Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

4456

1. "Mutta+voin+tietenkin+kuvitella+aloituksen+kohderyhmää.+Osalla+noista+itsellä+ehkä+päihdeongelmaa+myös,+jolloin+itsetunto+alhaalla+jo+senkin+vuoksi.+"Niin+kerroit+yllä+olevan+lainauksen+mukaan,+että+voit+kuvitella+aloituksen++kohderyhmää++ja+toit+esille,+että+noilla+itsellä+ehkä+päihdeongelmaa.+Ihan+varma+en+ny+tokikaan+ole+että+kumpaanko+osastoon+nuo+"ehkä+päihdeongelmaa+ihmiset+"+liitit.+Noihin+sitkeisiin+joilla+sietokyky+on+korkealla+vaiko+noihin+"kiehuttajiin"+väkivallan+tekijöihin.+Edelleen++liitit+kommenttisi+tueksi+puhetta+päihdeäideistä+ja+sosiaalisen+aseman+heikkoudesta.Mutta+joo,+kuten+jo+mainitsin,+yksi+hyvä+linkkikin+joukossa+oli,+josta+olit+lainannut+kohdan,+jossa+mainittiin+ettei+viina+ole+ainoa+eikä+pääasiallinen+syy.Tämä+ny+vaan+siitä+syystä,+että+kuten+jo+aiemmin+mainitsin+"ongelma+koskettaa+hyvinkin+erilaisissa+oloissa+eläviä+ihmisiä+ja+kaikkia+yhteiskuntaluokka+ja+kulttuureita.+"Ymmärrän+kyllä,+ettet+ihan+ehkä+osaa+asettua+sillä+tavalla+tuollaisen+"kiehuttamisen+kohteen"+asemaan,+kun+kerroit+ettet+kovin+kauaa+"painekattilassa"+viihtyisi+vaan+vastaisit+samalla+mitalla,+eikä+tarkoituksesi+ollut+lähteäkkään++ja+vastapuolikin+piti+attentaattiasi+lähinnä+huvittavana,+kun+taas+näissä+tapauksissa+se+pelottavin+kohta+voi+olla+se+lähdön+hetkiMutta+joo,+me+ihmiset+ollaan+erilaisia+näidenkin+asioiden+suhteen+ja+kyseessä+on+tosiaankin+pitkäaikainen+prosessi,+joka+alkaa+pikkuhiljaa,+huomaamatta+ja+johtaa+sitten+ajan+kanssa+mihin+johtaakin,+usein+ainakin+kohdehenkilön+sairastumiseen+joko+fyysisesti+tai+psyykkisesti.+Tosiaan+tämmöstäkin+"sammakon+kiehutusta"/vuosikausien+piinaa++ny+on+vaan+oikeastikin+olemassa,+vaikka+sellaista+voikin+olla+vaikea+ymmärtää,+jos+ei+lähipiirissäkään+ole+tuollaista+henkilöä+joka+sietää+ja+sietää+loputtomiin.+Pelko+ja+häpeähän+ne+on+ne+avainasiat+näissä+asioissa.
  2. Niin+tutustuin+jonkin+verran+laittamiisi+linkkeihin+ihan+vaan+sillä+silmällä,+että+pyritkö+leimaamaan+nuo+ihmiset+joita+asia+koskee+tietynlaisiksi+syrjätyneiksi+ja+päihdeongelmaisiksi.Mutta+löytyi+sieltä+hyvääkin,+riippuen+siitä+millaisia+asioita+itsekukin+haluaa+painottaa.+Paria+ensimmäistä+linkkiäsi++linkkiäsi+en+ny+sen+kummemmin+kommentoi+kun+niiden+anti+painottuu+juurkin+heikkoon+sosiaaliseen+asemaan+ja+sosiaalisiin+ongelmiin,+enkä+ny+halua+että+tästä+asiasta+tehdään+vain+tietynlaisten+ihmisten+ongelma,+koska+ongelma+koskettaa+hyvinkin+erilaisissa+oloissa+eläviä+ihmisiä+ja+kaikkia+yhteiskuntaluokka+ja+kulttuureita.+Mutta+tuo+"aivan+tavallinen+perhe"+linkkisi+sisälsi+paljon+hyvää+asiaa+siltä+osin,+että+sinä+kuvattiin+juurkin+tuota++"sammakon+kiehuttamista",+miten+asiat+etenee+vuosien+saatossa,+että+kyseessä+on+pidempiaikainen+prosessi,+joka+alkaa+vähättelystä,+haukkumisesta,+eristämisestä,+kiristämisestä+jne.+jolla+pyritään+murtamaan+sen+kohteen+itsetunto.+Kunnes+kuvaan+astuu+fyysinen+väkivaltaMitä+taas+tulee+tuohon+Amnestyn+linkkiin,+niin+valitsemasi+kohta+ny+koski+asiaa+yleismaailmallisemmin,+vaikka+epäkohtia+tuon+tasa+arvon+suhteen+on+Suomessakin,+mutta+tähän+aiheeseen+liittyen+olisin+itse+tuonut+esille+tuon+lähisuhdeväkivallan+yleisyyden+Suomessa+ja+tähän+teemaan+liittyen,+miten+pieni+osa+vakavimmistakin+väkivallan+teoista+tulee+poliisin+tietoon.Jos+vielä+palaan+tuohon+"aivan+tavallinen+perhe"+linkkiin,+ja+siinä+käytettyyn+kaava+nimitykseen+ja+tähän+sietokyky+aiheseen+siltä+osin,+että+"Kaava+ei+suinkaan+koostu+yhtäkkisestä+pimahduksesta+tai+hetken+mielenhäiriöstä.+Kaava+koostuu+vuosista+ja+lukuisista+teoista,+joista+vain+osa+on+fyysistä+väkivaltaa"+joka+hyvinkin+kuvaa+tuota+aloituksen+tarkoittamaa+"sammakon+kiehuttamista"+Loppuun+niinikään+lainaus+laittamastasi+linkistä+juttua+varten+haastateltavan+kommentti+tuohon+sietokykyyn+liittyen"Mutta+sen+voin+kertoa,+ettei+mikään+ole+niin+surullista,+kuin+kuulla+suomalaisten+naisten+tarinoita+heidän+väkivaltaisista+parisuhteistaan,+eikä+mikään+ole+niin+ihailtavaa,+kuin+naisten+jaksaminen+jatkuvan+ahdistuksen+keskellä."http://www.image.fi/image-lehti/aivan-tavallinen-perheEttä+ollaan+me+naiset+sitkeää+lajia,+mutta+valittevan+usein+siitä+maksettu+hinta+saattaa+olla+liian+kallis
  3. No+ihan+kirjoittelen+tänne+nettiin+ajatuksella+että+jos+sattuu+joku+lukisi+noita+mun+laittamiani+linkkejä+ja+kokisi+jonkun+asian+omakseen,+ts.+elää+vaikka+ny+tuommosessa+"kiehuvan+sammakon"+tilanteessa+ja+aiheen+esille+ottaminesta+hänelle+jäisi+joku+asia+itämään,+että+voisiko+se+muutos+jonain+päivänä+olla+mahdollinen+myös+kohdallani.+Mitä+tulee+tuohon+kysymykseesi"Olisiko+mahdollista,+että+ihan+henkilökohtaisesti+auttaisit+tietämääsi?"Niin+en+ihan+tiedä+mitä+tuolla+tarkoitat.++Mutta+henk.+koht.+lähipiirissä+en+ny+tiedä+tällä+hetkellä++olevan++ketään+tuonkaltaisessa+suhteessa+elävää+ja+muutenkin+on+aikoinaan+vähän+niinku+kantapään+kautta+joutunut+oppimaan+sen+asian,+ettei+kannettu+vesi+kaivossa+pysy,+toista+ei+voi+muuttaa+jos+hän+ei+itse+koe+siihen+tarvetta.+Että+nykyään+enemmänkin+jos+ja+kun+sellainen+asia+eteen+tulisi,+voisin+hyvinkin+lähestyä+asiaa+tähän+tapaan+hieman+kauempaa+ja+jos+joku+asian+myöntäisi,+kehoittaisin+kyllä+apua+ja+tukea+hakemaan+niin+niiltä+omilta+lähi+ihmisiltä+kuin+ammatti+ihmisiltäkin.+Esimerkiksi+turvakoti+on+yks+sellainen+paikka,+jonne+voi+mennä+ja+sitä+kautta+asiat+lähtevät+ns.+"rullamaan"Aikoinaan+luonani+on+kyllä+joskus+silloin+tällöin+yöpynytkin+muuan+väkivaltaista+miestään+paennut+nainen,+että+tuskin+nykyäänkään+kieltäytyisin+akuutista+avun+tarjoamisesta+hätätilanteissa+siitäkään+huolimatta+vaikka+ko.+ihmisen+tilanne+sinällään+miksikään+muuttuisi.+Se+vaan+on+sellaista,+että+kun+itselläkin+asiasta+on+kokemusta,+niin+kun+itsekin+on+apua+saanut,+niin+vastavuoroisesti+sitä+tajuu+myös+antaa,+jos+ja+kun+sellainen+tilanne+eten+tulee.+Perheväkivalta+on+verrattain+yleistä+Suomessa,+että+siellä+kuliseissa+sattuu+ja+tapahtuu+monenlaista+ja+tilanteita+siedetään+syystä+tai+toisesta+monesti+liian+kauan.+Liian+moni+nainen,+nykyään+joku+mieskin+menettää+henkensä+lähisuhde+väkivallan+seurauksena,+puhumattakaan+niistä+henkistä+haavoista,+jotka+jättää+ikuisen+jäljen.Joskus+voi+sille+"sammakolle"+käydä+niinkin,+että+jonain+päivänä+se+kamelin+selkä+katkeaa,+painekattila+täyttyy+ja+sisältö+purkautuu+hallitsemattomasti+ulos+ja+vuosien+piina+saa+sillä+tavalla+onnettoman+lopun,+että+kiusattu++hyökkää+kiusaajansa+kimppuun+kohtalokkain+seurauksin.+Mutta+joo,+tässä+ny+tätä+asiaa+lähestytty+enemmänkin+parisuhteen+kautta,+mutta+vastaavanlaista+"kiehuttamista"/+vuosikausien+piinaa+saattaa+esiintyä+kyllä+työpaikoillakin.Oli+ny++kenenkäkin+tilanne+ny+mitä+lajia+tahansa+niin+lopputulemana+tosiaan+saattaa+käydä+niin,+että+tuo+jatkuvassa+"kiehuttamisen+tilassa"+oleminen+altistaa+sen+kohteen+monille+niin+fyysisille+kuin+psyykkisille+sairauksille.
  4. "Alistettuna+voi+olla+myös+muiden+kuin+narsistien+kanssa,+mainittakoon+nyt+vaikka+henkinen+väkivalta,+Jos+on+suhteessaan+kokenut+alistetuksi+tulon+ja+ei+enää+koskaan+halua+toisen+alistamaksi+tulla,+niin+ei+silloin+aina+ole+vastapuoli+automaattisesti+narsisti"Niin,+mainitsinkin+jo+ettei+kummassakaan+laittamani+jutussa+ny+mainittu+narsistia+ollenkaan,+mutta+toki+tuo+vertaus+"sammakonkeittämisestä""+sopinee+myös+näihin+narsisti+juttuihinkin+siinä+kuin+tuo+toisen+jutun+käyttämä+nimitys+henkinen+saalistaja.+Enkä+ny+itse+ny+ajatellut+tätä+asiaa+pelkästään+narsistijuttujen+kautta+vaan+ihan+yleisimminkin+tuon+sietokyvyn+mukaan,+mikä+joillakin+saattaa+tosiaan+venyä+siihen+mittaan,+että+voima+ja+erityisesti+toivo+paremmasta+loppuu.+Oli+ny+se+varsinainen++pointti+tässä+jutussa.Edelleen+kummassakaan+jutussa+ny+mun+mielestä+ei+myöskään+puhuttu+alistamisesta+vaan+enemmänkin+asiaa+lähestytttiin+kokijan+oman+sietokyvyn+näkökulmasta,+jonka+toin+esille+jo+otsikossakin.+Tätäkin+asiaa+voi+tarkastella+niin+monesta+näkökulmasta,+kukaan+tuskin+ehdoin+tahdoin+haluaa+tulla+alistetuksi,+mutta+itsessä+saattaa+olla+tämmönen+tekijä,+että+semmoseen+tilanteeseen+tavallaan+ikäänkuin+huomaamattaan+joutuu+jos+ajattelee,+tyyliin++antaa+tulla+lunta+tupaan,+kyllä+mä+kestän+mitä+vaan,+eikä+huomaa,+että+voisi+olla+muukin+vaihtoehto+kuin+kestää+mitä+vaan..+Tosiaan+mitä+ihmisiä+on+joka+lähtöön+ja+suhteetkin+ovat+erilaisia,+mutta+lähtökohtaisesti+ny+tarkoitin+jutun+jollekkin+sellaiselle,+joka+sietää+ja+sietää+sitä+huonoa+kohtelua+loputtomiin+jopa+vuosien+ajan+ja+asiaan+liittyvä+stressi+on+päivittäistä+ja+alkaa+vaikuttamaan++ihmisen+hyvinvointiin,+jopa+fyysiseen++terveyteen.+Eikä+tosiaankaan+näissä+asioissa+ny+tarvitse+olla+aina+kyse+narsistista,+vaan+juurkin+omaa+sietokykyään+voi+pohtia+ilman+että+toinen+leimataan+narsistiksi+.+Onko+minun+aivan+pakko+sietää+kyseistä+henkilöä/tilannetta+loputtomiin,+kun+useimmiten+ne+oman+elämän+asioiden+"ratkaisun+avaimet"+on+ny+kuitenkin+omissa+käsissä+kun+harvemmin+se++toinen+tai+tilanteet+muuttuvat+ilman+sitä+omaakin+panosta+asiaan.+"Muista,+että+hän+joka+ylittää+sietorajansa+usein,+on+harvemmin+kykeneväinen+muuttamaan+tilannettaan."
  5. No+olihan+taas+tullu+asiaa+ja+asian+vierestäkin,+mutta+lähtökohtaisesti+ny+vastasin+tuon+"roolileikit"+nimmarin+kysymykseen+tuosta+tunnistettavuudesta+jos+joku+kirjoittaa+alati+vaihtuvilla+nimmareilla,+etten+ole+kovin+hyvä+tunnistamaan,+eikä+se+ole+tarpeenkaan,+enemmänkin+kiinnostaa+asia+kuin+henkilö+sen+kommentin+takana,+vaikka+tässä+ketjussa+ny+siihen+yritykseen+tunnistaa+"syyllistyinkin"Samalla+kerroin,+miksi+itse+valitsin+rekisteröidyn+nimmarin+ja+pitäydyn+siinä.,+kun+sitäkin+asiaa+kommentissa++sivuttiin.+Edelleen+tunnistamisen+vaikeuteen+liittyen,+toin+esille,+että+jotkut+esim.+saattavat+pyrkiä+esiintymään+toisena+kirjoittajana.+Muistikuvani+mukaan+jopa+ton+yksinpuhelijan+ketjussa+on+ollut+viitteitä+sellaisesta,+että+yksinpuhelija+on+kommentoinut,+ettei+joku+kommentti+ole+hänen+kirjoittamansa+vaikka+nimmari+samalta+näyttääkin.Edelleen+uskoisin+ettei+kaikilla+tarinoilla+täällä+netissä+ole+edes+vastinetta+todellisuudessa+ja+tosiaan+tuohon+mainittuun+himolissuun+liittyen+jotkut+kirjoittajat+saattavat+luoda++palstalle+tuollaisia+kuvitteellisia+hahmojakin,+joiden+"suulla"+sitten+kommentoivat+ja+pyrkivät+luomaan+esim.+naisesta+tietynlaista+kuvaa,+kuten+tuossa+himolissun+tapauksessa.+Sen+verran+tosikko+kun+olen,+niin+itseäni+toki+kummastuttaa+tuollainen+tarve+luoda+kuvitteellisia+tarinoita+ja+henkilöitä+ja+kertoa+niitä+ikäänkuin+totena.+++Järjellä+ymmärrän+kyllä+nuo+huijausjutut+joissa+motiivina+on+esim.+taloudellisen+hyödyn+tavoittelu,+mutta+muuten+sitte+on+vaikea+ymmärtää+miksi+aikuisella+ihmisellä+saattaa+olla+tuollainen+tarve.+Onko+sitten+kyse+narsismista,++Vakninhan+on++väittänyt,+että+kyseessä+olisi+2000-luvun+mentaalinen+epidemia.++No+ihan+arkitodellisuudessa+en+ole+moiseen+törmännyt+sillain,+että+ihmiset+tuntisivat++ja+nimeäisivät+toisiaan+narsisteiksi,+mutta+noin+yleisimmin+tuntuu+kyllä+että+kaikenlainen+huijaaminen+on+valtavasti+lisääntynyt.+Että+jos+alkuun+ilmiö+on+ollut+enemmäkin+netissä+niin+nykyään+ihan+reaalimaailmassakin++saatetaan+enevissä+määrin+esiintyä+toisina+henkilöinä++esim.+valepoliisit,+hoitajat,+lääkärit,+ettei+ihmiset+enää+tiedä+mihin+uskoa.+Narsismiinhan+liitetään+vahvana+kaikenlainen+huijaaminen+,+siinä+kuin+ns.+internet+trollaaminen+kuin+mytomaniakin.+Jos+kyse+ei+ole+narsismista+niin+mistä+sitten.+Tekeekö+tämä+netti+ihmisistä+sellaisia,+kun+ny+tosiaan+netissä+ny+kuka+tahansa+voi+sanoa+olevansa+mitä+tahansa,+ilman+että+niille+asioille+löytyisi+vastinetta+todellisuudessa+ja+ilmiö+tuntuu+enevissä+määrin+siirtyvän+todelliseen+elämäänkin.Osa+jonkinlaista+"kuvitteellista+todellisuuttahan"+on+nää+keskustelupalstatkin,+jossa+olemme++pelkästään+omien+mielikuviemme+armoilla+niin+kirjoittajien+kuin+tarinoissa+tapahtuneiden+asioidenkin+suhteen+kun+sitä+todellisuutta+emme+tiedä.
  6. "Miten+te+täällä+yleensä+tunnette+toisenne,+lukuunottamatta+rekisteröityjä+nimimerkkejä?+"Vastaan+tuohon+omasta+puolestani,+et+ihan+varmaksi+ny+tuskin+tunnistaa+ketään+joka+kirjoittaa+alati+vaihtelevalla+nikillä,+mutta+toisinaan+sitte+vaan+syntyy+joku+aavistus,+se+kuuluisa+mutu+ja+sitä+rataa.+Joskus+saattaa+osua+oikeaan,+joskus+saattaa+mennä+metsään+ja+tulee+"haukkuneeksi+väärää+puuta".Semmosta+se+on+tämmösillä+palstoilla,+mut+joillakin+noi+luulemiset+voi+olla+hyvinkin+todellisia,+tosiaan+joskus+saanu+spostiakin+joltain+vaimoihmiseltä+joka+luuli,+et+oon+sen+puolison+kans+ollu+suhteessa,+vaik+todellisessä+elämässä+ny+se+ko.+tyyppi+ei+ollut+naimisissa,+eikä+ees+asunut+yhdessä+sen+silloisen+seurustelukumppaninsa+kanssa.Tuos+ny+lukaisin+noi++aavistelujeni+jälkeen+tulleet+kommentit,+niin+huomion,+että+siinä+kun+minä+mietiskelin+että++mahtaisko+olla+kyseessä+se+tietty+kirjoittaja+,+niin+seuraava+kommentoija++sitte+tiesi+jo,+et+henkilö+jonka+kanssa+vaihdoin+kommentteja+ystävyydestä++oli/on++se+tietty+aiemminkin++mun+kanssa+kinannut+vaimo+ihminen+ja++ko.+vaimo+ihminenkin+sitte+osallistui+itsekin+keskusteluun,+et+siinä+kohtaa+aavisteluni+ny+sitte++saattoi+osua+oikeaan.+Mutta+joo,+mitä+tulee+tuohon+anonyymiuteen+niin+itse+ny+aikoinaan+rekisteröin+nimimerkkini+siitä+syystä+ettei+kukaan+voi+enää+kirjoittaa++minun+nimissäni,+kun+sellaistakin+tosiaan+on+aikoinaan+tapahtunut,+että+toi++ns.+kaikuna+täällä+tunnettu+kirjoittaja+sellaistakin+on+yrittänyt.+Mutta+ei+se+nimimerkin+rekistöröiminenkään++tee+kirjoituksen+takana+olevaa+henkilöä+sen+tunnetummaksi+jos+ei+oikeasti+ihmistä+tunne,+vaikka+kirjoittaja+tavallaan+erottuu+joukosta,+ettei+tarvi+arvailla+vaan+tietää,+et+jaa+taas+se+toi+yhteenlaskutoimitus+on++kommentoinu+jotain.+Ennemminhän+noita+rekattuja+oli+enemmän,+nykyään+mä+oon+lähes+ainoa+jos+ei+lasketa+satunnaisia+kävijöitä.Mitä+tulee+siihen+kuka+saa+kirjoittaa+ja+missä+roolissa+ja+kenet+hyväksytään,+niin+semmosia+sääntöjä+ei+ole.+Itsekukin+kirjoittaa+mitä+kirjoittaa,+lukijat+sitte+tekevät+omia+päätelmiään,+kuulostavatko++jutut+uskottavilta,++miten+haluaa+suhtautuu,+haluaako+niihin+kommentoida+jne...Tämmöstä+tää+ny+vaan+on,+ohan+tää+kaikki+tähän+aiheeseen+liittyvä+hieman+omalaatuista+ja+aina+välillä+aiheuttaa+ihmettelyäkin,+joten+aikoinaan+lasteni+mulle+opettama+asia+et+netissä+ny+kuka+tahansa+voi+sanoa+olevansa+mitä+tahansa+pätee+varsinkin+tään+narsismi+aiheen+kohdalla.
  7. Edellisessä+jo+kerroin+miksi+vastasin+ja+yksi+syy+oli+se,+että+huvitti+vastata,+vaikka+tiedä+sitten+onko+se+aina+niin+järkevää,+mutta+kommentisi+ny+kuitenkin+tarjosi+myös+aasinsillan+tuoda+esiin+toisenlaisen+näkemyksen+samastakin+asiasta.Esim.+tuohon+lapsuudenystävään/+muisteluasiaan+liittyen,+sinulle+tuli+mieleen+vatvominen+ja+halusit+korostaa+eteenpäin+menoa.+Kun+taas+minulle+ja+uskoisin+myös+lapsuuden+ystävälleni+se+yhteisen+lapsuuden/nuoruuden++muistelu+on+tuonut+paljon+yhteistä+naurua+ja+hyviä+hetkiä.+Se+on+meidän+tapamme+olla+yhdessä,+vaikka+tämän+päivän+kuulumisetkin+ny+pääpiirteissään+vaihdetaan.+ja+muistakin+asioista+jutellaan.+Mutta+pitkät+välimatkat+ja+harvat+tapaamiset+ovat+edesauttaneet+tuon+suhteen+muotoumisen+nykyisellään+enemmän+tuollaiseksi.+Osa+syynä+haluun+muistellla+toki+saattaa+olla+ikäkin.+Kun+taas+lähellä+olevan+ystävän+kanssa+sitten+jaetaan+enemmän+niitä+tämän+hetkisiä+asioita.+Ystävyyssuhteissakin+on+eroja+ja+erilaisia+yhdistäviä+tekijöitä+aina+kulloisenkin+elämäntilanteen+mukaan.+Edellisessä+sitten+jo+kerroinkin,+miksi+halusin+tuohon+sinun+"puoliso+on+paras+ystävä"+tilanteeseen+liittyen+myös+tuoda+esiin+sen+toisenlaisen+puolen+asiasta,+kun+kerran+narsismi+palstalla+ollaan,+vaikka+ei+se+asia+sinua+mitenkään+koskenutkaan.+Ns.+kahden+välisessä+keskustelussakin+otan+huomioon,+että+muutkin+lukevat+näitä+ja+jaan+mieluusti+jonkinlaista+tietoa+tämän+narsismi+aiheen+piiristä+jos+sattuu+keskustelussa+olevan+joku+aasinsilta+siihen.Vielä+kun+tuossa+luin+mielestäni+tuon+hieman+kärkevän+kommenttisi+johon+sitte+huvitti+vastata+niin+kiinnitin+huomiota+myös+tuohon+kohtaan+jossa+kirjoitat+"kun+peruspositiivisella+luonteenlaadulla+porhaltaa,+niin+aika+vaikeaa+on+käsittää,+miksi+toiset+haluavat+aina+kaivella+niitä+negatiivisia+juttuja,+mitä+saa+tehdä+ja+ei+saa+tehdä,+kun+se+yhden+huono,+on+toisen+hyvä."Niin+tekee+mieli+kysyä+sinun+motiiviasi+käydä+täällä+lukemassa+esim.+näitä+minun+negatiivisiksi+kokemiasi+juttuja.Kerrot,+että+uskottomuus+kriisistä+olet+selvinnyt+ja+jos+oikein+olen+ymmärtänyt+niin+avioliittokin+on+jatkunut+ja+kaikki+on+hyvin,+olet+onnellisesti+naimisissa,+eikä++puoliso+ole+narsisti.+Mietin+tässä+oletko+sinä+ny+se+kirjoittaja,+jonka+tarinassa+mies+petti+ja+se+toinen+nainen+sitte+nimesi+puolison++narsistiksi.+Edelleen+mietin+,+että+onko+sitte+syynä+täällä+narsismi+palstalla+oloosi+se,+että+vaikka+uskottomuuskriisistä+olet+selvinnyt,+niin+et+ole+vielä+toipunut+siitä,+että+se+toinen+nainen+on+nimittänyt+sinun++puolisoasi+narsistiksi.
  8. Niin,+hieman+olin+aistivinani+kommentissasi+jonkinlaista+kärkevyyttä,+että+huvittaa+siihen+ny+pikkusen+vastaillakkinTosiaan+toi+linkittämäni+"ansajuttu"+on+lukemani++perusteella+käsittääkseni+ollut+ja+saattaa+olla+todellista+monenkin+narsistin+uhrin+kohdalla,+mutta+en+tarkoittanut+että+se+koskisi+ketään+sinun+kaltaistasi+joka+kokee++puolisonsa+olevan+paras+ystävä.++Varsinkin+kun+muutkin+ystävyyssuhteet+tuntuvat+kohdallasi+olevan+kunnossa,+että+arvostat+ja+kunnoitat+ystäviäsi+ja+kerrot+olevasi++iloinen+kun+saat+olla+heidän+ystävänsä.Kerrot+myös+että+ettette+kovin+vatvo+vanhoja,+kun+minä+taas+jossain+kohtaa+mainitsin,+että+me+ystäväni+kanssa+usein+muistelemme+vanhoja+tyyliin+muistatko+sitä+ja+sitä+ihmistä/tapahtumaa/paikka+ja+kaikenlaisia+sattuneita+kommelluksia+yms.+Vedet+silmissä+niille+nauramme,+että+vanhojen+muisteleminen+lapsuuden+ystävän+kanssa+voi+olla+myös+positiivinenkin+kokemus.+Mitä+sitten+tulee+negatiivisiin+kirjoituksiin++niin+edelleen+tää+on+narsistipalsta+ja+kuuluu+aiheeen+luonteeseen.+Harvemmin+tähän+aiheeseen/narsisteihin+liittyen+löytää+kovin+positiivisia+esimerkkejä.Mutta+joo,+tosiaan+loppuasi+lainatakseni+niin+ei+niiden+oman+elämänsä+positiiviisten+asioiden+kertominenkaan+ole+täällä+kiellettyä,+vaikka+palstan+aiheesta+johtuen+monet+tarinat+ja+esille+tuodut+esimerkit+useimmiten+negatiivisia+ovatkin.Mitä+tulee+nimimerkkiisi,+niin+"ilo+pintaan+vaik+syrän+märkänis"+,+on+vanha+karjalainen+sanonta+ja+minulle+hyvin+tuttu,+kun+äitini+oli+kotoisin+Kannakselta.+Siihen+liittyen,+evakkojen+tarinoita+paljon+aikoinaan+kuunnellessa+ja+lukiessa++niin+silloin+aikoinaan+karjalaisia+paheksuttiin+siitä+syystä,+kun+he+kykenivät+nauramaan+vaikeissakin+olosuhteissa.+Ei+täällä+narsismipalstallakaan+ny+aina+niin+vakavissaan+olla,+usein+sitä+aina+vähän+huvittuukin+ja+joskus+meinannu+jopa+kahvit+mennä+väärään+kurkkuun+jonkun+kommenttia+lukiessa.+Nykyään+kyllä+täällä+on+vähemmän+kirjoittajia.++Aikoinaan+sitä+"ilonpitoa"+jopa+narsistien+kustannuksella+oli+enemmän,+vaikka+sitäkin+kyllä+aikoinaan+paheksuttiin.Tämmöstä+ny+taas+tuli+tähän+kohtaan.
  9. No+en+minä+ny+sillä+tavalla+punaista+nähnyt,+kuhan+panin+merkille,+että+kun+itse+arvostaa+suuresti+joitain+ystävyyssuhteita+niin+tuo+vain+sana+tuntui+kovin+vähättelevältä+varsinkin+jos+puhutaan+ystävyydestä+vuosikymmenien+ajalta.Mitä+tulee+tuohon+mainitsemaasi+ideaalitilanteeseen,+niin+en+osaa+siihen+oikein+ottaa+kantaa,+kun+ei+ole+omaa+kokemusta+ja+on++se+läheinen+ystävä+jo+ennen+sitä+puolisoakin+ja+on+itse+halunnut+pitää+siitä+kiinni.Mutta+tiedän+kyllä,+että+joillakin+se+puoliso+on+myös+paras+ystävä,+mutta+hyvin+yleistä+on+kyllä,+että+naisella+on+se+"paras+ystävä"+jo+ennen+puolisoa+ja+ystävyys+jatkuu+tavalla+tai+toisella+vaikka+se+puoliso+kuvioon+mukaan++tuleekin.+Käsittääkseni+miehillä+taas+ei+niinkään+ole+tuonkaltaisia+ystävyyssuhteita+kuin+naisilla+vaan+miehillä+on+ns.+kaveriporukoita+joissa+yhdessä+oleminen+keskittyy+usein+johonkin+toimintaan/harrastukseen.Yleisesti+kyllä+ollaan+sitä+mieltä,+että+ns.+parisuhteellisillakin+olisi++hyvä+olla+myös+muitakin+läheisiä+ihmissuhteita+ja+ns.+omaakin+sosiaalista+elämää.Vielä+kun+ollaan+narsismi+palstalla+ja+joku+muukin+saattaa+näitä+lukea+niin+pieni+varoituksen+sana+kuitenkin+on+paikallaan.+Lukemani+perusteella+näihin+asioihin+liittyen+on+kuitenkin+hyvin+yleistä+sellainenkin,+että+narsisti+saattaa+pyrkiä+eristämään+kumppaninsa+muista+sosiaalisista+ihmissuhteista+syystä+että+"Narsisti+ei+siedä+yksinäisyyttä+ja+näkee+parisuhteensa+symbioottisena;+kumppani+on+olemassa+vain+häntä+ja+hänen+tarpeitaan+varten.+Niinpä+hän+saa+kumppaninsa+vaivihkaa+katkaisemaan+perhe-+ja+ystävyyssuhteensa,+harrastuksensa+ja+lopulta+kaikki+yhteydet+ulkopuolisiin+ihmisiin.+Uhrin+on+oltava+aina+saatavilla+fyysisesti+ja+emotionaalisesti,+eikä+kukaan+tai+mikään+saa+olla+hänelle+narsistia+tärkeämpi.+Jos+kumppani+esimerkiksi+on+pari+tuntia+poissa,+narsisti+haukkuu+uhrin+itsekkääksi+ja+piittaamattomaksi.+Niinpä+uhri+luopuu+vähitellen+oman+ajan+käytöstä+kokonaan.+Lopulta+hän+havahtuu+huomaamaan,+ettei+hänellä+enää+ole+ympärillään+ketään+muuta+kuin+narsisti.+"http://www.epshp.fi/kersanet/vanhemmuus/pulmat_ja_kriisit/perhevakivalta/vakivallan_syyt/narsismi/parisuhde/ansatEttä+vaikka+joidenkin+kohdalla+se+voi+olla+ideaalitilanne+niin+joillekkin+sama+tilanne++saattaa+muodostua+ansaksi
  10. "Vaikka+sanotaan,+että+kukaan+ei+ole+korvaamaton,+niin+kyllä+tuollainen+lapsuudenystävä+voi+sitä+olla.+"Niin+käsittääkseni+tuossa+lukkarin+tapauksessakin+on+kyse+lapsuudenystävästä,+mutta+jokin+sitten+on+ilmeisesti+hänen+kohdallaan+mennyt+vikaan,+että+ystävä+on+katkeroitunut.+Tiedä+sitten+kun+käsitin+että+kyseessä+on+usemman+ihmisen+välinen+ystävyys,+että+onko+sitten+tullut+jonkinlainen+kilpailutilanne,+kuka+kenenkin+ystävä+on+ja+tuo+yksi+on+kokenut+jääneensä+ulkopolelle+ja+purkaa+katkeruutensa+tuohon+jäljellä+olevaan,+syyttää+häntä+"ystäviensäryöstöstä".+Kun+aikuisena+sitten+jo+ymmärtää,+että+ystävyyssuhteetkin+muuttuvat+ajan+ja+elämäntilanteiden+myötä.+Itselläkin+on+kyllä+tuollainen+lapsuuden+ystävä,+jonka+kanssa+muistellaan+ja+nauretaan+menneitä,+mutta+nykyään+tulee+kyllä+enemmänkin+pidettyä+yhteyttä+toiseen+ystävään,+joka+on+lähempänä+ja+jota+tapaa+säännöllisemmin.Taitaa+kyllä+olla+aika+yleistä,+että+ne+ystävyyssuhteet+solmitaan+useimmiten+nuorempana+ja+jostain+syystä+vanhempana+ei+enää+niin+helposti+sillä+tavalla+ystävysty.+Sen+vuoksi+onkin+hyvä+vaalia+niitä+vanhoja+ystävyssuhteita.+Toki+lisänä+on+myös+muita+ihmissuhteita,+naapurin/työkaverin++luona+käydään+kahvilla,++yhdessä+lenkillä+yms.+On+erilaisia+yhteisöjä+ja+harrastuksia+ja+niissä+tavataan+ihmisiä,+joista+tulee+sitten+ns.+tuttavia,+joita+joskus+voi+kutsua+kyläänkin,+vaikka+suhde+ei+niin+syvällinen+olekkaan.+Ihmissuhteisiin+liittyen+riippuu+paljon+siitäkin+minkä+merkityksen+itse+millekkin+suhteelle+antaa.+Tosiaan+ystävyyssuhteetkin+yleensä+ovat+ns.+tapailusuhteita+ja+tapaamisten+väli+saattaa+olla+pitkäkin,+että+siitä+syystä+hieman+kalskahti+korvaan+tuo+vain+sana+jossain+kommentissa.+Toki+olen+ymmärtänyt+että+jonkun+paras+ystävä+saattaa+olla+myös+se+oma+puoliso+tai+joku+sukulainen.
  11. No+hieman+kalskahti+korvaan+tuo+vain+sana,+varsinkin+jos+puhutaan+aidosta+ystävyydestä/,+hyvistä+ystävistä,+jotka+ovat+ns.+kultaakin+kalliimpia.+Ystävyysuhdekin+on+yleensä++myös+tuollainen+ns.+tapailusuhde,+harvemmin+ystävät+esim.+yhdessä+asuvat+vaan+kummallakin+on+myös+omat+elämänsä+ja+muutkin+ihmissuhteet.+Vahvat+ystävyyssuhteet+kestävät+myös+pitkiäkin+taukoja,+mutta+aina+yhteyttä+otettaessa+tuntuu+kuin+ei+sitä+taukoa,+välimatkaa+olisi+ollutkaan.+Ettei+mun+mielestä+ny+pelkästään+esim.+tapaamisten+määrä+ole+mikään+kriteeri+sille+milloin+joku+ihmissuhde+on+tärkeä+ja+merkityksellinen.Mitä+tulee+mainitsemaasi+läheisriippuuvuuten,+en+tiedä+miten+usein+sitä+on+taustalla+ystävyyssuhteissa,+kun+ystävyys+ny+mun+mielestä+perustuu+vapaaehtoisuuteen+ja+vastavuoroisuuteen+ja+ystävän+kanssa+on+hyvä+olla+kummankin+sellaisena+kuin+onMiksei+toki+voi+olla+kyse+siitäkin+jos+kokee+olevansa+vastuussa+ystävänsä+hyvinvoinnista+tai+tulevansa+hylätyksi,+mikä+johtaa+sitten+siihen+"aina+saatavilla"+oloon+ja+omien+tarpeiden+sivuuttamiseen.+Mutta+en+ny+näe+sellaista+tässä+tapauksessa+mistä+ny+on+puhe.Mitä+tulee+sitten+tuohon+hyötynäkökulmaan,+en+ihan+ymmärrä,+mitä+hyötyä+voisi+olla+ihmisuhteesta+katkeran+ja+negatiivisen+ihmisen+kanssa.+Ennemminkin+sellainen+on+raskas+taakka.+Mutta+voihan+toki+sellaisestakin+jonkinlaista+tyydytystä+saada+siltä+osin,+että+itsellä+menee+paremmin,+mutta+en+jaksa+uskoa+että+siitä+syystä+pidetään+raskasta+ihmissuhdetta+yllä.Toki+jos+se+auttamisen+halu+on+kovin+vahva+ja+liiallinen+niin+se+sattaa+olla+motiivina+varsinkin+jos+ei+ole+sisästänyt+sitä+asiaa,+ettei+voi+muuttaa+toista+ihmistä+jos+hän+itse+ei+koe+siihen+tarvetta.+Joissain+tapauksissa+toki+se+suoraan+sanominenkin+voi+auttaa,+mutta+tosiaan+sitten+jos+toisessa+se+muutoshalu+viriää,+niin+pitäisi+sitten+jaksaa+tukea+ja+kannustaa,+seistä+rinnalla++hyvinkin+pitkään+ja+niitä+apuja+pitäisi+sitten+hakea+muualtakin+myös+siihen+omaan+jaksamiseen.+Mutta+joo,+toki+ystävyyssuhteensa+laatua++voi+pohtia+siltäkin+kannalta,+että+millainen+ystävä+itse+olen.+Miten+käyttäydyn/kohtelen+ystävääni,+puhun+ystävästäni,+tunnenko+empatiaa+ystävääni+kohtaan,++onko+suhde+tasavertainen,+olenko+minä+aito,+rehellinen+ja+luottamuksen+arvoinen.
  12. "Näen+peilittelyn+ihan+samana+kuin+haistattelisi.+Mitä+se+muuta+on?+Vielä+pahempaa+kuin+haistattelu+tai+muunlainen+suun+tukkiminen"Kyllä+joo+olen+tavallaan+samaa+mieltä+tuosta,+vaikka+itsekin+tuohon+peiliin+katsomiseen+olen+kannustanut+ja+kannustan+vieläkin,+mutta+tarpeen+katsoa+siihen+peiliin+pitäisi+lähteä+itsestä+ts.+silloin+kun+kokee+ettei+elämä+tunnu+menevän+niinkuin+haluaisi/toivoisi,+ihmissuhteissa+on+ongelmia+ja+itse+kokee+voivansa+huonosti.Uskon+kyllä+useimpien+ihmisten+kykenevän+tuohon+ilman+kenenkään+kehoittamista+poislukien+narsistit+jotka+näkevät+syyn+ja+vian+aina+siinä+toisessa.+Eihän+se+peiliin+katsominen+ole+mitään+muuta+kuin+itsetutkiskelua,+itsensä+tuntemista+niin+hyvässä+kuin+pahassa.++Monet+terapiatkin+tähtäävät+itseymmärryksen+lisäämiseen,+jonka+johdosta+monetkin+ongelmat+saattavat+lieventyä+vähän+niinkuin+itsestäänhttp://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/kannattaako_terapia_naiset_kertovat_taman_se_opettiVielä+jos+palaan+tuohon+lukkarin+tapaukseen,+niin+hänen+ystävänsä+vaikuttaa+siltä,+ettei+siihen+peiliin+kykene+katsomaan+vaan+syyt+löytyvät+aina+niistä+toisista.+En+usko+tuossa+tapauksessa+kehoituksesta+katsoa+peiliin+olevan+apua+jos+ei+ole+valmiuksia+käsitellä,+saati+oivaltaa+sitä+omaa+osuuttaan+vuorovaikutuksessaItse+sitten+joutuu+tosiaan+miettimään+omaa+motiiviaan+miksi+haluaa+tekemisissä+ko.+ihmisen+kanssa.+Jonkinlainen+itsetutkiskelun+paikka+siinä+toisella+osapuolellakin++jos+ei+pidä+ko.+ihmisestä,+eikä+hänen+seurastaan+nauti.Onko+kyse+edes+silloin+ystävyyssuhteesta
  13. No+otin+ny+kantaa+siihen+tuon+toisen+ihmisen+tilanteeseen+koskien+hänen+kuvailemaansa+ongelmaan+liittyen+hänen+pitkäaikaiseen+ystävyyssuhteeseensa+ja+siihen,+että+onko+tuo+suoraan+sanominen,+"+että+syy+miksi+nuo+toiset+ei+halua+olla+tekemisissä+sun+kanssa+johtuu+siitä,+että+sä+oot+niin+kamala+ihminen"+se+paras+vaihtoehto.Mutta+joo,+itsekukin+ny+tekee+niinkuin+parhaaksi+näkee+millä+keinoin+sitte+yrittää+sitä+ystävyyssuhdettaan+parantaa+siten,+että+tapaamiset+olisivat+miellyttävimpiä+kummallekkin+osapuolelle+jos+kuitenkin+haluaa+tuon+ihmissuhteen+säilyvän.+Mutta+joo,+tuos+kun+tarkemmin+luin/ajattelin,+niin+enimmät+ongelmat+ilmeisesti+kuitenkin+alkujaan+liittyivät+tuon+hankalan+ihmisen+katkenneisiin+ihmissuhteisiin.+"Tässä+se+ongelma+onkin.+Muutostahan+voi+aina+toivoa,+mutta+niin+kauan,+kun+hän+ei+itse+ymmärrä+sitä,+että+hänen+oma+käytös+aiheuttaa+ne+konfliktitailanteet+näissä+hänen+ystävyyssuhteissa."Toisaalta+ymmärsin,+että+nuo+toiset+olivat+jo+tehneet+ns.+pesäeron+tuohon+hankalaan+ihmiseen,+jolloin+tuo+ihminen+alkoi+sitten+syyttää+niistä+toisten+ihmisten+tekemistä+valinnoista+tätä+henkilöä+ja+ongelma(miksi+ihmiset+eivät+halua+olla+tekemisisä+ko.+henkilön+kanssa)+siirtyi+hänen+ratkaistavakseen.Joo+ei+tiedä,+mikä+parasta+olisi,+riippuu+varmaan+siitä+mihin+pyritään,+ymmärsin+että+hän+haluaisi+jotenkin+pelastaa+tuon+ihmisen+"Eli+*peiliin+katsominen*+voisi+olla+ainoa+pelastus,+jos+vielä+jotain+olisi+pelastettavissa.+".+Jotenkin+vaan+ajattelisin,+että+tuossa+tapauksessa+jos+ja+kun+kuitenkin+pohjimmiltaan+pitää+tuosta+ihmisestä,+arvostaa+ystävyyttä+hänen+kanssaan+ja+haluaa+hyvää+tuolle+ihmisille,+niin+pitäisi+kyllä+tuoda+esiiin+niitäkin+seikkoja+miksi+pitää+ko.+ihmisestä+ja+haluaa+auttaa+häntä+pääsemään+eroon+katkeruudesta+ja+kateudesta+ja+kyllä+mielenkiinnon/puheiden+suuntaaminen+muihin+mukavimpiin+asioihin+voi+olla+yksi+keino.+Noille+menneille+katkenneille+ihmissuhteille+tuskin+voi+enää+mitään,+mutta+sitä+omaa+ystävyyssuhdettaan+voi+yrittää+parantaa+tuon+hankalan+ihmisen+kanssa+tai+sitten+vain+sietää+ja+yrittää+vetää+niitä+rajoja+tai+päätyä+samaan+ratkaisuun+kuin+nuo+toiset.+Nää+on+vaikeita+asioita,+kun+se+itsensäkin+muuttaminen+on+tosi+vaikeaa,+niin+vielä+vaikeampaa+on+sen+toisen+ihmisen+muuttaminen,+että+kannattaa+tarkkaan+miettiä+mihin+ne+omat+voimavarat+riittävät.+En+usko+ihmeparantumisiin+näissä+asioissa+tyyliin+hyvä+kun+sanoit+suoraan+,+lopetan+heti+olemasta+ikävä+ihminen.Mitä+tulee+tuohon+neuvonantaja+nimitykseen+ja+siihen+liittyviin+kysymyksiin,+niin+tässä+kohtaa+kaiketi+ei+ollut+kyse+neuvonantajasta+vaan+tuon+toisen+kirjoittajan+ongelmista+ystäväänsä+liittyen,+että+takerruit+ny+mun+mielestä+hivenen+väärään+kohteeseen+(neuvonantajaan)+ja+tavallaan+sivuutit+tuon+alkuperäisen+kirjoittajan++tilanteen.+Ymmärrän+kyllä+jos+sinulla+on+tullut+tuollainen+tilanne+oikeassa+elämässä+ja+joku+tullut+neuvojaan+tyrkyttämään+ilman+pyytämättä,+mutta+sitten+taas+tämmösillä+palstoilla+oletan,+että+kun+joku+kertoo+ongelmastaan+niin+hän+haluaa+nimenomaan++kannanottoja/+näkökulmia+siihen+asiaan+liittyen,+keskustelupalstahan+tämä+on.
  14. "Eli+*peiliin+katsominen*+voisi+olla+ainoa+pelastus,+jos+vielä+jotain+olisi+pelastettavissa.+"Niin+tuolla+ylempänä+kirjoitit+tosiaan,+että+seuraavan+kerran+kun+tuo+"ystävienryöstö"+otetaan+esiin,+kerrot+hänelle+suoraan+mistä+se+johtuu,+vaikka+se+vanhaan+ihmiseen+sattuisikinKerrot+että+teillä+on+vuosikymmenten+"ystävyys"+suhde+ja+hän+on+aina+ollut+hieman+hankala+luonne.+Kuitenkin+olet+ilm.+hänen+kanssaan+ollut+tekemisissä+siitä+huolimatta+jostain+syystä?Meillä+on+kaikilla+luonteen+piirteemme+jotka+useinkin+korostuvat+vanhetessamme,+mutta+en+osaa+ajatella,+että+joku+vasta+ikääntyessä+tulisi+narsistiksi,+vaan+ikääntyvän+katkeruus+ja+kateus+saattavat+kummuta+ns.+elämättömästä+elämästä+kun+huomaa+että+elämä+on+mennyt+niinkuin+meni,+ei+niin+miten+sen+olisi+halunnut/toivonut+menevänYmmärrän+kyllä,+että+tuollaisten+syyttelyjen,+valittamisen+kuunteleminen+on+raskasta,+mutta+en+usko+että++suoraan+sanomisella,+tyyliin++kukaan+ei+halua+olla+sun+kanssa+kun+olet+niin+ikävä+ihminen,+ketään+pelastetaan.+Yleenä+ihmiset+nousevat+takajaloilleen+jos+syyttävä+sormi++osoittaa+häntä+ja++sinä+olet+sellainen+ja+sellainen.++Ennemminkin+olisi+hyvä+puhua+omista+tunteistaan,+minusta+tuntuu+ikävältä,+minä+koen+raskaaksi+tuon+ainaisen+syyttelysiAinakin+siihen+negatiiviseen+palautteeseen+pitäisi+sisältää+myös+monin+verroin+niitä+positiivisia+asioita,+sitä+hyvää+mikä+hänessä+on+ollut+ja+on,+siellä+katkeruuden+taustalla,+joiden+vuoksi+sinä+olet+halunnut/haluat+olla+hänen+ystävänsä+.Itseään+voi+ja+saa+toki+suojata+ettei+kovin+usein+ko.+ihmistä+tapaile,+tai+ihmissuhteen+voi+myös+päättää+jos+ihmisen+seurassa+tulee+huono+olo,+pitää+ne+omat+rajat+.Mutta+mikä+sitten+auttaisi,+jos+tuo+ihmisuhde+on+kuitenkin+itselle+tärkeä,+eikä+halua+siitä+luopua+ja+haluaisi+toimia+ystävänsä+parhaaksi.++Kaiketi+se+on+jotain+sellaista,+että+pyrkisi+vaihtamaan+keskustelunaihetta+iloisempiin+asioihin+,+siirtämään+ajatuksia+toisaalle,+ehkä+jotain+toimintaa,+ulkoilua,+virkistystä...Loppuun+ny+tämmönen+linkki+aiheesta+"jos+ystävyydestä+uhkaa+tulla+taakka".+"Mieti+loppuelämää.+Jos+päätät+ihmissuhteen,+tee+se+niin+reilusti,+että+te+kumpikin+voitte+jatkaa+ilman+syyllisyyttä+ja+häpeää"http://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/voi_hyvin/psykologia/nain_parannat_suhdetta_ystavaan