Vapaa kuvaus

Aloituksia

235

Kommenttia

1663

1. Teit jälleen hätäisiä johtopäätöksiä pyhpyh..... Se, että kertoo adventtikirkon asioista kuten ne ovat, ei merkitse sitä, että pitäisi millään lailla vihaa yllä ihmisiä kohtaan. Säälittää niiden adventistijäsenten puolesta, jotka ovat niin pastoreidensa talutushihnassa, että eivät edes huomaa kuinka heitä manipuloidaan. Viha tuntuu olevan siellä sinun sisimmässäsi pyhpyh..., kun jatkuvasti olet laittamassa ihmisiä tuleen palamaan ja jaat paikkoja sinne mielikuvitus helvettiisi.
    Mitä lahkosi raha-asioihin tulee, niin niidenhän tulisi nimenomaan olla julkisia ja avoimia mm. kaikkien omien seurakuntalaistenkin tiedossa niin, ettei syntyisi mitään mahdollisesti aiheettomiakin epäilyksiä kirkon rahankäyttöön liittyen? Adventtikirkolle avoimuus on kuitenkin ollut Suomessa aina tuntematon käsite.
  2. Henning Karström oli innokas kasvisruuan puolesta puhuja ja hän mm. kirjoitti kirjasen "Syö oikein - elä kauemmin", jonka kirjan luin jossain vaiheessa, mutta ei se kovinkaan suurta vaikutusta saanut minussa aikaan. Pidän nimittäin Alfred Vogelia huomattavasti parempana asiantuntijana mitä ruokaan ja sen vaikutukseen ihmiskehossa tulee. Kenties olisi ollut parempi, että Karström olisi pysynyt biokemian alalla ja Valion palveluksessa, eikä lähtenyt sooloilemaan jonkun lahkon koulun rehtorina saaden samalla lahkon profeetan Ellen Whiten hallusinaatioista vääränlaista tietoa. Karström itse ei kuitenkaan elänyt nyt niin järin iäkkääksi (taisi jäädä juuri 90-vuotispäivä viettämättä), vaikka omasta mielestään tiesi ravitsemuksesta paljon ja oikean ravinnon vaikutuksesta elinikään.
    Tätini täyttää pian 98 vuotta ja ei voi sanoa, että hän olisi kasvisruualla elänyt. Kahvi maistuu aamuisin ja joka ilta hän avaa konjakkipullon ja juo pienen snapsilasin verran konjakkia juuri ennen nukkumaanmenoa. Parhaillaan hän valmistelee elämäkertaansa. Hän myös hoitaa kaikki henkilökohtaiset asiansa itse ja asuu vielä yksin n. 170m2 asunnossaan. Hän myös käy paljon erilaisissa tapahtumissa. Ajokorttikin hänellä oli vielä 94 vuotiaana.
    Muuten tuo T-kuoman kertoma episodi, jossa tuotiin esiin Karströmin karvaisuus pitää kyllä paikkansa. Olen itse tavannut Karströmin eräänä kesänä joskus 70-luvun puolivälissä Hopeaniemen kylpyläparantolassa shortsit päällä ja vaikka hän olikin jo iäkäs papparainen, niin kyllä säärissä oli aika tuuheat karvat. En tiedä oliko hänen karvaisuuteensa osasyyllisenä Valion laboratorioissa suoritetut ihmiskokeilut liittyen karjatalouden tuotteisiin ja lehmien kiiltävän karvan tuotantoon? No vitsi vitsinä!