Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
suvenkorento12
suvenkorento12
suvenkorento12
Vapaa kuvaus
Aloituksia
16
Kommenttia
830
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kyllä+savolaiset+ihmiset+ovat+mukavia.++Muistan+lapsena,+kun+olin+menossa+kyläilemään+sinne+päin,+niin+junassa+vastapäätä+istuva+pappa+oli+junanlähdöstä+kymmenen+minuutin+kuluttua+ehtinyt+jo+kysyä,+että+kenenkäs+tyttäriä+sitä+ollaan+ja+mihinkäs+oollaan+mänössä.++Samaa+lupsakasta+seurustelua+se+sitten+oli+siitäkin+eteenpäin.++Täällä+meilläpäin+junat+ja+bussit+ovat+täynnä+mykkäkuormia+:-)).
26.01.2018 16:22
Ei+me+kaikki+olla+maalla+kasvaneita+kylän+parhaita+lypsäjiä+:-))))
26.01.2018 16:12
Yleinen+mädinkäsittely+ohje:
Poista+mädistä+kalvot.++Vatkaa+sitä+kevyesti.++Huuhdo+mäti+kylmässä+vedessä+tiheässä+siivilässä.++Valuta+se.++Pakasta+mätiä+yhden+vuorokauden+ajan,+jotta+mahdolliset+lapamadon+toukat+kuolevat.++Älä+mausta+mätiä+suolalla+ennen+sen+pakastamista,+ettei+mäti+muutu+vetiseksi.++Mausta+sulanut+mäti+suolalla+ja+valkopippurilla.++Suolan+määrä+1,5+%+suolaa+mädin+kokonaispainosta.++Tarjoa+mäti+smetanan+tai+ranskankerman+ja+hienonnetun+sipulin+kanssa+blinien+tai+paahtoleivän+päällä.
26.01.2018 16:08
Jo+lapsuuden+kodissani+puhuttiin+rommikalasta.++Mäti+on+ruotsiksi+rom,+ja+rommikala+oli+sellainen,+jolla+mäti+mahassa.
Mateessa+on+herkkua+myös+sen+maksa,+tietenkin+siinä+madekeitossa.
26.01.2018 13:21
Ai+niin,+pitää+pyytää+valmiiksi+nyljettynä,+kun+ei+ole+enää+nylkijää.++Muistan+kauan+sitten+"nuorena+rouvana",+kun+olin+toivonut+torilta+tuliaisiksi+madetta,+ja+mieheni+sen+sitten+toi.++Avasin+tiskipöydällä+kalapaketin,+ja+voi+kauhistus,+se+kala+hyppäsi.++Pelästyin+niin,+että+sydän+kurkkuun+hyppäsi.+Sanoin+puolisolleni,+että+tästä+lähtien+saat+itse+nylkeä+ja+perata+mateesi.+:-))
26.01.2018 00:39
Voi+että,+kalaonnea+ei+saa+toivottaa,+muuten+toivottaisin.++Ei+ole+mahdollisuutta+enää+mennä+kalaan,+pitää+mennä+kaupungin+hyvämaineisen+tavaratalon+kalatiskille,+ja+ostaa+"rommikala",+saa+sen+madekeiton+ja+mädit+blinejä+varten.++Vesi+kielellä!
26.01.2018 00:33
Montakohan+suomalaista+suomalaiset+ovat+tappaneet+90-luvulta+lähtien+ihan+täällä+kotimaassamme?++Siis+ihan+omia+maanmiehiään.++Luvut+pöytään!++Jos+pelkäämään+pitäisi+ruveta,+niin+enemmän+minä+pelkäisin+noita+tatuoituja+kaljupäitä+mustissa+liiveissään+kännipäissään.++Mutta+en+aio+ryhtyä+heitäkään+pelkäämään.++Entäs+nuo+ihan+supisuomalaiset+perhesurmat?
24.01.2018 15:50
On+se+vaan+aika+erikoista,+kun+kerrotaan+tarina+onnistujasta,+niin+sitäkään+ei+olisi+saanut+kertoa+joidenkin+mielestä.
23.01.2018 22:21
Kiitos+kertomuksesta.++Siinä+kauppatorilla,+heti+ensimmäisessä+rivissä+rannasta+päin,+oli+kalakauppiaita.++Olen+ostanut+myös+kalastajien+veneistä,+heiltä+lähinnä+savusilakoita,+ja+ne+olivat+niin+hyviä,+että+piti+syödä+suoraan+paketista.
Se+merilohi+oli+silloin+70-luvun+lopulla+jo+kallista,+mutta+herkuksi+uusien+perunoiden+aikaan+sitä+oli+pakko+saada,+maksoi+mitä+maksoi.++Kuten+kerroit,+sen+jälkeen+kauppoihin+tuli+kirjolohi,+mutta+eihän+se+koskaan+graavisuolatun+merilohen+veroista+ollut.
Olen+saanut+maistaa+myös+graavattua+Tenon+lohta,+se+se+vasta+herkkua+on.++Inarinjärvessä+asustaa+myös+joku+lohikala,+en+muista+sen+nimeä,+sitäkin+olen+saanut+tuliaiseksi,+hyvää+oli.
Itse+olen+onkinut+isoja+meriahvenia+Inkoon+vesillä,+voissa+pannulla+paistanut,+Ahvenanmaalla+saanut+niitä+vastasavustettuina.++Kyllä+Suomessa+on+hienoa+ruokaa+tarjolla,+ymmärrämmeköhän+aina+sen+arvon.
19.01.2018 00:00
Kunhan+helmikuu+alkaa,+niin+madekeitto+ja+blinit+mädin+ja+smetanan+kera,+siinä+on+suomi-herkku+viimesen+päälle,+kehtaisi+tarjota+vaikka+minkälaiselle+kulinaristille.+Tuli+vesi+kielelle.
18.01.2018 23:44
42 / 42