Vapaa kuvaus

Aloituksia

3

Kommenttia

48

1. Olen ollut monena vuonna tuohon aikaan. Yleensä iltapäivisin saattaa tulla sadekuuroja, mutta lämpötila pysyy samana, satoi, tai paistoi.
    Useamman päivän sateita ei ole ollut kertaakaan, mutta sekin on mahdollista.
    Länsipuolella on kuumempaa, tuohon aikaan 32 - 33. Itärannikko pari kolme astetta viileämpää ja mereltä käy koko ajan vilvoittava tuuli.
    Keskellä saarta sataa lähes päivittäin, mutta rannikkoalueet ovat aurikoisempia.
    Olen siellä myös ensi talvena. Voin antaa vinkkejä majoituksista yms. sähköpostilla: [email protected]
  2. Taksi on nopein. Riippuu kuskista, mutta kentältä otettuna yleensä 2000 - 3000 rupiaa. ( 50 - 75 €)
    Kannattaa tinkiä hinta valmiiksi, ennen kun astuu edes taksin sisään.
    Busseja kulkee. Expressillä pääsee suht nopeaan, eikä maksa kun muutaman euron.
    Vasenkätinen liikenne on ongelma, jos aikoo auton vuokrata. Minulla on siellä oma auto ja täytyy myöntää, että kun ensimmäisiä kertoja ajelin, niin meni "läheltä" monta kertaa. Ei pelkästään vasemman puolen liikenteen vuoksi, vaan yleinen liikennekulttuuri on vähän toista, kun suomessa ja autoja pinta-alaan nähden paljon.
    Taksin saa päiväksi 2000 - 3000 rs. jos osaa tinkiä.
    Jos haluat suomenkielisen kuljettajan ja oppaan, niin ota yhteyttä. Olen siellä syyskuusta alkaen kevääseen saakka. Ollaan monet kerrat ajeltu Suomalaisten kanssa ja käyty paikoissa johon paikalliset taksit ei mielellään aja.
    Marraskuussa on yleensä aurinkoista ja lämmintä, tai suomalaisittain kuumaa. Menein sinne viime vuonna marraskuun alussa, niin ensimmäisen kerran satoi kunnolla helmikuun loppupuolella. Toki pikku kuuroja on etenkin keskellä saarta ja länsi puolella.
    Itäpuolella on hiukan viileämpää. Se onkin yksi syy miksi muutimme sinne asumaan. Siellä lähes koko ajan käy mereltä hiukan vilvoittava tuulen henki.
    Moneen vuoteen ei ole myrsky (sykloni) osunut Mauritikselle. Toki kovia tuulia ne aiheuttavat vaikka menisivät useamman sadan kilometrin päästä ohi. Yleensä niitä on maalis - toukokuussa.
    Rahapussista ja käsilaukusta kannattaa pitää kiinni, etenkin Port Louisissa ja Grand Bayessa. Vaikka rikollisuutta ei myönnetä olevan paljoa, niin monet paikalliset asukkaat käyttävät tilaisuutta hyväkseen.
    Yleisestä hintatasosta sen verran, että monella siellä on palkka 5000 - 8 000 rs. (125 - 200 €) Sillä maksavat vuokrat ja ruuat yms asumisen ja sillä tulee toimeen.
    Grand Baie on turistikeskus ja siellä hintataso on kovempi kun muualla. Lisäksi maan tyyli on että turistilta otetaan vähintään tuplahinta, paikallisiin asukkaisiin verrattuna.