Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
hvp27
profiilit
hvp27
hvp27
Vapaa kuvaus
Aloituksia
57
Kommenttia
8225
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Sillä tulee jäähilettä, joskin hyvin hienoa. Ilman sokeria ja rasvaa ei synny syötävää jäätelöä. Molemmista voi tinkiä mutta kun lopputulos on huono niin joisin tuon proteiinijauheen.
Tuollaisella vehkeellä voi kyllä tehdä esimerkiksi lihaliemihilettä.
02.06.2026 12:27
Tämmöistä AliExpress suositti minulle: I just found this on AliExpress:
Teendow KF-2501U1 Ice Cream Maker with 8 Preset Programs, Self-Cleaning, Mix-In & Re-Spin Functions, Home Countertop Model
https://a.aliexpress.com/_EQ4UKcQ
01.06.2026 09:20
Noita on monenlaisia. Niitä yhdistää se, että niissä on enemmän proteiinia ja usein vähemmän sokeria ja rasvaa. Jos minulla on proteiinijauhetta niin saatan lisätä sitä kotitekoiseen jäätelöön mutta se täytyy syödä sitten parissa päivässä. Osa on aika hirveitä lisäainepommeja.
01.06.2026 08:22
Karrageeni on paksunnin eli se sitoo vettä. Tehdään punalevästä ja sitä käytetään kermoissa, jäätelössä ja esimerkiksi vaniljakastikkeessa ja juustokakussa. Hyvä aine mutta aiheuttaa joillekin vatsavaivoja ja saattaa huonontaa suoliston mikrobiomia.
Aiheuttaa minulla vatsavaivoja (ripulia) jos käytän usein. Samaten polyolit paitsi erytrioli. Liittynee Ozempiciin.
Kaupasta ei tunnu saavan (puikoissa tai tötteröissä) sopivaa jäätelöä niin teen itse, joskus valmiista vaniljakastikkeesta. Mausteena usein mangososetta tai kaakaokastiketta (1:1:1 brandyä, kaakaojauhetta ja sokeria).
01.06.2026 07:43
Minulla oli kompressorikone mutta siinä on ongelmana se, että se tekee suhteellisen ison satsin jäätelöä enkä yleensä halua syödä useasti jäätelöä. Pidän enemmän gelatosta (vähän rasvaa ja sokeria, paljon hedelmää). Perusresepti 1 dl kahvikermaa, 1 keltuainen ja 1 rkl sokeria, vajaa puoli dl hedelmäsosetta. Sakeutusaineet parantavat sekä rakennetta että makua mutta karrageeni aiheuttaa minulla ripulia. Ehkä agar toimisi samalla tavalla.
Täytyy kokeilla kaseiinia mutta jäätelökausi alkaa vasta syksyllä kun olen kotona viikonloppuisin.
31.05.2026 18:16
Karrageeni on aika ongelmallista joillekin, kannattaa testata varovasti ja se hyötyy suuresti kalsiumista. Olen joskus käyttänyt sitä leivässä kalsiumkloridin kanssa. Helpoin kaseiinin lähde on rahka tai raejuusto, jälkimmäinen parempi ja sen voi huuhdella jos se on kovin hapanta.
Jäätelöön löytyy muitakin paksuntimia eikä minusta 5% rasvaa ja sokeria ole mitenkään paljon. Tällä hetkellä käytän kitchen minis jäätelökonetta, https://www.verkkokauppa.com/fi/product/536043/WMF-KITCHENminis-3-in-1-jaatelokone?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Shopping%20Kategoria%2027a%20Pienkoneet&utm_id=8087259568&gad_source=1&gad_campaignid=8087259568&gbraid=0AAAAAD_saoFo_uGXXY65jCq6-msYsylq0&gclid=CjwKCAjwuO_QBhAWEiwAIkVhU5jQMDqV1NxdnzkQfn7N7XMvDj6JDmeShJ3UJOvB3JOKOTIACVBhYBoCmf4QAvD_BwE
31.05.2026 11:20
Suosittelen proteiinijäätelön sijaan marjarahkaa. Jos makeuttaa keinomakeutusaineella niin on aika kevyttä.
31.05.2026 07:44
Ei tee jäätelöä vaan jäähilettä. Proteiinijäätelöä voi tehdä kaikilla jäätelökoneilla, lisää vaan jäätelökastikkeeseen proteiinijauhetta. Parantaa myös rakennetta. Sitten on myös tällaisia: I just found this on AliExpress:
Household Electric Ice Cream Maker Fruit Yogurt Smoothie Machine Frozen Dessert Machine for Kids Home Use
https://a.aliexpress.com/_ExAeREQ
29.05.2026 15:17
Minä käytän painekattilaa, sillä saa vehkeet oikeasti desinfioiduksi mutta yleensä ympissä on niin paljon mikrobeja ettei sillä ole lyhyissä kokeiluissa väliä.
Juoksettuminen viittaa siihen että maitohappoa kehittyy liikaa. Vähentäisin inuliinia ja/tai lämpötilaa.
Itse ehdin kokeilemaan L. reuterii:ta vasta syksyllä kun en ole kotona viikonloppuja ennen sitä ja osterivinokas ja soijakastike ovat vuorossa ennen sitä. Marraskuu menee Málagassa eli voi olla vuorossa vasta joululomalla.
23.05.2026 13:24
Tämmöinen vaikuttaa ihan hyvältä jugurttikokeiluihin: https://www.cervera.fi/tuote/steba-jogurttikone-fermentointiin-2-l-valkoinen?gad_source=1&gad_campaignid=23572393365&gbraid=0AAAAAofcl2Y97O37HwvtVVKMqzsOW8zQ5&gclid=EAIaIQobChMI7pvv1pjKlAMV7RmiAx363wzpEAYYASABEgL7h_D_BwE
22.05.2026 16:38
En ole viljellyt L. Reuterii:ta mutta muita bakteereita ja hiivoja.
L. reuterii ei taida pystyä käyttämään laktoosia joten viljelmä saastuu hyvin herkästi. Kasvatan varmaankin tuota perunajauho+glukoosiliemessä (2%+2%>. Hiukan sitruunahappoa ja hiivauutetta.
Tuohon glyserolia ja pakkaseen. Helposti 100 ymppiä per tabletti. Pakastan todennäköisesti luer lock injektioruiskuissa. Sitten lämpimään UHT-maitoon ja mukaan hiukan glukoosia ja perunajauhoa.
11.05.2026 06:36
L. reuterii ja inuliini voivat olla halvempia iHerbistä. Jugurtin saa jäykemmäksi maitojauheella tai valuttamalla. Jälkimmäinen tuottaa myös vähemmän hapanta jugurttia.
Jos jugurtin koostumus tai maku muuttuu satsista toiseen niin kyseessä saattaa olla maitohappokannan vaihtuminen. Varsinkin L. reuterii:lla. Kokeilisin kylläkin perunajauhoa inuliinin sijaan, vatsani ei siedä inuliinia ollenkaan.
Jugurttia voinee pakastaa juureksi, ainakin glyserolilisällä.
Minulle nuo kuppikoneet eivät toimi kun käytän jugurttia lähinnä myslin, puuron tai smoothien kanssa. UHT maito taasen ei sisällä bakteereja ja siitä saa pari päivän kahvimaidot ennen kun tekee jugurttia (ts. jättää purkkiin desin)
10.05.2026 20:46
UHT-maito on hyvä raaka-aine, monitoimikeitin on parempi jugurtin tekoon kuin jugurttikone (sillä on muutakin käyttöä ja voi tehdä isomman satsin, joissakin on myös painetoiminto) ja L. reuterii ei ole varsinaisesti jugurttibakteeri kun ei käytä laktoosia. Rasvalla ei ole juurikaan merkitystä jugurtin kiinteyteen, makuun kylläkin.
10.05.2026 09:32
Itse otan maanantaiaamuna. On aika reilusti vatsavaivoja, ajattelin kokeilla kuidun lisäystä.
06.05.2026 04:40
Fruktoosi on glukoosin ketomuoto ja suuret määrät sitä muutetaan lähinnä rasvaksi maksassa. Viinirypäleessä ja rusinassa on kuitenkin puolet sokerista glukoosina eli rypälesokerina.
03.05.2026 09:46
En ole erityisen dementoitunut mutta Veku dementoitui jo 70-vuotiaana, sitä se siankyljen ja kananmunien tolkuton syöminen teettää.
Jenkkien ruokapyramidistä täällä: https://www.pronutritionist.net/2026/02/jenkkisuositus-johtaa-harhaan-kolme-mokaa-oliivioljy-kova-rasva-10-ja-punainen-liha/
Spoilerina, jenkeissäkin suositellaan edelleen alle 10E% tyydyttyneestä rasvasta ja suositukset perustuvat Kennedyn mielipiteisiin, ei tutkimuksiin.
26.04.2026 15:19
Metformiinin ei pitäisi aiheuttaa hypoja.
02.04.2026 04:33
Töissä, kotona, kesämökillä ja matkalaukussa. Matkalaukussa on myös mandoliini, kokkiveitsi ja paistinpannu.
28.03.2026 06:01
Mulla on 4 kpl AeroPressejä ja 2 Hario V60:tä.
Kakvilat eivät oikein käy mulle kun olen kranttu pullan kanssa ja vuorokausirytmi erikoinen eikä kavereilla ole espressokeitimiä.
27.03.2026 15:11
Tämmöinen on myös olemassa:
https://www.kahvikaveri.fi/p/flair-neo-flex-2024-manuaalinen-espressokeitin-musta/?utm_source=vertaa_fi&utm_medium=cpc&utm_term=[91749-FlairNEOFlex2024][e66a5983-99ca-4383-9279-ec44a15affb3]
27.03.2026 05:57
1 / 412