Pääosin väärintulkinta johtuu käännöksestä ja kulttuuri kontekstin kadottamisesta. Ja oikeastaan paljoahan siis ei muuttu, mutta muuttuu kuitenkin.
Äkkiväärä tulkinta: Mat 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. 18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
Oikea tulkinta: Älkää ajatelko, että minä olen tullut Tooraa (opetus) tai Nevi'imiä (Tiedonantjat) horjuttamaan. En minä ole tullut horjuttamaan, vaan toteuttamaan. Amen: Toorasta ei häviä yksikään konsonantti (abjad), ei pieninkään vokaali (niqqud), ennen kuin taivas ja maa rullatan kiinni*, ennen kuin kaikki on toteutettu.
*Rullataan siis samaan tapaan kuin suljettaisiin luettu papytyskäärö.
Matteus 5:17 eli "Laista" tulkitaan usein väärin
60
861
Vastaukset
"Laista" puhuttaessa voidaan tarkoittaa eri asioita; 10- käskyn lakia, tooraa, tai Mooseksen kirjoja tavallisesti.
Jos Matt 5:17 on kyse toorasta nimenomaan, niin se pitää ymmärtää tietenkin profetioiden täyttymisen merkityksessä -Toora sisältää profetiaa Jeesuksesta Kristuksesta.
>>> Mutta kun otetaan huomioon asiayhteys mistä asiayhteydessä on kyse vrt. jae 19 selviää, että kyse asiayhteydessä on kymmenen käskyn synnin opettavasta laista enemmän. -- "Joka jättää pois yhdenkin käskyn....... " -on pakko olla kyse 10- käskyn käskyistä.Miten on pakko olla kyse kymmenen käskyn laista? Jos Jeesus olisi puhunut kymmenenstä käskystä, hän olisi sanonut, että kymmenestä käskystä ei katoa ainoakaan käsky. Hän puhuu koko Toorasta, Toorasta ei katoa pieninkään piirto.
- Matteuslainen
Kristitty.net kirjoitti:
Miten on pakko olla kyse kymmenen käskyn laista? Jos Jeesus olisi puhunut kymmenenstä käskystä, hän olisi sanonut, että kymmenestä käskystä ei katoa ainoakaan käsky. Hän puhuu koko Toorasta, Toorasta ei katoa pieninkään piirto.
Päivän selvää:
Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. 18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. 19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.
21 "Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: 'Älä tapa.' Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion. 22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
23 "Jos siis olet viemässä uhrilahjaasi alttarille ja siinä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, 24 niin jätä lahjasi alttarin eteen ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa. Mene sitten vasta antamaan lahjasi.
25 "Tarjoa vastapuolellesi sovintoa jo silloin, kun vielä olet hänen kanssaan matkalla oikeuteen. Muuten hän saattaa luovuttaa sinut tuomarille ja tuomari vartijalle, ja niin sinut teljetään vankilaan. 26 Usko minua: sieltä sinä et pääse, ennen kuin olet maksanut kaiken viimeistä kolikkoa myöten.
21 "Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: 'Älä tapa.' Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion. 22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
23 "Jos siis olet viemässä uhrilahjaasi alttarille ja siinä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, 24 niin jätä lahjasi alttarin eteen ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa. Mene sitten vasta antamaan lahjasi.
25 "Tarjoa vastapuolellesi sovintoa jo silloin, kun vielä olet hänen kanssaan matkalla oikeuteen. Muuten hän saattaa luovuttaa sinut tuomarille ja tuomari vartijalle, ja niin sinut teljetään vankilaan. 26 Usko minua: sieltä sinä et pääse, ennen kuin olet maksanut kaiken viimeistä kolikkoa myöten.
27 "Teille on opetettu tämä käsky: 'Älä tee aviorikosta.' 28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan. 29 Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. 30 Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.
31 "On myös opetettu, että jos mies tahtoo erota vaimostaan, hänen on annettava tälle erokirja. 32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden, ajaa hänet aviorikokseen. Ja aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen.
33 "Vielä teille on opetettu nämä isille annetut käskyt: 'Älä tee väärää valaa' ja 'Pidä, mitä olet Herralle valalla vannonut'. 34 Mutta minä sanon teille: Älkää vannoko lainkaan. Älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin, 35 älkää maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa koroke, älkääkä Jerusalemin kautta, sillä se on suuren kuninkaan kaupunki. 36 Älä myöskään vanno pääsi kautta, sillä et sinä pysty muuttamaan ainuttakaan hiustasi mustaksi etkä valkoiseksi. 37 Kun myönnätte, sanokaa vain: 'Kyllä', kun kiellätte, sanokaa: 'Ei.' Enempi on pahasta.
38 "Teille on opetettu: 'Silmä silmästä, hammas hampaasta.' 39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin. 40 Jos joku yrittää oikeutta käymällä viedä sinulta paidan, anna hänelle viittasikin. 41 [i] Jos joku vaatii sinut mukaansa virstan* matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi. 42 Anna sille, joka sinulta pyytää, äläkä käännä selkääsi sille, joka haluaa lainata sinulta.
43 "Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.' 44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, 45 jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille. 46 [i] Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin* tee niin? 47 Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin? 48 Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen. - Skeptikko.net
Kristitty.net kirjoitti:
Miten on pakko olla kyse kymmenen käskyn laista? Jos Jeesus olisi puhunut kymmenenstä käskystä, hän olisi sanonut, että kymmenestä käskystä ei katoa ainoakaan käsky. Hän puhuu koko Toorasta, Toorasta ei katoa pieninkään piirto.
"Hän puhuu koko Toorasta, Toorasta ei katoa pieninkään piirto."
Kuten tuossa toisessa ketjussa jo totesin, niin vakuutteluistasi huolimatta teidän toraistien elämän täytyy olla hyvin raskasta, kun ei voi istuakaan ihan mihin tahansa, sillä joku kuukautisvaivainen on saattanut saastuttaa tuolin, penkin tai sohvan.
Vanhana nämä uskon koettelemukset senkun pahenevat, mutta uskollinen Jeesuksen seuraaja ei lankea kiusaukseen.
Ehdotinkin, että avuksi näihin koettelemuksien kestämiseen hurskas toraisti voisi kuljettaa mukanaan kalastusjakkaraa joka paikkaan, niin ei pyhä pylly saastu eikä Tooran käskyjä tule vahingossakaan rikotuksi.
Mutta vanhana on tietenkin sekin vaara, että voi keikahtaa jakkaransa kanssa nurin, mutta Raamatun ohjeita noudattamalla tästäkin selvitään, sillä 'seitsemästi vanhurskas lankeaa ja nousee jälleen...Sananl. 24:16
Ja jos ei seitsemännen kerran jälkeen itse pääse ylös, niin torailijaveli auttaa kyllä uskonkoetuksissa, sillä sanotaanhan Sanassakin Saarn. 4:10 "Jos he lankeavat, niin toinen nostaa ylös toverinsa; mutta voi yksinäistä, jos hän lankeaa! Ei ole toista nostamassa häntä ylös."
Yksinäisen toraistivanhuksen elämä onkin surkeata, kun ei ole ketään ylös nostamassa ja ainoa mahdollisuus selvitä kunnialla lain noudattamisesta on sulkeutua omaan asuntoonsa. Mutta ei hätää, sillä voihan silloinkin levittää tätä toraismin ilosanomaa netin kautta.
Niinkuin varmaan hurskas valekristitty.net juuri tekee. Skeptikko.net kirjoitti:
"Hän puhuu koko Toorasta, Toorasta ei katoa pieninkään piirto."
Kuten tuossa toisessa ketjussa jo totesin, niin vakuutteluistasi huolimatta teidän toraistien elämän täytyy olla hyvin raskasta, kun ei voi istuakaan ihan mihin tahansa, sillä joku kuukautisvaivainen on saattanut saastuttaa tuolin, penkin tai sohvan.
Vanhana nämä uskon koettelemukset senkun pahenevat, mutta uskollinen Jeesuksen seuraaja ei lankea kiusaukseen.
Ehdotinkin, että avuksi näihin koettelemuksien kestämiseen hurskas toraisti voisi kuljettaa mukanaan kalastusjakkaraa joka paikkaan, niin ei pyhä pylly saastu eikä Tooran käskyjä tule vahingossakaan rikotuksi.
Mutta vanhana on tietenkin sekin vaara, että voi keikahtaa jakkaransa kanssa nurin, mutta Raamatun ohjeita noudattamalla tästäkin selvitään, sillä 'seitsemästi vanhurskas lankeaa ja nousee jälleen...Sananl. 24:16
Ja jos ei seitsemännen kerran jälkeen itse pääse ylös, niin torailijaveli auttaa kyllä uskonkoetuksissa, sillä sanotaanhan Sanassakin Saarn. 4:10 "Jos he lankeavat, niin toinen nostaa ylös toverinsa; mutta voi yksinäistä, jos hän lankeaa! Ei ole toista nostamassa häntä ylös."
Yksinäisen toraistivanhuksen elämä onkin surkeata, kun ei ole ketään ylös nostamassa ja ainoa mahdollisuus selvitä kunnialla lain noudattamisesta on sulkeutua omaan asuntoonsa. Mutta ei hätää, sillä voihan silloinkin levittää tätä toraismin ilosanomaa netin kautta.
Niinkuin varmaan hurskas valekristitty.net juuri tekee.Raamatun mukaan Toora on pyhä, vanhurskas ja hyvä. Tooran noudattaminen on suuri ilo, Raamatun mukaan se ei ole raskas taakka.
”Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana. Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’ Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme? Vaan sana on sinua aivan lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi, niin että voit sen täyttää.’” (5. Moos. 30:11-14)
”Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat” (1. Joh. 5:3)- Skeptikko.net
Kristitty.net kirjoitti:
Raamatun mukaan Toora on pyhä, vanhurskas ja hyvä. Tooran noudattaminen on suuri ilo, Raamatun mukaan se ei ole raskas taakka.
”Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana. Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’ Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme? Vaan sana on sinua aivan lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi, niin että voit sen täyttää.’” (5. Moos. 30:11-14)
”Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat” (1. Joh. 5:3)"Raamatun mukaan Toora on pyhä, vanhurskas ja hyvä. Tooran noudattaminen on suuri ilo, Raamatun mukaan se ei ole raskas taakka."
Väittää aivopesty, kämppäänsä linnoittautunut valekristitty.
Onneksi tämän toraismin "ilosanoman" ottavat vastaan vain ne aivan kaikkein pösilöimmät yksilöt. Matteuslainen kirjoitti:
Päivän selvää:
Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. 18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. 19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.
27 "Teille on opetettu tämä käsky: 'Älä tee aviorikosta.' 28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan. 29 Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. 30 Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.
31 "On myös opetettu, että jos mies tahtoo erota vaimostaan, hänen on annettava tälle erokirja. 32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden, ajaa hänet aviorikokseen. Ja aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen.
33 "Vielä teille on opetettu nämä isille annetut käskyt: 'Älä tee väärää valaa' ja 'Pidä, mitä olet Herralle valalla vannonut'. 34 Mutta minä sanon teille: Älkää vannoko lainkaan. Älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin, 35 älkää maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa koroke, älkääkä Jerusalemin kautta, sillä se on suuren kuninkaan kaupunki. 36 Älä myöskään vanno pääsi kautta, sillä et sinä pysty muuttamaan ainuttakaan hiustasi mustaksi etkä valkoiseksi. 37 Kun myönnätte, sanokaa vain: 'Kyllä', kun kiellätte, sanokaa: 'Ei.' Enempi on pahasta.
38 "Teille on opetettu: 'Silmä silmästä, hammas hampaasta.' 39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin. 40 Jos joku yrittää oikeutta käymällä viedä sinulta paidan, anna hänelle viittasikin. 41 [i] Jos joku vaatii sinut mukaansa virstan* matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi. 42 Anna sille, joka sinulta pyytää, äläkä käännä selkääsi sille, joka haluaa lainata sinulta.
43 "Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.' 44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, 45 jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille. 46 [i] Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin* tee niin? 47 Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin? 48 Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.Matt 5:17-48 puhuu täsmentävissä kohdissa käytännössä vain kymmenestä käskystä ja rakkauden kaksoiskäskystä, mutta jättää muut Mooseksen lain käskyt joko kokonaan huomiotta tai vähemmälle huomiolle, sillä nuo kohdat voidaan johtaa pelkästään kymmeneen käskyyn ja rakkauden käskyihin, vaikka ne viittaavat myös vannomiseen, rangaistusmääräyksiin ja joihinkin muihin asioihin.
Matt 5:21-26 selittää tappamisen/murhan kieltävää käskyä.
27-32 selittää aviorikoksen ja himoitsemisen kieltävää käskyä.
33-37 selittää Herran nimen väärin lausumisen kieltävää käskyä ja pitää vannomista siihen mahdollisesti johtavana asiana. On parempi olla kokonaan vannomatta kuin lausua Herran nimeä turhaan tai tilanteessa, jossa se voi johtaa tai johtaa väärinkäytöksiin.
38-39 selittää rangaistusmääräysten olevan vastoin rakkauden käskyä ja anteeksiantamusta ainakin lakia rikkovaa ajatellen, joka pitäisi tappaa tai jota pitäisi rangaista samalla tavalla, jolla hän on rikkonut lähimmäistään vastaan.
40-42 kehottaa anteeksiantamukseen ja rakkauteen.
43-48 sanoo, että Mooseksen lain rakkauden käsky 3Moos 19:18 koskee vain oman kansan jäseniä ja siihen liittyneitä muukalaisia, mutta muiden kansojen jäseniä on lain käskyjen mukaan oikeus kohdella eri tavalla ja jopa vihan mukaan (Israelin viholliskansat piti tappaa tai kohdella heitä muutoin nuivasti, 4Moos 25:17, 5Moos 7, 23:1-4). Rakkauden käskyä tulee soveltaa sekä oman kansan jäseniin että niihin pakanoihin, jotka eivät kuulu omaan kansaan tai Herran seurakuntaan uudessa liitossa. Rakkauden käsky kieltää pitämästä vihaa ja maksamasta samalla mitalla toisten pahuutta. Jos joku vahingoittaa sinua tai ei auta sinua hädän tullen, niin sinä et saa maksaa samalla mitalla takaisin: sinun tulee osoittaa rakkautta myös sellaisia kohtaan, jotka ovat kohdelleet sinua nuivasti ja väärämielisesti.
Vanhan liiton rangaistusmääräykset ovat uuden liiton käskyjä ja ohjeita vastaan, joiden mukaan meidän ei ole lupa rangaista Mooseksen lain rikkojia eikä edes esivallan lakeja rikkovia Mooseksen lain käskyjen mukaan. (Room 12:14-13:10) Sen sijaan tulee jättää rangaistus esivallalle, jonka lait ovat ihmisten käskyjä, eivät "Jumalan pyhää lakia". Paavalin ohje syrjäyttää ja kumoaa täten Mooseksen lain rangaistusmääräykset ja sotalait, jotka eivät ole ikinä uuteen liittoon kuuluneetkaan. Seurakunnassa ei ole lupa noudattaa Mooseksen lain rangaistusmääräyksiä ja sotalakeja. Uuden liiton käskyjen ja ohjeiden mukaan tulee antaa syntiä tehneelle aikaa parannukseen ja antaa hänelle anteeksi. Jos joku ei hylkää syntiään, niin hänet on lupa erottaa pyhien yhteydestä, mutta ei tappaa tai rangaista Mooseksen lain käskyjen mukaan. (1Kor 5-6; 2Kor 2)
Uudessa liitossa on osittain eri käskyt ja ohjeet kuin vanhassa liitossa, mistä rangaistusmääräykset ja suhtautuminen Mooseksen lain käskyjen rikkojiin on hyvä esimerkki. Uusi liitto on korvannut ja kumonnut vanhan liiton: vain osa vanhan liiton käskyistä kuuluu uuteen liittoon noudatettavien käskyjen joukkoon ja sen lisäksi on annettu joitakin kokonaan uusia käskyjä ja ohjeita, joita ei ollut vanhassa liitossa. Uudessa liitossa tulee esimerkiksi kohdella kaikkia ihmisiä rakkauden käskyn mukaan sen sijaan, että kohtelisimme toisella tavalla seurakunnan ulkopuolella olevia ihmisiä: Mooseksen lain mukaan ulkopuolisia oli lupa kohdella eri tavalla, esim. 5Moos 14:21, 23:1-4, 2Moos 12:48.unitaari kirjoitti:
Matt 5:17-48 puhuu täsmentävissä kohdissa käytännössä vain kymmenestä käskystä ja rakkauden kaksoiskäskystä, mutta jättää muut Mooseksen lain käskyt joko kokonaan huomiotta tai vähemmälle huomiolle, sillä nuo kohdat voidaan johtaa pelkästään kymmeneen käskyyn ja rakkauden käskyihin, vaikka ne viittaavat myös vannomiseen, rangaistusmääräyksiin ja joihinkin muihin asioihin.
33-37 selittää Herran nimen väärin lausumisen kieltävää käskyä ja pitää vannomista siihen mahdollisesti johtavana asiana. On parempi olla kokonaan vannomatta kuin lausua Herran nimeä turhaan tai tilanteessa, jossa se voi johtaa tai johtaa väärinkäytöksiin.
38-39 selittää rangaistusmääräysten olevan vastoin rakkauden käskyä ja anteeksiantamusta ainakin lakia rikkovaa ajatellen, joka pitäisi tappaa tai jota pitäisi rangaista samalla tavalla, jolla hän on rikkonut lähimmäistään vastaan.
43-48 sanoo, että Mooseksen lain rakkauden käsky 3Moos 19:18 koskee vain oman kansan jäseniä ja siihen liittyneitä muukalaisia, mutta muiden kansojen jäseniä on lain käskyjen mukaan oikeus kohdella eri tavalla ja jopa vihan mukaan (Israelin viholliskansat piti tappaa tai kohdella heitä muutoin nuivasti, 4Moos 25:17, 5Moos 7, 23:1-4). Rakkauden käskyä tulee soveltaa sekä oman kansan jäseniin että niihin pakanoihin, jotka eivät kuulu omaan kansaan tai Herran seurakuntaan uudessa liitossa. Rakkauden käsky kieltää pitämästä vihaa ja maksamasta samalla mitalla toisten pahuutta. Jos joku vahingoittaa sinua tai ei auta sinua hädän tullen, niin sinä et saa maksaa samalla mitalla takaisin: sinun tulee osoittaa rakkautta myös sellaisia kohtaan, jotka ovat kohdelleet sinua nuivasti ja väärämielisesti.
Vanhan liiton rangaistusmääräykset ovat uuden liiton käskyjä ja ohjeita vastaan, joiden mukaan meidän ei ole lupa rangaista Mooseksen lain rikkojia eikä edes esivallan lakeja rikkovia Mooseksen lain käskyjen mukaan. (Room 12:14-13:10) Sen sijaan tulee jättää rangaistus esivallalle, jonka lait ovat ihmisten käskyjä, eivät "Jumalan pyhää lakia". Paavalin ohje syrjäyttää ja kumoaa täten Mooseksen lain rangaistusmääräykset ja sotalait, jotka eivät ole ikinä uuteen liittoon kuuluneetkaan. Seurakunnassa ei ole lupa noudattaa Mooseksen lain rangaistusmääräyksiä ja sotalakeja. Uuden liiton käskyjen ja ohjeiden mukaan tulee antaa syntiä tehneelle aikaa parannukseen ja antaa hänelle anteeksi. Jos joku ei hylkää syntiään, niin hänet on lupa erottaa pyhien yhteydestä, mutta ei tappaa tai rangaista Mooseksen lain käskyjen mukaan. (1Kor 5-6; 2Kor 2)
Uudessa liitossa on osittain eri käskyt ja ohjeet kuin vanhassa liitossa, mistä rangaistusmääräykset ja suhtautuminen Mooseksen lain käskyjen rikkojiin on hyvä esimerkki. Uusi liitto on korvannut ja kumonnut vanhan liiton: vain osa vanhan liiton käskyistä kuuluu uuteen liittoon noudatettavien käskyjen joukkoon ja sen lisäksi on annettu joitakin kokonaan uusia käskyjä ja ohjeita, joita ei ollut vanhassa liitossa. Uudessa liitossa tulee esimerkiksi kohdella kaikkia ihmisiä rakkauden käskyn mukaan sen sijaan, että kohtelisimme toisella tavalla seurakunnan ulkopuolella olevia ihmisiä: Mooseksen lain mukaan ulkopuolisia oli lupa kohdella eri tavalla, esim. 5Moos 14:21, 23:1-4, 2Moos 12:48.Unitaari ei ymmärrä Jeesuksen suoria sanoja, että koko Toorasta ei katoa pieninkään piirto.
Toistat ja hoet samaa mantraa, että uudessa liitossa on voimassa eri käskyt, vaikka Raamatussa missään kohtaa ei sanota niin. Jeremian mukaan uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme (Jer. 31:33) uudessa liitossa on siis voimassa Toora, ei mikään muu lakikokoelma. Missä on se Raamatun profetia, jossa kerrotaan uudesta liitosta, jossa Mooseksen lain käskyt on kumottu?
>> Mooseksen lain mukaan ulkopuolisia oli lupa kohdella eri tavalla <<
Mooseksen laki käskee rakastamaan muukalaisia ja kohtelemaan hyvin jopa vihamiestä. Mooseksen laki on rakkauden laki, Jeesus ei rakkauden lakia keksinyt omasta päästään.Kristitty.net kirjoitti:
Unitaari ei ymmärrä Jeesuksen suoria sanoja, että koko Toorasta ei katoa pieninkään piirto.
Toistat ja hoet samaa mantraa, että uudessa liitossa on voimassa eri käskyt, vaikka Raamatussa missään kohtaa ei sanota niin. Jeremian mukaan uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme (Jer. 31:33) uudessa liitossa on siis voimassa Toora, ei mikään muu lakikokoelma. Missä on se Raamatun profetia, jossa kerrotaan uudesta liitosta, jossa Mooseksen lain käskyt on kumottu?
>> Mooseksen lain mukaan ulkopuolisia oli lupa kohdella eri tavalla <<
Mooseksen laki käskee rakastamaan muukalaisia ja kohtelemaan hyvin jopa vihamiestä. Mooseksen laki on rakkauden laki, Jeesus ei rakkauden lakia keksinyt omasta päästään.Jätät tarkoituksella huomiotta sen, että Mooseksen lain käskyissä käsketään tappaa ja rangaista lakia rikkoneita ja kohtelemaan eri tavalla muita ihmisiä kuin Israelin kansaan kuuluvia ja heihin liittyneitä pakanoita.
Laitoin viitteenä ihan selvät kohdat, joissa näin käsketään tehdä, mutta sinulle niillä kohdilla ei ole merkitystä, koska et tahdo tunnustaa erehtyneesi ja valitset ne käskyt noudatettavaksi, jotka sinulle sopivat: uudesta liitosta rakkauden käskyt ja käskyt, joissa kielletään noudattamasta Mooseksen lain rangaistusmääräyksiä, ja vanhasta liitosta valitset ne käskyt, joita sinun on kohtalaisen helppo noudattaa eli partaasi ja vaatteen tupsuja koskevat käskyt.
Uudessa liitossa elävälle on selvää, mitkä käskyt kuuluvat uuteen liittoon, koska se asia on sanottu selvästi apostolien opetuksessa. Nämä saivat opetuksensa Jumalalta.
Sinä olet velvollinen noudattamaan kaikkia Mooseksen lain käskyjä, koska elät vanhassa liitossa, sillä ne käskyt ovat kaikki voimassa sinua ja sinunkaltaisiasi varten. Uudessa liitossa olevat on vapautettu monista Mooseksen lain käskyistä...Kristitty.net kirjoitti:
Katto se ja e19, -Puhun jakeiden asiayhteydestä. Jae 19 kertoo asiayhteyden.
unitaari kirjoitti:
Jätät tarkoituksella huomiotta sen, että Mooseksen lain käskyissä käsketään tappaa ja rangaista lakia rikkoneita ja kohtelemaan eri tavalla muita ihmisiä kuin Israelin kansaan kuuluvia ja heihin liittyneitä pakanoita.
Laitoin viitteenä ihan selvät kohdat, joissa näin käsketään tehdä, mutta sinulle niillä kohdilla ei ole merkitystä, koska et tahdo tunnustaa erehtyneesi ja valitset ne käskyt noudatettavaksi, jotka sinulle sopivat: uudesta liitosta rakkauden käskyt ja käskyt, joissa kielletään noudattamasta Mooseksen lain rangaistusmääräyksiä, ja vanhasta liitosta valitset ne käskyt, joita sinun on kohtalaisen helppo noudattaa eli partaasi ja vaatteen tupsuja koskevat käskyt.
Uudessa liitossa elävälle on selvää, mitkä käskyt kuuluvat uuteen liittoon, koska se asia on sanottu selvästi apostolien opetuksessa. Nämä saivat opetuksensa Jumalalta.
Sinä olet velvollinen noudattamaan kaikkia Mooseksen lain käskyjä, koska elät vanhassa liitossa, sillä ne käskyt ovat kaikki voimassa sinua ja sinunkaltaisiasi varten. Uudessa liitossa olevat on vapautettu monista Mooseksen lain käskyistä...Mooseksen laissa käsketään rakastaa muukalaisia ja jopa vihamiestä. Jätät tällaiset kohdat Mooseksen laista tarkoitusella humioimatta. Mooseksen laissa ei käsketä tappaa ketä tahansa, ainoastaan vakaviin rikoksiin syyllistyneet. Jumalan tuomio näille synnin tekijöille on täysin oikeudenmukainen. Missään kohtaa Uutta testamenttia ei ole ainuttakaan käskyä, joka kumoaisi ainoatakaan Mooseksen lain käskyä.
Missään kohtaa Raamattua ei ole "selvästi sanottu" mitkä käskyt kuuluvat uuteen liittoon, vaan se vaatii melkoista akrobatiaa. Rakkauden kaksoiskäsky kuuluu, samoin apostolien kokouksessa annetut neljä käskyä, kymmenen käskyä tietenkin mutta ei kuitenkaan sapattikäsky. Melkoista kikkailua.
Jeesus sanoo selvästi, että Toorasta ei katoa pieninkään piirto, mutta näitä jakeita ei ole sinun Raamatussasi, koska joka toinen jae sinun Raamatustasi on jonkun tahon muokkaama.
Sinä hoet samaa mantraa että uudessa liitossa olevat on vapautettu Moosekśen lain käskyistä, vaikka näin ei sanota missään kohtaa Raamattua. Raamatun tärkein profetia uudesta liitosta kertoo, että uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme, uudessa liitossa siis Toora on edelleen voimassa. Missään kohtaa Raamattua ei sanota, että uudessa liitossa laki on kumottu, ei missään kohtaa.jarinhotelli1 kirjoitti:
Katto se ja e19, -Puhun jakeiden asiayhteydestä. Jae 19 kertoo asiayhteyden.
Missään kohtaa asiayhteydessä Jeesus ei puhu sanaakaan kymmenestä käskystä.
unitaari kirjoitti:
Matt 5:17-48 puhuu täsmentävissä kohdissa käytännössä vain kymmenestä käskystä ja rakkauden kaksoiskäskystä, mutta jättää muut Mooseksen lain käskyt joko kokonaan huomiotta tai vähemmälle huomiolle, sillä nuo kohdat voidaan johtaa pelkästään kymmeneen käskyyn ja rakkauden käskyihin, vaikka ne viittaavat myös vannomiseen, rangaistusmääräyksiin ja joihinkin muihin asioihin.
Uudessa liitossa on osittain eri käskyt ja ohjeet kuin vanhassa liitossa, mistä rangaistusmääräykset ja suhtautuminen Mooseksen lain käskyjen rikkojiin on hyvä esimerkki. Uusi liitto on korvannut ja kumonnut vanhan liiton: vain osa vanhan liiton käskyistä kuuluu uuteen liittoon noudatettavien käskyjen joukkoon ja sen lisäksi on annettu joitakin kokonaan uusia käskyjä ja ohjeita, joita ei ollut vanhassa liitossa. Uudessa liitossa tulee esimerkiksi kohdella kaikkia ihmisiä rakkauden käskyn mukaan sen sijaan, että kohtelisimme toisella tavalla seurakunnan ulkopuolella olevia ihmisiä: Mooseksen lain mukaan ulkopuolisia oli lupa kohdella eri tavalla, esim. 5Moos 14:21, 23:1-4, 2Moos 12:48.<< Uusi liitto on korvannut ja kumonnut vanhan liiton: vain osa vanhan liiton käskyistä kuuluu uuteen liittoon noudatettavien käskyjen joukkoon ja sen lisäksi on annettu joitakin kokonaan uusia käskyjä ja ohjeita, joita ei ollut vanhassa liitossa.>>
Ei. Ei. Uusi liitto ei ole korvausteologiaa. Jeshua ei tullut korvaamaan vaan täyttämään kirjoitukset. Siitä johtuen ei enää tarvitse uhrata, mutta uudessa liitossa Pyhä Henki on kirjoittanut lain jokaisen uskovan sydämeen.- Nyky-aika
Yksi_usko kirjoitti:
<< Uusi liitto on korvannut ja kumonnut vanhan liiton: vain osa vanhan liiton käskyistä kuuluu uuteen liittoon noudatettavien käskyjen joukkoon ja sen lisäksi on annettu joitakin kokonaan uusia käskyjä ja ohjeita, joita ei ollut vanhassa liitossa.>>
Ei. Ei. Uusi liitto ei ole korvausteologiaa. Jeshua ei tullut korvaamaan vaan täyttämään kirjoitukset. Siitä johtuen ei enää tarvitse uhrata, mutta uudessa liitossa Pyhä Henki on kirjoittanut lain jokaisen uskovan sydämeen.Toisten sydämeen on kirjoitettu koko Toora ja toisten kymmenen käskyä. Mutta onko se laki sittenkään niiden sydämessä, jotka haukkuvat ja tuomitsevat toisia?
- armonjumala
Jeesus tuli toteuttamaan lain.se on täytetty. Laista on tullut kasvattaja Kristukseen että me näkisimme syntisyytemme ja vajavaisuutemme mutta se ei ole itse tarkoitus. Uskon kautta pelastutaan ja Jumalan Pyhä Henki kasvattaa ja puhdistaa meitä lankeilevia syntisiä ihmisiä ja suojelee paholaisen ansoilta.
- laki.ja.armo
Tuo hokema on helluntaissa IN. Ja siksi siellä on sellaistakin petosta, mistä lehdet kirjoittavat. Vanhimmisto esim. vuosia sitten tieten pyyhki pöytää asiassa, missä olisi pitänyt raamatullisesti pitänyt ottaa vastuu ja kirjoitukset käteen, sekä ojentaa vikaiset.
Siis lukea "lakia", että armo olisi päässyt sijalleen. Muttei tehnyt niin.
Luettiin vain armoa ja synti sai jatkaa tehtävää siihenasti, että petetyt ja sanomalehdet kertoivat tämän armonjulistuksen lopputukoksen.
Siis, lakia ei ole kumottu, sillä on tehtävä ja jos vanha-aatu seurakunnassa jubileeraa, se on tapettava lainkautta, että Uusi Adam- Kristus sydämessä saisi uudestisynnyttää elämäntielle. Siksi tuomio pitäisi lähteä Herran huoneesta, ajasta ja hetkestä riippumatta. Siksi laki on ajan loppuun asti osoittamassa SYNTI.
Mutta, enää ei uhrata eläimiä, ei kyyhkyjä, eikä lampaita, eli se seremoniallinen varjolaki - jonka tehtävä oli Edenistä - Golgatalle asti päätetty olemassaolevaksi ja josta kirjoitukset puhuvat. Siis vanhanliitonkansa oli varjolainkansaa, siihen, että todellinen UHRIkaritsa Valkeutena poistaa varjon ja varjolain, mikä on nyt kumottu. SE siis on pois päiväjärjestyksestä.
Synti - edelleen kirjoitetaan meille tiedoksi, olkoon uskova tai maailmassa elävä.
Se on Jumalan tahdon - rikkomista. Jumalan tahdon, jonka päämäärä on rakkaus.
Sitä jos rikotaan, niin juuri siksi helluntaissakin sen rikkomisen tähden kirjoitetaan ja uutisissa puhutaan.
Ja armosta on turha puhua, jos kumotaan synti - eli kymmenenkäskyn laki.
Kymmenenkäskyn laki - on sama - kuin rakastaa Herraa - ja lähimmäistä.
Jumalalla on aina ollut YKSI kansa ja elämänkirja taivaissa.
Joka kääntyy - kääntyköön SAMANmieliseksi Jumalan tahdon kanssa, koska se on taivaan Valtakunnan Pyhyyden sisältö, jossa eletään armosta iankaikkisesti.
Jumalan laki - se on vanhurskas ja PYHÄ, siis erotettu ja Hengellinen, jossa virheettömyys elää. ja KUKA haluaa elää PYHYYDESSÄ - Herra lupaa Henkensä sydämeen toteuttamaan tätä tienkulun onnistumista. Se on Jumalantyö -meissä.
Eli synti on edelleen syntiä - Jumalan lain rikkomista.
Synnille on sovitus - eli vanhanliitonaikana varjolaki - jossa eläinuhrit esikuvina puhuivat tulevasta valkeudesta.
Eli se KIRKKAUS taivaasta, pelastussuunnitelma Kristuksesta on ennen luomista puhuttu Sanassa ja se Kirkkaus puhui Rististä - sijaisuhrista - ja se oli tämä Ristin ja Edenin välillä varjoa. Ja kun Varjon mukaan toteutettiin Jumalansuunnitelmaa, jos ristiä ja uhrikaritsaa ei olisi tullut, niin vanhanliiton uhraus olisi ollut turhaa.
Mutta, juuri tuo Risti toi Valkeuden, että Jumalan suunnitelma täyttää koko pelastussuunnitelman Kristuksessa ja varjolainkansa ja me Kristuksessa olemme yhtä.
Nyt mennään, mutta ei enää syntiä - laittomuutta tehden. Jumalan Kirkkaus valaiskoon tien ja Henki antakoon voiman, ettei enää syntiä tieten äherretä.
Eli naulata Jeesusta ristiin, siis ihmisentyönä. Ei lehdet kirjoita, ja maailma pilkkaa sen kevyen armon julistajien takia. Kevyt armo - se poistaa Jumalan tahdon, eikä muisteta, että HÄN on PYHÄ.
tämä tie on kilvoituksen ja kaidantien matkaa. On parempi, että jättää maalliset ja taivaalliset humppamusiikit syrjään, sekä kaikki lihalliset muotojumaliset hekumat.
Se on tietona myös minun lihalleni, että Hänen ristinsä toisi mieleeni oman ristinikin.
Oma liha on kuoltava, että saisin elämän ja se onkin Jumalan ihmeellinen työ.
Golgatan risti sen opetti Pyhän Hengen opettamana. - armonjumala
laki.ja.armo kirjoitti:
Tuo hokema on helluntaissa IN. Ja siksi siellä on sellaistakin petosta, mistä lehdet kirjoittavat. Vanhimmisto esim. vuosia sitten tieten pyyhki pöytää asiassa, missä olisi pitänyt raamatullisesti pitänyt ottaa vastuu ja kirjoitukset käteen, sekä ojentaa vikaiset.
Siis lukea "lakia", että armo olisi päässyt sijalleen. Muttei tehnyt niin.
Luettiin vain armoa ja synti sai jatkaa tehtävää siihenasti, että petetyt ja sanomalehdet kertoivat tämän armonjulistuksen lopputukoksen.
Siis, lakia ei ole kumottu, sillä on tehtävä ja jos vanha-aatu seurakunnassa jubileeraa, se on tapettava lainkautta, että Uusi Adam- Kristus sydämessä saisi uudestisynnyttää elämäntielle. Siksi tuomio pitäisi lähteä Herran huoneesta, ajasta ja hetkestä riippumatta. Siksi laki on ajan loppuun asti osoittamassa SYNTI.
Mutta, enää ei uhrata eläimiä, ei kyyhkyjä, eikä lampaita, eli se seremoniallinen varjolaki - jonka tehtävä oli Edenistä - Golgatalle asti päätetty olemassaolevaksi ja josta kirjoitukset puhuvat. Siis vanhanliitonkansa oli varjolainkansaa, siihen, että todellinen UHRIkaritsa Valkeutena poistaa varjon ja varjolain, mikä on nyt kumottu. SE siis on pois päiväjärjestyksestä.
Synti - edelleen kirjoitetaan meille tiedoksi, olkoon uskova tai maailmassa elävä.
Se on Jumalan tahdon - rikkomista. Jumalan tahdon, jonka päämäärä on rakkaus.
Sitä jos rikotaan, niin juuri siksi helluntaissakin sen rikkomisen tähden kirjoitetaan ja uutisissa puhutaan.
Ja armosta on turha puhua, jos kumotaan synti - eli kymmenenkäskyn laki.
Kymmenenkäskyn laki - on sama - kuin rakastaa Herraa - ja lähimmäistä.
Jumalalla on aina ollut YKSI kansa ja elämänkirja taivaissa.
Joka kääntyy - kääntyköön SAMANmieliseksi Jumalan tahdon kanssa, koska se on taivaan Valtakunnan Pyhyyden sisältö, jossa eletään armosta iankaikkisesti.
Jumalan laki - se on vanhurskas ja PYHÄ, siis erotettu ja Hengellinen, jossa virheettömyys elää. ja KUKA haluaa elää PYHYYDESSÄ - Herra lupaa Henkensä sydämeen toteuttamaan tätä tienkulun onnistumista. Se on Jumalantyö -meissä.
Eli synti on edelleen syntiä - Jumalan lain rikkomista.
Synnille on sovitus - eli vanhanliitonaikana varjolaki - jossa eläinuhrit esikuvina puhuivat tulevasta valkeudesta.
Eli se KIRKKAUS taivaasta, pelastussuunnitelma Kristuksesta on ennen luomista puhuttu Sanassa ja se Kirkkaus puhui Rististä - sijaisuhrista - ja se oli tämä Ristin ja Edenin välillä varjoa. Ja kun Varjon mukaan toteutettiin Jumalansuunnitelmaa, jos ristiä ja uhrikaritsaa ei olisi tullut, niin vanhanliiton uhraus olisi ollut turhaa.
Mutta, juuri tuo Risti toi Valkeuden, että Jumalan suunnitelma täyttää koko pelastussuunnitelman Kristuksessa ja varjolainkansa ja me Kristuksessa olemme yhtä.
Nyt mennään, mutta ei enää syntiä - laittomuutta tehden. Jumalan Kirkkaus valaiskoon tien ja Henki antakoon voiman, ettei enää syntiä tieten äherretä.
Eli naulata Jeesusta ristiin, siis ihmisentyönä. Ei lehdet kirjoita, ja maailma pilkkaa sen kevyen armon julistajien takia. Kevyt armo - se poistaa Jumalan tahdon, eikä muisteta, että HÄN on PYHÄ.
tämä tie on kilvoituksen ja kaidantien matkaa. On parempi, että jättää maalliset ja taivaalliset humppamusiikit syrjään, sekä kaikki lihalliset muotojumaliset hekumat.
Se on tietona myös minun lihalleni, että Hänen ristinsä toisi mieleeni oman ristinikin.
Oma liha on kuoltava, että saisin elämän ja se onkin Jumalan ihmeellinen työ.
Golgatan risti sen opetti Pyhän Hengen opettamana.En ole Helluntalainen. mutta et tainnut myöskään ymmärtää lukemaasi.
- Jobinpostia
Matt.5:18 2Kor.5:10
- Uskononhenkeä
Jumalan sana yhtä tiivistä informaatiota kuin geenit, kuinka tiivii ne on pakattu. 1 käsky on levitetty kuin maailmankaikkeus, luonnonvakiot harmoniassa kaikki keskenään, edellytys olemassaololle. "Rakastakaa toisianne kuin Minä olen teitä rakastanut". Sama harmonia, sisältää empatian ja armon. Koherenssi on täydellistä. Laki kuolettaa lihan ja henki tekee eläväksi. Henki on rajaton, laki rajallinen systeemi.
- Kirjakääröt
2Kor.5:10 Biblia (1776). Sillä meidän kaikkein pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että jokainen sais senjälkeen mitä hän ruumissansa tehnyt on, olkoon se hyvä eli paha. Luuk.16:17 Biblia. Pikemmin taivas ja maa hukkuu, kuin rahtukaan laista putoo. Kirjoitetaan: saisi, sen jälkeen, putoaa.
- Voihanvitalis
Ps.89:35 En minä liittoani riko, enkä muuta sitä, mikä on minun huuliltani tähtenyt Hebr.8:13 "on lähellä häviämistään." Siis kaksi, liittoa on päällekkäin. Room.2:13 Room.3:28
- Nyky-aika
Näin on. Jumala ei ole koskaan rikkonut liittojaan. Ihminen on niitä rikkonut ja rikkoo edelleen.
Jeesus sanoo tässä kaksi asiaa, että hän ei tullut kumoamaan Tooraa ja että Toorasta ei katoa pieninkään piirto. Seuraavat jakeet antavat selvästi ymmärtää, että meidän tulee noudattaa Tooraa, sillä niitä jotka rikkovat pienimmänkin käskyn kutsutaan taivaassa pieniksi.
Voit selitellä ja pyöritellä tuota jaetta miten tahdot, mutta fakta pysyy, että kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään piirto. Toora on edelleen voimassa ja pysyy.Vielä kerran - ei, vaan niin monta kertaa, ETTÄ PERILLE MENEE:
1. Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
2. Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
3. Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
4. Niin paljonko olette turhaan kärsineet? - jos se on turhaa ollut.
5. Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta,
6. samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"?
7. Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.
8. Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi".
9. Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
10. Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
11. Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
12. Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä".
13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
14. että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.
15. Veljet, minä puhun ihmisten tavalla. Eihän kukaan voi kumota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisätä.
16. Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: "Ja siemenille", ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi", joka on Kristus.
17. Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.
18. Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta.
19. Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
20. Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.
21. Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.
22. Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
23. Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
24. Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
25. Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
26. Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
27. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
28. Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
29. Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.Saviseutulainen kirjoitti:
Vielä kerran - ei, vaan niin monta kertaa, ETTÄ PERILLE MENEE:
1. Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
2. Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
5. Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta,
6. samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"?
8. Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi".
9. Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
10. Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
11. Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
14. että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.
15. Veljet, minä puhun ihmisten tavalla. Eihän kukaan voi kumota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisätä.
16. Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: "Ja siemenille", ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi", joka on Kristus.
17. Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.
18. Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta.
19. Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
21. Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.
22. Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
23. Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
24. Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
26. Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
27. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
28. Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
29. Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.Ja luku oli siis Gal.3 !
- niinpäniiin
Saviseutulainen kirjoitti:
Vielä kerran - ei, vaan niin monta kertaa, ETTÄ PERILLE MENEE:
29. Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.Tässä Galatalaiskirjeen luvussa Paavali puhuu lakia noudattaville juutalaisille, jotka eivät halua uskoa Jeesukseen Kristukseen. Paavali ei moiti heitä lain noudattamisesta vaan uskon puutteesta. Sen takia laki ei voi yksin vanhurskauttaa ketään, jos ei ole uskoa Jeesukseen Kristukseen. Olla lain alla ei tarkoita lain noudattamista vaan sitä, että uskooko Jeesukseen vai ei. Armo alla oleva uskoo Jeesukseen, mutta jos rikkoo lakia vastaan, ei saa armoa.
Room 6:15: Miten siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme elä lain vaan armon alaisina? Emme toki! 16 Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon.
Mutta sitten on myös niin, että jos on sitä uskoa Jeesukseen, mutta ei halua noudattaa lakia, tuomitaan kadotukseen. Paavali opetti, että ilman lain noudattamista, ei ole vanhurskautta. Lakia rikkovat kristityt, tuomitaan kadotukseen, koska heidän uskonsa ei kelpaa Jumalalle.
Room 2:12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla. 13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia. --- 27 Ulkonaisesti ympärileikkaamaton, joka noudattaa lain käskyjä, on tuomitseva sinut, joka lain kirjaimesta ja ympärileikkauksesta huolimatta rikot lakia.
Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.
Jaak 2: 24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella. 25 Juuri tekojensa ansiosta portto Rahabkin osoittautui vanhurskaaksi, kun otti sanansaattajat luokseen ja auttoi heidät pois toista tietä. 26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja. niinpäniiin kirjoitti:
Tässä Galatalaiskirjeen luvussa Paavali puhuu lakia noudattaville juutalaisille, jotka eivät halua uskoa Jeesukseen Kristukseen. Paavali ei moiti heitä lain noudattamisesta vaan uskon puutteesta. Sen takia laki ei voi yksin vanhurskauttaa ketään, jos ei ole uskoa Jeesukseen Kristukseen. Olla lain alla ei tarkoita lain noudattamista vaan sitä, että uskooko Jeesukseen vai ei. Armo alla oleva uskoo Jeesukseen, mutta jos rikkoo lakia vastaan, ei saa armoa.
Room 6:15: Miten siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme elä lain vaan armon alaisina? Emme toki! 16 Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon.
Mutta sitten on myös niin, että jos on sitä uskoa Jeesukseen, mutta ei halua noudattaa lakia, tuomitaan kadotukseen. Paavali opetti, että ilman lain noudattamista, ei ole vanhurskautta. Lakia rikkovat kristityt, tuomitaan kadotukseen, koska heidän uskonsa ei kelpaa Jumalalle.
Room 2:12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla. 13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia. --- 27 Ulkonaisesti ympärileikkaamaton, joka noudattaa lain käskyjä, on tuomitseva sinut, joka lain kirjaimesta ja ympärileikkauksesta huolimatta rikot lakia.
Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.
Jaak 2: 24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella. 25 Juuri tekojensa ansiosta portto Rahabkin osoittautui vanhurskaaksi, kun otti sanansaattajat luokseen ja auttoi heidät pois toista tietä. 26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella
Joten vanhurskas tekee ja sitten vasta uskoo. Tekonsa jälkeen huomaa hupsis tulinpa tehneeksi, näin ei voi olla
Kun minun on ensin ajateltava ja se ajatuksen jälkeen teen mitä olen ajatellut. Ajatellessani tiedän ja uskon että näin tulen tekemään.
Tekoni osoittaa mihin olen uskonut, mutta mitään en tee ilman ajatusta eli uskoa. USKON pystyväni vastaamaan ja sen JÄLKEEN teen, kirjoitan vastauksen.
Vain sitä pystyy tekemään mihin tekonsa hetkellä uskoo. Eikä voi tehdä mitään eilen eikä huomenna.niinpäniiin kirjoitti:
Tässä Galatalaiskirjeen luvussa Paavali puhuu lakia noudattaville juutalaisille, jotka eivät halua uskoa Jeesukseen Kristukseen. Paavali ei moiti heitä lain noudattamisesta vaan uskon puutteesta. Sen takia laki ei voi yksin vanhurskauttaa ketään, jos ei ole uskoa Jeesukseen Kristukseen. Olla lain alla ei tarkoita lain noudattamista vaan sitä, että uskooko Jeesukseen vai ei. Armo alla oleva uskoo Jeesukseen, mutta jos rikkoo lakia vastaan, ei saa armoa.
Jaak 2: 24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella. 25 Juuri tekojensa ansiosta portto Rahabkin osoittautui vanhurskaaksi, kun otti sanansaattajat luokseen ja auttoi heidät pois toista tietä. 26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.>>Tässä Galatalaiskirjeen luvussa Paavali puhuu lakia noudattaville juutalaisille, jotka eivät halua uskoa Jeesukseen Kristukseen. Paavali ei moiti heitä lain noudattamisesta vaan uskon puutteesta.<<
Vaan ei puhu. Paavali "repii partaansa ja harvoja hiuksiaan" niiden onnettomien tähden, jotka ovat menneet harhaan, tultuaan eksytetyksi takaisin lain alle armon alta.
Tämän olivat saaneet aikaan Paavalin jälkeen tulleet lakia saarnanneet toraistit, jotka painottivat samaa kuin tämän palstankin lainkiivailijat - eli Jeesus on pelastukseksi NIILLE, JOTKA NOUDATTAVAT LAKIA ja uskovat Jeesukseen.
Ellei noudattanut lakia, ei Jeesus voinut olla kenellekään pelastukseksi.
Olihan Jeesus itse sanonut, ettei laista katoa sen yksikään kirjain eikä pieninkään piirto.
NIINKUIN EI KATOAKAAN.
Mutta, kun asia nyt on niin eikä muuksi muutu, että Jeesus Kristus on täyttänyt tuon lain MEIDÄN PUOLESTAMME sen pienintä piirtoakin myöden.
Kenen puolesta?
Niiden, jotka ovat ottaneet Jumalan armosta uskossa vastaan Jeesuksen Kristuksen syntiensä sovittajana ja lunastajanaan, Herranaan ja Vapahtajanaan.
Niiden, jotka ovat saaneet pestä omat saastaiset vaatteensa Karitsan veressä.
Ja tuo laki, jota ei ole kumottu, on johdattanut heidät synnintunnossa Jeesuksen Kristuksen ristin juurelle syntejänsä anteeksi anomaan.
Laki on saanut heidät, kurjan syntisyytensä tajuttuaan, Jumalalta armoa anomaan Jeesuksen Kristuksen nimessä ja veressä. Ja ovat Jumalan armosta saaneet syntinsä anteeksi. USKON KAUTTA JEESUKSEEN KRISTUKSEEN.
USKON KAUTTA.
Gal.3
-
-
MUTTA USKON TULTUA, ME EMME ENÄÄ OLE KASVATTAJAN - LAIN - ALAISIA.Saviseutulainen kirjoitti:
>>Tässä Galatalaiskirjeen luvussa Paavali puhuu lakia noudattaville juutalaisille, jotka eivät halua uskoa Jeesukseen Kristukseen. Paavali ei moiti heitä lain noudattamisesta vaan uskon puutteesta.<<
Vaan ei puhu. Paavali "repii partaansa ja harvoja hiuksiaan" niiden onnettomien tähden, jotka ovat menneet harhaan, tultuaan eksytetyksi takaisin lain alle armon alta.
Tämän olivat saaneet aikaan Paavalin jälkeen tulleet lakia saarnanneet toraistit, jotka painottivat samaa kuin tämän palstankin lainkiivailijat - eli Jeesus on pelastukseksi NIILLE, JOTKA NOUDATTAVAT LAKIA ja uskovat Jeesukseen.
Olihan Jeesus itse sanonut, ettei laista katoa sen yksikään kirjain eikä pieninkään piirto.
NIINKUIN EI KATOAKAAN.
Mutta, kun asia nyt on niin eikä muuksi muutu, että Jeesus Kristus on täyttänyt tuon lain MEIDÄN PUOLESTAMME sen pienintä piirtoakin myöden.
Kenen puolesta?
Niiden, jotka ovat ottaneet Jumalan armosta uskossa vastaan Jeesuksen Kristuksen syntiensä sovittajana ja lunastajanaan, Herranaan ja Vapahtajanaan.
Ja tuo laki, jota ei ole kumottu, on johdattanut heidät synnintunnossa Jeesuksen Kristuksen ristin juurelle syntejänsä anteeksi anomaan.
Laki on saanut heidät, kurjan syntisyytensä tajuttuaan, Jumalalta armoa anomaan Jeesuksen Kristuksen nimessä ja veressä. Ja ovat Jumalan armosta saaneet syntinsä anteeksi. USKON KAUTTA JEESUKSEEN KRISTUKSEEN.
USKON KAUTTA.
Gal.3
-
-
MUTTA USKON TULTUA, ME EMME ENÄÄ OLE KASVATTAJAN - LAIN - ALAISIA.Paavali ei missään kohtaa moiti yhtään ketään lain noudattamisesta. Sinä luet galatalaiskirjettä oppi-isäsi Lutherin lasien läpi.
>>Tässä Galatalaiskirjeen luvussa Paavali puhuu lakia noudattaville juutalaisille, jotka eivät halua uskoa Jeesukseen Kristukseen. Paavali ei moiti heitä lain noudattamisesta vaan uskon puutteesta.<<
NIINKUIN EI KATOAKAAN.
Kenen puolesta?
USKON KAUTTA.
Gal.3
-
-
MUTTA USKON TULTUA, ME EMME ENÄÄ OLE KASVATTAJAN - LAIN - ALAISIA.Miten siis on, kun emme enää ole lain alaisia, saammeko tehdä syntiä ja rikkoa Jumalan pyhää lakia? No emme saa, sanoo Paavali (Room. 6:15).
NIINKUIN EI KATOAKAAN.
Kenen puolesta?
USKON KAUTTA.
Gal.3
-
-
MUTTA USKON TULTUA, ME EMME ENÄÄ OLE KASVATTAJAN - LAIN - ALAISIA.Suosittelen sinulle lämpimästä messiaanisen juutalaisen, Michael L. Brownin kirjaa: Mitä on armo? Liioitellun armonsanoman vaarat. Tässä kirjassa hän käsittelee armoa hyvin monipuolisesti. Kirja on erinomainen varsinkin luterilaisille, jolla armo-käsite on lähtenyt vähän lapasesta.
- Gredinta
Jotkut yrittävät selittää kreikkalaista tekstiä heprealaisen käännöksen avulla. Toiset taas tekevät mieleisensä käännöksen.
Jeesus puhuu siitä että fariseusten usko ei riitä edes taivasten valtakuntaan pääsyyn, siis sinne mihin pääsee jopa lain käskyn purkaja pienimmäksi.
Laki ja Profeetat tarkoitti silloista raamattua, jota Jeesus tuli toteuttamaan, kaikki tulee täyttymään viimeistä piirtoa myöten ennenkuin taivaat ja maa katoaa (kreikkalaisen alkutekstin ajatus)
Sitten Jeesus puhuu nimenomaan kymmenestä käskystä , ja lisäksi moittii ulkokultaisuudesta ja hurskautensa esittelystä. Tämä on nuhde toraisteille.
Vannomisesta Jeesus sanoo päinvastoin kuin toora, jossa kehoitetaan vannomaan.
Miksi siis nykyajan toraistit, jotka eivät omalla vanhurskaudellaan edes pääse sisälle taivasten valtakuntaan sen paremmin kuin Jeesuksen ajan fariseukset, olisivat muille opettajia? Ei kai sokea voi sokeaa taluttaa? Kumpikin putoaa kuoppaan.
"Älkää siis heistä välittäkö!"- niinpäniiiin
Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo. Totta. Jeesus ei näiden Matteuksen evankeliumin sanojen mukaan sanonut sitä, että fariseukset olisivat vanhurskaita tai että he pääsisivät sisälle taivasten valtakuntaan.
Matteuksen evankeliumi:
5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
5:20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
Jeesus sanoi, että vanhan liiton opetukset ja profetiat täyttyvät ja kehotti opetuslapsia olemaan vanhurskaampia kuin fariseukset, jotka kyllä noudattivat tarkoin Mooseksen lain pienimpiä käskyjä, mutta rikkoivat rakkauden käskyjä vastaan ja ymmärsivät väärin sen, mikä laissa oli tärkeintä.
Matteuksen evankeliumi:
23:23 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista, mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden! Näitä tulisi noudattaa, eikä noitakaan sikseen jättää.
Luukkaan evankeliumi:
11:42 Mutta voi teitä, te fariseukset, kun te annatte kymmenykset mintuista ja ruuduista ja kaikenlaisista vihanneksista, mutta sivuutatte oikeuden ja Jumalan rakkauden! Näitä olisi tullut noudattaa eikä noitakaan laiminlyödä.
Kymmenykset kuuluivat tietysti vanhan liiton säädöksiin, joiden alla Jeesus vielä eli, mutta uudessa liitossa noudatetaan vain niitä käskyjä, jotka herra antoi sitä varten ylösnousemuksensa jälkeen ja siinä liitossa esimerkiksi Kristuksen uhri on korvannut vanhan liiton pappeuden, temppelipalveluksen ja uhrit sekä tuonut ehtoollisen vieton uutena käskynä, jota ei vanhassa tunnettu. (1Kor 11:17-34; Matt 26:26-28)
Kaikki toraistit eivät kuulemani mukaan noudata ehtoollisen käskyä, vaikka se kuuluu selvästi uuden liiton tooraan. Hyvä, että noudattavat sentään rangaistusmääräykset kieltävää käskyä ja rikkovat siten Mooseksen lain niitä koskevia käskyjä vastaan. (Room 12:14-13:10) He valitsevat siis uudesta liitosta itselleen ne käskyt, jotka miellyttävät ja vanhasta liitosta ne, joita on helppo noudattaa kuten Raamatun lausekotelot, tupsut ja parran - nuo fariseusten ulkoiset merkit.
Uudessa liitossa monet käskyt ovat sisäisesti meissä tunnistettavalla tavalla ja rakkauden kaksoiskäsky on niistä suurin ja vain neljä Mooseksen lain liiton kirjan käskyä on niiden ja kymmenen käskyn lisäksi annettu meille "kevyeksi kuormaksi" uskon lisäksi. (2Kor 3; Hebr 8:8-12; Hebr 10:1-24; 5Moos 6:4-9; Joh 13:34-35; 1Joh 3:11-5:5; 1Tess 4:1-12; Gal 5:12-6:2; Jaak 2:8-11; Room 13:10)unitaari kirjoitti:
Totta. Jeesus ei näiden Matteuksen evankeliumin sanojen mukaan sanonut sitä, että fariseukset olisivat vanhurskaita tai että he pääsisivät sisälle taivasten valtakuntaan.
Matteuksen evankeliumi:
5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
5:20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
Jeesus sanoi, että vanhan liiton opetukset ja profetiat täyttyvät ja kehotti opetuslapsia olemaan vanhurskaampia kuin fariseukset, jotka kyllä noudattivat tarkoin Mooseksen lain pienimpiä käskyjä, mutta rikkoivat rakkauden käskyjä vastaan ja ymmärsivät väärin sen, mikä laissa oli tärkeintä.
Matteuksen evankeliumi:
23:23 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista, mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden! Näitä tulisi noudattaa, eikä noitakaan sikseen jättää.
Luukkaan evankeliumi:
11:42 Mutta voi teitä, te fariseukset, kun te annatte kymmenykset mintuista ja ruuduista ja kaikenlaisista vihanneksista, mutta sivuutatte oikeuden ja Jumalan rakkauden! Näitä olisi tullut noudattaa eikä noitakaan laiminlyödä.
Kymmenykset kuuluivat tietysti vanhan liiton säädöksiin, joiden alla Jeesus vielä eli, mutta uudessa liitossa noudatetaan vain niitä käskyjä, jotka herra antoi sitä varten ylösnousemuksensa jälkeen ja siinä liitossa esimerkiksi Kristuksen uhri on korvannut vanhan liiton pappeuden, temppelipalveluksen ja uhrit sekä tuonut ehtoollisen vieton uutena käskynä, jota ei vanhassa tunnettu. (1Kor 11:17-34; Matt 26:26-28)
Kaikki toraistit eivät kuulemani mukaan noudata ehtoollisen käskyä, vaikka se kuuluu selvästi uuden liiton tooraan. Hyvä, että noudattavat sentään rangaistusmääräykset kieltävää käskyä ja rikkovat siten Mooseksen lain niitä koskevia käskyjä vastaan. (Room 12:14-13:10) He valitsevat siis uudesta liitosta itselleen ne käskyt, jotka miellyttävät ja vanhasta liitosta ne, joita on helppo noudattaa kuten Raamatun lausekotelot, tupsut ja parran - nuo fariseusten ulkoiset merkit.
Uudessa liitossa monet käskyt ovat sisäisesti meissä tunnistettavalla tavalla ja rakkauden kaksoiskäsky on niistä suurin ja vain neljä Mooseksen lain liiton kirjan käskyä on niiden ja kymmenen käskyn lisäksi annettu meille "kevyeksi kuormaksi" uskon lisäksi. (2Kor 3; Hebr 8:8-12; Hebr 10:1-24; 5Moos 6:4-9; Joh 13:34-35; 1Joh 3:11-5:5; 1Tess 4:1-12; Gal 5:12-6:2; Jaak 2:8-11; Room 13:10)Apt 15 ja Hebr 7-10 kertovat näistä asioista lisää, samoin Room 10, 14, Gal 2-6, Fil 3 ja Kol 2-3. Ja miksei myös tämä kohta:
Hebrealaiskirje:
13:9 Älkää antako monenlaisten ja vieraiden oppien itseänne vietellä; sillä on hyvä, että sydän saa vahvistusta armosta eikä ruuista, joista ne, jotka niitä menoja ovat noudattaneet, eivät ole mitään hyötyneet.
Kristuksen uhri on korvannut vanhan liiton uhrit, uuden liiton pappeus leeviläisen pappeuden ja uskovan ruumis vanhan liiton pyhäkön/temppelin. Usko on korvannut lain teot vanhurskauden tuovana asiana, sillä vanhassa liitossa tultiin vanhurskaaksi noudattamalla lain käskyjä koskien mainittuja asioita, mutta uudessa liitossa saadaan synnit anteeksi uskomalla herraan Jeesukseen kristukseen evankeliumin opettamalla tavalla ja niin tullaan vanhurskaaksi, ja suun tunnustuksella pelastutaan.
Näin ollen Kristus ja Mooses sekä evankeliumi ja laki on esitetty Ut:ssa toistensa vaihtoehtoina. Ne sulkevat toinen toisensa pois sen sijaan, että täydentäisivät toisiaan ja uusi olisi vanhan liiton täydellistyminen tai parempi versio. Uuden liiton armon henki kasvattaa meitä Kristuksen ja Jumalan tuntemisen kautta pois vanhasta liitosta ja sen tarpeettomiksi käyneistä ja kumotuista käskyistä sen sijaan, että opettaisi noudattamaan niitä. On Kristuksen uhrin halpana pitämistä turvata vanhan liiton käskyihin sen sijaan, että uskottaisiin Jeesuksen kristuksen evankeliumi ja noudatettaisiin vain uuteen liittoon annettuja käskyjä ja ohjeita.
Jos Kristuksen uhri riittää, niin miksi pitäisi uhrata yhä vielä ja palata niihin liittyviin käskyihin ja muotomenoihin? Jos joku tekee sellaista, niin hän tallaa jalkoihinsa Jumalan pojan, pitää epäpyhänä liiton veren, jossa meidät on pyhitetty eli erotettu Jumalalle uuden liiton Jumalan kansaksi ja papeiksi, ja pilkkaa armon henkeä, minkä asian voi kuitenkin saada anteeksi, kun ei jää vanhaan liittoon vaan siirtyy uskon kautta uuteen ja pysyy siinä vahvana loppuun asti. (Hebr 10; 5:12-6:20) Uudessa liitossa ei tarvitse noudattaa juutalaisia juhlia ja muita vanhentuneita käskyjä, jotka ovat joko esikuvallisia pelastushistoriasta, Kristuksesta tai uuden liiton todellisuudesta tai sitten ne on annettu vain vanhaan liittoon Israelia varten.
Mooseksen lain vanhentuneiden ja tarpeettomiksi käyneiden käskyjen noudattaminen ei ketään pelasta, mutta jokaiselle lienee jo selvää, minkä takia toraisti pyrkii ne kaikki pitämään - pelastuakseen sen ansiosta, että ei riko niitä esikuvallisia käskyjä tai pienimpiä käskyjä, joiden joukkkoon ulkoiseen lihan puhtauteen ja näennäiseen hurskauteen tähtäävät käskyt kuuluvat em. viitteiden ja aiemman viestini mukaan, jossa mainitsin erikseen käskyt koskien partaa, vaatteiden tupsuja ja Raamatunlausekoteloja. Kyllähän ne saavat toraistin näyttämään lainkuuliaiselta ja hurskaalta hänen omasta mielestään, mutta nykyään nämä rakkauden käskyjen rikkojat eivät enää ketään uuden liiton Jumalan kansassa toivottavasti hämää.
Toraistille koko Mooseksen laki on edelleen voimassa, niin että hän on velvollinen noudattamaan kaikkia sen käskyjä, mutta ei hän sitä tee. Hän valikoi itselleen mieluisimmat käskyt uudesta liitosta ja vanhasta hän noudattaa niitä, joita on helpointa noudattaa kuten Raamatunlausekotelot, vaatteen tupsut ja partaa koskevat käskyt. Pidän hyvin mahdollisena, että toraisti on myös patologinen ja paatunut valehtelija. Tuskinpa hän noudattaa rituaaliseen lihan puhtauteen liittyviä käskyjä pesuista, jos saastuu verestä, siemensyöksystä tai kuolleesta. Eikö sellaisen pitäisi pysyä erossa muista ihmisistä, jotta ei saastuta heitä, mutta arvelen toraistin kulkevan muiden ihmisten joukossa ja koskevan heitä, mikä on "syntiä" ja "rikkomus Jumalan pyhää lakia vastaan" heidän omien sanojensa mukaan.
Uudessa liitossa "Jumalan pyhä, vanhurskas ja hyvä laki" ovat vain ne valitut käskyt, jotka on meille annettu: rakkauden kaksoiskäsky, kymmenen käskyä (sapatti soveltuvin osin ilman rangaistusmääräyksiä ja lupana tehdä sapattina hyvää palkkatyön ja kotiaskareiden kautta) ja ne neljä muuta käskyä liiton kirjasta, joista tärkein on haureuden kieltävä käsky. (Apt 15, 1Joh 2:1-5:5, jne.)<<Miksi siis nykyajan toraistit, jotka eivät omalla vanhurskaudellaan edes pääse sisälle taivasten valtakuntaan sen paremmin kuin Jeesuksen ajan faris...>>
Jos tarkoitata "toraistilla" Jeesus - Jeshuaan uskovaa Tooraa rakastavaa uskovaista, niin tuskinpa nämä "toraistit" yrittävät omalla vanhurskaudella päästäkään taivaaseen. He uskovat Jeesukseen (usko siis vanhurskauttaa) ja haluavat tehdä rakkaudesta Jumalaan kaikessa Jumalan tahdon.- sevennystä
unitaari kirjoitti:
Apt 15 ja Hebr 7-10 kertovat näistä asioista lisää, samoin Room 10, 14, Gal 2-6, Fil 3 ja Kol 2-3. Ja miksei myös tämä kohta:
Hebrealaiskirje:
13:9 Älkää antako monenlaisten ja vieraiden oppien itseänne vietellä; sillä on hyvä, että sydän saa vahvistusta armosta eikä ruuista, joista ne, jotka niitä menoja ovat noudattaneet, eivät ole mitään hyötyneet.
Kristuksen uhri on korvannut vanhan liiton uhrit, uuden liiton pappeus leeviläisen pappeuden ja uskovan ruumis vanhan liiton pyhäkön/temppelin. Usko on korvannut lain teot vanhurskauden tuovana asiana, sillä vanhassa liitossa tultiin vanhurskaaksi noudattamalla lain käskyjä koskien mainittuja asioita, mutta uudessa liitossa saadaan synnit anteeksi uskomalla herraan Jeesukseen kristukseen evankeliumin opettamalla tavalla ja niin tullaan vanhurskaaksi, ja suun tunnustuksella pelastutaan.
Näin ollen Kristus ja Mooses sekä evankeliumi ja laki on esitetty Ut:ssa toistensa vaihtoehtoina. Ne sulkevat toinen toisensa pois sen sijaan, että täydentäisivät toisiaan ja uusi olisi vanhan liiton täydellistyminen tai parempi versio. Uuden liiton armon henki kasvattaa meitä Kristuksen ja Jumalan tuntemisen kautta pois vanhasta liitosta ja sen tarpeettomiksi käyneistä ja kumotuista käskyistä sen sijaan, että opettaisi noudattamaan niitä. On Kristuksen uhrin halpana pitämistä turvata vanhan liiton käskyihin sen sijaan, että uskottaisiin Jeesuksen kristuksen evankeliumi ja noudatettaisiin vain uuteen liittoon annettuja käskyjä ja ohjeita.
Jos Kristuksen uhri riittää, niin miksi pitäisi uhrata yhä vielä ja palata niihin liittyviin käskyihin ja muotomenoihin? Jos joku tekee sellaista, niin hän tallaa jalkoihinsa Jumalan pojan, pitää epäpyhänä liiton veren, jossa meidät on pyhitetty eli erotettu Jumalalle uuden liiton Jumalan kansaksi ja papeiksi, ja pilkkaa armon henkeä, minkä asian voi kuitenkin saada anteeksi, kun ei jää vanhaan liittoon vaan siirtyy uskon kautta uuteen ja pysyy siinä vahvana loppuun asti. (Hebr 10; 5:12-6:20) Uudessa liitossa ei tarvitse noudattaa juutalaisia juhlia ja muita vanhentuneita käskyjä, jotka ovat joko esikuvallisia pelastushistoriasta, Kristuksesta tai uuden liiton todellisuudesta tai sitten ne on annettu vain vanhaan liittoon Israelia varten.
Mooseksen lain vanhentuneiden ja tarpeettomiksi käyneiden käskyjen noudattaminen ei ketään pelasta, mutta jokaiselle lienee jo selvää, minkä takia toraisti pyrkii ne kaikki pitämään - pelastuakseen sen ansiosta, että ei riko niitä esikuvallisia käskyjä tai pienimpiä käskyjä, joiden joukkkoon ulkoiseen lihan puhtauteen ja näennäiseen hurskauteen tähtäävät käskyt kuuluvat em. viitteiden ja aiemman viestini mukaan, jossa mainitsin erikseen käskyt koskien partaa, vaatteiden tupsuja ja Raamatunlausekoteloja. Kyllähän ne saavat toraistin näyttämään lainkuuliaiselta ja hurskaalta hänen omasta mielestään, mutta nykyään nämä rakkauden käskyjen rikkojat eivät enää ketään uuden liiton Jumalan kansassa toivottavasti hämää.
Toraistille koko Mooseksen laki on edelleen voimassa, niin että hän on velvollinen noudattamaan kaikkia sen käskyjä, mutta ei hän sitä tee. Hän valikoi itselleen mieluisimmat käskyt uudesta liitosta ja vanhasta hän noudattaa niitä, joita on helpointa noudattaa kuten Raamatunlausekotelot, vaatteen tupsut ja partaa koskevat käskyt. Pidän hyvin mahdollisena, että toraisti on myös patologinen ja paatunut valehtelija. Tuskinpa hän noudattaa rituaaliseen lihan puhtauteen liittyviä käskyjä pesuista, jos saastuu verestä, siemensyöksystä tai kuolleesta. Eikö sellaisen pitäisi pysyä erossa muista ihmisistä, jotta ei saastuta heitä, mutta arvelen toraistin kulkevan muiden ihmisten joukossa ja koskevan heitä, mikä on "syntiä" ja "rikkomus Jumalan pyhää lakia vastaan" heidän omien sanojensa mukaan.
Uudessa liitossa "Jumalan pyhä, vanhurskas ja hyvä laki" ovat vain ne valitut käskyt, jotka on meille annettu: rakkauden kaksoiskäsky, kymmenen käskyä (sapatti soveltuvin osin ilman rangaistusmääräyksiä ja lupana tehdä sapattina hyvää palkkatyön ja kotiaskareiden kautta) ja ne neljä muuta käskyä liiton kirjasta, joista tärkein on haureuden kieltävä käsky. (Apt 15, 1Joh 2:1-5:5, jne.)Vanhassa liitossa ei pelastuneita ole yhtäkään, jos he lakia noudattamalla ansaitsevat pelastuksen. Eli kaikki vanhanliiton ihmiset ovat tuon sinun käsitysteoriasi mukaan kadotettuja, niin Mooses, Daavid ym miljoonat ihmiset.
Sanot, että usko on korvannut lain teot?
Usko ei ole korvausta lain teoista. Laki ei tee mitään; hyvää eikä pahaa.
Sanot, että armo kasvattaa pois vanhasta liitosta?
Armo ei ole kasvattajana pois vanhasta liitosta. Armon ja uskon kautta on pelastus mahdollista.
Ymmärrä, että armo on ollut alusta lähtien, heti syntiinlankeemuksesta lähtien saatavilla. Ensin lupauksen muodossa, sitten vertauskuvallisesti uhritoimitusten muodossa ja lopuksi täydellisestä sovituksesta.
Eli kaikki ihmiset kaikkina aikoina pelastuvat armon ja uskon kautta.
Uhritoimituksia ei enää tarvita, kun on tullut täydellinen uhri.
Synti on kaikille ihmisille synti, jotka tekevät syntiä, eli rikkovat Jumalan pyhää lakaia vastaan. Alusta loppuun asti. Jeesus on kaikkien ihmisten pelastaja alusta loppuun asti, eli armon ja uskon varassa olevien.
- vastaalkajat
Ei Jeesus voinut puhua uudesta liitosta eikä hänen opetuslapsensa olleet uuden liiton uskossa, koska Jeesus ei ollut vielä kuollut ristillä. Jeesus vastusti juutalaisten lakihenkisyyttä, sitä että lakia kyllä oltiin pilkuntarkasti noudattamassa, mutta lähimmäisenrakkautta ei juurikaan ollut. Mutta ei hän voinut julistaa uuden liiton uskoa, että sovittakaa itseni minun vereni kautta ja täyttykää Pyhällä Hengellä. Vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen apostolit tekivät sitä.
Mutta aika outoa jos meidän pitää kitistä laista. Todella outoa.
"Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan,
oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta" Heb.6 :1,2
Jos kerran parannus kuolleista töistä, usko Jumalaan, oppi kasteista, kätten päällepanemista sekä muista ovat Kristuksen opin alkeita ja maitoa eikä vahvaa ruokaa.
Ja me onnettomat kinastelemme vielä niidenkin alapuolella olevista asioista. Eli olemme todella lähtökuopissa uskonelämässä.Niin, toraisti ei ole vielä siirtynyt uuteen liittoon ja yrittää saada uuteen liittoon tulleita palaamaan takaisin vanhaan liittoon, joten toraisti ei ole vielä edes lähtökuopissa Jeesus-tiellä vaan tallustelee stadionin porttien ulkopuolella, josko ehkä voisi päästä muurin yli kiipeämällä sisälle ja mukaan kilpailuun. Ei se kuitenkaan onnistu, sillä stadionin muurit ovat liian korkeat ja vain avoimesta portista pääsee sisälle, mutta se ei tuota heille itselleen kunniaa, mistä syystä he valitsevat jatkuvan muurin seinillä kiipeilyn: se näyttää hienolta ja tekee heistä sankareita - jos sattuisivat yli pääsemään, mutta kun eivät pääse, niin huonostihan heidän lopulta käy.
Jumala tahtoisi, että toraisti tunnustaisi rikkovansa jatkuvasti Jumalan pyhää, vanhurskasta ja hyvää lakia vastaan sen sijaan, että valehtelisi vastoin totuutta sitä noudattavansa. Miten sellainen voi noudattaa Jumalan lakia, joka rikkoo jatkuvasti rakkauden suurinta käskyä vastaan ja valehtelee? Ei syntinsä kieltäjä ja se, joka rikkomuksensa salaa, saa armoa vaan se saa armon, joka ne tunnustaa ja hylkää. Jos sinun vanhurskautesi ei ole paljon suurempaa kuin fariseusten vanhurskaus, niin et pääse sisälle taivasten valtakuntaan ja Mooses on tuomitseva sinut: se laki käskyineen, johon olet pannut toivosi, vaikka rikot niitä vastaan.
Jos uskoisit evankeliumin sanan mukaan herraan Jeesukseen kristukseen, niin saisit syntisi anteeksi ja luvatun pyhän hengen, joka opettaisi sinulle uuden liiton todellisuutta ja johtaisi vanhan liiton raskaasta kuormasta vapautumiseen. Uuden liiton Jumalan käskyt ja ohjeet ovat kevyt kuorma ja ne on kirjoitettu pyhän hengen kautta opetuksena sydämiimme, mutta Mooseksen lain kaikkia pikkutarkkoja ja tarpeettomaksi käyneitä vanhan liiton käskyjä ei sydämeemme ole kirjoitettu.unitaari kirjoitti:
Niin, toraisti ei ole vielä siirtynyt uuteen liittoon ja yrittää saada uuteen liittoon tulleita palaamaan takaisin vanhaan liittoon, joten toraisti ei ole vielä edes lähtökuopissa Jeesus-tiellä vaan tallustelee stadionin porttien ulkopuolella, josko ehkä voisi päästä muurin yli kiipeämällä sisälle ja mukaan kilpailuun. Ei se kuitenkaan onnistu, sillä stadionin muurit ovat liian korkeat ja vain avoimesta portista pääsee sisälle, mutta se ei tuota heille itselleen kunniaa, mistä syystä he valitsevat jatkuvan muurin seinillä kiipeilyn: se näyttää hienolta ja tekee heistä sankareita - jos sattuisivat yli pääsemään, mutta kun eivät pääse, niin huonostihan heidän lopulta käy.
Jumala tahtoisi, että toraisti tunnustaisi rikkovansa jatkuvasti Jumalan pyhää, vanhurskasta ja hyvää lakia vastaan sen sijaan, että valehtelisi vastoin totuutta sitä noudattavansa. Miten sellainen voi noudattaa Jumalan lakia, joka rikkoo jatkuvasti rakkauden suurinta käskyä vastaan ja valehtelee? Ei syntinsä kieltäjä ja se, joka rikkomuksensa salaa, saa armoa vaan se saa armon, joka ne tunnustaa ja hylkää. Jos sinun vanhurskautesi ei ole paljon suurempaa kuin fariseusten vanhurskaus, niin et pääse sisälle taivasten valtakuntaan ja Mooses on tuomitseva sinut: se laki käskyineen, johon olet pannut toivosi, vaikka rikot niitä vastaan.
Jos uskoisit evankeliumin sanan mukaan herraan Jeesukseen kristukseen, niin saisit syntisi anteeksi ja luvatun pyhän hengen, joka opettaisi sinulle uuden liiton todellisuutta ja johtaisi vanhan liiton raskaasta kuormasta vapautumiseen. Uuden liiton Jumalan käskyt ja ohjeet ovat kevyt kuorma ja ne on kirjoitettu pyhän hengen kautta opetuksena sydämiimme, mutta Mooseksen lain kaikkia pikkutarkkoja ja tarpeettomaksi käyneitä vanhan liiton käskyjä ei sydämeemme ole kirjoitettu.<<Jos uskoisit evankeliumin sanan mukaan herraan Jeesukseen kristukseen, niin saisit syntisi anteeksi ja luvatun pyhän hengen, joka opettaisi sinulle uuden liiton todellisuutta ja johtaisi vanhan liiton raskaasta kuormasta vapautumiseen. Uuden liiton Jumalan käskyt ja ohjeet ovat kevyt kuorma ja ne on kirjoitettu pyhän hengen kautta opetuksena sydämiimme, mutta Mooseksen lain kaikkia pikkutarkkoja ja tarpeettomaksi käyneitä vanhan liiton käskyjä ei sydämeemme ole kirjoitettu. >>
Vanhan ja uuden liiton käskyt ovat kyllä samat. Siitä ei päästä mihinkään. Mutta niin tarkasti kuin fariseukset noudattivat omia Talmudin sääntöjään ei todellakaan pitänyt noudattaa vanhan liitonkaan aikaan. Heillä oli valtava määrä omia käskyjään, joilla he rasittivat kansaa. Jeesus näytti, että mitä piti noudattaa. Hän ei rikkonut Tooran käskyjä, mutta ei noudattanut fariseusten Talmudin käskyjä.
- trilanius
Se hyvä puoli lakihenkisyydessä on, että me joudumme ehkä hetken miettimään omaa vaellustamme. Jos olemme epävarmoja heidän juttujensa edessä, emme löydä uskollemme perusteita Raamatusta, niin se ei tarkoita sitä, että lakihenkiset olisi oikeassa, vaan emme ole rakentaneet uskoamme sille vahvalle pohjalle mille pitäisi. Niin voi käydä vaikkei olisi lakihenkinen.
Uskovan tulisi pystyä lukemaan Raamattua kokonaisvaltaisesti. Ei rakastua joihinkin jakeisiin, jotka sopivat oppiin ja kummastella muita kohtia miten ovat oikein käännetty. Tuntuisi oudolta, jos Jumala olisi tehnyt uskon sellaiseksi että kun oikeaa käännöstä satut lukemaan, niin olet oikealla uskon tiellä ja muutoin eksyt.
Ja uskovina meidän tulee aina rakastaa lähimmäisiä kuten sana sanoo ettei vain niitä, jotka hyvää tekevät, mikä palkka siitä on tuleva ja niin me rakastamme lakihenkisiä, eivätkä he ole meidän vihollisia tai ole heille millään tavalla tuhouksissamme. Vaikka emme annakaan heille periksi kuten ei Paavalikaan, vaan sanoi heitä kuohitsijoiksi.
Toisaalta lakihenkiset voivat olla monessa asiassa oikeassa ja jotkut heidän tuomionsa voivat sattua oikein kun he arvostelevat erilaisia hengellisiä ilmiötä. Ei Raamattukaan sano että kaikki hengellinen on oikein, eivät kaikki ketkä ovat olevinaan Pyhässä Hengessä ole sitä, vaan aivan varmasti myös siinä joukossa on eksyttäjiä.
Mutta aina kun uskosta kertominen on enemmän muiden moittimista, vikojen löytämistä, niin hyvin helposti ollaan väärällä tiellä eikä julisteta vain sitä Kristusta mitä Paavali. Hän inhosi opillisia väittelyjä ja piti niitä lihan tekoina. Aivan saman arvoisena kuin syntielämän harjoittaminen.- tosiaankin
Aivan niin!
- vainhenkivapauttaa
Kun on kyse lakihenkisyydestä, ei ole kivitaulun käskyjä ilman omia perinnäissääntöjä. Jos esim. kiihkoilee sapatin vuoksi, niin lopulta hän joutuu itse määrittelemään miten sen viettämisestä tulee laki. Mitä silloin voi tehdä, milloin se alkaa, milloin päättyy kun siitä ei ole määritelmää kivitaulussa. Tai jos ei ole omia perinnäissääntöjä, sen voi sitten viettää aivan kuten haluaa.
Näin on hyvin monen muunkin käskyn kanssa. Kunnioita isääsi ja äitiäsi käskee kivitaulu. Mutta jos en itse määrittele itselleni perinnäissääntöjä miten sen oikein teen, niin voin kunnioitella isää ja äitiä vähän miten haluan.
Näin lakihenkisyys on aina ansassa omien perinnäissääntöjensä kanssa kuten fariseukset Jeesuksen aikaan. Se ei tarjoa ihmiselle mitään muuta kuin sielullista tuskaa, epätoivosta uskonnollisuutta ja vähäisen lohdun saa toisten tuomitsemisesta.
Kaiken lisäksi Raamatun lukemisesta tulee tavattoman ikävää kun siellä taistellaan lakihenkisyyttä vastaan sekä korostetaan vaeltamista hengessä ja rakkaudessa. Uskonelämästä tulee vain opillista kitinää, väittelyä mistä pöyhkeydestä Raamattu varoittaa sekä ei pidä siitä, että ihminen on sanakiistojen kipeä.
Kyllä käskyjä on Raamatussa.
Rakkaat ystävät! Käsky, jonka teille kirjoitan, ei ole uusi. Se on se vanha käsky, joka teillä on ollut alusta alkaen, se sana, jonka te olette kuulleet. Ja kuitenkin käsky, jonka teille kirjoitan, on uusi: nyt se on toteutunut hänessä ja teissä, sillä pimeys hälvenee ja tosi valo loistaa jo. Joka väittää olevansa valossa mutta vihaa veljeään, on yhä pimeydessä. Joka rakastaa veljeään, pysyy valossa, eikä hänessä ole mitään, mikä veisi lankeemukseen. Mutta se, joka vihaa veljeään, on pimeydessä. Hän vaeltaa pimeässä eikä tiedä, minne on menossa, sillä pimeys on sokaissut hänen silmänsä. 1. John. 2: 7:11
Jos ihminen yrittäisi elää tämän mukaan, epätoivoisesti rakastaa ihmisiä ja kun se ei ole luonnolliselle ihmiselle luontevaa, teeskentelisi että kylläpä on rakkaita veljiä ja siskoja, niin ei tuo sana mitään hyödyttäisi eikä kävisi toteen.
Sana on kirjoitettu siksi, että siitä näemme, ketkä vaeltavat Jumalan Pyhässä Hengessä. Ei sen vuoksi tarvitse kenenkään kilvoitella tai kiivailla. Jumalan Henki antaa rakkauden lahjan, joka ei kohdistu vain niihin "kivoihin" ihmisiin, vaan aivan kaikkiin. Siihen päästäkseen ei tarvitse kilvoitella, vaan mennä Jumalan eteen nöyränä ja rukoilevana, että saisi rakkauden armolahjan elää Jumala mielen mukaan. Siihen ei liity mitään toisten syyttelyä tuo sanan mukaan eikä väittelyä, vaan nöyrää palvelua ja Jumalan armotaloutta. Uskoa, joka näkyy oikeasti arkielämässä ja joka muuttaa ihmisen lihallista sielua. vainhenkivapauttaa kirjoitti:
Kun on kyse lakihenkisyydestä, ei ole kivitaulun käskyjä ilman omia perinnäissääntöjä. Jos esim. kiihkoilee sapatin vuoksi, niin lopulta hän joutuu itse määrittelemään miten sen viettämisestä tulee laki. Mitä silloin voi tehdä, milloin se alkaa, milloin päättyy kun siitä ei ole määritelmää kivitaulussa. Tai jos ei ole omia perinnäissääntöjä, sen voi sitten viettää aivan kuten haluaa.
Näin on hyvin monen muunkin käskyn kanssa. Kunnioita isääsi ja äitiäsi käskee kivitaulu. Mutta jos en itse määrittele itselleni perinnäissääntöjä miten sen oikein teen, niin voin kunnioitella isää ja äitiä vähän miten haluan.
Näin lakihenkisyys on aina ansassa omien perinnäissääntöjensä kanssa kuten fariseukset Jeesuksen aikaan. Se ei tarjoa ihmiselle mitään muuta kuin sielullista tuskaa, epätoivosta uskonnollisuutta ja vähäisen lohdun saa toisten tuomitsemisesta.
Kaiken lisäksi Raamatun lukemisesta tulee tavattoman ikävää kun siellä taistellaan lakihenkisyyttä vastaan sekä korostetaan vaeltamista hengessä ja rakkaudessa. Uskonelämästä tulee vain opillista kitinää, väittelyä mistä pöyhkeydestä Raamattu varoittaa sekä ei pidä siitä, että ihminen on sanakiistojen kipeä.
Rakkaat ystävät! Käsky, jonka teille kirjoitan, ei ole uusi. Se on se vanha käsky, joka teillä on ollut alusta alkaen, se sana, jonka te olette kuulleet. Ja kuitenkin käsky, jonka teille kirjoitan, on uusi: nyt se on toteutunut hänessä ja teissä, sillä pimeys hälvenee ja tosi valo loistaa jo. Joka väittää olevansa valossa mutta vihaa veljeään, on yhä pimeydessä. Joka rakastaa veljeään, pysyy valossa, eikä hänessä ole mitään, mikä veisi lankeemukseen. Mutta se, joka vihaa veljeään, on pimeydessä. Hän vaeltaa pimeässä eikä tiedä, minne on menossa, sillä pimeys on sokaissut hänen silmänsä. 1. John. 2: 7:11
Jos ihminen yrittäisi elää tämän mukaan, epätoivoisesti rakastaa ihmisiä ja kun se ei ole luonnolliselle ihmiselle luontevaa, teeskentelisi että kylläpä on rakkaita veljiä ja siskoja, niin ei tuo sana mitään hyödyttäisi eikä kävisi toteen.
Sana on kirjoitettu siksi, että siitä näemme, ketkä vaeltavat Jumalan Pyhässä Hengessä. Ei sen vuoksi tarvitse kenenkään kilvoitella tai kiivailla. Jumalan Henki antaa rakkauden lahjan, joka ei kohdistu vain niihin "kivoihin" ihmisiin, vaan aivan kaikkiin. Siihen päästäkseen ei tarvitse kilvoitella, vaan mennä Jumalan eteen nöyränä ja rukoilevana, että saisi rakkauden armolahjan elää Jumala mielen mukaan. Siihen ei liity mitään toisten syyttelyä tuo sanan mukaan eikä väittelyä, vaan nöyrää palvelua ja Jumalan armotaloutta. Uskoa, joka näkyy oikeasti arkielämässä ja joka muuttaa ihmisen lihallista sielua.<<Ei sen vuoksi tarvitse kenenkään kilvoitella tai kiivailla. >>
Höpsis. Tietenkin tarvitsee kilvoitella ja Pyhä Henki ei ole lakia vastaan. Lainaan Messiaanisen juutalaisen Michael Brownin kirjasta aito kosher-Jeesus seuraavan lainauksen:
"Lähes kolmekymmentä vuotta Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen Hänen juutalaiset seuraajansa Jerusalemissa olivat edelleen Tooran puolesta kiivailijoita. He olivat omistautuneet omalle kansalleen. Heidän johtajansa ilmoittivat: "Sinä näet, veli, kuinka monta tuhatta juutalaista on tullut uskoon, ja he ovat kaikki lainkiivailijoita" (Apt. 21:20)."
Huomasitko, että kaikki olevat lain kiivailijoita.vainhenkivapauttaa kirjoitti:
Sana on kirjoitettu siksi, että siitä näemme, ketkä vaeltavat Jumalan Pyhässä Hengessä. Ei sen vuoksi tarvitse kenenkään kilvoitella tai kiivailla. Jumalan Henki antaa rakkauden lahjan, joka ei kohdistu vain niihin "kivoihin" ihmisiin, vaan aivan kaikkiin. Siihen päästäkseen ei tarvitse kilvoitella, vaan mennä Jumalan eteen nöyränä ja rukoilevana, että saisi rakkauden armolahjan elää Jumala mielen mukaan. Siihen ei liity mitään toisten syyttelyä tuo sanan mukaan eikä väittelyä, vaan nöyrää palvelua ja Jumalan armotaloutta. Uskoa, joka näkyy oikeasti arkielämässä ja joka muuttaa ihmisen lihallista sielua.lisään vielä edelliseen kommenttiini.
Jos luulet, että laki ja armo ovat jotenkin toistensa pois sulkevia asioita, niin todennäköisesti olet ymmärtänyt lain ja armon väärin.Aito kosher Jeesus-kirjan kirjoittanut Michael Brown on vieraillut Sid Rothin Yliluonnollista-ohjelmassa ainakin 2.9.2011 ja 5.9.2014.
Kertonee miehestä jotain sekin.
P.S. Huomioon ottaen toki sen, että Roth itse on messiaaninen juutalainen.
- Gredinta
"he ovat kaikki lainkiivailijoita" (Apt. 21:20)." Tässä on tyypillinen kohta missä pidetään kiinni väärästä käännöksestä.
KAI PANTOI ZELOOTAI TOU NOMOU HYPARKOUSIN tarkoittaa sanatarkasti " Myös kaikkia lainkiivailijoita löytyy"
Veljet varoittivat Paavalia siitä että tulee ongelmia, koska kaikki eivät olleet niin avaramielisiä kuin apostolit.
Paavalia tultaisiin syyttämään siitä että hän ei vaatinut tooran pitämistä. Aasiasta tulleet juutalaiset tunsivat Paavalin opetukset, olihan Paavali puhunut heidän synagoogissaan, kunnes hänet heitettiin ulos.-
Kun nämä näkivät Paavalin, he eivät suinkaan kehuneet Paavalia siitä kuinka hän oli saanut pakanat tulemaan synagoogaan, vaan siitä, että monta juutalaista oli jättänyt Tooran ja tullut kristityiksi.
Apt.21:27. Mutta kun ne seitsemän päivää olivat päättymässä, näkivät Aasiasta tulleet juutalaiset hänet pyhäkössä, kiihoittivat kaiken kansan ja kävivät häneen käsiksi
28. ja huusivat: "Israelin miehet, auttakaa! Tämä on se mies, joka kaikkialla opettaa kaikkia ihmisiä meidän kansaamme ja lakiamme ja tätä paikkaa vastaan, onpa vielä tuonut kreikkalaisia pyhäkköönkin ja saastuttanut tämän pyhän paikan."Surullista, että KAIKKI kommentaarit ja Raamatun käännökset ovat tästä käännöksestäsi eri mieltä.
Eikä olekin surullista, että kaikki maailman asiantuntijat ovat ymmärtäneet väärin tämän kohdan, jonka vain arvoisa Gredinta on osannut kääntää oikein.
Hyvin surullista.Exap kirjoitti:
Surullista, että KAIKKI kommentaarit ja Raamatun käännökset ovat tästä käännöksestäsi eri mieltä.
Eikä olekin surullista, että kaikki maailman asiantuntijat ovat ymmärtäneet väärin tämän kohdan, jonka vain arvoisa Gredinta on osannut kääntää oikein.
Hyvin surullista.Sekin varaus kannattaa toki pitää mielessä, että joskus kaikki ovat olleet väärässä ja totuuden hoksaamiseen on tarvittu joku vähän tärähtäneenä pidetty tyyppi tai pieni lapsi, kuten Andersenin hienossa sadussa keisarin uusista vaatteista.
Siis joskus. Mutta ei kovin usein. Yleinen yksimielisyys ei siis sinänsä todellakaan todista väärässä olemisesta.
Kannattaa pyrkiä pitämään vastuu mielipiteistään itsellään. Tai ainakin kannattaa olla tietoinen siitä mihin lähteeseen on kulloinkin luottanut ja pitää itsellään vapaus muuttaa käsitystään, jos saa uutta tietoa.
Mitä tulee tuohon Apostolien tekojen kohtaan ja sen yksityiskohtaiseen tulkintaan, se ei minua juuri säväytä, olipa se niin tai näin. Pidän luultavimpana, että tutkijoiden konsensus osuu siinä paremmin kuin yksittäisen toisinajattelijan. Mutta maailmani ei paljon hetkahda, vaikka asia olisi toisin päin.v.aari kirjoitti:
Sekin varaus kannattaa toki pitää mielessä, että joskus kaikki ovat olleet väärässä ja totuuden hoksaamiseen on tarvittu joku vähän tärähtäneenä pidetty tyyppi tai pieni lapsi, kuten Andersenin hienossa sadussa keisarin uusista vaatteista.
Siis joskus. Mutta ei kovin usein. Yleinen yksimielisyys ei siis sinänsä todellakaan todista väärässä olemisesta.
Kannattaa pyrkiä pitämään vastuu mielipiteistään itsellään. Tai ainakin kannattaa olla tietoinen siitä mihin lähteeseen on kulloinkin luottanut ja pitää itsellään vapaus muuttaa käsitystään, jos saa uutta tietoa.
Mitä tulee tuohon Apostolien tekojen kohtaan ja sen yksityiskohtaiseen tulkintaan, se ei minua juuri säväytä, olipa se niin tai näin. Pidän luultavimpana, että tutkijoiden konsensus osuu siinä paremmin kuin yksittäisen toisinajattelijan. Mutta maailmani ei paljon hetkahda, vaikka asia olisi toisin päin.Niin, olihan Jeesuskin väärässä, kun koko maailma, Paavali mukaanlukien, oli oikeassa. Mutta se nyt on taas ohan toinen stoori.
- teorivlius
Juutalaiset lainkiivailijat toimivat näin:
" Väkijoukko olisi tappanut Paavalin, mutta silloin roomalaisen sotaväenosaston komentaja sai tiedon, että koko Jerusalem kuohui. Hän otti kiireesti sadanpäälliköitä ja sotamiehiä mukaansa ja riensi paikalle. Kun juutalaiset näkivät komentajan ja sotilaat, he lakkasivat lyömästä Paavalia. Komentaja astui lähemmäs, pidätti Paavalin ja käski panna hänet kaksiin kahleisiin. Hän kysyi sitten ihmisiltä, kuka mies oli ja mitä hän oli tehnyt. Väkijoukosta huusivat toiset sitä, toiset tätä, ja kun komentaja ei meteliltä saanut varmaa selkoa asiasta, hän käski viedä Paavalin kasarmiin. Kun oli päästy portaille saakka, sotilaiden oli pakko kantaa häntä, sillä raivostunut väkijoukko tunki heidän peräänsä ja huusi: "Kuolema sille miehelle!" Ap.21:31-36
Näistähän lainkiivailijoista meidän kannattaakin ottaa oppia sekä perustaa uskomme heihin. - grattistenpro
Suurimman vastuksen usko Jeesukseen Kristukseen on kohdannut aina lainkiivailijoiden puolelta. Uskoa, joka oikeasti vaikuttaa ihmiseen, joka antaa Hengen ja tekee ihmisen vapaasti, vastustaa uskonnollisuus, jossa ihminen on sidottu lakiin pystymättä sitä noudattamaan sekä saamatta siitä mitään muuta kuin kadotuksen. Lainkiivailijoiden tavoitteena ei suinkaan ole pelastaa ihmistä, antaa hänelle elämää, vaan tuhota hänen uskonsa sekä käyttää häntä kohtaan jonkinlaista väkivaltaa.
Myös Jeesus kuoli noiden lainkiivailijoiden vuoksi. Eivät suinkaan syntiset, maalliset ihmiset häntä ristiinnaulinneet tai olisi halunneet tuomita, vaan fariseukset hermoistuivat hänen vapauttavista puheistaan sekä ettei pitänyt sapattikäskyjä. Näin myös Paavali koko suurinta vastustusta juutalaisten lainkiivailijoiden puolelta ja he olivat valmiit tappamaan hänet.
Uskon tulisi kuitenkin antaa ihmiselle muutakin kuin kiivailevan murhamielen. - asiateivätmuutu
Kun Raamattu on totuus, niin uskonnollisuudessa on nykyisin aivan sama kuvio kuin mitä silloin. Hieman lievemmässä mittakaavassa, ettei lainkiivailijat enää nykyisin kivitä mielestään harhaoppisia eikä tapa heitä. Se tosin johtuu vain yhteiskunnan kehityksestä sekä siitä, että siitä saa maallistenkin rangaistuksen.
Jos ryhmä uskovia kokee Pyhän Hengen vaikutuksia, heidän elämänsä muuttuu, he herättävät huomiota Hengen voimallaan sekä muutoksellaan kun ovat hyljänneet vanhan ihmisen muuttuen Hengen vaikutuksesta, niin eivät uskottomat ja maalliset ihmiset heitä vastaan hyökkää kun käytännössä huomaavat, että tuossa ihmisille tulee selkeitä elämänmuutoksia. Eivät he vain höpiset pehmeitä. Maalliset ihmiset ovat lievällä tavalla kiinnostuneita. Uskonnolliset lainkiivailijat taasen hyökkäävät heitä vastaan omilla säädöksillään millään tavalla rehellisesti edes tutkimatta mistä Henki on lähtöisin. Eivätkä he voi tutkia Henkiä, kun heillä ei ole niistä mitään käsitystä. He ovat jokaisesta Hengen ilmentymästä pihalla kuin lumiukko, oli Henki Pyhää tai jotain muuta. - r4987321
Voi teitä saatanan onnettomia, jotka jaksatte yrittää kinastella laista. Milloin te saatanan onnettomat itse alatte noudattaa seuraavaa kohtaa:
Tiituksen kirje:
3:9 Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.- eisanatvaanhenki
Jos käskee toisen noudattamaan jotain lain kohtaa tai Raamatun säädöstä, niin se on kinastelua laista. On juuri se mistä sanoo että siitä mistä toisia tuomitset, sitä itse teet.
Uudessa liitossa usko ei ole sanoissa, vaan voimassa. Kun Paavalilla oli erimielisyyksiä joidenkin uskovien kanssa, hän ei mennyt kitisemään heidän kanssaan, vaan sanoi että ottaa selvää noiden voimasta. Siitä minkä Hengen vallassa he elävät elämäänsä, mitkä Hengen vaikutukset heillä on elämässään. Ei hän mennyt sitä katsomaan miten laulavat ylistyslauluja, tai nostelevat käsiä seurakunnassa, vaan millaisia ihmisiä he ovat sisäisesti, miten Jumala on heissä. eisanatvaanhenki kirjoitti:
Jos käskee toisen noudattamaan jotain lain kohtaa tai Raamatun säädöstä, niin se on kinastelua laista. On juuri se mistä sanoo että siitä mistä toisia tuomitset, sitä itse teet.
Uudessa liitossa usko ei ole sanoissa, vaan voimassa. Kun Paavalilla oli erimielisyyksiä joidenkin uskovien kanssa, hän ei mennyt kitisemään heidän kanssaan, vaan sanoi että ottaa selvää noiden voimasta. Siitä minkä Hengen vallassa he elävät elämäänsä, mitkä Hengen vaikutukset heillä on elämässään. Ei hän mennyt sitä katsomaan miten laulavat ylistyslauluja, tai nostelevat käsiä seurakunnassa, vaan millaisia ihmisiä he ovat sisäisesti, miten Jumala on heissä.Niin, Paavalihan tuomitsi raskaasti jopa apostoleja, Gal 2.
Paavalilla oli ihan oma agendansa ajettavanaan. Hän ei piitannut apostolien opetuksista. Hänellä oli kristinusko julistettavanaan.
- olivalheveljiä
Koska Paavali oli entinen kiihkojuutalainen, hän oli tavallista herkempi lakihenkisyylle ja sen eksytykselle ja siitä hänelle tuli helposti erimielisyyksiä.
"Tosin joukkoomme oli tullut eräitä valeveljiä urkkimaan, millaista on se vapaus, jonka me olemme Kristukselta Jeesukselta saaneet. Heidän tarkoituksenaan oli saattaa meidät lain orjuuteen. Mutta me emme hetkeksikään antaneet heille periksi, jotta evankeliumin totuus säilyisi teille puhtaana. " Gal. 2:4-5
Vaikka lakihenkisyydellä on hurskauden maine ja ihminen, joka ei ole vahvasti Jeesukseen liitetty, lankeaa siihen kuvitellen, että kun minulla on Jumalan käskyt niin pelastun ja kun kiihkoilen laista, niin ei parempaa uskovaa ole maan päällä, niin se on eksytys. Sen vuoksi että se ei ole Jeesuksen evankeliumia, siinä ei ole pelastusanomaa, vaan se pelkkää lihallista mieltä. Mitä uskonnollisuutta me vaalimme useinkin joko kiihkoillen laista tai suhtautuen siihen epämääräisesti, mutta kuitenkin ohittaen evankeliumin totuuden, joka on Kristus.- tuomiot-aikanaan
2 Piet. 2:6-9 Ja hän poltti poroksi Sodoman ja Gomorran kaupungit ja tuomitsi ne häviöön, asettaen ne varoitukseksi niille, jotka vastedes jumalattomasti elävät.
Kuitenkin hän pelasti hurskaan Lootin, jota rietasten vaellus irstaudessa vaivasi;
sillä asuessaan heidän keskuudessansa tuo hurskas mies kiusaantui hurskaassa sielussaan joka päivä heidän pahain tekojensa tähden, joita hänen täytyi nähdä ja kuulla.
Näin Herra tietää pelastaa jumaliset kiusauksesta, mutta tuomion päivään säilyttää rangaistuksen alaisina väärät
- selväosoitus
Rullataan kiinni, eli Jeesus uskoi lättymaahan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä313507- 1231399
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu111321- 711048
- 581041
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1871026olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26967Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38941Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.67920Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹78875