Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Keskenmeno tarkoittaa että sikiö abortoituu oli syy mikä hyvänsä. Suurin osa raskauden päättymisistä ja sikiön poistumisesta naisen ruumista on luonnon aiheuttamia, siis sellaisia joissa ei ole ihmisen toimintaa tahallista tai tahatonta.
29.10.2022 16:10
Väitteitä riittää.
28.10.2022 16:11
Tora käsitteli asian noin, jos äiti kuoli, hänhän oli jo elävä ihminen, seurasi kuoleman rangaistus .
Emme tiedä psalmien oikeita kirjoittajia joten se osa psalmeista joiden mukana ei ollut nimetty muuta kirjoittajaa laitettiin Davidin nimiin samalla periaatteella kuin Viisauskirjallisuus Salomon. Joku psalmi voi olla Davidinkin.
28.10.2022 16:03
Nuo messiaaniset ovat kristittyjä ja heidän "ymmärryksensä" sen mukaista. Varsinaisesti he mainostavat Jeesus nimistä kristinuskon Jumalan yhtä persoonaa, että sen pituinen se.
He ovat ymmärtäneet myös teatteriasut ja etenkin toisten juutalaisten häiriköinnin Israelissa.
Rahat taitavat tulla myös kristityiltä eri maista ja messiaanisistakin yksi opettaa yhtä, toinen toista. Kun yrittää yhdistää kaksi täysin erilaista uskontoa saa tietysti itse keksiä mitä opettaa.
28.10.2022 15:48
Mahtaako tuo Sanhedrin olla Sanhedrin kuin nimeltä, temppeli ei voi olla temppeli ilman oikeita kohaneita mutta kaikenlaisia yrittäjiä näkyy ilmaantuvan.
28.10.2022 15:33
Tuohon aikaan niillä jotka tuossa käsketään hävittää oli omat jumalat joita palvoivat eivätkä voineet muusta tietää. Ja jos herem toteutettiin silloin jotkut ihmiset joutuivat tappamaan toisia ihmisiä myös naisia ja lapsia, ja julmuus on julmuutta.
Tora kuitenkin sanoo että ulkopuolisen aiheuttamasta keskenmenosta ei seuraa kuoleman rangaistus vaan vain rahallinen korvaus asiaa ei siis pidetty kovin pahana mutta kyllä sakkorangaistuksen arvoisena.
Psalmit ovat runoutta ja runojen tekijät käyttävät siinä oma vapauttaan mm joskus toivomalla että vihollisten vauvat surmattaisiin julmalla tavalla.
28.10.2022 14:55
Jeesuksesta ei tuossa puhuta vaan JHWH puhuu "Jaakobin heimolle" tietyssä historian tilanteessa.
28.10.2022 14:39
En ole opettajan paikalla, oikaisijan kyllä. Eivät kirjoitukset sisällä mitään lähetyskäskyä mutta kun messias toimii ja maailman tulee rauha silloin ei-juutalaiset alkavat itse etsiä meiltä oppia yhdestä Jumalasta. Ei siis niin että yrittäisivät käännyttää meitä pois omastamme.
Ei ole mitään helvettiä johon kukaan olisi joutumassa siksi että ei usko jonkun uskonnon jumalaan.
28.10.2022 14:30
Ei syntymätöntä muinoin pidetty ihmisenä ja hepr. raamatussa on kohtia joissa Jumala käskee tappamaan myös raskaana olevat naiset. Ei ole kohtia joissa abortista puhutaan mutta on kohtia joissa puhutaan keskenmenosta jonka joku kolmas osapuoli on aiheuttanut ja miten se pitää korvata naisen omistajalle eli miehelle.
2.Moos.21:22"Jos ihmiset tappelevat keskenään ja samalla töytäisevät raskaana olevaa naista, niin että hän saa keskenmenon mutta hänelle ei aiheudu muuta vahinkoa, lyöjä maksakoon sakkoa sen mukaan, mitä naisen aviomies vaatii tai miten asia oikeudessa ratkaistaan"
27.10.2022 22:43
Missään ei torassa ole käskyä kertoa JHWH:sta tai käännyttää ei-juutalaisia. Israelin tehtävä on olla todistajana sille että on yksi Jumala joka on luonut kaiken. Kristinusko käännyttää koska uskotte että ihmispolot joutuvat helvettiin jolleivat usko oman Jumalanne poikaan Jeesukseen. Kristinusko on ollut uskonnoista julmin sekä sisäisesti että ulkoisesti.
27.10.2022 22:28
Hoito on ollut luokkakysymys ja kun mennään sataa vuotta kauemmas hoito oli eristämistä jos nyt jotain oli. Nykyäänkin hyvin moni mielenterveyspotilas jää käytännössä vähälle avulle tai kokonaan ilman. Totta sekin, resurssit nyt vain jaetaan sillä tavoin .
27.10.2022 22:09
Minä puolestani en usko että vävy yksin pitkälle potkisi USA:n politiikassa eiköhän se ollut siinä ja apen ansiota. Senaattoriksi voisi ehkä päästä, jos homma päivän politiikassa sattuisi kiinnostamaan. Lähi-idässä vävy pärjäsi koska oli suurvalta ja appi takana. En silti pidä vävyä tyhmänä, päin vastoin.
Temppeliin ei itsensä jumalaksi korottajalla olisi asiaa. En myös ymmärrä mikä on antivoideltu .Koko asia on täysin kristinuskon oma juttu .
27.10.2022 21:57
Tuskin ovat, ihmiset vain haluavat pitää perhekokonsa suunnitellusti pienenä kukin omista syistään ja osa ei löydä kumppaniakaan.
27.10.2022 21:36
Jos mennään vähänkään kauemmaksi ajassa niin kyllä alkoholia juotiin ja huoruus (tarkoitan esiaviollisia ja avioliiton ulkopuolisia suhteita) ja abortit olivat normaaleja juttuja. Pääosa masentuneista ja mielisairaista jäi kyllä hoitamatta mitä nyt kotona autettiin, mahtoiko kumpiakaan silti olla enempää tai vähempää kuin nykyään? Nyt kun hoitoja on ja ihmiset niitä aktiivisesti etsivät tämä osa väestöä tulee hyvin näkyväksi.
27.10.2022 21:31
Trump määräsi se ero oli. Sillä oliko vävy juutalainen tai ei, tuskin oli merkitystä.
27.10.2022 17:16
Se ero oli että Trump oli se joka määräsi ei vävy, mutta ei juutalaisuutta, mitään sen suuntausta, tuputeta muille. Kuulema trumpin lempityttärellä oli ainakinsma verna elli enmmän
27.10.2022 17:13
Ennen kaikki kolme olivat vielä vapaampia.
27.10.2022 17:08
Abortteja muinaisetkin israelilaiset aivan varmasti tekivät, mutta asiaa ei hepr. raamatussa käsitellä . Hepr. raamatussa ei ole käskyä jonka mukaan raskautta ei saa keskeyttää torassa käsitellään ulkopuolisten naiselle aiheuttamaa sikiön lähtöä ja tuon kohdan perusteella abortteja ei juutalaisuudessa ole kielletty vaikka on rajattu.
27.10.2022 17:06
Muinoinhan sekä mielisairaat että masentuneet jäivät ilman hoitoa, kotona hoidettiin jos kyettiin, muussa tapauksessa kohtalo oli pahempi. Ei kukaan laskenut moniko tähän ryhmään kuului.
27.10.2022 16:32
Abortit tehdään nykyään pääsääntöisesti lääkkeellisesti, ei se resursseja vie, mutta jos ehkäisy on pettänyt ja nainen huomaakin vasta myöhään että on raskaana asia muuttuu. Raiskatut naiset eivät välttämättä kaikki ole sellaisia jotka ehkäisyä käyttävät, ei jokaisella ole pysyvää parisuhdetta tms, mutta ei silti naista voi pakottaa synnyttämään raiskaajan lasta mikä ilmeisesti sekin on abortin vastustajien tahto. Helppohan on vierestä toisten elämää määrätä, silti ja ehkä siksi juuri se on joidenkin uskovien itselleen ottama oikeus ilman että sen olisi heille kukaan antanut.
27.10.2022 16:21
178 / 426