Vapaa kuvaus

Aloituksia

127

Kommenttia

824

1. Mieti,+mitä+tuo+kertoo+itsestäsi.+Olen+tottunut+oppilaiden+tunteenpurkauksiin.
  2. Kannattaa+välillä+tuulettaa+ajatuksiaan+uusien+kasvatustieteilijöiden+näkökulmilla.+Tässä+yleissivistys-nimikettä+riepottelee+yksi+Peruskoulupesula+-nimisen+blogin+tutkivista+opettajista,+esittelyn+mukaan+"oppilaanohjaaja,+jonka+pitkän+tähtäimen+suunnitelmissa+on+peruskoulun+uudistaminen":---+Educa-messuilla+puhuttiin+useampaan+otteeseen+yleissivistyksestä.+Olen+itse+aina+pitänyt+yleissivistystä+itsestään+selvästi+hyvin+tärkeänä,+mutta+nyt+aloin+miettiä+asiaa+hieman+tarkemmin.+Nyrkkisääntönäni+on+nykyisin,+että+jonkin+tuntuminen+"itsestään+selvältä"+on+varoitusmerkki:+se+tarkoittaa,+etten+ole+luultavasti+koskaan+pysähtynyt+kyseenalaistamaan+asian+todellista+merkitystä.+Yleissivistyksen+suhteen+minun+oli+vielä+syytä+olla+erityisen+varuillani,+sillä+pidän+itseäni+hyvin+laajasti+sivistyneenä+ihmisenä+ja+olen+ylpeä+yleissivistykseni+syvyydestä.+Jos+olen+itse+jossain+hyvä,+niin+onko+se+täysin+sattumalta+myös+mielestäni+tärkeää?+Vai+onko+uskottavampaa,+että+yleissivistys+on+mielestäni+tärkeää+juuri+siksi,+että+itse+olen+siinä+hyvä?+Vanha+kunnon+minää+tukeva+arviointierhe+iskee+jälleen.+Harva+on+valmis+sanomaan,+että+asia,+jonka+hallintaan+on+kuluttanut+lukemattomia+tunteja+ja+paljon+vaivaa,+onkin+merkitykseltään+vain+vähäinen.+---Jos+koulutus+jakautuu+esimerkiksi+yleissivistävään+ja+ammatilliseen+koulutuslinjaan,+voi+yleissivistyksen+merkitystä+tähdentämällä+samalla+korottaa+toisen+linjan+statusta+toisen+kustannuksella.---Porvariston+kulttuurinen+hegemonia+pitää+yhä+pintansa:+edelleen+"yleissivistys"+on+yksi+tärkeä+mittari,+jolla+ihmisen+sosiaalista+asemaa+mitataan.+---+Poliitikot+ja+muut+eliitin+jäsenet+yhteen+ääneen+vastustivat+valinnaisuuden+lisäämistä,+sillä+se+"vähentäisi+lukion+yleissivistävyyttä"."Yleissivistys"+on+---+sen+verran+latautunut+termi,+että+sen+käyttöä+yritän+vastaisuudessa+välttää.+Jos+tarkoitan+perustietoja,+puhun+perustiedoista+tai+yleistiedoista.+Jos+taas+tarkoitan+vaikka+Dostojevskin+tai+Eino+Leinon+tuotantoon+perehtymistä+tai+tietoa+siitä,+kuka+oli+Kaarle+Suuri+ja+mitä+väliä+sillä+on,+puhun+tulevaisuudessa+vain+"sivistyksestä".+Yleis-+etuliite+viittaa+siihen,+että+kaikkien+pitäisi+tietää+nämä+jutut,+ja+se+on+epäilyttävä+sanoma.+Silloin+vähättelemme+niitä,+joilla+ei+ole+ollut+aikaa+tai+kiinnostusta+suhteellisen+merkityksettömien+asioiden+opetteluun+---
  3. Niinpä,+miksi?
  4. 33 / 42