Miksi ihmiset eivät pysty laihtumaan?

Anonyymi-ap

Itselleni tämä on mysteeri. Kalliit laihdutuslääkkeet niin ikään.

Tasalämpöisenä eläimenä me kulutamme energiaa vaikka emme varsinaisesti tekisi yhtään mitään. Siksi laihtuminen ei vaadi aktiivista toimintaa, mutta laihtumisen estäminen sen sijaan vaatii. Täytyy syödä jatkuvasti enemmän kuin kuluttaa jotta lihoisi. Jos kuluttaa yhtä paljon kuin syö niin paino säilyy ennallaan.

Evoluutio on toki pitänyt huolen siitä, että nälkä on "ikävä" tunne. Mutta ei siihen kovin nopeasti kuole. Aikuisen elämässä on ihan normaalia, että välillä väsyttää, mutta ei voi kesken työpäivän alkaa nokosille, tekisi mieli lähteä työkavereiden kanssa olusille, mutta lapsi pitää hakea päivähoidosta, panettaa, mutta mitä anoppikin sanoisi, jos alkaisin vonkaamaan vaimolta kesken sunnuntailiunaan. Aivan samoin välillä voi vähän nälättää, mutta voi jättää syömättä, jos siihen on omasta mielestä hyvä syy - kuten se että pääsisi eroon ylipainosta.

Ainoa syy sille, että ei laihdu on se, että laihtuminen ei ole lopulta kovin korkealla omalla prioriteettilistalla. Tämä koskee osapuilleen terveitä ihmisiä. Ymmärrän että voi olla psyykksiä tai fyysisiä sairauksia, jotka tekevät laihtumisesta hankalaa, mutta he ovat pieni vähemmistö. Me muut laihdumme (ilman lääkkeitä), jos pidämme sitä kyllin tärkeänä.

229

2724

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

heleppo sun sannoo jos esim laihduttamisen ja vähäisen syönnin seurauksesta keho on menny heikkoon tilaan että se voi olla koko loppuelämän se keho menny heikkoon jamaan että se voi olla kohtalokasta ihmiselle jos ei syä tarpeeks safkaa eli ruokaa.

Maalaisjärki auttaa paljon. Ei kannata nyt simona vethää kaloripitoista safkaa jos ei kuntoile ollenkaan. Ja jos kuntoilee esim harrastaa raskasta liikuntaa niin silloin itseasiassa on syötävä enemmän koska sen mitä kuluttaa paljon niin sillo pittää myös syyä enempi. Ihan helppoa matematiikkaa! Syömiseen liittyy myös tunteita ja jos ne ossoo pitää kontrollissa niin hyvä juttu.

syömiseen kuuluu myös kulinaristinen ilo että ei ole kiva asia jos näännyttää itteänsä että mä ainakin opin virheistäni sen että voin syyä ihan jonku verran ruokaa lihoamatta eli oon löytäny sen tasapainon kun viel noin 3 kuukautta sitten sitä tasapainoa ei ollu syömisen ja kuntoilun välillä ja sen takia keho alkoi oireilla eli sydän alkoi ilmoitella semmosia viestejä kehhoon että terveyshuolia voi tulla pian jos en osaa painaa jarrua.

Tarkka pitää olla.

viestin kirjoittaja Juha pohjola(outolintu-erakko)

• Anonyymi

Koska olemme biologialtamme pessimistejä, niin elimistö kuihduttaa käyttämättömiä lihaksia mieluummin kuin luopuu kaikesta pahan päivän varalle kerätystä vararasvasta. Siksi lahdutusvauhti kannattaa pitää tolkullisena ja pitää monipuolisesti huolta lihaskunnostaan laiduttamisen aikana.

Yleensä kun laihtumaan lähdetään ylimääräiset kilot .ovat kertyneet vuosien aikana, joten miksi niiden polttaminen pitäisi tapahtua muutamassa kuukaudessa? Sitä vauhtia kannattaa antaa itsensä laihtua, että sitä pystyy kuitenkin seuraamaan ja punnituksilla varmistaa, että trendi on oikea.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Koska olemme biologialtamme pessimistejä, niin elimistö kuihduttaa käyttämättömiä lihaksia mieluummin kuin luopuu kaikesta pahan päivän varalle kerätystä vararasvasta. Siksi lahdutusvauhti kannattaa pitää tolkullisena ja pitää monipuolisesti huolta lihaskunnostaan laiduttamisen aikana.

Yleensä kun laihtumaan lähdetään ylimääräiset kilot .ovat kertyneet vuosien aikana, joten miksi niiden polttaminen pitäisi tapahtua muutamassa kuukaudessa? Sitä vauhtia kannattaa antaa itsensä laihtua, että sitä pystyy kuitenkin seuraamaan ja punnituksilla varmistaa, että trendi on oikea.

mä itte pudotin painoo pois noin about 25 kiloa hittaalla laihduttamistekniikalla mut alko kuitenki mennä toi syöntipuoli niukanlaiseksi nii piti ottaa itteää niskasta kii

painonpudotusoperaation aikana mm pijin yllä lihaskuntoa nostelemalla puntteja joten välillä elopaino nous minulla mut rasvaa lähti poies kehosta. Ihan pyykkilautavattaa ei mulla oo mut semmone pieni masu. Aikoinaa kun lopetin yleisurheilun niin sen jälkeen kun aloin popsimaan mielialalääkkeitä liian suuria annoskokoja ja samaan aikaan söin liian paljon (kuin hevonen) ja en kuntoillu niin parisa vuojessa paino nousi peräti 25 kiloa.

mulla on tapana laihtua nopeasti ja myös lihota noppeesti mut itte siis noi painonpudotusjutuis etenin hijasta vauhtia pudottamailla painoo hittaasti.

juha tässä taas

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mä itte pudotin painoo pois noin about 25 kiloa hittaalla laihduttamistekniikalla mut alko kuitenki mennä toi syöntipuoli niukanlaiseksi nii piti ottaa itteää niskasta kii

painonpudotusoperaation aikana mm pijin yllä lihaskuntoa nostelemalla puntteja joten välillä elopaino nous minulla mut rasvaa lähti poies kehosta. Ihan pyykkilautavattaa ei mulla oo mut semmone pieni masu. Aikoinaa kun lopetin yleisurheilun niin sen jälkeen kun aloin popsimaan mielialalääkkeitä liian suuria annoskokoja ja samaan aikaan söin liian paljon (kuin hevonen) ja en kuntoillu niin parisa vuojessa paino nousi peräti 25 kiloa.

mulla on tapana laihtua nopeasti ja myös lihota noppeesti mut itte siis noi painonpudotusjutuis etenin hijasta vauhtia pudottamailla painoo hittaasti.

juha tässä taas

Laihdutuksella pyritään siihen että läski vähenee. Kilot eivät ole pääasia.
        Siksi voi käydä niin, että läskiä lähtee enemmän kuin kiloja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kyllä aivan näin ja kun nipistää esim ommaa vatsaa niin vatsanlihas on tosi kovaa että se kertoo sen että vatsassa on todennäköisesti enemmä lihasmassaa mut kun en koskaan ole käyny rasvaprosenttiani mittauslaitteila testaamassa(enkä aio koska en koe että tarpeen koska ei ole ylipaino-ongelmia vaan oon aika normipainoinen) niin eihä sitä toki tiijä että piilorasvaakin voi olla vatsan uumenissa ja muuallakin.

ihan kokonaan kaikkea läskiäkään ei kait ole iha viisasta ittestään poistaa vai mitä??

juha tässä taas

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos laittaisit sen läski sanan sinne minne se kuuluu ja kirjoittaisit asiallisesti . Annetaan kunkin olla sen painoisia kun ovat, ei ole pois sinultakin eikä keltään muultakaan.
        Puhukaa ainoastaan omista ongelmistamme ettekä toisten , sille ei ole sinulta eikä sinunlaisiltasi pois kenekään paino ongelmat

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos laittaisit sen läski sanan sinne minne se kuuluu ja kirjoittaisit asiallisesti . Annetaan kunkin olla sen painoisia kun ovat, ei ole pois sinultakin eikä keltään muultakaan.
        Puhukaa ainoastaan omista ongelmistamme ettekä toisten , sille ei ole sinulta eikä sinunlaisiltasi pois kenekään paino ongelmat

Se nimenomaan ei ole jokaisen oma asia siksi, että ylipainoiset rasittavat muutenkin ruuhkautunutta terveydenhuoltoa ylipainosta johtuvilla polvikivuilla, lonkkavaivoilla, korkean kolesterolin aiheuttamilla verisuoni- ja sydäntaudeilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se nimenomaan ei ole jokaisen oma asia siksi, että ylipainoiset rasittavat muutenkin ruuhkautunutta terveydenhuoltoa ylipainosta johtuvilla polvikivuilla, lonkkavaivoilla, korkean kolesterolin aiheuttamilla verisuoni- ja sydäntaudeilla.

Höpö, höpö, ei kaikki ainakaan lievästi ylipainoiset rasita terveyshuoltoa yhtään, minun isoäitini ja äitini elivät kumpikin 95 vuotiaiksi kummallakaan ei mitään perusrairauksia isoäiti kuoli omaan kotiinsa ja äiti oli viikon sairaalassa kun kuoli.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Höpö, höpö, ei kaikki ainakaan lievästi ylipainoiset rasita terveyshuoltoa yhtään, minun isoäitini ja äitini elivät kumpikin 95 vuotiaiksi kummallakaan ei mitään perusrairauksia isoäiti kuoli omaan kotiinsa ja äiti oli viikon sairaalassa kun kuoli.

Joidenkin on aivan pakko löytää aina syyllinen/syylliset erilaisiin asioihin, mikä mistäkin johtuu.
        Jos harmittaa, että terveydenhuoltoon on jonoja, niin on joku syyllinen keksittävä. Kaipa se jollain helpottaa sitä omaa turhautumista, kun saa jotain syyttää.
        On tämä maailma mennyt kummalliseksi, tai ehkä enemmänkin ihmiset.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hänhän sanoi, että "kilot eivät ole pääasia"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oli joskus juttua, kuinka paljon himourheilijat kuluttaa terveydenhuollon palveluita, samalla työnantaja menettää työvoimaa pitkien sairauslomien takia. Löytyy varmasn netin syövereistä tämäkin juttu.
        Nuo polvi-/lonkkavaivat kyllä iskee varmasti jokaiseen vähintään keski-ikäiseen painosta riippumatta. On muuten itsellänikin. Liikuin tuollasta 10-20km päivätahtia, no vanhemmiten huomaan kyllä, että nivelet paukkuu, polvi meni kaatumisen seurauksena. Olis varmaan pitäänyt olla umpikännissä, niin ei olis sattunu niin pahasti.
        Ja raskas työ takaa varmasti vaivat.
        Kun itse ilmeisesti ramppaat jatkuvasti lääkärissä, niin minkä ihmeen takia siellä ravaat?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oli joskus juttua, kuinka paljon himourheilijat kuluttaa terveydenhuollon palveluita, samalla työnantaja menettää työvoimaa pitkien sairauslomien takia. Löytyy varmasn netin syövereistä tämäkin juttu.
        Nuo polvi-/lonkkavaivat kyllä iskee varmasti jokaiseen vähintään keski-ikäiseen painosta riippumatta. On muuten itsellänikin. Liikuin tuollasta 10-20km päivätahtia, no vanhemmiten huomaan kyllä, että nivelet paukkuu, polvi meni kaatumisen seurauksena. Olis varmaan pitäänyt olla umpikännissä, niin ei olis sattunu niin pahasti.
        Kun itse ilmeisesti ramppaat jatkuvasti lääkärissä, niin minkä ihmeen takia siellä ravaat?

Rankka urheilu on rasite nivelille. Samoin on ylipaino.

Lihavuuteen pätee vähän sama kuin alkoholiinkin: niitä vaivoja, joita ei ryyppäämällä / ylipainolla saa pahennettua on vähän - alkoholin suhteen tuskin lainkaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki alkoholistit eivät saa maksakirroosia, kaikki tupakoitsijat eivät saa keuhkosyöpää eivätkä kaikki ylipainoiset rasita kohtuuttomasti terveydenhuoltoa.

Väestötasolla korrelaatio on kuitenkin selvä ja kun kukaan meistä ei etukäteen tiedä olenko minä se, jonka ylipaino altistaa verenpainetaudille, sydänvialle, nivelvaivoille, kihdille, rasvamaksalle, 2-tyypin diabetekselle jne, niin kannattaa parantaa terveenä pysymisen mahdollisuuksia etukäteen.

Mitään takuuta ikuisesta terveydestä tai pitkästä iästä ei tietenkään ole, mutta kannattaa tehdä se, minkä kohtuudella voi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rankka urheilu on rasite nivelille. Samoin on ylipaino.

Lihavuuteen pätee vähän sama kuin alkoholiinkin: niitä vaivoja, joita ei ryyppäämällä / ylipainolla saa pahennettua on vähän - alkoholin suhteen tuskin lainkaan.

Ööööö ... En ummarra toista kappalettasi vaikka kuinka tavaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki alkoholistit eivät saa maksakirroosia, kaikki tupakoitsijat eivät saa keuhkosyöpää eivätkä kaikki ylipainoiset rasita kohtuuttomasti terveydenhuoltoa.

Väestötasolla korrelaatio on kuitenkin selvä ja kun kukaan meistä ei etukäteen tiedä olenko minä se, jonka ylipaino altistaa verenpainetaudille, sydänvialle, nivelvaivoille, kihdille, rasvamaksalle, 2-tyypin diabetekselle jne, niin kannattaa parantaa terveenä pysymisen mahdollisuuksia etukäteen.

Mitään takuuta ikuisesta terveydestä tai pitkästä iästä ei tietenkään ole, mutta kannattaa tehdä se, minkä kohtuudella voi.

Mikähän mahtanee olla se yhyteinen nimittäjä kaikille mainituille ongelmille joista suurin osa 1900 luvun alkupuolella oli tuntemattomia tai erittäin havinaisia. Oliskohan siemenöljyjen tuleminen ihmisten ravinnoksi ja sen saannin jatkuva lisääntyminen niin, että 50% amerikkalaisista alkaa olla ylipainoisia nykyään ja diabetes on räjähtänyt moni tuhat kertaiseksi ongelmaksi ym. krooniset sairaudet joista ei ollut tietoakaan olemassa silloin. Nykyäänkin alkuperäiskansat jotka eivät käytä länsimaisen elintarvike- ja lääketeollisuuden tuotteita eivät myöskään sairasta kyseisiä tauteja. Ilman tietoisuutta on hyvin hankala vältellä näitä rasvoja kun ei se tietoisellekaan ole kovin helppoa siksi moneen paikkaan niitä on tungettu ravintoketjussamme.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vainoharhaiset rasittaa ihan yhtä,paljon , sairas kiinnostusta toisten kehon malliin, silloin on jossain iso vika . Ruoka ei ole mikään syy siihen että, lihoo . Itse syön kun hevonen ja paino on ihan sama kun se oli alle 20 vuotiaana . Siis en mene painossa ylös tai alas päin, satun vaan olemaan. sellainen ihminen jolla aineenvaihdunta on sellainen ettei ruoka lihota . Joten teidän ressukoiden tulisi ehkä lukea hieman asioista se kun jauhatte kaiken mailman ohjeittenne kanssa. Netissä muka niin tietävänä .minulla on hieman roisia kokemuksia näistä asiosta ja siitä että miksi joku lihoaa vaikka syö kolmekertaa vähemmän kun mitä minä syön ! On myöskin hyvin ikäviä kokemuksia laihduttajista jotka ovat joskus henkihieverissä laihdutuksessa kanssa , näiden vainoharhaisten syyttelyiden tuloksena.
        Siksi koska asioilla on sentään monta eri syytä joista netti ns ” opettajat ”ei omaa mitään tietoa näistä asioista Joten älkää haukkuko , koska ette tiedä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

juha tässä taas

Ihmiset ovat laiskoja ja valehtelijoita.

Kun ihminen päättää laihtua, niin varmasti laihtuu!

Mutta kun on laiska ja valehtelija, niin eihän sitä laihdu!

Tiedän tämän, koska olen läski.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itsekeskeisen ihmisen on tehtävä itselleen selväksi, että pian on aika kuolla, kun on 70 vuotta takanapäin.
        Sinällään yksinkertainen juttu, jota ei pidä ihmetellä ja voivotella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuota, terveydenhoitoamame tällä hetkellä rasittavat kyllä eniten turhat tapaukset kuten nistit ja maamuut sukuineen. Tänne luultavasti vieläkin lennätetään lisää afghanistanista hoidettavia.
        Terveydenhoidon tilanne on puhtaasti poliittinen, se on jumissa koska päättäjämme eivät tahdo pitää terveyskeskuksia auki ja kaikki pakataan ainoaan auki olevaan t.keskukseen joka toimii vain muutaman sairaanhoitajan turvin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

lässyn lässyn lässy

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

läski on läski

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuri näin. Jos jokainen oppisi jo kotoa pitämään huolta itsestään ja jatkaisi sitä läpi elämänsä, ei sairaanhoidossa olisi tällaisia ruuhkia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo 10-20 km rasittaa kyllä jokaisen, lihavan tai laihan niveliä. Kohtuus kaikessa, syömisessä, liikkumisessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samaa mieltä täälläkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ööööö ... En ummarra toista kappalettasi vaikka kuinka tavaan.

Kielikurssille, mars mars

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vainoharhaiset rasittaa ihan yhtä,paljon , sairas kiinnostusta toisten kehon malliin, silloin on jossain iso vika . Ruoka ei ole mikään syy siihen että, lihoo . Itse syön kun hevonen ja paino on ihan sama kun se oli alle 20 vuotiaana . Siis en mene painossa ylös tai alas päin, satun vaan olemaan. sellainen ihminen jolla aineenvaihdunta on sellainen ettei ruoka lihota . Joten teidän ressukoiden tulisi ehkä lukea hieman asioista se kun jauhatte kaiken mailman ohjeittenne kanssa. Netissä muka niin tietävänä .minulla on hieman roisia kokemuksia näistä asiosta ja siitä että miksi joku lihoaa vaikka syö kolmekertaa vähemmän kun mitä minä syön ! On myöskin hyvin ikäviä kokemuksia laihduttajista jotka ovat joskus henkihieverissä laihdutuksessa kanssa , näiden vainoharhaisten syyttelyiden tuloksena.
        Siksi koska asioilla on sentään monta eri syytä joista netti ns ” opettajat ”ei omaa mitään tietoa näistä asioista Joten älkää haukkuko , koska ette tiedä

"Itse syön kun hevonen ja paino on ihan sama kun se oli alle 20 vuotiaana." Mutta tässäpä ei puhuta sinusta, vaan yleisesti siitä miten epäterveellistä (yli)lihavuus on. Se ei ole kenellekään hyväksi. Joillekin lääkitys tai sairaus aiheuttaa lihoamista, mutta suurimmalla osalla syynä on väärät elämäntavat, liikasyönti, karkit, sipsit, vähäinen liikunta ja monilla myös alkoholi.
        On varaa ostaa herkkuja, mutta valitetaan, että terveellinen ruoka on kallista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Itse syön kun hevonen ja paino on ihan sama kun se oli alle 20 vuotiaana." Mutta tässäpä ei puhuta sinusta, vaan yleisesti siitä miten epäterveellistä (yli)lihavuus on. Se ei ole kenellekään hyväksi. Joillekin lääkitys tai sairaus aiheuttaa lihoamista, mutta suurimmalla osalla syynä on väärät elämäntavat, liikasyönti, karkit, sipsit, vähäinen liikunta ja monilla myös alkoholi.
        On varaa ostaa herkkuja, mutta valitetaan, että terveellinen ruoka on kallista.

Miten lapsellinen kommentti. Harvat aikuiset, keski-ikäiset vetävät sipsiä ja limskaa kuin teini-ikäiset. Se lihominen kyllä johtuu tuon ikäsillä aivan muusta. Naisilla iso tekijä on hormonihäiriöt ja muutokset.

• Anonyymi

Miksi pohdit asiaa joka ei vaikuta elääsi millään tavalla, siis se tapa millä ihmiset laihduttavat?
      Eikö sinulle ole täysin samantekevää keino jos lopputulos on sellainen joka tyydyttää?
      Minun mielestäni joillain ihmisillä ja en nyt tarkoita nimenomaan sinua- vaan ylipäätään - on jatkuva tarve ottaa joitain ihmisiä kohteekseen joitamollata ja syyllistää, toimivat nämä miten tahansa niin aina on heitä nujerrettava.
      Nyt ylipainoiset ovatyksi ihmisryhmä, kohde voi olla naiset ylipäätäänkin tai ulkomaalaiset, homoseksuaalit tai kaikki jotka eivät mahdu joidenkin standardeihin.
      On täysin yhdentekevää laihtuuko ihminen ureheilemalla, liikunnan avulla tai jättämällä syömättä tai käyttämällä laihdutus almisteita.
      Mitä se asia kuuluu kenellekään?
      Silti aina löytyy arvostelijoita joiden elämän ainoasisäktö on toisten ihmisten päätösten, toiminnan arvostelu ja kyseenalaistaminen ja syyllistäminen, teit väärin, laihduit väärillä metodeilla jne. Tai vai tietty tapa laihtua on se ainoa ja oikea.
      On muistettava ettei kukaan voi puuttua kenenkään henkilökohtaisiin pätöksiin.
      Laihdutuslääkitystä ei lääkärit määrää hyvin vuoksi tai siksi kun joku vain keksii sitä pyytää.
      Siihen on oltava syy.
      Eikö ole aivan sama millä tavoin henkilö tavoitteisiinsa pääsee kuin arvostella itse tapaa.
      Todennäköisesti kaikki ylipainoiset ovat kokeilleet lähes kaikkia keinoja , osa toimii mutta paino lähtee nousemaan uudestaan.
      Laihdutusvalmisteet kuten Ozempic on vain yksi väline päästä tavoitteisiin, jos se tuottaa tulosta , miksi sen käyttö on kysenalaistettava? Tai miksi sen käytön valintaa - jonka siis lääkäri tekee- pitää arvostella.

• Anonyymi

En vastusta lääkkeitä sinällään enkä kategorisesti, mutta kun laihtumiseen on jokaiselle terveelle lääkkeetön ja luonnollinen vaihtoehto, niin minua hirvittää kemikaaleihin turvautuminen. Mikä on laihdutuslääkkeiden pitkäaikaisvaikutukset? Laihdutuslääkkeitä pitää käyttää vuosikymmeniä, sillä jos itsekuri korvataan kemiallisella nälän tunnetta poistavalla pistoksella, niin eihän ihminen opi tervettä suhtautumista ruokaan ja painonhallintaan, vaan hänestä tulee lääkeriippuvainen. Mitä lääkeriippuvuus tekee psyykkeelle? Entä mitkä ovat pistosten pitkäaikaisvaiktukset? Ja kuka maksaa lääkhaitat hyvinvointivaltiossa? Me kaikki.

Lihavuus johtuu joko motivaation puutteesta tai sen tausta on psyykkinen (yhdenlainen syömishäiriö). Jälkimmäisessä tapauksessa lihoaminen on enemmän oire kuin itsenäinen ongelma. Väitän, että JOKAINEN, jolla psyyke on osapuilleen kunnossa ja joka pitää laihtumista itselleen kyllin tärkeänä, myös laihtuu. Tiedän tapauksia, joissa "ihan kaikkea on kokeiltu mutta mikään ei toimi". Sitten tulee ensimmäinen sydänkohtaus ja kas kummaa laihduttaminen sen jälkeen onnistuukin. Löytyi viimein aito motivaatio. Niin kauan, kun laihtuminen on "olishan se kiva" -osaston asioita, niin siinä kategoriassa on paljon muutakin ristikkäisiä mielihaluja eikä laihtuminen nouse kyllin korkealle. Useat "laihduttajat" elää itsepetoksessa.

Jos elämänhallinta medikalisoidaan lihavuus-syömishäiriön osalta, niin miksi kaikkien muiden ongelmien suhteen tehdä samoin? Viesti on, että älä yritä itse, kun et kuitenkaan pysty, vaan turvaudu lääkkeisiin. Oletko vähän saamaton? Siihen löytyy varmaan joku psyykelääke. Oletko alakuloinen? Katsotaan mitä apteekki voi tarjota. Innostutko liian helposti ja välillä lähtee vähän lapasesta - no siihenkin on varmaan pilleri. Tekeekö mieli käydä vieraissa? No minkäs sitä luonnolleen voi.

Valtaosa meistä jotka olemme laihduttaneet (ellei kaikki) on huomannut, että se ei ole helppoa. Elimistö ei "halua" laihtua, vaan huutaa ruokaa, kun näyttää siltä, että elimistö joutuu turvautumaan pahan päivän varalle kerättyyn vararasvaan. Ihan sama paljonko tuota rasvaa on. Mutta koska laihduttaminen ei ole helppoa, niin siinä onnistuminen on itsetuntoa nostava kokemus. Presidentti Kennedyn sanoja muakaillen lääkkeetön laihtuminen kannattaa - ei siksi että se on helppoa, vaan juuri siksi että se on vaikeaa. Se osoittaa että sinä pystyt, sinulla on itsekuria. Lääkeeseen turvautuminen osoittaa, että sinä et pysty eikä sinusta ole tähänkään ilman lääkärin ja lääkkeiden apua. Et ole elämääsi ohjaava subjekti vaan lääketeollisuuden objekti. Pinnallisesti näyttää hyvältä kun läski sulaa, mutta muuttuiko ihminen ja mihin suuntaan?

P.S.
        Toinen asia on, että ei todellakaan ole sama miten ihminen laihtuu. Jos laihtuminen on pelkkää syömisen vähentämistä (esimerkiksi kemiallisesti dumpatun nälän tunteen vuoksi) ilman liikuntaa, ravinnon laadullista muutosta ja lihastreeniä, niin ihminen "laihduttaa" lihaksia läskin ohella ja lihasmassan surkastuminen tuo erityisesti ikääntyessä kaikenlaisia ongelmia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En vastusta lääkkeitä sinällään enkä kategorisesti, mutta kun laihtumiseen on jokaiselle terveelle lääkkeetön ja luonnollinen vaihtoehto, niin minua hirvittää kemikaaleihin turvautuminen. Mikä on laihdutuslääkkeiden pitkäaikaisvaikutukset? Laihdutuslääkkeitä pitää käyttää vuosikymmeniä, sillä jos itsekuri korvataan kemiallisella nälän tunnetta poistavalla pistoksella, niin eihän ihminen opi tervettä suhtautumista ruokaan ja painonhallintaan, vaan hänestä tulee lääkeriippuvainen. Mitä lääkeriippuvuus tekee psyykkeelle? Entä mitkä ovat pistosten pitkäaikaisvaiktukset? Ja kuka maksaa lääkhaitat hyvinvointivaltiossa? Me kaikki.

Lihavuus johtuu joko motivaation puutteesta tai sen tausta on psyykkinen (yhdenlainen syömishäiriö). Jälkimmäisessä tapauksessa lihoaminen on enemmän oire kuin itsenäinen ongelma. Väitän, että JOKAINEN, jolla psyyke on osapuilleen kunnossa ja joka pitää laihtumista itselleen kyllin tärkeänä, myös laihtuu. Tiedän tapauksia, joissa "ihan kaikkea on kokeiltu mutta mikään ei toimi". Sitten tulee ensimmäinen sydänkohtaus ja kas kummaa laihduttaminen sen jälkeen onnistuukin. Löytyi viimein aito motivaatio. Niin kauan, kun laihtuminen on "olishan se kiva" -osaston asioita, niin siinä kategoriassa on paljon muutakin ristikkäisiä mielihaluja eikä laihtuminen nouse kyllin korkealle. Useat "laihduttajat" elää itsepetoksessa.

Jos elämänhallinta medikalisoidaan lihavuus-syömishäiriön osalta, niin miksi kaikkien muiden ongelmien suhteen tehdä samoin? Viesti on, että älä yritä itse, kun et kuitenkaan pysty, vaan turvaudu lääkkeisiin. Oletko vähän saamaton? Siihen löytyy varmaan joku psyykelääke. Oletko alakuloinen? Katsotaan mitä apteekki voi tarjota. Innostutko liian helposti ja välillä lähtee vähän lapasesta - no siihenkin on varmaan pilleri. Tekeekö mieli käydä vieraissa? No minkäs sitä luonnolleen voi.

Valtaosa meistä jotka olemme laihduttaneet (ellei kaikki) on huomannut, että se ei ole helppoa. Elimistö ei "halua" laihtua, vaan huutaa ruokaa, kun näyttää siltä, että elimistö joutuu turvautumaan pahan päivän varalle kerättyyn vararasvaan. Ihan sama paljonko tuota rasvaa on. Mutta koska laihduttaminen ei ole helppoa, niin siinä onnistuminen on itsetuntoa nostava kokemus. Presidentti Kennedyn sanoja muakaillen lääkkeetön laihtuminen kannattaa - ei siksi että se on helppoa, vaan juuri siksi että se on vaikeaa. Se osoittaa että sinä pystyt, sinulla on itsekuria. Lääkeeseen turvautuminen osoittaa, että sinä et pysty eikä sinusta ole tähänkään ilman lääkärin ja lääkkeiden apua. Et ole elämääsi ohjaava subjekti vaan lääketeollisuuden objekti. Pinnallisesti näyttää hyvältä kun läski sulaa, mutta muuttuiko ihminen ja mihin suuntaan?

P.S.
        Toinen asia on, että ei todellakaan ole sama miten ihminen laihtuu. Jos laihtuminen on pelkkää syömisen vähentämistä (esimerkiksi kemiallisesti dumpatun nälän tunteen vuoksi) ilman liikuntaa, ravinnon laadullista muutosta ja lihastreeniä, niin ihminen "laihduttaa" lihaksia läskin ohella ja lihasmassan surkastuminen tuo erityisesti ikääntyessä kaikenlaisia ongelmia.

Tunnut taistelevan enemmänkin periaatteiden puolesta.
        Sinulla lienee on tietty idealistinen kuva siitä minkälainen ihmisen tulisi olla tämän ollessa hväksyttävän rajoilla.
        Ihmisillä on toki mahdollisuus pyrkiä ihannepainoon noudattamalla tiettyä kaavaa, niitä normeja millä tavoitteisiin päästään. Osa onnistuu mutta jossain vaiheessa tulee takapakkia ja kaikki alkaa taas alusta.
        Onnistuakseen olisi elettävä äärimmäisen kurinalaista elämää ja noudatettava tiettyjä rutiineita koko loppuelämä. Ilman motiivia tämä onnistuu vain harvoilta.
        Motiivina voi toimia hetken aikaa joku tietty tavoite tai haluamansa asia johon pääsee kun noudattaa kurinalaisuutta.
        Sitten jos motiivina on esim.edetä urallaan tai mahdollisuus saada loistava rooli tai vain julkisuuden paine- kuten nyt vaikka megaluokan tähdillä- motivaatio tukee kurinalaisuutta. Tai tavallisilla ihmisillä terveysriskien pienetäminen toimii motivaationa.
        Jos motiivi katoaa- mikä useimmille käy- tapahtuu retkahduksia eikä se kanna kovinkaan pitkälle. Ihminen on helposti kyllästyvä laji joka kaipaa koko ajan syitä tehdä valintoja eri asioitten ja houkutusten välillä, syytä tehdä jotain tai jättää tekemättä. Mieliteot myös hallitsevat monia, ei ruoka ole ainoa asia jonka suhteen ihmisillä esiintyy vaikeuksia tehdä järkeviä valintoja.
        Syynä voi olla myös tavoitteen saavuttaminen ja sen jälkeinen masennus, tavoite täyttyi mutten saavuttanut sen johdosta mitään uutta. Elämä jatkuu samanlaisena kuin ennenkin.

Suolistohormonit taas elävät omaa elämäänsä ja ne ylläpitävät tiettyä tasapainoa ruoan kuluttamisen , syömisen suhteen. Niihin motiivit ja tahdonvoima eivät vaikuta.
        Ihminen ei toimi jatkuvasti rationaalisesti vaan tunteet, mieliteot ohjaavat myös käyttäytymistä. Suolistohormonien vaikutusta on tutkittu jo pitkään. Ja tunnetaan niiden merkitys nälän tunteen säätelemisessä.
        Eli se ihmisen oma tahto ei ole ainoa määräävä tekijä. Joillain tahdonvoima ja tavoite ylläpitää motivaatiota olla syömättä liikaa. Mutta ei kaikilla, eikä kaikilta voi sitä vaatia edes. Eivät ihmiset jatkuvasti kontrolloi mielitekojaan kuten vaikka makean syömistä. Ja motivaatiokin voi kadota tai muuttua.

Lihava ei päätä olla lihava kuten masentunutkaan ei päätä olla masentunut vaan sen määräävät muut tekijät.
        Mitä tuohon lääkeriippuvuuteen tulee, niin laihdutuslääke toimii siten että ylläpitää täyteläisyyden tunnetta, ei kehity tarvetta syödä koko ajan , jatkuvasti ja se tapahtuu täysin luonnonmukaisesti kuten toimisi normaali, terve suolistokin.
        Suolistohormonien sijasta saman asian ajaa lääke. Lääke siis ylläpitää normaalia suoliston toimintaa hormonien osalta , sitä samaa mikä muilla ihmisillä toimii mutta ei toimi ylipainoisilla.

Kieltäisitkö insuliinin diabeetikoilta? Ja millä perusteella sen kieltäisit? Sanoisitko että kyllä haimasi toimii normaalisti, sinun on vain ymmärrettävä toimia oikein, syödä oikein ja oikeita ruokia. Ja on muistettava että myös koko elämänsä laihoina pysyneet sairastuvat diabetekseen, ei se pelkästään ole ylipainoisten sairaus eli elintapasairaus ja itse aiheutettu.

Ja muistutan edelleen , lihavuuslääkkeet matkivat suolistohormonien tapaa tuottaa kylläisyyden tunnetta ja siten vähentää ruokahalua. Kuinka keinotekoisia nämä lääkkeet ovat vai ovatko ne suoraan suolistohormoneita siihen en osaa vastata, mutta ovat kehon omia hormoneita eivätkä keholle vieraita, outoja aineita. Yhtä hyvin voisit arvostella mitä tahansa hormonihoitoa joita annetaan esim.vaihdevuosista kärsiville tai voit jopa arvostella esim.kaikkia lääkehoitoja ylipäätään.

En tiedä ketä presidenttiä nyt siteerasit, tarkoititko Yhdysvaltain hallinnon terveysministeri Kennedyä vai jotain 1960- luvulla elänyttä joka tuskin on kommentoinut laihdutuslääkkeitä millään tavalla. Oletan että terveysministeriä jonka lausuntoja monet eivät ota edes todesta, joten jätän Kennedyn lausunnot omaan arvoonsa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tunnut taistelevan enemmänkin periaatteiden puolesta.
        Sinulla lienee on tietty idealistinen kuva siitä minkälainen ihmisen tulisi olla tämän ollessa hväksyttävän rajoilla.
        Ihmisillä on toki mahdollisuus pyrkiä ihannepainoon noudattamalla tiettyä kaavaa, niitä normeja millä tavoitteisiin päästään. Osa onnistuu mutta jossain vaiheessa tulee takapakkia ja kaikki alkaa taas alusta.
        Onnistuakseen olisi elettävä äärimmäisen kurinalaista elämää ja noudatettava tiettyjä rutiineita koko loppuelämä. Ilman motiivia tämä onnistuu vain harvoilta.
        Motiivina voi toimia hetken aikaa joku tietty tavoite tai haluamansa asia johon pääsee kun noudattaa kurinalaisuutta.
        Sitten jos motiivina on esim.edetä urallaan tai mahdollisuus saada loistava rooli tai vain julkisuuden paine- kuten nyt vaikka megaluokan tähdillä- motivaatio tukee kurinalaisuutta. Tai tavallisilla ihmisillä terveysriskien pienetäminen toimii motivaationa.
        Jos motiivi katoaa- mikä useimmille käy- tapahtuu retkahduksia eikä se kanna kovinkaan pitkälle. Ihminen on helposti kyllästyvä laji joka kaipaa koko ajan syitä tehdä valintoja eri asioitten ja houkutusten välillä, syytä tehdä jotain tai jättää tekemättä. Mieliteot myös hallitsevat monia, ei ruoka ole ainoa asia jonka suhteen ihmisillä esiintyy vaikeuksia tehdä järkeviä valintoja.
        Syynä voi olla myös tavoitteen saavuttaminen ja sen jälkeinen masennus, tavoite täyttyi mutten saavuttanut sen johdosta mitään uutta. Elämä jatkuu samanlaisena kuin ennenkin.

Suolistohormonit taas elävät omaa elämäänsä ja ne ylläpitävät tiettyä tasapainoa ruoan kuluttamisen , syömisen suhteen. Niihin motiivit ja tahdonvoima eivät vaikuta.
        Ihminen ei toimi jatkuvasti rationaalisesti vaan tunteet, mieliteot ohjaavat myös käyttäytymistä. Suolistohormonien vaikutusta on tutkittu jo pitkään. Ja tunnetaan niiden merkitys nälän tunteen säätelemisessä.
        Eli se ihmisen oma tahto ei ole ainoa määräävä tekijä. Joillain tahdonvoima ja tavoite ylläpitää motivaatiota olla syömättä liikaa. Mutta ei kaikilla, eikä kaikilta voi sitä vaatia edes. Eivät ihmiset jatkuvasti kontrolloi mielitekojaan kuten vaikka makean syömistä. Ja motivaatiokin voi kadota tai muuttua.

Lihava ei päätä olla lihava kuten masentunutkaan ei päätä olla masentunut vaan sen määräävät muut tekijät.
        Mitä tuohon lääkeriippuvuuteen tulee, niin laihdutuslääke toimii siten että ylläpitää täyteläisyyden tunnetta, ei kehity tarvetta syödä koko ajan , jatkuvasti ja se tapahtuu täysin luonnonmukaisesti kuten toimisi normaali, terve suolistokin.
        Suolistohormonien sijasta saman asian ajaa lääke. Lääke siis ylläpitää normaalia suoliston toimintaa hormonien osalta , sitä samaa mikä muilla ihmisillä toimii mutta ei toimi ylipainoisilla.

Kieltäisitkö insuliinin diabeetikoilta? Ja millä perusteella sen kieltäisit? Sanoisitko että kyllä haimasi toimii normaalisti, sinun on vain ymmärrettävä toimia oikein, syödä oikein ja oikeita ruokia. Ja on muistettava että myös koko elämänsä laihoina pysyneet sairastuvat diabetekseen, ei se pelkästään ole ylipainoisten sairaus eli elintapasairaus ja itse aiheutettu.

Ja muistutan edelleen , lihavuuslääkkeet matkivat suolistohormonien tapaa tuottaa kylläisyyden tunnetta ja siten vähentää ruokahalua. Kuinka keinotekoisia nämä lääkkeet ovat vai ovatko ne suoraan suolistohormoneita siihen en osaa vastata, mutta ovat kehon omia hormoneita eivätkä keholle vieraita, outoja aineita. Yhtä hyvin voisit arvostella mitä tahansa hormonihoitoa joita annetaan esim.vaihdevuosista kärsiville tai voit jopa arvostella esim.kaikkia lääkehoitoja ylipäätään.

En tiedä ketä presidenttiä nyt siteerasit, tarkoititko Yhdysvaltain hallinnon terveysministeri Kennedyä vai jotain 1960- luvulla elänyttä joka tuskin on kommentoinut laihdutuslääkkeitä millään tavalla. Oletan että terveysministeriä jonka lausuntoja monet eivät ota edes todesta, joten jätän Kennedyn lausunnot omaan arvoonsa.

Jos "taistelen", niin taistelen tarpeetonta medikalisaatiota vastaan, jolla ihmisiltä viedään mahdollisuus olla oman elämänsä ohjaajia ja valta annetaan lääkäreille ja lääketehtaille. Itsekuri on niin last season? Ainoa keino pysyä haluamassaan painossa luonnollisesti on oppia hallitsemaan syömistään (ja liikkua). Nyt oman elämänsä aikuismaiselle hallinnalle on tullut vaihtoehto: lääkeriippuvuus. Laihduttaja tarvitsisi yleensä elämäntapamuutoksen, jossa pelkkä napostelun vähentäminen ei riitä, vaan liikuntatottumuksien tulisi muuttua samoin kuin ravinnon laatu eikä vain määrä.

Lääkeriippuvaisten "suoliston normaalista toiminnasta" alkaa tulla jo esimerkkejä julkisuuteen. Esimerkiksi Robbie Williamsin suolistohormoonit toimivat niin normaalisti, että hän sairastui keripukkiin, kun ei syöminen vaan kiinnostanut. Puutossairaus myös osoittaa mikä ero on terveellisellä ruokavaliolla ja kemiallisesti sammutetulla ruokahalulla. Kun lihavuus johtuu siitä, että lihonnut ei jaksa / viitsi kontrolloida mitä suuhunsa laittaa, niin miksi hän alkaisi kiinnostua syömisestä lääkeaddiktina? Se, että väität lääkeriippuvuutta "luonnolliseksi" tavaksi painonhallintaan on absurdia.

Kun laihduttaminen on vain nälän kemiallista sammuttamista, niin että syödyn ruuan määrä tippuu, niin miten käy lihaskunnon? Erityisesti naisillä, joilla lähtötaso on yleensä miehiä heikompi. Surkastuneet lihakset haittaavat ikääntyvien naisten pärjäämistä jo nyt. Mitä sitten kun nyt lihaksistonsa nälkäkuureilla jo keskiässä pilaavat ovat vanhuksia?

Diabeetikkojen (1-tyypin) insuliininköyttö ei liity tähän MITENKÄÄN. Tällainen diabeetikko kuolee ilman insuliinia. JOKAINEN laihtuu, kun syö vähemmän kuin kuluttaa.

Kennedyä en lähde selittämään. Hanki yleissivistys.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos "taistelen", niin taistelen tarpeetonta medikalisaatiota vastaan, jolla ihmisiltä viedään mahdollisuus olla oman elämänsä ohjaajia ja valta annetaan lääkäreille ja lääketehtaille. Itsekuri on niin last season? Ainoa keino pysyä haluamassaan painossa luonnollisesti on oppia hallitsemaan syömistään (ja liikkua). Nyt oman elämänsä aikuismaiselle hallinnalle on tullut vaihtoehto: lääkeriippuvuus. Laihduttaja tarvitsisi yleensä elämäntapamuutoksen, jossa pelkkä napostelun vähentäminen ei riitä, vaan liikuntatottumuksien tulisi muuttua samoin kuin ravinnon laatu eikä vain määrä.

Lääkeriippuvaisten "suoliston normaalista toiminnasta" alkaa tulla jo esimerkkejä julkisuuteen. Esimerkiksi Robbie Williamsin suolistohormoonit toimivat niin normaalisti, että hän sairastui keripukkiin, kun ei syöminen vaan kiinnostanut. Puutossairaus myös osoittaa mikä ero on terveellisellä ruokavaliolla ja kemiallisesti sammutetulla ruokahalulla. Kun lihavuus johtuu siitä, että lihonnut ei jaksa / viitsi kontrolloida mitä suuhunsa laittaa, niin miksi hän alkaisi kiinnostua syömisestä lääkeaddiktina? Se, että väität lääkeriippuvuutta "luonnolliseksi" tavaksi painonhallintaan on absurdia.

Kun laihduttaminen on vain nälän kemiallista sammuttamista, niin että syödyn ruuan määrä tippuu, niin miten käy lihaskunnon? Erityisesti naisillä, joilla lähtötaso on yleensä miehiä heikompi. Surkastuneet lihakset haittaavat ikääntyvien naisten pärjäämistä jo nyt. Mitä sitten kun nyt lihaksistonsa nälkäkuureilla jo keskiässä pilaavat ovat vanhuksia?

Diabeetikkojen (1-tyypin) insuliininköyttö ei liity tähän MITENKÄÄN. Tällainen diabeetikko kuolee ilman insuliinia. JOKAINEN laihtuu, kun syö vähemmän kuin kuluttaa.

Kennedyä en lähde selittämään. Hanki yleissivistys.

Diabeetikon haima ei toimi normaalisti ja siksi hän tarvitsee insuliinia.

Nälkäisen suolistohormonit eivät kerro kylläisyydestä vaan tarpeesta syödä lisää. Ja henkilö syö koska tuntee nälkää edelleen koska suolistohormonit eivät toimi. Ja lihoaa.
        On sitten omaa tyhmyyttä jos käyttää lääkettä vaikka sitä ei oikeasti tarvitse ja saa sen keripukin, se ei ole itse lääkkeen vika vaan ihmisen ja lääkärin vika joka ei seuraa potilaansa kuntoa ja ravitsemustilaa. Lääkärihän sitä lääkettä määrää ei sitä katukauppiaalta osteta.
        Niin..ja mitä tulee diabetekseen..niin miten suolistohormonien vajaavuus eroaa haiman toimimattomuudesta? Onko diabetes itse aiheutettu vai ei? Diabetekseen toki voi menehtyä joka tapauksessa hoiti sitä tai ei.

Nälkäänkin kuolee jos ei syö, mutta kuten totesin se johtuu lääkkeen käyttäjästä ja seurannan puutteesta, lääkärin välinpitämättömyydestä ja sokeasta luottamuksesta siihen että ihminen ymmärtää milloin lääke on turhaa ja sen käyttö uhkaa terveyttä. Se ei ole lääkkeen kehittäjän syy.
        .
        Tai vaihdevuosi- ikäisen henkilön hormonivajauksesta joka johtaa vaikka kuumiin aaltoihin, hiusten lähtöön jne. Tai andropaussi miehellä ja sen tuomat muutokset?
        Testosteronin vajaus miehillä. Itse aiheutettua vai?
        Kennedyyn en ota kantaa, kuka lie kyseessä? Et kertonut sitä itse jostain syystä. Tiedän vain nykyisen joka on ottanut kantaa rokotteisiin , jos se on sinusta sivistymättömyyttä niin ei voi mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Diabeetikon haima ei toimi normaalisti ja siksi hän tarvitsee insuliinia.

Nälkäisen suolistohormonit eivät kerro kylläisyydestä vaan tarpeesta syödä lisää. Ja henkilö syö koska tuntee nälkää edelleen koska suolistohormonit eivät toimi. Ja lihoaa.
        On sitten omaa tyhmyyttä jos käyttää lääkettä vaikka sitä ei oikeasti tarvitse ja saa sen keripukin, se ei ole itse lääkkeen vika vaan ihmisen ja lääkärin vika joka ei seuraa potilaansa kuntoa ja ravitsemustilaa. Lääkärihän sitä lääkettä määrää ei sitä katukauppiaalta osteta.
        Niin..ja mitä tulee diabetekseen..niin miten suolistohormonien vajaavuus eroaa haiman toimimattomuudesta? Onko diabetes itse aiheutettu vai ei? Diabetekseen toki voi menehtyä joka tapauksessa hoiti sitä tai ei.

Nälkäänkin kuolee jos ei syö, mutta kuten totesin se johtuu lääkkeen käyttäjästä ja seurannan puutteesta, lääkärin välinpitämättömyydestä ja sokeasta luottamuksesta siihen että ihminen ymmärtää milloin lääke on turhaa ja sen käyttö uhkaa terveyttä. Se ei ole lääkkeen kehittäjän syy.
        .
        Tai vaihdevuosi- ikäisen henkilön hormonivajauksesta joka johtaa vaikka kuumiin aaltoihin, hiusten lähtöön jne. Tai andropaussi miehellä ja sen tuomat muutokset?
        Testosteronin vajaus miehillä. Itse aiheutettua vai?
        Kennedyyn en ota kantaa, kuka lie kyseessä? Et kertonut sitä itse jostain syystä. Tiedän vain nykyisen joka on ottanut kantaa rokotteisiin , jos se on sinusta sivistymättömyyttä niin ei voi mitään.

Suolistohormonit ja kylläisyysrefleksi on saatu tyypillisesti sekaisin huonoilla ruokatottumuksilla. Mättämällä kalori-intensiivistä ruokaa kenenkään kylläisyyden tunne ei pysy perässä, vaan tulee jäljessä ja kylläisyyden tunne tulee, kun on syöty jo huomattavasti yli tarpeen.

Tahdottomat impulssien orjat kuvittelevat, että kun on nälkä, niin pitää syödä. Eihän sen aikuisen ihmisen kohdalla niin pitäisi olla, vaan oma käytös pitäisi olla tahdonalaista. Kun on töissä, niin ei voi ottaa nokosia vaikka väsyttää. Tarpeen tyydytystä (nukkumine) pitää siis lykätä. Aikuisen ihmisen pitäisi tähän pystyä. Firman juhlissa talousosaston Mirkku on hirvittävän pantavan näköinen ja mieli tekee, mutta pitää muistaa, että kotona on vaimo ja lapsi, joten mieliteko pitää jättää kokonaan väliin. jne. Tämä on aikuismaista käytöstä.

Kotona syömisen kontrollointi on erityisen helppoa, koska tyypillisesti ruoka pitää ensin ostaa ja tuoda kotiin ja sitten päättää syödä. Ei sitä jäätelöä tai pizzaa tule sieltä pakkasesta otettua, jos sitä ei siellä ole. Jokainen laihduttanut tietää, että nälkä on myös hyvin ailahteleva tunne. Pikku nälkä tulee ja voi kadota vaikka ei mitään söisikään. Ainakaan mitään kaloripitoista.

Vauvat itkee kun on nälkä eivätkä pysty ymmärtämään, että ei saa ruokaa juuri silloin kun sitä tekee mieli. Aikuisella asian tulisi olla toisin.

• Anonyymi kirjoitti:

Suolistohormonit ja kylläisyysrefleksi on saatu tyypillisesti sekaisin huonoilla ruokatottumuksilla. Mättämällä kalori-intensiivistä ruokaa kenenkään kylläisyyden tunne ei pysy perässä, vaan tulee jäljessä ja kylläisyyden tunne tulee, kun on syöty jo huomattavasti yli tarpeen.

Tahdottomat impulssien orjat kuvittelevat, että kun on nälkä, niin pitää syödä. Eihän sen aikuisen ihmisen kohdalla niin pitäisi olla, vaan oma käytös pitäisi olla tahdonalaista. Kun on töissä, niin ei voi ottaa nokosia vaikka väsyttää. Tarpeen tyydytystä (nukkumine) pitää siis lykätä. Aikuisen ihmisen pitäisi tähän pystyä. Firman juhlissa talousosaston Mirkku on hirvittävän pantavan näköinen ja mieli tekee, mutta pitää muistaa, että kotona on vaimo ja lapsi, joten mieliteko pitää jättää kokonaan väliin. jne. Tämä on aikuismaista käytöstä.

Kotona syömisen kontrollointi on erityisen helppoa, koska tyypillisesti ruoka pitää ensin ostaa ja tuoda kotiin ja sitten päättää syödä. Ei sitä jäätelöä tai pizzaa tule sieltä pakkasesta otettua, jos sitä ei siellä ole. Jokainen laihduttanut tietää, että nälkä on myös hyvin ailahteleva tunne. Pikku nälkä tulee ja voi kadota vaikka ei mitään söisikään. Ainakaan mitään kaloripitoista.

Vauvat itkee kun on nälkä eivätkä pysty ymmärtämään, että ei saa ruokaa juuri silloin kun sitä tekee mieli. Aikuisella asian tulisi olla toisin.

Onko sinulla jokin tarve pönkittää itsetuntoasi mollaamalla ylipainoisia? Aikuisella ihmisellä ei pitäisi olla tuollaista tarvetta. Lapset tekevät noin ala-asteella välitunneilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olipa tuossa typerä kirjoitus.

• Anonyymi

He voivat hyvin joka kerta kun löytävät uuden kohteen ilkeilylleen .
        Eräs tyyppi ihmisiä jotka keskittyvät etsimään ketä ja keitä kulloinkin alkavat sortamaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

P.S.

Onko joku täällä pyytänyt sslostustaai jotenkin . Sitä ei edes jaksa lukea

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eräs tyyppi ihmisiä jotka keskittyvät etsimään ketä ja keitä kulloinkin alkavat sortamaan.

Pidä huolta omista asioistasi.

• Anonyymi
        joopajoogi kirjoitti:

Onko sinulla jokin tarve pönkittää itsetuntoasi mollaamalla ylipainoisia? Aikuisella ihmisellä ei pitäisi olla tuollaista tarvetta. Lapset tekevät noin ala-asteella välitunneilla.

Rohkaisen ylipainoisia(kin) ottamaan vastuun itsestään, joka heillä aikuisena kuuluu olla. Ei ylipainoisen etu ole, että hänelle myydään avuttoman ja kyvyttömän uhrin rooli. Itsepetoksesta itsekuriin.

Lapset on asia erikseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se auta niitä voimaan hyvin, ei yhtään paremmin, vaikka kuinka haukkuisivat muita.
        Itsellään ne ongelmat ovat, ja niihin on muut hoitokeinot kuin muiden haukkuminen.
        Jos toisen ihmisen lihavuus on jollekin toiselle ongelma, niin ei ole ilmeisesti paljon omia ongelmia edes ollut, tai sitten niitä on ollut liikaakin.
        Parasta keskittyä omiin asioihin, jos mieleen ei tule muuta kuin muiden arvosteleminen ja haukkuminen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rohkaisen ylipainoisia(kin) ottamaan vastuun itsestään, joka heillä aikuisena kuuluu olla. Ei ylipainoisen etu ole, että hänelle myydään avuttoman ja kyvyttömän uhrin rooli. Itsepetoksesta itsekuriin.

Lapset on asia erikseen.

Mulla on jonkin verran ylipainoa, en ole kenenkään uhri, en ole avuton ja kyvytön.
        Itsekuriakin löytyy, mutta painonpudotus ei ole ykkösasia, pärjään kyllä pienoisen ylipainon kanssa vallan mainiosti.
        Jos painoni on jollekin toiselle ongelma, niin mitä siihen pitäisi sanoa " otan osaa ", tai mitä nyt ikinä mieleen tulisikaan.

• Anonyymi kirjoitti:

P.S.

Itse oon laihtunut muistamalla juoda nesteitä eli vaikka ihan vettä, piimää. tomaattimehuu teetä ja kevyellä ruokavaliolla toki joskus rankemmin herkutellen (kulinaristi minä) ja joskus toki niitä ohrasiakin juoden. Lääkkeet on sairaita varten mielestäni.

ja koska ihminen on suurimmaksi osaksi vettä niin luonnollisesti kun juo vaikka vettä niin ei sitä silloin kertakaikkiaan jaksa syödä liikaa. Nesteytystä. Ihmiset ei muista nesteyttää varsinkaaan vanhemmat.

Tämä on sekä vain oma mielipiteeni mutta mielestäni ihan looginen. Jos on joku vamma ja sairaus niin ne tietysti estää ja se ehkä kaikista pahin vamma eli laiskuus. Meinaan se oikea laiskuus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

P.S.

"kemiallinen nälän tunnetta poistava kemikaali"
        Yllä oleva lainaus kertoo oleellisen ajattelustasi. Et ensinnäkään näytä tietävän, kuinka/ mikä on tämä laihtumista edistävä ihmelääke. Tämä "kemikaali" kuten kirjoitat jäljittelee/ on elimistön omaa kylläisyyshormonia, joka erittyy suolistossa, siis erittyy tehokkaasti useimmiten juuri hoikilla ihmisillä. Nyt jostakin syystä tämä suolistohormoni puuttuu osalta ihmisitä joko osittain tai kokonaan. Silloin et voi puhua heille että välillä täytyy voida sietää näläntunnetta. näillä ihmisillä nälän tunne on jatkuaa. Siis vaikka söisi koko ajan , niin elimistö huutaa lisää ruokaa, kun sitä kylläisyyshormonia ei elimistössä erity luonnollisesti. Siksi laihat eivät saa kertoa lihaville, että nyt itseä niskasta kiinni, ongelma on monisyisempi, kuin uskotkaan.
        Uusimman lihavuustutkimuksen (kannattaa seurata) mukaan näillä suolistohormonia korvaavilla lääkkeillä on saatu aikaan uskomattoman hyviä tuloksia.
        Siis sama juttu kuin diabetes, jossa haima ei kykene tuottamaan insuliinia, niin lihavilla suolisto ei tuota kylläisyyshormonia. Nyt sotten puhun todellakin reilusti ylipainoisista ihmisistä joilla liitännäissairauksiin on jo todella lhyt matka.
        Eri asia ovat nämä Hollywood julkkikset joilla on muutma kilo ylimääräistä ja käyttävät näitä aineita saavuttaakseen täydellisen ulkomudon. Siksi onkin oikein, että he joutuvat maksamaan lääkkeen itse ja kalliilla...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olipa tuossa typerä kirjoitus.

Minä taas olen sitä mieltä, että oli perin hyvin puettu sanoiksi tämä asia.

Sivusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä taas olen sitä mieltä, että oli perin hyvin puettu sanoiksi tämä asia.

Sivusta.

Läskin pitäis ryypätä vähintään kerran viikossa puoli pulloa viinaa.

Se antaa krapulapäivälle ylimääräisen energian, sillä viinassa on paljon sokeria.
        Voit juosta tällä energialla kevyesti 10 kilometriä, vaikka olisit 80 vuotta.
        Näin pysyt vähintään keskipainoisena ja helpolla.

• Anonyymi

samahan se on jokaisessa addiktiossa ja suuntautumisissa. Toistojen kautta opittu asia. Aivojen solut ja rakenteet linkittyvät mielihyvä verkkorakenteeksi. Mitä useampi toisto sitä useammalla kytkennällä solut kytkeytyvät toisiinsa, Kyse on miljonien aivosolujen linkittyneetsä verkosta. Poisoppiminen on lähes mahdotonta. Sitä jatkaa samalla tavalla kuin aivot on ohjelmoitu. Kapinointi oman aivon sisäisen kudelman kanssa on on vaikeata, Se kudelma laittaa hanttiin rajusti. Tahdonvoima kestää vain hetken ja sitten antaa periksi vietillensä ja ahmii sisäänsä herkkuja mielettömät määrät.

• Anonyymi

Tuollainen käyttäytyminen merkitsee, että ihmisellä on psyykkinen ongelma. Sitä ei korjata suolistohormoneja kemiallisesti muokkaamalla, kun ongelma on päässä eikä suolessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuollainen käyttäytyminen merkitsee, että ihmisellä on psyykkinen ongelma. Sitä ei korjata suolistohormoneja kemiallisesti muokkaamalla, kun ongelma on päässä eikä suolessa.

En tiedä kuka vastasi noin negatiivisella asenteella. Mutta täytyy todeta ettei lihavuutta ja sen kehittymistä ymmärrä kukaan muu kuin lihavuuteen sairastunut itse.
        Psyykkiseen ongelmaan rinnastaminen on kyseenalaista. Anoreksian osalta on selkeää näyttöä että se liittyy kehokuvan vääristyneisyyteen. Ja siihen on olemassa erilaisia hoitomuotoja.

Mutta lihavuus on kyllä melko useissa tapauksissa ihan fyysinen sairaus jota ei terapialla poisteta ja joka liittyy suolistomikrobeihin ja suolistohormoneihin, eikä sillä ole välttämättä tekemistä mielenterveyden ongelmien kanssa muutoin kuin siltä osin että ylipainoiset joutuvat useinmiten henkisen väkivallan kohteeksi helpommin kuin normaalipainoiset tai laihat.
        Vie vain aikaa ihmisten ymmärtää sairauksien perimmäinen syy, elämme aikaa jossa hyvin mielellän tuomitsemme kaiken poikkeavan ja erilaisen, jotkut kun tarvitsevat sen syntipukin ja kohteen johon kohdistaa negatiiviset ajatukset.
        Olisiko sekin jokin pään alueen ongelma?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En tiedä kuka vastasi noin negatiivisella asenteella. Mutta täytyy todeta ettei lihavuutta ja sen kehittymistä ymmärrä kukaan muu kuin lihavuuteen sairastunut itse.
        Psyykkiseen ongelmaan rinnastaminen on kyseenalaista. Anoreksian osalta on selkeää näyttöä että se liittyy kehokuvan vääristyneisyyteen. Ja siihen on olemassa erilaisia hoitomuotoja.

Mutta lihavuus on kyllä melko useissa tapauksissa ihan fyysinen sairaus jota ei terapialla poisteta ja joka liittyy suolistomikrobeihin ja suolistohormoneihin, eikä sillä ole välttämättä tekemistä mielenterveyden ongelmien kanssa muutoin kuin siltä osin että ylipainoiset joutuvat useinmiten henkisen väkivallan kohteeksi helpommin kuin normaalipainoiset tai laihat.
        Vie vain aikaa ihmisten ymmärtää sairauksien perimmäinen syy, elämme aikaa jossa hyvin mielellän tuomitsemme kaiken poikkeavan ja erilaisen, jotkut kun tarvitsevat sen syntipukin ja kohteen johon kohdistaa negatiiviset ajatukset.

Lihavuutta aiheuttaa moni muukin syy kuin vain ylensyöminen tai vääränlaisen ravinnon saaminen tai liikkumattomuus, heikko tahtotila ja laiskuus.
        Usein se kuitenkin liitetään juuri laiskuuteen ja velttouteen mikä kertoo ettei oikein tunneta tai hyväksytä mitään muuta ajattelua kuin se mikä on omajsuttu joskus 1900- luvulla.
        Eräänlaista jästipäisyyttä edustavaa siis.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lihavuutta aiheuttaa moni muukin syy kuin vain ylensyöminen tai vääränlaisen ravinnon saaminen tai liikkumattomuus, heikko tahtotila ja laiskuus.
        Usein se kuitenkin liitetään juuri laiskuuteen ja velttouteen mikä kertoo ettei oikein tunneta tai hyväksytä mitään muuta ajattelua kuin se mikä on omajsuttu joskus 1900- luvulla.
        Eräänlaista jästipäisyyttä edustavaa siis.

Jos unohdetaan lääketieteelliset tilat joissa kudoksiin kerääntyvä neste pöhöttää ihmistä, niin lihavuus eli vararasvan liiallinen kertyminen elimistöön johtuu lopulta vain ja ainoastaan siitä, että ihminen saa ravinnostaan enemmän kaloreita kuin kuluttaa. Ihminen siis syö liikaa. Se nimittääkö tätä ylensyönniksi vai miksi on makuasia eikä muuta itse asiaa.

Minä en puhuisi niinkään laiskuudesta kuin itsepetoksesta. Jos lihava ei laihdu, vaikka uskottelee itselleen yrittävänsä, niin silloin motivaatio ei todellisuudessa riitä. Laihtuminen ei ole hänelle kyllin tärkeä asia. Motivaatio ei riitä, jos ihminen ei ole selvillä prioriteeteistaan eli siitä mihin tärkeysjärjestykseen hän asiat laittaa. Oleellista on nimen omaan järjestys: pitää ymmärtää mikä on tärkeämpää kuin laihtuminen ja mikä on vähemmän tärkeää. Aidosti tärkeiksi sisäistetyt asiat tulee tehtyä ja tärkeiksi kokemiaan elämäntapoja noudatettua. Asiat joita ei ole priorisoinut, vaan ne ovat osastossa "olis ihan kiva" jäävät yleensä saavuttamatta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo käsitys "lihavuussairaudesta" on mielenkiintoinen. Kun katsoo 1950-luvun valokuvia, niin ihmiset keskimäärin eivät ole vain normaalipainoisia, vaan suorastaan laihoja. Kuitenkaan 1950-luvulla ei ollut mitään suurta nälkäongelmaa. Ravinto oli toki yksinkertaisempaa (ja periaatteessa yksipuolisempaakin), herkkuja vähemmän, työt fyysisempiä jne, mutta silloin ei suurin osa suomalaisista aikuisista ollut sairastunut "ylipainosairauteen". Miksiköhän?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko sellaisellakaan ihmisellä se oma psyyke täysin kunnossa, jos tarvitsee muita haukkua ?
        Pikkuisen on kyseenalaista....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos unohdetaan lääketieteelliset tilat joissa kudoksiin kerääntyvä neste pöhöttää ihmistä, niin lihavuus eli vararasvan liiallinen kertyminen elimistöön johtuu lopulta vain ja ainoastaan siitä, että ihminen saa ravinnostaan enemmän kaloreita kuin kuluttaa. Ihminen siis syö liikaa. Se nimittääkö tätä ylensyönniksi vai miksi on makuasia eikä muuta itse asiaa.

Minä en puhuisi niinkään laiskuudesta kuin itsepetoksesta. Jos lihava ei laihdu, vaikka uskottelee itselleen yrittävänsä, niin silloin motivaatio ei todellisuudessa riitä. Laihtuminen ei ole hänelle kyllin tärkeä asia. Motivaatio ei riitä, jos ihminen ei ole selvillä prioriteeteistaan eli siitä mihin tärkeysjärjestykseen hän asiat laittaa. Oleellista on nimen omaan järjestys: pitää ymmärtää mikä on tärkeämpää kuin laihtuminen ja mikä on vähemmän tärkeää. Aidosti tärkeiksi sisäistetyt asiat tulee tehtyä ja tärkeiksi kokemiaan elämäntapoja noudatettua. Asiat joita ei ole priorisoinut, vaan ne ovat osastossa "olis ihan kiva" jäävät yleensä saavuttamatta.

Ja se " olis ihan kiva " on jokaisen ihan oma asia, ihminen päättää siitä ihan itse.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja se " olis ihan kiva " on jokaisen ihan oma asia, ihminen päättää siitä ihan itse.

Niiinpä. Mikä siinä ajatuksessa mättää joku, että ihminen haluaa "päättää siitä ihan itse". Miksi kukaan tahtoo olla sairaan kokoinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niiinpä. Mikä siinä ajatuksessa mättää joku, että ihminen haluaa "päättää siitä ihan itse". Miksi kukaan tahtoo olla sairaan kokoinen.

Siinäpä se onkin, että kukaan muu ei asialle voi mitään.
        Jos joku tahtoo olla iso, on se hänen oma asiansa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko sellaisellakaan ihmisellä se oma psyyke täysin kunnossa, jos tarvitsee muita haukkua ?
        Pikkuisen on kyseenalaista....

Faktojen kertominen ei ole haukkumista.

Mielestäni on hyvä käydä läpi oikeita syitä lihavuuteen, eikä tyytyä vain toteamaan, että lihoo vaikka syö muka normaalisti.

Jos lihavuus ei jotakin itseään haittaa, niin ota kuitenkin sen verran huomioon muita, että kun matkustat julkisilla, niin istut vain omalla paikallasi, etkä vie tilaa myös vieressä istuvan puolelta. Sama siellä terkkarilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo käsitys "lihavuussairaudesta" on mielenkiintoinen. Kun katsoo 1950-luvun valokuvia, niin ihmiset keskimäärin eivät ole vain normaalipainoisia, vaan suorastaan laihoja. Kuitenkaan 1950-luvulla ei ollut mitään suurta nälkäongelmaa. Ravinto oli toki yksinkertaisempaa (ja periaatteessa yksipuolisempaakin), herkkuja vähemmän, työt fyysisempiä jne, mutta silloin ei suurin osa suomalaisista aikuisista ollut sairastunut "ylipainosairauteen". Miksiköhän?

Sillon liikuttiin omin avuin ei kaikilla ollut autoa, ainakaan työläisillä jalkaisin , tai pyörällä kuljettiin, ja sillon monilla oli ruoka -ajat ei syöty kokoajan ja niin, kun sanoit ruoka oli yksinkertaisempaa, mutta kuitenkin ravitsevaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Faktojen kertominen ei ole haukkumista.

Mielestäni on hyvä käydä läpi oikeita syitä lihavuuteen, eikä tyytyä vain toteamaan, että lihoo vaikka syö muka normaalisti.

Jos lihavuus ei jotakin itseään haittaa, niin ota kuitenkin sen verran huomioon muita, että kun matkustat julkisilla, niin istut vain omalla paikallasi, etkä vie tilaa myös vieressä istuvan puolelta. Sama siellä terkkarilla.

Jäkäti jäk.
        Mistä tiedät, kuka täälläkin matkustaa julkisilla, tai kuka istuu siellä terkkarilla, vai istuuko siellä ollenkaan ?
        Faktojen kertominen ei ole haukkumista, mutta kyllä tuo viimeinen kappale tekstistäsi meni jo vähän sinne päin. Ainakin halventavaa oli, jos ei suoraa haukkumista.
        Toivotaan, ettet itse koskaan liho, eikä kukaan omaisesikaan, voi olla sinulle vaikea paikka.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siinäpä se onkin, että kukaan muu ei asialle voi mitään.
        Jos joku tahtoo olla iso, on se hänen oma asiansa.

Ei ole. Hänestä tulee ennen pikää terveydenhuollon asiakas ja elon loppupuolella, kun ikä(kin) alkaa painaa, hän ei liiku enää omin voimin ja toimin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole. Hänestä tulee ennen pikää terveydenhuollon asiakas ja elon loppupuolella, kun ikä(kin) alkaa painaa, hän ei liiku enää omin voimin ja toimin.

Uppista, mitä jos itsestäsikin tulee jostain syystä terveydenhuollon asiakas, tai jostain omaisestasi, läheisestäsi ? Ajatteletko sittenkin ihan samalla tavalla ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uppista, mitä jos itsestäsikin tulee jostain syystä terveydenhuollon asiakas, tai jostain omaisestasi, läheisestäsi ? Ajatteletko sittenkin ihan samalla tavalla ?

Öööö ... Miksi käsität väärin? Kenestä tahansa voi tulla terveydenhuollon asiakas milloin vain, mutta iäkäs, ylipainoinen ja painon takia monisairas tyyppi ei liiku enää itsenäisesti. So. ei jaksa, pysty ja kykene painonsa yms. takia, joka liiasta painosta seuraa.

Normaalipainoista, vaikka olisi mennyt jalattomaksi, on ihan hemmetin paljon helpompi ulkopuolisen liikutella kuin vuorta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jäkäti jäk.
        Mistä tiedät, kuka täälläkin matkustaa julkisilla, tai kuka istuu siellä terkkarilla, vai istuuko siellä ollenkaan ?
        Faktojen kertominen ei ole haukkumista, mutta kyllä tuo viimeinen kappale tekstistäsi meni jo vähän sinne päin. Ainakin halventavaa oli, jos ei suoraa haukkumista.
        Toivotaan, ettet itse koskaan liho, eikä kukaan omaisesikaan, voi olla sinulle vaikea paikka.

Viimeinen lauseeni oli: ”Sama siellä terkkarilla.”

Mikä siinä on haukkumista?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jäkäti jäk.

Et siis pysty ottamaan muita yhtään huomioon. Tärkeintä on, että sinä saat syödä itsesi epäterveelliseen kuntoon ja mielestäsi on ok ottaa tila toisen penkistä, koska et mahdu omallesi? Miksi minun pitäisi pitää sinua sylissäni?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siemenöljyjen ravinnoksi käyttö teki vasta tulojaan ihmisten ravitsemukseen. Nämä luonnottomat rasvavalmisteet tarvitsevat erittäin rankan prosessoinnin ennen kuin ne saadaan siihen muotoon jossa sitä ravintoon lisätään. Näiden rasvojen vääränlainen rasvahappokoostumus jota elimistö ei osaa solutasolla muuttaa energiaksi niin kertyy aikaa myöten elimistöön ja aiheuttaa kaikki tunnetut krooniset sairaudet ylipainosta diabetekseen, syövistä, sydän- ja verisuonitaudeista puhumattakaan pitämällä yllä elimistössä matala-asteista tulehdustilaa. Ongelma ei ole mikään yksittäinen sairaus vaan se mikä ne sairaudet aiheuttaa ja ongelmaa ei voi poistaa, jos sitä aiheuttajaa ei poisteta. Siksipä kuolinsyynä ei koskaan lue siemeöljyjen liiallinen käyttö vaan sen seuraus esim. sydänkohtaus. Liika on likaa olipa kyse sitten vaikka veden juonnista, joka voi laskea veren natrium pitoisuuden vaaralisen alhaiseksi.

• Ihmisillä voi olla erilaiset geenit, joista johtuen toiset lihovat herkemmin kuin toiset. Myös jotkin lääkitykset lihottavat, lähinnä psyykenlääkkeet.

• Anonyymi

Mikään lääke ei "lihota". Aineenvaihdunta saattaa hidastua. Sen saa vauhtiin liikkumalla enemmän ja syömällä oikein.

• Anonyymi

Ylipainoisten ja erityisesti lihavien osuus väestöstä on noussut radikaalisti viimeisen 50 vuoden aikana. Suomalaisten geeniperimä ei ole muuttunuut käytännössä ollenkaan.

Toki geenit vaikuttavat siihen, miten helposti lihoaa ja jonkun verran siihenkin miten vaikeaa laihduttaminen on, mutta Suomen (ja länsimaiden) lihavuusepidemian syy ei ole geeneissä, elämäntavoissa ja ihmisten kyvystä ottaa vastuuta omasta toiminnastaan.

• Anonyymi

Mikä ne geenit muuttanut 20 vuodessa, 70-80-luvuilla ei ollut läskejä nuorissa juuri ollenkaan ja vähän aikuisissakin, mutta 2000 lähtien koko ajan yhä enemm'n jo lapsissakin. Pelkästään liiasta huonon ruuan syömisestä ja vähästä liikunnasta se johtuu.

Yh-ämmät ei viitsi tehdä ruokaa eikä edes ostaa terveellisiä eineksiä vaan lähettävät lapset syömään pikaruokaa tai tilaavat itsekin kotiin. Liikunnan sijaan pelaavat pelejä juoden energiajuomaa ja alkoholikin maistuu hyvin suurelle osalle. Yh-äiskä antaa mallia ja ostaa alaikäisille.

Yhteiskunnan ei kuulu todellakaan kustantaa kalliita laihdutuslääkkeitä loppuiäkseen, eikä leikkauksestakaan kuin korkeintaan osa ja lasten lihottamisesta vanhemmat vastuuseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ylipainoisten ja erityisesti lihavien osuus väestöstä on noussut radikaalisti viimeisen 50 vuoden aikana. Suomalaisten geeniperimä ei ole muuttunuut käytännössä ollenkaan.

Toki geenit vaikuttavat siihen, miten helposti lihoaa ja jonkun verran siihenkin miten vaikeaa laihduttaminen on, mutta Suomen (ja länsimaiden) lihavuusepidemian syy ei ole geeneissä, elämäntavoissa ja ihmisten kyvystä ottaa vastuuta omasta toiminnastaan.

Viimeisen / toisen kappaleesi loppu ei tainnut aivan onnistua. Vai? Siis syy ei todellakaan ole geeneissä, mutta "elämäntavoissa ja ihmisten kyvyssä ottaa vastuuta omasta toiminnastaan" kyllä varmasti. Isosti.

• Anonyymi kirjoitti:

No onhan se selvä, että entisaikaan Suomessa ei juuri ollut lihavia. Suurina nälkävuosina 15% kansasta kuoli nälkään. Sota-aikanakin nähtiin yleisesti nälkää. Ei ihme että joillakin on geenit, jotka pakottavat ahmimaan jos ruokaa vain on tarjolle.

En kuitenkaan usko, että syy lihavuuteen on yleisesti ahmiminen. Vika ei ole ruoan määrässä, vaan sen laadussa. Oikeaa ruokaa syömällä tulee kylläiseksi, eikä saa liikaa kaloreita. Kaupat eivät kuitenkaan ole täynnä oikeaa ruokaa, vaan ultraprosessoitua moskaa höttöisillä hiilareilla. Sitä on helppo syödä, se ei tee kylläiseksi ja se on halpaa.

Jos ostat ravintolasta vaikkapa lihaa tai kanaa, niin sekin on poikkeuksetta marinoitu jossain h***etin sokeriliemessä. Samoin on työpaikkaruokaloissa. Kaupastakaan ei kannata ostaa mitään marinoitua, koska siinä on poikkeuksetta älyttömästi sokeria, joka on piilotettu jonkin kryptisen nimen taakse, kuten dekstroosi tai maltodekstriini.

Itse pääsin takaisin normaalipainoon kun lakkasin käymästä ravintoloissa ja työpaikkaruokaloissa. Aloin tehdä itse ruokaa puhtaista raaka-aineista. En koske mihinkään puolivalmisteeseen tai marinoituun moskaan. Puhdasta kalaa, kanaa tai lihaa ja seuraksi monipuolista vähähiilihydraattista salaattia.

Niin ja jättäkää ne perunat, riisit ja kaikki viljasta tehty kauppaan. Se on pelkkää tärkkelystä. Tärkkelys puolestaan on vain yhteen liittyneitä glukoosimolekyylejä, eli pohjimmiltaan sokeria sekin.

• Anonyymi
        joopajoogi kirjoitti:

No onhan se selvä, että entisaikaan Suomessa ei juuri ollut lihavia. Suurina nälkävuosina 15% kansasta kuoli nälkään. Sota-aikanakin nähtiin yleisesti nälkää. Ei ihme että joillakin on geenit, jotka pakottavat ahmimaan jos ruokaa vain on tarjolle.

En kuitenkaan usko, että syy lihavuuteen on yleisesti ahmiminen. Vika ei ole ruoan määrässä, vaan sen laadussa. Oikeaa ruokaa syömällä tulee kylläiseksi, eikä saa liikaa kaloreita. Kaupat eivät kuitenkaan ole täynnä oikeaa ruokaa, vaan ultraprosessoitua moskaa höttöisillä hiilareilla. Sitä on helppo syödä, se ei tee kylläiseksi ja se on halpaa.

Jos ostat ravintolasta vaikkapa lihaa tai kanaa, niin sekin on poikkeuksetta marinoitu jossain h***etin sokeriliemessä. Samoin on työpaikkaruokaloissa. Kaupastakaan ei kannata ostaa mitään marinoitua, koska siinä on poikkeuksetta älyttömästi sokeria, joka on piilotettu jonkin kryptisen nimen taakse, kuten dekstroosi tai maltodekstriini.

Itse pääsin takaisin normaalipainoon kun lakkasin käymästä ravintoloissa ja työpaikkaruokaloissa. Aloin tehdä itse ruokaa puhtaista raaka-aineista. En koske mihinkään puolivalmisteeseen tai marinoituun moskaan. Puhdasta kalaa, kanaa tai lihaa ja seuraksi monipuolista vähähiilihydraattista salaattia.

Niin ja jättäkää ne perunat, riisit ja kaikki viljasta tehty kauppaan. Se on pelkkää tärkkelystä. Tärkkelys puolestaan on vain yhteen liittyneitä glukoosimolekyylejä, eli pohjimmiltaan sokeria sekin.

Ei minkään perusruuan rajoittaminen nollaan ole ratkaisu, kuten perunan jättäminen pois. Tulee keskittyä siihen turhan sokerin ja rasvan poisjättämiseen. Tyydyttyneen rasvan vähentäminen minimiin on suotavaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä ne geenit muuttanut 20 vuodessa, 70-80-luvuilla ei ollut läskejä nuorissa juuri ollenkaan ja vähän aikuisissakin, mutta 2000 lähtien koko ajan yhä enemm'n jo lapsissakin. Pelkästään liiasta huonon ruuan syömisestä ja vähästä liikunnasta se johtuu.

Yh-ämmät ei viitsi tehdä ruokaa eikä edes ostaa terveellisiä eineksiä vaan lähettävät lapset syömään pikaruokaa tai tilaavat itsekin kotiin. Liikunnan sijaan pelaavat pelejä juoden energiajuomaa ja alkoholikin maistuu hyvin suurelle osalle. Yh-äiskä antaa mallia ja ostaa alaikäisille.

Yhteiskunnan ei kuulu todellakaan kustantaa kalliita laihdutuslääkkeitä loppuiäkseen, eikä leikkauksestakaan kuin korkeintaan osa ja lasten lihottamisesta vanhemmat vastuuseen.

Pieni on ongelma, jos se koskee vain yh- ihmisiä.😂🤣😂🤣

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis perheellisetkö toimivat sitten täysin oikeaan malliin ? Mietis nyt vähän....
        Mitä tekee rikkaitten muksut, kun rahaa sataa, vaikka ei tekisi mitään ?
        Syövät mitä sattuu, pelaavat, eivät edes saa kotona rakkautta ja huomiota, kun vanhemmilla ei ole aikaa muuhun kuin rahan ansaitsemiseen.
        Yksinhuoltajat ja köyhemmät ihmiset osoittavat yleensä lapsilleen rakkautta ja huomiota vaikkapa juuri siksi, kun se ei maksa mitään.
        Toki näitäkään ei voi yleistää, kaikenlaista on, sekä rikkaissa että köyhemmissä.

• Anonyymi
        joopajoogi kirjoitti:

Entisajan Suomessa ei haukuttu ja arvosteltu ketään niin paljon kuin nykyään.
        Ennen somea oli aika mahdotonta haukkua tuntemattomia, kun ei ollut mitään laitteita, joita koko kansa pystyy seuraamaan, jos haluaa.
        Se on myös somessa tosi helppoa, kun ei tarvitse näyttää naamaa, eikä käyttää nimeään.
        Harvempi sellainen on, että menisi päin naamaa kenellekään sanomaan niin rumasti kuin joskus anonyymina tekee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Entisajan Suomessa ei haukuttu ja arvosteltu ketään niin paljon kuin nykyään.
        Ennen somea oli aika mahdotonta haukkua tuntemattomia, kun ei ollut mitään laitteita, joita koko kansa pystyy seuraamaan, jos haluaa.
        Se on myös somessa tosi helppoa, kun ei tarvitse näyttää naamaa, eikä käyttää nimeään.
        Harvempi sellainen on, että menisi päin naamaa kenellekään sanomaan niin rumasti kuin joskus anonyymina tekee.

Olet vielä ilmeisen nuori. Nimenomaan ennen puhuttiin asiat todella suoraan. Hyssyttelevät ja joka asiasta loukkaantuvat / tekoloukkaantuvat ihmiset ovat yleistyneet 2000-luvulla.

Katsopa vaikka ylen vanha reels FB:stä. Siellä Hantta Krausekin - ja kaikki muut - puhuvat reilusti läskistä.

• Anonyymi

Liikunta on elintärkeä osa laihdutusta. Metabolinen läskivartalo tarvitsee sitä toimiakseen. Muuten se jemmaa kaiken. Kaloreita on turha laskea, jos ei liiku.

• Anonyymi

Minulla on pieni läskivartalo, hanki sinäkin sellainen.
        Ei tarvitse laskea kaloreita, eikä tarkkailla itseä jatkuvasti hullun lailla tavoittaakseen jotain täydellisyyttä, ihan vaan sen takia, kun tuntuu ettei muuten kelpaa kenellekään.
        Paras olla omana itsenä, hyväksyä itsensä sellaisena kuin on, ja yrittää olla välittämättä haukkujista ja arvostelijoista, heillä on omat ongelmansa, jos ei juuri lihavuutta, niin jotain muuta.
        Mitä sitä kilojaan jemmailemaan, keneltä ne täytyisi piilottaa ? Jos jollekin muulle tulee ongelma näkemästään, niin se on voi voi.

• Anonyymi

Sanotaan näin että ruokateollisuus on kehittänyt ruokia jotka koukuttavat ihmisiä. Kuten hampurilaiset, pitsat, kakut, leivokset jne
        . Nimenomaan onkin tarkoitus että ihmiset jäisivät koukkuun. Niiden maku ,, rasvaisuus ja makeus vetoavat ihmisen aivojen mielihyväkeskukseen. Niiden syönti on palkitsevaa ja ne tuottavat hyvän mielen. Lisäksi mainonta tekee omat tehtävänsä..

Ruokaympäristömme on siis muuttunut radikaalisti viime vuosikymmenten aikana. Todennäköisesti 50-60-70- luvuilla ei ollut Hessburgeria, Kun Fu Pansaa, Taco Belliä eikä muita.
        Kaikkea on nykyisin helposti saatavilla. Ja toisaalta ruokailuun käytetään entistä vähemmän aikaa , työssä pitää syödä nopeasti ja kotona sama juttu. Kuinka monessa perheessä kokoonnutaan yhteiselle päivälliselle ja seurustellaan toisten kanssa vai onko niin että jokainen pakenee siihen omaan kuplaansa ja keskittyy kännykkäänsä?
        Tai vaihtoehtoisesti kotiruoan sijasta lähdetään ravintolaan, pitseriaan, pikaruokapaikkaan syömään sitä koukuttavaa rasvaista ruokaa? Tai tyydytään kotonakin epäterveelliseen, teolliseen ruokaan joka sisältää kovia rasvoja ja hiilihydraatteja jasokereita?
        Riittääkö tahdonvoima yksistään jos aivot sanovat jotain muuta ja ne suolistohormonit ovat kuolleet.
        Siinä muutoksessa ilm.auttaa sitten Ozempikit ja muut kunhan järki ja kohtuus pidetään siinäkin.

Saattaa olla perää siinä kirjoittajan väitteessä että kaikki tuo on muuttanut suoliston bakteeri- ja hormonikantaa - se on mennyt seksisin eikä kylläisyyshormonit enää toimi eivätkä viesti milloin on syytä lopettaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tarvitse laskea kaloreita, eikä tarkkailla itseä jatkuvasti hullun lailla tavoittaakseen jotain täydellisyyttä, ihan vaan sen takia, kun tuntuu ettei muuten kelpaa kenellekään.
        Paras olla omana itsenä, hyväksyä itsensä sellaisena kuin on, ja yrittää olla välittämättä haukkujista ja arvostelijoista, heillä on omat ongelmansa, jos ei juuri lihavuutta, niin jotain muuta.
        Mitä sitä kilojaan jemmailemaan, keneltä ne täytyisi piilottaa ? Jos jollekin muulle tulee ongelma näkemästään, niin se on voi voi.

Toisilla verisuonien tukkeutuminen kestää kauemmin kuin toisilla. Onhan noita julkkiksissakin, kun henki lähtenyt @yllättäin”. Syy: korkea kolesteroli ja lopulta infarkti.

”Ihan terve mies / nainen oli.” Mitä nyt koko ikänsä 20-30 kiloa ylipainoinen.

Maksarasvan ja maksakirroosin suurin syy on nykyään liikalihavuus, ei enää alkoholismi. Alkoholismi tulee vasta toisena.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Olen lihava enkä edes halua laihtua" on rehellinen lausuma.
        Mitä siihen voi sanoa? Kuuluu itsemääräämisoikeuden piiriin, vaikka ei ehkä terveellisin vaihtoehto olekkaan. Juovathan ihmiset viinaakin, eivät liiku, polttavat ihonsa auringossa jne ja sekin on ihan sallittua.

Sen sijaan, jos selittelee, että haluaa laihtua, mutta ei mitenkään pysty, kun geenit ja suolistohormonit ja elintarviketeollisuus ja yhteiskunta ja se ja tämä, niin se ärsyttää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toisilla verisuonien tukkeutuminen kestää kauemmin kuin toisilla. Onhan noita julkkiksissakin, kun henki lähtenyt @yllättäin”. Syy: korkea kolesteroli ja lopulta infarkti.

”Ihan terve mies / nainen oli.” Mitä nyt koko ikänsä 20-30 kiloa ylipainoinen.

Maksarasvan ja maksakirroosin suurin syy on nykyään liikalihavuus, ei enää alkoholismi. Alkoholismi tulee vasta toisena.

Oivoi, rasvamaksaa on nykyään jo ihan laihoillakin, ja ikään katsomatta.
        Syynä isoimmaksi osaksi ruokavalio. Ei rasvamaksa ole enää pelkästään lihavien ongelma, kuten aikoinaan väitettiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Olen lihava enkä edes halua laihtua" on rehellinen lausuma.
        Mitä siihen voi sanoa? Kuuluu itsemääräämisoikeuden piiriin, vaikka ei ehkä terveellisin vaihtoehto olekkaan. Juovathan ihmiset viinaakin, eivät liiku, polttavat ihonsa auringossa jne ja sekin on ihan sallittua.

Sen sijaan, jos selittelee, että haluaa laihtua, mutta ei mitenkään pysty, kun geenit ja suolistohormonit ja elintarviketeollisuus ja yhteiskunta ja se ja tämä, niin se ärsyttää.

Yhdessäkään lauseessa en kyllä maininnut olevani lihava, hmm.
        Kerroin vain, että minulla on läskivartalo, sekin ehkä enemmän joidenkin ilkeiden ihmisten mielestä kuin itseni. Sanoisin, että on jonkin verran ylipainoa, ei liikaa lihavuutta.
        Mutta joo, en välitä muiden mielipiteistä ulkonäköön liittyvissä asioissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oivoi, rasvamaksaa on nykyään jo ihan laihoillakin, ja ikään katsomatta.
        Syynä isoimmaksi osaksi ruokavalio. Ei rasvamaksa ole enää pelkästään lihavien ongelma, kuten aikoinaan väitettiin.

Ei ole ei. Siksi en ketään kehotakaan sitä hankkimaan. Ei kuitenkaan kannata väittää voivansa ihan hyvin ja olevansa sinut ylipainonsa kanssa tai että se on vaan jokaisen oma asia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yhdessäkään lauseessa en kyllä maininnut olevani lihava, hmm.
        Kerroin vain, että minulla on läskivartalo, sekin ehkä enemmän joidenkin ilkeiden ihmisten mielestä kuin itseni. Sanoisin, että on jonkin verran ylipainoa, ei liikaa lihavuutta.
        Mutta joo, en välitä muiden mielipiteistä ulkonäköön liittyvissä asioissa.

Pääsääntöisesti ihmiset välittävät siinä vaiheessa ulkonäöstään, kun kiinnostuvat toisesta parisuhdemielessä. Silloin itketään, että olen varmaan liian lihava sille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sulla on paljonkin ongelmia kuin vain läski

• Anonyymi

Tästä asiasta kannattaa kysyä lopulliset tiedot Massiivikalorihöpöttäjältä.

• Anonyymi

Aloittajan kysymykseen vastaus:
      Pystyisihän sitä laihduttamaan.
      Mutta mitä jos ei vaan halua ?
      Miksi olisi tehtävä sillä tavalla, miten toinen haluaisi ? Ihminen saa itse päättää omasta vartalostaan.

• Anonyymi

Oikea vastaus.
        Kyse on nimen omaan halusta eli motivaatiosta.
        Onko voimaa vastustaa impulsseja. Nykyihmisistä useilla ei ole.

• Anonyymi

Kyllä, mutta sinun ei tulisi käyttää julkisia terveydenhoitopalveluja, koska olet tahallaan hankkinut ylipainon takia vaivoja.

Sama tupakoitsijoilla ja alkoholisteilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä, mutta sinun ei tulisi käyttää julkisia terveydenhoitopalveluja, koska olet tahallaan hankkinut ylipainon takia vaivoja.

Kyllä nuo ylipainoiset ja alkoholin ja tupakan suurkuluttajat maksavat veroja siinä kun kasvissyöjäkin kaikilla veronmaksajilla on oikeus terveydenhoitoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voisitko vielä kertoa, mitä vaivoja minulla on, kun väitit ".. olet tahallaan hankkinut ylipainon takia vaivoja.." ?
        Itse ne ole huomannut mitään, mutta jospa sinä osaisit kertoa, millaisia vaivoja ?
        Pakko sanoa, että olisit kyllä aikamoinen meedio, jos siihen pystyisit.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oikea vastaus.
        Kyse on nimen omaan halusta eli motivaatiosta.
        Onko voimaa vastustaa impulsseja. Nykyihmisistä useilla ei ole.

Uskallan kyllä myöntää, että motivaationi on puutteellinen, useammassakin asiassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voisitko vielä kertoa, mitä vaivoja minulla on, kun väitit ".. olet tahallaan hankkinut ylipainon takia vaivoja.." ?
        Itse ne ole huomannut mitään, mutta jospa sinä osaisit kertoa, millaisia vaivoja ?
        Pakko sanoa, että olisit kyllä aikamoinen meedio, jos siihen pystyisit.

Vastaus oli yleisesti ylipainosta kärsiville. Ymmärrätkö vai avaanko lisää?

• Anonyymi

Poista vaikka aluksi jääkaapistasi sokeria sisältävät tuotteet.
      Puolen vuoden kuluttua voit käydä vaakaamassa itsesi.
      Verikokeet kannattaa ottaa
      Sokerilitkut kannattaa poistaa myös Alko ostoksista

• Anonyymi

Idiootteja nämä ranjat mitkä lihottaa itsensä tuplakokoisiksi ja itkevät sitten syyttäen muita jos joku huomauttaa. Millä kasvisruualla saa itsensä tuollaiseksi, ainakin alkoholi maistuu ja takuulla kaikki makea ja rasvainen. Ylipainoisille laitettava korkeammat sairausvakuutusmaksut tai itse kustannettava kun sairastuu ylipainoin takia.

• Anonyymi

Sairastuu ihmisiä muistakin syistä kuin lihavuuden takia.
        Ja miksi lihavuudesta pitäisi huomauttaa yhtään kenellekään ?
        Miksi niin monia kiinnostaa muiden oleminen ja eläminen, eikö ole omaa, vai onko se oma elämä jotenkin tylsää ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi niin monia kiinnostaa muiden oleminen ja eläminen, eikö ole omaa, vai onko se oma elämä jotenkin tylsää ?

Koska ylipainoiset rasittavat terveydenhuoltoa ylipainosta johtuvilla sairauksilla: sydän- ja verisuonisairaudet, tuki- ja liikuntaelinsairaudet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Sairastuu ihmisiä muistakin syistä kuin lihavuuden takia."

Tyhmin kommentti ikinä! Voinko ajaa kännissä ylinopeutta, koska tapahtuuhan onnettomuuksia muutenkin?

"Ja miksi lihavuudesta pitäisi huomauttaa yhtään kenellekään ?"

Lääkärin pitäisi rehellisesti kertoa ihmiselle mitä riskejä potilas ottaa kun ei viitsi laihduttaa normaalipainoiseksi. Muiden asia se ei tietenkään ole.
        Mutta myöskään lihavien ei tulisi suoltaa myötähäpeää herättäviä sepustuksia siitä, kuin "olen kokeillut vaikka mitä, mutta en vain laihdu" tms. Normaali ihminen laihtuu jos oikeasti haluaa. Tämä on sama kuin sanoisi, että haluaisin joku päivä juosta puolimaratonin. No treenaatko? En, kun on kaikkea muuta. Haluaisin oppia soittamaan ukulelea. No harjoitteletko. Kerran yritin, mutta sitten tuli kaikkea muuta. Mitä se "haluaminen" silloin edes tarkoittaa, jos sen eteen ei ole valmis ponnistelemaan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Koska ylipainoiset rasittavat terveydenhuoltoa ylipainosta johtuvilla sairauksilla: sydän- ja verisuonisairaudet, tuki- ja liikuntaelinsairaudet.

Kukaan muuhan ei käytä koskaan terveyspalveluita ? Sitäkö tarkoitat ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tyhmin kommentti ikinä! Voinko ajaa kännissä ylinopeutta, koska tapahtuuhan onnettomuuksia muutenkin?

Lääkärin pitäisi rehellisesti kertoa ihmiselle mitä riskejä potilas ottaa kun ei viitsi laihduttaa normaalipainoiseksi. Muiden asia se ei tietenkään ole.
        Mutta myöskään lihavien ei tulisi suoltaa myötähäpeää herättäviä sepustuksia siitä, kuin "olen kokeillut vaikka mitä, mutta en vain laihdu" tms. Normaali ihminen laihtuu jos oikeasti haluaa. Tämä on sama kuin sanoisi, että haluaisin joku päivä juosta puolimaratonin. No treenaatko? En, kun on kaikkea muuta. Haluaisin oppia soittamaan ukulelea. No harjoitteletko. Kerran yritin, mutta sitten tuli kaikkea muuta. Mitä se "haluaminen" silloin edes tarkoittaa, jos sen eteen ei ole valmis ponnistelemaan?

Känninen kuljettaja on liikenteessä isompi riski kuin ehkä lihava kuljettaja.
        Oli aika huono vertaus tuo kännissä ajaminen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko pakko olla ihan normaali ?
        Ei kukaan muu voi vaatia toista olemaan jotenkin normaali.
        Millainen edes on normaali ?
        Mikä on myötähäpeä, jos ihminen ei itsekään häpeä itseään ?
        Monet häpeävät muitakin juttuja, vaikka eivät olisi edes lihavia.
        Monesti häpeän aiheuttajia ovat juurikin ilkeät ihmiset, joille ei kelpaa mikään omasta itsestään poikkeava.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kukaan muuhan ei käytä koskaan terveyspalveluita ? Sitäkö tarkoitat ?

Älä esitä tyhmempää kiin olet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko pakko olla ihan normaali ?
        Ei kukaan muu voi vaatia toista olemaan jotenkin normaali.
        Millainen edes on normaali ?
        Mikä on myötähäpeä, jos ihminen ei itsekään häpeä itseään ?
        Monet häpeävät muitakin juttuja, vaikka eivät olisi edes lihavia.
        Monesti häpeän aiheuttajia ovat juurikin ilkeät ihmiset, joille ei kelpaa mikään omasta itsestään poikkeava.

Normaalipainoisella ihmisellä on suurempi mahdollisuus elää tervettä elämää. Muita sairauksia toki voi tulla ja riskit kasvavat iän myötä. Miksi hankkia isompi riski sairastua ylensyömällä?

• Anonyymi

Suurimmat syyt ovat tahdonpuute ja mukavuudenhalu. Uusien tapojen opettelu on tavalliselle tattipäälle aivan yli-inhimillistä puuhaa. Siis mahdotonta.

• Anonyymi

On kiva olla tavallinen tattipää, kun voi ihan itse päättää omista asioistaan.

• Anonyymi

Todellakin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On kiva olla tavallinen tattipää, kun voi ihan itse päättää omista asioistaan.

Tosi kiwa ja vielä mukavampi, jos osaa tehdä hyviä päätöksiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tosi kiwa ja vielä mukavampi, jos osaa tehdä hyviä päätöksiä.

Joka ikinen tekee elämänsä varrella sekä hyviä, että huonompia päätöksiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jokaisella on itsemääräämisoikeus, jonka puitteissa saa päättää laihduttamisesta tai laihduttamatta jättämättä.

Se mikä on epärehellistä on, että periaatteessa terve lihava väittää, että ei pysty laihtumaan vaikka "yrittää tosissaan". Todellisuudessa ei yritä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yeap, hyviä, huonoja sekä hyvin huonoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jokaisella on itsemääräämisoikeus, jonka puitteissa saa päättää laihduttamisesta tai laihduttamatta jättämättä.

Se mikä on epärehellistä on, että periaatteessa terve lihava väittää, että ei pysty laihtumaan vaikka "yrittää tosissaan". Todellisuudessa ei yritä.

Woi vaikka yrittääkin, mutta keinot ja konstit ovat vääriä.

• Anonyymi

Tuossahan selityksenkin tarjoat, mutta minulle sanoi eräs lääkäri, että se olisi miljonääri, joka keksisi ratkaisun laihtumiseen. (Tosin voivathan he olla miljonäärejä muutenkin).

• Anonyymi

Lääkäri olisi juuri se oikea osoite, jonka pitäisi ihmisille laihtumisohjeet tarjoilla. Auktoriteetillaan ja saamallaan kalliilla koulutuksella, jotta siitä olis edes jotain hyötyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lääkäri olisi juuri se oikea osoite, jonka pitäisi ihmisille laihtumisohjeet tarjoilla. Auktoriteetillaan ja saamallaan kalliilla koulutuksella, jotta siitä olis edes jotain hyötyä.

Ei lääkärin työaikaa pidä käyttää noin turhanpäiväiseen asiaan. Kirjastot on täynnä ravitsemuskirjoja.

Yksinkertainen ohje on, että syöt vähemmän kuin kulutat, jos haluat laihtua. Jos ei ole tarvetta, syö sen verran kuin kulutat.

Liikunta edesauttaa asiaa, mutta ei korjaa ylipainoa yksistään, jos mättösyöminen jatkuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei lääkärin työaikaa pidä käyttää noin turhanpäiväiseen asiaan. Kirjastot on täynnä ravitsemuskirjoja.

Yksinkertainen ohje on, että syöt vähemmän kuin kulutat, jos haluat laihtua. Jos ei ole tarvetta, syö sen verran kuin kulutat.

Liikunta edesauttaa asiaa, mutta ei korjaa ylipainoa yksistään, jos mättösyöminen jatkuu.

Lääkäri ei juuri mitään tärkeämpää voi tehdä kuin ohjeistaa ylipainoisia oikean ravitsemuksen ja liikunnan tietä terveyteen. Siksihän ne ovat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lääkäri ei juuri mitään tärkeämpää voi tehdä kuin ohjeistaa ylipainoisia oikean ravitsemuksen ja liikunnan tietä terveyteen. Siksihän ne ovat.

Ei, kyllä lääkäreiden pitää päästä hoitamaan potilaita, jotka ovat sairastuneet muusta syystä kuin ”en pysty laihduttamaan”.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei, kyllä lääkäreiden pitää päästä hoitamaan potilaita, jotka ovat sairastuneet muusta syystä kuin ”en pysty laihduttamaan”.

Jooopa, jälleen taas yksi, joka ei tiedä eikä tajua ennaltaehkäisystä mitään.

• Anonyymi

Mielenkiintoista aina se, että joku normaalipainoinen tai sitten muutamat kilot laihduttanut, näin oletan, haluaa päteä jälkeenpäin viisauksissaan lihavien kustannuksella. Todennäköisesti luulee itse muutaman kilon laihduttaneena keksineensä kaavan, mikä pätee kaikkiin, ja siksi luulee, että muilla ei ole tahdonvoimaa ollenkaan tai eivät edes ymmärrä, miten paljon syövät. Itse olen hoikka nainen, mutta muiden läheisten laihdutusyrityksiä sairauksia ja geenejä vastaan nähneenä voin sanoa, että terve lihava ihminen laihtuu ruokavalion ja liikunnan avulla, sairas ei saamatta sitä sairautta ensin hyvään pitkäaikaiseen hoitotasapainoon. Ja geenit määräävät paljon.

• Anonyymi

Ja sinäkö luulet, että syömisen vähentäminen ei ole AINOA kaava laihtumiseen.

Periaatteessa liikunnan lisääminenkin lisää kalorien kulutusta - ja on toki monesta syystä suositeltavaa - mutta käytännössä laihtuminen edellyttää sitä, että vähentää kalorien saantia.

• Anonyymi

Joskus ihminen voi tulla jollain tavalla ylimieliseksi onnistuttuaan itse jossain.
        Ja kai se on jotain itsetunnon sun muun pönkittämistä, kun pääsee sitten arvostelemaan muita samasta ongelmasta, josta on itse aikoinaan kärsinyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja sinäkö luulet, että syömisen vähentäminen ei ole AINOA kaava laihtumiseen.

Periaatteessa liikunnan lisääminenkin lisää kalorien kulutusta - ja on toki monesta syystä suositeltavaa - mutta käytännössä laihtuminen edellyttää sitä, että vähentää kalorien saantia.

Ei, ei ja ei. Ihmisen pitää syödä oikeaa ruokaa, kunnon ravintoa pysyäkseen terveenä. Kaiken turhan voi jättää pois eli syömättä, mutta ravintoaineiden saannista täytyy huolehtia. Ravinto on ihmisen rakennusaine. Oikea ruoka ei lihota.

• Anonyymi

joku vertaa 50 lukuun. Ihmiset olivat laihoja ja elinajanodote kuitenkin varsin lyhyt.
      laihuus ei välttämättä tarkoita että syödään terveellisesti. Siinäpä paradoksi.

• Anonyymi

Nykyään sanotaan laihaksi ihmistä, joka ennen oli kaiken järjen mukaan normaalipainoinen. Katso 70-luvun kuvia. Ylipainoisia ei näy. Ylipainoiset olivat harvinaisia. Vasta vanhemmalla iällä ihmiset alkoivat lihoa, nyt lihotaan jo neljä vuotiaiba. Syynä mässyttävät vanhemmat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nykyään sanotaan laihaksi ihmistä, joka ennen oli kaiken järjen mukaan normaalipainoinen. Katso 70-luvun kuvia. Ylipainoisia ei näy. Ylipainoiset olivat harvinaisia. Vasta vanhemmalla iällä ihmiset alkoivat lihoa, nyt lihotaan jo neljä vuotiaiba. Syynä mässyttävät vanhemmat.

Minua on sanottu ylipainoiseksi , koska painoindeksi on siellä normaalin painon ylälukemilla, mutta kukaan ei tajuu, että lihas painaa enempi, kun läski, treenaan paljon joka päivä ja kuitenkin vyötärönympärykseni on noin 70 cm.
        Olen 176 cm pitkä ja painan noin 70 kg. Olen 62 v nainen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minua on sanottu ylipainoiseksi , koska painoindeksi on siellä normaalin painon ylälukemilla, mutta kukaan ei tajuu, että lihas painaa enempi, kun läski, treenaan paljon joka päivä ja kuitenkin vyötärönympärykseni on noin 70 cm.
        Olen 176 cm pitkä ja painan noin 70 kg. Olen 62 v nainen.

No pahoititko mielesi ja uhriuduit vai kerroitko tietämättömälle, että treenaat lihasten eteen?

Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin uhriutua ylipainoisten puolesta silloin, kun mitäää syytä ei itsellä ole.

• Anonyymi

siro laiha tai hoikka 3 eriasiaa

• Anonyymi

Kiva olla laihis kuin läski. Steppaa.

• Anonyymi

Uniapnea pitää kilot yllä ja lisääkin niitä runsaasti hoitamattomana.
      Uniapnea voi olla myös ruipelon laihalla naisihmisellä,
      ei pelkästään turpealla kaljaa litkivällä keski-ikäisellä ( kuorsaavalla ) miehellä.

• Anonyymi

Ei pidä paikkaansa. Uniapnea ei lihota. Ylensyönti lihottaa.

• Anonyymi

Liikkumattomuus, istutaan nettien äärellä. Ei syödä kuin hampurilaisia ja möttöä.

Useinhan lihavauus alkaa jo lapsuudesta, huono itsetunto, pereholot, kotona ei osata tukea ja ohjata liikkumaan ei ole terveellisiä ruokavalioita.

Lapset on omissa oloissaan ja vanhemmilla on muuta tärkeämpää.

Nyt keksitty sitten näille pullamössöille oikein leikkaukset, kun ei muuta keinoa ole.

Onhan näitä sarjoja meilläkin ollut, mutta ohjelmien jälkeen paisuvat vain lisää. Käyvät ottamassa vain rahat ja taa ostavat hampurilaisia.

Onhan näitä nähty leikattuja ja isolla rahalla yksityisellä tai veronmaksajien pikkiin.

Onhan se toisaalta järkyttävää, työkaveri oli kuin virtahepo, laihdutti ja sen jälkeen näiden läskien poistoleikkaus. Läskit roikkuivat joka puolella ja niitä sitten stilisoitiin mutta lopputulos on kuitenkin järkyttvä silti eli pitäisi herätä ensin ja miettiä jo alunalkaen.

• Anonyymi

Olet tainnut olla hankala työkaveri, kun suhtautuminen ja asenne on tuollainen.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Tämä Joosef harjoitti ankaraa asketismia ja söi vain kiinteää ruokaa yleensä kaksi kertaa viikossa. Hän lisäsi aterioihinsa karvaita jauheita, jotta ruoka ei maittaisi hyvältä.

Väitteen mukaisesti hän osasi myös levitoida, siis hän osasi "lentää, joskin huonosti".

Ilmeisen poikkeuksellinen yksilö.

• Anonyymi

en ole laiha. En ole lihava, Olen sopiva.

• Anonyymi

Vetelät läskit täällä kertoo täällä kokemuksiaan 😂😂😂😂 Laihat läskit kaikista pahimpia 😂😂😂⚰⚰⚰

• Anonyymi

Herkkuja on liian paljon saatavilla ja ihmiset tunnesyö. Moni ihminen voi syödä vähän mutta syövät lihottavia ruokia. Painon nousu tapahtuu hitaasti niin se jää joskus huomaamatta niin kuin sen pitäisi huomata. Joissain ammateissa valvotaan yöllä ja syödään mikä on erittäin epäterveellistä ja lihottavaa. Elämänhallintaa ei ole tarpeeksi. Kaveripiiri patistaa pitsalle ja juomaan sokeriliemiä. Yllättävän monella on myös kuva että hyvä kunto urheilullisuus yms saadaan jostain lahjaksi. Sanotaan en ole urheilija tms. Ei urheilijatkaan olisi urheilijoita jos ei olisi vuosikausia harjoitelleet. En voi mennä jumppaan olen niin huonossa kunnossa siellä tuli hiki yms. Kun katselee työyhteisöissä naisia niin aika paljon on palleroita toki on miehissäkin. Joku voi olla sinkku ja ihmetellä miksi ei löydä ketään. Laihdutappa 30kg ja pidä huolta itsestäsi älä leikkaa poikatukkaa ja värjää sitä siniseksi. Kummallisesti alkaa löytymään seuraa voidaan jopa tulla kotoa hakemaan. Naisilla on kumma käsitys että heidän ulkonäkönsä ei vaikuta mihinkään. Ei se vaikutakkaan muuhun kuin siihen että lähestyykö mies teitä ja onko teillä seksiä.

• Anonyymi

Laihdutuksesta olen samaa mieltä jo terveyssyiden takia, mutta en siitä, etteikö nainen saisi leikata sellaista tukkaa itselleen kuin haluaa. Saahan miehetkin kasvattaa pitkän tukan (metallimiehet ja hipit). Ei naiset ole täällä vain miehiä miellyttääkseen. Jokaisella olkoon myös sen värinen tukka, mikä itsestä kivalta tuntuu. Jos jollain on sininen tukka, niin hän tykkää siitä väristä. Ei ehkä ole sinun makuusi, mutta onneksi emme ole kaikki samasta maantienharmaasta- / blondimuotista.

Kauneus on katsojan silmässä. Toiset tykkää rehevämmistä, mutta kukaan tuskin hakemalla hakee ronskisti ylipainosta kumppania.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Laihdutuksesta olen samaa mieltä jo terveyssyiden takia, mutta en siitä, etteikö nainen saisi leikata sellaista tukkaa itselleen kuin haluaa. Saahan miehetkin kasvattaa pitkän tukan (metallimiehet ja hipit). Ei naiset ole täällä vain miehiä miellyttääkseen. Jokaisella olkoon myös sen värinen tukka, mikä itsestä kivalta tuntuu. Jos jollain on sininen tukka, niin hän tykkää siitä väristä. Ei ehkä ole sinun makuusi, mutta onneksi emme ole kaikki samasta maantienharmaasta- / blondimuotista.

Kauneus on katsojan silmässä. Toiset tykkää rehevämmistä, mutta kukaan tuskin hakemalla hakee ronskisti ylipainosta kumppania.

Tuskin siitä kukaan muu millään tavalla paranisi, jos minä laihduttaisin....

• Anonyymi

Kolmivuorotyö, valvominen, unettomuus yöllä syöminen, vuorokausirytmin katoaminen, sairaudet kuten sydän ja verisuonisairaudet ja kilpirauhasen sairaudet, lääkitykset; kaikki nuokin vaikuttavat lihoaako ihminen vai ei ja kuinka nopeasti.

• Anonyymi

Laiskuus ja liika vapaa-aika lihottaa. Myös totuttu tapa mässyttää tauotta karkkia, pullaa, limsaa, keksejä, sipsejä ja hampurilaisia.

Vetelyys on aika pitkälti ongelmana. Esim mitään ruuan kotiinkuljetuksia ei saisi olla kuin sairastaville ihmisille. Saisivat edes sen vähän liikuntaa, kun käyvät hakemassa sen ruokansa. Vetelehtiminen on tehty liian helpoksi.

• Anonyymi

Suurin ero 1950- ja 1960-lukujen ruokakulttuuriin taitaa olla se, että silloin, kun ylipaino oli harvinaista syötiin säännöllisesti, mutta vain ruoka-aikoina: aamupala, lounas, päivällinen ja pieni iltapala. Eikä muuta. Ravinto sisälsi paljon monien "laihdutusgurujen" pannaan julistamia perunaa ja leipää, mutta tärkkelyksestä ja hiilareista huolimatta ei lihottu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suurin ero 1950- ja 1960-lukujen ruokakulttuuriin taitaa olla se, että silloin, kun ylipaino oli harvinaista syötiin säännöllisesti, mutta vain ruoka-aikoina: aamupala, lounas, päivällinen ja pieni iltapala. Eikä muuta. Ravinto sisälsi paljon monien "laihdutusgurujen" pannaan julistamia perunaa ja leipää, mutta tärkkelyksestä ja hiilareista huolimatta ei lihottu.

Just ja vähempi lihaa, ja eineksiä, eikä syöty herkkuja, kun viikonloppuisin , jos sillonkaan.

• Anonyymi

Loputon syiden keksiminen sille, miksi olet lihava, on myös myötähäpeää nostattava. Ihminen, joka kuvittelee, että joku uskoo hänen tarinansa siitä, että syö muka ihan normaalisti, mutta lihoo silti, elää harhoissa. Kukaan ei usko niitä juttuja.

Amerikan ihmemaassa yli 300 kiloa painamut mies väitti, että lihoo sairautensa takia, eikä syö yhtään ylimääräistä. Noh, vaimo kertoi kyllä kameroiden edessä, että mies valehteli: saattoi syödä 9 pizzaa kerralla, monta litraa kokista ja jälkkärit päälle. Tässä vaan herää kysymys, että miksi hänelle kannetaan sitä ruokaa niin paljon? 😂

• Anonyymi

-saattoi syödä 9 pizzaa kerralla, monta litraa kokista ja jälkkärit päälle.

No kyllä tuossa lihottuu.

• Anonyymi

Mistä myötähäpeää pitäisi tuntea ?
        Taitaa silloin itsessäkin joku piirre hävettää, jos kovin herkästi asioista myötähäpeää tuntee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä myötähäpeää pitäisi tuntea ?
        Taitaa silloin itsessäkin joku piirre hävettää, jos kovin herkästi asioista myötähäpeää tuntee.

Se, että aikuinen ihminen kehtaa väittää, ettei muka syö ihan liikaa on todella noloa. Itselle tulee olo, että voiko joku todella olla noin yksinkertainen, että luulee tarinoidensa menevän läpi.

• Anonyymi

Olet varmaan katsonut sarjaa; Sairaaloisesti ylipainoiset/ lihavat?
        Olen myös seurannut joskus sarjaa ja tuli taustoista esiin monenlaista traumaa, seksuaalista hyväksikäyttöä, raiskauksia, kaltoinkohtelua jne.
        Useimmat olivat jo lapsena ylipainoisia ja heitä kiusattiin koulussa sen vuoksi.
        Useimpien ylipaino selittyi addiktoivalla pikaruoalla joka tyydytti aivojen mielihyväkeskusta ja tuhosi suoliston normaalia bakteeriflooraa.
        Lisäksi kumppani syöttämällä syötti ja lihotti toista, joilain kun on kiinnostusta ylipainoisia kohtaan ja kiristettiin hylkäämisellä jos halusi laihtua.
        Kamalaa katsottavaa.

• Anonyymi

Miks ihmiset ei tajuu sitä, että jos haluaa laihtua pitää olla vaan syömättä.

• Anonyymi

Niinpä.
        Nälän tunne ei tarkoita että on heti pakko syödä.

• Anonyymi

"Syömättä" jättäminen ei takaa mitään muuta kuin aikaisen kuoleman ja sairastelun sitä ennen. Jos tahtoo laihtua, pitää no. syödä, mutta oikein; hyvää ravitsevaa ruokaa eikä mitään mättöä, joka ei pidä ihmistä terveenä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Syömättä" jättäminen ei takaa mitään muuta kuin aikaisen kuoleman ja sairastelun sitä ennen. Jos tahtoo laihtua, pitää no. syödä, mutta oikein; hyvää ravitsevaa ruokaa eikä mitään mättöä, joka ei pidä ihmistä terveenä.

Niinpä. Syömistään pitäisi aikuisen tavoin pystyä kontrolloimaan eikä syödä impulssien ohjaamana.

• Anonyymi

Siksi eivät tajua, koska elävät jatkuvassa syyllistämisen aiheuttamassa masennustilassa.

Toinen syy masennukseen on se että Suomi ei enää pitkään ole ollut hyvinvointimaa normaalisti palkatulle ihmiselle. Se on sitä vain korkeasti palkatuille. Vähemmistölle ja sillekin velkarahalla.

• Anonyymi

Nykyään murhaajaakaan ei saa sanoa murhaajaksi, koska se on "syyllistävää"?

Kun lihava on ihan itse jokaisen kalorinsa suuhunsa laittanut, niin kenen syy se on. "Yhteiskunnan", "yleisen mielipiteen", "kasvatuksen" vai minkä?

Ymmärrän, että on aidosti psyykkisistä ongelmista kärsiviä ihmisiä, joille elämän hallinta on hankalaa ja syömisen hallinta elämänhallinnan osana, mutta suurin osa lihavista olisi kykeneviä laihduttamaan ihan omin neuvoin, jos oikeasti ja aidosti haluaisivat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun lihava on ihan itse jokaisen kalorinsa suuhunsa laittanut, niin kenen syy se on. "Yhteiskunnan", "yleisen mielipiteen", "kasvatuksen" vai minkä?

Ymmärrän, että on aidosti psyykkisistä ongelmista kärsiviä ihmisiä, joille elämän hallinta on hankalaa ja syömisen hallinta elämänhallinnan osana, mutta suurin osa lihavista olisi kykeneviä laihduttamaan ihan omin neuvoin, jos oikeasti ja aidosti haluaisivat.

Juurikin näin! Eli mikä sinäkään olet sanomaan mitään, miten muiden pitäisi tehdä ?

• Anonyymi

Mm. masennus johtuu siitä, että aivot eivät saa oikeanlaista ruokaa eli hyvää ravintoa. Aivoruokaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juurikin näin! Eli mikä sinäkään olet sanomaan mitään, miten muiden pitäisi tehdä ?

Yritä oppia jotain, äläkä vältellä vastuuta omasta elämästäsi.

Sivusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi haukutaan juopoksi,vaikka ei juo edes viinaa?menee jo kunnianloukkaukseksi

• Anonyymi

Palstan ryssä provo kirjoittaa sekoboltsi ajatuksia asiaan kuin asiaan. Sitä kutsutaan disiformatioksi, no teille ryssäfaneillehan tämä on tuttua.

• Anonyymi

Suomalaisen miehen keskipaino 87 kiloa. Aika jykevä jässikkä.
      Nainen painaa keskimäärin 72 kiloa. Ei tuuli kaada tällaista tyttöä.

Suomessa on tämä kulttuuri että 2-3 tunnin välein pitää syödä varmuuden vuoksi.
      Sillä niitä kiloja kertyy. Ulkomaiset vieraat ihmettelee että ai, taasko syödään jotain.

• Anonyymi

Syyksi kaupataan jotain "suolistohormoneita"? Miksi suolistohormonit toivat nyt ihan eri tavalla kuin 1950-luvulla, jolloin suomalaisten normaalipaino oli normaalipaino eikä ylipaino?

• Anonyymi

Aika vähäiset on keskipainot. Itse näen melkein joka päivä kymmeniä miehiä ja naisia, jotka painavat jotain välillä 110 - 130 kiloa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aika vähäiset on keskipainot. Itse näen melkein joka päivä kymmeniä miehiä ja naisia, jotka painavat jotain välillä 110 - 130 kiloa.

Niinpä.
        Eihän 87 kiloinen mies välttämättä mikään lihava ole, jos lihaksia ja pituutta on edes kohtuullisesti. Voi näyttää jopa "urheilulliselta".

• Anonyymi

Jos olet vaikka lähes 190 cm pitkä niin tuo 87 kiloa on hyvä paino samoin jos nainen on yli 175 cm niin tuo paino ihan hyvä, myös ikä vaikuttaa, ikääntyneillä tahtoo paino aina hiukan nousta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Syyksi kaupataan jotain "suolistohormoneita"? Miksi suolistohormonit toivat nyt ihan eri tavalla kuin 1950-luvulla, jolloin suomalaisten normaalipaino oli normaalipaino eikä ylipaino?

Suoliston hormonit ym. ovat muuttuneet sieltä -50-luvulta.
        Ei ennen ollut niin paljon eineksiä kuin nykyään, ruuissa ei ollut niin paljon lisäaineita, säilöntäaineita, ja ties vaikka mitä.
        Nuo ovat vaikuttaneet aika paljon ihmisten hormoneihin, bakteeristoon, ym.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oho, punnitsetko myös jokaisen silleen ohimennen ?

• Anonyymi

Ilmoittamasi kilot eivät kerro mistään mitään, kun siinä ei ole ilmoitettu pituusmittaa. Paino kg / pituus cm kertoo, minkä kokoisesta ihmisestä on kysymys.

Muutaman tunnin välein syöminen pitää verensokerin tasaisena. Sillä on suuri merkitys, mitä muutaman tunnin välein syö. Jos syö herkkuja, kilot lisääntyvät varmasti eikä sokeri ja rasva tee hyvää elimistölle muutenkaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siksi, että nykysuomalainen ei osaa syödä oikein eikä ravintoaineita ole enää niiin paljon kuin joskus muinoin. Vääränlaifnen ruoka / ravinto sotkee muunkin elimistön kuin suoliston.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siksi, että nykysuomalainen ei osaa syödä oikein eikä ravintoaineita ole enää niiin paljon kuin joskus muinoin. Vääränlaifnen ruoka / ravinto sotkee muunkin elimistön kuin suoliston.

Kyllä mää syön ihan oikein, käytän aterimia, ja laitan ruuan suuhuni, puren ja nielen.
        Eikös se ole oikea tapa ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suoliston hormonit ym. ovat muuttuneet sieltä -50-luvulta.
        Ei ennen ollut niin paljon eineksiä kuin nykyään, ruuissa ei ollut niin paljon lisäaineita, säilöntäaineita, ja ties vaikka mitä.
        Nuo ovat vaikuttaneet aika paljon ihmisten hormoneihin, bakteeristoon, ym.

Ja onkohan tuossta hypoteesista mitään tutkimusnäyttöä vai mennäänkö mutu-pohjalta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja onkohan tuossta hypoteesista mitään tutkimusnäyttöä vai mennäänkö mutu-pohjalta?

Ihan on mediat yms. pullollaan tietoa ko. aiheesta ja asiantuntijatietoakin löytyy. Oletko sokea vai lukutaidoton vai molempia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan on mediat yms. pullollaan tietoa ko. aiheesta ja asiantuntijatietoakin löytyy. Oletko sokea vai lukutaidoton vai molempia.

Eli ihan mutu-pohjalta mennään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli ihan mutu-pohjalta mennään.

Ole "mutu" ihan rauhassa. Muut tietävät jostain jotain ja ammatti-ihmiset vielä enemmän.

• Anonyymi

Kova olen syömään ja iltaisinkin ennen nukkumaanmenoa viel , aamulla kahvi pulla ,ja puuro tai talkkuna sit ruuat . Tuos n, 3 viikkoa en aivan tein halkoja niin 2 - 3 kg lähti ja ylipainoa ei ole yhtään , aineenvaihunta on aika hyvä ,syöminen ei nosta painoa sinänsä yhtään ,syön jokasorttia ,terveelliset ja epäterveeksikin mainittuja ,mut kaikkea hyvääkin paljon , salaatit vihannekset hedelmät marjat makkaraa tirripaistit sianlihasta, ym normi ruuat ja perunaa paljon ja possukahveet ym. liikun kyllä jonkinverran.

• Anonyymi

Pakko olisi vähän laihtua. Että pääsis taas autolle ja postit laatikosta. Tällä hetkellä tämä vaan ei ole mahdollista.

• Anonyymi

No kai joku tuo sulle ne postit, jos et itse pääse hakemaan ?

• Anonyymi

Ei ole mahdollista, vaan et syystä tai toisesta nyt halua edes yrittää? Jos laihtuminen olisi pakko, niin mikä on tärkeämpää?

• Anonyymi

Kävele postilootalle, jospa se laskisi myös kiloja.

• Anonyymi

No ehkä vielä asia selviää. Minä olin lähes 60 v hoikka kuin ylioppilas vuonna. Käytinkin ylppäri pukuani joka vuosi sitä säästäen ja elämästä nauttien.

60 lopetin työni vieraalla ja perustin yrityksen jota hoidan vielä nyt 83 vuotiaana. Kun aloitin firman, olen siitä asti taistellut painoni kanssa. Välillä se nousi 10% ja alaspäin sain noin puolet ja jatkuva laihdutus on jokapäiväinen vieraani,

• Anonyymi

Minä laitoin hesarin persvakoon.

• Anonyymi

Uutisissa , että nuoret käyttävät masennuslääkkeitä . Nehän ne just lihottavat !!! esim. Mirtazapiini ! Ruokahalut kasvavat tuplasti kun näitä popsii. Kilot lisääntyvät ja niitä ei ole helppo pois saada .

• Anonyymi

Ruokahalu ei lihota, vaan syöminen.

Mitenköhän usein masennus on syy liikkumattomuudelle ja lihoamiselle ja miten usein liikkumattomuus ja epäterve dieetti on syy masennukselle? Ja kun tähän kierteeseen on päässyt, niin onko enää selvää, kumpi oli kana ja kumpi muna?

• Anonyymi

Ylivikkaita rauhoitetaan lääkkeillä.
        Masentuneita piristetään lääkkeillä.
        Lihavia laihdutetaan lääkkeillä.
        jne.

Osta lääkeyhtiöiden osakkeita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ruokahalu ei lihota, vaan syöminen.

Mitenköhän usein masennus on syy liikkumattomuudelle ja lihoamiselle ja miten usein liikkumattomuus ja epäterve dieetti on syy masennukselle? Ja kun tähän kierteeseen on päässyt, niin onko enää selvää, kumpi oli kana ja kumpi muna?

Kannattaa syödä hyvää, oikeaa, ravitsevaa (aivo)ruokaa, niiin masennukset eivät vaivaa.

• Anonyymi

Miks pitäis laihtua? Lääkkeillä tai ilman. Jokainen kantaa omat kilonsa. Ei minua ainakaan häiritse, jos joku ihminen on pyöreä, lihava, laiha, pitkä, pätkä...
      Jokainen on omanlaisensa.
      Mulla on muutakin tekemistä, kun taivastella toisia ihmisiä. Mitä, jos säkin hankkisit jotain muuta tekemistä vaikka työnhakua?

• Anonyymi

Ei tietenkään ole pakko laihtua.

Aloitus koski lähinnä ihmisiä, jotka väittävät haluavansa laihtua ja valittavat, että eivät psyty, kun eivät halua tosissaan ponnistella laihtumisensa eteen.

Laihtuminen ei ole pakko eikä se se ole useinkaan helppoa, mutta se on mahdollista. Myös lääkkeettömästi.

• Anonyymi

Vatsalla tai paremmin sanottuna suoliston bakteereilla on suuri vaikutus asiassa.
      On tehty kokeita joissa laihoilta ihmisiltä on siirretty vatsan bakteeriflooraa lihaville. Lihavat ovat alkaneet laihtua. Miten se tapahtuu? Laiha ihminen myy sitä itseään, pakkaa sen huolellisesti ja lähettää labraan. Labrassa tämä tuotos laitetaan blenderiin ja ohennetaan jonka jälkeen siitä tehdää nieltäviä pillereitä. Jos ette usko niin tästä löytyy dokkareita.

• Anonyymi

Monia asia VAIKUTTAA.
        Mutta jokainen ihminen laihtuu VÄISTÄMÄTTÄ, kun syö vähemmän kuin kuluttaa.

Syöminen on - tai sen pitäisi olla - tahdonalainen toiminto. Nälän tunne ei tarkoita, että pizzaa, pastaa, makkaraa ja kermaleivosta heti tänne nyt, vaan se tarkoittaa, että energiankulutus on ollut viimetunteina suurempaa kuin ravinnon saanti. JOS haluaa laihtua, niin sen pitää välillä ollakkin. Jos ei halua laihtua, niin se on taas eri asia. Ei pidä valittaa, että en laihdu, vaikka en tosissani haluakkaan.

• Anonyymi

Noista laihdutuslääkkeistä on kiistatonta tutkimusnäyttöä. Kaksoisokkokokeissa laihdutuslääkkeet ovat olleet huomattavasti tehokkaampia kuin pelkkä elämäntapahoito.

• Anonyymi

Mitä tarkoittaa "tehokkuus"?
        Sitäkö että kilot tippuu kuurin aikana mahdollisimman paljon vai sitä, että ihminen omaksuu kestävästi terveelliset elämäntavat ja pystyy hallitsemaan itse elämäänsä myös jatkossa? Kun laihdutuslääkkeet johtaa pahimmillaan lihaskatoon tai kuten on nähty jopa keripukkiin, niin "tehokkaita" ne toki ovat. Johtavatko "terveeseen mieleen terveessä ruumiissa" on toinen asia.
        Vai onko tarkoituskin tehdä lihavista (tai ex-lihavista) lääkeaddikteja, jotka tarvitsevat kalliita lääkkeitä jatkuvasti tai toistuvasti? Se olisi tietenkin lääkeyhtiöiden liikevaihdon kannalta optimaalista.

Edelleen AINOA tapa laihtua on se, että kaloreiden kulutus ylittää kaloreiden saannin. Käytännössä tarvitaan aina kaloreiden saannin rajoittamista. Medikalisoituvassa markkinataloudessa tietenkin patentoidut laihdutuslääkkeet ovat oiva ratkaisu, koska ne voi muuttaa liikevaihdoksi ja lääkeyhtiöiden omistajien osingoiksi. Tahdonvoimaansa jokainen voisi käyttää ilmaiseksi ja se ei kasvata bruttokansantuotetta.

• Anonyymi

Niin oli koronarokotteestakin "kiistatonta tutkimusnäyttöä", tosin vain 10x liian lyhyeltä ajalta ja ongelmista vaiettuina yksityiskohdista ..

Minulla on ylipainoa. Olen ollut liikaa paikallani ja herkut alkaneet maistua. Kun lisäsin liikuntaa, huomasin että ruokahalu pieneni. Kiitos helppo elämä ja ruudut, en huomaakaan tuhoa joka hiljaa tapahtuu. Netti ja tv suurimmat syylliset. Pitäisi kellottaa kaikki ruutuaika, niin selviäisi totuus. Ei taida olla vain nykynuorison ongelma.

Se että hyssytelläään, ei auta ketään. Puhu suoraan tutuillesi jos huomaat heidän jähmettyvän paikalleen. Aluksi loukkaantuvat satavarmasti, koska rakastavat löhöttelyä..mutta kun sanotaan, silloin herätellään näkemään totuus. Ketään ei luotu lihavaksi, eikä se ole vahingossa syntynyttä. Yleensä ensin lihotaan ja sitten sairastutaan, eikä toisin päin. Katsokaa nuoria, Netflix ja nettipelit yhdistettynä wolttiin, mitä syntyy? Lihavuutta.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Ettekö te muka tätä vielä tiedä,eihän laihduttamiseen tarvitse tehdä muuta kuin jättää pois KAIKKI HERKUT 😂 ja mahdollisimman paljon liikuntaa tai arkiaktivisuutta.

• Anonyymi

Ei siihen tarvitse mitään lihavuuslääkkeitä syödä,se riittää että laskee kalorit.
        Sitten kun olet syönyt tarpeeksi eli VAIN 2500 kaloria päivässä lopetat Silke päivälle syömisen😧

• Anonyymi

Lihavuuslääkkeet ovat arveluttavia, mutta ei sekään toimi, että ei syö "herkkuja". Kyllä ihan normiruualla itsensä saa lihavaksi.

Jos haluaa laihtua syömisen tarkkailu on välttämätöntä. Joko sitä tekee päivittäin tai pätkäpaastossa vain tiettyinä päivinä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lihavuuslääkkeet ovat arveluttavia, mutta ei sekään toimi, että ei syö "herkkuja". Kyllä ihan normiruualla itsensä saa lihavaksi.

Jos haluaa laihtua syömisen tarkkailu on välttämätöntä. Joko sitä tekee päivittäin tai pätkäpaastossa vain tiettyinä päivinä.

Älä paasaa potaskaa. Kun jätät sokerin ja rasvan pois, saat syödä normiruokaa juuri niiin paljon kuin tahdot ja pysyt silti normaalipainoisena.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä paasaa potaskaa. Kun jätät sokerin ja rasvan pois, saat syödä normiruokaa juuri niiin paljon kuin tahdot ja pysyt silti normaalipainoisena.

Kyllä ihminen rasvaa tarvii, vaikka sitä terveellistä oliviöljyä, rokeri on turhaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä ihminen rasvaa tarvii, vaikka sitä terveellistä oliviöljyä, rokeri on turhaa.

Sokeri siis.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuu ja oikein; kasvisöljyjä. Vaikka ihminen ei tarvitse lisättyä valkoista sokeria mihinkään, niin hiilihydraatteja täytyy elimistön saada energian tarpeeseen ja muutamaan muuhunkin aiheeseen. Mm. aivot tarvitsevat sekä rasvoja että 'sokereita'.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuu ja oikein; kasvisöljyjä. Vaikka ihminen ei tarvitse lisättyä valkoista sokeria mihinkään, niin hiilihydraatteja täytyy elimistön saada energian tarpeeseen ja muutamaan muuhunkin aiheeseen. Mm. aivot tarvitsevat sekä rasvoja että 'sokereita'.

Hiilihydraatteja tarvitsee kyllä, mutta mihin sokeria? En ole karppaaja enkä sokeriton, mutta saadaan liikaa sokeria. Kiitos ruokatehtailun! Sokeri pois niin paino tippuu! Sokeria on valmisruoassa, kastikkeissa, limuissa, karkeissa, leivoksissa, ym. Pahinta kuitenkin nyky-yhteiskunnassa on suuri kaloriylitys, esim mäkkärin ateria on 1000kcal, kun kotiruoka on 300kcal.

• Anonyymi

Yleensä ihmettelevä ihminen voi syödä nälkäänsä ja paino pysyy kurissa. Osa voi jopa syödä mitä mieli tekee ja paino pysyy kurissa. Jos perustaa näkemyksensä omiin kokemuksiinsa, niin päätyy melko varmasti ihmettelemään, että miksi jotkut lihovat. Tästä ei ole pitkä tie syyttää heitä itsekurin puutteesta jne...

Englannissa oli sometähti noin kymmenen vuotta sitten (voipi olla vieläkin). Hän oli kova syyttämään ihmisiä lihomisesta ja antoi näppäimistön laulaa halveksuuntaansa. Hän oli sitä mieltä, että laihtuminen on helppoa. Hän myös päätti järjestää asiasta näytön.

Nainen rupesi lihottamaan itseään, että voisi näyttää kuinka helppoa on laihtua. Hänelle tuli kuitenkin ongelma. Miten lihoa? Hän yritti mässäillä ja nosti koko ajan päivittäistä kalorimäärää. Ei vaikutusta. Hän söi päivässä 4 000 kaloria ja se ei näkynyt missään. Lopulta hän sai lievää tulosta aikaiseksi nostettuaan päivittäisen kalorisaannin 6 000 - 8 000 kaloriin.

Jos ihminen haluaa uskoa, että lihominen johtuu toisen ihmisen heikkoudesta, niin mikään määrä muuta todistavaa ei hänen näkemystään muuta. Onhan hän oman määritelmänsä mukaan paremmalla puolella paempi ihminen. Jos aidosti pohtii, että mistä on kyse, niin lääketiede on entistä enemmän vakuuttunut suoliston ja suolistobakteerien osuuteen asiassa. Toisella energiaa taltioidaan tarkkaan elimistöön, toisilla ei. Nyky-yhteiskunnassa tämä entinen valtikortti on nyt Musta Pekka.

• Anonyymi

Lihosin koska en piitannut siitä enkä vaivautunut sitä estämään. Syöminenhän on yleensä mukavaa. Erityisesti seurassa. Asenne oli, että "eihän muutama ylimääräinen kilo haittaa - eihän tässä enää teinipoikia olla jne." En edes yrittänyt laihtua saati että olisin valittanut että en pysty laihtumaan tai sitä että lihoisin helposti. Vaikka tietenkin 30 ikävuoden jälkeen lihoaminen oli helpompaa vuosi vuodelta. Niin se kai on kaikilla.

No sitten tuli verenpainelääkkeet, mutta olihan äidilläkin verenpainetta, vaikka oli melko hoikka. Sitten tuli kihti. Lääkäri puhui metabolisesta oireyhtymästä. Ylimääräistä läskiä oli siinä vaiheessa jo enemmän kuin muutama kilo ja yrittelin laihduttaa - tulokset jäivät heikoiksi. Lihoaminen loppui, mutta paino ei juuri laskenut. Selittelen itselleni "raskaasta ruumiinrakenteesta" ja siitä että eihän painotaulukot mikään absoluuttinen totuus ole (eikä ne olekkaan) yms noloa. Työura oli nousujohtainen ja kiire oli erinomainen tekosyy. Ihminen on hyvä pettämään itseään.

Sitten lääkäri alkoi ehdottelemaan kolesterolilääkettä ja se oli jonkinlainen herätys: keräilen lääkekaappiin enemmän ja enemmän lääkkeitä itse aiheuttamiini vaivoihin. Mitä seuraavaksi? Ehkä 2-tyypin diabetes? Näin minulle löytyi (viimein) AITO MOTIVAATIO laiduttamiseen! Kun en enää yrittänyt laihduttaa vaan päätin laihtua, niin olin vuodessa normaalipainossa, kolesteroli raja-arvoissa, kihtiarvot parantuneet huimasti ja verenpainelääkettä kevennetty - kokonaan en päässyt eroon verenpainelääkkestä, koska ilmeisesti siihen on jonkinlaista sukurasitusta.

Oliko laihdutus helppoa? No ei aina ollut. Laihdutin etupäässä 5+2 pätkäpaastolla. Vituttiko paastopäivät silloin tällöin? Kyllä, mutta terveys oli tärkeämpää kuin ohimenevä harmitus. Itse asiassa laihdutus tuntuu saavutukselta juuri siksi että se ei ollut helppoa. Se motivoi myös pitämään painon kurissa, kun tietää mitä läskin sulattaminen vaatii. Laihdutuksen tukena oli kuntosaliharjoittelu, koska fiksu lääkäri varoitteli lihaskadosta laihdutttaessa. Kun aloitin esimerkiksi leuanveto oli mahdotonta. Ei onnistunut ensimmäinenkään. Nyt menee toistakymmentä. Eli läskiä on lähtenyt enemmän kuin se n. 14 kiloa jonka paino on pudonnut, kun lihaksisto on vahvistunut. Huvittavana yksityiskohtana se, että vaikka olen laihtunut ja vyötärö kaventunut niin kauluksen koko kasvanut useita senttejä. Useat olkapään ja selän lihakset kun ovat kiinni niskassa niin punttisalilla niska paksunee samalla kun vyötärö kapenee.

Aloittaja

• Anonyymi

"Ei vaikutusta. Hän söi päivässä 4 000 kaloria ja se ei näkynyt missään. Lopulta hän sai lievää tulosta aikaiseksi nostettuaan päivittäisen kalorisaannin 6 000 - 8 000 kaloriin"

tuolla oli joku vakava elimistöllinen sairaus tai muu sellainen, ei tuo ole muuten mahdollista. sen elimistö ei toiminut ollenkaan niinkuin se normaalisti kuuluisi toimia

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lihosin koska en piitannut siitä enkä vaivautunut sitä estämään. Syöminenhän on yleensä mukavaa. Erityisesti seurassa. Asenne oli, että "eihän muutama ylimääräinen kilo haittaa - eihän tässä enää teinipoikia olla jne." En edes yrittänyt laihtua saati että olisin valittanut että en pysty laihtumaan tai sitä että lihoisin helposti. Vaikka tietenkin 30 ikävuoden jälkeen lihoaminen oli helpompaa vuosi vuodelta. Niin se kai on kaikilla.

No sitten tuli verenpainelääkkeet, mutta olihan äidilläkin verenpainetta, vaikka oli melko hoikka. Sitten tuli kihti. Lääkäri puhui metabolisesta oireyhtymästä. Ylimääräistä läskiä oli siinä vaiheessa jo enemmän kuin muutama kilo ja yrittelin laihduttaa - tulokset jäivät heikoiksi. Lihoaminen loppui, mutta paino ei juuri laskenut. Selittelen itselleni "raskaasta ruumiinrakenteesta" ja siitä että eihän painotaulukot mikään absoluuttinen totuus ole (eikä ne olekkaan) yms noloa. Työura oli nousujohtainen ja kiire oli erinomainen tekosyy. Ihminen on hyvä pettämään itseään.

Sitten lääkäri alkoi ehdottelemaan kolesterolilääkettä ja se oli jonkinlainen herätys: keräilen lääkekaappiin enemmän ja enemmän lääkkeitä itse aiheuttamiini vaivoihin. Mitä seuraavaksi? Ehkä 2-tyypin diabetes? Näin minulle löytyi (viimein) AITO MOTIVAATIO laiduttamiseen! Kun en enää yrittänyt laihduttaa vaan päätin laihtua, niin olin vuodessa normaalipainossa, kolesteroli raja-arvoissa, kihtiarvot parantuneet huimasti ja verenpainelääkettä kevennetty - kokonaan en päässyt eroon verenpainelääkkestä, koska ilmeisesti siihen on jonkinlaista sukurasitusta.

Oliko laihdutus helppoa? No ei aina ollut. Laihdutin etupäässä 5 2 pätkäpaastolla. Vituttiko paastopäivät silloin tällöin? Kyllä, mutta terveys oli tärkeämpää kuin ohimenevä harmitus. Itse asiassa laihdutus tuntuu saavutukselta juuri siksi että se ei ollut helppoa. Se motivoi myös pitämään painon kurissa, kun tietää mitä läskin sulattaminen vaatii. Laihdutuksen tukena oli kuntosaliharjoittelu, koska fiksu lääkäri varoitteli lihaskadosta laihdutttaessa. Kun aloitin esimerkiksi leuanveto oli mahdotonta. Ei onnistunut ensimmäinenkään. Nyt menee toistakymmentä. Eli läskiä on lähtenyt enemmän kuin se n. 14 kiloa jonka paino on pudonnut, kun lihaksisto on vahvistunut. Huvittavana yksityiskohtana se, että vaikka olen laihtunut ja vyötärö kaventunut niin kauluksen koko kasvanut useita senttejä. Useat olkapään ja selän lihakset kun ovat kiinni niskassa niin punttisalilla niska paksunee samalla kun vyötärö kapenee.

Aloittaja

ei se laihtuminen pitäisi olla ollenkaan noin vaativaa kuin kuvailit. jos ei kiirettä ole, niin himan vähentää kalorimäärää joka päivä, niin varmasti laihtuu ajan kanssa ja huomaamatta. kun ei aloita äkkinäisesti eikä pidä niitä päiviä kestäviä paastoja niin laihtuminen pitäisi olla ihan ongelmatonta. varmaan joutuu seuraamaan kalorimäärää ja kirjaamaan ne ylös

• Anonyymi

Kyllähän laihtumisen vaikeuteen on nykytiedon mukaan erilaisia syitä esim suolistobakteereilla tai oikeasti niiden muuttumisella.

• Anonyymi

Miksi sinä et pysty hellittämään pakko,ielteestäsi jokamon ihmiseten paino . Kunhan vaan keskityt niihin omiin asioihisi , se kun ihmettelet toisten ihmisten paino ongelmia jotka ovat ainoastaan sinun päässäsi . Joten sinä elät omalla tavallasi , ja muutkin elävät ihan vaan kuten se heille sopii. Lopeta tuo huopaaminen
      Ja hanki elämä itsellesi

• Anonyymi

Jos ylipaino ja laihdutus on mielestäsi jokaisen yksityisasia niin miksi olet KESKUSTELU-palstalla, jonka aiheena on laihdutus? Paheksumassa sitä että muut keskustelee palstan aiheesta?

• Anonyymi

Minkäs voi kun syntynyt pullukkana🤣olet varmaan lankan laiha luu perse 😂🤣

• Anonyymi

Pullukka voi laihduttaa.

• Anonyymi

Vauvat eivät synny sillä lailla "pullukkana", että sillä olisi myöhempään elämään mitään merkitystä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vauvat eivät synny sillä lailla "pullukkana", että sillä olisi myöhempään elämään mitään merkitystä.

Vauvat ovat "pullukoita", koska heidän kehossaan on nestettä. Näin biologiamme on varautumista siihen, että äidin maidontuotanto käynnistyy joskus hitaasti ja näin vauvalla on varaa odottaa sitä, että saa äidiltä tarvitsemansa nesteen.

• Anonyymi

Itse olen aina ollut hoikka mutta myös syönyt todella terveellisesti eikä makeahimoa ole lainkaan. Nyt päälle viisikymppisenä edelleen hoikka, samat vaatteet mahtuvat päälle kuin kolmekymppisenä. Liikun säännöllisesti koska teen ajatustyötä, joka pääsääntöisesti toteutuu istualtaan, ja syön makrobioottispainotteisesti. Hoikkana pysyminen ei ole tähtitiedettä.

• Anonyymi

Hienoa ettei sinulle ole tullut esim sairauksia tai vammoja jotka muuttavat kehon toimintoja ja koostumusta. Se on aina helppoa päteä kun asiat toimivat niin kuin niiden kuuluisi.

• Anonyymi

Lopetin tupakoinnin, niin paino nousi 20kg. Enkä syönyt yhtään enempää kuin ennen. Aineenvaihdunta muuttui. Valitsin enemmin ylipainon kuin tupakan mukana tulleet ongelmat. Nikotiini on myrkkyä sanon mä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lopetin tupakoinnin, niin paino nousi 20kg. Enkä syönyt yhtään enempää kuin ennen. Aineenvaihdunta muuttui. Valitsin enemmin ylipainon kuin tupakan mukana tulleet ongelmat. Nikotiini on myrkkyä sanon mä!

Mahdollista on valita tupakoimattomuus JA normaalipaino.
        Eivät ne ole joko-tai.

• Anonyymi

lihavuus on joku psyykkinen häiriö, sitä ei vaan ole vielä tunnistettu, tai tunnustettu.
      eihän se mikään normaalitila ole, luonnossa lihava ei selviäisi, peto tulisi ja söisi, syömisessä menisi kyllä pitkä aika....

• Anonyymi

BED eli ahmimishäiriö on oikea psyykkinen sairaus joka ainakin 2000-luvulla tunnustettiin. Kummallisesti nykyaikana siitä ei puhuta oikeastaan ollenkaan, syytetään vain hajalla olevia ihmisiä jotka syövät pakonomaisesti. Terapiaahan tässä pahoinvointimaassa ei enää saa mihinkään joten tuokin häiriö varmsti lisääntyy.

• Anonyymi

Kuuleppa jos vaan huolehtisit ihan vaan omasta itsestäsi kukin on sellainen kun on ja saakin olla,
      Ennemmin minua ärsyttää tuollainen pianotaiteilija joka on aina pää auki toisten lihavuudesta . Anna olla itseppä kantavat kilons ei suonkaantiåunne painoaan ongelmana, sinulla siitä on ongelma . Vahtaa napaasi hetkinen ja ajattele ettei ei ole oikeutesi haukkua ihmisiä . Heidän ulkomuodostaan . Jokainen on ihan hyvä ihminen ihan vaan sellaisena kun on. Joten anna olla

• Anonyymi

Typerys,jos et huolehdi terveydestä,saat sokeritaudin,syövän,verenpaine taudin yms 😂😂

• Anonyymi

Olet väärässä. Nuori lihava jaksaa vielä kantaa kilonsa, mutta iäkäs ylipainoinen ei enää jaksa. Hän tarvitsee apua liikkumiseensa ja hän on kaikille auttajilleen liian iso taakka.

• Anonyymi

"Anna olla itseppä kantavat kilons ei suonkaantiåunne painoaan ongelmana, sinulla siitä on ongelma . Vahtaa napaasi hetkinen ja ajattele ettei ei ole oikeutesi haukkua ihmisiä . Heidän ulkomuodostaan . Jokainen on ihan hyvä ihminen ihan vaan sellaisena kun on. Joten anna olla."

Jokaisen pitäisi kantaa huolta lähimmäistensä hyvinvoinnista. Ylipaino ei tuo mukanaan mitään hyvää, ei siis mitään.

Lisäksi yhteiskunnallinen ongelma on siinä, että lihavuus tulee kalliiksi, lihavuus on paljon kalliimpaa kuin normaalipaino. Suomalaisista aikuisista 2/3 on ylipainoisia tai todella lihavia.

• Anonyymi

Juuri näin. Pitääkö meidän piitata toisistamme vai ajatella, että itsehän tuo läskinsä kantaa tai viinansa juo ja maksansa pilaa, tai heroiininsa piikittää. Paskaakos minun siitä kannattaa välittää.

• Anonyymi

Eikä toisilla ruipeloilla ole edes nykyaikana mitä syödä? On se niin väärin että...

• Anonyymi

Läskini kannan itse.Kenenkään muun ei tarvitse kantaa niitä.
      Olen jopa kävellyt päivän aikana niiden kanssa 25km et vielä jaksan ne kyllä kantaa.
      Ja nuo kävelysauvat ovat hyvät erilaisissa maastoissa, niin kyllä ne helpottavat kävelyä.
      Läski kiitää ohitsenne yhdessä hujauksessa.
      Kannattaa käydä siellä peilin edessä katsomassa itseään, mistä se ilkeys ja viha kumpuaa ja kysyä itseltään onko minulla kaikki hyvin.??
      Lämmintä ja rentoututtavaa kesää kaikenkokoisille ihmisille.

• Anonyymi

Jos olet lihava, olet yhteiskunnannalle tilastollinen rasite. Lihavuus ei tuo mukanaan mitään positiivisia terveysvaikutuksia.

Yksilötasolla jokaisella on tietenkin ihmisarvonsa.

• Anonyymi

Tosi hyvä kirjoitus ap! Jos ei ole sairaus taustalla, niin jokainen pystyy laihtumaan, jos oikeasti haluaa. Syö kohtuudella sopivasti kulutuksensa nähden ja liikkuu edes vähän. Ja sipsit, karkit ja limut pois.
      Eli elämäntaparemontti.

• Anonyymi

Ja kun lihavuus johtuu siitä, että syö väärin eikä liiku kylliksi, niin joka tapauksessa normaalipainoinen elämä edellyttää elämäntapamuutoksia.

• Anonyymi

Miksi niin moni kuvittelee että lihavat aikuiset aina vetäisivät limuja ja karkkeja?? Hyvin harva aikuinen mässäilee nami nameilla ja raks poks sipseillä kuin joku kakara. Jotain rajaa näihin lässytyksiin ja halveeraamiseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi niin moni kuvittelee että lihavat aikuiset aina vetäisivät limuja ja karkkeja?? Hyvin harva aikuinen mässäilee nami nameilla ja raks poks sipseillä kuin joku kakara. Jotain rajaa näihin lässytyksiin ja halveeraamiseen.

Ja se toinen vakio, niiden rakspoks sipsien ja limpskojen jälkeen lihavat tietenkin polttavat röökiä ja vetävät sidukkaa kaksin käsin. Kaikki elävät jotain weetee elämää, tietenkin. Näiden lapsellisten luulojen ruokkiminen sietäsi jo loppua kun puhutaan aikuisten lihavuudesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuvitteleeko vai kuvitteletko, että kuvittelee? Lihavuus johtuu siitä, että syö enemmän kuin kuluttaa. Lihavaksi itsensä toki saa "normiruuallakin", vaikka esim nopeilla hiilareilla tai rasvaisilla herkuilla se on helpompaa. En usko, että monikaan miettii millä kaikella ylimääräisellä syömisellä lihava on itsensä lihavaksi saanut. Ja mitä väliä sillä on?

Toki lihavalle on oikeastaan helpompaa, jos lihavuus on saatu höttöherkuilla, joista luopuminen ei kauheasti vaikuta arkeen.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      27
      2644
    2. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      503
      1774
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      16
      1754
    4. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1384
    5. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      23
      1198
    6. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      68
      1189
    7. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1068
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      75
      1065
    9. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      978
    10. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      90
      942
    Aihe