Vapaa kuvaus

Aloituksia

10

Kommenttia

2567

  1. Tässä+toinen+annos+akuuttia+tiedettä+eli+lisää+aikaisempaan+esimerkiksi+Puosun+pohdintaan+sähkön+varastoinnista+litium+akkujen+jälkeen.Tuota+en+ole+vielä+itsekään+kokonaan+katsellut+vaan+teen+sen+ilmaannuttua+tänne+jakoketjulle.https://www.youtube.com/watch?v=EoTVtB-cSps&t=6sHenkilökohtaisesti+hetken+nostradamukseksi+heittäytyen+arvelen+että+sähkön+potentiaalein+varastointitapa+ja+samalla+kaiken+satuunais+tai+stabiilivoiman+säätötapa+on+kehittää+sähkön+avulla+vetyä,+millä+on+sitten+monenlaista+energiakäyttöä+joko+itsenään+tai+etenkin+muunnettaessa+hiilidioksidia+ja+metaania+nestemäisiksi+vähän+saastuttaviksi+täyssynteettisiksi+polttoaineeksi+eli+nimitykseltään+Power+to+X+tällä+hetkelläVetyä+on+helppo+valmistaa+elektrolyysissä+ylijäämäsähkön+avulla+ja+sitä+on+suhteellisen+helppo+varastoidakin+paineistettuna+kaasuna.
  2. Minäkin+joudun+hiukan+uudestaan+tarkestelemaan+noita+elinkaarituotantoja+pahoille+aineille.+Olen+itsekin+kutakuinkin+sivuuttanut+ne+ydinvoimaa+ajatellessai+ja+onhan+se+tarkemmin+ajateltuna+selvää+että+kyllä+niihinkin+rajusti+on+uponnut+sementtiä+ja+terästä+vaikka+elinkaari+onkin+pidempi+kuin+tuulivoimalalla+millä+se+käsittääkseni+on+25+vuotta+ja+sitten+silpuksi+kun+perinteellisillä+ydinvoimalailla+se+on+40-60+vuotta.+ja+jätteen+jälkikäsittely+ja+turvallinen+säilöntä+vähintäin+1000+vuodeksi+ennenkuin+se+vanha+polttoaine+on+keskimäärin+taustasäteilyn+tasolla..Harmi+että+Teollisuuden+voima+hetken+ahneudessaan+tai+pelossaan+että+uusia+ydinvoimaluoia+ei+saa+teki+suurimman+mahdollisen+prototyypihankinnan+ja+nyt+joutuu+maksamaan+siitä+suunnattomasta+protosta+sen+hinnan+viiveivä.+Ne+viiveet+olisi+vältetty+ja+OL3+olisi+jo+10+vuotta+ollut+tuottamassa+sähköä+jos+olisivat+valinneet+silloin+jo+koeteluun+1-1.4+GW+voimalan,+mutta+vaivaisen+200+MW+takia+ottivat+näin+suuren+viiveen.Minä+nykyisin+ajattelenkin+enmään+modenrnin+modulaarisen+eli+SMR+reaktorien+puitteissa+joissa+reaktori+kootaan+tehtaalla+ja+laivataan+asiakkaalle+valmiiseen+paikkaan+kiinnitettäväksi.+Ja+myös+uusia+ydinteknologioita+jotka+ovat+rakenteellisesti+turvallisia+kuten+sulasuola+eli+MSR+reaktorit+ja+sitten+vielä+käytettyäkin+polttoainetta+lähes+täysin+loppuunkäyttämään+pystyvät+fast+breeder+reakrorit+kuten+jo+teknisesti+valmiina+oleva+Prism+reaktori.+Siihen+lähes+loppuisi+myös+ydinjäte+pelätty+ongelma+jota+minä+en+kylläkään+lainkaan+pelkää+enkä+rakentaisi+edes+mitään+Posivan+onkaloita+mielettömällä+hinnalla+asiaan+jonka+voi+hyvin+edullisesti+ja+kevyesti+hoitaa+riittävän+turvallisesti.Minun+energia+ajatteluuni+vaikuttaa+paljon+se+että+olen+koko+elämäni+toiminut+kaikenlaisen+perinteellisten+polttoaineiden+voimaloden+ja+ydinvoimaliden+kanssa.+Tietysti+olen+myös+ollut+perusteellisesti+maakaasuvoimaloissa+ja+Qatarissa+ihan+12+ensimmäisen+kaasuvoimalan+kaikissa+tulipesissä.+HRSG+periaatteen+kattiloita+kuten+se+2.2+GW+kokonaistehon+voimala+siellä+edesmenneen+sulttaanin+maassa.+Siinä+näki+miten+halvalla+ja+nopeasti+nousee+pystyyn+erittäin+nopean+säädön+varsin+puhdasta+voimaa+missä+myös+sementin+ja+teräksen+osuus+on+tuotettuun+tehoon+nähden+vähäinen.+Siksi+usein+puhun+kaasuvoiman+puolesta+kun+sillä+kaikki+edut+ynnättynä+ja+ymmärrettynä+on+todella+hyviä+ominaisuuksia.+Juuri+sellaisia+ominaisuuksi+miksi+Kiina,+Japani,+Etelä+Korea+ja+Saksa+muun+muassa++ovat+suuren+osan+voimaansa+laskeneet+metaanin+eri+versioiden+varaan+ja+meillä+taas+MTK+syistä+jätetty+se+aivan+kehitymaatason+hännille+vaikka+se+olisi+parhaita+ja+sopivimpia+ratkaisuja+monessa+tarkoituksessa+ja+tilanteessa.Tästä+taas+tuli+vaistomaisesti+niin+pitkä+että+pitää+laittaa+Heivat+erikseen.Hyvä+kuitenkin+että+avasit+minunkin+energiasilmiä+entistä+avoimemmaksi.Vieläkin+jäi+mineen+seikkaan+kommentoimatta+kuten+sähkön+varastointiin+minkä+avaimen+itse+uskoisin+olevan+vedyn+tuotettuna+kaikella+ylijäämä+tai+liikakapasiteelli+täydellisenä+säätötuotteena.+Mutta+siitä+lisää+sitten+taas.Minulta+vielä+tänäänkin+pojat+Persiinalaiselta+torilta+kyselivät+tarjousneuvoja+heille+uuteen+ja+outoon+laitteistoon+raakaöljyn+jälkikäsittelyissä++Perisiinalaisen+torin+pohjilta+niille+saarille+nostettaessa.++Oli+kyllä+aika+pahoja+paikkoja+Dubain+pojille+ja+suosittelin+etteivät+tarjoaisi+ainakaan+pyydetyillä+ehdoilla+vaan+jos+tarjoavat+niin+oassuorituksen+siltä+kemiallisen+käsittelyn+osalta.Mukavaa,+että+jo+pitkään+tänne+jämähtäneeltä+vanhukselta+kuitenkin+edelleenkin+kysytään+apua+pahassa+paikassa..Kai+ne+jotenkin+haistaa,+että+minä+olen+täällä+"elämässä"+kouliintunut+selviämään+todella+rikkisestä+vihulaisesta+mikä+on+paljon+pahempaa+myrkkyä+kuin+raakaöljypesureihin+jää+tai+etyylimerkaptaanitankkeihin+joista+oli+kyse.
  3. Siitä+Puosun+hyvästä+tuulivoimakirjpoituksesta+puheenollen+tänään+sattui+tuulivoimayhdistyksen+itsensä+tekemä+mainosartikkeli+Hesarissa+silmiin+ja+tämä+artikkeli+itseasiassa+kertoi+paljon+siitä+minkä+minä+siinä+vielä+postittamattomassa+pitkässä+tuulivoiman+suhteellisuuskartoituksessa+esiten.https://www.hs.fi/mainos/ideat/art-2000006541832.htmlTässä+kin+tuulivoimayhdistyksen+mainoksessa+eivät+iste+sanallakaan+esiin+tuo+tai+kenties+eivät+ajattele+sitä+valtavaa+sementti/betonimäärää+mikä+menee+jopa+maatuulivoimalanperustoihin+ja+millä+sementillä+on+se+kaikkein+korkein+hiilidioksidipäästä+kaikista+materiaaleista.+Seuraavaksi+korkein+on+teräksen+tuotannolla+ja+sitäkin+menee+tuohon+näkymättömää+jalustaan+rutosti.Kaikki+ne+jäävät+kuitenkin+kertomatta+saastemäärilttä+kun+keskitytään+kertomaan+vain+sitä+positiivista+osuutta+mikä+on+se+että+tuulessa+ei+ole+saastetta+paisi+jo+sinne+päästettyjä+ja+että+se+virta+tulee+saastettomana+jos+unohdetaan+kokonaan+kaikki+itse+tuon+rakennelman+rakennuspäästöt+ja+jälkihuoltopäästöt+sekä+pakollisen+stabiilin+varavoiman+käsrsimä+saaste+ja+taloushaitta+toimiessaan+säätö+eli+valmiuslämpötilassa+silloin+kun+sattumalta+tuulee+sitä+"puhdasta"+tuulta+joka+virtaa+gridiin+puhtaana+sähkönä,+kunhan+vaan+unohdetaan+kaikki+mikä+tosiasiassa+tuulivoiman+kokonaisuudessa+saastuttaa+nyt+ja+sitten.Hyvin+opettavainen+tietomainos,+vaikka+eivät+ajatelleet+sitä+osattavan+lukea+myös+todellisuuden+silmin.
  4. Kun+tässä+mietin+kannattaako+sitä+varsin+pitkäksi+venähtänyttä+tuulivoima+selvitystä+lainkaan+postittaa+niin+laitan+ainakin+väliaikaiskorvikkeeksi+Puosulle+tällaisen+sukellusmatkailu+vision+arvioitavaksi+ja+mietittäväksi+saisivatko+esimerkiksi+Matomäki++&+co+koottua+itsensä+ja+luotua+sukelluslaitevalmistuksen+vanhan+Rauma+Repolan+Rauman+telakan+tyyliin.+Hehän+saivat+aikaan+ne+Venäjälle+myydyt+2+syvän+veden+sukellusalusta+ennekuin+jenkit+pakottivat+luopumaan+koko+bisneksestä.Tässä+ei+tarvitsisi+ihan+niin+syvälle+mennä+vaan+selvittäisiin+ilman+erikoisteräksestä+taottua+kelloa.+Pitäisi+vaan+osata+käyttää+uutta+teknologiaa+ja+löytää+käyttäjät.Tuon+BBC+jutun+mukaan+näyttävät+ottavan+aika+rasvaisia+hintoja+ihan+lyhyistäkin+sukelluksista+ne+joilla+noita+häveleitä+onhttp://www.bbc.com/travel/story/20200628-is-the-future-of-travel-underwater?referer=https://www.bbc.com/Suomen+pitäisi+nyt+tässä+coronatilanteessa+saada+kaikki+luovat+kyvyt+kuten+sinä+kokoon+ja++kehittämään+myyntkelpoisia+tuotteita+nykyisen+huonon+jalostusasteen+bulkkiteollisuudellemme+mitä+koko+metsäteollisuus+jo+on+vaikka+edelleen+pitää+meidät+pääosin+hengissä+sillä+pienellä+jalostusasteella+ja+katteella.Kunpa+sen+alan+ihmkiset+saisivat+kehitettyä+jotain+muuta+kuin+puun+polttamista+mikä+on+teollisessa+ja+kaupallisessa+mielessä+täysin+hullujussin+hommaa.Se+samainen+ET+minkä+tilastoja,+komeita+tilastoja,+sinäkin+liitit+siihen+pitkään+tuulivoimakirjoitukseesi+on+myös+sen+puunpolton+suurin+puolustaja+ja+sitä+tukevien+tilastojen+tuottaja.+Vähän+siksikin+epäilen+heidän+kaikkia+energiatilastojaan+puhtaaksi+marjan+poiminnaksi+ja+hyvin+subjektiiviseksi+"tiedon"+levittämiseksi.Siitäkin+aiheesta+minun+pitäisi+yhdelle+ammattiblogille+kirjoittaa+kunnon+selvitys+ja+näkemys+puun+polttajien+oikaisemiseski+ja+koko+totuuden+valaisemiseksi.Ehkä+jätän+sen+huomiseksi+jolloin+ilma+on+jo+niin+viileetä+että+tarvitsee+sormien+liikuttelua+lämmitäkseen.Meillä+kun+ei+ole+se+liekki+suraan+allamme+kuten+luonnostaan+hornan+tuliluukussa+asuville.