Vapaa kuvaus

Aloituksia

25

Kommenttia

3337

1. "Mietipä+millainen+ääliö+kirjoittaa+tuollaista+paskaa+ja+hylkää+järkevät+perustelut,+jotka+kumoavat+hänen+paskapuheensa?"Muistaakseni+se+ääliö+oli+Luukas+?
  2. "+Oliko+mitenkään+mahdollista,+että+seurakunta+olisi+tuntenut+niiden+kirjoittajat+alusta+asti?+"Yksi+syy+siihen+että+ajattelusi+on+niin+metsässä,+on,+että+sekoitat+ratkaisevasti+asiota/termejä.Ei+ollut+mitään+yhtä+tiettyä+"seurakuntaa".+Oli+seurakuntia.+Osa+niistä+oli+enemmän,+osa+vähemmän+kontaktissa+Paavalin+tai+muiden+seurakuntien+kanssa.+Osa+ei+ollut+Paavalia+koskaan+nähnytkään,+eikä+hänestä+kuullut+kuin+jotakin+juttuja.Osassa+oli+jokin+apostoli+vieraillut,+suurimmassa+osassa+ei+koskaan.+Osassa+apostoli+oli+vieraillut,+ja+Paavali+oli+kiiruusti+mennyt+perään+puolustamaan+omaa+oppiaan,+ettei+vaan+apostolin+opetukset+leviäisi.+Tällainen+oli+mm.+Galatia.Ymmärrätkö,+että+tässä+on+nyt+ihan+toisenlainen+tilanne,+kuin+mitä+haluat+itsellesi+uskotella+?+Ei+ollut+mitään+"seurakuntaa",+ei+mitään+"tunnettua+oikeaa+oppia",+oli+seurakuntia+joista+jokainen+sai+opikseen+sitä+mitä+sattui+saamaan+käsiinsä.Ihan+kuten+nykyäänkin.+Luuletkos,+että+nykyseurakunnilta+puuttuu+joku+ihme+"apostolinen+perusoppi"+???+Miksi+ne+sitten+suhivat+jokainen+eri+suuntiin+ja+tappelevat+opeista+keskenään+???Jos+nykyään+näin,+mikä+ihmeen+kumman+aivovamma+saa+sinut+kuvittelemaan,+että+oli+jokin+"alkuseurakunnan+oikea+perusoppi",+johon+jokainen+seurakunta+oli+sitoutunut+???Herää,+mies+!!!
  3. "Jos+olen+ymmärtänyt+sinua+aiemmin+oikein,+niin+olet+sitä+mieltä,+että+apostolien+ajan+seurakunnalla+ei+ollut+kykyä+erottaa+apostolista+perua+olevia+kirjoituksia+muista+kirjoituksia+eikä+totuutta+valheesta?+Jos+olet+tätä+mieltä,+niin+miten+he+olisivat+voineet+erottaa+yhtään+mitään?"Laittaisitko+listan+henkilöistä,+jotka+mielestäsi+opettivat+roomalaisille+opin,+joka+on+ns.+"oikea"+?Käypä+tuo+lista+läpi,+ja+mieti,+miten+ihmeessä+he+olisivat+voineet+arvostella+tuon+opin+oikeellisuutta+riippumattomista+lähteistä,+niistä,+jotka+eivät+olleet+omaksuneet+Paavalin+opetusta+?+Mitenkäs+kävi+Gatatiassa,+kun+sinne+tuli+niitä+jotka+opettivat+eri+tavoin+kuin+Paavali+?+Kuka+sai+lähteä+käpälämäkeen+?+Eikös+vaan+Pietari.No+kumpiko+oli+Jeesuksen+opetuksia+maan+päällä+enemmän+kuullut,+Paavali+josta+on+vain+hänen+OMA+todistuksensa+siitä+että+hän+oli+koskaan+Jeesusta+nähnyt,+vai+Pietari,+jolle+evankeliumien+mukaan+Jeesus+uskoi+aika+suuren+osuuden+evankeliumin+levittämisessä+?Oliko+Pietari+väärä+valinta+Jeesukselta,+vai+alatko+ymmärtää+minun+kantaani+:+Paavalilla+oli+ihan+oma+opetuksensa,+joka+ei+perustunut+Jeesuksen+opetuksiin+opetuslapsilleen,+mm.+Pietarille,+vaan+johonkin+muuhun+-+ja+se+joka+sai+dominoivan+enemmistön+seuraajia+oli+Paavali+-+kun+taas+Jerusalemin+opetuslapset+eivät+levittäneet+uskoa+juurikaan+verrattuna+Paavaliin+ja+hänen+seuraajiinsa.En+oletakaan,+että+olet+samaa+mieltä.+Mutta+yritä+nyt+ymmärtää,+että+minä+näen+nuo+tapahtumat+ihan+eri+valossa+kuin+sinä,+jolle+usko+on+se+peruste+ajatella+asioista+niin+kuin+ajattelet.+Minä+katson+historiallista+todistusaineistoa,+joka+on+minun+kantani+puolella.Uskonasiat+-+kuten+Jeesuksen+ylösnousemus+-+on+siis+sitten+ihan+oma+lukunsa,+ja+niistä+en+tässä+kommentoi.Tutkijat+pyrkivät+katsomaan+aineistoa+sen+mukaan,+mikä+on+loogisesti+todennäköisin+vaihtoehto+tapahtumakuluksi,+jonka+seurauksena+nykyiset+kirjoitukset+ovat+luettavissamme.++Sillä+ei+ole+uskon+kanssa+mitään+tekemistä.