Vapaa kuvaus

Aloituksia

25

Kommenttia

3337

1. "Kyllä+alkuseurakunta+vietti+sapattia.+"No+totta+Mooses+vietti+!!!Koetapa+kuvitella+itsesi+asumaan+30/40-luvun+Israelissa,+ja+olla+viettämättä+sapattia+!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Vinkki:+jos+rikot+sapattia,+sinut+KIVITETÄÄN+!!!Ihan+eri+asia+on+taas+se,+miksi+jokin+Israelissa+asuva+ihmisryhmä+vietti+kiltisti+sapattia.+Uskoto+vaikkapa+paikalla+eläneen+egyptiläisten+ryhmän+viettäneen+sapattinha+"sapattia"+ihan+vaan+sen+vuoksi+että+on+hauska+viettä+sapattia+(tai+tulla+kivitetyksi)+?+Tai+paikalla+ollut+Syyrialaisryhmä+taas+viettio+sapattia+siksi,+että+a)+oli+niin+hauska+viettää+sapattiab)+on+kivampi+viettää+sapattia+kuin+tulla+kivitetyksiKumpaa+veikkaat+,+älypää+?
  2. "...Ja+huom.+edes+synoptiset+evankeliumit+eivät+kerro+semmoisista,+että+Jumala+olisi+"adoptoinut"+Jeesuksen+pojakseen+niinkuin+sinä+olet+täällä+näillä+sivuilla+harhaanjohtavasti+olet+kertonut."Luetaanpa+mitä+Apt+13+sanoo:"32+Ja+me+julistamme+teille+sen+hyvän+sanoman,+että+Jumala+on+isille+annetun+lupauksen+täyttänyt+meidän+lapsillemme,+herättäen+Jeesuksen,33+niinkuin+myös+toisessa+psalmissa+on+kirjoitettu:+'Sinä+olet+minun+Poikani,+tänä+päivänä+minä+olen+sinut+synnyttänyt'."Ja+tällä+Paavali+puheessaan+tietysti+viittaa+Psalmiin+2,+joka+sanoo:"7+Minä+ilmoitan,+mitä+Herra+on+säätänyt.+Hän+lausui+minulle:+"Sinä+olet+minun+poikani,+TÄNÄ+PÄIVÄNÄ+MINÄ+SINUT+S+Y+N+N+Y+T+I+N.8+ANO+MINULTA,+NIIN+MINÄ+ANNAN+PAKANAKANSAT+SINUN+PERINNÖKSESI+JA+MAAN+ÄÄRET+SINUN+OMIKSESI..9+RAUTAISELLA+VALTIKALLA+SINÄ+HEIDÄT+MUSERRAT,+niinkuin+saviastian+sinä+särjet+heidät."10+Tulkaa+siis+järkiinne,+kuninkaat,+maan+tuomarit,+ottakaa+nuhteesta+vaari.11+Palvelkaa+Herraa+pelvolla+ja+iloitkaa+vavistuksella.12+Antakaa+suuta+pojalle,+ettei+hän+vihastuisi+ettekä+te+hukkuisi+tiellänne.+Sillä+hänen+vihansa+syttyy+äkisti.+Autuaat+ovat+kaikki,+jotka+häneen+turvaavat."Varmaan+jo+näet+heti,+mistä+on+kysymys,+mutta+väännetään+nyt+vielä+rautalangasta+että+asia+tulee+varmasti+selväksi.Ensinnäkin,+Paavali+saarnassaan+julistaa+Jeesuksen+tulleen/SYNTYNEEN+Jumalan++pojaksi+kun+Jla+herätti+hänet+kuolleista.Sitä+sanotaan+suomeksi+adoptioksi.Psalmin+sana+taas+selkeästi+sanoo+(jae+8),+ettei+Jeesuksen+osa+ollut+kuin+Manulle+illallinen,+vaan+Jeesuksen+tuli+ANOA+sitä+osaa.+Apt+13+ja+Ps+2+puhuvat+adptiosta,+jossa+Jumala+adoptoi+Jeesuksen+ainoaksi+pojakseen.+Jossakin+kohtaa+samaan+viitataan+myös+kasteessa;+Isä+"synnytti"+Jeesuksen,+eli+otti+hänet+pojakseen+kasteessa.Tämä+Paavalin+"adoptio+ylösnousemuksessa"+oli+siis+ajallisesti+ensimmäinen+vaihe.+Seuraavassa+vaiheessa+ajateltiin,+että+kyllä+se+Jeesus+varmaan+adoptoitiin+jo+aiemmin,+eli+kasteessa.+Ja+vielä+siitä+sitten+vietiin+asia+aiemmas,+eli+jossakin+vaiheessa+tuli+esille+että+kai+se+Jeesus+otettiin+Isän+pojaksi+jo+syntymässä,+kunnes+Johannes+vei+jutun+sitten+aikojen+alkuun,+ja+viimeisenä+niittinä+325+päätettiin+ettei+Jeesus+olekaan+koskaan+synnytetty,+vaan+on+ollut+synnyttämättä+olemassa+ennen+aikojen+alkua.Huima+stoori.+Jeesuksesta,+joka+ensin+oli+ihminen+jonka+Jumala+valitsi,+tuli+vähitellen+ja+asteittain+Jumala+ja+kaiken+luoja.+Ihan+mahtavaa+fiktiota+!
  3. "Vielä+ensimmäisillä+vuosisadoilla+jumalia+oli+joka+lähtöön,+ja+joka+kylälläkin+saattoi+olla+omia+jumaliaan,+kaikkien+muiden+jumalien+lisäksi,+eikä+se+ollut+ennen+kristinuskoa+mikään+ongelma+että+palvelee+montaa+jumalaa.+Kukaan+ei+ollut+kiinnostunut+mitä+kaikkia+jumalia+joku+palvoo."Niin,+tästä+kuvaavana+esimerkkinä+onkin+Apt+17:"16+Mutta+Paavalin+odottaessa+heitä+Ateenassa+hänen+henkensä+hänessä+kiivastui,+kun+hän+näki,+että+kaupunki+oli+täynnä+epäjumalankuvia....21+Sillä+ateenalaisilla+ja+siellä+oleskelevilla+muukalaisilla+ei+kenelläkään+ollut+aikaa+muuhun+kuin+uutta+puhumaan+ja+uutta+kuulemaan.22+Niin+Paavali+astui+keskelle+Areiopagia+ja+sanoi:+"Ateenan+miehet,+minä+näen+kaikesta,+että+te+suuresti+kunnioitatte+jumalia.23+Sillä+kävellessäni+ympäri+ja+katsellessani+teidän+pyhiä+paikkojanne+minä+löysin+myös+alttarin,+johon+oli+kirjoitettu:+'Tuntemattomalle+jumalalle'.+Mitä+te+siis+tuntemattanne+palvelette,+sen+minä+teille+ilmoitan....32+Kuullessaan+kuolleitten+ylösnousemuksesta+toiset+ivasivat,+toiset+taas+sanoivat:+"Me+tahdomme+kuulla+sinulta+tästä+vielä+toistekin"."Näin+siis+Ateenalaisetkaan+eivät+mitenkään+vierastaneet+oppia+jostakin+uudesta+jumalasta.+Kyllähän+niitä+aina+maailmaan+mahtuu+vielä+yksi+lisää.Ei+olekaan+merkillistä,+miksi+Paavali+sai+niin+helposti+käännytettyä+niin+paljon+ihmisiä+-+kuten+ei+sekään,+miksi+esim.+galatalaiset+niin+nopeasti+taas+kääntyivät+palvelemaan+vanhoja+jumalia.