Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

4456

1. " Kaikissa ihmissuhteissa käytetään valtaa. Jokainen ihminen on sekä vallan käyttäjä että kohde. Valtapelien ulkopuolelle ei voi edes jättäytyä, vaikka haluaisi. Sitä paitsi ihminen, joka on jättäytyvinään vallan ulkopuolelle, on vaarallinen, sillä hänen vallankäyttöään on vaikea havaita. "

Pitäneepä lainata kirja seuraavalla kirjastoreissulla, kuhan nuo edelliset tulevat luetuksi...Kuten edellä jo totesin, en ole tullut kauheasti mettineeksi noita valtaan liittyviä juttuja, mutta mitä manipulaatioon tulee...niin kaikkihan me käytämme sitä, jopa pienet lapset osaavat taidon, saadakseen haluamansa...

että tietynlaista vallankäyttöä sekin...ja itseeni liittyen kyllähän minä yritin kontrolloida puolisoni alkon käyttöä tavalla jos toisella ja olen tiedostanut että vein häneltä aikuisen vastuun, huolehtimalla "kaikesta"...

Mutta siltikin, siihen täällä nimeäämäni ihmiseen liittyen, itsestäni tuntui vaikealta ymmärtää, että jos ei ihmisestä itsestään pidä niin miksi yleensä tapailee ja teeskentelee pitävänsä ihmisestä...

En keksi siihen muuta syytä, kuin sen narstiin liittyvän hyöty/esineellistämisen, haluaa vaan käyttää sitä esinettä siihen tiettyyn tarkoitukseen,

mutta sitten ei ymmärrä miksei hän j0oko tapaillut useammin niitä seurustelukumppaneitaan joilla oli muutakin arvoa tai valinnut seksikumppanikseen ihmistä josta olisi pitänyt muutenkin...
    tai sitten ns. vetänyt käteen, ostanut tekosellaisen tai muovinuken...

Että en ole osannut ajatella asiaa sillä tavoin vallan käytön vaan enemmänkin tuon manipuloinnin kannalta, imartelen että saan haluamani...

Enemmänkin olen ajatellut valtaa olevan hänellä joka on ikäänkuin auktoriteetti asemassa...vanhempi/lapsi työantaja/työntekijä jne...ja kyllä hoitotyössäkin valtaa käytetään joskus väärälläkin tavalla, sitä en kiistä...

Mutta käsittääkseni ns. normaaleissa pari/seksi/ystävyys yms. suhteissa ei tuollaista asemaa kummallakaan ole...

Mutta noh, kuten sanoin lienee tarpeen sivistää itseään tutustumalla tuohon tarkemmin valtaan liittyviin asioihin...
  2. "koska toisen vallankäyttöyritys on huonossa valaistuksessa poikkeuksetta subjektiivinen kokemus. Ja tämä pitäisi aina osata erota todellisesta yrityksestä käyttää valtaa."

Huuh, pikkusen hankala aihe käsitellä, vallankäytöstä löysin tämmösen linkin...

http://www.hyvejohtajuus.fi/6540/valta-ja-vallankaytto/

Mutta jos ny palautan tämän tänne kesustelupalstalle ja tavallisten ihmisten(ei johtajien, diktaattoriksi pyrkivien) joukkoon...

Niin voisi ajatella että kyse on enemmänkin psykologisesta manipuloinnista...

"Psykologinen manipulointi on sosiaalisen vaikuttamisen muoto, joka on käyttäytymistapojen tietoista tai tiedostamatonta käyttämistä keskustelussa omien tavoitteiden saavuttamiseksi"

http://fi.wikipedia.org/wiki/Psykologinen_manipulointi

josta ny nostan esille tämän kohdan joka on hyvin havaittavissa tuossa kiitollisuus keskustelussa...ja sen jälkimainingeissa...

"Henkilökohtainen hyökkäys on vaikuttamisstrategia, jossa manipuloija ryhtyy asian sijasta puhumaan mielipiteen esittäjästä. Suorassa henkilökohtaisessa hyökkäyksessä vastapuoli pyritään asettamaan kyseenalaiseksi esimerkiksi luonteen, luotettavuuden tai motiivien suhteen. Vastatoimena on keskustelun palauttaminen nopeasti asiatasolle.[41] Henkilökohtaisessa epäsuorassa hyökkäyksessä manipuloija pyrkii osoittamaan ristiriidan henkilön esittämän näkökannan ja hänen elämänolosuhteidensa, käyttäytymistapojen tai aiempien mielipiteidensä välillä vähentääkseen hänen vakuuttavuuttaan."

Joo ihan en ymmärrä, miksi joku tuntee tuollaista tarvetta keskustelupalstallakin...

Mitä tulee ketjun aloittajan tarinaan, sitähän se narsisti suhteissa usein tuntuu olevan, toisen todellisuuden tajun heikentämistä niin ettei henkilö enää itsekään tiedä mikä on totta tai ei...joka mahdollistaa sen vallan käytön...
  3. "Niin tuskin se, kenelle sanottiin pahasti, käytti ajatuksenhiventäkään miettiäkseen, että onkohan tuo toisen sanominen totta"

Niin tässä ny kun mietin noita yhtäläisyyksiä ja motiiveja, tuon EK:n kommentin pohjalta tähän tapaan..."onko kysymys pelkästään siitä, että haluaa yrittää saattaa toisen epäedulliseen/kyseenalaiseen valoon ihmisenä tai yrittää horjuttaa hänen itsetuntoaan tai provoisoimalla yrittää muuttaa keskustelun aihetta...vai onko kyse siitä kuuluisasta projektiosta, jonka sanotaan olevan nimenomaan narsistille tyypillinen defenssi.."

niin otetaampa pari esimerkkiä...tuossa kiitollisuus ketjussa jossa jankkasin tuon iewuskan kanssa, joku yhtäkisti heitti minulle kommentin irti varsinaisesta aiheesta tähän tyyliin..."yhteenlaskutoimitus. Älä välitä ilkeistä kommenteistä. Se on hienoa kun uskallat täällä kertoa miten olet päässyt eroon alkoholiongelmastasi ja miten monta vuotta olet saanut kärsiä narsistin takia"

jonka motiiviksi päättelin jotain edellä mainitsemaani..." haluaa yrittää saattaa toisen epäedulliseen/kyseenalaiseen valoon ihmisenä tai yrittää horjuttaa hänen itsetuntoaan tai provoisoimalla yrittää muuttaa keskustelun aihetta"

toinen esimerkkini on sitten ännä suhteeni loppuvaiheesta, jostain syystä minun mukavaksi kokemani tapaamiset päättyivät poislähtiessäni vihjailuihin "toiset pääsee liukkaille"...

luulin sitä alkuun pelkäksi ilkeämielisyydeksi, mutta kun en käsittänyt miksi niin sitten päättelin sen johtuvan hänen ajatusmaailmastaan "kaikki naiset on sellaisia"...

Huomautinkin häntä tavasta, ja hän pyysi anteeksikin, mutta silti sama jatkui...

sitten kun luin narsisteista, rupesin ajattelemaan, että voisiko se johtua hänen omasta tilanteestaan, kun olen jälkeenpäin käsittänyt että ilmeisesti hänellä oli silloin kolme ns. vakinaista kierroksessa, eksä, minä ja nyksä...

muistan hänen jopa joskus parahtaneen jonkun tekstarin luettuan.."en kai minä voi mennä toisen naisen sylistä suoraan toisen naisen syliin, vai voinko..."

Että olen päätellyt että hän mahdollisesti ikään omaa toimintaansa yritti projisoida minun toiminnakseni...

Että tuolta pohjalta ny minun vaikea ymmärtää, että jos tarkoitit tuolla..."Kun taas narsistin projektio olisi lapseen verrattuna se alkuperäinen huomioitsija... "

että tarkoitatko että hän joka huomio, että toinen ny yrittää kaataa päälleni jotain sellaista mikä ei ole totta...onkin se narsisti joka projektioi...

Joo, noh...tämäkin asia (projektio)on sellainen, jolla voi yrittää sekoittaa toisen mieltä ettei toinen tietäisi enää mikä on totta ja mikä ei...mutta näissä omissa asioissani uskon kyllä tietäväni miten asia minun osaltani oli...

Mutta mielenkiinnosta kuulisin sinulta jonkun esimerkin...tuohon lauseesi liittyen..."Kun taas narsistin projektio olisi lapseen verrattuna se alkuperäinen huomioitsija... "
  4. "En nyt pääse irti tuosta ajatuksesta (varmaan jankkaamista), että narsistilla on erilaiset vuorovaikutuksen taidot kuin muilla. Tämä ei siis koske muita kuin narsisteja ja heidän kanssaan tapahtuvaa vuorovaikutusta, joten tähän en nyt kaipaa selitystä siitä, miten jokainen joskus käyttäytyy jne."

Pikkusen ny kritisoin tuota ajatustasi rajata keskustelua vuorovaikutuksesta vain narsisteihin...kun se narsistikin kuitenkin on ihminen... ja meillä kaikilla ihmisillä on erilaiset vuorovaikutustaidot...

lainaan tähän ny jonkun toisen ihmisen ajatusta tuosta vatvomiskeskustelusta selitykseksi, mitä tarkoitan...kun itsellä tuppaa olemaan se vika, ettei osaa sanoa mitään lyhyesti...

"Narsistin persoonallisuus on sen verran kunnossa, että hän käyttää ihmisille tyypillisiä ihmisten keinoja. Narsistissahan ne vain korostuvat voimakkaasti. Narsisti ei voi omia ihmisille tyypillisiä piirteitä vain omakseen, eikä niitä voi sanoa vain narsistille kuulumasta"

Mitä tulee tuohon...

" Mitä laajempi on tietoisuutemme, sitä tasapainoisempia ja onnellisempia olemme. Tämä vastaavuus on suorassa yhteydessä myös toiseen syy-seuraussuhteeseen: mitä kokonaisemmin tiedostamme kehon, mielen ja Itsen muodostaman eheän kokonaisuuden, sitä aidompia me olemme."

Niin tuo ajatus liittyy ihmiskäsitykseen.. ja ihminen olisi aina kohdattavana kokonaisuutena...kaikki vaikuttaa kaikkeen...

http://www.hyvaflow.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=59

Narsititkin ovat ihmisiä ja siitä syystä erilaisia, ei ole olemassa mitään tietynlaista yhtä vuorovaikutuksen tapaa, kun vuorovaikutus syntyy suhteessa toiseen...ja siihen millaista se on vaikuttaa kummankin niin narsistinkin keho, mieli ja itse kuin kanssakeskustelijankin keho mieli itse, plus kummankin elämänolosuhteet ja historia ja vielä keskustelun aihekin...

Jolla edellisellä ny yritin sanoa, että jokainen vuorovaikutustilanne on erilainen...mutta jos ny jotain pitää nimenomaan narsistille tyypillistä sanoa niin voisin ajatella, että hänen ongelmansa liittyvät siihen, että hän luulee kaikkien ihmisten ajattelevan/olevan samanlaisia kuin hän...hän on vain pikkusen parempi...

Asia jonka Vakninkin mainitsee...mutta en ny jaksa kaivaa tähän linkkiä/kohtaa siihen, missä hän asiasta mainitsee...oletan että monet ovat kohdan lukeneet...
  5. "Oletko joskus itse tehnyt samaa?"

Kyllä joo...jos ny tarkoitat tätä palstaa...olen sen myöntänytkin...
    ihan yhtä typerästi sitä joskus käyttäytyy kuin joku muukin...

Mutta en ny ihan ymmärrä tässä kohtaa, miksi näköjään eilisen jankkaamisen tuloksena keskustelu tuntuu jumiutuneen nimenomaan minuun...kun käsittääkseni jankattiin tietyistä asioista ja asenteista...ja meitä oli siinä jankkamassa kaksi henkilöä...

Että pitäisikö minun ny sitten päätellä ettei veetutuksen aiheuttaja ollut jankkaaminen vaan minun persoonani...joka myös piti kiinni o m a s t a asenteestaan...ja tuli sen vuoksi nimitetyksi tyhmääkin tyhmemmäksi...kun ei ollut täysin samaa mieltä...

Mitä tulee tuohon jälkimmäiseen...ns. sanojen suuhun laittoon...

niin lukeehan tuolla ylempänäkin..."sinun mielestäsi syy on minussa", vaikka omasta mielestäni en ny ko. kirjoittajaa ole mistään syyllistänytkään...

edelleen hän kokee itse että minulla on tarve väheksyä hänen kirjoituksiaan...joka mielestäni on hänen oma tuntemuksensa...ja loppulause kysymysmerkkeineen samaa rataa...

Mitä tulee puskanikin jatkoon...

"N-suhteesi ei sit ollutkaan narsistinen vaan normaali eikä sulla ole mitään toistuvia defenssejä."

Niin hänellä on mielipide suhteestani, liekö sitten sen toinen osapuoli...

ja mitä defensseihin tulee niin hän on tietävinään tuonkin asian paremmin kuin minä, joka kyllä jo mainitsin het aloittajan jälkeen, että me kaikki käytämme niitä...

Mutta joo...toivotaan ny, että keskustelua syntyisi useamman kirjoittajan kesken...että tulisi monenlaisia mielipiteitä niin ei niin helposti jumiuduttaisi tälläisiin kahden välisiin sinä/minä kiistoihin...
  6. .".Periksi antaminen on toisille enemmän luontaista, ehkä juuri heille, joilla ei ole yhteyttä oman itseensä"

Niin mutta joskus on pakko taipua tosiasioiden edessä...

esimerkkini tuttava tarvitsee toisten apua ihan päivittäin ja tapahtuma vaikutti myös häneen henkisesti...

Täältä sivusta on niin helppo olla "viisas", kun asiat koskettaa toisia, jotkut toipuvat raskaistakin kokemuksista lähes ennalleen, toiset ei toivu koskaan...

mielestäni heillä on välillä oikeus olla katkeria, vihaisia, masentuneitakin...Läheisten raskas tehtävä on ottaa heidän tunteensa vastaan...joskus on parempia päiviä, joskus huonompia...

Se on sitä rinnalla kulkemista, yritystä asettua sen ihmisen asemaan, niillä samoilla resurseilla mitä hänellä on...oli hän nyt fyysisesti tai psyykkisesti sairas, vammautunut tms.

Mikä on aivan eri asia kuin se että kuvittelisimme mitä tekisimme/ajattelisimme siinä tilanteessa ja jakelisimme "viisauksiamme" sen mukaan......koska emme ole hän...emme ole eläneet samaa elämää kuin hän...emme koe asiaa samoin kuin hän...

Emme voi ulkopuolelta olla sanomassa mitä siinä tilanteessa pitäisi ajatella, tuntea saati tehdä...voimme vain kuunnella ja oppia ihmisenä olemisen moninaisuudesta...

Muistan hiljattan lukeneeni jostain jutun jossa läheisensä menettäneet kertoivat että pahinta oli kun ihmiset tulivat sanomaan, että tiedän miltä sinusta tuntuu...he kokivat, että ihmiset mitätöivät heidän kokemuksensa...

Emme koskaan voi täydellisesti tietää miltä toisesta tuntuu...