Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Aamupäivää+!+Hyväosainen+minäkin+!..))+Voiko+hyvinvointivaltiossa,+maailman+onnellisemmassa+maassa+elävä,+muuta+olla+?+Ja+samoin+ajattelen,+jos+on+(riittävästi)+terveyttä+ja+mielenrauhaa,++on+rikas.Ihan+hyviä+kannanottoja+minustakin,+vaikka+tuttua+tylytystäkin+oli+joukossa..))Ei+minullakaan+ole+niihin+mitään+lisättävää.+Olen+muutenkin+tainnut+siirtyä+mielipiteistä+tarinointiin,+siis+oman+kiinnostukseni+kohdalla.+Elämänkokemusten+jakaminen+muiden+kanssa+on+enempi+minun+juttuni+kuin+politiikka+ja+mielipiteiden+esittäminen+siltä+pohjalta.+Eli+olen+tainnut+siirtyä+sinne+tynnyriin+ja+laittaa+tapinkin+kiinni..))Omassa+pienelämässä+riittää+askarointia:+tekemätöntä+työtä+on+paljon.+Sitä+ehti+kertyä+liikuntavaikeuden+ja+koronan+vuoksi+ja+kyllä+tuota+sumaa+tahtookin+purkaa,+ihan+tekemisen+ilosta.Erityisen+iloinen+olen+myös+tuosta+"autollisesta"+kaveristani,+josta+saan+paitsi+retkeliy-ja+ulkoiluseuraa+myös+kyydin+erilaisiin+kulttuuritapahtumiin.Veljentyttökin+vaihtoi+työpaikkaa+ja+tuleva+tukikohta+on+sellainen,+että+hän+voi+työmatkalla+poiketa+vanhaa+tätiä+tervehtimässä...))Hänen+avullaan+saan+myös+vierailun+lapsuudenkotiini+helpommin+toteutetuksi.+Makriinan+esimerkin+(mökkireissu)+innoittamana+minäkin+päätin+tuon+vierailun+tehdä+sinne,+kuitenkin+vähän+alkeellisiin+oloihin.+Ei+muuta+kuin+kävely/bussi/juna/juna/taksikyyti+ja+perillä+ollaan+-+toivottavasti...Kuntoni+on+sellainen,+että+hankalinta+on+pitkään+istuminen.+Se+pistää+kiemurtelemaan+ja+vaihtamaan+asentoa+tämän+tästä.+Kävely+kävelysauvojen+kanssa+sujuu+yllättävän+hyvin.+Eilenkin+tarvoin+pari+kilometriä+metsään+ja+kun+huomasin+uuden+ulkoilureitin+lähdin+tietysti+tutustumaan+siihen.+Suomaisema+kiehtoi+niin,+etten+malttanut+pysähtyä+ja+kai+sille+reissulle+tuli+viitisen+kilometriä+pituutta.+Tietysti+pysähtelin+monta+kertaa,+mutta+en+nyt+mitään+huippukuntoa+tavoittelekaan,+luonnonrauha+riittää.Tuosta+hyvä-+tai+huono-osaisuudesta+vielä:+pari+hyvää+TV-ohjelmaa+on+tullut.+Aulikki+Oksasen+käsikirjoittama+"Aliisa"+on+hyvin+tosipohjaiselta+tuntuva+tarina+-70-luvulta.+Pelkällä+kansaneläkkeellä+elävä,+vuokralla+asuva++leskirouva+jäi+asunnon+saneerausohjelman+jalkoihin+ja+ajautui+asunnottomuuden+ahdinkoon.Sen+tyyppistä+syrjäytymistä+meillä+ei+kuitenkaan+enää+taida+olla.+Kaikilla+on+katto+pään+päällä,+ruokaakin+saa.+Elleivät+omat+rahat+riitä,+on+sosiaaliturva+ja+kolmannen+sektorin+toimijoita,+jotka+voivat+tulla+apuun.Toinen+koskettava+tarina+totaalisesta+köyhyydestä+ja+näköalattomuudesta+oli+"Kapernaum+-+kaaoksen+lapset".+Olin+nähnyt+sen+teatterissa+ja+se+sai+kyllä+huomiota,+koska+se+lähestyi+aihetta+lapsen+näkökulmasta:+12-vuotias+poika+haastoi+vanhempansa+oikeuteen,+koska+nämä+olivat+synnyttäneet+hänet+ja+joukon+sisaruksia+olosuhteisiin,+joissa+heillä+ei+ollut+selviytymismahdollisuuksia.Niin+että,+kuten+toinen+kirjoittaja+jo+totesi:+kaikki+on+suhteellista,+myös+hyvä-+ja+huono-osaisuus.+Riippuu+siitä+mihin+vertaa,+miten+oman+osansa+kokee.demeter1
  2. Iltapäivää+!+Luontoaihetta+lisää:+Nuuksiossa+kävimme,+Haukkalammella.+Nuuksiota+en+käy+esittelemään,+sen+voi+jokainen+halutessaan+tehdä+itse,+ellei+paikkaa+tunne+ja+se+kiinnostaa.Minulle+se+on+ollut+elämää+suurempi+paikka.+Suurkaupungin+lähellä+sellainen+paratiisi+luontoharrastajalle+ja+kenelle+tahansa,+joka+luontoa+kaipaa.+Jopa+pyörätuolilla+liikkuvat+on+huomioitu,+ainakin+joillakin+reiteillä.Kansallispuisto+on+Metsähallituksen+isännöimä,+eikä+sieltä+ei+puutu+mitään:+erinomainen+opastus,+merkityt+reitit,+sopivasti+pysähtymis-+ja+nuotiopaikkoja,+pieniä+kahviloitakin,+mutta+ei+liikaa,+ulkohuussit...Muistelimme+kaverini+kanssa,+että+kolmekymmentä+(!)+vuotta+sitten+kuljimme+joka+sunnuntai+Salmesta+Nuuksionpäähän,+tekisikö+se+20+kilsaa+yhteensä,+kuuden+tunnin+keikka+kuitenkin.+Muistelimme,+että+silloin+meitä+vastaan+saattoi+tulla+pari+muuta+kulkijaa,+aina+ei+yhtään.+Nyt+on+toisin:+väkeä+on+arkenakin+liikkeellä,+vauvasta+vaariin.+Nuori+äiti+kantoi+pientä+vauvaa+rinkassa,+nuotiopaikalla+oli+nuori+perhe+ja+nelivuotias+vilkutti+meille+tutusti,+kertoi+käärmeen+(ranta-)+nähneensä,+kulki+jyrkillä+rinteillä+kuin+metsäkauris...Kaikki+kulkijat+olivat+ystävällisiä;+tervehdittiin+iloisesti,+neuvottiin+ja+opastettiin,+jos+joku+vaikutti+eksyneeltä..))Päätimme+kaverini+kanssa,+että+ilman+mitään+pidämme+tätä+retkeilyharrastusta+yllä:+häneltä+auto,+minulta+eväät..))+Luontokohteita+löytyy+tietysti+muitakin,+lähietäisyydellä.Ja+yllätys+yllätys+!+Kyllä+kai+meidät+vielä+voi+maastokelpoisiksi+lukea,+ainakin+tällä+hetkellä..))Jokohan+SkillaNin+(ja+monen+muun)+toiveet+lopulta+toteutuvat:+Nojatuolissa+on+"rauhallista"+ei++kinaa,+ei+tylytystä,+vai+?Kunpa+näin+voisi+jatkua.+Ainakin+Nojatuolin+"puolustajia"+tuntuisi+löytyvän+ja+yhteistä+ponnistelua+sen+säilyttämiseksi.+Jospa+se+tästä.Mukavaa+iltapäivää+kaikille,demeter1
  3. Huomenta.+Olipa+taas+huojentavaa+huomata,+että+SkillaN+jaksaa+!+Pitää+yllä+tätä+"hyvän+mielen+klubia"..))+Ja+totta:+jos+oma+mieli+on+vastaanottavainen,+iloa+ja+virkistystä+voi+saada+melkein+mistä+vain.+Myös+näistä+pienistä,+tutuista+rutiineista.+Vähän+on+naureskeltu+tälle+meidän+tyypilliselle+keskustelun+avaukselle+(ei+siis+vain+täällä+vaan+muuallakin):+aletaan+puhua+säästä+!+Eihän+se+ole+aina+sama,+vanhan+toistoa.+Ja+sää++asettaa+aina+tietyt+reunaehdot+omalle+olemiselle,+omalle+tekemiselle,+saattaa+vaikuttaa+siihenkin,+millä+mielellä+uuteen+päivään+asetumme.Eilen+illalla+melkein+hätkähdin,+kun+huomasin.+miten+varhain+illat+pimenevät,+ei+istuta+enää+21:n+aikaan+lukemassa+pihakeinussa.Opin+koronan+aikaan+käyttämään+näitä+"jalkautuvia"+kampaajia.+Eilenkin+sain+sellaisen+kotiini.+Hyvin+sujui.+Minulla+on+(edelleen)+aika+paljon+hiusta+ja+se+taipuu+luonnostaan+jonkinverran.+En+siis+tarviste+muuta+kuin+leikkauksen,+kun+tämä+"maantieväri"+kelpaa+minulle.+Kampaaja+kertoi+tekevänsä+paljon+keikkaa+palvelutaloihin.+Eipä+tuotakaan+tule+ajatelleeksi,+että+sieltä+ei+vanhuksia+viedä+kampaajalle,+ellei+omainen+sitä+voi+tehdä.+Kampaajan+pitää+tulla+asiakkaan+luo.+On+kuulemma+fyysisesti+aika+raskasta+parturoida+vaikka+pyörätuolissa+istuvaa,+työasentoa+ei+saa+ergonomiseksi+millään.Hoitajamitoituksesta+oli+puhetta+Aamu-TV:ssä.+Tavoitteeseen+0,7:ään,+tuskin+päästään+kun+puuttuu+3400+hoitajaa+!+Hoiva-avustajilla+yriteään+vajetta+paikata+ja+tietysti+taas+lasketaan+vierastyövoiman+varaan.+Kielitaidon+puute+tai+vajavuus+on+kuitenkin+iso+ongelma+heidän+kohdallaan.+Nyt+kun+itse+olen+vähän+paremmassa+kunnossa,+katselin+meidän+kunnan+senioriopasta,+josko+sieltä+löytyisi+jotakin+pienimuotoista,+satunnaista+avunantotehtävää.Olihan+siellä:+ystäväpalvelua,+ulkoiluavustamista,+ryhmän+ohjaamista.+Kulttuuriluotsi,+kirjastovapaaehtoinen,+menokaveri,+siis+vaikka+mitä,+eivätkä+kaikki+tehtävät+vaadi+pitkäaikaista+sitoutumista,+myös+satunnainen+avustaminen+on+tervetullutta.Tietysti+on+niin,+että+sitä+voi+tälläkin+hetkellä+olla+avuksi+toisille+ikääntyneille+ihan+sen+tavallisen+vuorovaikutuksen+puitteissa:+tavataan,+jaetaan+kuulumisia,+tehdään+asioita+yhdessä+tai+vaikka++kirjoitellaan+täällä..))+Helppoa+kuin+heinänteko.+Huomennakin+on+"keikka"+tiedossa.+Tuttuni,+81+v,+joka+on+pitkään+valittanut+apatiaansa,+suostui+huomenna+lähtemään+pikinikille+Nuuksionpäähän,+joka+on+tullut+meille+tutuksi+sunnuntaivaelluksilla+parikymmentä+vuotta+sitten.+Katsotaan+miten+vanhat+pärjäävät.'Tavoitteena+1-2+kilometrin+lenkki+metsätiellä,+kävelysauvojen+kanssa..))Pääministerin+sanoin:+"iloa,+valoa+ja+hauskuutta"+päiviinne,demeter1
  4. Iltapäivää.+Ilmassa+on+jo+selvästi+syksyn+tuntu.+Lämpötila+laski+täällä+"etelässä"+kymmenellä+asteella+ja+sehän+vain+sopi+minulle.+Saatoin+jatkaa+tätä+omaa+kunnonkohotusprojektiani.Suretti+kyllä+metsässä+kulkiessa,+että+"tutut+puuni"+olivat+selvästi+kärsineet+kuivuudesta,+kuusi,+jonka+latvus+oli+viime+syksynä+täynnä+muhkeita+käpyjä,+oli+nyt+saanut+aikaan+vain+muutaman+vaivaisen+kävyn.+Edes+suo+ei+tuoksunut,+sekin+tuntui+periksi+antaneelta.Eilinen+rankkasade+tuskin+paljon+auttoi,+paikallinenhan+se+olikin.Ikävää,+että+SkillaN+joutui+kahlaamaan+läpi+tätä+eilistä+"keskustelua"+ja+olemaan+ottamatta+kantaa+puolesta+tai+vastaan.+Sekin+kun+on+"väärin"...))+Samaahan+Makriinakin+on+ymmärtääkseni+yrittänyt;+olla+asettumatta+kenenkään+puolelle+ja+siitä+hän+on+joutunut+toistuvasti+tilille...Kyllä+minusta+tuossa+eilisessä+"keskustelussa"+oli+ihan+hyviäkin+pointteja,+harmi+vain,+että+ne+pakkasivat+jäädä+tuon+"eipäs"/"juupas"-tykittelyn+jalkoihin.Noin+yleisesti+ajattelen,+että+jos+ihmisiltä+puuttuu+yhteinen+aaltopituus+ja+hyvä+tahto,+rakentava+keskustelu+ei+ole+mahdollista+heidän+välillään.+Tuota+tiettyä+aggressiivisuutta,+riidanhalua+(?)+on+ennenkin+ihmetelty.+Mikä+siinä+kiehtoo,+miksi+sitä+tahdotaan+ja+mukaankin+mennään+?Lastenkirjassa,+en+muista+nimeä,+joku+hahmo+totesi:+"kiukku+antaa+puhtia".+Siitäkö+on+kyse+?Voimaantumisesta,+oman+egon+vahvistamisesta,+kuten+SkillaNkin+arveli+?Ei+kai+siinä+voimaantumispyrkimyksessä+mitään+pahaa+ole,+mutta+jos+sitä+tehdään+toisten+kustannuksella,+vaikka+muita+polkemalla+tai+halventamalla+se+ei+taida+lopulta+olla+rakennukseksi+edes+sille,+jolla+tuo+tapa+on+käytössä.+Vähän+tuntuu+kuitenkin+siltä,+että+tässä+ikäryhmässä+"nähdään+ihmisen+läpi",+tunnistetaan+hänen+laatunsa,+eikä+uskota+kevyeen+vakuutteluun+eikä+selityksiin,+siihen+tarinaan,+jonka+"syytetty"+sepittää+oman+"syyttömyytensä"+tueksi.+Itse+olen+yrittänyt+pysyä+erossa+näistä+kinaamissessioista,+mutta+aina+se+ei+onnistu,+etenkään+silloin+jos++itse+tulee+vedetyksi+"otsikoihin"+milloin+minkäkin+"paljastuksen"+puitteissa.Toinen+kirjoittaja+totesi+tuolla+viisaasti,+että+omien+asioitten+kertominen+täällä+ei+ole+kovin+viisasta.+Ei+olekaan.+Eikä+tämän+ikäiselle+ole+ansio,+jos+luottaa+ihmisiin+-+kuten+pääministeri+teki+ja+sai+takkiinsa+-+vaan+osoittaa+pikemminkin+jonkinlaista+tilannetajun+puutetta+ja+suoranaista+naiiviutta,+mutta+täytyy+yrittää+ottaa+opiksi,+kuten+päämisterikin+lupasi+tehdä.))Ei+muuta+kuin+hyvää+päivää+ja+"mielenrauhaa"..))demeter1
  5. Tuota+tulkintaa+yhdestä+ainoasta+häiriköivästä+Anosta+on+toistettu+pitkään.+Itse+en+jaksa+siihen+uskoa.+Onhan+tämä+"Ano"+on+joskus+nimettykin,+joskus+se+on+ollut+joku+rekisteröitykin,+joka+kirjoittaa+myös+Anona.En+usko,+että+kukaan+meistä+olisi+niin+kiinnostava,+että+yksi+ainoa+(Ano?)+jaksaa+jahdata+meitä+vuodesta+toiseen,+kyllä++tässä+mielestäni+on+kyse+isommasta+joukosta.+Joku+alkaa+"kritisoinnin"+muut+menevät+mukaan,+syystä+tai+syyttä.+Eikös+tuo+ole+ihan+tavallista+ryhmädynamiikkaa+?Oli+myös+puhe++provosoitumisesta.+On+helppo+olla+provosoitumatta+niin+kauan+kun++herjat+eivät+tule+iholle,+kosketa+omaa+persoonaa.+Siinä+menee+monella+raja+ja+kun+tuota+yleisesti+harrastetaan,+"keskustelua"+ja++sitä+"dynamiikkaa"+riittää.Nyt+kai+kuitenkin+vaikuttaa+siltä,+että+"sättäilystä"+ei+juuri+pidetä,+siis+ainakaan+täällä+nojatuolissa.+Miten+sen+sitten+voisi+estää,+en+tiedä.
  6. Minä+sain+Jaakobin+portaat+vasta+nyt,+Ano+18.49.+Tilasin+varhain+keväällä.+Muut+trilogian+osat+olen+lukenut.+Haahtela+vaatii+minulta+tiettyä+viritystä,+ihan+arjen+pyörteissä+siihen+en+pysty+paneutumaan.Tällä+hetkellä+luen+Antti+Malisen+ja+Tuomo+Tammisen+ansiokasta+historiateosta:+Jälleenrakentajien+lapset.+Kertoo+siis+meistä,+sodan+aikana+ja+heti+sen+jälkeen+syntyneistä.+Vaikka+kyseessä+oma+historia,+kirja+kyllä+avaa+ja+rikastaa+tuota+ajankuvaa.+Miten+erilaisia+meidän+kokemukset+ja+eletty+elämä+ovat+olleet+riippuen+siitä,+missä+päin+Suomea+asuimme,+millainen+oli+perhetaustamme+ja+miten+sota+siihen+vaikutti:+evakkoperheet,+perheet,+joissa+menetettiin+huoltaja+tai+muu+läheinen,+asuttiinko+maalla+vai+kaupungissa,+oliko+sukua+lähellä,+millaisena+perheen+isä+tai+läheinen+palasi+sodasta,+miten+sotatraumoja+hoidettiin...Vaikka+kirja+perustuu+laajaan+tutkimusaineistoon+se+ei+ole+mitenkään+tylsä,+vaan++elävää,+mukaansa+tempaavaa+kerrontaa+ja+ihmetellä+täytyy,+että+tuosta+ajasta+sittenkin+selvittiin,+näinkin+hyvin.+Läsnä+oli+ilmeisesti++myös+voimia+antavia+elementtejä+ja+ennen+muuta+tulevaisuuden+usko,+toivoa+paremmasta.Tämän+päivän+lapsilla+ja+nuorilla+tuota+uskoa+ei+välttämättä+ole.+Siksi+toivoisi,+että+myös+seuraava+sukupolvi+saisi+kirjan+käsiinsä,+lukisi+ja+näkisi,+että+mahdottomasta+on+selvitty+ennenkin.Muitakin+kirjoja+on+"pinossa",+odottamassa+aikaa,+jolloin+illat+pimenevät+ja+kirjaan+on+taas+mukava+tarttua...+.
  7. Ihana+aamunavaus+taas,+SkillaN.+Kiitos+siitä.+Tahdon+uskoa,+että+jokainen+ystävällinen,+hyväntahtoinen+viesti,+jonka+tänne+laitamme,+auttaa+tuossa+kadonneen+hengen+etsinnässä+ja+palauttamisessa.+Eihän+ihminen+tietysti+juuri+voi+luontoaan+muuttaa:+toiset+ovat+avoimia,+toiset+taas+puolustuskannalla,+lähtevät+siitä,+että+toinen+ihminen+on+"vihollinen",+hänet+täytyy+voittaa..))Onneksi+kuitenkin+vielä+löytyy+sellaisia+ihmisiä,+täältäkin,+joiden+kanssa+voi+jakaa+omia+tuntojaan,+kokea+vertaisuutta,+ystävyyttäkin.++Parina+päivänä+sää+oli+sellainen,+että+saatoin+tehdä+ihan+kunnon+sauvalenkin,+metsässä.+Minulle+metsä+on+aina+antanut+kehon,+mielen+ja+sielun+ravintoa.Kun+viime+viikolla+kävin+Helsingissä,+totesin,+ettei+suuri+kaupunki+ole+enää+minua+varten:+liian+hektistä,+liikaa+väkeä,+liikaa+katsomista+ja+tarjontaa.Tietysti+sielläkin+voi+pysähtyä,+pistäytyä+vaikka+Oodissa,+pääkirjastossa,+josta+varmasti+löytyy+kaikki,+mitä+tämän+ajan+elämyksillä+ja+mukavuuksilla+hemmoteltu+ihminen+voi+toivoa,+jopa+tilaa+ja+rauhaa..))Pikkumies,+tai+vaarinsa,+lähetti+eilen+kuvan+retkueen+kalansaaliista:+kahdeksan+kiloinen+hauki,+melkein+pikkumiehen+mittainen,+uistimen+oli+itse+valinnut.+Aika+hämmästyttävää,+että+tämän+ajan+lapsi+pystyy+olemaan+kalassa+monta+tuntia,+silloinkin+kun+saalista+ei+juuri+ole+tullut.+Ehkä+sekin+vaikuttaa,+että+saa+olla+"miesporukassa",+isän+ja+vaarin+seurassaja+nauttia+siitä+kiireettömyydestä,+mitä+uskoisin+myös+tämän+ajan+lasten+tarvitsevan+ja+kaipaavan.Siitä+aion+itsekin+tänään+nauttia,+vaikka+pikkumies+varmasti+tulee+iltapäivällä+kertomaan+yksityiskohtia+seikkailustaan.Levollista+sunnuntaipäivää+kaikille,demeter1