Vapaa kuvaus

Aloituksia

245

Kommenttia

4572

1. Nimimerkille+kunhan_vastaan,+huomio+katse+tänne+päin!Poimit+Lääkäriliiton+eettisistä+ohjeista+seuraavan+virkkeen:"Varhaisimpaankin+sikiöön+sisältyy+ihmiselämän+mahdollisuus."Mahdollisuus+=+potentiaali.++Lääkäriliittokin+siis+pitää+sikiötäkin+potentiaalina.++Ei+pelkästään+alkiota.+Joko+tämä+naulasi+viimein+sulle+sen+potentiaalin+käsitteen+lääketieteessä?
  2. "Kyselin+sitten+ihan+neutraalisti,+että+on+tullut+vastaan+sellainen+termi+kuin+"potentiaali+ihminen",+niin+onko+tuollainen+käsite+ihan+normaali+lääketieteen+sanastoon+kuuluva+ja+mitä+sillä+oikeasti+tarkoitetaan.+Eipä+ollut+tuolla+sanaparilla+tuttu,+mutta+kysyi+kuitenkin+mieheltään,+lääkäri+muuten+myös+ja+tällekään+ei+ollut+tuttu+lääketieteen+käytössä+oleva+käsite."Mikä+tieteenala+on+"normaali+lääketiede"?++Minä+en+taas+löydä+mistään+sellaista+määritelmää+lääketieteen+sanastossa,+jonka+nimi+on+"normaali+lääketiede".+++Valmistuuko+"normaalilääketieteen+tiedekunnasta+"normaalilääkäreitä"?+Tutkintonimikkeenä++normaalilääketieteen+lisensiaatti?+Kysypä+sitäkin+niiltä+sukulaisilta.+Etsin+kyseistä+tiedekuntaa+mutta+ei+löytynyt+koko+maailmasta,+joten+taitaa+nyt+vain+olla+abortin-+ja+ehkäisynvastustajien+keksimää+koko+kyseinen+tieteenala.+Omassa+yliopistossanikin+on+lääketieteellinen+tdk+ja++kyselin+kovasti+normaalilääketieteen+opinnoista+mutta+dekaani+tai+kukaan+muukaan+henkilökunnasta+ei+ollut+kuullutkaan+"normaalilääketieteen"++opintokokonaisuuksista+tai+kursseistakaan.Bioetiikka+on+lääketiedettä,+samoin+kuin+embryologia.+Minä+löydän+monella+kielellä,+pääosin+englanniksi+vaikka+kuinka+paljon+embryologian+ja+alkiodiagnostiikan+sekä+kaiken+sorttisen+hedelmöityshoito-+ja+kantasolututkimusaiheen+tiimoilta+kirjallisuutta,+missä+ihmisyksilön/sairauden+parantamis+-potentiaalisuutta+käsitellään.++Alkio+mainitaan+potentiaaliksi+ihmiseksi+useissa+teoksissa+ja+artikkeleissa,+samoin+kuin+se,+että+siittiö+ja+munasolu+sisältää+ihmisen+potentiaalin.++Se+joko+käytetään+esim.+alkioviljelyssä+tai+sitten+ei.Yksistään+yliopiston+kirjaston+hakukone+antoi+valtavan+määrän+e-kirjallisuutta+aiheesta.++On+todella+kumma,+että+joku+voi+valmistua+lääkäriksi++ilman+että+on+kuullut+embryologiasta.+Vaikka+se+on+kuumin+puheenaihe+tällä+hetkellä+varmaan+tutkimuksessa.+Jos+sukulaisesi+on+käynyt+normaalilääketieteen+kirjekurssin?+:)Biolääketieteen+opinnoissa+embryologian+kurssilla+(lähde+weboodiUEF):Jakson+päätyttyä+opiskelija+osaa+määritellä+suomen-,+englannin+ja+latinankielisten+kehitysbiologisten++termien+sisällön+sanoin+tai+kuvin.+Opiskelija+osaa+kuvata+sukupuolisolujen+kehityksen,+hedelmöitymisen+ja+ihmisen+sikiönkehityksen+eri+vaiheet,+eri+elinjärjestelmien+kehityksen+pääpiirteet+sekä+yleisimmät++kehityshäiriöt.+Opiskelija+osaa+kuvata++geeneissä+ja+kromosomeissa+tapahtuneiden+muutosten,+sairauksien+ja+ympäristötekijöiden+merkityksen+yksilön+kehityksessä+ja+kehityshäiriöiden+synnyssä.+Opiskelija+osaa++arvostaa+kehitysbiologisten+seikkojen+merkitystä+käytännön+lääkärintyössä.+Opiskelija+osaa+pohtia+raskauden+ehkäisyyn,+epämuodostumien+seulontaan,+raskauden+keskeytykseen,+keinoalkuiseen++raskauteen,+kantasoluhoitoihin+ja+geeniterapiaan+liittyviä+eettisiä+pulmia+ja+valintoja."www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/nyt_punnitaan_alkion_arvoEdellä+mainitussa+käsitellään+asiaa+tiivistetysti.+Jos+joku+ei+pysty+tiedonhakuun+eikä+löydä+olennaista+asiasisältöä+vaan+keskittyy+sivulauseeseen,+jota+jankuttaa+vuodesta+toiseen+eikä+osaa+käyttää+löytämäänsä+tietoa,++niin+ei+todellakaan+sovi+sitten+ihmetellä,+miksi+eläköityy+jo+kaksikymppisenä.++Selitti+kyllä+paljon+asioita.+Kirjallisuutta+löytyy+esim.++hakusanoilla+bioethics,+embryology+stem+sell,
  3. "Ei+minun+kyllä+tarvitse+elvistellä+sukulaisillani+eikä+omilla+jutuillani,+joilla+ei+ole+mitään+tekemistä+abortin+kanssa.+Löytyisi+kyllä+historiastani+jokunen+makea+juttu+tänne,+mutta+kerron+nyt+vain+pari,+ihan+kateutta+herättääkseni+siksi,+kun+kerroit+käyneesi+ihan+Afrikassa+asti.+Minä+sentään+olen+kiertänyt+koko+maapallon+Kapkaupungin+kautta+ja+reportaasin+siitä+matkasta+olen+julkaissut+kuvineen+ja+muutaman+infotilaisuudenkin+matkakokemuksistani+järjestänyt.+Olen+myös+tehnyt+pienen+käänöstyön+flaami->suomi+erään+belgialaisen+kirjailijan+teokseen,+jonka+sain+palkkioksi+kirjahyllyni+täytteeksi.+No+nämä+ei+tietysti+ole+mitään+erikoista+enkä+noita+muita+juttuja+sitten+kerrokaan.+Nyt+ei+sitten+enempää+elvistelyä,+da´s+genoeg."Eli+sanot,+ettei+sinulla+ole+tarvetta+elvistellä,+sen+jälkeen+kun+olet+elvistellyt?+Ja+toteat+vielä+että+nyt+ei+sitä+enempää?++Kertomukseni+tarkoitus+ei+ollut+elvistellä+matkustamisella,+mistä+helvatasta+joku+voi+niin+luulla?++Tosi+huonosti+ymmärrät+luettua+tekstiä.++Suurin+osa+kansasta+matkustaa+jatkuvasti,++ja+enemmän+kuin+minä+itse+-+joten+matkustamisessa+ei+ole+mitään+ns.+hienoa+tai+kadehdittavaa.+Aiemmin+käsitit+tekstini+jonain+uskontovihana+tms.+Nytkö+näetkin+ihan+vaan+elvistelyä+matkustamisella+ja+appiukolla?+Appiukkoon+viittasin+sen+takia,+kun+väitit+että+sinun+puheillasi+olisi+muka+painoarvoa+lääkärisukulaisen+vuoksi,+mikä+on+argumentointivirhe.+Totesin,+että+on+minullakin+muttei+se+minun+asiantuntemukseeni+vaikuta+kun+olen+omillani+tiedonhaussa.Esimerkkini+käsitteli+puuttuvan+tiedon+korvaamisesta+luulolla+(mikä+on+niin+tavallista+aborttiasioissa+ja+myyttien+ylläpitämisessä)+ja+sen+käsittäminen+sitten+faktaksi+ihan+vain+sen+takia,+kun+joku+auktoriteetti+on+mennyt+möläyttämään+vastoin+parempaa+tietoaan.+Minähän+kerroin+alustuksena+Räsäsen+uskomuksen+alkion+EEG-käyrästä,+jota+on+vaikeaa,+ellei+mahdotonta+mitata+elävältä+alkiolta,+mutta+silti+hän+väittää+näin,+ja+yksinkertaisemmat+ja+haluttomat+kyseenalaistamaan+toistaa+samaa+mantraa,+vaikkei+siinä+ole+mitään+perää+koska+ei+voi+esittää+lähdettä+tiedolle+vaikka+on+lääkäri.+++Etkö+ymmärrä+vertauksiakaan?++Tosin+Räsänen+voi+ihan+tarkoituksellisesti+vääristellä+asioita+tuolla+epätieteellisyydellä+asioidensa+ajamiseksi.+Onhan+se+nähty+tähänkin+asti.
  4. "Missähän+vika?"+Eikö+äo+ja+sen+taso+periydy?++Ei+kai+muuta+vikaa+tarvi+ollakaan.+Vika+ei+ainaskaan+ole+lääketietessä+tai+äidinkielessä+missä+potentiaali+myös+tunnetaan.Erikoinen+sinun+argumentointisi+on+myös,+että+ensin+pilkkaat+suureen+ääneen+aborttioikeuden+puolustajia+tietämättömyydestä,+sen+jälkeen+tunnustat+että+et+oikeasti+tiennyt+asiaa.+Sitten+taas+käyt+väittämään+sitä+alkuperäistä+argumentaatiota,+mikä+kyllä+jo+perusteltiin+ja+tajusit+olleesi+väärässä.+Kohta+oletkin+kääntänyt+asian+niin,+että+muut+eivät+ole+muka+ymmärtäneet+asiaa,+vaikka+sinä+olet+ihan+silminnähden+esittänyt+epäjohdonmukaisesti+sekä+argumentin+että+esittänyt+sille+vasta-argumentin+ihan+itse.+Sitten+syytät+kaikesta+pahasta+mielestä+mitä+saat+aborttioikeuden+puolustajia+ja+keksit+muutaman+solvauksen,+jonka+jälkeen+taas+moitit+niitä,+jotka+solvaa+täällä+muita.+:)++Sitten+sanotkin,+että+muut+on+herkkänahkaisia+ammattiloukkantujia.+Etkä+ollenkaan+tajua,+että+puhut+koko+ajan+itsestäsi.Kun+tämä+sinun+virheellinen+ja+epäjohdonmukainen+argumentointi+on+paljastettu+mm.+Lewis-ketjuissa,+alat+keksimään+jotain+savuverhoja,+kopioit+pitkät+pätkät+jotain+random-tekstiä+aivan+muusta+kuin+puheena+olleesta+asiasta+jonka+jälkeen+tulee+loppukaneetti:++elämä+alkaa+hedelmöittymisestä.++Et+pysty+seuraamaan+keskustelun+lankaa,+et+erota+mikä+on+argumentti,+et+ymmärrä+kokonaisuutta,+et+tekstistä+olennaista+ja+mikä+taustoittavaa.++Ja+esittelet+kaikki+mahdolliset+argumentointivirheet.+Sitten+tulee+väliin+jotain+elvistelyä+koulutukseta+ja+omasta+asiantuntemuksesta,+joka+ei+mitenkään+kyllä+näy+kommenteissasi,+vaan+viimeksi+mainitut+todistaa+aivan+muusta.++Eli+nämä+samat+toistuu+"ehkäisykyykyttäjäkemppaskan"+tavassa+kommunikoida+joten+sinut+tunnistaa+samaksi.++Vaikka+siis+ponnistelet+kirjoittaaksesi+toisin.
  5. Minä+takia+kopioit+tekstit+kokonaisuudessaan+tänne,+mitä+itse+lainasin,+vaikkei+se+tuo+mitään+uutta+keskusteluun?+"Meitä+on+monta+sisarusta+ja+äiti+kertoi+useinkin,+että+hän+tunsi+jo+varsin+varhain+raskauden+keskellä,+millainen+lapsesta+on+tulossa+ja+kyllä+äidin+tuntuma+osui+aina+hyvin+kohdalleen.+Katolisen+kirkon+ylläpitämän+laitoksen+työntekijä+on+siis+paljolti+oikeassa+väitteessään,+kun+lienee+tarkkaillut+elämää+ihan+aidosti+eikä+vain+trollilasien+läpi."Sinun+äitisi+siis+on+lääketieteen+auktoriteetti,+jonka+sana+on+fakta?+Minusta+tuo+on+vain+subjektiivinen+tunne,+koska+itse+ainakaan+en+tiennyt+raskaana+ollessani+edes+sukupuolta,+saati+millainen+lapsista+tulee.++Jos+kouluampujien+äidit+on+tienneet+millainen+terrroristi+lapsesta+tulee,+mikseivät+ole+tehneet+aborttia?+Tai+joku+hirmuhallitsija+muuten?+++Sanoiko+äitisi+myös,+että+tunsi+millainen+henkilöstä+tulee+silloinkin+kun+raskaus+on+mennyt+kesken+tai++hedelmöitys+on+juuri+tapahtunut?+Mitä+jos+ei+tiedä+olevansakaan+raskaana,+kun+ei+oireita+ole?++Katolisen+kirkon+työntekijä+ei+liene+katsonut+kenenkään+elämää+kohdussa+ainakaan.++Nämä+on+teoreettisia+ja+metafyysisiä+pohdiskeluja.
  6. "No,+johan+jonkun+trollin+olikin+aika+myöntää,+että+tuo+potentiaali+ei+liity+lääketieteeseen+mitenkään+muuten+kunhan+on+vain+sivistyssana,+jota+käytetään+yleisesti+ilmaisemaan+mahdollisuutta.+Ihmettelinkin,+kun+tuota+potentiaali+ihminen-käsiteyhdistelmää+ei+mistään+etsimälläkään+löytynyt,+vaikka+niin+tiukasti+ja+moneen+kertaan+väitettiin+olevan+oikein+lääketieteellinen+ja+biologinen+käsite.+"Sinulta+ilmiselvästi+puuttuu+joku+yleishahmotuskyky.+++Se+olisi+välttämätön+kirjoittajalle+eikä+ilman+sitä+selviä+edes+yo-kokeesta+tai+ehkä+normaali+peruskoulustakaan+nykyään?++Kirjoituksesi+kertoo+tosi+paljon+sinusta+itsestäsi.+++Kuka+on+väittänyt,+että++"potentiaali"+on+lääketieteen+terminologiaa?+++Potentiaali+persoonallisuus+on+todella+keskeinen+asia+kantasolututkimuksessa+ja+juuri+elämän+alun+määrittämisen+kiistelyssä.+++Pitääkö+mielestäsi+termien+olla+lääketieteen+sanastossa,+että+termiä+voi+käyttää+lääketieteellisessä+artikkelissa?++Onhan+se+mahdoton+tehtävä,+koska+se+on+ihan+yleistä+sanastoa.Löytyi+monta+lääketieteeseen+viittaavaa+ilmaisua+haulla+"potentiaali,+lääketiede":+Potentiaali+potilas,+potentiaali+kliininen+arvo,+suolistobakteerien+potentiaalinen+linkki,+potentiaalisesti+passivoiva+vaikutus,+jne+jne."Myös+eettiset+kysymykset+aiheuttavat+päänvaivaa+kantasolukeskustelussa.+Kriitikot+vastustavat+alkiosta+tuotettuja+kantasoluja+siksi,+että+he+pitävät+jo+muutaman+kerran+jakautunutta+alkiota+ihmisenä.+Kysymys+kuuluu:+mistä+elämä+alkaa?+Outi+Hovatta+huomauttaa,+että+eurooppalaisen+lainsäädännön+mukaan+silloin,+kun+hedelmöityksestä+on+kulunut+14+vuorokautta.++Elämän+alku+on+jatkumo.+Onko+solujoukko+joka+on+olemassa+viiden+kuuden+päivän+ajan+potentiaalinen+yksilö+vai+ei:+siihen+on+eri+näköisiä+eettisiä+ratkaisuja+eri+maissa,+Hovatta+pohtii."Asia+on+kiistanalainen,+ja+siihen+vaikuttaa+paljon+ne+omaksutut+arvot.+Esim+kumpi+on+tärkeämpi,+se+tunnoton+alkio+vai+terveyden+tutkimus+ja+kärsimysten+lieventämisen+mahdollisuus+syntyneillä+persoonilla?+50%+alkioista+menee+hukkaan+jo+luonnollisestikin+raskauden+alussa,+niin+tuntuu+vähän+kummalta+vaahdota+sitten+muutenkaan+alkiosta+eli+kantasolututkimuksen+ja+aborttien+vääryydestä+jos+luonto+hoitaa+homman+muutenkin.
  7. "Kyse+onkin+selkeästi+potentiaalisesta+ihmisestä,+jonka+surmaaminen+ei+kuulu+absoluuttisiin+oikeuksiin,+koska+jo+Platon+ja+Kant+lähtivät+etiikassaan+siitä,+ettei+kenelläkään+ole+oikeutta+edistää+omia+oikeuksiaan+toisten+kustannuksella."Potentiaali+ei+ole+aktuaali.++Potentiaalia+ei+itse+asiassa+voi++surmata,+vaan+potentiaali+jätetään+käyttämättä+omalla+valinnalla,+jos+tarkkoja+ollaan.++Sama+asia+on+jos+raskaus+menee+kesken,+tahtomatta.++Lasta+ei+synny+eikä+tule.Ei+liity+aloitukseen+mitenkään+tämä+sinun+kommenttisi.++On+eri+asiasta+kyse,+eli+siitä+sinun+mielipiteestäsi+ettei+raskautta+saa+keskeyttää+koska+ja+jos+se+sinusta+on+väärin.+Platonin+ja+Kantin+mielipiteet,+saati+Aristoteles+ei+taida+juurikaan+liittyä+mitenkään+nykynaisen+ongelmiin,+semmingin+että+heitä+olisi+aikalaisnaistenkaan+ongelmat+kiinnostaneet,+mitä+tulee+vastentahtoiseen+raskauteen.++Heitä+ei+miehinä+liikuttanut+naisten+ongelmat.++Ei+yleensäkään+miehiä+liikuta,+vaikka+raskaus+alkaakin+miehen+siittiöistä.++Ei+kenenkään+ihmisoikeusmielipiteet+liikuta+naista,+joka+miettii+aborttia.+Vain+selviytymiskeinot+ja+resurssit+ratkaisee,+että+millä+menetyksillä+raskautta+jatkaa+vai+onko+selvää+ettei+jatka+ollenkaan.++Raskaushan+merkitsee+naiselle+aina+sosiaalisia+menetyksiä.+Jos+niitä+ei+siinä+kohtaa+muutenkaan+ole,+niin+kyllä+päätös+tehdä+abortti+on+helppo.++Sivullisten+ajatukset+asiasta+on+kyllä+yks+hailee,+samanarvoinen+kuin+kärpäsen+jälki+ikkunalla.