Vapaa kuvaus

Aloituksia

10

Kommenttia

2567

1. ps.+Edsolvent.+Lukiessani+tarkemmin+sinun+ilmastohuoliasi,+niin+pisti+silmää+huolesi+persuista+niistä.Persuista+ei+kannata+olla+ilmastonmuutoksen+vuoksi+lainkaan+huolissan.+He+eivät+sitä+ole+aiheuttaneet+ja+he+eivät+paraimmillakaan+normaalina+poliittisena+liikkeenä+kykenisi+vaikuttamaan+kuin+osaan+ihmisen+tekeleistä+ja+jopa+lisäämään+osaa+siitä+kuten+energiaturvetta.+Luonnon+osuuteen+persuilla+taas+ei+ole+syntymisen+tai+torjumisen+suhteen+mitään+osaa+tai+mahdollisuuksia+parantaa.Ilma+ja+luonto+ovat+kyllä+meidän+kaikkien+asia+vaikka+jotkut+yrittävät+sitä+monopolisoida+huonoin+seurauksi+itselleen.Ihmisten+osalta+olemme+saaneet+melkoisen+parannuksen+jos+muutamme+maa+ja+meriliikennevälineemme+toimimaan+alussa+bio+tai+maasta+saatavalla+metaanilla+ja+ennen+pitkää+ilmakehän+hiilidiksidi+raaka+aineena+tuotetuista+synteettisistä+polttoaineista+jotka+käyvät+lentoliikenteeseenkin.+Samoin+stabiilin+sähkön+tuotannon+suorittaminen+ydinvoimalla+niin+paljon+kuin+mahdollista.Tietysti+meidän+on+sen+lisäksi+nopeasti+ja+merkittävästi+vähennettävä+maa-ja+karjatalouden+rajuja+ilma+ja+vesipäästöjä+esimerksi+määräämällä+eläintilat+tuottamaan+biokaasya+ylijäämälannastaan+ja+muusta+jätteestä+ja+hoitamaan+metsiä+oikein+ilman+avohakkuita+tai+jatkuvan+kasvatuksen+periaatteella+ja+riittävän+ikäiseksi+ennen+päätehakkuuta.Tavaraliikennettä+voisimme+myös+nostaa+vesille+ja+avata+esimerkiksi+Suomen+suurjärvet+keskinäiseen+ja+uusiin+meriyhteyksiin+suhteellisen+lyhyillä+ja+kustannustehokkailla+kanavoinneilla.Kenekään+diesel+koteihin+tai+henkilöautoiluunkaan+ei+tarvitsisi+puuttua+kunhan+vaan+päätettäisiin+muuttaa+se+polttoaine,+mikä+on+hyvin+mahdollista.+Ei+toki+kaikkea+hetkessä,+mutta+suhteellisen+lyhyessä+ajassa+kuitenkin
  2. Siihen+ilmastonmuutokseen+kyllä+kannattaa+ottaa+kantaa+ja+heittää+ajatuksia+kehiin.Se+tulee+aivan+vääjäämättä+myös+silloin+kun+laittaisimme+kaikki+ihmisen+osuudet+ihan+siedettävään+kuntoon.Se+tulee+joko+pitkässä+syklissä+tai+se+voi+tulla+pikavauhtia+kun+joku+Campi+Flegrei+tai+Yellowstone++eli+suuret+calderat+purkautuvat.+Pelkästään+yhden+suuren+tulivuoren+räjähtäminen+aiheuttaa+välittömästi+pitkäksi+aikaa+suuren+valon+ja+lämmön+puutoksen+alaspäin.Joku+SanFransicon+avanteen+purkauma+aiheuttaisi+vain+suurta+paikallista+tuhoa,+ei+sen+kummempa.Siksikin+olisi+parempi,+että+ilmastonmuutoksen+todellisuudesta+oltaisiin+kaikilla+tahoilla+realistisesti+selvillä,+eikä+elettäisi+kulttien+kuvitelmissa+ja+illuusioissa.Jos+elettäisin+tiedon+ja+varautumisen+reaaliteeteissä,+niin+silloin+toimittaisiin+juurikin+ihmisen+tiedostetusti+itseaiheuttamaa+vähentävästi+ja+luonnon+toimintaan+sekä+varautuvasti+ja+lopulta+sopeutuvasti.Jos+aivan+karkeasti+halutaan+asioita+ilmaista+n+iin+voidaan+siteerata+Linkolaa+eli+meitä+on+ihan+liikaa.+Nykyisestä+8+miljardista+noin+6+miljardia+liikaa.+Emmehän+kuitenkaan+voi+ryhtyä+maailmaan+missä+joku+alkaa+toimia+viikatemiehenä+ja+poistaman+systemaattisesti+ihmisiä+sopivaan+määrään,+niinkuin+valitettavasti+oli+ihan+alkuvihreiden+ajatuksissa,+jos+joku+on+niitä+onnistunut+lukemaan,+minä+olen+Saksassa+ollessani+lukenut+sodan+jälkeisten+alkuvihreiden+maailmankuvasta.++Karmivaa+luettavaa+missä+pieni+vihreiden+eliitti+olisi+asustellut+Sveitsin+alpeilla+ja+jonkun+verran+työvoimaa+olisi+toiminut+helle+alisteisena.+Kaikki+muu+olisi+ollut+lakkautettu.++Ne+ajatukset+olivat+vielä+hirveämpiä+kuin+vihreiden+esiisän+Adolfin+konsanaan.+Siksipä+niitä+ei+juurikaan+mainosteta+enää,+mutta+ne+ovat+siellä+olemassa.Minä+taas+olen+perusajatuksessani+lähtenyt+siitä,+että+hoidamme+sen+väkimäärän+oikeilla+toimilla,+mitä+luonnollinen+väestönkontrolli++pitää+hengissä.Se+voi+viime+kädessä+olla+hiukan+utopistinen+sekin+ja+jossain+vaiheessa+jossain+päin+maailmaa+on+ihmisten+lisääntymistä+rajoitettava+ihan+sen+vuoksi+että+planeetta+ei+yksinkertaisesti+pysty+pitämään+huolta+enää+kaikista.+Silloinhan+luonnollisimmat+vähennyskohteet+olisivat+ne+missä+kiivaammin+lisäännytään+ja+huonoiten+kyetään+asioita+hoitamaan.Tämän+8+miljardia+ihmistä+uskon+vielä+olevan+hoidettavissa,+mutta+sen+kulutuksen+ja+käytön+jälkiä+on+tehokkaasti+oiottava+ja+siivottava.Mutta+miten+saisimme+tarpeelliset+toimenpiteet+aikaan?+Onko+kenelläkään+rohkeutta+heittää+ratkaisuja+kehiin.+Linkolalla+oli+omansa,+Onko+nykyajan+ihmisillä,+joilla+linkolaan+verrattuna+on+ylivertainen+tieto+nensä+edessään+kännykässä+jos+haluaa.++Onko+esimerkiksi+"mummoilla"+mitään+käsitystä+todellisuudesta+vai+elävätkö+he+myös+mummokiemurassa+missä+he+lakkaavat+näkemästä+totuutta+ja+keskittyvät+vain+oman+joukkueen+ylläpitoon+ja+tarvittaessa+sen+tuottaman+valheen+hyväksymiseen+ja+hautomiseen.+Jopa+ihan+fiksuimmat+"mummot"Itse+luulen,+että+laajemmat+planeettaa+koskevat+selviämis+ja+moraali-tai+käytöskysymykset+onkin+miesten+ratkaistava
  3. Dr+Whoon+kanssa+voikin+vaihteeksi+filosofoida+ihan+asiallisen+keskustelun+tasolla+minkä+hänkin+mahdollistaa+ja+haluaa.Itseasiassa+kysymys+ei+olekaan+siitä+mikä+on+taidetta+tai+mikä+on+musiikkia.+Ihmisillä+kun+on+niistä+erilaisia+kokemuksia+ja+tuntemuksia.+Ihan+kuin+monista+muistakin+elämiseen+ja+ihmisyyteen+liittyvistä+asioista.Siksi+minä+aina+välillä+kaipaan+sitä+vanhaa+hesari+elämää+missä+sellainen+ns.+monikulttuurinen+mielenkiinnon+ja+ajatustenvaihto+oli+mahdollista+siksi+että+ilkeimmät+ja+riidanhaluisimmat+sekoittajatkin+aina+hävisivät+massaan,+eivätkä+kyenneet+myrkyttämään+koko+ketjua+omilla+rajoitetuilla+tarpeillaan+ja+muiden+ihmisten+torpedointihaluillaan.Itse+asiassa+minäkin+olen+ollut+oikeasti+aika+typerä,+etten+ennen+tätä+päivää+ymmärtänyt+että+voihan+täällä+rehellisten+miesten+ketjullakin+kirjoitella+ja+liitellä+sellaista+mikä+itseä+kiinnostaa+ja+siten+saattaisi+innostaa+muita+enemmän+kertomaan+mikä+heitä+kiinnostaa.+Asiathan+eivät+tietenkään+ole+niin+mustavalkoisia+kuten+liekehtivimmät+feministit+hauavat+ymmärrettävä+vaan+myös+miehillä+on+tunteita+ja+ajatuksia+muustakin+kuin+teknologiasta.+Jotkut+naiset+eivät+vaan+koskaan+ole+päässeet+osalliseksi+miesten+välisiin+syvällisiin+ja+tunne-elämääkin+käsitteleviin+keskusteluihin.+He+jotenkin+monopolisoivat+sen+itselleen+ja+omaksi+työkalukseen+omien+yksipuolisten+etujensa+ja+"saavutustensa"+ajamiseen.Parannankin+siis+tapojani+vanhean+hesarin+elämän+suuntaan+ja+alan+kirjoitella+tässä+poikien+ketjussa+taiteesta,+musiikista,+teknologiasta,+elämäs+ja+muut+joko+osallistuvat+tai+tuovat+omia+ajatuksiaan+kehiin.+Ja+niitähän+tiedän+kyllä+siellä+hihoissa+olevan.Myös+hyvät+ja+asialliset+mummot+voivat+silloin+niitä+lukea+ja+jos+on+jotain+kommentoitavaa,+ottaa+kantaa.Valitettavasti+ihan+henkilökohtaisista+tuntemuksista+ja+asioista+ei+ole+mahdollista+enää+sanaakaa+lausua+kun+tiedämme+meitä+seurauttavan+kellon+ympäri+mikroskoopilla+ja+joka+kirjainta+käytettävän+vain+toisten+haavoittamiseen+ja+vahingoittamiseen+siksi,+että+itsellä+ei+ole+mitään+annettavaa+mutta+huomiota+silti+kaivataan+suunnattomasti
  4. Kyllä+se+on+rankkaa,+kun+yhden+valitettavasti+poistunee+ja+hyvin+monipuolisesti+kulttuurisen+ihmisen+läsnäoloa+kaivattiin,+niin+jopa+kuolleille+ovat+rajun+kateellisea+jotkut+joiden+nimeä+ei+missään+yhteydessä+ole+edes+mainittu.+Ei+positiivisessa,+ei+negatiivisessä+mielessä.+Heillä+vaan+näyttää+olevan+ihan+ikioma+tapa+kuvitella+heistä+kirjoitettavan,+kun+heistä+ei+kirjoiteta.Minulle+kyllä+sopii+että+mesoavat+ihan+kuvitelmillaan.+Minähän+olen+vaan+kirjoittanut+totta+ja+muistellut+vanhoja+hyviä+aikoja+jotka+kaikki+joilla+ei+ole+ns+selektiivinen+ja+sulkumuisti,+muistavat+minunkin+kanssa+ihan+mukavia+vuodesta+toiseen+keskustellensa,+kunnes+...+ja+loputhan+näkyy+jopa+tälläkin+sivulla.Edelleenkin+olisi+kiva+vaihtaa+kunnon+musiikkia+ja+rehellisiä+ajatuksia+Ceen+ja+amummun+kanssa+ja+kyllä+he+tietävät+että+se+ei+millään+tavalla+heitä+rajoita+kirjoittamasta+ihan+kenen+tahansa+kanssa+haluavat.+Ceelläkään+ei+ole+mitään+ongelmaa+minun+"kehujeni"+kanssa.+Aina+olen+ollut+samaa+mieltä+Ceestä+aivan+hänen+omilla+meriiteillään+perusystävällisenä+ja+perustasapuolisena+ihmisenä.+Lisäksi+erittäin+hyvällä+musiikkimaulla+kuten+a+mummukin+kun+minulle+maistuu+erityisen+hyvin+esimerkiksi+Dr.+Dulcamaran+Donizettista+alkaen+koko+joukko+klassista.+Aito+latinalainen+sentimentti+ja+kaiho+taas+vetoaa+minuu+eri+tavalla.Pojilla+on+hiukan+minusta+poikkeava+musiikkimaku,+siksi+siellä+emme+keskustele+tai+vaihda+musiikkia+niin+paljoa,+mutta+toisaalta+voime+tehdä+varsin+syvällistä+ja+filosofista+monitasoista+analyysiä+ihmiskunnan+muista+asioista,+mukaanlukien+Linkolan+ajatusten+rationaali+käsittelyUskaltaakohan+tässä+enää+edes+käydä+apteekissa+Malmilla.+Ties+mitä+voi+jostain+kulman+takaa+saada+niskaansa+punainen+hiilihanko+viuhuen.+Hanko+mihin+on+taottu+leima:+ohjelmoitu+"sen"+hiilikellarissa!