Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
yhteenlaskutoimitus
profiilit
yhteenlaskutoimitus
yhteenlaskutoimitus
Vapaa kuvaus
Aloituksia
21
Kommenttia
4456
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Niin,+mua+on+monesti+arvosteltu+siitäkin,+että+kuulemma+vastailen+trolleillekkin.+
Kauheesti+mua+ny+ei+kiinnosta+varsinanaisesti+henkilö+kirjoitusten+takana,+koska+ei+semmosta+voi+tietää,+eikä+kantsi+kuvitellakkaan,+ettei+ala+luulemaan+ties+mitä.
Lähtökohtaisesti+pyrin+enemmänkin+keskittymään+kirjoittajan+aihesisältöön+ja+useinkin+sitte+loppupeleissä+saattaa+paljastua+jotain+kirjoittajastakin,+niinkuin+tässäkin.+Hän+hermostui+kun+epäilin/kummastelin,+hänen+tarinaansa+ja+puolustautui+hyökkäämällä+henk.+koht.+++joka+sitten+paljasti,+ettei+tää+väsynyt+äiti+ainakaan+ny+mikään+uusi+kasvo+tällä+palstalla+ole,+vaikka+vastaavanlaista+äiti+tarinaa+ei+aiemmin+ole+ollutkaan.
20.12.2017 08:44
No+eiköhän+tuosta+kuvitteelisesta+vanhanoloisesta+ja+raihinaisesta++narsistista+ole+leivottu+uhri+ja+mitä+minuun+tulee,+niin+jo+päivällä+annoin+ymmärtää,+että+minua+naurattaa
Kaikenlaista+sitä+tähän+maailmaan+mahtuu+ja+minäkin+mukana+tässä+hölynpölyssä
19.12.2017 22:00
Eiköhän+ny+tässäkin+ketjussa+ole+leivottu+narsistista+uhri,+kun+joku+ilkeä+ihminen+kehtasi+kuvata+jotakuta+narsistia+vanhanoloiseksi+ja+raihinaiseksi+ja+näköjään+sivullisetkin++mielensä+pahoittivat
19.12.2017 21:28
"Niin+pikkujuttuhan+se+on+toisia+haukkua...jos+sitten+lopetetaan+tämä+näiden+oletettujen+narsistien,+joiden+olemassaoloa+ei+muut+todista+kuin+joulupukki+ja+tontut,+haukkuminen."
Jaa+että+pukkikin+on+sitä+mieltä,+ettei+niistä+oletetuistakaan+narsisteista+saisi+käyttää+sanoja,+vanha+ja+raihinainen,+vaikka+tavallisia+vanhuksia+saatetaankin+kuvata+niin,+eikä+kukaan+pidä+asiaa+minään+haukkumisena,+kun+tosiasiahan+se+on+että+ihmiset+tulevat+vanhoiksi+ja+raihinaisiksi.
Vielä+hullummaksi+tää+juttu+menee,+että+jos+joku+jopa+pahoittaa+mielensä+itselleen+tuntemattoman+jopa+keksityn/sellaisen++narsistin+puolesta+jota+ei+ole+edes+olemassakaan.
No+oli+miten+oli,+niin+aloitus+ny+kuitenkin+on+asia+sisällöltään+totta,+että++sellaistakin+on.
+Itsekin+olen+kuullut+moisesta+ja+esimerkkejäkin+olisi,+mutta+kun+ihmiset+ovat+edesmenneitä+niin+annetaan+heille+rauha.
19.12.2017 21:17
Jatkoksi++kysymys+vielä.+
Miksi+sinullle+on+tärkeää+kertoa,+ettei+omat+lapsesi+ole+mitään/ovat+täysiä+nollia+ja+vieraiden+lapset+ovat+parempia+kuin+omasi+?
19.12.2017 13:15
"Kyseesä+on+tositarina,+"
No+minun+mielestäni+on+hyvin+surullista+jos+kaikki+kertomasi+on+totta.+
Minun+täällä+olooni+liittyvästä+kommentoinnistasi++päättelen,+että+olet+täällä+palstalla+paljon+kauemminkin,+ehkä+jossain+toisessa+roolissa,+kun+vastaavanlaista+äiti+ihmisen+noin+suoraa+kertomusta+liittyen+omiin+lapsiin+kohdistuvasta+mitätöinnistä+en+muista+aiemmin+lukeneeni.+Vastaavanlaisia+narsistivanhemman+lasten+tarinoita+kyllä+joissa+on+kuvattu+sinunkaltaisesi+äidin+toimintaa.
19.12.2017 13:09
ap:+"+ikäisekseen+vanhanoloinen+ja+raihnainen+narsisti"
+:+Minkäs+sille+ihminen+mahtaa+jos+on+vanhanoloinen+ja+raihnainen?+"
Mua+ny+vähän+naurattaakin,+kauheesti+on+ny+mieltäpahoitettu+kun+joku+on+uskaltanut+kuvata+narsistia+sanoilla+vanhanoloinen+ja+raihinainen.
Ei+se+ny+tosiaan+mikään+puute+ole+vaan+ihan+luonnolinenkin+asia+kun+ihmiset+ikääntyvät.+Ovat+vain+pelkkiä+sanoja+joilla+kuvataan++kuvataan+ihmistä,+jolloin+lukijakin+saa+jonkinlaisen+kuvan,+millaisesta+ihmisestä+on+kyse.+
En+tiedä+miten+paljon+olette+tekemisissä+käytte+katsomassa+vanhuksianne,+mutta+kyllä+omaisetkin+käyttävät+noita+sanoja,+kuvaamaan+ikääntyneensä+kuntoa+jollkkin+toiselle+ihmielle,ilman+sen+kummempaa+tarkoitusta+mollata/halventaa+iäkästä+läheistään.
Ihmiset+ny+vaan+vanhenevat+ja+tulevat++enemmän+tai+vähemmän+raihinaisemmiksi,+kuka+enemmin+kuka+myöhemmin,+siihen+sitte+vaikuttaa+monetkin+tekijät,+esim.+sairaudet+ja+elämäntapa+.+
Niin+vielä+tuohon+kysymykseesi+kukahan+oikein+onkaan+se+narsisti+?
+Hänkö+joka+käyttää+noita+sanoja,+vaiko+hän+joka+mielensä+pahoittaa+noista+sanoista.
Narsisti+tosiaan+ei+siedä+heikkoutta+itsessään+,+että+yleensä+ne+muut+sitten+on+niitä+vanhoja+ja+raihinaisia+mutta+ei+hän+ja+useinkin+tekee+sen+omintakaisesti+selväksi+toisille+ihmisille,+mikä+ny+oli+aloittajan+pointtikin+aloituksessaan,+mutta+oli+vissiin+liian+tunteisiin+menevä+aihe+tämä.
19.12.2017 12:07
"Mutta+keskustellaan+vaan+kaikesta,+tästäkin."
No+hieman+jatkan+vielän+tätä+keskustelua.+
Kerrot+tuossa+noita+omia+tuntemuksiasi+joita+olet+tehnyt+tänne+kirjoittelijoista+ja+sen+perusteella+sitten+tehnyt+omia+arvoitasi+siitä,+että++he+eivät+ole+narsistia+nähneetkään.+Edelleen+tuokin+on+vain+sinun+arviosi+itsellesi+tuntemattomista+ihmisistä,+että+siltä+osin+ihan+todellisuutta+ei+näiden+palstakirjoitusten+pohjalta+ei+tiedä.
Sitten+sulla+oli+mainintaa+tuosta+jahtaamisesta,+mustamaalaamisesta,+perättömistä+puheista+yms.+onneksi+kuitenkin+ilmaisit+asiasi+sanalla+voi,+että+oli+sellaista+mutu+tuntumaa+sekin.+
Mutta+tuohon+liittyen+tuli+mieleen+että+oletko+tietoinen,+että+myös+narsistit+saattavat+esiintyä+uhrina.+Asia+jota+täällä+ei+juuri+hyväksytä+ja+monet+uhrit+loukkaantuvat+siitä+mahdollisuudesta,+mikä+ny+mun+mielestä+outoa+sekin.
Mitä+muuten+tulee+sanaan+uhrituminen,+niin+kyllä+joo,+jotkut+saattavat+jumittua+siihen+tilaan,+vaikka+menneistä+olisi+ja+kauan+aikaa+ja+uhriutuvat+jatkuvasti+milloin+mistäkin+ja+aina+syy+löytyy+muualta,+eikä+itse+kykene+vaikuttamaan+mitenkään,+asioita+vaan+tapahtuu,+muut+ihmiset+ovat+ilkeitä+jne.+Tätäkin+linkkiä+olen+monesti+tänne+jakanut,+joka+selventää+asiaa+ja+sanalla+uhriutuminen+löytää+muutakin+luettavaa.
https://www.city.fi/yhteiskunta/oman+elamansa+uhrit/4623
Mitä+sitten+tulee+tuohon+loppuusi
"Todellinen+narsistin+uhri+on+niin+pelokas,+ettei+avaudu+kovin+helposti+asioistaan,+koska+ei+sen+narsistin+hirmuvallan+alla+edes+saa+siihen+mahdollisuutta."
+Niin+olet+tuossa+osin+oikeassa,+siinä+on+taustalla+kaksi+tekijää,+pelko+ja+häpeä,+jotka+sulkevat+suun,+estävät+avun+hakemisen.+Mutta+en+pidä+ajatuksestasi,+että+vain+he+olisivat+todellisen+narsistin+uhreja+jotka+elävät+hirmuvallan+alla+ja+pitävät+suunsa+kiinni+ts.+ovat+alistettuja+ja+sitä+kautta+saisivat+sinun+silmissäsi+ns.+oikean+uhrin+statuksen.
Narsistille+kyllä+tuo+sopisi+hyvin,+kuin+sekin,+että+uhrien+kokemuksia+ei+kukaan+uskoisi,+niitä+mitätöidään+ja+vähätellään,+heitä+leimataan+mielenvikaisisi++ja+kyllä+joo+myös+narsisteiksi.+Että+tosiaan+joskus+on+hirmu+vaikea+tietää,+kuka+on+mikäkin.
+Mutta+mun+mutu+tuntumani+mukaan+ny+sinä+ilm.+olet+sitä+mieltä,+ettei+narsisteista+saisi+puhua,+kun+taas+minun+mielestäni+on+hyvä+kun+näistä+asoista+puhutaan.+Toki+paljon+noita+ylilyöntejäkin+tulee+ja+narsisti+sanasta+on+tullut+ns.+perus+haukkumasana+ilman+että+ees+tiedetään+mitä+se+pitää+sisällään.
Loppuun+vielä+kysymys,+oletko+sinä+nähnyt+narsistin+?
19.12.2017 11:45
Vielä+tuosta+leimaamisesta,+huomaatkos+mitä+ny+itse+teet,+leimaat+aloittajan+joksikin+kaheliksi+joka+kulkee+kadulla+tarkkailen+ja+leimaten+vastaan+tulevia++ihmisiä+narsisteiksi+vaikka+ei+edes+tunne+heitä
18.12.2017 15:04
Niin+jos+ny+olet+sama+pörri+jonka+kommentin+väittämästä+olin+eri+mieltä.+Niin+muutama+kysymys+sinulle,+koska+kommentoit+aloittajaa+tähän+tapaan
"kun+tämänkin+aivopierun+aloittaja+kävelee+vastaan+sinua+kadulla,+hän+on+tehnyt+sinusta+määritelmän+oletko+narsisti+vai+joku+muu+häiriöinen.+hän+tarkkailee+muita+ja+pelkästään+olemuksesta,+liikkeista,+sanoista+hän+pystyy+antamaan+diagnoosin+johon+pätevätkään+alan+ammattilaiset+eivät+aina+kykene."
Niin+onko+tuo+oma+kokemukseksi+tuosta+ketjun+aloittajasta,+olet+kokenut+että+hän+tekee+noi+kun+tuossa+kuvaat.+Uskotko+sinä+oikeasti+ko.+aloittajan+tekevän+noin+?+tunnetko,+tiedätkö+sinä+hänet,+onko+hän+kertonut+asiasta+sinulle?++Vai+minkä+perusteella+väität+tuollaista+tapahtuvan+ko.+henkilön+toimesta?+Vai+onko+tuo+väittämäsi+vaan+oman+mielesi+tuotosta?+Mitä+haluat+väittämälläsi+todistaa?+Teetkö+sinä+itse+niin?+ja+sen+oman+kokemuksesi+perusteella+uskot+muidenkin+tekevän+niin?
Edelleen+mitä+muuten+aloitukseen+tulee,+hän+otti+esille+narsisteille+tyypillisen+käyttäytymistavan,+ilman+sen+kummempaa+leimaamista,+ihan+täysin+yleisluntoista+keskustelua+palstan+aiheesen+liittyen.
18.12.2017 14:33
"Hyvää+joulun+odottelua+sulle+vaan!"
Juu+kiitosta+vaan.+Noita+virhetulkintoja+tulee+itsekullekkin+varsinkin+jos+hätäiseen+lukee+ja+vielä+helpommin+jos+on+kauhee+kiire+päästä+vastaamaan/kuittaamaan.
Itse+ny+pidin+juurkin+tästä+aloituksesta+sen+yleisluontoisuuden+johdosta,+kun+noi+pitkät,+seikkaperäiset+jutut+on+viime+aikoina+ollu+niin+kummallisia+ettei+tiedä+mitä+niistä+ajattelis.
Eilen+tänään+on+sit+tullu+notkuttua+täällä+enemmänkin,+vaikka+tähdellisempääkin+tekemistä+toki+on+näin+joulun+alla.+Täytyy+lohduttatua+ajauksella+etten+oo+ainoa.
Mukaviä+päiviä+vaan+sullekkin
18.12.2017 14:00
"jännää+on,+että+eriäviä+mielipiteitä+ei+saisi+olla.+"
Jaa+kukas+ne+eriävät+mielipiteet+on+kieltänyt,+ilman+niitähän+ei+ees+keskustelua+syntyisi.+Tuo+pörrihän+ilmaisi+oman+mielipiteensä+ja+minä+sitten+oman+eriävän+mielipiteeni
Herneet+ny+voi+kaivaa+omasta+nenästäs,+kuhan+ny+kummeksuin,+että+mikä+vietti+tänne+ajaa+jos+ei+edes+usko+narsisteja+olevan+olemassa+ja+esitin+eriävänä+mielipiteenäni,+etteä+tuskin+kukaan+diagnosoi+kadulla+vastaantulevia+tuntemattomia+ihmisiä+narsisteiksi.
Pohdintaasi+liittyen+autan+vähän+jos+aihe+ei+ole+tuttu,+että+on+yleisesti+tiedetty,+että+narsistit+eivät+kestä+kritiikkiä.++Mitä+tulee+vastineeseni+pörrin+kommenttin,+niin+itse+en+ny+löytänyt+mitään+itseeni+kohdistuvaa+kritiikkiä+tuosta+pörrin+kommentista,+alkuun+hän+puhui+monikossa+mutta+sitten+hän+kohdisti+kritiikkinsä+aloittajaan,+joka+taas+on+eri+henkilö+kuin+minä.
Jatkossa+sitten+äimistelin+sitä,+et+tuommonen+yleisluontoinenkin+aloitus+ny+tuntee+kovin+menevän+tunteisiin+ja+näköjään+sinä+ny+sitten+päätit+alkaa+arvoimaan+minua.
Mutta+joo,+edelleen+tämmöstä+tää+on+joskus.+Huvittaa+tämmösiinkin+juttuihin+osallistua+kinaamaan.
18.12.2017 13:45
No+pörr+ny+puhuu+mun+miälestä+ihan+omia+luulojaan+.+Useinkin+nää+kuvaukset+on+tehty+joko+omien+kokemusten+perusteella+tai+jostain+muualta+luettujen+narsismia+käsittelevien+juttujen+pohjalta.
En+usko+kenenkään+tekevän+mitään+diagnooseja+kadulla+vastaantulevista/itselleen+tuntemattomista++ihmisistä.
Jännä+juttu+mitenkä+tämmönen+yleisluontoinen+aloitus+narsisteille+tyypillisestä+käyttäytymisestä++jossa+ei+leimata+erityisesti+ketään+tiettyä+ihmistä,+puhutaan+vaan+yleisesti+narsistista++näyttää+ny+niin+menevän+tunteisin.
Joo,+ei+ymmärrä,+miksi+yleensä+luette+näitä,+kun+ilmeisesti+ette+usko+edes+narsisteja+olevan+olemassakaan,+jolloin+tää+aihealue+ei+ny+millään+tavalla+koske+teitä,+mutta+joku+kumma+vietti+sitten+tänne+teidätkin+saa+tulemaan.
No+joo,+mäkin+ny+taas+vähä+liikaa+innostuin,+tämmöstä+tää+on+joskus
18.12.2017 11:59
No+vaikeahan+noita+on+erottaa.
Itselle+ny+tuli+täs+kohtaa+mieleen+yks+vanha+juttu+ku+oli+puhetta+kaupanteosta+ja+mustalaisista,+niin+yks+vanhempi+kansanmies+loihe+lausumaan,+et+petkuttajia+on+valkolaisissakin,+mutta+mustalaisia+pitää+epäillä+aina.+
Toivon+mukaan++ny+kukaan+tuosta+hiilesty,+silloon+ei+noi+rasistijutut+ollu+niin+pinnalla+ja+liittyi+ny+enemmän+noihin+kaupanteko/petkuttamisjuttuihin+tuo+tarina.
Mutta+joo,+toimii+ny+aasinsiltana+siihen,+että+varsinkin+netissä+on+syytä+olla+varuillaan,+eikä+uskoa+kaikkea+lukemaansa+ja+vielä+enemmän+silloin+kun+ollaan+tämmösellä+narsismia+käsittelevällä+palstalla.+Tosiasiahan+se+on+että+narsistit+ovat+hyviä+huijaamaan+ja+moni+viisaampikin+on+mennyt+vipuun.+
Asiasta/huijatuksi+tulleista++ny+on++ihan+virallistakin+tietoa+ja+jotkut+saattavat+muistaa+sen+vuosien+takaisen+Elisa+jutunkin,+jossa+ihmiset+sankoin+joukoin+uskoivat+siihen+kiusatun+pikkutytön+tarinaan.+Muistaakseni+oli+ihan+facebook+sivukin+sille,+jolla+oli+tuhansia+tykkääjiä.+
Olihan+siinä+hyväkin+puoli+,+että+aihe+nousi+yleiseen+keskusteluun,+mutta+monet+tosiaan+tunsivat+itsensä+huijatksi+kun+tuota+tyttöä+ei+ollut+olemassakaan+vaikka+annettiin+ymmärtää+että+kyseessä+oli+tositarina.
18.12.2017 11:40
"Narsistin+käytöksestä+hyvin+oikeaan+asuvasti."
Kyllä+joo,+oikeaan+Ap+osut+ja+pitkästä+aikaa+jotain+asiallista+ja+yleisluontoista+kuvaustakin,+ilman+sen+kummempaa+yksittäisen+henkilön+osoittelemista
18.12.2017 10:27
"On+sukuja,+joissa+narsismi+kulkee+vanhempien+jatkamana
usean+sukupolven+ajan."
Niin,+en+tiedä/tunne+moisia+sukuja,+mutta+käsittääkseni+tosiaan+joistakuista+narsistien+lapsista+saattaa+itsestäkin+tulla+narsisti.+Jossain+kohtaa+on+tällä+palstallakin++mun+mielestä+selviä+viitteitä+sellaisesta.+
Tarina+alkoi+kuvauksella+omakohtaisesta+narsistiäidin++lapsiuhrina+olemisesta,+mutta+keskustelun+edetessä+sitten+sama+kirjoittaja+jo+huutelikin+kommenteissaan+tällä+palstalla+olevista+narsistiämmistä,+jotka+nimittelee+syyttä+suotta+puolisoitaan+narsisteiksi.+Että+hyvinkin+tuntui+olevan+sitä+narsistille+tyypillistä+naisvihaa+näillä+lapsiuhreillakin.+
Mutta+joo,+tää+ns.+jatkumo+tuntuu+olevan+asia+jota+nää+narsistien+lapset+eivät+jostain+syystä+osaa+ottaa+huomioon+ollenkaan,+että+tosiaan+heidän+vanhempansakin+on+saattanut+olla++lapsiuhri+,+kokenut/kärsinyt+samanlaisista+asioista+kuin+he+itsekin,+mikä+sitten+on+vaikuttanut+siihen+millainen+aikuinen/vanhempi+hänestä+on+tullut.
18.12.2017 10:11
No+ei+mua+nykyään+veetuta+enää,+silloin+aikoinaan++vuosia+sitten+veetutti+kyllä+ja+rankasti,+eikä+meinannu+millään+uskoa+ees+alkuun+asiaa+todeksi,+että+näin+kävi,+mutta+siitäkin+on+yli+päästy.+Elämä+jatkuu+ja+tuo+eteen+uusia+haasteita+ja+uutta+pohdittavaa.
Toki+tänne+palstalle+oon+vieläkin+ajoittain+jumittunut+ja+paljon+täällä+on+tosiaan+ihmeteltävää+ja+kummasteltvaa,+niinkuin+tääkin+tarina.++Sitä+ihmettelee,+että+miksi,+mikä+on+motiivina+kirjoitella+tämmöstä,+ihanko+huvikseen+vaan+ja+kun+narsistipalstalla+ollaan+niin+toki+sitä+pohtii,+että+onko+taustalla+sitä+narsistille+tyypillistä+naisvihaa,+kun+äitiä+noin+kummallisessa+valossa+kuvataan
Mutta+joo,+tämmöstä+tää+on+tän+aiheen+parissa.+Jatketaan+harjoituksia+ja+yritetään+ymmärtää
18.12.2017 09:00
No+sinä+"tervemenoavaan"+ny+taidat+olla+ny+niitä+trollaajia+vissiin,+vaikka+totuuden+nimessä+itsekin++haluaisin+tietää+miksi+ihmeessä+tämmöstäkin+äidin+ominaisuudessa+tullaan+kertomaan,+ettei+arvosta+omia+lapsiaan+pätkän+vertaa.
Toivon+mukaan+tosiaan+tää+juttu+on+keksitty+,+kun+taas+tuolla+toisaalla+oleva+aloitus,+jota+myös+näyt+kommentoineen,+kertoo+ihan+todellista+asian+laitaa.+Sellaistakin+että+kiusataan+vanhoja,+sairaita,+heikkoja+tapahtuu+todellisuudessakin+ja+kiusaaja+saattaa+itsekin+kuulua+tuohon+samaan+ryhmään,+mutta+jostain+syystä+kieltää+sen,+ei+halua+nähdä+itseään.+
Mutta+joo,+ettei+ny+leimattasi+mitään++tiettyä+ryhmää+niin+tosiaan+kiusaajia+löytyy+joka+ihmisryhmästä,+eikä+yhteskunnallisella+statuksella,+iällä,+sukupuolella,+ulkonäöllä+ole+mitään+tekemistä+sen+asian+kanssa.
17.12.2017 23:08
Niin+joskus+on+tosi+vaikea+ymmärtää,+mitä+toinen+kommentillaan+tarkoittaa+ja+mieluusti+sen+sitten+pilkkoo+osiin,+mutta+ei+siltikään+ymmärrä.+
Ikäänkuin+asiat+kääntyy+pääalelleen.+Aloituksessa+kiusattuja+olivat+köyhät,+sairaat,+vanhukset+tai+muuten+heikossa+jamassa+olevat,+un+taas+tuossa+kommentissa,+ikäänkuin+ne+samat+ihmisryhmätkin+olisivatkin+kiusaajia.
Vastaan+vielä+tässä+samalla+omasta+puolestani++tuolle+alempana+olevalle.
+Monia+narsisteja+en+henk.+tunne+tunne,+mutta+aloittajan+aiheeseen+liittyen+kyllä+sisällöltään+samankaltaisia+esimerkkejä+kyllä+löytyisi,+mutta+aloituksessa+jo+viittasinkin+miksi+en+ny+niitä+kuitenkaan+viitsi+kertoa.
17.12.2017 21:08
"Kyllä+äidit+rakastavat+lapsiaan+aina+eivätkä+koskaan+vihaa+tai+ole+tuollaisia+omia+lapsiaan+kohtaan."
Niin+en+tiedä.+Pahojakin+äitejä+toki+on+olemassa,+jotka+hylkäävät,++jättävät+lapsensa+heitteille,+kohtelevat+väkivaltaisesti,+jopa+myyvät,+parittavat+heitä+yms.
Mutta+tässä+ny+kertojana+äiti+itse,+niin+se+mun+mielestä+ny+tekee+tän+aloituksen+kummalliseksi,+miten+hän+kehtaa.+En+tiedä+kuullostaa+niin+kummalta,+että+sen+perusteella+ny+uskon,+et+tää+tarina+on+keksitty
17.12.2017 20:34
81 / 223