Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
RuotsiValinnaiseksi
profiilit
RuotsiValinnaiseksi
RuotsiValinnaiseksi
Vapaa kuvaus
Aloituksia
127
Kommenttia
824
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Mieti,+mitä+tuo+kertoo+itsestäsi.+Olen+tottunut+oppilaiden+tunteenpurkauksiin.
22.04.2019 12:10
Nyt+aletaan+olla+kehällä.+Virkaruotsi+on+siis+pakko,+koska+se+on+pakko.
22.04.2019 12:05
Arvelet+siis,+että+insinöörin+on+osattava+ruotsia,+koska+Niinistö+ei+ole+erityisesti+insinöörejä+siitä+vapauttanut?
22.04.2019 11:35
Kannattaa+välillä+tuulettaa+ajatuksiaan+uusien+kasvatustieteilijöiden+näkökulmilla.+Tässä+yleissivistys-nimikettä+riepottelee+yksi+Peruskoulupesula+-nimisen+blogin+tutkivista+opettajista,+esittelyn+mukaan+"oppilaanohjaaja,+jonka+pitkän+tähtäimen+suunnitelmissa+on+peruskoulun+uudistaminen":
---+Educa-messuilla+puhuttiin+useampaan+otteeseen+yleissivistyksestä.+Olen+itse+aina+pitänyt+yleissivistystä+itsestään+selvästi+hyvin+tärkeänä,+mutta+nyt+aloin+miettiä+asiaa+hieman+tarkemmin.+Nyrkkisääntönäni+on+nykyisin,+että+jonkin+tuntuminen+"itsestään+selvältä"+on+varoitusmerkki:+se+tarkoittaa,+etten+ole+luultavasti+koskaan+pysähtynyt+kyseenalaistamaan+asian+todellista+merkitystä.+
Yleissivistyksen+suhteen+minun+oli+vielä+syytä+olla+erityisen+varuillani,+sillä+pidän+itseäni+hyvin+laajasti+sivistyneenä+ihmisenä+ja+olen+ylpeä+yleissivistykseni+syvyydestä.+Jos+olen+itse+jossain+hyvä,+niin+onko+se+täysin+sattumalta+myös+mielestäni+tärkeää?+Vai+onko+uskottavampaa,+että+yleissivistys+on+mielestäni+tärkeää+juuri+siksi,+että+itse+olen+siinä+hyvä?+Vanha+kunnon+minää+tukeva+arviointierhe+iskee+jälleen.+Harva+on+valmis+sanomaan,+että+asia,+jonka+hallintaan+on+kuluttanut+lukemattomia+tunteja+ja+paljon+vaivaa,+onkin+merkitykseltään+vain+vähäinen.+
---
Jos+koulutus+jakautuu+esimerkiksi+yleissivistävään+ja+ammatilliseen+koulutuslinjaan,+voi+yleissivistyksen+merkitystä+tähdentämällä+samalla+korottaa+toisen+linjan+statusta+toisen+kustannuksella.
---
Porvariston+kulttuurinen+hegemonia+pitää+yhä+pintansa:+edelleen+"yleissivistys"+on+yksi+tärkeä+mittari,+jolla+ihmisen+sosiaalista+asemaa+mitataan.+---+Poliitikot+ja+muut+eliitin+jäsenet+yhteen+ääneen+vastustivat+valinnaisuuden+lisäämistä,+sillä+se+"vähentäisi+lukion+yleissivistävyyttä".
"Yleissivistys"+on+---+sen+verran+latautunut+termi,+että+sen+käyttöä+yritän+vastaisuudessa+välttää.+Jos+tarkoitan+perustietoja,+puhun+perustiedoista+tai+yleistiedoista.+Jos+taas+tarkoitan+vaikka+Dostojevskin+tai+Eino+Leinon+tuotantoon+perehtymistä+tai+tietoa+siitä,+kuka+oli+Kaarle+Suuri+ja+mitä+väliä+sillä+on,+puhun+tulevaisuudessa+vain+"sivistyksestä".+Yleis-+etuliite+viittaa+siihen,+että+kaikkien+pitäisi+tietää+nämä+jutut,+ja+se+on+epäilyttävä+sanoma.+Silloin+vähättelemme+niitä,+joilla+ei+ole+ollut+aikaa+tai+kiinnostusta+suhteellisen+merkityksettömien+asioiden+opetteluun+---
22.04.2019 11:31
Kiitos+Sinulle,+joka+yrität+välttää+ilkeilyä+ja+tyhjänpäiväisiä+viestejä!
22.04.2019 11:19
Minä+muistan+vielä+presidentin+uuden+vuoden+puheen:
"ON+MUISTETTAVA,+kenelle+ja+miksi+me+tätä+suurta+tarinaamme+kirjoitamme.+Teemme+sen+lapsillemme.+Kasvatamme+heitä+sanoillamme+ja+esimerkillämme.+Ja+teoillamme+muovaamme+maailmaa,+joka+heille+jää.+Näköala,+joka+seuraavalle+sukupolvelle+aukeaa,+saa+ihmisen+jäämään+tai+lähtemään,+yrittämään+tai+luovuttamaan+tai+niin+kuin+on+nähty+–+kapinoimaan."
Tässä+on+aika+lailla+sisältöä+mietittäväksi.
22.04.2019 10:58
Inhimillisesti+katsoen+samaan+täytyy+varautua+myös+maahanmuuttajien+vanhetessa,+meillä+alkaa+jo+olla+vanhusikäisiä+ja+dementoituvia+maahanmuuttajia.+Jossain+määrin+hoitajia+pitää+suurissa+kaupungeissa+palkata+eri+kieliryhmiä+ja+nimenomaan+dementoituvia+varten.
22.04.2019 10:41
Pakkoruotsi+on+ainoa+pakollinen+kieli+suomenkielisissä+kouluissa+ja+ainoa+pakollinen+oppiaine+kaikilla+opetuksen+tasoilla.
22.04.2019 10:39
Arvelet+siis,+että+kansa+tahtoo,+että+insinöörit+osaavat+ruotsia?
22.04.2019 10:37
"Suomessa+on+3+pakkoa.+Maksaa+veroa,+opiskella+pakkoruotsia+ja+sitten+kuolla!"
;)
Pakkoruotsi+on+tosiaan+se+kaikista+pakollisin,+ainoa+kaikille+alakoulusta+yliopistoon+pakollinen+oppiaine.
22.04.2019 10:03
Pakon+puolustajien+profilointi+on+vaikeaa,+sillä+heidän+arvomaailmansa+on+kuudenkymmenen+vuoden+takaa+vähintään+ja+toisaalta+keskustelukulttuuri+alle+kymmenvuotiailta,+jotka+yrittävät+liittoutua+yhtä+vieraaksi+ja+uhaksi+koettua+ikätoveria+vastaan.
Täällä+ketjuissa+on+sellaista+alakoululaisille+ominaista+haukkumiskulttuuria:
-+hullu+se+on
-+perheetön,+sillä+on+vaikeaa+pääsiäisenä+(ruotsiksi)
-+ehtiikö+se+edes+vessaan+(ruotsiksi)
-+ehkä+se+istuu+pöntöllä+ja+paskoo+(ruotsiksi)
-+on+myös+hyviä+vaippoja+(ruotsiksi)
...
Minuahan+tämä+hymyilyttää+ja+hiukan+säälittääkin.+Minähän+vietän+täällä+lomapäiviä+kirjoittaen+asiallisia+tekstejä,+joita+voin+käyttää+muuallakin.+He+taas+viettävät+aikaansa+täällä+yrittäen+hätistää+minua+ja+kaltaisiani+kielipolitiikasta+kiinnostuneita+pois,+mikä+elämäntyö!
Pakkoruotsin+kannattajat+kuvittelevat,+että+tämä+on+heidän+henkilökohtainen+palstansa,+jossa+ristiriidat+ovat+henkilökohtaisuuksia+ja+ne+ratkotaan+alakoulun+tyylilajissa+solvaamalla.+Miettikää+nyt+vielä.
Entä+jos+aikuisten+oikeasti+vain+puhuttaisiin+kielipolitiikasta.
22.04.2019 09:58
Euroopassa+on+pilvin+pimein+päteviä+insinöörejä+ilman+pakkoruotsia.+Ruotsi+ei+pätevöitä+mihinkään+tekniikan+osa-alueeseen.
22.04.2019 09:46
Niinpä,+miksi?
22.04.2019 08:45
Kovaa,+rehellistä+tekstiä!
22.04.2019 08:35
Miksei+suomenkielinen+tai+uussuomalainen+saisi+myös+valita+suuntaa,+johon+kielitaidolla+kurottaa?
22.04.2019 08:32
Pakkoruotsi+on+syrjivä+rakenne.+Puretaan+se!
22.04.2019 08:29
Ymmärtäväthän+kaikki+euroopplaisen+kieltenopetuksen+perustan?
22.04.2019 08:27
Miksi+nähdä+kaikki+tämä+vaiva,+jos+enemmistö+(yli+95%)+valitsisi+ruotsin+vapaaehtoisesti?
22.04.2019 08:25
Siis+ymmärtäväthän+kaikki?
22.04.2019 08:23
Perustuslaki+sallisi+tämän+kyllä.+
Folktinget+tuskin.
22.04.2019 08:22
33 / 42