Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
PerusSininen
profiilit
PerusSininen
PerusSininen
Vapaa kuvaus
Aloituksia
16
Kommenttia
383
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Äbsölyyt,+jawohl.
01.12.2017 00:47
Kaksikielisyys+on+jotakin+ihan+muuta+kuin+keskinkertainen+äidinkielen+taito+ja+välttävä+imbesilliruotsi+tai+vaihtoehtoisesti+sama+kuvio+toisinpäin+ruotsinkielisen+väen+kohdalla.
Hyvin+harva+suomenkielinen+osaa+ruotsia+siinä+määrin+että+voidaan+puhua+aidosta+kaksikielisyydestä,+lähinnä+tuo+ruotsinkielentaito+riittää+kahvin+tilaamiseen.
01.12.2017 00:45
Joskus+vuosia+vuosia+sitten+törmäsin+japanilaiseen+mieheen+joka+oli+tuolloin+Tokion+yliopistossa+suomenkielen+professorina.+Tämä+Hiroakiksi+esittäytynyt+mies+kertoi+muuttaneensa+Suomen+Lappiin+tarkoituksenaan+tutustua+saamelaiskulttuuriin.
Miehen+kertoman+mukaan+hänen+ainoa+mahdollisuutensa+perehtyä+aitoon+saamelaiskulttuuriin+oli+tutustua+saamelaisiin+heidän+omassa+arjessaan,+heidän+omassa+elinpiirissään+ja+heidän+äidinkielellään.+Miehen+kertoman+mukaan+hän+oli+päättänyt+opetella+saamen+kielen+jotta+pääsisi+sisään+kulttuuriin,+mutta+ongelmana+oli+se+ettei+japani-saame-sanakirjoja+ollut+olemassakaan+ainakaan+1987-88+jolloin+Hiroaki+vaikutti+Utsjoella.
Ainoa+väylä+päästä+kiinni+saamen+kieleen+oli+opetella+ensin+kieli+jonka+kautta+pääsisi+opiskelemaan+sitä.+Tuo+kieli+oli+tietenkin+suomen+kieli,+joka+toimi+Hiroakin+kohdalla+ikkunana+opetella+himoitsemansa+kieli+ja+päästä+sen+avulla+saamelaiskulttuurin+sisälle.
Tarina+kertoi+Tokion+yliopiston+suomen+kielen+professorin+määrätietoisuudesta+ja+siitä+kuinka+sinnikkyydellä+voi+oppia+mitä+vain.+Hämmästelin+jo+tuolloin+sitä+paloa+jolla+mies+lähti+toteuttamaan+päämääräänsä+jossa+tavoite+(saamen+kieli)+vaati+onnistuakseen+apukielen+(suomen+kieli).+
En+siis+edelläkertomani+tarinan+kuultuani+voikaan+kyseenalaistaa+aito-arskan+väitettä+jonkun+vieraan+kielen+opettelusta+ruotsin+kieltä+apuna+käyttäen,+ihmettelen+vain+mistähän+kielestä+arska+puhuu?+Olen+kiinnostunut+kuulemaan+arskan+tarinan+kielen+opiskelun+haasteista.
30.11.2017 23:35
Minulle+syy+puhua+pelkkää+suomenkieltä+on+osin+taktinen+valinta.+Olen+heikkona+ruotsinkielisiin+naisiin+jotka+puhuvat+suomenkieltä+seksikkäästi+murtaen,+ja+mikäli+puhuisin+ruotsia,+niin+nämä+naiset+eivät+puhuisi+minulle+suomea.
En+tiedä+mistä+tuo+fetissini+johtuu,+mutta+minulla+on+ollut+monia+ruotsinkielisiä+rakastajattaria.
30.11.2017 22:56
Ihmisen+oikeus+omaan+äidinkieleensä+on+ihmisoikeuskysymys,+äidinkielihän+on+ainoa+kontakti+omaan+mieleen.+Ilman+äidinkieltä+ei+ole+älyllisyyttä,+vaan+ihminen+on+yhtä+syvällinen+kuin+joku+rikkakasvi.+Äidinkieli+siis+myös+ruotsinkielisille+ihmisille,+sitä+en+kiistä+vaan+vaadin+sitä+heillekin.
30.11.2017 22:21
Vitsi+on+hyvä+vain+silloin,+jos+se+naurattaa+suvaitsevaisiksi+nimettyjä+ihmisiä.
30.11.2017 22:04
Suomi+on+toki+kaksikielinen+maa,+mutta+Suomessa+on+ollut+perinteisesti+kaksi+yksikielistä+kansaa.+
Suuntaus+on+siihen+suuntaan,+että+pienemmän+kieliryhmän+riippuvuus+valtakielestä+on+kasvanut+koko+ajan,+ja+kasvaa+jatkossakin+jos+ruotsinkieliset+haluavat+pärjätä+Suomessa.
Minä+olen+aktiivisesti+tekemisissä+ruotsinkielisten+tuttavieni+kanssa,+mutta+ruotsinkielellä+kommunikointi+ei+ole+edes+vaihtoehto.+Kyse+ei+ole+töykeydestä+minun+puoleltani,+vaan+ihan+puhtaasti+taustalla+on+käytännön+järki.+Minä+kykenen+saamaan+elämästäni+kaiken+tarpeellisen+omalla+äidinkielelläni,+ruotsinkieliset+tuttavani+eivät+ehkä+pääse+samaan+omalla+äidinkielellään.
Ruotsinkielisyys+ei+ole+itsessään+millään+muotoa+negatiivinen+asia,+mutta+vertaan+sitä+silti+ontumiseen+sillä+sehän+on+suomenkielisellä+kielialueella+hivenen+rajoittaja+ominaisuus.+Jos+siis+ihminen+ontuu+jalkaansa,+niin+se+kävelykeppi+annetaan+yleensä+sille+jolla+on+jalka+kipeä,+eikä+sille+jolla+ei+ole+rajoitetta.
30.11.2017 21:58
Ruotsinkielestä+oli+puhe,+se+pitää+muuttaa+vapaaehtoiseksi.
30.11.2017 21:40
Nono+Reino,+kyllähän+se+perusteet+kaipaa+jos+halutaan+lailla+velvoittaa+koko+kansa+opettelemaan+ruotsin+kieltä.
30.11.2017 21:38
Pitäisikö+Terhon+vetäytyä+politiikasta+siksi+että+Hurme+päästelee+löyhästi+perusteltuja+aivopierujaan+julkisesti?
Ei+sentäs.
30.11.2017 21:34
Kielten+lukumäärä+itsessään+ei+kerro+ihmisen+kyvystä+hahmottaa+maailmaa,+vaikka+näin+joskus+halutaan+esittääkin.
Jos+vertaillaan+keskenään+ihmistä+jolla+on+30+000+sanan+sanavarasto+kolmella+kielellä+opeteltuna,+ja+ihmistä+jolla+on+40+000+sanan+sanavarasto+yhdellä+kielellä,+niin+tässä+tapauksessa+yksikielisen+ihmisen+kyky+hahmottaa+maailmaa+on+täysin+ylivertainen+suhteessa+kaveriin+jonka+kovalevyllä+on+30+000+sanaa+kaikilla+kolmella+kielellä.
Monikielisyys+on+merkityksellistä+vain+silloin,+jos+se+kasvattaa+samalla+aktiivista+sanavarastoa.+Valitettavasti+virkamiesruotsi+on+lähinnä+imbesilliruotsi,+se+ei+lisää+juuri+kenenkään+virkamiesruotsin+suorittaneen+aktiivista+sanavarastoa.
Äidinkieli+on+helpoin+tie+älylliseen+kehitykseen.+Lukekaa+siis+suomenkieltä+jos+se+on+äidinkielenne,+se+kehittää+teitä.+Tulkkauspalvelut+voi+tarvittaessa+ostaa+joltakin+tulkilta.
30.11.2017 21:30
Hyväksytkö+sen+että+kielivalintojen+vapaaehtoisuudesta+saa+puhua?
30.11.2017 15:50
Tiedän+sen+olevan+vapaaehtoista,+mutta+se+on+ainoa+käyttökelpoinen+tapa+opettaa+suomenkielinen+väki+aidosti+kaksikieliseksi.+Perinteinen+peruskouluruotsi+on+lähinnä+vitsi,+ei+sillä+ole+käytännön+merkirystä+niille+joille+ruotsin+kieli+ei+ole+tarpeen+arkielämässä+tai+edes+juhlapyhinä.
Kaikki+se+panostus+peruskoulun+ja+myöskin+jatko-opintojen+ruotsinkielen+opetukseen+on+tarpeetonta+rahan+tuhlausta+valtaväestön+kohdalla,+eivät+tavan+suomalaiset+elä+enää+missään+hallintoruotsia+käyttävän+koneiston+alaisuudessa.
Mielestäni+äidinkieli+on+se+tärkein+kieli,+se+avaa+ihmiselle+koko+maailman.+Mitä+rikkaampi+äidinkieli,+sen+enemmän+ihmisellä+on+harmaan+eri+sävyjä.+Oikeus+hyvään+äidinkieleen+on+luonnollisesti+taattava+myös+ruotsinkieliselle+suomalaisväestölle.
30.11.2017 15:45
Kerropa+ennustajana+kuinka+puolueet+fuusioituu?
Muistiinpanovälineet,+ehkä+toimiston+jalkalamppu,+megafoni+jos+sellaiseen+on+investoitu,+aineellisen+irtaimen+yhdistämisen+vielä+ymmärrän,+mutta+loppu+on+mulle+aivosumua.
Puolueilla+on+henkinen+pääoma+ja+tavoitteet+ne,+joilla+identifioidutaan.+Kuinka+tuo+puoli+hoidetaan+fuusiotumisessa?
30.11.2017 15:34
Niin,+nimimerkki+"faktaa.vaan"+totesi+asian,+en+minä.+Minä+vain+jatkoin+siitä+mikä+esitettiin+minulle+faktana.
Onko+sitten+niin,+että+"faktaa.vaan"+olisi+valehdellut?+En+huomannut+että+asia+olisi+kiistetty.
30.11.2017 15:28
Tämä+jalkautuminen+palstalle+palvelee+Sinisten+etua,+joten+antaa+palaa+tytöt+ja+pojat.
30.11.2017 15:24
Hurme+nosti+kyllä+itsensä+ja+oman+elämänkokemuksensa+jalustalle+kun+ryhtyi+määrittelemään+ruotsin+kielen+merkitystä+laajemmassa+kansallisessa+viitekehyksessä.
En+tokikaan+vähättele+ruotsin+kielen+merkitystä+Hurmeen+mentaaliselle+kehitykselle,+mutta+emmehän+me+ole+missään+suhteessa+toistemme+klooneja+(eikä+pidä+ollakaan).+Minulla+on+ollut+oma+kehityshistoriani,+Hurmeella+omansa,+ja+kaikilla+muillakin+luonnollisesti+omansa.
Ihminen+voi+kasvaa+ja+kehittyä+ihmisenä+vaikka+minkämoisiin+mittoihin+ihan+ilman+ruotsin+kielen+taitoakaan.
30.11.2017 15:22
Minähän+en+väittänyt+että+rkp:läiset+toimisivat+noin,+sehän+tuli+nimimerkiltä+"faktaa.vaan".+Minä+vain+totesin+"että+sellaista+peliä...kertoo+kyllä+kaiken+näiden+RKP:läisten+kyvystä+keskustella+asiapohjalta".
Ehkäpä+joku+tietää+kertoa,+oliko+"faktaa.vaan"+oikeassa+kommentissaan?
30.11.2017 15:16
Ainakin+tähän+oksaan+sinä+toit+mukaan+määritelmän+fennomaani,+minä+otin+alkuun+kantaa+pelkästään+peukutukseen.
Kyllähän+tämä+Hurmeen+tekemä+kehoitus+opiskella+ruotsinkieltä+on+nimenomaan+kannanotto+kielipolitiikkaan,+ei+sillä+voida+tulkita+olevan+mitään+muuta+tarkoitusta.+Hurme+tai+kukaan+muukaan+ei+kuitenkaan+kykene+tarjoamaan+yhtäkään+pitävää+argumenttia+sille+miksi+ruotsinkieli+pitäisi+opettaa+jokaiselle+suomalaiselle.
30.11.2017 15:10
Sorry,+luulin+keskustelevani+jo+peruskoulusta+päässeen+ihmisen+kanssa.
30.11.2017 15:04
11 / 20