Vapaa kuvaus

Aloituksia

303

Kommenttia

6089

  1. Valitettavasti+Pawsonille+ei+ole+sapatti+avautunut.+Tosin+hänen+videonsa+ovat+esitetty+Suomessa+vuonna+2007+eli+paljon+on+kymmenessä+vuodessa+kirkastunut+myös+muissa+seurakunnissa,+kiitos+siitä+Messiaanisten+juutalaisten.Pawsonin+videot+ovat+hyviä,+vaikka+en+olekaan+kaikesta+hänen+opetuksestaan+samaa+mieltä.
  2. >>Kol.+2:16+Älköön+siis+kukaan+teitä+tuomitko+syömisestä+tai+juomisesta,+älköön+myös+minkään+juhlan+tai+uudenkuun+tai+sapatin+johdosta,>>Pieni+lainaus+Bacchiocchi+kirjasta+Sapatti+ja+sunnuntai,+jossa+hän+käsittelee+Kolossalaiskirjettä:+"+Paavali+ei+lainkaan+käsittele+kysymystä+siitä,+onko+sapattikäsky+yhä+voimassa+kristillisenä+aikakautena,+vaan+vastustaa+monimuotoisia+askeettisia+ja+kultillisia+tapoja,+jotka+etenkin+kolossalaisten+ja+galatalaisten+keskuudessa+joutuivat+ristiriitaan+sen+elintärkeän+totuuden+kanssa,+että+ihminen+vanhurskautetaan+uskon+kautta+Jeesukseen+Kristukseen.Paavali+tuomitsee+harhaopit,+joiden+yhtenä+osana+saattoi+olla+taikauskoisia+muotoja+saanut+sapatin+vietto.+Hän+ei+kumoa+itse+sapattikäskyä,+koska+tuomio+ei+kohdistu+itse+käskyyn+vaan+sen+vääristymään.+Jonkin+raamatullisen+säädöksen+väärinkäytön+moittiminen+ei+ole+itse+säädöksen+kumoamista.Paavali+suosittelee+suvaitsevaisuutta+ja+kunnioitusta+silloinkin+kun+kysymyksessä+ovat+erimielisyydet+ruoasta+ja+päivistä,+jotka+ovat+peräisin+inhimillistä+sopimuksista+(Room.+14:3-6+"Joka+syö+kaikkea,+älköön+halveksiko+sitä+joka+ei+syö,+ja+joka+taas+ei+syö+kaikkea,+älköön+tuomitko+sitä+joka+syö.+Onhan+Jumala+ottanut+omakseen+hänetkin.+4+Mikä+oikeus+sinulla+on+tuomita+toisen+palvelijaa?+Oman+isäntänsä+edessä+hän+seisoo+tai+kaatuu+--+vaikka+kyllä+hän+seisoo,+sillä+Herra+kykenee+pitämään+hänet+pystyssä.+5+Joku+pitää+yhtä+päivää+toista+parempana,+toiselle+kaikki+päivät+ovat+samanarvoisia.+Kukin+olkoon+omassa+vakaumuksessaan+varma.+6+Joka+kiinnittää+huomionsa+päiviin,+tekee+niin+Herran+kunniaksi,+ja+joka+syö,+syö+Herran+kunniaksi,+sillä+hän+kiittää+Jumalaa.+Joka+taas+ei+syö,+on+Herran+kunniaksi+syömättä,+ja+hänkin+kiittää+Jumalaa").+Tämä+osoittaa,+että+kysymyksessä+päivistä,+hän+oli+liian+liberaali+ryhtyäkseen+ajamaan+sapattikäskyn+poistamista+ja+sunnuntain+vieton+omaksumista+sen+sijaan.+Jos+hän+olisi+tehnyt+niin,+hän+olisi+kohdannut+vastustusta+ja+loputtomia+vastaväitteitä+sapatin+kannattajien+taholta.+Kaiken+tällaisen+puuttuminen+on+kenties+selvin+osoitus+siitä,+että+Paavali+osoitti+kunnioitusta+sapatti-instituutiota+kohtaan.+".
  3. <<+mutta+voisin+arvella+Hänen+olevan+hyvillään,+että+Hänestä+kerrotaan+ja+lauletaan+paljon.+Ihmiset+kokoontuvat+kirkkoihin+laulamaan+joululauluja,+joissa+kerrotaan+paljon+Jeesuksesta...>>Näin+varmaankin+on,+sillä+Hän+toki+tietää+vilpittömän+lapsensa.+Silloin+kun+ylistetään+Jeesusta+ei+ainakaan+kirota+Jeesusta.+Tietenkin+se+on+vain+hyvä+asia.+Itse+en+vain+voi+sisällyttää+omaan+uskooni+sekoitusta.+En+voi+sille+mitään.+Jos+tiedän,+että+joku+tapa+ei+ole+Raamatusta+vaan+pelkkä+perinne,+jätän+sen+pois.+Ehkä+siihen+on+vaikuttanut+isäni+ohje,+että+kaikki+perinteet,+jotka+ovat+rasituksena,+pitäisi+jättää+pois.+Näin+ole+tehnyt.+Mitä+tulee+näihin+Herran+juhliin,+niin+siihen+Raamatussa+on+kyllä+selvät+ohjeet:3.+Moos.+23:4Nämä+ovat+Herralle+omistetut+pyhät+juhlat...2.+Moos.+12:24+Tämä+olkoon+ikuisena+säädöksenä,+niin+teille+kuin+lapsillennekin...+Nämä+seitsemän+juhlaa+ovat+Herramme+Jeesuksen+Kristuksen+omia+juhlia,+ei+siis+juutalaisten+omia+juhlia,+niin+kuin+esim.+hanukka+ja+puurim+ym.+Kevään+juhlat+kertovat+evankeliumia+Jeesuksesta+Kristuksesta,+Hänen+elämästään+täällä.+Niistä+tärkeimmistä+asioista,+jotka+pitäisi+jokaiselle+kristitylle+olla+selviä,+eli+Hänen+kuolemansa+ristillä+meidän+syntien+tähden,+Hänen+ylösnousemuksensa+ja+Pyhän+Hengen+vuodatus.+Syksyn+juhlat+taas+kertovat+Hänen+tulostaan+Kunnian+Kuninkaana+ja+Herrain+Herrana,+tuomiosta+sekä+Hänen+kuningaskunnastaan.+Huomaatko,+että+Hänen+syntymäpäivänsä+ei+sisälly+lainkaan+noihin+seitsemään+Herran+juhlaan,+jotka+Herramme+itse+on+meille+antanut+vietettäväksi+sukupolvesta+sukupolveen+ikuisesti.+Miksi+syntymäpäivä+ei+sisälly+näihin+juhliin?+Varmaankin+siksi,+että+Hän+on+aina+ollut.Kun+minulle+selvisi+nämä+Herran+juhlat,+niin+Pyhä+Henki+puhutteli+ja+itkin+koko+viikon+aina+illalla+kun+luin+ja+kuuntelin+näistä+juhlista.+Pyhä+Henki+on+minulle+henkilökohtaisesti+kirkastanut+nämä+juhlat+ja+niitä+haluan+viettää.+En+muita.
  4. Voitteko+kuvitella,+että+Herran+Jeesuksen,+meidän+rakkaan+Herramme,+juhlat,+joita+juutalaiset+ovat+viettäneet,+kertovat+täydellisesti+evankeliumin!+Juhlat+kertovat+pienine+yksityiskohtineen+Jeesuksesta!+Kevään+juhlat+kertovat+Jeesuksen+ensimmäisestä+tulemuksesta+minuutin+tarkkuudella.+Syksyn+juhlat+kertovat+Jeesuksen+toisesta+tulemuksesta.+Eikä+ole+epäilystäkään,+etteikö+aikataulu+olisi+tarkka!+Tosin+Jeesuksen+tulon+vuotta+me+emme+tiedä.+Kehottaisin+siis+tutustumaan+kaikkia+kristittyjä+näihin+ihmeellisiin+Herramme+juhliin!