Hei aloitan ihan uuden aiheen mistä en löytänyt täältä aloitusta. Suolistobakteerit on nykytiedon mukaan tärkeässä roolissa myös laihdutuksessa. Suolistobakteerikanta pilaantuu kun syödään väärin, sokeria, lisäaineita, keinotekoisia makeutuksia ja lääkkeitä, antibiootteja jne. Suolistosyöpien määrä on räjähtänyt ja niistäkin on jo joukkoseulonnat.
Onko täällä ketään, joka olisi laittanut oman jogurttituotannon käyntiin? Itse olen hankkinut nyt tarvikkeet ja laitteet. Eli ostin jogurttikoneen joka pitää lämpötilan tasaisena 36h. Kone on yksinkertaisesti vain haudutusastia. Jogurttia voi valmistaa ilmankin mutta vaatii niin tarkkaa lämpötilaa että en jaksanut alkaa säätää kotona kun ei ole takeita lämpötiloista.
Lämpömittari myös millä säätää maidon oikeaan lämpötilaan. Bakteerit ostin apteekista eli bio gaia -tuotteen missä on Lactobacillus reuterii:ta. Lämpötila on tarkka tällä bakteerilla, matalampi kuin normaalisti eli 37-38 C, ihmiskehon lämpö ja varsinkin puhtaus.
Ruuaksi bakteereille inuliinia (sikurijuuri). Kuulemma joku muukin käy, kuten hunaja tai perunajauho. Maidoksi täytynee käyttää täysmaitoa tai puoliksi kermaa että saa paksun tuotteen, kun on ketoruokavaliolla btw. Maito on hyvä kuulemma kiehauttaa. Pitää myöhemmin etsiä mistä täältä saa ostettua tilamaitoa suoraan.
Kun jogurttisatsi on valmis, voi käyttää osaa juurena seuraavalle satsille. Näin äiti teki meillä kotona viiliä. Bio gaia bakteerit on kalliita, joten näin saisi ravintoon edullisesti jatkuvat bakteerit. Kaikki pitää olla ultrapuhdasta ja tarvikkeet, lasit kiehauttaa kuumassa vedessä ettei joku kilpaileva bakteeri valtaa jogurttiviljelmää.
Ottaisin mielellään vastaan kommentteja ja kokemuksia asiasta ja keskustelua muutenkin.
Suolistobakteerit ja itsetehty jogurtti
16
630
Vastaukset
- Anonyymi00001
Voiko jogurtin makeuttaa aspartaamilla tai stevialla?
- Anonyymi00002
Itse en makeuta muutenkaan jogurttia, ja syön rasvaisen jugurttini marjojen ja pähkinöiden ja siementen ja esim hamppurouheen kanssa. Näin suunnittelin myös reuteriin kanssa tekeväni. Lähinnä teen tätä jogurttia kaupasta ostamani tilalle. Ja edullisen bakteerikannan takia, en makeutta saadakseni.
Stevia taitaa olla paras kaikista makeutuksista. Olen maistanut steviakasvia. Sitä voi kasvattaa kotonakin.
UHT-maito on hyvä raaka-aine, monitoimikeitin on parempi jugurtin tekoon kuin jugurttikone (sillä on muutakin käyttöä ja voi tehdä isomman satsin, joissakin on myös painetoiminto) ja L. reuterii ei ole varsinaisesti jugurttibakteeri kun ei käytä laktoosia. Rasvalla ei ole juurikaan merkitystä jugurtin kiinteyteen, makuun kylläkin.
- Anonyymi00003
Kiitos kommentista! Kerrohan miten olet onnistunut. 👍
Kun oli harkinnassa masiinat (en aikonut edes yrittää jollain uunisysteemillä (kun epäilen pystynkö pitämään muut bakteerit loitolla ja se lämpötilasäätö!!...) niin tuollainen matala ja vähän tilaa vievä haudutusastia ja helposti desinfioitavat lasikupit oli minulle ratkaisuna sopivin. Jotkut tekee SousVidellä, mutkun mulla ei ole mitään käyttöä sille muuten. Jogurttia syön usein oli se sitten virallisesti kutsuttuna jogurttia tai joku muu maitobakteeriviljelmä. Näin päädyin tähän ratkaisuun.
Tämä 8 purkin astia on sinällään kätevä kun on annokset valmiina. Periaatteessa tuohon voi laittaa hautumaan muutakin kuin maitoastiat, lämpö pysyy termostaatilla. Mut se muu ei ole nyt ajankohtaista.
Rasvalla on joidenkin kokeilijoiden mukaan myös koostumukseen vaikutus ja itselle silleen merkitystä sikäli että olen ketolla. Siksi laitoin tätä kyselyä, että saisin laajalti kokemustietoa. Paljon löytyy tubettajia (ENG) jotka kokeilleet eri tavoilla. Vain tekemällä tämäkin näyttää lopputuloksen.
Jotkut kertoo, että eka satsi ei ole ollut kovin hyvin onnistunut, mutta kun on saanut sen emoviljelmän luotua, niin siitä seuraava sukupolvi on jo paljon parempi. Mietin jo että ja tekisi pienen emoviljelmän ensin ettei mene litraa maitoa ja erityisesti näitä kalliita bakteerikapseleita hukkaan, jos onnistuminen on epävarmaa. Voin ehkä laittaa tänne jotain tilanne seurantaa jos kehtaan.... Anonyymi00003 kirjoitti:
Kiitos kommentista! Kerrohan miten olet onnistunut. 👍
Kun oli harkinnassa masiinat (en aikonut edes yrittää jollain uunisysteemillä (kun epäilen pystynkö pitämään muut bakteerit loitolla ja se lämpötilasäätö!!...) niin tuollainen matala ja vähän tilaa vievä haudutusastia ja helposti desinfioitavat lasikupit oli minulle ratkaisuna sopivin. Jotkut tekee SousVidellä, mutkun mulla ei ole mitään käyttöä sille muuten. Jogurttia syön usein oli se sitten virallisesti kutsuttuna jogurttia tai joku muu maitobakteeriviljelmä. Näin päädyin tähän ratkaisuun.
Tämä 8 purkin astia on sinällään kätevä kun on annokset valmiina. Periaatteessa tuohon voi laittaa hautumaan muutakin kuin maitoastiat, lämpö pysyy termostaatilla. Mut se muu ei ole nyt ajankohtaista.
Rasvalla on joidenkin kokeilijoiden mukaan myös koostumukseen vaikutus ja itselle silleen merkitystä sikäli että olen ketolla. Siksi laitoin tätä kyselyä, että saisin laajalti kokemustietoa. Paljon löytyy tubettajia (ENG) jotka kokeilleet eri tavoilla. Vain tekemällä tämäkin näyttää lopputuloksen.
Jotkut kertoo, että eka satsi ei ole ollut kovin hyvin onnistunut, mutta kun on saanut sen emoviljelmän luotua, niin siitä seuraava sukupolvi on jo paljon parempi. Mietin jo että ja tekisi pienen emoviljelmän ensin ettei mene litraa maitoa ja erityisesti näitä kalliita bakteerikapseleita hukkaan, jos onnistuminen on epävarmaa. Voin ehkä laittaa tänne jotain tilanne seurantaa jos kehtaan....L. reuterii ja inuliini voivat olla halvempia iHerbistä. Jugurtin saa jäykemmäksi maitojauheella tai valuttamalla. Jälkimmäinen tuottaa myös vähemmän hapanta jugurttia.
Jos jugurtin koostumus tai maku muuttuu satsista toiseen niin kyseessä saattaa olla maitohappokannan vaihtuminen. Varsinkin L. reuterii:lla. Kokeilisin kylläkin perunajauhoa inuliinin sijaan, vatsani ei siedä inuliinia ollenkaan.
Jugurttia voinee pakastaa juureksi, ainakin glyserolilisällä.
Minulle nuo kuppikoneet eivät toimi kun käytän jugurttia lähinnä myslin, puuron tai smoothien kanssa. UHT maito taasen ei sisällä bakteereja ja siitä saa pari päivän kahvimaidot ennen kun tekee jugurttia (ts. jättää purkkiin desin)- Anonyymi00004
hvp27 kirjoitti:
L. reuterii ja inuliini voivat olla halvempia iHerbistä. Jugurtin saa jäykemmäksi maitojauheella tai valuttamalla. Jälkimmäinen tuottaa myös vähemmän hapanta jugurttia.
Jos jugurtin koostumus tai maku muuttuu satsista toiseen niin kyseessä saattaa olla maitohappokannan vaihtuminen. Varsinkin L. reuterii:lla. Kokeilisin kylläkin perunajauhoa inuliinin sijaan, vatsani ei siedä inuliinia ollenkaan.
Jugurttia voinee pakastaa juureksi, ainakin glyserolilisällä.
Minulle nuo kuppikoneet eivät toimi kun käytän jugurttia lähinnä myslin, puuron tai smoothien kanssa. UHT maito taasen ei sisällä bakteereja ja siitä saa pari päivän kahvimaidot ennen kun tekee jugurttia (ts. jättää purkkiin desin)👍
Oletko siis tehnyt L.r viljelyä vakituiseen ja olet haka hommassa? Onnistuuko joka kerta? Onko sulla vanha juuri? Jotkut kertoo tehneensä 15 vuotta vanhasta juurestakin eikä mitään ongelmaa
UHT -maito voi helpottaa tosiaan viljelyä kun maito on valmiiksi kuumennettu. En käytä maitoa muuten lainkaan joten ylimäärä menee viemäriin.
Sen totesin että tosi monella menee piloille, juoksettuu yms. Ehkä on puutteellinen desinfiointi pääsyy...
Bakteerit voisi kyllä tilata. Eikö IHerb ole USA:ssa..? Ostin ihan vain Yliopiston apteekista kun on lähellä.
Inuliinia mulla jo on jo, se ei onneksi maksa paljon, alle 5 € pussi.. saa nähdä miten oma vatsa reagoi. Toisaalta jo pelkkä bakteeri voi aluksi aiheuttaa ilmavaivoja jne. Jatkossa voin kokeilla myös perunajauhoja. Anonyymi00004 kirjoitti:
👍
Oletko siis tehnyt L.r viljelyä vakituiseen ja olet haka hommassa? Onnistuuko joka kerta? Onko sulla vanha juuri? Jotkut kertoo tehneensä 15 vuotta vanhasta juurestakin eikä mitään ongelmaa
UHT -maito voi helpottaa tosiaan viljelyä kun maito on valmiiksi kuumennettu. En käytä maitoa muuten lainkaan joten ylimäärä menee viemäriin.
Sen totesin että tosi monella menee piloille, juoksettuu yms. Ehkä on puutteellinen desinfiointi pääsyy...
Bakteerit voisi kyllä tilata. Eikö IHerb ole USA:ssa..? Ostin ihan vain Yliopiston apteekista kun on lähellä.
Inuliinia mulla jo on jo, se ei onneksi maksa paljon, alle 5 € pussi.. saa nähdä miten oma vatsa reagoi. Toisaalta jo pelkkä bakteeri voi aluksi aiheuttaa ilmavaivoja jne. Jatkossa voin kokeilla myös perunajauhoja.En ole viljellyt L. Reuterii:ta mutta muita bakteereita ja hiivoja.
L. reuterii ei taida pystyä käyttämään laktoosia joten viljelmä saastuu hyvin herkästi. Kasvatan varmaankin tuota perunajauho+glukoosiliemessä (2%+2%>. Hiukan sitruunahappoa ja hiivauutetta.
Tuohon glyserolia ja pakkaseen. Helposti 100 ymppiä per tabletti. Pakastan todennäköisesti luer lock injektioruiskuissa. Sitten lämpimään UHT-maitoon ja mukaan hiukan glukoosia ja perunajauhoa.hvp27 kirjoitti:
En ole viljellyt L. Reuterii:ta mutta muita bakteereita ja hiivoja.
L. reuterii ei taida pystyä käyttämään laktoosia joten viljelmä saastuu hyvin herkästi. Kasvatan varmaankin tuota perunajauho glukoosiliemessä (2% 2%>. Hiukan sitruunahappoa ja hiivauutetta.
Tuohon glyserolia ja pakkaseen. Helposti 100 ymppiä per tabletti. Pakastan todennäköisesti luer lock injektioruiskuissa. Sitten lämpimään UHT-maitoon ja mukaan hiukan glukoosia ja perunajauhoa.Tämmöinen vaikuttaa ihan hyvältä jugurttikokeiluihin: https://www.cervera.fi/tuote/steba-jogurttikone-fermentointiin-2-l-valkoinen?gad_source=1&gad_campaignid=23572393365&gbraid=0AAAAAofcl2Y97O37HwvtVVKMqzsOW8zQ5&gclid=EAIaIQobChMI7pvv1pjKlAMV7RmiAx363wzpEAYYASABEgL7h_D_BwE
- Anonyymi00005
hvp27 kirjoitti:
Tämmöinen vaikuttaa ihan hyvältä jugurttikokeiluihin: https://www.cervera.fi/tuote/steba-jogurttikone-fermentointiin-2-l-valkoinen?gad_source=1&gad_campaignid=23572393365&gbraid=0AAAAAofcl2Y97O37HwvtVVKMqzsOW8zQ5&gclid=EAIaIQobChMI7pvv1pjKlAMV7RmiAx363wzpEAYYASABEgL7h_D_BwE
Hei, mulla on Steba fermentointilaite, mutta matalaa mallia. Siihen saa joko kaksi isoa kulhoa tai 8 pientä.
Olen nyt opetellut fermentointia mutta juoksettui, mikä on ilmeisen normaalia alussa. Koostumus on enempi raejuustoa kuin jogurttia. Yritin seuraavaa siemenestä mutta sekin juoksettui. Maito oli uht, ja inuliinilla ruokin.... seuraavaan kokeilin lisätä maitojauhetta ja kermaa kun ne parantaa rakennetta kuuleman mukaan. Kuumensin ja jäähdytin ne ohjeen mukaan. Juoksettui.
Joku 36h taitaa olla turhan pitkä aika. Fermentointi pitäis joidenkin lähteiden mukaan lopettaa jo 24 h kohdalla. Pitää kokeilla tätä seuraavaksi. Lisäksi joku oli saanut onnistumaan sillä että pitää koko ajan astiat ja maidot 36-37 asteessa.
En ehdi viikolla näitä harrastaa joten täytynee taas nyt viikonloppuna laittaa uusi viljely alulle. Tuo Steba on kyllä kätevä, siinä voi tehdä tavallistakin jugurttia ja viiliä.
Tässä on vaikka mitä menetelmää nähty ja videota katottu ja olis kiva kun jossain vaiheessa homma onnistuisi. Maistoin sitä juoksettunutta eikä se siis pilaantunutta ole. Söin yhden annoksenkin sitä mutta rakenne on niin epämiellyttävä.
Jos on antaa jotain neuvoa tässä niin olis kiva. 🙂 - Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Hei, mulla on Steba fermentointilaite, mutta matalaa mallia. Siihen saa joko kaksi isoa kulhoa tai 8 pientä.
Olen nyt opetellut fermentointia mutta juoksettui, mikä on ilmeisen normaalia alussa. Koostumus on enempi raejuustoa kuin jogurttia. Yritin seuraavaa siemenestä mutta sekin juoksettui. Maito oli uht, ja inuliinilla ruokin.... seuraavaan kokeilin lisätä maitojauhetta ja kermaa kun ne parantaa rakennetta kuuleman mukaan. Kuumensin ja jäähdytin ne ohjeen mukaan. Juoksettui.
Joku 36h taitaa olla turhan pitkä aika. Fermentointi pitäis joidenkin lähteiden mukaan lopettaa jo 24 h kohdalla. Pitää kokeilla tätä seuraavaksi. Lisäksi joku oli saanut onnistumaan sillä että pitää koko ajan astiat ja maidot 36-37 asteessa.
En ehdi viikolla näitä harrastaa joten täytynee taas nyt viikonloppuna laittaa uusi viljely alulle. Tuo Steba on kyllä kätevä, siinä voi tehdä tavallistakin jugurttia ja viiliä.
Tässä on vaikka mitä menetelmää nähty ja videota katottu ja olis kiva kun jossain vaiheessa homma onnistuisi. Maistoin sitä juoksettunutta eikä se siis pilaantunutta ole. Söin yhden annoksenkin sitä mutta rakenne on niin epämiellyttävä.
Jos on antaa jotain neuvoa tässä niin olis kiva. 🙂Lisään vielä että ei ainakaan ollut saastunut tuo viljely. Desinfioin kaikki välineet kiehuvassa vedessä. Se ei kuulemma vaadi mitään labraolosuhteita vaan ihan tavallinen puhtaus riittää. Bakteereita tappavat pesuaineet pitää pitää kaukana.
Anonyymi00006 kirjoitti:
Lisään vielä että ei ainakaan ollut saastunut tuo viljely. Desinfioin kaikki välineet kiehuvassa vedessä. Se ei kuulemma vaadi mitään labraolosuhteita vaan ihan tavallinen puhtaus riittää. Bakteereita tappavat pesuaineet pitää pitää kaukana.
Minä käytän painekattilaa, sillä saa vehkeet oikeasti desinfioiduksi mutta yleensä ympissä on niin paljon mikrobeja ettei sillä ole lyhyissä kokeiluissa väliä.
Juoksettuminen viittaa siihen että maitohappoa kehittyy liikaa. Vähentäisin inuliinia ja/tai lämpötilaa.
Itse ehdin kokeilemaan L. reuterii:ta vasta syksyllä kun en ole kotona viikonloppuja ennen sitä ja osterivinokas ja soijakastike ovat vuorossa ennen sitä. Marraskuu menee Málagassa eli voi olla vuorossa vasta joululomalla.- Anonyymi00007
hvp27 kirjoitti:
Minä käytän painekattilaa, sillä saa vehkeet oikeasti desinfioiduksi mutta yleensä ympissä on niin paljon mikrobeja ettei sillä ole lyhyissä kokeiluissa väliä.
Juoksettuminen viittaa siihen että maitohappoa kehittyy liikaa. Vähentäisin inuliinia ja/tai lämpötilaa.
Itse ehdin kokeilemaan L. reuterii:ta vasta syksyllä kun en ole kotona viikonloppuja ennen sitä ja osterivinokas ja soijakastike ovat vuorossa ennen sitä. Marraskuu menee Málagassa eli voi olla vuorossa vasta joululomalla.Kiitos kommentista.
Jotkut ei kuumenna maitoa lainkaan ja onnistuvat muutenkin ihan tavallisissa kotioloissa tavallisilla kattiloilla. Minäpä kokeilen ehdottamaasi: vähemmän inuliinia ja ehkä vähemmän bakteereita myös, jotkut onnistuu ihan koko ajan tuolla lailla. Tästä on niin valtavasti materiaalia ja jokaisella se paras konsti. Kuitenkin tyylit vaihtelee tosi paljon. Just tuo oli yksi selitys jollain videollakin, että liika nopea fermentoituminen ja liikaa lämpöä. Pitää palata tänne kunhan olen löytänyt oman kotikeittiön viisasten kiven.
Osterivinokas tässä yhteydessä kuulostaa eksoottiselta. 🙂
- Anonyymi00008
Munkin tekisi mieli kokeilla kun syön vakituiseen rasvaista jugurttia ja teen siitä niin paljon leivonnaisia. Turkkilainen on vakioaines leipoessa ja laitan myös aamupalaa tyyliin: marjat, siemenet ja rouskuvat "myslit"
T kn Päädyin jugurttikoneessa Instant Pot Duo Plussaan. 5.7 litran versio ja jugurttiohjelma lähtee 36 C joka on aavistuksen liikaa Aspergillus oryzaelle. Ajastin 99 tuntia. Hankinta kesäloman jälkeen ja voin aikaistaa mikrobiologisia kokeilujani tuolla. Tuossa on myös painekattila, höyrytys etc.. 160 €.
- Anonyymi00009
Eihän jugurttia kannata syödä ollenkaan.Itse sen lopetin ja aloin laihtumaan välittömästi.
Varsinkin täysrasvaiset jugurtti LIHOTTAA erittäin nopeasti 🙁
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä752226- 1331452
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1351445- 1491150
- 105987
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten366902Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82764Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55714Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67674