Vapaa kuvaus

Aloituksia

63

Kommenttia

2419

1. Juha Pitkänen kertoo omalla tavallaan niin kuin jokainen

Osassa Oppilaan työkirja harj. 169
    5)Ykseys on yksinkertaisesti ajatus, jonka mukaan "Jumala on" Ja olemuksessaan Hän käsittää kaiken. Kenenkään mielessä ei ole muuta kuin Hän. Sanomme "Jumala on" ja sen jälkeen lakkaamme puhumasta, sillä sanoilla ei ole merkitystä. Ei ole huulia niitä lausumaan, eikä mikään mielen osa ole tarpeeksi erilainen tunteakseen, että nyt se on tietoinen jostakin, joka ei ole osa sitä itseään. Se on yhtynyt Alkulähteeseensä. Ja kuten sen Alkulähde Itse, sekin vain on."

numeroinnista huomaat että on jo käyty 168 harjoitusta sitten voidaan sanoa ja ehkä ymmärtää jotain harjoituksesta 169. Yritän sanoa että jonkin verran on opeteltava jos aikoo kurssi sisältöä hahmottaa.

Valaistuminen on itsestään tietoiseksi tuleminen. Eli ei ole täydellistä yksiselitteistä ilmaisua kuvaamaan "valaistumisessa koettua ykseys kokemusta" Jokainenhan meistä on tietoinen itsestään mutta tässä yhteydessä se ymmärretään paljon laajemmin.

Yksilöllisyys tarkoittaa että yksilöllä on jotain muuta mitä ei ole kellään, tai jotain erillistä, toisista poikkeavaa. Ei ole sattumalta kirjoitettu monisanaisesti miltei 1500 sivua. Kuten huomaat yksilöllisyys ja erillisyys herättää monenlaisia mielikuvia.

Juha voisi itse vastata miksi hän tuossa käytti sanaa yksilöllisyys. Kurssi käyttää sanaa ego joka silloin tarkoittaa itsekkyyden ja oman - muihin nähden - (kielteisellä tavalla) erinomaisuuden menettämistä

Muuten kokemukseni Juan kirjasta on myös melko murskaava. Siitä hän myös varoitta esipuheessaan...

Kurssi kertoo ja vakuuttaa että meillä jokaisella on jo kaikki. Tulee vain poistaa esteet sen tietämisen, kokemisen tieltä. Siis kukaan ei ole yksityisen erityinen muutoin kuin kuvitelmissaan (egossaan)
  2. Kiva kun tällekin palstalle tulee keskustelua.
    Olen hyvin pitkälti monissa asioissa juuri tuon ahdistavan tunteen kanssa samoissa mietteissä joten siinä mielessä en ole IOK. "kannattaja" Päätelmäni on vain aina ollut syyllistä itseni ymmärtämättömäksi ja sitkeästi tutkin aina lisää ymmärtääkseni, päästäkseni lähemmäs iloa ja rauha jota Kurssi ilmoittaa opettavansa. Niissä kommenteissa joissa "puolustan" kurssia olen tuntevinani ymmärtäneeni?
    Toki olen hyvin nuorena, ennen kouluikää, kokenut tietynlaisen enkelikokemuksen joka on tuonut elinikäisen "vaistomaisen" uskon johonkin jota ei voi silmin nähdä (henki?)
    Vielä tuosta harmituksesta, kurssi puhuu jatkuvasti - ette vielä ymmärrä, -egon vallassa teette sitä ja sitä.... Minun mielestäni kielteisyyttä pidetään esillä turhan paljon. Kokemukseni kuitenkin on osoittanut että sen näen mitä uskon näkeväni, jopa aivan kirjaimellisesti. Ilmeisesti ego mieleni uskoo ja haluaa nähdä paljon kielteisyyttä?? Näin minä sen ymmärrän. Joten se siitä.

Kirjoitat :
    "Onko henkisyys syyllistämistä?
    Onko ego oikeasti paha?
    Onko normaalia, että henkistä totuutta lukiessa tulee henkisesti paha olo?"

Itse tulkitsen Kursin opettamana: "Vain omiin odotuksiinsa voi pettyä."
    Aivan oikein miten voisin tuntea pettymystä jos en odottaisi jotakin joka sitten ei toteudukaan. En silti tarkoita syyllistää sinua enkä ketään.

Sitten nuo kaksi seuraavaa kappaletta menee minulta ohi koska en ole tuon tyyppistä ihmiskäsitystä opetellut.
    Yleisesti ottaen" pelastus" on oltava niin yksinkertainen jotta jokainen sen löytää ja ymmärtää ilman ihmekursseja, tai psykologian eritys oppimääriä. IOK. on perutellusti monisanainen POIS-opettaakseen hirmu monimutkaisen ja uskomattoman kristillisen painolastin ( kun yksi erityinen tapetaan niin kaikki valitut pelastuu???? tai kaikki ovat kutsutut mutta harvat valitut?)

Aika käsitys saa aivan uuden sisällön Kurssin myötä (monet inkarnaatiot) Olen jonkin verran harjoittanut "menneiden elämien terapiaa"
    Jokainen tie vie kotiin.
    Jokaiselle tielle on oltava kulkijoita, ei missä luomakunnassa ole kahta samanlaista koska monistusta ei tarvita, eikä kukaan ole loputa väärässä. Itseasiassa jokainen on juuri nyt ainoassa oikeassa paikassa missä hänen tulee NYT olla
    Tästä tule yksi rauhan ja ilon peruskivi. Minä näyttelen minun roolini juuri niin eriomaisesti että se riittää minun Jumalalleni. Sen pitäisi? riittää myös minulle. Jokaiselle sinulle samat. Minun ei pidä olla huolissani maailman/muiden egosta. Vain ego voi olla huolissaan. Pyhä Henki on valppaana ja rauhan tilassa. Siinä on iso ero. Olen valppaana omien ajatusteni suhteen.
  3. jumalaa ei pystytä havainnoimaan, hänen vaikutustaan universumissa ei pystytä havainnoimaan, eikä mitään muutakaan.

Nyt vastasit kyllä hiukan leveällä pensselillä. jöpö2015

Kavennan sikäli että näkijällä on oltava jonkinlainen käsitys siitä mitä uskoo tai tietää näkevänsä, jonka siten märittelee uskonsa ja tietonsa perusteella. Otanko itse liian leveästi kun oletan sinun olevan todistuksesi takana. Tiedät mikä on Jumala koska tiedät että se mitä näet ei kuvaa sitä.
    Oletan edelleen että jokainen näkee asiat omalla tavallaan joten kukaan ei voi sanoa etteikö joku näkisi tai kokisi Jumalaa tai jumaluutta.
    Aina sivutettu kysymykseni on. Mitä pitää näkyä tai olla joka todistaisi suuntaan tai toiseen?
    Joskus joku tarjosi jotain luonnonilmiötä joka mullistavasti todistaisi Jumalasta.?? Mielestäni melko kevyt peruste. Eikö pikemmin siitä toisesta?? Eli jokainen näkee omat näkynsä ja joskus ottaa opikseen kaverilta