Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Voi hyvänen aika JHWH on Israelin Jumala. Ilmeisesti luulet että Israelin Jumala on joku "herra" mutta tällaista olentoa ei ole kuin joissakin käännöksissä.
08.11.2022 01:06
Aivan kristinusko on täysin erilainen uskonto kuin juutalaisuus.
08.11.2022 00:58
Sitten kuitenkin väitätte että sellaiset profeettojen kohdat joissa temppeli toimii kertovat oman uskontonne uskomasta Jeesuksen paluusta!
08.11.2022 00:56
En ole ikinä ilmoittanut olevani antisionisti ja totta kai on ollut Israelin kuningaskunta ja sitten jakaantuneet kuningaskunnat ja vielä hasmonivaltio. Pakkosiirtolaiset palasivat entisille alueilleen, mutta ei alue silloin ollut itsenäinen vaan Persian alainen. Vähän aikaa siellä kuitenkin oli tuo hasmonivaltio joka oli itsenäinen, se oli se joka pyysi apua Roomalta ja Roomahan tuli ja jäi.
07.11.2022 18:49
Miten saat tuon liittymään nykymaailmaan, vieraat eivät saa tulla Jerusalemin ja mm Edom ja Egypti ovat Israelin vihollisia. Ne peräti tehdään asumattomaksi tuossa, mutta toiset profeetat ennustavat muuta. Temppeli kyllä on toiminnassa muissakin joten kristinuskon ajatus että sen synty ja Jeesustarina jotenkin tekisi temppelin ja uhrit turhiksi on tietenkin perusteeton. Jos vieraat eivät saa tulla Jerusalemiin niin se totta kai tarkoittaa myös kristittyjä.
07.11.2022 18:38
Siitä ettei UT puhu mistään tulevasta paikasta mihin Jeesus saapuisi saati että pitäisi olla juut. valtio tietyin rajoin.
JHWH sanoi että Kyyros on hänen voideltunsa ja Kyyros oli maallinen hahmo .JHWH ei ole messias vaan messias on JHWH:n palvelija ja Davidin jälkeläinen, ihminen. Tämä on turha keskustelu koska Jeesus ei ikinä palaa mutta oikea messias tulee toimimaan.
07.11.2022 17:53
Jer 27.1-5
1 Joojakimin, Joosian pojan, Juudan kuninkaan, hallituksen alussa tuli JHWH-lta tämä sana Jeremialle:
1 בְּרֵאשִׁ֗ית מַמְלֶ֛כֶת יְהֹויָקִ֥ם בֶּן־יֹאושִׁיָּ֖הוּ מֶ֣לֶךְ יְהוּדָ֑ה הָיָ֞ה הַדָּבָ֤ר הַזֶּה֙ אֶֽל־יִרְמְיָ֔ה מֵאֵ֥ת יְהוָ֖ה לֵאמֹֽר׃
2 Näin sanoi JHWH minulle: "Tee itsellesi ies siteinensä ja pane se kaulaasi.
2 כֹּֽה־אָמַ֤ר יְהוָה֙ אֵלַ֔י עֲשֵׂ֣ה לְךָ֔ מֹוסֵרֹ֖ות וּמֹטֹ֑ות וּנְתַתָּ֖ם עַל־צַוָּארֶֽךָ׃
3 Lähetä se Edomin kuninkaalle, Mooabin kuninkaalle, ammonilaisten kuninkaalle, Tyyron kuninkaalle ja Siidonin kuninkaalle niiden lähettiläiden mukana, jotka ovat tulleet Jerusalemiin Sidkian, Juudan kuninkaan, tykö.
3 וְשִׁלַּחְתָּם֩ אֶל־מֶ֨לֶךְ אֱדֹ֜ום וְאֶל־מֶ֣לֶךְ מֹואָ֗ב וְאֶל־מֶ֙לֶךְ֙ בְּנֵ֣י עַמֹּ֔ון וְאֶל־מֶ֥לֶךְ צֹ֖ר וְאֶל־מֶ֣לֶךְ צִידֹ֑ון בְּיַ֤ד מַלְאָכִים֙ הַבָּאִ֣ים יְרוּשָׁלִַ֔ם אֶל־צִדְקִיָּ֖הוּ מֶ֥לֶךְ יְהוּדָֽה׃
4 Ja käske heidän sanoa herroillensa: Näin sanoo JHWH Sebaot, Israelin Jumala: Näin sanokaa herroillenne:
4 וְצִוִּיתָ֣ אֹתָ֔ם אֶל־אֲדֹֽנֵיהֶ֖ם לֵאמֹ֑ר כֹּֽה־אָמַ֞ר יְהוָ֤ה צְבָאֹות֙ אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל כֹּ֥ה תֹֽאמְר֖וּ אֶל־אֲדֹֽנֵיכֶֽם׃
5 Minä olen tehnyt maan sekä ihmiset ja eläimet, jotka maan päällä ovat, suurella voimallani ja ojennetulla käsivarrellani, ja minä annan sen, kenelle hyväksi näen
5 אָנֹכִ֞י עָשִׂ֣יתִי אֶת־הָאָ֗רֶץ אֶת־הָאָדָ֤ם וְאֶת־הַבְּהֵמָה֙ אֲשֶׁר֙ עַל־פְּנֵ֣י הָאָ֔רֶץ בְּכֹחִי֙ הַגָּדֹ֔ול וּבִזְרֹועִ֖י הַנְּטוּיָ֑ה וּנְתַתִּ֕יהָ לַאֲשֶׁ֖ר יָשַׁ֥ר בְּעֵינָֽי׃
Luomistarinassa teksti sanoo "Tämä on kertomus taivaan ja maan synnystä, kun ne luotiin. Siihen aikaan kun JHWH Jumala teki maan ja taivaan,
אֵ֣לֶּה תֹולְדֹ֧ות הַשָּׁמַ֛יִם וְהָאָ֖רֶץ בְּהִבָּֽרְאָ֑ם בְּיֹ֗ום עֲשֹׂ֛ות יְהוָ֥ה אֱלֹהִ֖ים אֶ֥רֶץ וְשָׁמָֽיִם׃
07.11.2022 17:04
Lue tarkemmin. Heimoja on 12 mutta ei ole Israelin heimoa vaikka raamatun suom. käännöksessä on niin, alkukieli sanoo noissa kohdin beit jisrael eli Israelin huone.
07.11.2022 16:32
Me emme todellakaan tiedä JHWH:n alkuperää koska mitään lähteitä muualta jossa hänet olisi mainittu ei ole löydetty, mutta JHWH on se joka ilmoittautui Israelin Jumalaksi ja jonka kanssa olemme tehneet matkaa 3000 vuotta.
Mitään muuta jumalaa ei Israelin kansalla ole ollut koska kansa syntyi tämän yhden Jumalan ilmoituksen kanssa, mutta koska tulevat israelilaiset olivat kaananilaisia niin he palvoivat kaikkia niitä samoja jumalia kuin muutkin kaananilaiset.
Senkin jälkeen kun Israelin kansa oli eriytynyt omaksi ryhmäksi muista kaananilaisista ja oma uskonto muotoutunut, monet israelilaiset jatkoivat näiden kaikkien muiden jumalien palvontaa baalien, astarten ym. Siitä hepr. raamattu kertoo ja siitä että JHWH voitti, tarinaa ei muuten olisi kukaan kertomassa.
07.11.2022 15:54
Israel siis syntyi paskasta ja oli diktatuuri ensimmäiset vuosikymmenensä, koko sen ajan kun sen perusrakenteet luotiin. Israelissahan työväenpuolueet hallitsivat.
Suomessakin se hyvinvointi ja tasa-arvo joka nyt on, perustuu suurelta sosiaalidemokraattisen työväenliikkeen työhön.
Ne hallitukset jotka Euroopassa ovat juutalaisia sortaneet ovat aina olleet oikeistopuolueita. Eikä sorto ole rajoittunut juutalaisiin.
Mielipiteesi ovat sellaisia ja sellaisista lähteistä että varmaan kohta väität että olen lisko ja syön lapsia yhdessä Hillary Clintonin kanssa.
07.11.2022 15:33
Niin varmaan voisivat paitsi että asiaan on nyt sekaantunut Iran, Hamasin ja Hisbollan sponsori ja pomo ja jotta vihollisuudet päättyisivät pitäisi Palestiinan valtion syntyä. He itse tyrivät sen -48ja -67 mutta historian vangiksi ei kannata jäädä se on kaikin osapuolten tappio.
07.11.2022 14:37
Jos juutalaisuus olisi ollut baal- uskonto silloin Jeesuksen nimi olisi ollut Eserbaal ja opetuslapset Ishbaal, Matanbaal ym useilla kun oli teoforinen nimi Jeesus mukaan lukien Jos teet itse uuden uskonnon tee se kunnolla.
06.11.2022 23:32
Ryövärien luola on myös lainaus JHWH:lta tällä kertaa JHWH:n profeetta Jeremia saa JHWH:lta tämän sanoman :Jer 7: 1 "Tämä on sana, joka tuli Jeremialle JHWH:lta :
2 "Asetu JHWH:n huoneen portille ja julista siellä tämä sana ja sano: Kuulkaa JHWH:n sana, koko Juuda, te jotka tulette näistä porteista kumartaen rukoilemaan JHWHea
3 Näin sanoo JHWH Sebaot, Israelin Jumala: Vaeltakaa hyvin ja tehkää hyviä tekoja, niin minä annan teidän asua tässä paikassa.
4 Älkää luottako valheen sanoihin, kun sanotaan: 'Tämä on JHWH:N temppeli, JHWH:n temppeli, JHWH:n temppeli!'
5 Vaan jos te todella parannatte vaelluksenne ja tekonne, jos te todella teette oikeuden niin toiselle kuin toisellekin,
6 ette sorra muukalaista, orpoa ja leskeä, ette vuodata viatonta verta tässä paikassa ettekä seuraa muita jumalia turmioksenne,
7 niin minä annan teidän asua tässä paikassa, maassa, jonka minä olen antanut teidän isillenne, iankaikkisesta iankaikkiseen.
8 Mutta katso, te luotatte valheen sanoihin, joista ei ole hyötyä.
9 Miten on? Te varastatte, tapatte, rikotte avion, vannotte väärin, poltatte uhreja Baalille ja seuraatte vieraita jumalia, joita te ette tunne.
10 Ja te tulette ja astutte minun eteeni tähän huoneeseen, joka on otettu minun nimiini, ja sanotte: 'Me kyllä pelastumme' -tehdäksenne yhä kaikkia näitä kauhistuksia!
11 Ryövärien luolaksiko te katsotte tämän huoneen, joka on otettu minun nimiini? Katso, sellaiseksi minäkin olen sen havainnut, sanoo JHWH." Jeesus oli kova lainaamaan JHWH:n sanomia. Ehkä hän ei tiennyt keneltä ne olivat vaikka kai osasi hepreaa? hepreaa
06.11.2022 23:25
Ensiksi lainaus jota Jeesus käyttää on lainaa JHWH:lta ja on JHWH:n profeetan Jesajan kirjasta ja kuuluu näin:Jes.56: 1 "Näin sanoo JHWH noudattakaa oikeutta ja tehkää vanhurskaus, sillä minun autuuteni on lähellä ja minun vanhurskauteni ilmestyy.
2 Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko, joka varoo kätensä tekemästä mitään pahaa!
3 Älköön sanoko muukalainen, joka on liittynyt JHWH:een "JHWH erottaa minut peräti kansastansa", älköönkä kuohittu sanoko: "Minä olen kuiva puu".
4 Sillä näin sanoo JHWH: Kuohituille, jotka pitävät minun sapattini ja valitsevat sen, mikä minulle otollista on, ja pysyvät minun liitossani,
5 heille minä annan huoneessani ja muurieni sisällä muistomerkin ja nimen joka on poikia ja tyttäriä parempi; minä annan heille iankaikkisen nimen, joka ei häviä.
Ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahdutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi".
Eivät polttouhrit ja teurasuhrit mihinkään olleet hävinneet, temppeli eli JHWH:n huone oli juuri niitä varten.
06.11.2022 23:07
Siksi että rauha ei tarkoita tuhoa vaan sotimisen päättymistä ja se tilanne joka nyt on, jatkuessaan tuottaa Israeliin arabienemmistön ja sitä ennen molemmat osapuolet joutuvat turhaan kärsimään. Rauhan pääeste nyt on Iran mutta pappisvalta ei siellä kovin kauan kestä mutta tälläkin ääriryhmällä on ydinase jo hyvin pian ja se voi sitä myös käyttää.
Ennen Rabinin murhaa oltiin jo hyvin lähellä rauhaa, nyt Israelissa on melkein arkipäivää että oikeistolaiset uhkaavat muita juutalaisia ja tekevät tihutöitä palestiinalaisia vastaan länsirannalla. Tarkoitan tällä sellaisia palestiinalaisia jotka asuvat kylissään rauhassa mutta joilta viedään tuosta vain sato, vesi tms joidenkin juutalaisten ääriryhmien toimesta. Toiset juutalaiset kyllä sitten yrittävät auttaa mutta pahaa ei saisi alun pitäenkään tehdä.
06.11.2022 22:31
Hitlerin valtaannousu oli osoituksena että demokratia voidaan myös vaalien avulla tuhota jos ei olla valppaina.
06.11.2022 22:08
Mahtaako kukaan pitää sinua aikuisena?
06.11.2022 20:30
Eläimiä oli pakko myydä muuten ei voitu uhrata, mutta eläimiä ei myyty itse temppelissä. Jeesus kyllä kävi temppelissä, JHWH:n talossa, jota Jeesus kutsui isänsä taloksi (Joh. 2:16) muulloinkin Joh.8: 2 "Varhain aamulla hän tuli TAAS temppeliin. Hänen luokseen kerääntyi ihmisiä suurin joukoin, ja hän istuutui ja opetti heitä. "Olet väittänyt että Jeesus ei ollut juutalainen, temppeliin tuohon aikaan kuitenkin pääsivät vain juutalaiset, valehteliko Jeesus tiensä sisään?
06.11.2022 20:14
"Juutalaiset on vainottu kansa joten on huvittavaa, että väität jonkun tekeytyvän juutalaiseksi." Niin eikö olekin.
06.11.2022 18:29
Israelin uskonto on " seemiläinen" vaikka termi ei tuossa ihan oikea olekaan, kaikki Lähi-Idän vanhat uskonnot saivat vaikutteita myös ei- seemiläisistä lähteistä. Sumerin kieli ei esim. ollut seemiläinen.
JHWH Israelin Jumala taisteli Baalia ja muita epäjumalia vastaan ja suurin osa hepr. raamatun kirjoituksista kertoo juuri tuosta . Israelin Jumala oli ja on JHWH mutta taitaa olla niin ettei suuri osa kristityistäkään sitä tiedä.
06.11.2022 18:21
173 / 426