Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
En ole uskonnoton ja totta kai sillä on väliä, olen juutalainen se on identiteettini.
06.11.2022 13:57
Okei todista Raamatusta että Israelin jumala JHWH ja baal ovat sama jumala. Koko Israelin kansan alkuhan pakkosiirtoon asti kuvaa nimenomaan JHWH:n taistelua noita epäjumaliksi hepr. raamatussa nimitettyjen palvontaa vastaan.
Jos sinun höpötyksiltäsi näin eroon pääsee niin annahan paukkua ja kaikelle alkukieliset lähteet ei höpötyksiä tai itse keksittyä tarinaa.
06.11.2022 13:53
Lain antoi JHWH joka ilmoittautui Israelin Jumalaksi ja lain yhteydessä hän antoi temppelilait , eli temppeli alun alkaenkin on JHWH:n, muita jumalia ei Israel saanut edes palvoa .
Israelilaiset eli Israelin pojat (bnei jisrael )kuitenkin olivat alun perin kaananilaiskansa joka palvoi kaikkia niitä samoja jumalia kuin muutkin kaananilaiset, oma uskonto sitten kun se syntyi oli monesti jäädä näiden baalien ynnä muiden jalkoihin.
Yhdessä vaiheessa jopa temppelin papisto uhrasi vieraille jumalille, mutta JHWH rankaisi tähän syntiin langenneita. Siitä profeetta Jirmijahu kertoo ja hepreaa osaamatonkin ymmärtää jo nimestä kenen profeetta tämä Jeremiaaksi käännöksissä nimetty profeetta oli.
Jeesusta ei teurastettu eikä Rooman tuomio ja sen toteutus, ristiinnaulitseminen, sisältänyt mitään uskonnollista elementtiä kenenkään osalta. Vasta Paavali myöhemmin sellaisen siihen Jeesukselle selitti .
Juutalaisuudessa maan ja taivaat on luonut JHWH, muuta Jumalaa ei ole eikä ole koskaan ollut eikä tule olemaan. Tämä sanotaan laissa jonka JHWJH antoi ja josta Jeesus väitti ettei siitä katoa pieninkään piirto, mutta sinähän uskot omatekoiseen Jeesukseen johon rakennelmaan valitse itsellesi sopivia kohtia UT:sta ja teet niihinkin omia muunnelmia .Sen jälkeen kiukuttelet omille rakennelmillesi.
06.11.2022 13:33
Kertoisitko mistä huijauksesta? Me muuten lausuimme nimen 1. temppelin aikaan ja osin 2. temppelin aikaan. Nimi on temppelin yhteydessä psalmeissa joita siellä laulettiin, teoforisissa nimissä niin rahvaan kuin hallitsijoiden ja joka ikinen profeetta ilmottautuu JHWH:n profeetaksi .KristinuskonJeesuksenkin nimi joka on hepreaa, on teoforinen JHWH: ea ylistävä .
06.11.2022 12:41
Voisitko jo lopettaa tai vaihtoehtoisesti lukea Raamatun ensin, sen tarinoistahan on puhe, ei omista.
06.11.2022 12:25
Israelin heimosta ei hepr. raamattu puhu, käännökset puhuvat, alkukielellä teksti on beit Jisrael eli Israelin huone, koko kokonaisuus.
Heimot (yks. shevet) olivat Israelin pojista lähtöisin olevat erilliset heimot. Kristityille Israelin huone lienee tuntematon käsite. Tietämättömyyttä ja tahallista "haukuntaa" täällä riittää.
06.11.2022 11:59
Israel on heimojen isän nimi joka kirjoituksissa nimeää 12 poikaansa jotka ovat 12 Israelin sukuntaa/ heimoa (shevet).Kansan nimi on Israel.
Käännökset usein eivät ole tarkkoja, kun puhutaan Israelin heimosta profeetoissa ja psalmeissa niin vain kääntäjä puhuu heimosta , mutta alkukieli ei, se sanoo beit jisrael, Israelin huone eli esi-isästä lähtöisin oleva kokonaisuus.
Jehuda oli israelin heimoista tärkein siitä syntyy messiaskin .Siitä tuossa kuitenkaan ei ollut puhe vaan siitä miten kantaisä Israelin jälkeläisiä, heimoja, kirjoituksissa nimitetään.
06.11.2022 11:50
JHWH kieltää nimensä turhan lausumisen "Älä turhaan lausu JHWH:n, sinun Jumalasi, nimeä, sillä JHWH ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu". Nykyajan juutalaiset eivät lausu nimeä JHWH, koska se on oman Jumalan nimi jota ei saa turhaan lausua.
Israelin Jumalan nimi ei siis ole Herra eikä Kyrios vaan JHWH. Eikä ole Israelin Jumala ja sitten joku muu Jumala juutalaisuudessa.
Juutalaisten kirjoitusten perusteelle osin syntyneet myöhemmät uskonnot, kristinusko ja islam, ottivat käyttöön omat nimet uskontonsa jumalalle. Sen paremmin islamia kuin kristinuskoa ei olisi ilman juutalaisuutta, mutta jumalat niissä eivät ole samat, opilliset erot ovat niin suuret. Juutalaisuutta ja islamia yhdistää se(kin) että molemmat uskovat että Jumala on yksi.
06.11.2022 11:25
Alkukielisissä teksteissä hepr. raamatussa on JHWH, mikä on Israelin Jumalan nimi kristityt kääntäjät vain usein yhä korvaavat nimen sanalla "herra". LXX oli se joka tekstin tuolta osin muunsi ja kreikkalainen käännös oli se jota kristityt käyttivät alun perinkin. Jos siis uskoo kristillisiä käännöksiä Israelin jumalalla ei ole nimeä lainkaan vaan häntä nimitetään nyt vain "herraksi" ja teoforiset nimet olisivat olleet Jeshua Jehoshua:Kyrsua Jehuda: Kyrhuda,Jotam Kyrtam jne. Niihin kääntäjät eivät ole puuttuneet kun koko Israelin nimihistoriaa ei voi muuttaa eikä Kyrsua kuulosta hyvältä.
JHWH Israelin Jumala kuitenkin on " käännetty" pois.
Lainaamasi tekstit alkukielellä kuuluvatt :"Näin sanoo JHWH tsevaot Israelin Jumala.." ja "JHWH sanoi minulle.."kirjoituksissa ei ole epäselvyyksiä.
06.11.2022 10:58
Mahdumme myös Jordanin länsipuolelle niin että Israel on edelleen missä olikin ja länsirannalla on sitten Palestiinan valtio.
Gazan luovutus ei tuonut rauhaa siellähän häärii Hamas, se ja Hizbollah ja Iran niiden käskijänä ovat pahimmat rauhan esteet mutta kun Iranin pappisvalta on kaatunut sekin este poistuu. Pakolla ei kaksi kansaa voi asua yhdessä. .
05.11.2022 23:05
Muistojuhlaan osallistui Mannerheim. Niinistö on ollut Turun synagogassa vieraana mutta tilaisuus oli muu kuin sotaveteraanien juhla.
05.11.2022 22:51
Jeesus ei tietenkään pitänyt omaa Jumalaansa perkeleenä . Jer. 7 alkaa näin "Tämä on sana, joka tuli Jeremialle JaHWhelta :
2 "Asetu JHWH:n huoneen portille ja julista siellä tämä sana ja sano: KuulkaaJHWH:n sana, koko Juuda, te jotka tulette näistä porteista kumartaen rukoilemaan JHWH:ea" JHWH luvussa tuomitsee Baalin palvelun jonka jotkut ovat temppelissä aloittaneet.
On löydetty kallioteksti jossa on kirjoitettu nimi "JHWH" ja "aseransa" mutta Israelin uskonnossa ei JHWH:lla ole puolisoa ja aseran palvelu on kielletty epäjumalan palvomisena kuten Baalinkin palvelu.
05.11.2022 22:46
Putin sodan aloitti jo 2014 ja on syyt esittänyt eikä kyse ole Bidenin suvusta eikä Soroksesta . Ainahan antisemiitit esittävät jonkun juutalaisen henkilön pahuuden henkilöitymäksi, nyt se on pitkään ollut Soros.
Mitä pahaa Hollywood teki -entä juutalaiset muusikot jotka hallitsevat sitä USAn musiikkia jota valkoihoiset ovat luoneet ja esittäneet, säveltäjät, laulajat viulistit, pianistit ym ovatko hekin kulttuurin tuho?
Entä juutalaiset tiedemiehet ja tutkijat onko meillä tarkoitus tappaa teidät hoidoilla tiedoilla ja tutkimuksella?
Kommunismin loi Marx ja kristinuskon useampi juutalainen- entä sitten?
Kristinusko kehuu sillä että siinä muka käännetään toinen poski ja rakastetaan kaikkia mutta vihaa teillä ainakin meille juutalaisille on riittänyt loputtomiin, ei ole niin pahaa olemassakaan ettette sitä olisi voineet meille tehdä. Onneksi valtaosa osa kristityistä ajattelee ja toimii nykyään toisin ja yhden ainoan uskonnon pakkovaltakausi on ainakin länsimaissa ohimennyttä historiaa.
05.11.2022 22:24
On sillä se väli että välillä oli hyviäkin pääministereitä nyt on taas se huono . Bennet oli se jolla oli ja syystä kipa päässä hänen poikaansa kiusattiin koko Bennetin pääministeriajan eipä kiusattu Bibin kotona asunutta aikamiespoikaa joka kävi mm huorissa. Israel on minulle tärkeä siksi välitän siitä mitä siellä tapahtuu, Bibin kanssa Israel on pian samanlainen kuin ympäröivät arabivaltiot.
Minulla on suuria vaikeuksia ymmärtää joidenkin kristittyjen intoilua trumpien, bibien ja orbaneiden perään. No ihailihan Hitleriäkin ainakin puoli Saksaa.
05.11.2022 21:15
Kahden valtion malli on ainoa mahdollinen, muutoin Israelissa on pian arabienemmistö ja länsirannalla tapahtuu joidenkin juutalaissiirtolaisten toimesta jo nyt asioita jotka ovat ehdottomasti väärin.
Jerusalem on vaikeampi mutta uskon että lopulta voitaisiin rauhan tultua elää yhdessä sielläkin.
05.11.2022 20:59
Kirjoitusta ei ole poistettu juuri hetki sitten vastasin siihen, olisiko parisen minuuttia mennyt?
05.11.2022 20:36
Varmaan noin on ollut. Suomen juutalaiset puolestaan palvelivat Suomen armeijassa, sotivat ja kaatuivat. Joutuivat sitä tekemään jopa saksalaisten sotilaiden rinnalla, kunkin maan juutalaiset palvelivat asuinmaansa joukoissa ja joutuivat usein taistelemaan toisia juutalaisia vastaan.
05.11.2022 20:33
Puhuin Israelin synnyn ajoista hyvin monet juutalaiset uskonnolliset ryhmät diasporassa vastustivat sionismia . En puhu nykyajan ultraortodokseista.
05.11.2022 20:26
Autonominen juutalaisalue oli kaikkea muuta kuin autonominen, kyse nyt on itsenäisestä juutalaisesta valtiosta niitä on nyt yksi. Muinoin on kyllä ollut samaan aikaan kaksikin .
05.11.2022 20:14
Et ilmeisesti tunne nykysionismin historiaa lainkaan, uskovaiset juutalaisryhmät jopa vastustivat tätä uutta maahan muuttoa.
05.11.2022 20:07
175 / 426