Vapaa kuvaus

Aloituksia

37

Kommenttia

1738

1. Luen+kiinnostavaa+kirjaa+ihmisen+alkuhistoriasta+ja+sen+ihmisapinasukulaisista,+kuten+simpanssit+ja+bonobot.+Bonobo+onnistui+ihmisten+seurassa+oppimaan+noin+300+sanaa+symbolikorteista+ja+muodostamaan+lauseita+niillä,+jossa+oli+subjeksti,+objekti+ja+verbi.+Se+pystyy+myös+ennakoimaan+tulevaisuutta.+(kirja+on+Lasse+Bergin+Kalaharin+aamunkoitto,+onko+kukaan+lukenut?+Agnoskepo?)+;)
  2. hm...sehän+on+hyvä+että+on+fiksujakin+kreationisteja,+mutta+mikä+tekee+aloittajasta+krean?+Kiistätkö+rappeutumisopin?Tämä+menee+nyt+hieman+filosofian+puolelle+(mitä+kaikkea+sitä+voikaan+tehdä+kun+ei+saa+unta?),+mutta+minä+en+kertakaikkiaan+käsitä+tuota+rappeutumista,+hengellisessä+enkä+muussakaan+mielessä+;).+Jumala+loi+ihmiset+ja+mahdollisti+syntiinlankeemuksen,+sitten+hän+kostaa+viimeiseen+polveen+saakka+että+ihminen+lankesi+siihen?+Jaaha?+Kristinuskon+ydinsanoma+on+käsittääkseni+(näin+olen+oppinut,+vaikka+en+ihan+kristitty+olekaan)+anteeksianto...UT+uudistaa+vanhan+liiton+jne,+mutta+nuoren+maan+kreationistit+ovat,+niinkuin+eivät+olisi+asiasta+kuulleetkaan,+hoh+hoijaa.+Vähän+kuin+yect+eläisivät+eräänlaisessa+rinnakkaistodellisuudessa;+jos+ei+sitä+ja+jos+ei+tätä+"niin+eläisimme+maan+päällä+ikuisesti+eikä+kuolemaakaan+olisi".+Mutta+kun+nyt+elämme+tässä+maailmassa,+näillä+ehdoilla.+Minulle+tavallaan+tulee+vain+mieleen+tuosta+genomin+rappeutumisopista+että+se+on+eräänlainen+muistutus+siitä,+että+syntiä+on+olemassa,+synti+on+ns+todellinen.+Mutta+onhan+se+muutenkin,+luonnossakin+on+rutkasti+väkivaltaa+(ja+suoranaista+kärsimystä)+ihan+ilman,+että+kaikki+lopulta+tuhotaan+geenien+välityksellä.+Välillä+mietin,+onko+syy+tuohon+rappeutumisfantasiaan+siinä,+että+kreat+itse+asiassa+kuvittelevat+(huonon+luonnontieteen+tuntemuksen+ansiosta),+että+luonnossa+eletään+kuin+romantiikan+ajan+idyllissä+ja+vain+tuo+geenien+tuhoutuminen+on+merkki+siitä+että+jokin+ei+ole+ihan+kohdallaan+tässä+maailmassa?+Todellisuudessa+siis+eläimet+kokevat+luonnossa+kovia,+eloonjääminen+ei+ole+missään+vaiheessa+selvää.
  3. siinä+milessä+outoa+kommentointia+että+jumala+käski+Aata+ja+Eetä+lisääntymään+ja+olemaan+hedelmällisiä+jo+ENNEN+syntiinlankeemusta...