Vävypoika haki kokonaisen lohen kaupasta, perkautti myyjällä ja perkuujätteet meni roskiin. Olin kerran tiskillä, kun joku nuori rouva teetti saman. Jätteissä meni niin paljon kalaa, että meinasin pyytää itselleni. En kehdannut kun tuttu kauppa, enkä ole köyhimpiäkään, ehkä juuri tästä syystä.
Itse ostan koko kalan, perkaan ja höyrytän perkuujätteet vähässä vedessä kypsiksi. Sen jälkeen rapsin kalanpalat ruodosta ja syön pään poskilihat. Keittoa en keitä.
Miten te muut?
Mutta hoitaessani samassa perheessä lapsia laitoin lautaselle perunamuusia. Ihmettelin mitä riekaleita siellä näkyy. Käyttävät perunan kuorineen keitoissa, muuseissa ja kastikkeen kanssa. No. pitäjässämme on maanviljelijöitä ja kaupan perunat ovat sekä halpoja että hyviä (Huom! kaikkien muiden tuotteiden kohdalla mahdoton yhtälö). Itsekin syön kuorineen kastikkeen kanssa, mutta tästä ajattelin ottaa mallia. Kuori on hyvää kuitua. Entä teillä muilla?
Tuhlausta ja säästöä
76
1397
Vastaukset
- maissiiii
Katson tarkkaan missä säästän ja missä tuhlaan.
Tuossa esimerkissäsi säästän lohessa ja tuhlaan perunoissa.
Lohi maksaa likempänä kymppiä kuin vitosta kilo,
mutta perunoita saa pari kiloa alle parilla eurolla.
Itekseni kun syön ja ostan ruokaa, en mieti mitä maksaa,
mutta väliin ruokin erisuuruisia porukoita,
niin halvalla ostan raaka-aineet, hyvää tulee ja kaikki menee.
Perunankuoret on lehmien ja koirien ruokaa , niitä en syö koskaan.
keitän yleensä perunat kuorittuina, tympeetä kierrättää hitukippoo.
Paitsi tietysti uudet perunat, mutta eipä niissä paljon kuoria olekaan.
Kuidut saan muusta kuin perunankuorista.
Lohesta käytän kaiken, keitän keiton ja liemen. "Yksin-kertaisesti sitten:
Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, sekä Kukka-Kaali.
300gr. ja 250gr. X 2.SF 300gr. X 1 SF.
10-12 kpl. Kariniemen Kukon-Pojan paisti-leikkeitä 800gr.SF
Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
Leipinä Täysjyvä Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi SF
Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
Valio Maito 3ltr. luomu rasvaton SF
Viikon eväs.
Maksaa mitä maksaa"
-
Höyryttäessä TODELLA paljon Valko-Sipuli-jauhetta Vihannes-kerrosten väliin.
-
Satunnaisesti Äitien Maksa-Laatikkoa vitamiinien vuoksi.
-
1 Rahkosen iso Omena SF
1 Mandariini IL
Karkeasti rouhittu Smoothie-sekoittimessa
-
1pss. 250gr. Pakaste-Mustikoita SF
1pss. 500gr. Pakaste-Mansikoita SF
1 Lohko Vesi-Meloni isoiksi suu-paloiksi leikattu IL
- Kun pakasteet ovat sulaneet ja liemistyneet, sekoitetaan kaikki keskenään kauhalla kulhoon.
Maksaa mitä maksaa.
-
Jouluna Ruokani lisääntyy Kinkulla ja Sillillä.
Juomiini tulee Puna-Viiniä.
-
Aina jää eläkkeestä kuukausittain runsaasti säästöön.
H.- hillatlakkat
Teillä haisee aina samalle!
hillatlakkat kirjoitti:
Teillä haisee aina samalle!
Minun ruokani tuoksuu.
Mausteista riippuen tietenkin.
-
Pitänee tässä huomauttaa myös että:
Höyryttäminen tapahtuu AINA vähässä vedessä.
Höyryä(vettä) voi hieman lisätä vaihtamalla kattila saunan-pataan.
H.
- Saga.Kabinetti
Meidän kaupassa myydään perkausjätteetkin.
Syön perunat kuorineen paitsi keitoissa. Lohkoperunoissa kuori on ihan parasta. - henrjii
Täyttä tuhlausta, lohi ei ole ahvenen veroista
https://www.youtube.com/watch?v=63eIgg-vEeQ- Saga.Kabinetti
Ei ole jäätä, ei pääse pilkille. Jos ahvenia on kalatiskillä, niin ovat kamalan kalliita. Itse ne olisi pyydystettävä. Olen kyllä samaa mieltä ahven on maukkainta.
- Lohionuunikalojenkunkku
Lohen ja Ahvenen makueroista en käy kiistelemään, mutta lohikalojen rasvojen hyvät vaikutukset kai tiedetään ja tunnustetaan, että siksi lohi. Ja onhan se erilainen esim. uunissa laittaa, kun se rasvaisuutensa takia ei tarvitse juuri vähän suolan lisäksi muuta höystettä. Ahven, Kuha ja sellaiset ovat kuivaakin kuivempia ja ilman puolta kiloa voita niistä ei saa uunissa oikein mitään. Niitäkin kyllä harrastan, mutta paistinpannulla sitten ja runsaassa lisärasvassa tietysti. kasvatuslohi ei kuitenkaan vedä vertoja oikealle merilohelle, ja kun aina toisinaan on mahdollisuus ostaa merilohta kalastajalta, niin kyllä siinä silloin jo apponen kalpenee. Jotain dioksiineja siinä varmaan vähän on, mutta ei kai ne aivan terveellisiä ole ALKOn liemetkään.
- Särkikin.on.kala
Lohionuunikalojenkunkku kirjoitti:
Lohen ja Ahvenen makueroista en käy kiistelemään, mutta lohikalojen rasvojen hyvät vaikutukset kai tiedetään ja tunnustetaan, että siksi lohi. Ja onhan se erilainen esim. uunissa laittaa, kun se rasvaisuutensa takia ei tarvitse juuri vähän suolan lisäksi muuta höystettä. Ahven, Kuha ja sellaiset ovat kuivaakin kuivempia ja ilman puolta kiloa voita niistä ei saa uunissa oikein mitään. Niitäkin kyllä harrastan, mutta paistinpannulla sitten ja runsaassa lisärasvassa tietysti. kasvatuslohi ei kuitenkaan vedä vertoja oikealle merilohelle, ja kun aina toisinaan on mahdollisuus ostaa merilohta kalastajalta, niin kyllä siinä silloin jo apponen kalpenee. Jotain dioksiineja siinä varmaan vähän on, mutta ei kai ne aivan terveellisiä ole ALKOn liemetkään.
Juu kyllä juu. "Kissanmuroilla" kasvatetuissa Allas lohikaloissa on rasvaa yhtä paljon kuin hapankorpussa. ja niin ovathan ne ikitarjousessa.
- Lohionuunikalojenkunkku
Särkikin.on.kala kirjoitti:
Juu kyllä juu. "Kissanmuroilla" kasvatetuissa Allas lohikaloissa on rasvaa yhtä paljon kuin hapankorpussa. ja niin ovathan ne ikitarjousessa.
Kasvatuskaloja ruokitaan pääosin samalla ravinnolla kuin mitä merien lohet syövät. Ne kissanmurot on erilaisista maailmalta pyydetyistä pikku- ja ns. roskakalasta kasattu, vai mitä kuvittelit niiden olevan, muoviako?
- pirremiinapa
Hitsi kun oli komeita ahvenia, saisi fileitäkin..ah...
Mikä tuo tasapainopilkki olikaan..?
- Heikunkeikku
Enpäs tiedä, saattaa olla niin, että minä olisin kehdannut huikata sen asiakkaan selän takaa myyjälle, että älähän roskiin nakkaa, vaan anna mulle.
Ihan häjyä tekee jo pelkkä ajatus, että perkuujätteet pistetään pois. Siis en nyt puhu, syämestä, munuaisista tai muistakaan ilmarakoista :)
Voi miten hiton hyvää lohikeittoa tulee, kun saa lilluttaa päät, selkärangat ja muut jutut pienessä vesitilkkasessa. Siivilöidä vesi talteen ja siivilästä sitten noukkia kupsät lohenpalat siihen lillun-lillun veteen.
Vaikka itse sen sanonkin, kukas muu voisikaan, niin oon aikamoinen kuhankeittäjä. Siis lohikeiton vääntäjä. Maukkuutta riittä yllin kyllin, jopa hieman enemmänkin.
Kuulostaa kamalalta ajatukselta, että tekis perunamuusia kuorineen päivineen.
Keitän aina perunat kuorineen. Kypsänä kuorin ja napostelen poskeeni, kuten nyt tässä samalla kirjottaessani. Nyt on ruoka-aikani mun. Ei kalapäivä, vaan lihhhhapäivä. - ö-Öö
Ostan vilettä
Ei kalanperkaus ole iso homma, ei vaan viitsi. Aika vähän kalaan jää lihaa, jos fileeraa hyvin. Se totta, perkuukamoista tulee hyvää lientä. Vaan kalakeitoon sitten tulee ostettua pakastekuutioita. Ehkä laiskuutta, kuitenkin helppoa- Iteasiassa lohta ei kulu kovin paljoa, tahtoo olla mun mieleen liian rasvaista. Silakoita juu, fileenä, ei viitsi perata...
En juuri syö perunoita. Mieluiten kuitenkin kuorineen. Oikeestaan muussi ainoa, mihin kuorin. Makua ja vitamiinit kuorissa. Koitan muutnkin syödä kasvikset kuorineen, joissain paksut, puumaiset kuoret, silloin net pois, joku porkkana ihan ok, lanttu ei toimi.
Spydäri muuten kannattaa tehdä raaoista kuorineen paistamalla, iis ilman keittämistä. Saapi rakennetta ja etenkin makua. Monet aattelee spydärin jämäruokana, aivan eri juttu noin, melkein hyvää :D.
=DW= Syön uudet perunat ja ennenvanhaan söin kotiviljellytkin kuorineen.
Olen jotenkin epäluuloinen jo tähän vuodenaikaan kaupan perunoitten paksuista kuorista, kun olen kuullut niihin ruiskutettavan säilöntäaineita, että pysyvät tuoreen oloisina.
Kalasta haluan syödä vain parhaat osat, siis sen puhtaan kalan lihan. Perkuujätteet ovat kissan, lokkien, kettujen ... ruokaa.- ö-Öö
Not
Ei potuissa säilöntäaineita. Siemenpotut peitataan tautien torjumiseksi, syömäpottuja ei. Kaikessa viljelyssä käytetään torjunta-aineita ja ties mitä kemikaaleja. Roudup yleisin rikkaruohomyrkky. Eu koittanut kieltää sitä pitkään, hedelmättömyyttä syöpää jne. Siis teoriassa. Oletan, pottuja pitäis syödä kuutio päivässä, että niistä sais taudin. Harva kai syö pottuja multineen.
Kun kalojen elohopeasta, muista myrkyistä ja nykyisin mikromuoveista iso huoli. Kalan syöminen olettavasti paljon vaarallisempaa, kuin potunkuorien..
=DW= - ö-Öö
ö-Öö kirjoitti:
Not
Ei potuissa säilöntäaineita. Siemenpotut peitataan tautien torjumiseksi, syömäpottuja ei. Kaikessa viljelyssä käytetään torjunta-aineita ja ties mitä kemikaaleja. Roudup yleisin rikkaruohomyrkky. Eu koittanut kieltää sitä pitkään, hedelmättömyyttä syöpää jne. Siis teoriassa. Oletan, pottuja pitäis syödä kuutio päivässä, että niistä sais taudin. Harva kai syö pottuja multineen.
Kun kalojen elohopeasta, muista myrkyistä ja nykyisin mikromuoveista iso huoli. Kalan syöminen olettavasti paljon vaarallisempaa, kuin potunkuorien..
=DW=Niin siis
Juureksia saa luomuna, kala kyseenalainen siinä suhteessa. Kun kasvatuskala kai tarkemmin kasvatetaan, kuin villit kalat saastevesissä. Norjan lohi voi olla aika ok. mitä lie sitten radioaktiivistä säteilyä, en tiedä.
Mä varmaan kasvattelisin kaikenlaista porkkanaa jne ite, aikataulu ja laiskuus vähän häiritsee. Mainitaa kuitrnkin tomaatti. Mä pidän hurjasti vihreitä tomaateista tehtyä hilloa. Ongelma on, niitä taas ei saa myyfä kaupoissa, niissä kun solamiiniako se oli, siis raaoissa tomaateissa myrkkyä. Johtuskohan se hyvä mku sitten siitä....
=DW=
Kalaonni on nyt ollut niin huono, ettei verkoilla ole tullut kun korkeintaan kaksi kilosta kuhaa kerrallaan.
On joutunu selkäruodon säästämään keittoon makua antamaan, että on riittänyt kylkipaloista paistinkalat.
Ja kissallekin pitänyt joku kylkipala säästää.
Huonosti on asiat, itse saa syödä ruodot, kun kissa syö fileet.- Kuorionparasta
Kun perunat kuoritaan, poistetaan siinä ne ravinteet lähes täysin, jäljelle jää vain selluloosaa. Tärkeimmät ravinteet sijaitsevat aivan kuoren alla, ja kuorittaessa ne siitä lähtevät mukaan.
ostan lohta vain fileenä, on hiukan kalliimpaa, mutta ei mene kuin nahka hukkaan ja yksin en koko kalaa tarvitse, fileestäkin joutaa aina osa pakkaseen. perunoita ei tulisi mieleenkään kuorineen syödä, paitsi tietenkin uudet perunat. eipä noissa perunan kuorissa paljoa säästä, perunat kun maksaa alle euron kilolta.
- Paljonkohukkaan
Ai ei mene kuin nahka hukkaan? Minne ruodot ja niihin kiinni jäävä liha ja pääkin siis menee, sitähän sivulla on kauhisteltu?
Paljonkohukkaan kirjoitti:
Ai ei mene kuin nahka hukkaan? Minne ruodot ja niihin kiinni jäävä liha ja pääkin siis menee, sitähän sivulla on kauhisteltu?
Ymmärtääkseni Hursti käy ensin ja viher-vassarit sitten.
Jäte-laatikoilla ja roskiksilla.
Nykyään taitaa jo laki pakottaa kaupat ruokkimaan ilman omaa rahaakin.
Toisten rahoilla.
H.Paljonkohukkaan kirjoitti:
Aivan hyvällä omallatunnolla voit ostaa valmista lohifilettä.
Mitään ei ole mennyt hukkaan muuta kuin ehkä kakkasuolet. Vai luuletko, että kaikissa kaupan lohipasteijoissa, lohipihveissä ja kissojen ruuassa on ihan vain sitä puhdasta lohifilettä ja kaikki muu on heitetty hukkaan?
Karjan teurasjätteistä tehdään makkaraa ja ihan samalla tavalla lohenkin teurasjätteet jauhetaan ja syötetään vähän eri mallisina kuin fileet.
- 1eero
Keskitalven herkku kotimainen Made in finland kalakeitto.
- Meidei-in-foliond
Onko Madetta miten liikkeellä?
- Saga.Kabinetti
Eikös nyt just ole madeaika? Kalastajat kertoivat, että järvikalaa on saanut huonosti tänä talvena.
Madekeitto kyllä maistuisi ruisleivän kanssa. Josko viikonloppuna. - sielläkala
Saga.Kabinetti kirjoitti:
Eikös nyt just ole madeaika? Kalastajat kertoivat, että järvikalaa on saanut huonosti tänä talvena.
Madekeitto kyllä maistuisi ruisleivän kanssa. Josko viikonloppuna.Eivät ole päässeet jäälle!
- 1eero
Kalastaja syö hyvin ja liikkuu,
- Saga.Kabinetti
Ai se oli jäätymättömyydestä kiinni. En kuullut tarkkaan uutista, mutta nyt tiedän. Eteläiseen Suomeenkin luvattiin lunta, mutta järvet ovat kyllä osin vielä sulat. En ole päässyt itekkään pilkkimään. Parastahan siinä on kyllä termarikahvit ja eväät :)
- 1eero
Pääsis kyllä pilkkimään jos viittis ja pilkki vehkeet on varastossa, nuorempana kävimmä kavereitten kanssa ahkerasti mut vanhemmiten on kaverit laiskistuneet jotkut siirtyneet autuaimille kalavesille enkä itekkää kovin innokas ennee narrattavaksi.
Matikoita tulis katiskalla tai koukuilla mut olkoopa järvessä mun puolesta. 1eero kirjoitti:
Pääsis kyllä pilkkimään jos viittis ja pilkki vehkeet on varastossa, nuorempana kävimmä kavereitten kanssa ahkerasti mut vanhemmiten on kaverit laiskistuneet jotkut siirtyneet autuaimille kalavesille enkä itekkää kovin innokas ennee narrattavaksi.
Matikoita tulis katiskalla tai koukuilla mut olkoopa järvessä mun puolesta.Kunhan helmikuu alkaa, niin madekeitto ja blinit mädin ja smetanan kera, siinä on suomi-herkku viimesen päälle, kehtaisi tarjota vaikka minkälaiselle kulinaristille. Tuli vesi kielelle.
- pirremiinapa
suvenkorento12 kirjoitti:
Kunhan helmikuu alkaa, niin madekeitto ja blinit mädin ja smetanan kera, siinä on suomi-herkku viimesen päälle, kehtaisi tarjota vaikka minkälaiselle kulinaristille. Tuli vesi kielelle.
Näinköhän pitää hakata katiskalle avanto, jos niitä mateita saisi...hmmm joo, huomenna.
- utaret
Perunoita en syö yleensä kuorineen, koska siinä kuoren alla on haitallisia aineita sisältävä vihertävä kerros ja sen vuoksi talviperunat parempi kuoria vähän paksummalti, sitähän jopa suositellaan. Samaten en käytä ruuaksi naatteja ja lopetin mangoldin tyyppisten lehtivihannesten kasvatuksenkin, ettei tule nitraattikuormaa enempää kuin elimistö kestää.
- nitriitti
Kun kasvatit mangoldin tyyppisiä niin tuskin söit kaikkea mitä kasvoi?
Entäs ulkoa tuodut myrkytetyt hedelmät? - utaret
nitriitti kirjoitti:
Kun kasvatit mangoldin tyyppisiä niin tuskin söit kaikkea mitä kasvoi?
Entäs ulkoa tuodut myrkytetyt hedelmät?Olin aikoinaan innostunut mangoldista, sillä kasvaa vähemmälläkin hoidolla ja pysyy hyvänä pakastettuna ja saattaisi se sopia hapatettavaksikin kimchin osana, ainakin lehtikaali toimii siinä. Voisihan sitä harkita ruukussa kasvattamista, ei tulisi liikaa.
- Eiuskallaenää
utaret kirjoitti:
Olin aikoinaan innostunut mangoldista, sillä kasvaa vähemmälläkin hoidolla ja pysyy hyvänä pakastettuna ja saattaisi se sopia hapatettavaksikin kimchin osana, ainakin lehtikaali toimii siinä. Voisihan sitä harkita ruukussa kasvattamista, ei tulisi liikaa.
Mitä haitallisia aineita on perunan kuoren alla, mitä haittaa niistä voi olla? Koska alan huomata haittavaikutukset kun olen perunani noin 50 vuotta kuorineen syönyt? Mitä ovat nuo haitta- aineet nimiltään ja kemiallisilta koostumuksiltaan?
- utaret
Eiuskallaenää kirjoitti:
Mitä haitallisia aineita on perunan kuoren alla, mitä haittaa niistä voi olla? Koska alan huomata haittavaikutukset kun olen perunani noin 50 vuotta kuorineen syönyt? Mitä ovat nuo haitta- aineet nimiltään ja kemiallisilta koostumuksiltaan?
täältä löytyy tutkimukseen perustuvaa tietoa
//www.evira.fi/elintarvikkeet/tietoa-elintarvikkeista/elintarvikevaarat/elintarvikkeiden-luontaiset-myrkyt/usein-kysyttya/ - vihreepottu
Eiuskallaenää kirjoitti:
Tätäkin palstaa 60 kun lukee niin tulee monesti mieleen että myrkkyjä ja vihreitäpottuja on syöty!
- utaret
vihreepottu kirjoitti:
Tätäkin palstaa 60 kun lukee niin tulee monesti mieleen että myrkkyjä ja vihreitäpottuja on syöty!
Minun lapsuudenkodissani perunankuoret ja naatit syötettiin eläimillä, nykyään niitä tarjoillaan ravintoloissa asiakkaille kun ovat käytännössä ilmaista raaka-ainetta ja tietysti haetaan maksimaalista voittoa eikä ole lailla kiellettyä.
- Kaurastatykkäsi
utaret kirjoitti:
Minun lapsuudenkodissani perunankuoret ja naatit syötettiin eläimillä, nykyään niitä tarjoillaan ravintoloissa asiakkaille kun ovat käytännössä ilmaista raaka-ainetta ja tietysti haetaan maksimaalista voittoa eikä ole lailla kiellettyä.
Naattien syöttämistä eläimille en muista, sitä ei ilmeisesti tehty, mutta perunaa kyllä annettiin esim. sialle, sika per vuosi kasvatettiin lihaksi. Perunaa tuli vuosittain varmaan luokkaa väh. tuhatkunta kiloa. Kotini ei ollut varsinainen maatila, peltoa oli noin kolme ha, hevosta ja yhtä lehmää sillä nippa nappa kyettiin ylläpitämään, ja sitten tietysti tätä perunahuoltoa. Ja oli ainakin toisinaan pieni osa pelloista myös viljalla, hevonenkin kun kauraa halusi rouskutella.
- pirremiinapa
Kaurastatykkäsi kirjoitti:
Naattien syöttämistä eläimille en muista, sitä ei ilmeisesti tehty, mutta perunaa kyllä annettiin esim. sialle, sika per vuosi kasvatettiin lihaksi. Perunaa tuli vuosittain varmaan luokkaa väh. tuhatkunta kiloa. Kotini ei ollut varsinainen maatila, peltoa oli noin kolme ha, hevosta ja yhtä lehmää sillä nippa nappa kyettiin ylläpitämään, ja sitten tietysti tätä perunahuoltoa. Ja oli ainakin toisinaan pieni osa pelloista myös viljalla, hevonenkin kun kauraa halusi rouskutella.
Perunen naatit ei kelvannu lehmille, eikä sioillekaan, on kai jotain "myrkkyä", eläinhän ei syö mitään mitä ei pidä syödä, ei voikukan lehtiäkään vaikka niitä kyllä immeiset taas syövät..
- pirremiinapa
pirremiinapa kirjoitti:
Perunen naatit ei kelvannu lehmille, eikä sioillekaan, on kai jotain "myrkkyä", eläinhän ei syö mitään mitä ei pidä syödä, ei voikukan lehtiäkään vaikka niitä kyllä immeiset taas syövät..
he..perunan varrret..
- säppioikeasti
Minä kyllä tarvitsen yksin koko lohen.
Joskus pistän sen savustuspussissa kokonaisena uuniin, valmistuu helposti.
Tulee syötyä parissa päivässä, jos ei niin loppu pakkaseen ja sieltä otan kun tulee kalanhimo.
Joskus vetelen fileiksi, osan kraavaan, osan paistan osan voin pakastaa valmiiksi keittoon paloiteltuna.
Roippeista,( kidukset poistan), keitän keiton.
Noin 6 päivän ruoka esivalmisteltu .
Ruuan valmistus on mielekästä tekemistä ja on valmiina jos tulee aikoja ettei jouda tekemään.
En laske paljonko säästän, minusta se vaan on järkevää.
Kaupan pakastealtaissa on paljon valmiita ruokia pakasteena, saman voi tehdä myös kotona!
Perunoita olen opetellut syömään nyt kuorineen. Tulen ehkä vanhaksi ja kuoriminenkin hankaloituu niin osaan syödä kuorineen ja vitamiinit tulee samalla kuorien mukana.
Eri asia on, pystyykö vanha elimistöni hyödyntämään potunkuorivitamiinit?
Potut kasvatan itse puutarhapalstalla ja tulevat maksamaan varmasti yli euron kilo, harrastus maksaa.
Mateet syön myös kuorineen, harkealla suolalla hankaan liukkaat paikat pois. - Lämpötalteen
Otan mieluummin kuitenkin kaupan pakastealtaasta, säästän pakastamiseen tarvittavan energian. Siis pakastimen tarvitseman sähköenergian. Esim. 3 kg kalaa vaatii jäätyäkseen tietyn energiamäärän. No, tämä on nyt osin pienoista viisastelua, mutta nämä ovat ihan laskettavissa olevia juttuja. Tiedän toki että ostaessani kaupasta pakastetun tuotteen maksan sen energiankäytön siinä samalla halusin tai en.
Pakasteet on järkevintä sulattaa jääkaapissa, ei huonetilassa. Pakastettu tuote luovuttaa jääkaapissa lämmetessään ja sulaessaan viileyttä sinne kaappiin niin, että kaapin oman jäähdytyksen tarvitsee sen ajan, esim. yön yli, olla toiminnassa vähemmän ja taas säästyy energiaa.
Tapanani on myös esim. tehdä perunoiden keitinvedestä kahvit ruoan päälle. Sitä kiehuvan kuumaa vettä ei tietenkään kannata kaataa viemäriin, laittaa vaan kattilaan kannen päälle ja vesi pysyy siellä varsin lämpimänä ruokailun ajan, sitten mahdollisesti käyttää sitä hetken levyllä lämpiämässä ja tekee vedellä mukillisen hyvää kahvia. Puhdistetut perunat eivät veden makua pilaa. Vaikka en edes tekisi kahvia, jätän veden kattilassa jäähtymään ja luovuttamaan siihen varautuneen lämmön huoneeseen.Perunankeitinvedellä tiskaan joskus mökillä jos vesi pysyy lämpimänä. Kylillä en tiskaa käsin kovin usein. En keittäisi kahvia perunankeitinveteen, olen liian epäluuloinen maun suhteen lasken hanasta raikkaan veden kahvivedeksi.
- utaret
Nuuka talous voi valmistaa perunat ilman veden tuhlaamista, sillä riittää, kun laittaa potaatit kuumennusta kestävään muovipussiin kypsentymään muun ruuan mukana, tai vaikka roikkumaan vedenkeittimeen, siinähän ne muhivat päivän mittaan kuumassa höyryssä kypsiksi ihan itsestään.
- Sokkokokkiko
mielikki.mummo kirjoitti:
Perunankeitinvedellä tiskaan joskus mökillä jos vesi pysyy lämpimänä. Kylillä en tiskaa käsin kovin usein. En keittäisi kahvia perunankeitinveteen, olen liian epäluuloinen maun suhteen lasken hanasta raikkaan veden kahvivedeksi.
Mutta mummo, jos tehtäisiin niin, että keittelet meille kahdet kahvit, toiset perunoiden keitinveteen ja toiset suoraan kraanasta otettuun veteen ja sitten maistellaan. Uskotko erottavasi kumpi on kumpi, menisikö kuitenkin arvauspuolelle?
- Sokkokokkiko
utaret kirjoitti:
Nuuka talous voi valmistaa perunat ilman veden tuhlaamista, sillä riittää, kun laittaa potaatit kuumennusta kestävään muovipussiin kypsentymään muun ruuan mukana, tai vaikka roikkumaan vedenkeittimeen, siinähän ne muhivat päivän mittaan kuumassa höyryssä kypsiksi ihan itsestään.
Kyse ei olekaan pelkästään vedenkulutuksesta, vaan energiankulutuksesta. Vaikka laittaisit perunat tai vaikka minkä tuotteen kypsentymään jonkun toisen kylkiäiseksi, niin ei se kylkiäistuotekaan siinä ilman energiaa kypsy. Eikä joku vedenkeitin energiatta toimi, se on jopa kohtuullisen suuri sähkösyöppö, sitä kuumaa höyryä ei synny noin vain ihan itsestään, se tehdään sähköenergialla. Ja eräs asia: Maailman meretkin alkavat olla muoveja pullollaan, miksi laittaisimme muovipussin taas kerran turhaan mihinkään roikkumaan ja sitten roskiin ja sitten ties minne?
Sokkokokkiko kirjoitti:
Mutta mummo, jos tehtäisiin niin, että keittelet meille kahdet kahvit, toiset perunoiden keitinveteen ja toiset suoraan kraanasta otettuun veteen ja sitten maistellaan. Uskotko erottavasi kumpi on kumpi, menisikö kuitenkin arvauspuolelle?
Voi olla että on omaa ennakkoluuloani. Laitan perunoiden keitinveteen suolaa joten ei se muutenkaan onnistuisi. Tosin vielä minun muistini mukaan aikoinaan Etelä-Pohjanmaalla pantiin kahviin suolaa, liekö sellaista tyyliä ollut muualla.
- Sokkokokkiko
mielikki.mummo kirjoitti:
Voi olla että on omaa ennakkoluuloani. Laitan perunoiden keitinveteen suolaa joten ei se muutenkaan onnistuisi. Tosin vielä minun muistini mukaan aikoinaan Etelä-Pohjanmaalla pantiin kahviin suolaa, liekö sellaista tyyliä ollut muualla.
Entä maistaisitko ilman ja suolalla höystetyn veden kera keitetyissä perunoissa eroja? Kun perunat olivat valmiit, vesi varmaan kaadettiin pois, eli suolan tuhlaamistahan tuo oli. Hieman aikaisemmin maassamme kärvisteltiin suolan puutteessa, suola kun oli esim. kalan ja lihan säilytyksessä lähes ainoa mahdollisuus.
Ei suolan laittaminen kahviin aivan tuntematonta muuallakaan ollut, se kyllä edellytti että oli kahvia mihin laittaa jotakin, nimittäin myös kahvin suhteen on ollut olemassa kieltolakiaika! - pirremiinapa
He..tuo on jo äärimmäisen säästeliäisyyden esimerkki :))
- pirremiinapa
utaret kirjoitti:
Kuulostat ihan sisareltani :))
Ei millään pahalla..
- Siellä.ylempänä
Juuri kun mustalaisen hevonen oppi olemaan syömättä ni pakana kuoli,
- Lämpötalteen
Kun eilen otin osan perunoiden keitinvedestä kahvintekoon, jäi vettä kattilaan sopiva määrä tämän päiväiseen spagetin laittamiseen. Kun spagetti oli kypsää, kaadoin kattilan lävikön kautta tyhjäksi toiseen kattilaan ja siinähän oli vielä riittävästi kuumaa vettä taas kahvintekoon. Paljon ei enää jäänyt, mutta tulihan sillä vedellä tehtyä perunoiden ja spagetin kypsennys ja kaksi hyvää annosta kahvia.
- Siellä.ylempänä
Sun vetes ei välttämättä olisi tarvinnut kahviporoja kuin nimeksi.
- pirremiinapa
Lämpötalteen kirjoitti:
Kun eilen otin osan perunoiden keitinvedestä kahvintekoon, jäi vettä kattilaan sopiva määrä tämän päiväiseen spagetin laittamiseen. Kun spagetti oli kypsää, kaadoin kattilan lävikön kautta tyhjäksi toiseen kattilaan ja siinähän oli vielä riittävästi kuumaa vettä taas kahvintekoon. Paljon ei enää jäänyt, mutta tulihan sillä vedellä tehtyä perunoiden ja spagetin kypsennys ja kaksi hyvää annosta kahvia.
Tuota..eikös se keitin hieman ole suuruksessa, spagetti ainakin liisteröityy veteen..
- RealistiN
Kirjolohen jos ostan, niin aina kokonaisena ja kotona perkaan käyttötarkoituksieni mukaan.
Jos on reilun vonkaleen kokoinen, niin poikkasen puoliksi ja pyrstöpään savustan.
Etupään fileoin, toisen fileen puolikkaasta teen medaljonkeja ja toisesta laitan pätkän kraaviin
ja toisen soppaan, kunhan ensin olen ruotinut ne.
Päästä ja ruodosta keittelen liemen soppaani varten, silmät annan koiralle ja poskilihat otan itselleni ruisleivän päällä nautittaviksi. Ruotojen loppusijoituspaikka on komposti.
Omaan makuuni lohi on liialti rasvainen eikä koostumus ole niin suunmyötäinen kuin kirjolohen.
Perunat ostaan suoraan paikalliselta viljelijältä 20 kilon säkeissä, 10€/säkki kotiin tuotuna.
Lajike on ohutkuorinen yli talven, joten kuorin perunat ainoastaan perunamuusiin, imellettyyn perunalaatikkoon tai jos teen pyre keiton. Jos joku ei halua kuorineen syödä keitin/paistinperunoitani, niin voi toki itse omansa kuoria. - panzer59
Kalojen suolissa on pääsääntöisesti paskaa. Muissa roippeissa voi olla hyödyllistäkin mutta en kaikkia röpelöita kypsentämättä söisi! stalingrad hans
- Täyttätavaraa
Joo, niin onkin, mutta ei ole ainakaan tällä sivulla kertonut niitä suolia syövänsä. Eikö nahkiainen ole ainakin näistä kalamaisista merenelävistä ainoa, jota sisälmyksineen syödään?Tosin olen jättänyt maistamatta juuri tuosta syystä. Nythän eikö ole alkamassa joku heinäsirkan yms. syöntivillitys, siinä kai ja syödään myös sitä itseään?
- ö-Öö
Täyttätavaraa kirjoitti:
Joo, niin onkin, mutta ei ole ainakaan tällä sivulla kertonut niitä suolia syövänsä. Eikö nahkiainen ole ainakin näistä kalamaisista merenelävistä ainoa, jota sisälmyksineen syödään?Tosin olen jättänyt maistamatta juuri tuosta syystä. Nythän eikö ole alkamassa joku heinäsirkan yms. syöntivillitys, siinä kai ja syödään myös sitä itseään?
Frittimuikku?
Ainakaan en ole kuullut kenenkään peranneen pikkumuikkuja koskaan. Millä se muuten tehtäisiin, kirurgin skalpielilla ja pinseteilläkö?
=DW= - Seonihansitä
ö-Öö kirjoitti:
Frittimuikku?
Ainakaan en ole kuullut kenenkään peranneen pikkumuikkuja koskaan. Millä se muuten tehtäisiin, kirurgin skalpielilla ja pinseteilläkö?
=DW=Olin siis väärässä, myönnän. Olen ammattikalastajan jälkikasvua Satakunnan rosoiselta rannikolta. Ehdin puuhassa hieman itsekin olla mukana, mutta muikkua tai edes pikkumuikkua emme siellä pyytäneet. Pikkumuikusta en ollut kuullutkaan ennen kuin olin jo ollut kotoani pois muuttaneena monia vuosia. Mutta jos joku ehdottomasti haluaa syödä kalan tai hämähäkin puolimädäntyneine sellaisineen, tehkööt niin. Varmaan itsekin tekisin samoin, jos eläisin jatkuvassa nälässä ja se olisi välttämätöntä hengissä pysymiseen, mutta nyt olen päässyt reilusti yli kuudenkympin ikään ilaman tuollaisen tilanteen kohdalle osumista.
- muikkumiina
ö-Öö kirjoitti:
Frittimuikku?
=DW=No täällä on yksi pientenkin muikkujen perkaaja. Nipistän kurkusta kitusten alta pikku nokkapihdeillä ja rauhallisesti vedän suolen ulos.
Niitä pikkumuikkuja en syö missään markkinoilla, sillä markkinamanut ei niitä perkaa, liialla suolalla vaan peittävät paskan maun. - Kaspaakapetissa
ö-Öö kirjoitti:
Frittimuikku?
=DW=Syöt siis kirjaimellisesti paskaa paketissa!
Ostan lohen kokonaisena, fileroin, garaavisuolaan osan, teen uunilohta tai jotain muuta lopusta fileestä. Roippeista keitän kalasopan.
Uudet perunat syön kuorineen jos ovat äskettäin kaivettuja, uuniperunassa on myös kuori ihan syötävää. Muuten syön perunat kuorittuna.Ihmisen elimistössä hyvin pureskeltu ruoka alkaa nesteytyä Syljen avulla.
Pidemmällä jaksolla pureskeltuun ruokaan liittyy enemmän litkuja.
Kunnes jäljellä on vain kuitu.
Tässä en tarkoita ripulia.
Normaalisti litku katoaa Maksaan ja Munajaisiin.
Lopun matkastaanhan kaikki tietävät.
Tai muistavat ainakin tuoksun.
-
Minä pidän Nahkiaisista.
Kyllä nekin söisivät kuitu-pitoista, jos vaan Luoja olisi antanut niille Hanpaat.
-
Muistakaa vanha vitsi Naaraasta ja Naarasta.
H.- Rohkeastivain
Hyvä ihminen kerro ihmeessä jos seisot vieressäni kalatiskillä että voisin ottaa perkuutähteet. Suon ne mielelläni sulle koska itse en tahdo nähdä sitä vaivaa mikä niistä seuraa mutta tuhlaus raastaa syränalaani.
- tarkkamarkka
Olkaa huoleti, ainakin meidän kauppias säästää perkuutähteet ja laittaa pakkaseen, sieltä saa sitten ravustajat ja muut syöttien tarvitsijat niitä hakea.
- Lohile-lausumaan
Ja kalat eivät nuku pommiin kun ne herättää Kalakukko aamuisin.
Jopas sattui mukava aloitus. Aikanaan, nuorena rouvana, uusien perunoiden aikaan menimme Helsingin kauppatorille ostamaan aitoa merilohta graavattavaksi. Silloin kauppias kysyi: "Ottako rouva myös nämä ruodot mukaan?" Tyhmänä ja oppimattomana vastasin: "Kiitos, ei." Tämä mainio kalakauppias sanoi: "Maalla kasvaneet tytöt ovat niin viisaita, että tekevät niistä vaikka lohilaatikkoa. Käyvät joskus kysymässä meiltä." No, paljon on virrannut sen jälkeen vettä Kymijoessa, ja korentokin on viisastunut, osaa tehdä ruokaa muustakin, kuin vain fileestä.
Vielä muistelus, (niitä pukkaa, kun ikää karttuu). Meillä oli torppa tuolla Kymijoen rantamilla, puolisoni uitti ahkerasti katiskaa siellä vedessä. Katiskasta löytyi pikkukaloja, ahventa, särkiä ja jotain muuta. Kultainen puolisoni perkasi ne kaikki, ja toi minulle. Meillä oli tuvassa leivinuuni, ja minulla sellainen torilta ostettu Kyyrölän savipotti. Panin illalla ne kaikki pikkukalat siihen savipottiin, suolaa, sipulia ja kimpaleen voita siihen päälle. Joskus tein ruisjauhoista ja vedestä taikinan ja siitä kannen siihen pottiin. Jälkilämpimään uuniin kaksi pottia, toisessa ne kalat, toisessa ohraryynejä ja vastalypsettyä maitoa (haettu läheisestä maalaistalosta), aamusella herääviä odotti uunissa hitaasti kypsyneet herkut.
Kalojen ruodotkin pehmenivät niin, ettei niitä tarvinnut suupielestään syljeskellä.
Tarina sarjasta "Kaupunkilaistytön oppivuodet."- Lohikalat
Olen ammattikalastajan jälkeläinen Pohjanlahden rantakallioilta. Ehdin olla mukana sekä merellä että äidin mukana joskus torilla kun hän kävi kalaa myymässä. Sellaista en muista nähneeni, että kalakauppiaat olisivat lohta valmiiksi fileoineet. Aikamoisia fileitä ne olisivat olleetkin, kun kalat olivat tuollaisia 7-20 kiloisia. Eikä lohta ylipäätään torilla paljon myyty, se oli vielä 1960- 70- luvuilla kallista tavaraa. Merilohen saaliit, niin kuin ison siiankin, alkoivat jo tuolloin jyrkästi pienentyä ja hinta yhä kohota. Usein lohet menivätkin suoraan hienompiin ravintoloihin ja herrojen herkuksi. Kun sitten tätä kasvatuslohta, ensin sateenkaarirautua ja myöhemmin myös ns. Norjan lohta tuli markkinoille, myös merilohen hinta putosi radikaalisti.
Helsingin torilla ehkä oli erilainen meno, tietysti ostajakuntaa oli enemmän ja seassa väkisinkin vauraampiakin yksilöitä.
Em. kalojen saanti meni tuolloin niin satunnaiseksi, että esim. isäni hävitti varhain ja ensimmäisenä pois siika- ja lohirysät, keskityttiin silakan ja muun suomukalan pyyntiin. Suuriin silakkarysiin lohi ei juuri mennyt, mutta toisinaan sitäkin tapahtui. Muistan ainakin yhden tapauksen, jossa noin 2000 kg silakkaerän mukana saatiin lähemmäs kymmenen isoa lohta. Jälkimmäisten arvo myös kalastajalle oli noihin silakoihin verrattuna varmaan 50- kertainen!
Sateenkaarirautu muuten oli nykyisen kirjolohen "oikea" nimi siihen asti, kunnes eräs Kekkonen päätti alkaa nimittää sitä kirjoloheksi! - Lohikalat
Olen ammattikalastajan jälkeläinen Pohjanlahden rantakallioilta. Ehdin olla mukana sekä merellä että äidin mukana joskus torilla kun hän kävi kalaa myymässä. Sellaista en muista nähneeni, että kalakauppiaat olisivat lohta valmiiksi fileoineet. Aikamoisia fileitä ne olisivat olleetkin, kun kalat olivat tuollaisia 7-20 kiloisia. Eikä lohta ylipäätään torilla paljon myyty, se oli vielä 1960- 70- luvuilla kallista tavaraa. Merilohen saaliit, niin kuin ison siiankin, alkoivat jo tuolloin jyrkästi pienentyä ja hinta yhä kohota. Usein lohet menivätkin suoraan hienompiin ravintoloihin ja herrojen herkuksi. Kun sitten tätä kasvatuslohta, ensin sateenkaarirautua ja myöhemmin myös ns. Norjan lohta tuli markkinoille, myös merilohen hinta putosi radikaalisti.
Helsingin torilla ehkä oli erilainen meno, tietysti ostajakuntaa oli enemmän ja seassa väkisinkin vauraampiakin yksilöitä.
Em. kalojen saanti meni tuolloin niin satunnaiseksi, että esim. isäni hävitti varhain ja ensimmäisenä pois siika- ja lohirysät, keskityttiin silakan ja muun suomukalan pyyntiin. Suuriin silakkarysiin lohi ei juuri mennyt, mutta toisinaan sitäkin tapahtui. Muistan ainakin yhden tapauksen, jossa noin 2000 kg silakkaerän mukana saatiin lähemmäs kymmenen isoa lohta. Jälkimmäisten arvo myös kalastajalle oli noihin silakoihin verrattuna varmaan 50- kertainen!
Sateenkaarirautu muuten oli nykyisen kirjolohen "oikea" nimi siihen asti, kunnes eräs Kekkonen päätti alkaa nimittää sitä kirjoloheksi! Lohikalat kirjoitti:
Sateenkaarirautu muuten oli nykyisen kirjolohen "oikea" nimi siihen asti, kunnes eräs Kekkonen päätti alkaa nimittää sitä kirjoloheksi!Kiitos kertomuksesta. Siinä kauppatorilla, heti ensimmäisessä rivissä rannasta päin, oli kalakauppiaita. Olen ostanut myös kalastajien veneistä, heiltä lähinnä savusilakoita, ja ne olivat niin hyviä, että piti syödä suoraan paketista.
Se merilohi oli silloin 70-luvun lopulla jo kallista, mutta herkuksi uusien perunoiden aikaan sitä oli pakko saada, maksoi mitä maksoi. Kuten kerroit, sen jälkeen kauppoihin tuli kirjolohi, mutta eihän se koskaan graavisuolatun merilohen veroista ollut.
Olen saanut maistaa myös graavattua Tenon lohta, se se vasta herkkua on. Inarinjärvessä asustaa myös joku lohikala, en muista sen nimeä, sitäkin olen saanut tuliaiseksi, hyvää oli.
Itse olen onkinut isoja meriahvenia Inkoon vesillä, voissa pannulla paistanut, Ahvenanmaalla saanut niitä vastasavustettuina. Kyllä Suomessa on hienoa ruokaa tarjolla, ymmärrämmeköhän aina sen arvon.- pirremiinapa
Lohikalat kirjoitti:
Sateenkaarirautu muuten oli nykyisen kirjolohen "oikea" nimi siihen asti, kunnes eräs Kekkonen päätti alkaa nimittää sitä kirjoloheksi!Sateenkaarirautu on kai ihan oma lajinsa, saatiin kerran Lapissa pikkuinen sellainen rautu..
- pirremiinapa
suvenkorento12 kirjoitti:
Kiitos kertomuksesta. Siinä kauppatorilla, heti ensimmäisessä rivissä rannasta päin, oli kalakauppiaita. Olen ostanut myös kalastajien veneistä, heiltä lähinnä savusilakoita, ja ne olivat niin hyviä, että piti syödä suoraan paketista.
Se merilohi oli silloin 70-luvun lopulla jo kallista, mutta herkuksi uusien perunoiden aikaan sitä oli pakko saada, maksoi mitä maksoi. Kuten kerroit, sen jälkeen kauppoihin tuli kirjolohi, mutta eihän se koskaan graavisuolatun merilohen veroista ollut.
Olen saanut maistaa myös graavattua Tenon lohta, se se vasta herkkua on. Inarinjärvessä asustaa myös joku lohikala, en muista sen nimeä, sitäkin olen saanut tuliaiseksi, hyvää oli.
Itse olen onkinut isoja meriahvenia Inkoon vesillä, voissa pannulla paistanut, Ahvenanmaalla saanut niitä vastasavustettuina. Kyllä Suomessa on hienoa ruokaa tarjolla, ymmärrämmeköhän aina sen arvon.Tenon lohessa on varmasti se ihana oikea lohen tuoksukin.
Olen syönyt jotain merilohta, villilohta kai, kun veljeni toi sellaisen kylään tullessaan, asuu tuolla meren rannalla pohjoisessa, oli hyvää.nam.
- pirremiinapa
Kaikki käytän, ei missään nimessä roskiin muuta kuin kidukset ja suolet..
Kalansuolista valmistettua ruokaa en olekaan maistanut :/ Ostan kilon lohifileitä pakastimeen silloin, kun ovat alle 14€ kilo. Niistä sitten riittää wokvihannesten ja riisin kanssa pitkäksi aikaa. Vaihtelua tuo naudan sisäfile lohelle. Peruna maistuu uutena.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .513021Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472861Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242649Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3441721- 711084
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101061Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193927- 44799
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101792Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26780