Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Jeesus siis ennusti että kristinusko alkaa vihata juutalaisia ja kristinuskon messiaan aikana juutalaisia tapetaan miljoonittain kristinuskoa tunnustavissa maissa?
Eihän messiaan aikana tehdä pahaa millekään kansalle. Missään. Messiasta odotetaan hyvän takia, ei sen että jollekin kansalle voisi tehdä pahaa.
25.01.2023 17:55
Sinun väitteitäsi koska ilmoitat että liitto ja laki ovat Israelin osalta ohi, teillähän niitä ei edes ole ollut.
25.01.2023 17:43
JHWH on ainoa Jumala ja on yksi "Kuule Israel JHWH meidän Jumalamme on yksi"
"Teidän tulee siis tietää ja painaa mieleenne, että JHWH on Jumala niin taivaassa kuin maan päällä eikä toista Jumalaa ole." Ketään muuta ei saa rukoilla eikä palvoa, Israelille annetut käskyt ovat nämä .Kristinuskossa kuten muissakin uskonnoissa ovat omat käskyt.
25.01.2023 17:39
JHWH on siis sinun mielestäsi valehteleva Jumala. Teillä on Jeesus tärkein, mutta uskotte myös että hänellä on Isäjumala koska Jeesus on teologiassanne jonkun Jumalan poika. Israelin Jumala ei siis tule kysymykseen koska juutalaisia tapoja ei ole ja liitto Israelin kanssa kumottiin. Kuka nyt siis se Jumala joka kristinuskossa on Jeesuksen Isä?
25.01.2023 16:35
Eivät ketään, laki kieltää moisen kuoleman tuomion toteutuksen ja messias, joka on ihminen ja kuolee aikanaan, tuntee siitä että maailmaan tulee rauha. Toista kertaa hän ei toimi.
On kauheaa ajatella että jota kuta messiaaksi uskottua aletaan palvoa jumalana maailman kansojen toimesta ja uusi messiasuskonto alkaa vainota juutalaisia. Messias on toiminut mutta voi sentään, hänen rauhan aikanaan toimivat Auschwitz ja Treblinka ja joka ikinen juutalainen yritetään kristinuskoisessa Euroopassa löytää ja tappaa. Tämäkö on joidenkin mielestä se hyvä lupaus ?
25.01.2023 16:19
Oppi yhdestä Jumalasta on juutalaisuudesta/hepr. raamatusta on profetia ja myös laki ja sen tulkinta. Jeesus on islamissa profeetta, islamin helvetti on polttavan paha paikka, sekin UT:stä. Messiaskin islamissa on jossain muodossa.
23.01.2023 15:13
4 Siihen aikaan eli maan päällä nefilim ja myöhemminkin, kun jumalten pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia; nämä olivat noita muinaisajan kuuluisia sankareita." Mihin uskontoon nefilim kuuluivat, jos olivat uskovia miehiä jumalan/ten poikia, benei haelohim. On todella vain yksi Jumala joten...?
22.01.2023 14:09
JHWH ilmoitti Israelille että on yksi, on ainoa Jumala, ainoa syntien anteeksi antaja ja hän antaa jokaiselle joka katuen sitä pyytää. Sinun mielestäsi hän valehteli, onkin poikajumala joka inkarnoitui juutalaismieheksi, tuli tapetuksi, oli kuolleena 2-3 päivää ja oli uhri jonka avulla oman uskontonne on Isäjumala voi antaa synnit anteeksi.
Tässä kaiken muun pakanamaisuuden lisäksi teillä on kaksi jumalaa, mutta ei sekään teille riitä, on kolmaskin Pyhä Henki. Kun jumalia on polyteismissä useampia on kullakin oma tehtävä, mikä on kristinuskon Pyhä Henki jumalan toimintaosa? Jeesuksen piti oli jokin uhri, mutta entä Pyhä Henki ?
Juutalaisuudesta kristinuskossa ei ole kyse, vaan täysin uudesta uskonnosta jonka opissa on enemmän lainoja niistä uskonnoista joita israelilaisia kiellettiin palvomasta kuin juutalaisuudesta josta teillä ei oikeastaan ole mitään, kaikki pääkohdat ovat teillä toisin.
22.01.2023 13:51
Tulosta nefilim kuitenkin ovat jumalten poikien makaamisesta ihmisnaisten kanssa.
21.01.2023 21:04
JHWH:n ilmoitus on selkeä , Jumala on yksi, ei kuole, ei vaihda nimeään eikä leiki juutalaismiestä ja sitten herätä itse itseään kuoltuaan uhrina itselleen.
21.01.2023 21:00
En ole sanonut ettei messias kuluisi Davidin sukuun sehän on ainoa asia jonka hänestä tiedämme, tuo suku. Väitit nyt jotain jota et pysty todistamaan.
20.01.2023 17:46
En ole hylännyt toraa, JHWH on maailman luoja ja lain (mitsvot) antaja mutta jos tarkoitat että minun pitää uskoa tarinoihin jättiläisistä tai sitä että ihmislaji alkoi kahdesta yksilöstä ja on noin 7000 vuotta vanha, ei sellaista vaadita, järkikin on Jumalan luoma.
20.01.2023 17:42
Kyllä pelastus on maallinen asia ja baal oli epäjumala joka myös heidän uskontonsa mukaan kuoli ja nousi ylös ja hänellä oli poikiakin. Israelin pitää luottaa vain JHWH:een eihän ole ketään muuta jumalaa , se on Israelin sanoma ei kansan tai uskonnon nimi .
20.01.2023 17:36
Hepr. raamatussa itsensä ilmoittaa Jumala joka on yksi mutta te kristityt pidätte ilmoitusta vääränä joten yhteistä pohjaa ei ole.
Se kopiointitapa (sofer stam) joka nykyään on oppineilta alkuaan eikä ole ollut käytössä muinoin.
JHWH ei ole missään käskenyt että meidän pitää uskoa kirjaimellisesti kaikki mikä kirjoituksiin on lopulta koottu. Eri ryhmillä tiedetään olleen mm omia kirjoituksia
ja niitäkin jotka lopulta jäivät hepr. raamatun ulkopuolelle ovat jotkut ryhmät pitäneet sitovina, toiset eivät.
Kysyisin edelleen: kumpi vaikuttaa vuorokausivaihteluun maan pyöriminen akselinsa ympäri, vai auringon kulku omalla kiertoradallaan?
Tanach ei avaa sen paremmin UT:ia kuin Koraania koska niissä kummassakaan JHWH ilmoita mitään eikä niihin siksi pidä juutalaisen uskoa .
20.01.2023 17:29
Eksiilistä vapauduttiin kyllä jo 2500 sitten. Kaupungit rakennettiin ja maa oli jopa itsenäinen jonkin aikaa ja Jumalana palvomanne Jeesuskin asusti Israelin maassa jonne hänenkin sukulaisensa olivat näköjään aikanaan palanneet.
Kaikessa emme ole olleet tottelemattomia uskomme yhä että Jumala on yksi ja siihen koko liitto perustuu, sen todistajia me olemme "10 Minun todistajani, sanoo JHWH, olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule."
20.01.2023 12:33
Olen vaikka kuinka monta kertaa sanonut että messias kuuluu Davidin sukuun ja sukuun kuulutaan ISÄN kautta, ei adoptioisän eikä äidin.
Missä olen muuta sanonut - en missään.
20.01.2023 12:15
Kristinuskon oppi on sen oma eikä tarina Mariasta ja Josefista kuulu juutalaisuuteen.
Messias-ilmoituksen originaali sen sijaan on hepr. raamatusta ja sen mukaan messias on Davidin sukuun kuuluva ihminen joten molemmat vanhemmat ovat ihmisiä ja pojan erikoisuus on saadussa tehtävässä, ei muussa. Vanhemmat voivat vaikka erota mutta isän pitää olla Davidin sukuun biologisesti kuuluva mies.
20.01.2023 12:09
Juutalaisuuden perusta on että on vain yksi Jumala joka on kaikkivaltias maailman luoja, ei ole muuta toimijaa on vain "Minä JHWH".
Kolmiyhteinen Jumala on vain kristinuskossa
Jes.44:
6 Näin sanoo JHWH, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, JHWH Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.
7 Kuka on minun kaltaiseni? Hän julistakoon ja ilmoittakoon ja osoittakoon sen minulle, siitä alkaen kuin minä perustin ikiaikojen kansan. He ilmoittakoot tulevaiset, ja mitä tapahtuva on.
8 Älkää vavisko älkääkä peljätkö. Enkö minä aikoja sitten antanut sinun kuulla ja sinulle ilmoittanut, ja te olette minun todistajani: Onko muuta Jumalaa kuin minä? Ei ole muuta pelastuskalliota, minä en ketään tunne.
9 Jumalankuvien tekijät ovat turhia kaikki tyynni, eivätkä nuo heidän rakkaansa mitään auta; niiden todistajat eivät näe eivätkä tiedä mitään, ja niin he joutuvat häpeään."
Vt ei vain esittele JHWH:ea yhtenä vaan hän on yksi, Hän ei todellakaan ole muuttunut eikä muutu. Maailman kansojen uskonnot voivat opettaa omiaan, mutta ei Israelin saama ilmoitus siitä muuksi muutu. Ei vaikka ilmoitus teistä on viallinen jopa niin että me juutalaiset joudumme sen mukaan helvettiin ellemme ala palvoa jumalana uskontonne Jeesus- poikaa. Jumalanne ei siis ole edes teologisesti yksi jos sen poika- osaa pitää erikseen palvoa .
20.01.2023 11:55
Tanach on ihmisten kirjoittama, ei taivaasta tippunut johon pitäisi kirjaimellisesti uskoa aivan kaikessa.
Mummomuori on asiallinen kirjoittaja enkä ymmärrä miksi häntä haukut.
"Ihmiset ovat koonneet tanachin ja päättäneet mitkä kirjoitukset otetaan ja missä muodossa, esim. essealaiset valitsivat toisin. Vain yksi juutalaisuus säilyi," Tämä on fakta. Oppineet päättivät mitkä kirjoitukset ja missä muodossa ovat kädet saastuttavat kirjoitukset, nuorimmista kirjoituksista päätökset tehtiin vasta 2. vuosisadan alussa(Ester ja Daniel).
Rabbinistinen eli oppineiden juutalaisuus oli ainoa joka 2. temppelin ajan suuntauksista säilyi, kaikki muut menehtyivät joko kapinassa tai sen jälkiseurauksissa.
Tiede ei jakaannu ateistiseen vs ei- ateistiseen vaan tietoa etsitään tietyin menetelmin tiedon itsensä vuoksi. Niin uskovat kuin uskomattomat tiedemiehet toimivat samoin menetelmin. Ilmeisesti et usko aivojen kuuluneen Jumalan luomistyöhön ?
Aurinko ei ole pysähtynyt jotta vuorokausi ei vaihtuisi ja israelilaiset näkisivät lyödä vihollisensa ym ym
20.01.2023 11:07
Kristinusko itse väittää ettei Jeesuksella ollut maallista isää ja jos olet yhtään hepr. raamattua lukenut, tiedät että suku AINA menee vain isän mukaan.
Mitä tulee ilmoitukseen uskomiseen, sen jonka todistajaksi JHWH Israelin asetti, hän ilmoitti että on yksi, ei esim. kolme tai kahdeksan. Mutta ei sitä että vuorokausivaihtelu johtuisi auringon liikkeestä maan suhteen. Ilmoitukseen uskon, en koko hepr. raamatun runouteen , sananlaskuihin tai luonnontieteeseen kirjaimellisesti totena . Jeesuskin tulkitsi mutta sitä et joko huomaa tai ota huomioon.
Mitä olen esittänyt väärin Israelin historiasta?
19.01.2023 18:12
156 / 426