Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
rauhansanalainen
profiilit
rauhansanalainen
rauhansanalainen
Vapaa kuvaus
Aloituksia
21
Kommenttia
263
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kysyn+vain+mielenkiinnosta,+kun+sinulla+näyttäisi+olevan+tietoa+asiasta,+onko+tämä+seurakunta+missä+ovat+kärynneet+meidän,+eli+ALCA?
11.01.2022 21:49
1.+Kor+1:18+"Sillä+sana+rististä+on+hullutus+niille,+jotka+kadotukseen+joutuvat,+mutta+meille,+jotka+pelastumme,+se+on+Jumalan+voima."
11.01.2022 21:28
No,+hyvä!+Ollaan+edistetty+keskustelussa+siihen+että+myönnät+että+ehtoollinen+ei+ole+pelkkä+muistoateria,+vaan+että+siinä+oikeasti+juodaan+Jeesuksen+veri+ja+syödään+hänen+liha.+Silloin+sinun+pitäisi+olla+helppo+ymmärtää+että+ehtoollisessa+saadaan+synnit+anteeksi.
Jos+uskoo+sanaan+'ON+MINUN+VERENI'+silloin+on+uskottava+myös+sanoihin+'SYNTEIN+ANTEEKSIANTAMISEKSI'.+Eli+kyllä+se+selvästi+Raamatussa+sanotaan+että+synnit+saadaan+anteeksi+ehtoollisessa.
Toisin+sanoen,+jos+uskoo,+että+ehtoollisessa+oleva+viini+todella+on+Jeesuksen+veri,+eikä+vain+merkitse+Jeesuksen+verta,+niin+silloin+on+uskottava+myös,+että+siinä+todellisessa+veressä+on+syntien+anteeksiantamus.
11.01.2022 21:00
Tulee+mieleen+tarinan+joka+eräs+edesmennyt+LFF-saarnaaja+tapasi+kertoa.+
Eräs+mies+oli+käynyt+”väärässä+olevan”+seurakunnan+seuroissa.++Kun+hän+palasi+sieltä+hän+oli+kauhuissaan+ja+sanoi+”en+tiennytkään+että+sielunvihollinen+on+näin+ovela.+En+huomannut+mitään+väärää+heidän+saarnoissa,+vaikka+ovat+menossa+kadotukseen.”
11.01.2022 20:34
Se+ei+pelkästään+ole+muistoateria,+vaikka+se+on+sekin.+Jos+ei+usko+että+ehtoollisessa+syödään+Jeesuksen+liha+ja+juodaan+hänen+veri,+ei+voi+pelastua.+Tämä+on+kirkon+ja+vapaiden+suuntien+ero.
Joh.+6:51+Minä+olen+se+elävä+leipä,+joka+on+tullut+alas+taivaasta.+Jos+joku+syö+tätä+leipää,+hän+elää+iankaikkisesti.+Ja+se+leipä,+jonka+minä+annan,+on+minun+lihani,+maailman+elämän+puolesta."
Joh.+6:52+Silloin+juutalaiset+riitelivät+keskenään+sanoen:+"Kuinka+tämä+voi+antaa+lihansa+meille+syötäväksi?"
Joh.+6:53+Niin+Jeesus+sanoi+heille:+"Totisesti,+totisesti+minä+sanon+teille:+ellette+syö+Ihmisen+Pojan+lihaa+ja+juo+hänen+vertansa,+ei+teillä+ole+elämää+itsessänne.
*Joh.+6:54+Joka+syö+minun+lihani+ja+juo+minun+vereni,+sillä+on+iankaikkinen+elämä,+ja+minä+herätän+hänet+viimeisenä+päivänä.*
Joh.+6:55+Sillä+minun+lihani+on+totinen+ruoka,+ja+minun+vereni+on+totinen+juoma.
*Joh.+6:56+Joka+syö+minun+lihani+ja+juo+minun+vereni,+se+pysyy+minussa,+ja+minä+hänessä.*
Joh.+6:57+Niinkuin+Isä,+joka+elää,+on+minut+lähettänyt,+ja+minä+elän+Isän+kautta,+niin+myös+se,+*joka+minua+syö,+ELÄÄ+minun+kauttani.*
11.01.2022 19:55
Paljon+tekstiä+mutta+ei+yhtään+raamatunpaikkaa.+Lue+minun+edelliset+viestit+tässä+ketjussa+niin+huomat+että+olet+väärässä.+Mielipiteesi+ei+ole+Raamatun+mukainen.
(Ei+edes+vapaat+suunnat+opettavat+että+kasteessa+ei+saisi+syntejä+anteeksi,+kun+Raamattu+selvästi+ilmoittaa+että+saa.+Pinnasänky+voi+laittaa+raamatunkohdan.+Hän+tietää.)
10.01.2022 23:05
Psalmien+perustella+ei+pitäisi+muodostaa+teologiaa.+Psalmit+ovat+runollisuutta.
Mutta+kysymykseen.+Ihminen+vain+välittää+anteeksiannon+Jumalalta.+Se+on+Jumala+joka+antaa+anteeksi.
10.01.2022 22:53
Varmasti+opetuslapset+julistivat+syntejä+anteeksi+koska+se+oli+Jeesuksen+käskystä.+Raamatussa+ei+ole+suoraan+kirjoitettu+kuka+ja+kenelle,+mutta+miksihän+he+eivät+olisivat+kun+Jeesus+käski?
Ei+Raamatussa+myöskään+ole+esimerkkejä+että+olisi+kastettu+lapsia,+mutta+ymmärrämme+jos+luemme+Raamattua+kokonaisuutena+että+lapset+tulisi+kastaa.
Se+että+jostakin+ei+ole+esimerkki+Raamatussa+ei+tarkoita+ettei+se+olisi+oikein.
10.01.2022 22:44
Jos+ehtoollisen+asetuksesta+kertovia+Raamatun+paikkoja+lukee+siten,+että+uskoo+sanaan+'ON+MINUN+VERENI'+silloin+on+uskottava+myös+sanoihin+'SYNTEIN+ANTEEKSIANTAMISEKSI'.+Eli+kyllä+se+selvästi+Raamatussa+sanotaan+että+synnit+saadaan+anteeksi+ehtoollisessa.
Toisin+sanoen,+jos+uskoo,+että+ehtoollisessa+oleva+viini+todella+on+Jeesuksen+veri,+eikä+vain+merkitse+Jeesuksen+verta,+niin+silloin+on+uskottava+myös,+että+siinä+todellisessa+veressä+on+syntien+anteeksiantamus.
Tiedän+että+vapaat+suunnat+eivät+usko+kuten+vanhoillislestadiolaiset+ja+muut+luterilaiset+että+viini+todella+on+Jeesuksen+veri.+He+sanovat+että+viini+vain+symbolisoi+Jeesuksen+verta.+Tämä+on+vastoin+Raamattua:
Joh.+6:51+++Minä+olen+se+elävä+leipä,+joka+on+tullut+alas+taivaasta.+Jos+joku+syö+tätä+leipää,+hän+elää+iankaikkisesti.+Ja+se+leipä,+jonka+minä+annan,+on+minun+lihani,+maailman+elämän+puolesta."
Joh.+6:52+++Silloin+juutalaiset+riitelivät+keskenään+sanoen:+"Kuinka+tämä+voi+antaa+lihansa+meille+syötäväksi?"
Joh.+6:53+++Niin+Jeesus+sanoi+heille:+"Totisesti,+totisesti+minä+sanon+teille:+ellette+syö+Ihmisen+Pojan+lihaa+ja+juo+hänen+vertansa,+ei+teillä+ole+elämää+itsessänne.
*Joh.+6:54+++Joka+syö+minun+lihani+ja+juo+minun+vereni,+sillä+on+iankaikkinen+elämä,+ja+minä+herätän+hänet+viimeisenä+päivänä.*
Joh.+6:55+++Sillä+minun+lihani+on+totinen+ruoka,+ja+minun+vereni+on+totinen+juoma.
*Joh.+6:56+++Joka+syö+minun+lihani+ja+juo+minun+vereni,+se+pysyy+minussa,+ja+minä+hänessä.*
Joh.+6:57+++Niinkuin+Isä,+joka+elää,+on+minut+lähettänyt,+ja+minä+elän+Isän+kautta,+niin+myös+se,+*joka+minua+syö,+ELÄÄ+minun+kauttani.*
On+hyvä+että+vanhoillislestadiolaisuus+ei+ole+hairahtanut+tunnustuskirjoista+niin+kauas+että+pitävät+viini+ja+leipä+symbolisena,+vaan+ihan+oikeasti+uskovat+että+kyseessä+on+Jeesuksen+liha+ja+veri,+mutta+olisi+hyvä+kulkea+ajatusta+loppuun+ja+opettaa+että+ehtoollinen+tuo+syntien+anteeksiantamusta.
10.01.2022 22:03
Mutta+minähän+näytin+että+se+on+Raamatun+mukaan.+Se+ei+ole+mikään+ihmisoppi.
Jeesus+itse+sanoi+näin;+Matt.+26:28+sillä+tämä+on+minun+vereni,+liiton+veri,+joka+monen+edestä+vuodatetaan+syntien+anteeksiantamiseksi.
Ehtoollisessa+vuodatetaan+Jeesuksen+veri.+Näin+on+kristillisyydessä+aina+uskottu.+Se+on+vain+vapaiden+suuntien+uusi+keksintö+että+ehtoollinen+ei+tuo+syntien+anteeksiantamusta.+Katolinen+kirkko+ei+ole+koskaan+opettanut+näin.
10.01.2022 21:13
Annan+vielä+vahvistuksiksesi+seuraavat+raamatunkohdat:
Matt.+18:
18+Totisesti+sanon+minä+teille:+kaikki,+mitä+te+maan+päällä+sidotte,+pitää+myös+oleman+sidotut+taivaissa:+ja+kaikki,+mitä+te+päästätte+maan+päällä,+pitää+myös+oleman+päästetyt+taivaassa.
Matt.+16:
19+Ja+minä+annan+sinulle+taivaan+valtakunnan+avaimet:+ja+mitä+sinä+maan+päällä+sidot,+pitää+sidotun+oleman+taivaissa,+ja+mitä+sinä+päästät+maan+päällä,+sen+pitää+oleman+päästetyn+taivaissa.
Luuk.+10:
17+Niin+ne+seitsemänkymmentä+palasivat+ilolla,+sanoen:+Herra,+perkeleetkin+ovat+sinun+nimes+kautta+meidän+allemme+annetut.
18+Niin+hän+sanoi+heille:+minä+näin+saatanan+taivaasta+lankeevan+niinkuin+pitkäisen+tulen.
Luuk.+24:
47+ja+kaikille+kansoille,+Jerusalemista+alkaen,+on+hänen+nimessään+saarnattava+parannusta+ja+syntien+anteeksiantamista.
48+Te+olette+tämän+todistajat.
09.01.2022 21:48
Hän+julkaisi+paljon+kuvia+matkoista,+juhlista+ja+muuta+yksityiselämästä.+En+tideä+mitä+paheksuttavaa+siinä+oli.+Ehkä+ei+tyypillistä+saarnaajalle.
09.01.2022 20:50
En+ole+väittänyt+että+ainoa+tapa+saada+synnit+anteeksi+on+suullisen+saarnan+kautta.+Myös+ehtoollinen+antaa+synnit+anteeksi.
Jeesus+itse+sanoi+näin;+Matt.+26:28+sillä+tämä+on+minun+vereni,+liiton+veri,+joka+monen+edestä+vuodatetaan+syntien+anteeksiantamiseksi.
Luterilaisessa+ehtoollisessa+vuodatetaan+kirjaimellisesti+Jeesuksen+veri.+Tätä+myös+vanhoillislestadiolaiset+tunnustavat,+mutta+jostakin+syystä+tämä+anteeksianto+ei+tunnu+kelpaavaan.
09.01.2022 20:02
En+ole+SRK-vanhoillislestadiolainen+enkä+mikään+asiantuntuja,+mutta+sen+verran+olen+kuunnellut+SRK:n+saarnoja,+että+tiedän+että+se+on+melko+yleinen+käsitys+liikkeen+saarnaajien+keskellä+että+oppi+perustuu+vain+Raamattuun.+Olen+kuullut+tätä+muun+muusassa+Valde+Palolan+saarnoista.
Katolisen+kirkon+jatkuvan+ilmestyksen+oppi+hylätään.
Jos+ainoa+ero+WL+ja+Minneapolis+seurakuntien+opetukseen+on+että+he+opettavat+että+oppi+pitää+perustua+vain+Raamattuun,+ja+siitä+syystä+erotetaan+heidät,+myös+SRK-lestadiolaisuus+Suomessa+tulisi+hajota.
09.01.2022 19:55
Ei+voida+sanoa+että+Jeesus+valtuutti+vain+opetuslapsensa.+Siinä+tapauksessa+vain+opetuslapsilla+olisi+ollut+Pyhä+henki.
09.01.2022 19:18
Näin+Wikipedia+kirjoittaa+hajannuksesta:
"Organisaatiotasolla+varsinaista+virallista+erkaantumista+SRK:n+yhteydestä+tapahtui+hyvin+pienissä+määrin,+koska+suurin+osa+niistä+joita+alettiin+kutsua+"rauhansanalaisiksi",+olivat+seurakuntia,+jotka+eivät+olleet+mukana+SRK:n+toiminnassa+virallisina+jäseninä,+eivätkä+siten+myöskään+voineet+erota+virallisessa+mielessä.+Hajaannus+oli+siis+enimmäkseen+alueellinen.+Pohjoisen+Skandinavian+vanhoillislestadiolaisten+enemmistö,+Tornionlaakso+lähes+kokonaisuudessaan+ja+lähes+kaikki+Suomen+ruotsinkieliset+vanhoillislestadiolaiset+menivät+pikkuesikoisuudelle.+Paikallista+hajaantumista+tapahtuikin+lähinnä+eräissä+Keski-+ja+Etelä-Pohjanmaan+suomenkielisissä+lestadiolaisyhteisöissä+ja+rauhanyhdistyksissä+sekä+Helsingissä."
08.01.2022 19:57
Kyllä,+kuulun+LFF:n.
Nyt+ymmärrän+mitä+Anonyymi+joka+kirjoitti+08.01.2022+18:26+tarkoitti.+Hän+vastasi+alkuperäiseen+viestiin+missä+kirjoitettiin+että+"Wolf+Lakessa+pikkuesikoiset+erkaantuivat+myöhemmin+vanhoillislestadiolaisuudesta+kuin+muualla.+Muualla+Amerikassa+se+tapahtui+1920-luvun+lopulla+ja+Suomessa+1934,+mutta+Wolf+Lakessa+pikkuesikoisuus+erkaantui+vasta+1950-luvulla."
Voi+olla+että+Wolf+Lakessa+ei+ollut+kysymys+erkaantumisesta,+vaan+että+heidät+potkitiin+ulos+ihan+kuten+nyt+on+käymässä+Minneapolisin+ja+Wolf+Laken+seurakunnille.
Mitä+muuten+tulee+pikkuesikoisuuteen+ruotsinkielisessä+pohjanmaalla+(ja+ruotissa)+ei+voida+puhua+ulospotkimisesta+vaikka+monet+Rauhan+sanan+saarnaajat+haluavat+ilmastaa+sen+niin.+Pikemmin+on+kysymys+siitä+että+yhteys+kahden+(tai+kolmen)+ryhmän+välillä+katkesi.
08.01.2022 19:39
Se+riippuu+mitä+tarkoitat+pikkuesikoisilla.+En+tiedä+mitä+tapahtui+yhdysvalloissa+1920-luvulla,+mutta+se+lestadiolaisuus+missä+mina+olen+kasvannut+ei+ole+koskaan+kuulunut+SRK-vanhoillislestadiolaisuuteen.+Yksikään+rukoushuone-+ja+rauhan-yhdistys+ruotsinkielisellä+pohjanmaalla+ei+kuulunut+SRK:hon.+Kun+rauhan+sana+hajaannus+tapahtui+1930-luvulla,+SRK+vain+katkaisi+se+pieni+yhteys+mitä+oli+ryhmien+välillä.
Meitä+vain+alettiin+laskea+rauhan+sana+haaraan,+vaikka+mitään+ei+muuttunut.+Myös+Ruotasissa+olevat+itälestadiolaiset+alettiin+laskemaan+haaraan.
08.01.2022 18:52
En+ole+niin+varma+että+asia+on+noin.+Pääasia+kuitenkin+että+synneistä+tehdään+parannusta,+riippumatta+miten+niitä+jaetaan.
08.01.2022 18:02
Arvostan+katolista+kirkkoa.+Menisin+katoliseen+kirkkoon+kymmenen+kerta+mieluummin+kun+johonkin+vapaaseurakuntaan.+En+kuitenkin+vaihtaisi+seurakuntaa.+Vaikka+katson+että+katolinen+kirkko+on+kristitty+kirkko+mistä+pelastuu,+opetuksessa+on+sellaista+mitä+katson+vääräksi+kuten+mariakultti.
Monet+ovat+todenneet+että+katolinen+usko+on+lähellä+lestadiolaista+käytännön+tasolla+uskovaisen+kohdalla.
Tiedän+että+katoliset+katsovat+että+heidän+kirkko+on+ainoa+oikea,+mutta+katsovat+kuitenkin+että+kirkon+ulkopuolella+pelastuu.
08.01.2022 15:26
3 / 14