se käytännössä ja tavallisen ihmisen arkeen/ihmissuhteisiin suhteutettuna tarkoittaa niin törmäsin tällaiseenkin...pahan vaimon käsittelyohjeisiin...
http://fi.niilopedia.org/index.php/Vaimo
25.11.2013 17:10
"koska toisen vallankäyttöyritys on huonossa valaistuksessa poikkeuksetta subjektiivinen kokemus. Ja tämä pitäisi aina osata erota todellisesta yrityksestä käyttää valtaa."
Huuh, pikkusen hankala aihe käsitellä, vallankäytöstä löysin tämmösen linkin...
http://www.hyvejohtajuus.fi/6540/valta-ja-vallankaytto/
Mutta jos ny palautan tämän tänne kesustelupalstalle ja tavallisten ihmisten(ei johtajien, diktaattoriksi pyrkivien) joukkoon...
Niin voisi ajatella että kyse on enemmänkin psykologisesta manipuloinnista...
"Psykologinen manipulointi on sosiaalisen vaikuttamisen muoto, joka on käyttäytymistapojen tietoista tai tiedostamatonta käyttämistä keskustelussa omien tavoitteiden saavuttamiseksi"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Psykologinen_manipulointi
josta ny nostan esille tämän kohdan joka on hyvin havaittavissa tuossa kiitollisuus keskustelussa...ja sen jälkimainingeissa...
"Henkilökohtainen hyökkäys on vaikuttamisstrategia, jossa manipuloija ryhtyy asian sijasta puhumaan mielipiteen esittäjästä. Suorassa henkilökohtaisessa hyökkäyksessä vastapuoli pyritään asettamaan kyseenalaiseksi esimerkiksi luonteen, luotettavuuden tai motiivien suhteen. Vastatoimena on keskustelun palauttaminen nopeasti asiatasolle.[41] Henkilökohtaisessa epäsuorassa hyökkäyksessä manipuloija pyrkii osoittamaan ristiriidan henkilön esittämän näkökannan ja hänen elämänolosuhteidensa, käyttäytymistapojen tai aiempien mielipiteidensä välillä vähentääkseen hänen vakuuttavuuttaan."
Joo ihan en ymmärrä, miksi joku tuntee tuollaista tarvetta keskustelupalstallakin...
Mitä tulee ketjun aloittajan tarinaan, sitähän se narsisti suhteissa usein tuntuu olevan, toisen todellisuuden tajun heikentämistä niin ettei henkilö enää itsekään tiedä mikä on totta tai ei...joka mahdollistaa sen vallan käytön...
25.11.2013 15:42
."On varmaan vaikea erottaa kuka on täällä kertomassa sitä väärää tuomioo jostakusta läheisestään siksi se neutraalius olisikin hyvä ettei joku kiusaaja täältä saa lisää valtaa uhriinsa ja litistettyä häntä yhä lujemmin ruttuun kenkänsä alle"
Nin, onneksi tuo tuntemattomien suora narsistiksi diagnosointi täällä on viime aikoina vähentynyt...muistan kyllä että tuota on ollut enemmänkin , että jo yhden hyvin lyhyen kuvauksen perusteella joku on rientänyt todistelemaan, että joo kumppanisi on ilmiselvä pesunkestävä narsisti...
Mutta on niitä toisenlaisiakin tapauksia, että täällä muut kirjoittajat saattavat mitätöidä toisen kertomaa, ettei sellaista mitä kerrot ole tapahtunut, elät mielikuvitusmaailmassa...
Sitähän se on...yritystä sekoittaa toisen mieli, ettei henkilö itsekään enää tietäisi mikä on totta ja mikä ei...
Tarinaasi kun luin niin entistä paremmin yritän muistaa, että aina sitä tiedä kuka onkaan tarinan konna...ja joku voi tosiaan käyttää tätä palstaa kiusaamiseen/mielen manipulointiin siellä kotonakin...
Asia jota en ole aiemmin tullut ajatelleeksi...
24.11.2013 23:33
"Entä itselläsi, mitä tulee mieleen? "
Niin tuossa jo aiemmin mainitsinkin jotain syitä/motiiveja...varsinkin silloin kun sama kirjoittaja kohdistaa "piikkinsä" toistuvasti johonkin tiettyyn kirjoittajaan...
"onko kysymys pelkästään siitä, että haluaa yrittää saattaa toisen epäedulliseen/kyseenalaiseen valoon ihmisenä tai yrittää horjuttaa hänen itsetuntoaan tai provoisoimalla yrittää muuttaa keskustelun aihetta...vai onko kyse siitä kuuluisasta projektiosta, jonka sanotaan olevan nimenomaan narsistille tyypillinen defenssi.."
toki voi olla tuon manitsemasikin syy, turhautuneisuus ja pelkkä ilkeily, varsinkin jos se ilkeily kohdistuu summittaisesti kehen tahansa...
Muita syitä mitä ny mieleen tulee voisi olla kateus tai huomionhaku...
24.11.2013 22:49
"Eikä tämä siis tarkoittanut, että täällä palstalla heitetyt herjat olisivat mitenkään todenperäisiä, miksi olisivatkaan?"
Niin tällä heitetyt herjat eivät voi perustua mihinkään totuuteen, koska niitä heitellään täysin tuntemattomille ihmisille...
Ja vaikka harhaluuloisaan uskoisi, että se "oma narsisti" kostonhimossaan niitä herjoja heittelee täällä..niin siinäkin tapauksessa kannattaa miettiä, että mihin net perustuvat...mikä on todellista oikeassa elämässä...elääkö se narsisti teidän kanssanne...
Mutta joo...
kerros minulle mistä sinä arvelet tällä palstalla tuon herjojen heittämisen johtuvan ?
Mitä tule tuohon lapseen rinnastamiseen...
niinkin tehdään muistaakseni ihan virallisissa nph:oosta kertovilla sivuillakin...liittyen narsistin tunne elämään...
24.11.2013 21:55
"Niin tuskin se, kenelle sanottiin pahasti, käytti ajatuksenhiventäkään miettiäkseen, että onkohan tuo toisen sanominen totta"
Niin tässä ny kun mietin noita yhtäläisyyksiä ja motiiveja, tuon EK:n kommentin pohjalta tähän tapaan..."onko kysymys pelkästään siitä, että haluaa yrittää saattaa toisen epäedulliseen/kyseenalaiseen valoon ihmisenä tai yrittää horjuttaa hänen itsetuntoaan tai provoisoimalla yrittää muuttaa keskustelun aihetta...vai onko kyse siitä kuuluisasta projektiosta, jonka sanotaan olevan nimenomaan narsistille tyypillinen defenssi.."
niin otetaampa pari esimerkkiä...tuossa kiitollisuus ketjussa jossa jankkasin tuon iewuskan kanssa, joku yhtäkisti heitti minulle kommentin irti varsinaisesta aiheesta tähän tyyliin..."yhteenlaskutoimitus. Älä välitä ilkeistä kommenteistä. Se on hienoa kun uskallat täällä kertoa miten olet päässyt eroon alkoholiongelmastasi ja miten monta vuotta olet saanut kärsiä narsistin takia"
jonka motiiviksi päättelin jotain edellä mainitsemaani..." haluaa yrittää saattaa toisen epäedulliseen/kyseenalaiseen valoon ihmisenä tai yrittää horjuttaa hänen itsetuntoaan tai provoisoimalla yrittää muuttaa keskustelun aihetta"
toinen esimerkkini on sitten ännä suhteeni loppuvaiheesta, jostain syystä minun mukavaksi kokemani tapaamiset päättyivät poislähtiessäni vihjailuihin "toiset pääsee liukkaille"...
luulin sitä alkuun pelkäksi ilkeämielisyydeksi, mutta kun en käsittänyt miksi niin sitten päättelin sen johtuvan hänen ajatusmaailmastaan "kaikki naiset on sellaisia"...
Huomautinkin häntä tavasta, ja hän pyysi anteeksikin, mutta silti sama jatkui...
sitten kun luin narsisteista, rupesin ajattelemaan, että voisiko se johtua hänen omasta tilanteestaan, kun olen jälkeenpäin käsittänyt että ilmeisesti hänellä oli silloin kolme ns. vakinaista kierroksessa, eksä, minä ja nyksä...
muistan hänen jopa joskus parahtaneen jonkun tekstarin luettuan.."en kai minä voi mennä toisen naisen sylistä suoraan toisen naisen syliin, vai voinko..."
Että olen päätellyt että hän mahdollisesti ikään omaa toimintaansa yritti projisoida minun toiminnakseni...
Että tuolta pohjalta ny minun vaikea ymmärtää, että jos tarkoitit tuolla..."Kun taas narsistin projektio olisi lapseen verrattuna se alkuperäinen huomioitsija... "
että tarkoitatko että hän joka huomio, että toinen ny yrittää kaataa päälleni jotain sellaista mikä ei ole totta...onkin se narsisti joka projektioi...
Joo, noh...tämäkin asia (projektio)on sellainen, jolla voi yrittää sekoittaa toisen mieltä ettei toinen tietäisi enää mikä on totta ja mikä ei...mutta näissä omissa asioissani uskon kyllä tietäväni miten asia minun osaltani oli...
Mutta mielenkiinnosta kuulisin sinulta jonkun esimerkin...tuohon lauseesi liittyen..."Kun taas narsistin projektio olisi lapseen verrattuna se alkuperäinen huomioitsija... "
24.11.2013 20:46
"Niin tuskin se, kenelle sanottiin pahasti, käytti ajatuksenhiventäkään miettiäkseen, että onkohan tuo toisen sanominen totta"
Niin kyllähän täällä keskustelupalstalla joutuu ottamaan vastaan jotain sellaista jonka todenperäisyyttä ei tarvitse ruveta miettimään...
syystä että ymmärtää että ikävän vihjauksen esittäjä ei edes tunne minua/ei ole läsnä minun elämässäni/ ei tiedä mitään minun elämästäni muuta kuin sen mitä itse olen kertonut...
Mutta kuten edellä totesin...hänen motiivejaan toki jää miettimään...
Ihan en saa selkeytettyä tuota viimeistä lausettasi...
"Kun taas narsistin projektio olisi lapseen verrattuna se alkuperäinen huomioitsija... "
Tarkentaistko hieman...
24.11.2013 19:36
"Yhteys on mielenkiintoinen, eikö?"
Niin, kyllähän sitä jonkin verran miettii sen toisen motiiveja...
onko kysymys pelkästään siitä, että haluaa yrittää saattaa toisen epäedulliseen/kyseenalaiseen valoon ihmisenä tai yrittää horjuttaa hänen itsetuntoaan tai provoisoimalla yrittää muuttaa keskustelun aihetta...
vai onko kyse siitä kuuluisasta projektiosta, jonka sanotaan olevan nimenomaan narsistille tyypillinen defenssi...
"Projektiossa itsessä ahdistavana tai ei-hyväksyttynä koettu tiedostamaton impulssi tai piirre heijastetaan toiseen ihmiseen."
http://tiedostamaton.net/defenssit/projektio.html
jonka opimme jo lapsina ilman hienoja psykologisia termejä yksinkertaistettuna tarkoittavan..."itte on sitä mistä toista haukkuu"...
24.11.2013 18:22
Vieli tekee mieli ottaa esille yksi asia, joka tietyllä lailla liittyy oleellisena osana vuorovaikutustaitoihin...
Ja liittyy juurkin tuohon sanaan mieli...
"Mieli ymmärretään yksilön sisäisenä, henkisenä olemuksena, jossa ajatukset, tunteet ja tietoisuus ilmenevät ja kohdistuvat johonkin"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mieli
Jos käsitämme että ihmiset ovat yksilöitä, meistä erillisiä olentoja ja itsekullakin ihmisellä on oma mieli...niin miten usein ikäänkuin kuvittelemme olevamme toisen mielessä/ajattelevamme hänen päällään...juurkin silloin kun aloitamme lauseen sanoilla..."sinun mielestäsi"...
On asia mihin itsekunkin on syytä kiinnittää huomiota...tyrkkäämme ikäänkuin omat ajatuksemme/kokemuksemme jonkinlaisena totuutena toisen mieleen...päätämme ikäänkuin itse mitä/miten toinen ajattelee...
Miten erilaiselta kuullostaakaan lause...joka on kuitenkin totuus siitä kenen mielessä ajatus syntyy...joka alkaa sanoilla, minun mielestäni, minä koen(omassa mielessäni) että sinä jne...
Että tässäkin on opettelemista/harjoittelemista meille itsekullekkin...
23.11.2013 11:45
"En nyt pääse irti tuosta ajatuksesta (varmaan jankkaamista), että narsistilla on erilaiset vuorovaikutuksen taidot kuin muilla. Tämä ei siis koske muita kuin narsisteja ja heidän kanssaan tapahtuvaa vuorovaikutusta, joten tähän en nyt kaipaa selitystä siitä, miten jokainen joskus käyttäytyy jne."
Pikkusen ny kritisoin tuota ajatustasi rajata keskustelua vuorovaikutuksesta vain narsisteihin...kun se narsistikin kuitenkin on ihminen... ja meillä kaikilla ihmisillä on erilaiset vuorovaikutustaidot...
lainaan tähän ny jonkun toisen ihmisen ajatusta tuosta vatvomiskeskustelusta selitykseksi, mitä tarkoitan...kun itsellä tuppaa olemaan se vika, ettei osaa sanoa mitään lyhyesti...
"Narsistin persoonallisuus on sen verran kunnossa, että hän käyttää ihmisille tyypillisiä ihmisten keinoja. Narsistissahan ne vain korostuvat voimakkaasti. Narsisti ei voi omia ihmisille tyypillisiä piirteitä vain omakseen, eikä niitä voi sanoa vain narsistille kuulumasta"
Mitä tulee tuohon...
" Mitä laajempi on tietoisuutemme, sitä tasapainoisempia ja onnellisempia olemme. Tämä vastaavuus on suorassa yhteydessä myös toiseen syy-seuraussuhteeseen: mitä kokonaisemmin tiedostamme kehon, mielen ja Itsen muodostaman eheän kokonaisuuden, sitä aidompia me olemme."
Niin tuo ajatus liittyy ihmiskäsitykseen.. ja ihminen olisi aina kohdattavana kokonaisuutena...kaikki vaikuttaa kaikkeen...
http://www.hyvaflow.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=59
Narsititkin ovat ihmisiä ja siitä syystä erilaisia, ei ole olemassa mitään tietynlaista yhtä vuorovaikutuksen tapaa, kun vuorovaikutus syntyy suhteessa toiseen...ja siihen millaista se on vaikuttaa kummankin niin narsistinkin keho, mieli ja itse kuin kanssakeskustelijankin keho mieli itse, plus kummankin elämänolosuhteet ja historia ja vielä keskustelun aihekin...
Jolla edellisellä ny yritin sanoa, että jokainen vuorovaikutustilanne on erilainen...mutta jos ny jotain pitää nimenomaan narsistille tyypillistä sanoa niin voisin ajatella, että hänen ongelmansa liittyvät siihen, että hän luulee kaikkien ihmisten ajattelevan/olevan samanlaisia kuin hän...hän on vain pikkusen parempi...
Asia jonka Vakninkin mainitsee...mutta en ny jaksa kaivaa tähän linkkiä/kohtaa siihen, missä hän asiasta mainitsee...oletan että monet ovat kohdan lukeneet...
23.11.2013 10:40
"Oletko joskus itse tehnyt samaa?"
Kyllä joo...jos ny tarkoitat tätä palstaa...olen sen myöntänytkin...
ihan yhtä typerästi sitä joskus käyttäytyy kuin joku muukin...
Mutta en ny ihan ymmärrä tässä kohtaa, miksi näköjään eilisen jankkaamisen tuloksena keskustelu tuntuu jumiutuneen nimenomaan minuun...kun käsittääkseni jankattiin tietyistä asioista ja asenteista...ja meitä oli siinä jankkamassa kaksi henkilöä...
Että pitäisikö minun ny sitten päätellä ettei veetutuksen aiheuttaja ollut jankkaaminen vaan minun persoonani...joka myös piti kiinni o m a s t a asenteestaan...ja tuli sen vuoksi nimitetyksi tyhmääkin tyhmemmäksi...kun ei ollut täysin samaa mieltä...
Mitä tulee tuohon jälkimmäiseen...ns. sanojen suuhun laittoon...
niin lukeehan tuolla ylempänäkin..."sinun mielestäsi syy on minussa", vaikka omasta mielestäni en ny ko. kirjoittajaa ole mistään syyllistänytkään...
edelleen hän kokee itse että minulla on tarve väheksyä hänen kirjoituksiaan...joka mielestäni on hänen oma tuntemuksensa...ja loppulause kysymysmerkkeineen samaa rataa...
Mitä tulee puskanikin jatkoon...
"N-suhteesi ei sit ollutkaan narsistinen vaan normaali eikä sulla ole mitään toistuvia defenssejä."
Niin hänellä on mielipide suhteestani, liekö sitten sen toinen osapuoli...
ja mitä defensseihin tulee niin hän on tietävinään tuonkin asian paremmin kuin minä, joka kyllä jo mainitsin het aloittajan jälkeen, että me kaikki käytämme niitä...
Mutta joo...toivotaan ny, että keskustelua syntyisi useamman kirjoittajan kesken...että tulisi monenlaisia mielipiteitä niin ei niin helposti jumiuduttaisi tälläisiin kahden välisiin sinä/minä kiistoihin...
22.11.2013 17:11
Niin päättelin ny että tämä oli minulle tarkoitettu, koska alkuun oli otettu lainaus kommentoinnistani vatvomiseen tuolla ylempänä...
"Toisinaan?"
Että kyllä toisinaan...vatvon liiaksi o m i a asioitani,
mutta ny musta tuntuu, että joku liiaksi jumiutunut vatvomaan ja märehtimään yhteenlaskutoimitus nimimerkillä kirjoittavaa henkilöä ja hänen mennyttä ännä suhdettaan...ja tietämään minun asiani ja ajatukseni paremmin kuin minä itse...
Että herää pakostakin kysymys, että miksi ny minun näkökulmastani katsoen ollaan jumiuduttu vatvomaan/märehtimään jotain tiettyä henkilöä...
22.11.2013 14:52
"mutta persoonallisuudeltaan kunnossa oleva ei muita syytä, siitä mitä itse tuntee. Syyn ulkoistaminen itsestään on narsistinen keino."
Niin tuskin löytyy yhtäkään niin persoonaltaan kunnossa olevaa ihmistä ettei hän käyttäisi joskus narsistisia keinoja...
että jos noin ajattelee niin täytyy sitten hyväksyä että myös omassa narsismissa on häiriöitä...että narsisteja/persoonallisuushäiriöisiä ollaan enemmän tai vähemmän kaikki...
Että sen vuoksi en ny tähän aiheeseen liittyen puhuisi vain narsistista vaan meistä ihmisistä...
22.11.2013 12:36
"Tarkoitatko, että narsisti ei syytäkään muita omista tunteistaan, vai että narsistia on syytä kunnioittaa, kun häntä v*tuttaa? "
Noh, ajattelisin, ettei ny välttämättä tarvitse olla narsisti, kun sortuu syyttämään muita omista tunteistaan...
useimmat ihmiset sortuvat siihen joskus ja keskustelua ei ole syytä enää jatkaa kun toista alkaa veetuttaa niin paljon että hän alkaa arvostelemaan itselleen tuntemattoman ihmisen persoonaa...
22.11.2013 11:53
"Ja ihan kaikki mikä mahtuu ihmisen (lajina)tapaan käyttäytyä. "
Niin ja noita tapoja sitten löytyy sitten joka lähtöön...
ihmiset käyttäytyvät väkivaltaisesti, julmasti, huonosti typerästi, sikailevat, valehtelevat, pettävät, varastavat jne...
kaikki kuuluu inhimillisyyteen,vai pitäisikö käyttää sanaa ihmisyys...
sellaisia me ihmiset vaan olemme...välillä voimme käyttätyä hyvin ja välillä huonosti ja erittäin huonostikin, riippuen tilanteesta, olosuhteista, kuin myös omasta mielentilasta...
Minä olen joskus vuosia sitten lukenut tämän kirjan, jonka pohjalta olen tiedostanut mihin kaikkeen ihminen pystyy nimenomaan pahassa...joka tulee esiin ääriolosuhteissa...tai tietynlaisessa "joukkohulluudessa"
http://www.like.fi/kirjat/ihmisyys
21.11.2013 22:57
"toisin kuin narsisti, joka syyttää muita omista tunteistaan"
Niin johonkin tuollaiseen se päättyi se tämän päiväinen jankkaaminen...mutta joo toisen tunteita on myös syytä kunnioittaa...
"Vitutus on henkilökohtainen tunne ja näin ollen kaikkien on parasta pitää turpansa kiinni jos toista vituttaa"
http://hikipedia.info/wiki/Vitutus
21.11.2013 22:42
"Oletko koskaan kuullut, ettei pakko ole kuin kuolla?"
Juu sanonta on tuttu...
"Alkaa vituttaa tuollainen jankkaaminen, kun tyhmemepikin jo tajuaa mistä on kyse. Paitsi sinä"
Juu puskista on väliin helppo huudella...
Tsiisus, kuule ihan suotta hiilestyt, tää on vaan keskustelua ja senkin voi ottaa olemassaolevana tosi asiana että toiset on tyhmempiä kuin toiset...ei siihen tarvitse tunteen tasolla reagoida...
mutta ettei verenpaineesi liikaa nouse niin ehkä on viisain lopettaa ny tästä aiheesta jankkaaminen tähän...meni pikkusen överiksi ja ohi varsinaisen aiheenkin...Ohan tuolla jankkaamista sivuava uusi aihekin, otsikolla vatvominen...
nimimerkillä * huvittunutkin*
21.11.2013 18:06
.".Periksi antaminen on toisille enemmän luontaista, ehkä juuri heille, joilla ei ole yhteyttä oman itseensä"
Niin mutta joskus on pakko taipua tosiasioiden edessä...
esimerkkini tuttava tarvitsee toisten apua ihan päivittäin ja tapahtuma vaikutti myös häneen henkisesti...
Täältä sivusta on niin helppo olla "viisas", kun asiat koskettaa toisia, jotkut toipuvat raskaistakin kokemuksista lähes ennalleen, toiset ei toivu koskaan...
mielestäni heillä on välillä oikeus olla katkeria, vihaisia, masentuneitakin...Läheisten raskas tehtävä on ottaa heidän tunteensa vastaan...joskus on parempia päiviä, joskus huonompia...
Se on sitä rinnalla kulkemista, yritystä asettua sen ihmisen asemaan, niillä samoilla resurseilla mitä hänellä on...oli hän nyt fyysisesti tai psyykkisesti sairas, vammautunut tms.
Mikä on aivan eri asia kuin se että kuvittelisimme mitä tekisimme/ajattelisimme siinä tilanteessa ja jakelisimme "viisauksiamme" sen mukaan......koska emme ole hän...emme ole eläneet samaa elämää kuin hän...emme koe asiaa samoin kuin hän...
Emme voi ulkopuolelta olla sanomassa mitä siinä tilanteessa pitäisi ajatella, tuntea saati tehdä...voimme vain kuunnella ja oppia ihmisenä olemisen moninaisuudesta...
Muistan hiljattan lukeneeni jostain jutun jossa läheisensä menettäneet kertoivat että pahinta oli kun ihmiset tulivat sanomaan, että tiedän miltä sinusta tuntuu...he kokivat, että ihmiset mitätöivät heidän kokemuksensa...
Emme koskaan voi täydellisesti tietää miltä toisesta tuntuu...
21.11.2013 17:16
"mutta kyllä sinä jaksat!"
Niin näköjään jaksat sinäkin...
21.11.2013 15:24
209 / 223