Kaikkitietävä tiede joka ratkaisee kaikki ongelmat.(ArtoTTT)
"Poliittinen woke-aktivismi on lipunut akatemiaan – ja joissain oppilaitoksissa se on jo vyörynyt osaksi kaikkea toimintaa. Jos et laula kaanonin mukana, sinusta tehdään kanteluja, saatat joutua tutkintaan työpaikallasi, sinut pelotellaan hiljaiseksi." (IL)
Onhan meillä onneksi tiede?
113
753
Vastaukset
- Anonyymi
ArtoTTT
Tässä vielä linkki
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ffacf2d1-7150-4aee-a120-18b74a68f95a - Anonyymi
Jos pysytään tosiasioissa, ei ole mitään politiikkaa, woketuksia, Venäjän sotaa Saatanaa vastaan (tämän päivän Iltasanomat) jne. On ihmisiä, yksilöitä, jotka tekevät jotakin.
Ainoa realistinen tapa ajatella asioita on se, että miksi yksikin ihminen toimii kuten toimii, jos nähdään toiminta vääräksi.
Tällainen ryhmäidentiteellä siirretty vastuu sanaan politiikka tai woke, on sukua natsismille eli kansallissisualismille.
Ei lopulta toisen maailmansodan tuomioissa natsi-Saksaa hirtetty, vaan ihmisiä.- Anonyymi
Ja todellisuudessa - mitä tässä sen kummempaa edes on, kuin että historia toistaa itseään, ja kertoo ihmisten manipuloitavuudesta puolesta ja vastaan.
Näinhäm kristinusko on toiminut jo 2000 vuotta noitavainoin, inkvisitioin, tiedemiesten päiden katkomisella yms. Nyt meillä on mahdollisuus edes yksilötasolla vapaaseen ajatteluun.
Kristinuskon menettäessä voimaansa tarvitaan uusia keinoja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja todellisuudessa - mitä tässä sen kummempaa edes on, kuin että historia toistaa itseään, ja kertoo ihmisten manipuloitavuudesta puolesta ja vastaan.
Näinhäm kristinusko on toiminut jo 2000 vuotta noitavainoin, inkvisitioin, tiedemiesten päiden katkomisella yms. Nyt meillä on mahdollisuus edes yksilötasolla vapaaseen ajatteluun.
Kristinuskon menettäessä voimaansa tarvitaan uusia keinojaPelin henki on jo se, että woketuksen vastustaja onkin itse jo se wokettaja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja todellisuudessa - mitä tässä sen kummempaa edes on, kuin että historia toistaa itseään, ja kertoo ihmisten manipuloitavuudesta puolesta ja vastaan.
Näinhäm kristinusko on toiminut jo 2000 vuotta noitavainoin, inkvisitioin, tiedemiesten päiden katkomisella yms. Nyt meillä on mahdollisuus edes yksilötasolla vapaaseen ajatteluun.
Kristinuskon menettäessä voimaansa tarvitaan uusia keinoja>> kristinusko on toiminut jo 2000 vuotta noitavainoin, inkvisitioin, tiedemiesten päiden katkomisella yms. <<
Sekoitat aika pahasti kirkkohistorian ja Kristuksen opetuslapset toisiinsa. Kirkko harrasti sitä, mitä väitit. Myöskin noille jälkimmäisille eli Kristuksen opetuslapsille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>> kristinusko on toiminut jo 2000 vuotta noitavainoin, inkvisitioin, tiedemiesten päiden katkomisella yms. <<
Sekoitat aika pahasti kirkkohistorian ja Kristuksen opetuslapset toisiinsa. Kirkko harrasti sitä, mitä väitit. Myöskin noille jälkimmäisille eli Kristuksen opetuslapsille.Kristus on vain arvonimi Jeesukselle, kun hänet tapetaan teurastettuna ja kirottuna Jumalana - Kristuksen opetuslapset ovat Baal-jumalan palvojia, jonka Jeesus Raamatussa jo sanoo olevan itse perkele.
Kyseessä on juutalaisten Jumala - Jeesus opetti Israelin Jumalasta, joka juuri on kirottu ja teurastettu Kristus, jonka kidutuskuolemaa palvotte Jeesuksen nimeen Baal-jumalalle kuvitellen ruumiin ja veren olevan todellisesti läsnä, kun syötte teurastetun uhrilampaanne, tosi Jumalan, nimeltä Kristus tämän kuoleman julistamiseksi juutalaisen Paavalin sanoin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>> kristinusko on toiminut jo 2000 vuotta noitavainoin, inkvisitioin, tiedemiesten päiden katkomisella yms. <<
Sekoitat aika pahasti kirkkohistorian ja Kristuksen opetuslapset toisiinsa. Kirkko harrasti sitä, mitä väitit. Myöskin noille jälkimmäisille eli Kristuksen opetuslapsille.Se kirkkohistoria on Kristuksen surma uhrattuna tosi Jumalana ja teurastettuna uhrilampaana sekä kirottuna Jeesuksen nimeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se kirkkohistoria on Kristuksen surma uhrattuna tosi Jumalana ja teurastettuna uhrilampaana sekä kirottuna Jeesuksen nimeen.
Noitakoe on hyvä osoitus siitä - jos pystyi levitoimaan veden päällä kuin Jeesus, tapettiin noitana, myös Jeesus oli Lutherin mukaan syytettynä noituudesta kansan harhaanjohtamisen ohella.
- Anonyymi
Ei-eksaktin tieteenharjoittajat ovat vain nykyään poliittisia wokettajia, aidosti tutkivasta tieteestä ei ole enää jälkeäkään.
- Anonyymi
Niin, muistan sen syksyn, kun koulujen aloittajat yliopistolla henkilökuntineen pukeutuivat mustiin ja tukilakkoja oli Yhdysvaltoja myöten. Tilannetta vältettiin uutisoimasta.
Yliopistot siirtyivät yksityiseen tutkimusrahoitukseen, ja eräs professori nimettlmänä kertoi, että heille maksetaan siitä, että he keksivät uusia sairauksia, joihin voidaan kehitellä uusia lääkkeitä.
Mutta ei suurta yleisöä pätkääkään kiinnostanut tämä tilanne.
Kuten ei sekään, että poliitikot hoitivat sotatilalailla koronavirusstrategiaa luoden sen varjolla (poikkeustila, hallituksella täysi valta pakkolakien uudelleen laadintaan) uusia lakeja.
Auktoriteettiusko on kova sana, ja kansan mitään ymmärtämättömyys on oiva tuki sille. Vasta vuosien kuluttua saamme jälleen maistaa tuon lainsäädännön luotuja eväitä.
Ja sitten taas woketetaan tyhmän kansan toimesta niin perkeleesti, mutta missään vaiheessa kun itse asiat tapahtuvat, joilla on seurauksensa - niin sehän infotaan vain salaliittoteoriaksi ja totuudenpuhujat syödään hengiltä aivan samoin kuin Jeesus ehtoollisella.
On sitä kun kansakin toimii kuten kristinuskossa auktoriteettiuskoineen kyykäärmeiden sikiöinä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, muistan sen syksyn, kun koulujen aloittajat yliopistolla henkilökuntineen pukeutuivat mustiin ja tukilakkoja oli Yhdysvaltoja myöten. Tilannetta vältettiin uutisoimasta.
Yliopistot siirtyivät yksityiseen tutkimusrahoitukseen, ja eräs professori nimettlmänä kertoi, että heille maksetaan siitä, että he keksivät uusia sairauksia, joihin voidaan kehitellä uusia lääkkeitä.
Mutta ei suurta yleisöä pätkääkään kiinnostanut tämä tilanne.
Kuten ei sekään, että poliitikot hoitivat sotatilalailla koronavirusstrategiaa luoden sen varjolla (poikkeustila, hallituksella täysi valta pakkolakien uudelleen laadintaan) uusia lakeja.
Auktoriteettiusko on kova sana, ja kansan mitään ymmärtämättömyys on oiva tuki sille. Vasta vuosien kuluttua saamme jälleen maistaa tuon lainsäädännön luotuja eväitä.
Ja sitten taas woketetaan tyhmän kansan toimesta niin perkeleesti, mutta missään vaiheessa kun itse asiat tapahtuvat, joilla on seurauksensa - niin sehän infotaan vain salaliittoteoriaksi ja totuudenpuhujat syödään hengiltä aivan samoin kuin Jeesus ehtoollisella.
On sitä kun kansakin toimii kuten kristinuskossa auktoriteettiuskoineen kyykäärmeiden sikiöinä.Hyvä esimerkki on psykologia, kun kansalaiset jätetään omanonnensa nojaa, jos he tarvitsisivat mielenterveyden tukipalveluita, psykologian opetus on valjastettu vain markkinoinnin palvelutarpeiisiin.
Elämme EU:n perustuslain mukaan pakotettuna kansallissosialismissa yhdessä markkinarahan kanssa tehokkuudella, ja jokainen epätehokas on järjestelmän vihollinen, jonka sopiikin priorisoida itsensä pelikentältä.
Ne jotka ovat vahvoja pärjääjiä, ovat innokkaasti osallistuneet tämän järjestelmän luomiseen nimittelemällä wokettamalla työttömiäkin luseereiksi ja luoneet eliittisanalla kahden kerroksen väkijärjestelmää.
Jossain vaiheessa pää tulee vetävän käteen, verojen keruu kun demokratiassa ja Pohjoismaisessa hyvinvoinnissa oli tarkoitettu myös pärjäämisen tukemiseen ja yhteisten asioiden hoitoon, kuten teiden kunnostamiseen. Mihin ne nyt menevät?
Jonakin päivänä juuri sinä itse voit olla se kohde, kun muutut huonouttasi vain haittaavaksi vanhukseksi tai sairaaksi työkyvyttömäksi loisijaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä esimerkki on psykologia, kun kansalaiset jätetään omanonnensa nojaa, jos he tarvitsisivat mielenterveyden tukipalveluita, psykologian opetus on valjastettu vain markkinoinnin palvelutarpeiisiin.
Elämme EU:n perustuslain mukaan pakotettuna kansallissosialismissa yhdessä markkinarahan kanssa tehokkuudella, ja jokainen epätehokas on järjestelmän vihollinen, jonka sopiikin priorisoida itsensä pelikentältä.
Ne jotka ovat vahvoja pärjääjiä, ovat innokkaasti osallistuneet tämän järjestelmän luomiseen nimittelemällä wokettamalla työttömiäkin luseereiksi ja luoneet eliittisanalla kahden kerroksen väkijärjestelmää.
Jossain vaiheessa pää tulee vetävän käteen, verojen keruu kun demokratiassa ja Pohjoismaisessa hyvinvoinnissa oli tarkoitettu myös pärjäämisen tukemiseen ja yhteisten asioiden hoitoon, kuten teiden kunnostamiseen. Mihin ne nyt menevät?
Jonakin päivänä juuri sinä itse voit olla se kohde, kun muutut huonouttasi vain haittaavaksi vanhukseksi tai sairaaksi työkyvyttömäksi loisijaksi.ArtoTTT
#Hyvä esimerkki on psykologia, kun kansalaiset jätetään omanonnensa nojaa, jos he tarvitsisivat mielenterveyden tukipalveluita#
Onhan sekin hyvä kysymys että miksi tarve vain koko ajan lisääntyy? Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
#Hyvä esimerkki on psykologia, kun kansalaiset jätetään omanonnensa nojaa, jos he tarvitsisivat mielenterveyden tukipalveluita#
Onhan sekin hyvä kysymys että miksi tarve vain koko ajan lisääntyy?Muinoinhan sekä mielisairaat että masentuneet jäivät ilman hoitoa, kotona hoidettiin jos kyettiin, muussa tapauksessa kohtalo oli pahempi. Ei kukaan laskenut moniko tähän ryhmään kuului.
- Anonyymi
dikduk kirjoitti:
Muinoinhan sekä mielisairaat että masentuneet jäivät ilman hoitoa, kotona hoidettiin jos kyettiin, muussa tapauksessa kohtalo oli pahempi. Ei kukaan laskenut moniko tähän ryhmään kuului.
ArtoTTT
Nyt on vapaa viina, haureus ja abortti ja pahoinvointi senkun lisääntyy. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
#Hyvä esimerkki on psykologia, kun kansalaiset jätetään omanonnensa nojaa, jos he tarvitsisivat mielenterveyden tukipalveluita#
Onhan sekin hyvä kysymys että miksi tarve vain koko ajan lisääntyy?Jos elämme pelkkään tehokkuteen perustuvassa politiikassa kansallissosialismilla saksalaisen natsi-Saksan ekonomisti Ludwig Erhardin opilla, jonka tausta on EPP puolueen luomassa Euroopan Unionissa vankalla kristinuskolla aina Konstantinus Suureen asti (Otto von Habsburg), niin nämä ovat nyt sen kristillisen puun hedelmät, joista puhuu Euroopan unionin ideologian luonut kreivi Coudenhove-Kalergi luodessaan EU:n ideologian jo 20-luvulla, että Pyhän hengen armosta juutalaisista tuli uusi aatelinen rotu Euroopalle, kun feodaaliaateli kuoli.
Jos et ymmärrä tästä sanaakaan, et tiedä taustoista tarpeeksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Nyt on vapaa viina, haureus ja abortti ja pahoinvointi senkun lisääntyy.Minkä luomana 2000 vuotta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä luomana 2000 vuotta?
Jos Jeesuksen opetukset moraalilla ja etiikalla olisivat olleet voimassa saman ajan, kuin väkivallalla ja hänen tappamisella pahojen tekojen kuittaamisena puhtaaksi omaksitunnoksi, eläisimme hyvinkin erilaisessa maailmassa.
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Nyt on vapaa viina, haureus ja abortti ja pahoinvointi senkun lisääntyy.Ennen kaikki kolme olivat vielä vapaampia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Jeesuksen opetukset moraalilla ja etiikalla olisivat olleet voimassa saman ajan, kuin väkivallalla ja hänen tappamisella pahojen tekojen kuittaamisena puhtaaksi omaksitunnoksi, eläisimme hyvinkin erilaisessa maailmassa.
Ja juuri tämän maailman luomiseksi vallankäytölle tarvittiin pelastuminen palvelemaan kirkon toimesta lihalla synnin lakia niin, että paavi joutui juuri ulkisesti kehottamasn pappia ja nunnia poistamaan pornon kännyköistään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja juuri tämän maailman luomiseksi vallankäytölle tarvittiin pelastuminen palvelemaan kirkon toimesta lihalla synnin lakia niin, että paavi joutui juuri ulkisesti kehottamasn pappia ja nunnia poistamaan pornon kännyköistään.
Ja tämä Raamatun todellinen pelastuminen juutalaisen opilla löytyy hänen Roomalaiskirjeen 7. luvun kahdesta viimeisestä jakeesta, kun tekee sitä pahaa mitä vihaa, eikä pysty olemaan tekemättä.
- Anonyymi
dikduk kirjoitti:
Muinoinhan sekä mielisairaat että masentuneet jäivät ilman hoitoa, kotona hoidettiin jos kyettiin, muussa tapauksessa kohtalo oli pahempi. Ei kukaan laskenut moniko tähän ryhmään kuului.
>> Muinoinhan sekä mielisairaat että masentuneet jäivät ilman hoitoa <<
Ei ainakaan Suomessa lähimmän sadan vuoden aikana, vaan nimenomaan pakkohoitokeinot olivat meillä käytössä. Mielenterveyshoito ol luokkakysymys 1900-luvun Suomessa. Köyhiin käytettiin herkemmin rajuimpia keinoja, eikä lupia kyselty.
Tänä päivänä on kyllä kuultu sitä viestiä, että mielenterveyspotilaat jäävät ilman hoitoa. - Anonyymi
dikduk kirjoitti:
Ennen kaikki kolme olivat vielä vapaampia.
ArtoTTT
Olihan meillä kieltolakikin ja ennen naiset eivät juoneet juuri ollenkaan, nyt juo isä, äiti ja lapset. Ehkäisy oli sen verran heikkoa ettei haureutta parannut harrastella jos ei halunnut raskaaksi ja aviorikostakin paheksuttiin ja aborttikin oli kielletty. Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Olihan meillä kieltolakikin ja ennen naiset eivät juoneet juuri ollenkaan, nyt juo isä, äiti ja lapset. Ehkäisy oli sen verran heikkoa ettei haureutta parannut harrastella jos ei halunnut raskaaksi ja aviorikostakin paheksuttiin ja aborttikin oli kielletty.Jos mennään vähänkään kauemmaksi ajassa niin kyllä alkoholia juotiin ja huoruus (tarkoitan esiaviollisia ja avioliiton ulkopuolisia suhteita) ja abortit olivat normaaleja juttuja. Pääosa masentuneista ja mielisairaista jäi kyllä hoitamatta mitä nyt kotona autettiin, mahtoiko kumpiakaan silti olla enempää tai vähempää kuin nykyään? Nyt kun hoitoja on ja ihmiset niitä aktiivisesti etsivät tämä osa väestöä tulee hyvin näkyväksi.
Anonyymi kirjoitti:
>> Muinoinhan sekä mielisairaat että masentuneet jäivät ilman hoitoa <<
Ei ainakaan Suomessa lähimmän sadan vuoden aikana, vaan nimenomaan pakkohoitokeinot olivat meillä käytössä. Mielenterveyshoito ol luokkakysymys 1900-luvun Suomessa. Köyhiin käytettiin herkemmin rajuimpia keinoja, eikä lupia kyselty.
Tänä päivänä on kyllä kuultu sitä viestiä, että mielenterveyspotilaat jäävät ilman hoitoa.Hoito on ollut luokkakysymys ja kun mennään sataa vuotta kauemmas hoito oli eristämistä jos nyt jotain oli. Nykyäänkin hyvin moni mielenterveyspotilas jää käytännössä vähälle avulle tai kokonaan ilman. Totta sekin, resurssit nyt vain jaetaan sillä tavoin .
- Anonyymi
dikduk kirjoitti:
Jos mennään vähänkään kauemmaksi ajassa niin kyllä alkoholia juotiin ja huoruus (tarkoitan esiaviollisia ja avioliiton ulkopuolisia suhteita) ja abortit olivat normaaleja juttuja. Pääosa masentuneista ja mielisairaista jäi kyllä hoitamatta mitä nyt kotona autettiin, mahtoiko kumpiakaan silti olla enempää tai vähempää kuin nykyään? Nyt kun hoitoja on ja ihmiset niitä aktiivisesti etsivät tämä osa väestöä tulee hyvin näkyväksi.
ArtoTTT
"Jopa joka neljännellä nuorella on todettavissa mielenterveyden häiriö."
https://www.tays.fi/fi-FI/Nuorten_mielenterveyden_hairioiden_kasvu(102911) Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Olihan meillä kieltolakikin ja ennen naiset eivät juoneet juuri ollenkaan, nyt juo isä, äiti ja lapset. Ehkäisy oli sen verran heikkoa ettei haureutta parannut harrastella jos ei halunnut raskaaksi ja aviorikostakin paheksuttiin ja aborttikin oli kielletty."Olihan meillä kieltolakikin ja ennen naiset eivät juoneet juuri ollenkaan..."
OIkeastaan suomeen syntui alkoholiongelma juuri kieltolain ansiosta. Tosin miehet sitä eniten joi. :D- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
"Olihan meillä kieltolakikin ja ennen naiset eivät juoneet juuri ollenkaan..."
OIkeastaan suomeen syntui alkoholiongelma juuri kieltolain ansiosta. Tosin miehet sitä eniten joi. :DSeliseli! Päihteitä käytetään sitä enemmän mitä helpommin niitä on satavilla.
Nyt jo kymmenen vuotiaitakin on katkolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Nyt on vapaa viina, haureus ja abortti ja pahoinvointi senkun lisääntyy.Meillä ei ole mitään "vapaata viinaa" vaan alkoholi on tarkan ja varsin tiukan sääntelyn alainen tuote. Vertaa esimerkiksi muuhun Eurooppaan. Haureudella tässä yhteydessä viittaat kai sen uskonnolliseen kontekstiin? Jo uskonnonvapaus yksin siis antaa oikeuden olla piittaamatta ei seksiä ennen avioliittoa -vaatimuksistanne. Ja fakta on sekin, että ns. holtitonta seksielämää harrastaa hyvin harva, vaikka sinun juttuisisi uskoen voisi luulla, että lähes kaikki. Abortit taas ovat vähentyneet vuosikymmeniä, eikä ole merkkejä, että trendi muuttuisi.
Pahoinvointi on luultavasti lisääntynyt, tosin ennen vain hullut diagnosoitiin, joten ei ole oikein mitään vertailuaineistoa menneen ja nykyisen välillä.
Uskallan kuitenkin väittää, että kyse on osaltaan myös siitä, että normaaleja elämään kuuluvia vitutus-päiviä ja vastoinkäymisiä ei siedetä (ei haluta sietää) ja sellaisia ei saisi olla ja jos on sitten ruikutetaan.
Onnellisen elämän avaimet ovat minulle yksinkertaiset: toimivat ihmissuhteet, taloudellinen turva ja viimeinen ja tärkein eli elämän nälkä. Kuinka kaikki nämä saavuttaisivat tai mitä kukin sitten haluaakin? Onko näkemyksiä?
Nuoremmalla sukupolvella on ehkä hiukan epärealistiset odotuksetkin, kaikki pitäisi saada nyt heti ja kun ei saada tulee paha mieli. Kärjistäen: eli sen saavuttaminen tai enemmän mihin meillä on mennyt puoli vuosisataa saisi mennä vain puoli vuosikymmentä.
-a-teisti- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Olihan meillä kieltolakikin ja ennen naiset eivät juoneet juuri ollenkaan, nyt juo isä, äiti ja lapset. Ehkäisy oli sen verran heikkoa ettei haureutta parannut harrastella jos ei halunnut raskaaksi ja aviorikostakin paheksuttiin ja aborttikin oli kielletty.Olihan meillä kieltolaki, mutta se ei toiminut vaan johti jopa jonkinlaiseen "anarkiaan" yhteiskunnassa. Yksi rauhanaikojemme väkivaltaisinta aikaa muuten, pirtusotaa käytiin ja vainajia tuli. Mutta se siitä.
Aviorikoksesta sitten. En tiedä kuinka seurakunnassanne asiaan suhtaudutaan, mutta kyllä täällä maallisessa maailmassa aviorikosta (joka ei ole kuitenkaan rikos) paheksutaan, eikä sellaiselle toisen seläntakana suttaajalle hattua nostella, eikä arvoa anneta. Sitä pidetään petoksena ja halpamaisena tekona.
Abortti oli kielletty kyllä, vaan ei ne kieltämisellä loppu, se tiedetään ja enemmän niitä tuolloin tehtiin mitä nyt.
-a-teisti- Anonyymi kirjoitti:
Seliseli! Päihteitä käytetään sitä enemmän mitä helpommin niitä on satavilla.
Nyt jo kymmenen vuotiaitakin on katkolla.”Seliseli! Päihteitä käytetään sitä enemmän mitä helpommin niitä on satavilla.”
Niin, päihteet vain ovat vähän muuttuneet. Niitä kun on alkoholin lisäksi lääkkeiden väärinkäyttö, amfetamiini, ekstaasi ja useat muuntohuumeet sekä kannabis.
Alkoholin käyttö muuttui aivan erilaiseksi tuolloin kieltolain aikaan. Sitä ennen juotiin olutta, jota pidetiin enemmän ruokana, mutta koska salakuljettajille oli paremmat tienestit pirtun myyminen, oppi suomalaiset juomaan kovaa alkoholia enemmän kuin koskaan aiemmin.
Näin opittiin rankka humalahakuinen juominen, joka alkoi vähentyä vasta joskus 1980 luvulla.
Tarkoituksena oli raitistaa koko Suomi, mutta kävikin päinvastoin. Rikollisuuden määrä räjähti, ihmiset joivat salaa entistä enemmän, kieltolaki heikensi yleistä moraalia tuntuvasti.
Suomessa on aina ollut tiukka alkoholilaki, eikä sitä nytkään ihan noin vain saa.- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
”Seliseli! Päihteitä käytetään sitä enemmän mitä helpommin niitä on satavilla.”
Niin, päihteet vain ovat vähän muuttuneet. Niitä kun on alkoholin lisäksi lääkkeiden väärinkäyttö, amfetamiini, ekstaasi ja useat muuntohuumeet sekä kannabis.
Alkoholin käyttö muuttui aivan erilaiseksi tuolloin kieltolain aikaan. Sitä ennen juotiin olutta, jota pidetiin enemmän ruokana, mutta koska salakuljettajille oli paremmat tienestit pirtun myyminen, oppi suomalaiset juomaan kovaa alkoholia enemmän kuin koskaan aiemmin.
Näin opittiin rankka humalahakuinen juominen, joka alkoi vähentyä vasta joskus 1980 luvulla.
Tarkoituksena oli raitistaa koko Suomi, mutta kävikin päinvastoin. Rikollisuuden määrä räjähti, ihmiset joivat salaa entistä enemmän, kieltolaki heikensi yleistä moraalia tuntuvasti.
Suomessa on aina ollut tiukka alkoholilaki, eikä sitä nytkään ihan noin vain saa.Älä selitä! Päihteet kuin päihteet!
- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
”Seliseli! Päihteitä käytetään sitä enemmän mitä helpommin niitä on satavilla.”
Niin, päihteet vain ovat vähän muuttuneet. Niitä kun on alkoholin lisäksi lääkkeiden väärinkäyttö, amfetamiini, ekstaasi ja useat muuntohuumeet sekä kannabis.
Alkoholin käyttö muuttui aivan erilaiseksi tuolloin kieltolain aikaan. Sitä ennen juotiin olutta, jota pidetiin enemmän ruokana, mutta koska salakuljettajille oli paremmat tienestit pirtun myyminen, oppi suomalaiset juomaan kovaa alkoholia enemmän kuin koskaan aiemmin.
Näin opittiin rankka humalahakuinen juominen, joka alkoi vähentyä vasta joskus 1980 luvulla.
Tarkoituksena oli raitistaa koko Suomi, mutta kävikin päinvastoin. Rikollisuuden määrä räjähti, ihmiset joivat salaa entistä enemmän, kieltolaki heikensi yleistä moraalia tuntuvasti.
Suomessa on aina ollut tiukka alkoholilaki, eikä sitä nytkään ihan noin vain saa.ArtoTTT
Nyt moraali on tietenkin palautunut kun kieltolaki kumottu, samoin varmaankin huumeiden käyttö vähenisi jos ne laillistettaisiin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Nyt moraali on tietenkin palautunut kun kieltolaki kumottu, samoin varmaankin huumeiden käyttö vähenisi jos ne laillistettaisiin?Sata vuotta sitten ainakin kaksinaismoralismi kukoisti, bordellitkin olivat laillisia, eikä niissä käyntiä nyt hirveästi paheksuttu. Naisten seksuaalisuus oli se mitä vahdattiin ja vartioitiin.
Sinä tunnut muodostavan jonkinlaisen illuusion itsellesi hyvistä vanhoista ajoista. Suosittelen hiukan tutustumaan todellisuuteen.
-a-teisti- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sata vuotta sitten ainakin kaksinaismoralismi kukoisti, bordellitkin olivat laillisia, eikä niissä käyntiä nyt hirveästi paheksuttu. Naisten seksuaalisuus oli se mitä vahdattiin ja vartioitiin.
Sinä tunnut muodostavan jonkinlaisen illuusion itsellesi hyvistä vanhoista ajoista. Suosittelen hiukan tutustumaan todellisuuteen.
-a-teisti-ArtoTTT
Sinä yleistät nyt jonkun Helsinkin Kallion touhun koskemaan koko väestöä, Sata vuotta suurin osa Suomalaisistakin asui maalla ja elämä oli ihan erinlaista, kovasti työn tekemiseen keskittynyttä, ei maalaisväestöllä ollut juuri aikaa eikä rahaa moisiin elosteluihin, yksilöitä toki tietenkin on ollut, mutta ei tuollaisia väitteitä voi yleistää koko väestöä koskeviksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Sinä yleistät nyt jonkun Helsinkin Kallion touhun koskemaan koko väestöä, Sata vuotta suurin osa Suomalaisistakin asui maalla ja elämä oli ihan erinlaista, kovasti työn tekemiseen keskittynyttä, ei maalaisväestöllä ollut juuri aikaa eikä rahaa moisiin elosteluihin, yksilöitä toki tietenkin on ollut, mutta ei tuollaisia väitteitä voi yleistää koko väestöä koskeviksi."Sinä yleistät nyt jonkun Helsinkin Kallion touhun koskemaan koko väestöä..."
Suurin osa Helsingin vanhoista asuinalueista oli köyhän väen asuttamaa, pahamaineisia olivat mm. Kumpula, Pasila ja Töölö. Suurin osa vanhoista asuinalueista. Eikä elämä maalla ei ollut nyt kovinkaan tavan erilaista. Kun mennään 1850-1900 luvuille taaksepäin, niin ei se elämä esimerkiksi Suur-Ilmajoen pitäjässä kovinkaan esikuvallista.
Tästä minulla on lähes tuhat sivuinen kirja, joka kertoo tuon seudun historiasta sadan vuoden ajalta (vuosilta 1800-1900) sisältäen silminnäkijäkuvauksia (aineisto kerätty heti 1900-luvun alussa, mutta kirja painettu vasta 1950) ja viranomaismateriaalia. Suur-Ilmajoen helmasyntejä olivat salavuoteus ja huoruus (prostituutio), viinanpoltto sekä julkijuopottelu. Viinapolttimoita hävittämään kutsuttiin avuksi jopa kasakat. Laihoin tuloksin.
Piispaintarkastuksessa piispa ilmaisi kuitenkin tyytyväisyytensä, ettei jumalanpalveluksessa ollut enempää juopuneita mitä oli. Ilmeisesti oltiin vieraskoreita ja ryhdistäydyttiin piispaintarkastuksen ajaksi, usein kirkossa oltiin ympäripäissään.
Väkivaltarikoksia tapahtui tavattomasti, murhia ja tappoja 10-15 kertaa nykyistä enemmän, eikä tuo (1800-luvun puoliväli) ollut edes enää mitään häjyjen kulta-aikaa.
Aviottomana lapsista syntyi 10 prosenttia, aborttien määrää voidaan vain arvailla, mutta oli aborteille kysyntää, olihan epävirallinen ammattiryhmäkin: lapsenlähdettäjät. Miehiä ja naisia.
Ja yleinen yhteiskunnassa vallitseva huono moraali. Köyhää sai riistää vapaasti ja myös riistettiin. Oikeuksia oli lähinnä vain säätyläisillä, köyhillä sitten sitäkin enemmän velvollisuuksia. Ja usein ne velvollisuudet tarkoittivat säätyläisten hyvinvoinnin turvaamista.
Moraalista keroo jotakin sekin, että nälkävuosina nälkäänsä varastaneita ruoskittiin jopa hengiltä. Rikkailta ei varastettu.
Tämä maa oli vielä sata vuottakin sitten melkoinen perseläpi. Elämä oli melko paskaa, ellet ollut säätyläinen.
-a-teisti- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Sinä yleistät nyt jonkun Helsinkin Kallion touhun koskemaan koko väestöä, Sata vuotta suurin osa Suomalaisistakin asui maalla ja elämä oli ihan erinlaista, kovasti työn tekemiseen keskittynyttä, ei maalaisväestöllä ollut juuri aikaa eikä rahaa moisiin elosteluihin, yksilöitä toki tietenkin on ollut, mutta ei tuollaisia väitteitä voi yleistää koko väestöä koskeviksi.Suomen rauhanaikojen väkivaltaisin aika oli muuten sata vuotta sitten, 1920-luku.
-a-teisti- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Sinä yleistät nyt jonkun Helsinkin Kallion touhun koskemaan koko väestöä..."
Suurin osa Helsingin vanhoista asuinalueista oli köyhän väen asuttamaa, pahamaineisia olivat mm. Kumpula, Pasila ja Töölö. Suurin osa vanhoista asuinalueista. Eikä elämä maalla ei ollut nyt kovinkaan tavan erilaista. Kun mennään 1850-1900 luvuille taaksepäin, niin ei se elämä esimerkiksi Suur-Ilmajoen pitäjässä kovinkaan esikuvallista.
Tästä minulla on lähes tuhat sivuinen kirja, joka kertoo tuon seudun historiasta sadan vuoden ajalta (vuosilta 1800-1900) sisältäen silminnäkijäkuvauksia (aineisto kerätty heti 1900-luvun alussa, mutta kirja painettu vasta 1950) ja viranomaismateriaalia. Suur-Ilmajoen helmasyntejä olivat salavuoteus ja huoruus (prostituutio), viinanpoltto sekä julkijuopottelu. Viinapolttimoita hävittämään kutsuttiin avuksi jopa kasakat. Laihoin tuloksin.
Piispaintarkastuksessa piispa ilmaisi kuitenkin tyytyväisyytensä, ettei jumalanpalveluksessa ollut enempää juopuneita mitä oli. Ilmeisesti oltiin vieraskoreita ja ryhdistäydyttiin piispaintarkastuksen ajaksi, usein kirkossa oltiin ympäripäissään.
Väkivaltarikoksia tapahtui tavattomasti, murhia ja tappoja 10-15 kertaa nykyistä enemmän, eikä tuo (1800-luvun puoliväli) ollut edes enää mitään häjyjen kulta-aikaa.
Aviottomana lapsista syntyi 10 prosenttia, aborttien määrää voidaan vain arvailla, mutta oli aborteille kysyntää, olihan epävirallinen ammattiryhmäkin: lapsenlähdettäjät. Miehiä ja naisia.
Ja yleinen yhteiskunnassa vallitseva huono moraali. Köyhää sai riistää vapaasti ja myös riistettiin. Oikeuksia oli lähinnä vain säätyläisillä, köyhillä sitten sitäkin enemmän velvollisuuksia. Ja usein ne velvollisuudet tarkoittivat säätyläisten hyvinvoinnin turvaamista.
Moraalista keroo jotakin sekin, että nälkävuosina nälkäänsä varastaneita ruoskittiin jopa hengiltä. Rikkailta ei varastettu.
Tämä maa oli vielä sata vuottakin sitten melkoinen perseläpi. Elämä oli melko paskaa, ellet ollut säätyläinen.
-a-teisti-ArtoTTT
Nyt puhut jo 1800 luvusta.
Jälleen kerran, et voi yksittäistapauksia yleistää koskemaan koko kansaa, se että joku remusi ja juopotteli ei tarkoita että kaikki tai edes suurin osa olisi tehnyt niin, köyhillä ei ollut rahaa eikä aikaa elosteluihin. Rikkaat ja yläluokka on asia erikseen, mutta heidän elämäntavallaan oli hyvin vähän tekemistä rahvaan elämän kanssa. Yläluokan rietasteluista ei voi vetää yhteläisyysmerkkejä koko kansaan, rikkaita olivat vain harvat.
"Elämä oli ankaraa työtä. Sen tekoon herättiin varhain, ja torpissa ja mäkituvissa uurastettiin vielä silloinkin, kun kuu jo loisti taivaalla."
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/sata-vuotta-sitten-suomessa-nahtiin-nalkaa-ja-perheista-kuoli-keskimaarin-kaksi-lasta-nyt-lapset-pysyvat-hengissa-ja-ruokaa-heitetaan-tonneittain-roskiin-miten-tassa-nain-kav/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Nyt puhut jo 1800 luvusta.
Jälleen kerran, et voi yksittäistapauksia yleistää koskemaan koko kansaa, se että joku remusi ja juopotteli ei tarkoita että kaikki tai edes suurin osa olisi tehnyt niin, köyhillä ei ollut rahaa eikä aikaa elosteluihin. Rikkaat ja yläluokka on asia erikseen, mutta heidän elämäntavallaan oli hyvin vähän tekemistä rahvaan elämän kanssa. Yläluokan rietasteluista ei voi vetää yhteläisyysmerkkejä koko kansaan, rikkaita olivat vain harvat.
"Elämä oli ankaraa työtä. Sen tekoon herättiin varhain, ja torpissa ja mäkituvissa uurastettiin vielä silloinkin, kun kuu jo loisti taivaalla."
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/sata-vuotta-sitten-suomessa-nahtiin-nalkaa-ja-perheista-kuoli-keskimaarin-kaksi-lasta-nyt-lapset-pysyvat-hengissa-ja-ruokaa-heitetaan-tonneittain-roskiin-miten-tassa-nain-kav/Sinä tosiaankin näytät pitävän yllä illuusiota, että ennen kansa oli tavattoman Jumalaa pelkäävää ja nuhteetonta. Ei ollut. Ei remuaminen ja juopottelu todellakaan ollut vain rikkaiden huvi, vaikka siihen ei huomiota kiinnitettykään. Se kaksinaismoralismi.
Toki työtä tehtiin paljon, oli pakko pysyäkseen hengissä, mutta raskas työ vaati usein raskaat huvit. Mutta sinulle moraaliset kysymykset kiteytyvät alkoholin ja seksin ympärille, sen pidemmälle et pääse pohdinnoissasi, mikä yhteiskunnan moraalinen tila säätyläisyhteiskunnassa oli? Oliko se moraalista?
Ja eikö se jo kerro jotakin, kuinka joskus sata vuotta sitten on eletty, kun tuo 1920-luku oli koko Suomen rauhanajan väkivaltaisinta aikaa? Eivät rikkaat yksin siitä sellaista tehneet, vaikka upporikkailla pirtutrokateilla olikin asiaan paljon osuutta.
-a-teisti- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä tosiaankin näytät pitävän yllä illuusiota, että ennen kansa oli tavattoman Jumalaa pelkäävää ja nuhteetonta. Ei ollut. Ei remuaminen ja juopottelu todellakaan ollut vain rikkaiden huvi, vaikka siihen ei huomiota kiinnitettykään. Se kaksinaismoralismi.
Toki työtä tehtiin paljon, oli pakko pysyäkseen hengissä, mutta raskas työ vaati usein raskaat huvit. Mutta sinulle moraaliset kysymykset kiteytyvät alkoholin ja seksin ympärille, sen pidemmälle et pääse pohdinnoissasi, mikä yhteiskunnan moraalinen tila säätyläisyhteiskunnassa oli? Oliko se moraalista?
Ja eikö se jo kerro jotakin, kuinka joskus sata vuotta sitten on eletty, kun tuo 1920-luku oli koko Suomen rauhanajan väkivaltaisinta aikaa? Eivät rikkaat yksin siitä sellaista tehneet, vaikka upporikkailla pirtutrokateilla olikin asiaan paljon osuutta.
-a-teisti-ArtoTTT
#Ja eikö se jo kerro jotakin, kuinka joskus sata vuotta sitten on eletty, kun tuo 1920-luku oli koko Suomen rauhanajan väkivaltaisinta aikaa?#
8,4 henkirikosta 100 000 ihmistä kohden, 20 luku oli kuitenkin siirtymävaihe, verinen väkivaltainen sisällissota oli päättynyt vasta muutama vuosi sitten, alkoholipolitiikka aiheutti omat ylilyöntinsä salakuljetuksineen ja salapolttoineen.
"1920-luvulla Suomessa tehtiin 8,4 henkirikosta 100 000 ihmistä kohden"
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomi_1920-luvulla
"Toki työtä tehtiin paljon, oli pakko pysyäkseen hengissä, mutta raskas työ vaati usein raskaat huvit. "
Toki "juoppoja" oli jotka jättivät asiansa hoitamatta, mutta et taida ymmärtää että elämä oli siihen aikaan ihan erinlaista, ei sitä vapaa-aikaa ollut ainakaan maaseudulla.
Teet nyt näistä huomiota herättävistä kohutapauksista yleistyksiä että kaikki elivät samalla tavalla, todellisuudessa näin ei ollut.
"Maaseudun kuivuttua 1800-luvun lopulla alkoholinkäytöstä tuli lähinnä kaupunkilaista tapakulttuuria. Kulutus jakautui varsin epätasaisesti: alkoholia käytti todennäköisesti vain pieni vähemmistö. On mahdollista, että alkoholia juotiin harvoin mutta paljon kerralla. Siksi juopuneena esiintyminen on voinut pienestä asukaskohtaisesta keskikulutuksesta huolimatta olla varsin silmiinpistävä ilmiö (Sulkunen 1986, Peltonen 1997). "
https://www.duodecimlehti.fi/duo10667 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
#Ja eikö se jo kerro jotakin, kuinka joskus sata vuotta sitten on eletty, kun tuo 1920-luku oli koko Suomen rauhanajan väkivaltaisinta aikaa?#
8,4 henkirikosta 100 000 ihmistä kohden, 20 luku oli kuitenkin siirtymävaihe, verinen väkivaltainen sisällissota oli päättynyt vasta muutama vuosi sitten, alkoholipolitiikka aiheutti omat ylilyöntinsä salakuljetuksineen ja salapolttoineen.
"1920-luvulla Suomessa tehtiin 8,4 henkirikosta 100 000 ihmistä kohden"
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomi_1920-luvulla
"Toki työtä tehtiin paljon, oli pakko pysyäkseen hengissä, mutta raskas työ vaati usein raskaat huvit. "
Toki "juoppoja" oli jotka jättivät asiansa hoitamatta, mutta et taida ymmärtää että elämä oli siihen aikaan ihan erinlaista, ei sitä vapaa-aikaa ollut ainakaan maaseudulla.
Teet nyt näistä huomiota herättävistä kohutapauksista yleistyksiä että kaikki elivät samalla tavalla, todellisuudessa näin ei ollut.
"Maaseudun kuivuttua 1800-luvun lopulla alkoholinkäytöstä tuli lähinnä kaupunkilaista tapakulttuuria. Kulutus jakautui varsin epätasaisesti: alkoholia käytti todennäköisesti vain pieni vähemmistö. On mahdollista, että alkoholia juotiin harvoin mutta paljon kerralla. Siksi juopuneena esiintyminen on voinut pienestä asukaskohtaisesta keskikulutuksesta huolimatta olla varsin silmiinpistävä ilmiö (Sulkunen 1986, Peltonen 1997). "
https://www.duodecimlehti.fi/duo10667Väitinkö jossakin kohtaa, että kaikki rellestivät? Sinä se tässä teet nyt kirjoittamastani yleistyksen. Mutta kyllä rälläämisen taito osattiin jo tuolloin, 1800-luvulla ja vuosisadan alussa. Johonkin niiden viinapolttimoiden anti joutuu, niiden joita eivät edes kasakat onnistuneet kitkemään.
Totta on, että kieltolailla oli suuri vaikutus väkivaltarikollisuuteen ja ylipäätään yleiseen lain kunnioitukseen, mutta varsin väkivaltaista aikaa oli myös edeltänyt vuosisata.
Mutta niinhän se on nykyisinkin, pieni joukko täällä rällää ja suurin osa elää siivosti myös vaikka silloin tällöin alkoholia ottaakin.
-a-teisti- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
#Ja eikö se jo kerro jotakin, kuinka joskus sata vuotta sitten on eletty, kun tuo 1920-luku oli koko Suomen rauhanajan väkivaltaisinta aikaa?#
8,4 henkirikosta 100 000 ihmistä kohden, 20 luku oli kuitenkin siirtymävaihe, verinen väkivaltainen sisällissota oli päättynyt vasta muutama vuosi sitten, alkoholipolitiikka aiheutti omat ylilyöntinsä salakuljetuksineen ja salapolttoineen.
"1920-luvulla Suomessa tehtiin 8,4 henkirikosta 100 000 ihmistä kohden"
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomi_1920-luvulla
"Toki työtä tehtiin paljon, oli pakko pysyäkseen hengissä, mutta raskas työ vaati usein raskaat huvit. "
Toki "juoppoja" oli jotka jättivät asiansa hoitamatta, mutta et taida ymmärtää että elämä oli siihen aikaan ihan erinlaista, ei sitä vapaa-aikaa ollut ainakaan maaseudulla.
Teet nyt näistä huomiota herättävistä kohutapauksista yleistyksiä että kaikki elivät samalla tavalla, todellisuudessa näin ei ollut.
"Maaseudun kuivuttua 1800-luvun lopulla alkoholinkäytöstä tuli lähinnä kaupunkilaista tapakulttuuria. Kulutus jakautui varsin epätasaisesti: alkoholia käytti todennäköisesti vain pieni vähemmistö. On mahdollista, että alkoholia juotiin harvoin mutta paljon kerralla. Siksi juopuneena esiintyminen on voinut pienestä asukaskohtaisesta keskikulutuksesta huolimatta olla varsin silmiinpistävä ilmiö (Sulkunen 1986, Peltonen 1997). "
https://www.duodecimlehti.fi/duo10667Olisiko sitten kirkonmiehet suotta olleet huolissaan, kun nimesivät pitäjän helmasynneiksi salavuoteuden, huoruuden, juopottelun ja vetelehtimisen? Mahdollistahan sekin on, että tiukkapipoiset uskovat liioittelevat ongelmia, tapahtuuhan sitä nykyäänkin.
-a-teisti-
- Anonyymi
Etkö ajaaskel ole vielkään oppinut että tiede ei ratkaise yhtään mitään vaan on pelkkä tutkimusmenetelmä?
- Anonyymi
ArtoTTT
Ei varsinkaan ideologinen apurahatiede. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Ei varsinkaan ideologinen apurahatiede.Kannattaa nyt aloittaa se uusi elämä ihan yksityisenkin kristityn - perustassa kaikki juuret ovat, tuskin sinäkään barrikaadeilla olit minun ohella, kun yliopistot muutettiin?! - ja poistaa se porno kännyköistä, jonka Paavi kehotti pappeja ja nunnia tekemään, ja jättää tikkujen tökkiminen muiden silmiin.
- Anonyymi
No ensinnäkään tiede ei ole kaikkitietävä, eikä se varmasti ratkaise kaikkia ongelmia. Tietenkin on ymmärrettävää, että päädyt höpöttämään sellaista, jos sinulla on jotain hampaankolossa tiedettä kohtaan.
Mutta millä tavalla wokeismi kytkeytyy mielessäsi noihin tiedettä koskeviin harhoihisi? Sehän ei ole tieteellinen tutkimusala edes sen vertaa kuin teologia. - Anonyymi
Kannattaisi olla woke oikeissa asioissa eli Raamatussa ilmoitettujen asioitten suhteen.
- Anonyymi
Tiede ei ratkaise ihmissielun pelastumisasiaa. Eikä edes ole kiinnostunut siitä.
- Anonyymi
Eikä pidäkkään. Jos tiede miettisi niin esimerkiksi lääketiedettä ei olisi nimeksikään.
- Anonyymi
Täh?! Miten uskonto ratkaisee sielun pelastamisen, kun koko uskonnossa ei edes ole mitään sielua, mutta odottamalla fyysistä ylösnousemusta pääsee kyllä helvetin tuleen koko maailman viimeisenä päivänä. Voi Luoja tätä tyhmyyttä ja yksinkertaisuutta!
- Anonyymi
Sijoittajat sanelee mitä tiede tutkii, myös sen mitä julkaistaan, ja mikä menee maksumuurin taakse ja mikä sisäpiiritietoon.
Tätä minitetää demokratiaksi, - uskoo ken uskoo! Kaikesta pitää maksaa. - Anonyymi
Fyysikko Stephen Hawking uskoi alun alkaen Jumalaan, mutta menetti uskonsa tieteelle. Hawking oli jopa naimisssa uskovan kanssa.
Tiedettä ei kannata ruveta kumartelemaan. Pitäisi tyytyä asioiden tutkimiseen, mutta säilyttää silti usko Jumalaan ja myöntää, ettemme tiedä ja ymmärrä kaikkea. Kuten jotkut kristyt tiedemiehet tekevät.
Jumala antaa tiedeihmisillekin kaikki mahdollisuudet siihen, että he kuulisivat myös Jumalasta ja pelastuisivat. Mutta valinta jää aina ihmiselle itselleen.- Anonyymi
Hawkingista tuli yhä ateistisempi hänen erottuaan vaimostaan . Aluksi hän puhui kirjoissaankin Jumalasta, vaikka ei ollutkaan varsinaisesti uskovainen. Vaimo Jane kirjoitti kirjan nimeltä "Traveling to Infinity: My Life With Stephen", jossa kerrotaan esimerkiksi ajasta, jolloin Hawking salakuljetti raamattuja Venäjälle yhdessä baptistiryhmän kanssa. Monet ateistit hämmästyvät lukiessaan tällaisista jaksoista fyysikon elämästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hawkingista tuli yhä ateistisempi hänen erottuaan vaimostaan . Aluksi hän puhui kirjoissaankin Jumalasta, vaikka ei ollutkaan varsinaisesti uskovainen. Vaimo Jane kirjoitti kirjan nimeltä "Traveling to Infinity: My Life With Stephen", jossa kerrotaan esimerkiksi ajasta, jolloin Hawking salakuljetti raamattuja Venäjälle yhdessä baptistiryhmän kanssa. Monet ateistit hämmästyvät lukiessaan tällaisista jaksoista fyysikon elämästä.
Stephen Hawking uskoi olevansa ei uskova, mutta uskoi, koska on aina pakko johonkin, vaikka uskoo ettei tiedä yhtään mitään, sekin on uskoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Stephen Hawking uskoi olevansa ei uskova, mutta uskoi, koska on aina pakko johonkin, vaikka uskoo ettei tiedä yhtään mitään, sekin on uskoa.
Ja mikä se Jumala on mihin uskotaan tai ei uskota?
- Anonyymi
Ei tiede ole kaikkitietävä vaan tutkii ja lähestyy totuuksia. Niin tehdään työelämässäkin ja sen sovellukset ovat tieteiden tulosta. Miksi uskonnollisuus olisi tätä vastaan? Sehän voi päinvastoin tukea ja ohjata tiedettä humanistisilla arvoillaan.
- Anonyymi
Jos pidät Jumalan ristille kiroamista humanistisena arvona tai väitettä Jumalan kähmimisestä Saatanan kanssa (perisynti) jo paratiisissa tai fyysistä ylösnousemusta koko maailman viimeisenä päivänä ja helvettiin menemistä tällä Jumalan ristille kiroamisopilla, kun pelastutaan Raamatun mukaan palvelemaan lihalla synnin lakia (kristinusko), niin en voi kuin hämmästellä.
Tosin tuo ei olekaan kuin Paavalin oppiin perustuva uskonto kristinuskona.
Jeesuksen opetukset sopivat erinomaisen hyvin tieteeseen ja vastaavat myös Raamatusta Jumalan sanoja, että ihminen tuli tiedolla Jumalien kaltaiseksi, jolloin ikuinen elämä oli suojattava. (1.Moos.3:22)
Tähän juuri liittyy edellä oleva Ajan mysteeri kohdasta lomittuminen.
Mutta kristinusko perustuu perisyntivalheeseen luomiskertomuksesta, joten se on kaikkineen - kaukana niin totuudesta - kuin myös etiikasta ja humanismista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos pidät Jumalan ristille kiroamista humanistisena arvona tai väitettä Jumalan kähmimisestä Saatanan kanssa (perisynti) jo paratiisissa tai fyysistä ylösnousemusta koko maailman viimeisenä päivänä ja helvettiin menemistä tällä Jumalan ristille kiroamisopilla, kun pelastutaan Raamatun mukaan palvelemaan lihalla synnin lakia (kristinusko), niin en voi kuin hämmästellä.
Tosin tuo ei olekaan kuin Paavalin oppiin perustuva uskonto kristinuskona.
Jeesuksen opetukset sopivat erinomaisen hyvin tieteeseen ja vastaavat myös Raamatusta Jumalan sanoja, että ihminen tuli tiedolla Jumalien kaltaiseksi, jolloin ikuinen elämä oli suojattava. (1.Moos.3:22)
Tähän juuri liittyy edellä oleva Ajan mysteeri kohdasta lomittuminen.
Mutta kristinusko perustuu perisyntivalheeseen luomiskertomuksesta, joten se on kaikkineen - kaukana niin totuudesta - kuin myös etiikasta ja humanismista.'Ajan mysteeri' lomittumisena olikin toisessa tiedettä koskevassa ketjussa, mutta löytyy wikisivu, Lomittuminen, Ajan mysteeri -kohta.
- Anonyymi
"lähestyy totuutta". Vaan ei ole totuus eikä koskaan sitä saavuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"lähestyy totuutta". Vaan ei ole totuus eikä koskaan sitä saavuta.
Todistettu totuus, että lomittuminen liittyy ajan mysteeriin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todistettu totuus, että lomittuminen liittyy ajan mysteeriin.
Ongelman nimi on se, että kaikki materia, kuten me itse koostumme atomeista, joissa voi olla jopa seuraus ennen syytä, mutta aikaa mitataan materian hajeen perusteella.
Se ei ole atomiytimien 'oikeaa aikaa', joka on 'ikuisuus' olematon tila,. Ihmeiden tekeminen/syntyminen liittyy atomiytimien reaktioiden seuraukseen, niiden toimintaan vaikuttamiseen.
Ihmeiden tekokyvyn suojaaminen liittyy aikaan ja materiaan. Luojajumala sitoi ihmisen materiaan ja sitä kautta aikaan ikuisen elämän suolaamiseksi. Löytyy 1Moos.3:22.
Tämä taas liittyy Jeesuksen opetuksiin, joka tieto on tärvelty Paavalin opilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ongelman nimi on se, että kaikki materia, kuten me itse koostumme atomeista, joissa voi olla jopa seuraus ennen syytä, mutta aikaa mitataan materian hajeen perusteella.
Se ei ole atomiytimien 'oikeaa aikaa', joka on 'ikuisuus' olematon tila,. Ihmeiden tekeminen/syntyminen liittyy atomiytimien reaktioiden seuraukseen, niiden toimintaan vaikuttamiseen.
Ihmeiden tekokyvyn suojaaminen liittyy aikaan ja materiaan. Luojajumala sitoi ihmisen materiaan ja sitä kautta aikaan ikuisen elämän suolaamiseksi. Löytyy 1Moos.3:22.
Tämä taas liittyy Jeesuksen opetuksiin, joka tieto on tärvelty Paavalin opilla.On, saamari vieköön, tiedettävä ja ymmärrettävä helkkarin paljon, että ymmärtää edes pintaliipaisua siitä mitä sanon.
Mutta tosi Jumalan ristille kiroaminen pyhänä tietona uskonnossa on tietty ihan simppeli juttu.
Fanitetaan sitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ongelman nimi on se, että kaikki materia, kuten me itse koostumme atomeista, joissa voi olla jopa seuraus ennen syytä, mutta aikaa mitataan materian hajeen perusteella.
Se ei ole atomiytimien 'oikeaa aikaa', joka on 'ikuisuus' olematon tila,. Ihmeiden tekeminen/syntyminen liittyy atomiytimien reaktioiden seuraukseen, niiden toimintaan vaikuttamiseen.
Ihmeiden tekokyvyn suojaaminen liittyy aikaan ja materiaan. Luojajumala sitoi ihmisen materiaan ja sitä kautta aikaan ikuisen elämän suolaamiseksi. Löytyy 1Moos.3:22.
Tämä taas liittyy Jeesuksen opetuksiin, joka tieto on tärvelty Paavalin opilla.No ei toki ikuisen elämän suolaamiseksi, vaan suojaamiseksi. Tietysti.
- Anonyymi
Mikä se Archien ihanneyhteiskunta on? Jonkin sortin teokratiako?
- Anonyymi
ArtoTTT
Tuskin sitä utopiaa löytyy täältä maan päältä.
Luukas 9:58
Jeesus sanoi hänelle: »Ketuilla on luolansa ja taivaan linnuilla pesänsä, mutta Ihmisen Pojalla ei ole, mihin päänsä kallistaisi.» - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Tuskin sitä utopiaa löytyy täältä maan päältä.
Luukas 9:58
Jeesus sanoi hänelle: »Ketuilla on luolansa ja taivaan linnuilla pesänsä, mutta Ihmisen Pojalla ei ole, mihin päänsä kallistaisi.»"Tuskin sitä utopiaa löytyy täältä maan päältä."
Monille se olisi kuitenkin kauhistus, teokratia on pakkovaltaa, jossa kaltaiseni eli ateistit sekä muiden uskontojen edustajat ja luultavasti jopa "väärin" uskovat kristityt olisivat enemmän tai vähemmän liemessä.
On selvää, että teokratiaa toivovat vain fanaatikot, eli mikäli jonkin ilveen kautta sellainen toteutuisi, niin kyseessä olisi väkiseltään fundamentalistiseen uskoon perustuva hallintomuoto.
-a-teisti- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tuskin sitä utopiaa löytyy täältä maan päältä."
Monille se olisi kuitenkin kauhistus, teokratia on pakkovaltaa, jossa kaltaiseni eli ateistit sekä muiden uskontojen edustajat ja luultavasti jopa "väärin" uskovat kristityt olisivat enemmän tai vähemmän liemessä.
On selvää, että teokratiaa toivovat vain fanaatikot, eli mikäli jonkin ilveen kautta sellainen toteutuisi, niin kyseessä olisi väkiseltään fundamentalistiseen uskoon perustuva hallintomuoto.
-a-teisti-ArtoTTT
Sinä ymmärrät vain maallista valtaa, ei edes Jeesus halunnut sitä.
Johannes 6:15
Mutta Jeesus tiesi, että ihmiset aikoivat väkisin tehdä hänestä kuninkaan, ja siksi hän vetäytyi taas vuorelle. Hän meni sinne yksin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Sinä ymmärrät vain maallista valtaa, ei edes Jeesus halunnut sitä.
Johannes 6:15
Mutta Jeesus tiesi, että ihmiset aikoivat väkisin tehdä hänestä kuninkaan, ja siksi hän vetäytyi taas vuorelle. Hän meni sinne yksin.Nämä kirjoituksen on tarinoita, kuin satua, väheksymättä nyt mitenkään Jeesuksen opetuksen ideaa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nämä kirjoituksen on tarinoita, kuin satua, väheksymättä nyt mitenkään Jeesuksen opetuksen ideaa...
Ja Jeesuksen opetuksilla ei edes ole mitään osaa kristinuskossa, jolla on sitä hirmuvaltaa on käytetty.
Anonyymi kirjoitti:
"Tuskin sitä utopiaa löytyy täältä maan päältä."
Monille se olisi kuitenkin kauhistus, teokratia on pakkovaltaa, jossa kaltaiseni eli ateistit sekä muiden uskontojen edustajat ja luultavasti jopa "väärin" uskovat kristityt olisivat enemmän tai vähemmän liemessä.
On selvää, että teokratiaa toivovat vain fanaatikot, eli mikäli jonkin ilveen kautta sellainen toteutuisi, niin kyseessä olisi väkiseltään fundamentalistiseen uskoon perustuva hallintomuoto.
-a-teisti-"On selvää, että teokratiaa toivovat vain fanaatikot, eli mikäli jonkin ilveen kautta sellainen toteutuisi, niin kyseessä olisi väkiseltään fundamentalistiseen uskoon perustuva hallintomuoto."
Näi, vähän samaan malliin kuin nyt Venäjällä.- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
"On selvää, että teokratiaa toivovat vain fanaatikot, eli mikäli jonkin ilveen kautta sellainen toteutuisi, niin kyseessä olisi väkiseltään fundamentalistiseen uskoon perustuva hallintomuoto."
Näi, vähän samaan malliin kuin nyt Venäjällä.Hesari 4.11 sodan historiallisesta ulottuvuudesta, Putinista ja Venäjän kirkosta. Muutama lainaus:
"Mutta Ukrainan sodassa on kyse vielä syvemmästä pyhästä, kirkon ja Venäjän alkuperäisestä yhteydestä – Venäjästä itsestään.
Siitä Putin on puhunut uudestaan ja uudestaan.
”Krimillä on venäläisille korvaamaton kulttuurinen ja jopa pyhä merkitys, niin kuin Jerusalemin Temppelivuorella muslimeille tai juutalaisille”, Putin sanoi puheessaan joulukuussa 2014.
Siinä Putin viittaa ei vähempää kuin tuhat vuotta vanhoihin tapahtumiin.
Yli tuhat vuotta vanhoilla tapahtumilla ei pitäisi olla mitään tekemistä tämän päivän kanssa – saati että ne oikeuttaisivat hyökkäyssodan. Ja eikö Kiovan valtakunnan perillinen ole pikemminkin Ukraina kuin Venäjä?
Järjestä ei taaskaan ole kysymys. ”Se ei ole rationaalista, vaan se on kirkon oppi”, sanoo Itä-Suomen yliopiston professori Jukka Korpela. ”Se on myös totuus Venäjän historiakuvassa. Se vaikuttaa oikeasti.”
Korpela on yleisen historian professori, joka on tutkinut muun muassa Venäjän keskiaikaa. Hän on myös diakoniksi vihitty ortodoksi.
Venäjä ei hyökkää, vaan ottaa omansa takaisin – siis Vladimir Suuren valtakunnan. Siksi on tärkeää, että kirkko hyökkää Putinin rinnalla.
"Venäjän kirkossa vaikutti Neuvostoliiton hajottua liberaalisiipi, Heta Hurskainen sanoo. Kirill ei kuulunut liberaaleihin, mutta ei jyrkimpiin konservatiiveihinkaan.
Nyt liberaalit voimat on savustettu kirkosta, kuten Venäjällä muutenkin.
Sen sijaan jyrkin konservatiivisiipi ei ole kadonnut mihinkään. Se vaikuttaa myös kirkon sisällä ja kirjaimellisesti saarnaa sodan ja kansanmurhan puolesta.
Esimerkiksi Murmanskin metropoliitta Mitrofan pauhaa saarnoissaan, että Venäjä taistelee Ukrainassa antikristusta vastaan."
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009111673.html
-a-teisti- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hesari 4.11 sodan historiallisesta ulottuvuudesta, Putinista ja Venäjän kirkosta. Muutama lainaus:
"Mutta Ukrainan sodassa on kyse vielä syvemmästä pyhästä, kirkon ja Venäjän alkuperäisestä yhteydestä – Venäjästä itsestään.
Siitä Putin on puhunut uudestaan ja uudestaan.
”Krimillä on venäläisille korvaamaton kulttuurinen ja jopa pyhä merkitys, niin kuin Jerusalemin Temppelivuorella muslimeille tai juutalaisille”, Putin sanoi puheessaan joulukuussa 2014.
Siinä Putin viittaa ei vähempää kuin tuhat vuotta vanhoihin tapahtumiin.
Yli tuhat vuotta vanhoilla tapahtumilla ei pitäisi olla mitään tekemistä tämän päivän kanssa – saati että ne oikeuttaisivat hyökkäyssodan. Ja eikö Kiovan valtakunnan perillinen ole pikemminkin Ukraina kuin Venäjä?
Järjestä ei taaskaan ole kysymys. ”Se ei ole rationaalista, vaan se on kirkon oppi”, sanoo Itä-Suomen yliopiston professori Jukka Korpela. ”Se on myös totuus Venäjän historiakuvassa. Se vaikuttaa oikeasti.”
Korpela on yleisen historian professori, joka on tutkinut muun muassa Venäjän keskiaikaa. Hän on myös diakoniksi vihitty ortodoksi.
Venäjä ei hyökkää, vaan ottaa omansa takaisin – siis Vladimir Suuren valtakunnan. Siksi on tärkeää, että kirkko hyökkää Putinin rinnalla.
"Venäjän kirkossa vaikutti Neuvostoliiton hajottua liberaalisiipi, Heta Hurskainen sanoo. Kirill ei kuulunut liberaaleihin, mutta ei jyrkimpiin konservatiiveihinkaan.
Nyt liberaalit voimat on savustettu kirkosta, kuten Venäjällä muutenkin.
Sen sijaan jyrkin konservatiivisiipi ei ole kadonnut mihinkään. Se vaikuttaa myös kirkon sisällä ja kirjaimellisesti saarnaa sodan ja kansanmurhan puolesta.
Esimerkiksi Murmanskin metropoliitta Mitrofan pauhaa saarnoissaan, että Venäjä taistelee Ukrainassa antikristusta vastaan."
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009111673.html
-a-teisti-Minkäänlaista oppositiota Venäjän kirkossa ei siis ole, liberaalit on pistetty pihalle jo aikaa sitten ja konservatiivit seisovat käytännössä 100 prosenttisesti Putinin takana ja Putinismia saarnataan kansalle. Ja jos ei seiso voi alkaa katselemaan muita hommia tai jotakin sopivaa "leiripaikkaa." Mutta napinaa kirkon piiristä ei ole kuulunut, rivit ovat suorat.
-a-teisti- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkäänlaista oppositiota Venäjän kirkossa ei siis ole, liberaalit on pistetty pihalle jo aikaa sitten ja konservatiivit seisovat käytännössä 100 prosenttisesti Putinin takana ja Putinismia saarnataan kansalle. Ja jos ei seiso voi alkaa katselemaan muita hommia tai jotakin sopivaa "leiripaikkaa." Mutta napinaa kirkon piiristä ei ole kuulunut, rivit ovat suorat.
-a-teisti-ArtoTTT
Tuo ei pidä paikkaansa.
https://marttyyrienaani.fi/venajalla-kaksi-pappia-oikeuteen-olen-pappi-oikeuteni-on-tuomita-pahuus/
https://marttyyrienaani.fi/venajalla-sadat-pastorit-ja-papit-tuominneet-hyokkayksen-ortodoksipapille-sakot/
Monet kristityt yhteisöt ovat Venäjällä nyt ahtaalla.
https://marttyyrienaani.fi/sota-ukrainassa-uhkaa-uskonnonvapautta-venajalla/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Tuo ei pidä paikkaansa.
https://marttyyrienaani.fi/venajalla-kaksi-pappia-oikeuteen-olen-pappi-oikeuteni-on-tuomita-pahuus/
https://marttyyrienaani.fi/venajalla-sadat-pastorit-ja-papit-tuominneet-hyokkayksen-ortodoksipapille-sakot/
Monet kristityt yhteisöt ovat Venäjällä nyt ahtaalla.
https://marttyyrienaani.fi/sota-ukrainassa-uhkaa-uskonnonvapautta-venajalla/"Tuo ei pidä paikkaansa."
Pitää, sijoita nyt edes asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Esimerkiksi Venäjän kirkon piirissä Putinin hyökkäyssotaa vastustavan adressin allekirjoitti 280 pappia tai diakonia. Määrä on täysin naurettavan mitätön heidän kokonaismääräänsä nähden.
Uskonnonvapaudesta sen verran, ettei Venäjällä ole sellaista(kaan) täysimittaisesti ole ollut enää aikoihin. Kirkon ja valtion (Putinin) symbioosi voidaan kiteyttää näin: Venäjällä on yksi uskonto, yksi kirkko ja yksi johtaja. Esimerkiksi vapaiden suuntien toimintaa on rajoitettu voimakkaasti jo vuosia ennen Ukrainan sotaa. Yllättävää muuten ellet ole ollut tästä tietoinen, on ollut valtamediankin uutisaiheena.
Venäjän kirkko nyt vain on erittäin konservatiivinen ja sotaa lietsovat Venäjän kirkon piirissä jyrkän linjan konservatiivit, ei siellä mitkään liberaalit huutele ollenkaan. Tämänhän halusit kiistää, mutta näin se vain nyt sattuu olemaan.
Tuo ei ollut kirjoitukseni pointti kuitenkaan, se pointtihan jäi sinulta tyystin huomaamatta, kun piti tuohon tarttua.
-a-teisti- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tuo ei pidä paikkaansa."
Pitää, sijoita nyt edes asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Esimerkiksi Venäjän kirkon piirissä Putinin hyökkäyssotaa vastustavan adressin allekirjoitti 280 pappia tai diakonia. Määrä on täysin naurettavan mitätön heidän kokonaismääräänsä nähden.
Uskonnonvapaudesta sen verran, ettei Venäjällä ole sellaista(kaan) täysimittaisesti ole ollut enää aikoihin. Kirkon ja valtion (Putinin) symbioosi voidaan kiteyttää näin: Venäjällä on yksi uskonto, yksi kirkko ja yksi johtaja. Esimerkiksi vapaiden suuntien toimintaa on rajoitettu voimakkaasti jo vuosia ennen Ukrainan sotaa. Yllättävää muuten ellet ole ollut tästä tietoinen, on ollut valtamediankin uutisaiheena.
Venäjän kirkko nyt vain on erittäin konservatiivinen ja sotaa lietsovat Venäjän kirkon piirissä jyrkän linjan konservatiivit, ei siellä mitkään liberaalit huutele ollenkaan. Tämänhän halusit kiistää, mutta näin se vain nyt sattuu olemaan.
Tuo ei ollut kirjoitukseni pointti kuitenkaan, se pointtihan jäi sinulta tyystin huomaamatta, kun piti tuohon tarttua.
-a-teisti-Venäjän kirkko on siis tehokkaasti puhdistettu "turmiollisista" liberaaleista voimista ja tämäkin jo kauan ennen Krimiä ja Ukrainaa. Mutta ei Venäjällä ole poliittistakaan liberaalia oppositiota, sekin on tukahdutettu. Liberaalisuus edustaa Venäjälle länsimaista rappiota, niin kirkolle kuin valtiolle. Ja tätä retoriikkaa on käytetty myös sodan oikeuttamiseksi. Kyllä sinäkin muistat esimerkiksi patriarkka Kirillinkin lausunnot.
-a-teisti- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tuo ei pidä paikkaansa."
Pitää, sijoita nyt edes asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Esimerkiksi Venäjän kirkon piirissä Putinin hyökkäyssotaa vastustavan adressin allekirjoitti 280 pappia tai diakonia. Määrä on täysin naurettavan mitätön heidän kokonaismääräänsä nähden.
Uskonnonvapaudesta sen verran, ettei Venäjällä ole sellaista(kaan) täysimittaisesti ole ollut enää aikoihin. Kirkon ja valtion (Putinin) symbioosi voidaan kiteyttää näin: Venäjällä on yksi uskonto, yksi kirkko ja yksi johtaja. Esimerkiksi vapaiden suuntien toimintaa on rajoitettu voimakkaasti jo vuosia ennen Ukrainan sotaa. Yllättävää muuten ellet ole ollut tästä tietoinen, on ollut valtamediankin uutisaiheena.
Venäjän kirkko nyt vain on erittäin konservatiivinen ja sotaa lietsovat Venäjän kirkon piirissä jyrkän linjan konservatiivit, ei siellä mitkään liberaalit huutele ollenkaan. Tämänhän halusit kiistää, mutta näin se vain nyt sattuu olemaan.
Tuo ei ollut kirjoitukseni pointti kuitenkaan, se pointtihan jäi sinulta tyystin huomaamatta, kun piti tuohon tarttua.
-a-teisti-Vuonna 2010 Venäjän ortodoksikirkolla oli 207 piispaa, 28 434 pappia ja 3 625 diakonia. Nykyisin luku on luultavasti suurempi, onhan kirkon asema yhteiskunnassa vahvistunut. Kiitos yksin pyyteettömän Putinin pers*en nuolennan, ei uskovien määrän lisääntymisen.
Eli suhteuta nuo luvut noihin määriin Arto. Toki on myös niitä hiljaisia vastustajia, joiden tahto marttyyriksi on liian heikko, mutta mitään Putinia ja sotaa vastustavaa oppositiota ei Venäjän kirkon piirissä yksinkertaisesti ole vain olemassa.
-a-teisti- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuonna 2010 Venäjän ortodoksikirkolla oli 207 piispaa, 28 434 pappia ja 3 625 diakonia. Nykyisin luku on luultavasti suurempi, onhan kirkon asema yhteiskunnassa vahvistunut. Kiitos yksin pyyteettömän Putinin pers*en nuolennan, ei uskovien määrän lisääntymisen.
Eli suhteuta nuo luvut noihin määriin Arto. Toki on myös niitä hiljaisia vastustajia, joiden tahto marttyyriksi on liian heikko, mutta mitään Putinia ja sotaa vastustavaa oppositiota ei Venäjän kirkon piirissä yksinkertaisesti ole vain olemassa.
-a-teisti-Korjaus. Sana "pyyteetön" on täysin väärä ilmaisu, kyseessähän on kirkon ja Putinin välinen diili.
-a-teisti- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tuo ei pidä paikkaansa."
Pitää, sijoita nyt edes asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Esimerkiksi Venäjän kirkon piirissä Putinin hyökkäyssotaa vastustavan adressin allekirjoitti 280 pappia tai diakonia. Määrä on täysin naurettavan mitätön heidän kokonaismääräänsä nähden.
Uskonnonvapaudesta sen verran, ettei Venäjällä ole sellaista(kaan) täysimittaisesti ole ollut enää aikoihin. Kirkon ja valtion (Putinin) symbioosi voidaan kiteyttää näin: Venäjällä on yksi uskonto, yksi kirkko ja yksi johtaja. Esimerkiksi vapaiden suuntien toimintaa on rajoitettu voimakkaasti jo vuosia ennen Ukrainan sotaa. Yllättävää muuten ellet ole ollut tästä tietoinen, on ollut valtamediankin uutisaiheena.
Venäjän kirkko nyt vain on erittäin konservatiivinen ja sotaa lietsovat Venäjän kirkon piirissä jyrkän linjan konservatiivit, ei siellä mitkään liberaalit huutele ollenkaan. Tämänhän halusit kiistää, mutta näin se vain nyt sattuu olemaan.
Tuo ei ollut kirjoitukseni pointti kuitenkaan, se pointtihan jäi sinulta tyystin huomaamatta, kun piti tuohon tarttua.
-a-teisti-ArtoTTT
#Esimerkiksi vapaiden suuntien toimintaa on rajoitettu voimakkaasti jo vuosia ennen Ukrainan sotaa. Yllättävää muuten ellet ole ollut tästä tietoinen, on ollut valtamediankin uutisaiheena. #
Kyllä minä olen siitä erittäin tietoinen, etkö lukenut antamaani linkkiä.
https://marttyyrienaani.fi/sota-ukrainassa-uhkaa-uskonnonvapautta-venajalla/
#Esimerkiksi Venäjän kirkon piirissä Putinin hyökkäyssotaa vastustavan adressin allekirjoitti 280 pappia tai diakonia. Määrä on täysin naurettavan mitätön heidän kokonaismääräänsä nähden. #
Kuinka monta ihmistä Venäjällä yleisesti on julkisesti omalla nimellään lähtenyt vastustamaan hyökkäyssotaa, sillä vain on Venäjällä seurauksensa työpaikka saattaa lähteä alta muista seurauksista puhumattakaan.
#Venäjän kirkko nyt vain on erittäin konservatiivinen ja sotaa lietsovat Venäjän kirkon piirissä jyrkän linjan konservatiivit,#
Monet ortodoksit ympäri maailmaa ovat erittäin konservatiivisia, silti he ovat jyrkästi tuominneet Venäjän toimet. Kansainvälisesti teologit ovat tuominneet Krillin harhaoppiseksi. Kristinuskon kanssa Kirillin väitteillä ei ole tekemistä. Todellisuudessa on käynyt sama kuin Neuvostoliiton aikana Venäjän ortodoksikirkon johto on myynyt kirkkonsa Putinille.
"Patriarkka Kirill on näin joutunut kiitollisuudenvelkaan Putinille. Miehiä yhdistää myös neuvostoaikojen KGB-tausta. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan Kirill solmi yhteydet Neuvostoliiton valtiolliseen turvallisuuspoliisiin jo 1970-luvun alussa, ja KGB vauhditti hänen uranousuaan kirkon piirissä."
"Ukrainan ortodoksikirkko on puolestaan liittynyt maan puolustustaisteluun ja tuominnut Venäjän hyökkäyksen. Myös monet Moskovan patriarkaatin alaiset ortodoksit ovat tuominneet Kirillin toimet ja vaihtaneet leiriä Ukrainan kirkon puolelle."
https://www.suomenmaa.fi/paakirjoitus/ukrainan-sota-repii-myos-ortodoksikirkot-kahtia/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
#Esimerkiksi vapaiden suuntien toimintaa on rajoitettu voimakkaasti jo vuosia ennen Ukrainan sotaa. Yllättävää muuten ellet ole ollut tästä tietoinen, on ollut valtamediankin uutisaiheena. #
Kyllä minä olen siitä erittäin tietoinen, etkö lukenut antamaani linkkiä.
https://marttyyrienaani.fi/sota-ukrainassa-uhkaa-uskonnonvapautta-venajalla/
#Esimerkiksi Venäjän kirkon piirissä Putinin hyökkäyssotaa vastustavan adressin allekirjoitti 280 pappia tai diakonia. Määrä on täysin naurettavan mitätön heidän kokonaismääräänsä nähden. #
Kuinka monta ihmistä Venäjällä yleisesti on julkisesti omalla nimellään lähtenyt vastustamaan hyökkäyssotaa, sillä vain on Venäjällä seurauksensa työpaikka saattaa lähteä alta muista seurauksista puhumattakaan.
#Venäjän kirkko nyt vain on erittäin konservatiivinen ja sotaa lietsovat Venäjän kirkon piirissä jyrkän linjan konservatiivit,#
Monet ortodoksit ympäri maailmaa ovat erittäin konservatiivisia, silti he ovat jyrkästi tuominneet Venäjän toimet. Kansainvälisesti teologit ovat tuominneet Krillin harhaoppiseksi. Kristinuskon kanssa Kirillin väitteillä ei ole tekemistä. Todellisuudessa on käynyt sama kuin Neuvostoliiton aikana Venäjän ortodoksikirkon johto on myynyt kirkkonsa Putinille.
"Patriarkka Kirill on näin joutunut kiitollisuudenvelkaan Putinille. Miehiä yhdistää myös neuvostoaikojen KGB-tausta. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan Kirill solmi yhteydet Neuvostoliiton valtiolliseen turvallisuuspoliisiin jo 1970-luvun alussa, ja KGB vauhditti hänen uranousuaan kirkon piirissä."
"Ukrainan ortodoksikirkko on puolestaan liittynyt maan puolustustaisteluun ja tuominnut Venäjän hyökkäyksen. Myös monet Moskovan patriarkaatin alaiset ortodoksit ovat tuominneet Kirillin toimet ja vaihtaneet leiriä Ukrainan kirkon puolelle."
https://www.suomenmaa.fi/paakirjoitus/ukrainan-sota-repii-myos-ortodoksikirkot-kahtia/Siirtelet taas maalitolppia. Paha tapasi, josta voisit pyrkiä eroon, sillä lähes keskustelu kuin keskustelu kanssasi ja sitä joutuu aina palauttelemaan takaisin aiheeseen.
Kysymyshän oli siitä, onko Venäjän kirkon sisällä jokin Putinia ja sotaa vastustava oppositio. No eihän siellä ole. Ei minkäänlaista. Kirkko on joutunut puhdistusten kohteeksi jo aikaa sitten ja tärkein vaatimus papille on ollut lienee jo kauan lojaalisuus kirkon politiikalle, jonka taas sanelee Putin. Venäjän kirkko ei ole moniääninen, se on yksiääninen ja se ääni on Putinin vaikka mielipuolinen puhe kuuluukin kirkonmiesten suusta.
Moskovassa ei niinkään julisteta kirkoissa sotaisaa evankeliumia, ei sodan pidä näkyä eikä kuulua moskovalaisille, mutta nythän sensuurimuuri on alkanut pahasti jo vuotamaan. Vaan kun mennään kauemmas syrjäseuduille, sinne mistä tykinruokaa kerätään saarnojen sävy muuttuu, ne ovat rekrytointipuheita. Kirkko siis kerää sieluja taivaaseen, onhan patriarkka Kirill nimittäin luvannut sodassa kaatuneille taivaspaikan.
Se, että alle yksi sadasta kirkon papista tai diakonista asettuu julkisesti vastustamaan kirkon politiikkaa ei ole Arto mikään oppositio. Se on vain kiusallinen häiriöääni, joka hoidetaan pois.
"Monet ortodoksit ympäri maailmaa ovat erittäin konservatiivisia, silti he ovat jyrkästi tuominneet Venäjän toimet..."
Kyllä vain ja katkaisseet myös suhteensa Moskovan patriarkaattiin. Venäjän valtiosta on tullut hylkiövaltio ja Venäjän kirkosta hylkiökirkko. Aiheesta molemmat. Nyt oli kuitenkin siis kyse Venäjän kirkosta, älä taas juokse maalitolpat kainalossa toiseen päätyyn.
"Patriarkka Kirill on näin joutunut kiitollisuudenvelkaan Putinille."
Kyse on paljon paljon enemmästä kuin mistään kiitollisuudenvelasta, yhteisistä intresseistä nimittäin. Molemmat haikailevat takaisin Venäjän suuruuden aikoja.
"Ukrainan ortodoksikirkko on puolestaan liittynyt maan puolustustaisteluun ja tuominnut Venäjän hyökkäyksen."
Mitä muuta voisi edes kuvitella? 🙄
-a-teisti- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siirtelet taas maalitolppia. Paha tapasi, josta voisit pyrkiä eroon, sillä lähes keskustelu kuin keskustelu kanssasi ja sitä joutuu aina palauttelemaan takaisin aiheeseen.
Kysymyshän oli siitä, onko Venäjän kirkon sisällä jokin Putinia ja sotaa vastustava oppositio. No eihän siellä ole. Ei minkäänlaista. Kirkko on joutunut puhdistusten kohteeksi jo aikaa sitten ja tärkein vaatimus papille on ollut lienee jo kauan lojaalisuus kirkon politiikalle, jonka taas sanelee Putin. Venäjän kirkko ei ole moniääninen, se on yksiääninen ja se ääni on Putinin vaikka mielipuolinen puhe kuuluukin kirkonmiesten suusta.
Moskovassa ei niinkään julisteta kirkoissa sotaisaa evankeliumia, ei sodan pidä näkyä eikä kuulua moskovalaisille, mutta nythän sensuurimuuri on alkanut pahasti jo vuotamaan. Vaan kun mennään kauemmas syrjäseuduille, sinne mistä tykinruokaa kerätään saarnojen sävy muuttuu, ne ovat rekrytointipuheita. Kirkko siis kerää sieluja taivaaseen, onhan patriarkka Kirill nimittäin luvannut sodassa kaatuneille taivaspaikan.
Se, että alle yksi sadasta kirkon papista tai diakonista asettuu julkisesti vastustamaan kirkon politiikkaa ei ole Arto mikään oppositio. Se on vain kiusallinen häiriöääni, joka hoidetaan pois.
"Monet ortodoksit ympäri maailmaa ovat erittäin konservatiivisia, silti he ovat jyrkästi tuominneet Venäjän toimet..."
Kyllä vain ja katkaisseet myös suhteensa Moskovan patriarkaattiin. Venäjän valtiosta on tullut hylkiövaltio ja Venäjän kirkosta hylkiökirkko. Aiheesta molemmat. Nyt oli kuitenkin siis kyse Venäjän kirkosta, älä taas juokse maalitolpat kainalossa toiseen päätyyn.
"Patriarkka Kirill on näin joutunut kiitollisuudenvelkaan Putinille."
Kyse on paljon paljon enemmästä kuin mistään kiitollisuudenvelasta, yhteisistä intresseistä nimittäin. Molemmat haikailevat takaisin Venäjän suuruuden aikoja.
"Ukrainan ortodoksikirkko on puolestaan liittynyt maan puolustustaisteluun ja tuominnut Venäjän hyökkäyksen."
Mitä muuta voisi edes kuvitella? 🙄
-a-teisti-ArtoTTT
Kyllä sielläkin oppositio on, diktatuurissa vain oppositio ei voi toimia avoimesti ja vapaasti, kuten on nähty, vain harva uhraa suoraan itsensä ja työpaikkansa, varsinkin kun hyöty jää vähäiseksi, moni silti kulisseissa vastustaa sotaa. Mielenkiintoinen kysymys oli esimerkiksi metropoliitta Ilarion siirto ulkomaan tehtäviin, vastustiko hän hyökkäystä vai oliko kyseessä vain poliittinen peliliike.
https://aamunkoitto.fi/maailmalta/patriarkka-kirillin-ulkoministeri-sai-yllattaen-lahtopassit-unkariin-mutta-onko-kyseessa
Venäjän ortodoksikirkon menneisyys on synkkä kuten nykyisyyskin, Neuvostoliiton aikana kirkko myi itsensä Neuvostoliiton palvelukseen, toki kärsi itsekin suuria vainoja, nyt ortodoksi kirkko on myynyt itsensä Putinin kätyriksi ja saa siitä rikollista hyötyä. Poliittista asemaa on käytetty esim protestanttisten seurakuntien ja yhteisöjen toiminnan hankaloittamiseen. Silti toivon että näiden muutamien esimerkkienkin johdosta ortodoksikirkossakin olisi jossain myös sellaisia henkilöitä joilla olisi haluja toimia kansan eikä vallanpitäjien etujen ajamiseksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Kyllä sielläkin oppositio on, diktatuurissa vain oppositio ei voi toimia avoimesti ja vapaasti, kuten on nähty, vain harva uhraa suoraan itsensä ja työpaikkansa, varsinkin kun hyöty jää vähäiseksi, moni silti kulisseissa vastustaa sotaa. Mielenkiintoinen kysymys oli esimerkiksi metropoliitta Ilarion siirto ulkomaan tehtäviin, vastustiko hän hyökkäystä vai oliko kyseessä vain poliittinen peliliike.
https://aamunkoitto.fi/maailmalta/patriarkka-kirillin-ulkoministeri-sai-yllattaen-lahtopassit-unkariin-mutta-onko-kyseessa
Venäjän ortodoksikirkon menneisyys on synkkä kuten nykyisyyskin, Neuvostoliiton aikana kirkko myi itsensä Neuvostoliiton palvelukseen, toki kärsi itsekin suuria vainoja, nyt ortodoksi kirkko on myynyt itsensä Putinin kätyriksi ja saa siitä rikollista hyötyä. Poliittista asemaa on käytetty esim protestanttisten seurakuntien ja yhteisöjen toiminnan hankaloittamiseen. Silti toivon että näiden muutamien esimerkkienkin johdosta ortodoksikirkossakin olisi jossain myös sellaisia henkilöitä joilla olisi haluja toimia kansan eikä vallanpitäjien etujen ajamiseksi.Ei ole mitään oppositiota Arto. Eivät vaikenemalla "vaikuttajat" ole oppositio. On totta, että Venäjällä vallitsee pelon ilmapiiri ja ollaan vaiti, kuten tekivät saksalaisetkin, elleivät sitten kannattaneet natsiaatetta.
Venäjän kirkko ei kuitenkaan vaikene, vaan julistaa Putinismia ja Ukrainan sodan oikeutusta jumalanpalveluksissaan.
-a-teisti- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole mitään oppositiota Arto. Eivät vaikenemalla "vaikuttajat" ole oppositio. On totta, että Venäjällä vallitsee pelon ilmapiiri ja ollaan vaiti, kuten tekivät saksalaisetkin, elleivät sitten kannattaneet natsiaatetta.
Venäjän kirkko ei kuitenkaan vaikene, vaan julistaa Putinismia ja Ukrainan sodan oikeutusta jumalanpalveluksissaan.
-a-teisti-ArtoTTT
Me emme kuitenkaan tiedä kaikkea mitä kulissien takana tapahtuu, varmaankin hyvin vähän asioita tulee länsimaisten tiedotusvälineiden tietoon. Oppositio on aina, on ollut natsiaikana, kommunisti aikana ja on Putinin ja Kirillinkin aikanakin. Oppositiolla ei ehkä ole mahdollisuutta suoraan haastaa vallanpitäjiä, mutta jotakin hekin voivat tehdä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Oskar_Schindler
https://wikinfi.icu/wiki/soviet_dissidents - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Me emme kuitenkaan tiedä kaikkea mitä kulissien takana tapahtuu, varmaankin hyvin vähän asioita tulee länsimaisten tiedotusvälineiden tietoon. Oppositio on aina, on ollut natsiaikana, kommunisti aikana ja on Putinin ja Kirillinkin aikanakin. Oppositiolla ei ehkä ole mahdollisuutta suoraan haastaa vallanpitäjiä, mutta jotakin hekin voivat tehdä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Oskar_Schindler
https://wikinfi.icu/wiki/soviet_dissidentsArtoTTT
Tässä vielä mielenkiintoinen lista
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vanhurskaat_kansakuntien_joukossa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Me emme kuitenkaan tiedä kaikkea mitä kulissien takana tapahtuu, varmaankin hyvin vähän asioita tulee länsimaisten tiedotusvälineiden tietoon. Oppositio on aina, on ollut natsiaikana, kommunisti aikana ja on Putinin ja Kirillinkin aikanakin. Oppositiolla ei ehkä ole mahdollisuutta suoraan haastaa vallanpitäjiä, mutta jotakin hekin voivat tehdä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Oskar_Schindler
https://wikinfi.icu/wiki/soviet_dissidentsTiedämme melko paljonkin, emme kaikkea tietenkään. Venäjä ja sen politiikka on kyllä hyvin tutkittu aihe.
Venäjän kirkon lähihistoriasta tiedetään, että Putinin aikana Venäjän kirkko on tehokkaasti puhdistettu liberaaleista muutosta vaativista voimista. Kuten muutkin instituutiot ja politiikka. Venäjällä ei ole toimivaa poliittista oppositiota, eikä ole mitään merkkejä, että sellaista olisi kirkonkaan piirissä.
Venäjän kirkossa oli kyllä liberaali siipi Neuvostoliiton romahduksen jälkeen, mutta ei ole siis enää ja kirkko on ajautunut yhä fundamentalistisemmaksi. Mutta ei tämä ole ollut uskovien vaade, vaan politiikkaa. Se mitä Kirill julistaa on yhtä kuin Venäjän kirkon arvot. Jotka taas edustavat myös Putinin arvoja, mutta kuten sanoin: Kirkon ja Putinin intressit ovat monilta osin yhtenevät.
Schindler olikin muuten erikoinen veikko, Jumalaton elostelija, juoppo ja uhkapeluri, jolla oli lukuisia avioliiton ulkopuolisia suhteita. Ja vanhurskas kansakuntien joukossa.
Mutta tavallaan tämä keskustelu on ajautunut sivuraiteelle, aihe oli tuo HS:n artikkeli ja ne historialliset seikat joiden vuoksi kirkko seisoo vankasti Putinin politiikan ja sodan takana.
-a-teisti- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Me emme kuitenkaan tiedä kaikkea mitä kulissien takana tapahtuu, varmaankin hyvin vähän asioita tulee länsimaisten tiedotusvälineiden tietoon. Oppositio on aina, on ollut natsiaikana, kommunisti aikana ja on Putinin ja Kirillinkin aikanakin. Oppositiolla ei ehkä ole mahdollisuutta suoraan haastaa vallanpitäjiä, mutta jotakin hekin voivat tehdä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Oskar_Schindler
https://wikinfi.icu/wiki/soviet_dissidentsSaksassa kyllä oli toimiva kristillinen oppositio, Tunnustuskirkko. Se ei ollut konservatiivinen vaan liberaali. Kas kummaa. Konservatiivit seisoivat Hitlerin joukoissa.
-a-teisti- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Tässä vielä mielenkiintoinen lista
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vanhurskaat_kansakuntien_joukossaMielenkiintoiseksi listan tekee sekin, että saksalaisia listalla on varsin vähän.
-a-teisti- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedämme melko paljonkin, emme kaikkea tietenkään. Venäjä ja sen politiikka on kyllä hyvin tutkittu aihe.
Venäjän kirkon lähihistoriasta tiedetään, että Putinin aikana Venäjän kirkko on tehokkaasti puhdistettu liberaaleista muutosta vaativista voimista. Kuten muutkin instituutiot ja politiikka. Venäjällä ei ole toimivaa poliittista oppositiota, eikä ole mitään merkkejä, että sellaista olisi kirkonkaan piirissä.
Venäjän kirkossa oli kyllä liberaali siipi Neuvostoliiton romahduksen jälkeen, mutta ei ole siis enää ja kirkko on ajautunut yhä fundamentalistisemmaksi. Mutta ei tämä ole ollut uskovien vaade, vaan politiikkaa. Se mitä Kirill julistaa on yhtä kuin Venäjän kirkon arvot. Jotka taas edustavat myös Putinin arvoja, mutta kuten sanoin: Kirkon ja Putinin intressit ovat monilta osin yhtenevät.
Schindler olikin muuten erikoinen veikko, Jumalaton elostelija, juoppo ja uhkapeluri, jolla oli lukuisia avioliiton ulkopuolisia suhteita. Ja vanhurskas kansakuntien joukossa.
Mutta tavallaan tämä keskustelu on ajautunut sivuraiteelle, aihe oli tuo HS:n artikkeli ja ne historialliset seikat joiden vuoksi kirkko seisoo vankasti Putinin politiikan ja sodan takana.
-a-teisti-ArtoTTT
#Mutta tavallaan tämä keskustelu on ajautunut sivuraiteelle, aihe oli tuo HS:n artikkeli ja ne historialliset seikat joiden vuoksi kirkko seisoo vankasti Putinin politiikan ja sodan takana.#
Aloitus oli kyllä minun ja aihe oli tiede ja woke-kulttuuri.
#Schindler olikin muuten erikoinen veikko, Jumalaton elostelija, juoppo ja uhkapeluri, jolla oli lukuisia avioliiton ulkopuolisia suhteita. Ja vanhurskas kansakuntien joukossa.#
Tuolla listallahan oli omat kriteerit jotka Juutalaiset ovat määritelleet, liittyen lähinnä Juutalaisten suojelemiseen. Sinänsä ei mitenkään kristilliseltä kannalta esimerkillinen elämäntavoiltaan. Juutalaisten pelastaminen ei tainnut olla edes alkuperäinen ajatus. Mutta jostain kuitenkin löytyi inhimillisyyttä lähimmäistä kohtaan ja halu pelastaa heidät. Kuinka monta juutalaista hän olisi pelastanut jos hän olisi julkisesti julistanut kaikille vastustavansa Hitleriä, ei varmaan yhtään. Eli hän ulvoi sutena susien joukossa, mutta oikeasti toimikin ihan päin vastoin.
Venäjällä oppositio on vankilassa, maan paossa tai maan alla, suora aktivismi ei toimi tilanteessa jossa turvallisuusjoukot voivat pidättää mielivaltaisesti ja lähettää vankilaan tai Ukrainaan sotimaan. Silti niitäkin on jotka matalalla profiililla heittää hiekkaa rattaisiin tavalla jos toisella, kuten tapahtui jo Neuvostoliiton aikana.
Venäjän ortodoksikirkko toki on Kirillin hanskassa tiukasti, mutta kuitenkin jopa julkisesti vastaansanojia on ollut. En usko mitenkään että edes Ortodoksi kirkon kaikki papit ovat halunneet virkaansa siksi että voivat osallistua rikolliseen toimintaan ja saada siitä taloudellista hyötyä. Yleensä papin virkaan hakeudutaan muista motiiveista. Hiljainen oppositio on sielläkin, voi olla että Putinin kaatuessa valta vaihtuu nopeasti myös Ortodoksikirkossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielenkiintoiseksi listan tekee sekin, että saksalaisia listalla on varsin vähän.
-a-teisti-ArtoTTT
#Mielenkiintoiseksi listan tekee sekin, että saksalaisia listalla on varsin vähän.#
Paljoin enemmän kuin Suomalaisia, taitaa olla vain yksi Suomalainen. Saksalaisilla lienee pitänyt kiirettä Aatun sodissa ympäri maailmaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saksassa kyllä oli toimiva kristillinen oppositio, Tunnustuskirkko. Se ei ollut konservatiivinen vaan liberaali. Kas kummaa. Konservatiivit seisoivat Hitlerin joukoissa.
-a-teisti-ArtoTTT
Natsithan kaapasivat vallan myös kirkossa ja muokkasivat sitä omiin tarkoituksiinsa.
http://vintti.yle.fi/yle.fi/mot/sivut/Content81E10.html
https://www.areiopagi.fi/2021/09/kirkot-kansallissosialismin-aikana/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
#Mielenkiintoiseksi listan tekee sekin, että saksalaisia listalla on varsin vähän.#
Paljoin enemmän kuin Suomalaisia, taitaa olla vain yksi Suomalainen. Saksalaisilla lienee pitänyt kiirettä Aatun sodissa ympäri maailmaa.ArtoTTT
Korjaan vielä, että itsellä oli mielikuva että ko. listalla olisi ollut yksi suomalainenkin, mutta ilmeisesti muistin nyt väärin. Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Natsithan kaapasivat vallan myös kirkossa ja muokkasivat sitä omiin tarkoituksiinsa.
http://vintti.yle.fi/yle.fi/mot/sivut/Content81E10.html
https://www.areiopagi.fi/2021/09/kirkot-kansallissosialismin-aikana/Kyllä kuule asia taisi olla niin, että uskonnolliset piirit olivat kovinkin halukkaasti noissa mukana, asia jota ei tietenkään näin jälkikäteen haluta myöntää. Vähän sama asia kun saksalaiset selittää kollektiivista synnittömyyttään vaikka haukkana olivat huutokaupoista ostamassa juutalaisen omaisuutta pilkkahinnalla. Hitleriltähän oli kyllä todella ovela liike hakea kirkon vahvistusta, sen saatuaan erotti kirkon valtiosta eli kavensi heidän vallan. Joka tapauksessa saksan kristinuskoiset pääasiassa vähintään hiljaisesti "siunasivat" holokaustin , tuo vaan on totuus, tietenkin joukossa oli muutama pappi, kirkkoherra tai saarnaaja jotka piilottelivat juutalaisia kellareissaan ja kiinni jäädessään saivat saman kohtalon.
Asiat kuitenkin pääasiassa tapahtuivat yhteisymmärryksessä ja mielestäni on törkeää ja toisaalta huvittavaa , että valkopyykkäykseen käytetään mahdottomat resurssit ja selittelyille ei tule loppua kun raaka totuus vaan on se, että koko maailma katsoi touhua vierestä ja liittoutuneetkin menivät lopulta Saksaan siitä syystä, ettei Hitler kasvata valtakuntaansa Venäjälle tai Englantiin. Jopa siis Stalin joka viis välitti muuten yhteistyöstä eikä itsekkään ollut rippikoulupoika mitä tappamiseen tulee tajusi, että Hitler on vielä hullumpi ja hänet täytyy pysäyttää hinnalla millä hyvänsä.- Anonyymi
Tolkun.Ihminen kirjoitti:
Kyllä kuule asia taisi olla niin, että uskonnolliset piirit olivat kovinkin halukkaasti noissa mukana, asia jota ei tietenkään näin jälkikäteen haluta myöntää. Vähän sama asia kun saksalaiset selittää kollektiivista synnittömyyttään vaikka haukkana olivat huutokaupoista ostamassa juutalaisen omaisuutta pilkkahinnalla. Hitleriltähän oli kyllä todella ovela liike hakea kirkon vahvistusta, sen saatuaan erotti kirkon valtiosta eli kavensi heidän vallan. Joka tapauksessa saksan kristinuskoiset pääasiassa vähintään hiljaisesti "siunasivat" holokaustin , tuo vaan on totuus, tietenkin joukossa oli muutama pappi, kirkkoherra tai saarnaaja jotka piilottelivat juutalaisia kellareissaan ja kiinni jäädessään saivat saman kohtalon.
Asiat kuitenkin pääasiassa tapahtuivat yhteisymmärryksessä ja mielestäni on törkeää ja toisaalta huvittavaa , että valkopyykkäykseen käytetään mahdottomat resurssit ja selittelyille ei tule loppua kun raaka totuus vaan on se, että koko maailma katsoi touhua vierestä ja liittoutuneetkin menivät lopulta Saksaan siitä syystä, ettei Hitler kasvata valtakuntaansa Venäjälle tai Englantiin. Jopa siis Stalin joka viis välitti muuten yhteistyöstä eikä itsekkään ollut rippikoulupoika mitä tappamiseen tulee tajusi, että Hitler on vielä hullumpi ja hänet täytyy pysäyttää hinnalla millä hyvänsä.ArtoTTT
Kannattaa lukea nuo antamani linkit, niissä on aika paljonkin mielenkiintoista tietoa tuon ajan tapahtumista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Kannattaa lukea nuo antamani linkit, niissä on aika paljonkin mielenkiintoista tietoa tuon ajan tapahtumista.Vapaat siuunnat pitivät Hitleriä jopa Messiaana. Ei ole kovin kunniakas tuo historia Saksan vapailla suunnilla.
> Herätyskristillisyyden historian synkkiä lukuja kirjoitettiin,
kun Saksan vapaat suunnat lähes yksimielisesti kannattivat Hitlerin
valtaannousua, uskoivat hänen olleen Jumalan lähettämä johtaja ja
tottelivat hänen käskyjään myös vainojen ja sodan aikana.
> Lukemattomissa kristillisissä saarnoissa
ja lehdissä hehkutettiin, että Hitler oli Jumalan lähettämä
johtaja Saksalle. Oli jopa evankelioivia traktaatteja, joissa
kehotetaan kääntymään Kristukseen puoleen, kun Saksaa johtaa
Jumalaan uskova Hitler ja ateismi on kukistettu
> Helluntailainen Mülheimin seurakuntaliitto lisäsi
1937 uskontunnustukseensa omasta aloitteestaan lauseen ”Juutalaisten
poistaminen kansamme ja muiden kansojen keskuudesta on meille Jumalan
tahdon ja ennalta määräämisen mukainen tehtävä”.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/villehoikkala/148953-saksan-vapaakirkot-ja-adolf-hitler/
Aina ne diktaattoreihin ja kelvottomiin kallistuu. Aitouskovat. Nyt Trump, Putin, Orban... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vapaat siuunnat pitivät Hitleriä jopa Messiaana. Ei ole kovin kunniakas tuo historia Saksan vapailla suunnilla.
> Herätyskristillisyyden historian synkkiä lukuja kirjoitettiin,
kun Saksan vapaat suunnat lähes yksimielisesti kannattivat Hitlerin
valtaannousua, uskoivat hänen olleen Jumalan lähettämä johtaja ja
tottelivat hänen käskyjään myös vainojen ja sodan aikana.
> Lukemattomissa kristillisissä saarnoissa
ja lehdissä hehkutettiin, että Hitler oli Jumalan lähettämä
johtaja Saksalle. Oli jopa evankelioivia traktaatteja, joissa
kehotetaan kääntymään Kristukseen puoleen, kun Saksaa johtaa
Jumalaan uskova Hitler ja ateismi on kukistettu
> Helluntailainen Mülheimin seurakuntaliitto lisäsi
1937 uskontunnustukseensa omasta aloitteestaan lauseen ”Juutalaisten
poistaminen kansamme ja muiden kansojen keskuudesta on meille Jumalan
tahdon ja ennalta määräämisen mukainen tehtävä”.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/villehoikkala/148953-saksan-vapaakirkot-ja-adolf-hitler/
Aina ne diktaattoreihin ja kelvottomiin kallistuu. Aitouskovat. Nyt Trump, Putin, Orban...Antisemitismi on ollut oleellinen osa kristinoppia läpi vuosisatojen aina holokaustiin saakka, jonka jälkeen kristikunnankin kollektiivinen omatunto heräsi. Tunnustuskirkon perustajan Dietrich Bonhoefferin näkemys juutalaisten kaikenlaisen vainoamisen synnillisyydestä oli jo lähes harhaoppi ja eritoten konservatiivien keskuudessa, jossa juutalaisviha voimakkaimmin ilmeni. Antisemitismi oli vain täysin normaali osa kristillisyyttä.
Meillä käytetään luterilaisesta kirkosta nimitystä porttokirkko. Natsi-Saksassa käytettiin liberaaleista kirkoista nimitystä juutalaiskirkko, sen ilmeisesti katsottiin olevan loukkaavin mahdollinen nimitys.
On arvioitu vain 20 prosentin Saksan papistosta kannattaneen Tunnustuskirkkoa. Vaikutusta on varmasti kuitenkin ollut Bonhoefferin joillakin varsin radikaaleilla ajatuksillakin (juutalaisten vainoamisen synnillisyyden lisäksi), hän esitti mm. jotenkin näin, että uskovien tulisi opetella elämään aivan kuin Jumalaa ei olisi olemassa, ja että tämä on Jumalan tahto. Älämölöhän tuollaisesta nousi, mutta tuossa on ajatus takana. Ehkä uskovat nyt 3/4 vuosisataa vuotta myöhemmin ymmärtävät mikä? Vai ymmärtävätkö?
Hän myös pohti paljon pienemmän pahan -pronlematiikkaa ja esitti äärimmäisen pahan tappamisen (Hitler tässä tapauksessa tietenkin) olevan oikeutettu teko, mutta kuitenkin synnillinen teko.
Kellarissa on muuten ko. henkilön kirjoittama kirjakin, Kirjeitä vankilasta ja olen sen joskus jopa lukenutkin. Onhan sitä tähän ikään mennessä ehditty lukea siis muutakin kuin Jallua, jopa Raamattua, mutta myös Koraania ja Vartiotornia sekä muita joillekin Pyhiä painotuotteita.
-a-teisti- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Antisemitismi on ollut oleellinen osa kristinoppia läpi vuosisatojen aina holokaustiin saakka, jonka jälkeen kristikunnankin kollektiivinen omatunto heräsi. Tunnustuskirkon perustajan Dietrich Bonhoefferin näkemys juutalaisten kaikenlaisen vainoamisen synnillisyydestä oli jo lähes harhaoppi ja eritoten konservatiivien keskuudessa, jossa juutalaisviha voimakkaimmin ilmeni. Antisemitismi oli vain täysin normaali osa kristillisyyttä.
Meillä käytetään luterilaisesta kirkosta nimitystä porttokirkko. Natsi-Saksassa käytettiin liberaaleista kirkoista nimitystä juutalaiskirkko, sen ilmeisesti katsottiin olevan loukkaavin mahdollinen nimitys.
On arvioitu vain 20 prosentin Saksan papistosta kannattaneen Tunnustuskirkkoa. Vaikutusta on varmasti kuitenkin ollut Bonhoefferin joillakin varsin radikaaleilla ajatuksillakin (juutalaisten vainoamisen synnillisyyden lisäksi), hän esitti mm. jotenkin näin, että uskovien tulisi opetella elämään aivan kuin Jumalaa ei olisi olemassa, ja että tämä on Jumalan tahto. Älämölöhän tuollaisesta nousi, mutta tuossa on ajatus takana. Ehkä uskovat nyt 3/4 vuosisataa vuotta myöhemmin ymmärtävät mikä? Vai ymmärtävätkö?
Hän myös pohti paljon pienemmän pahan -pronlematiikkaa ja esitti äärimmäisen pahan tappamisen (Hitler tässä tapauksessa tietenkin) olevan oikeutettu teko, mutta kuitenkin synnillinen teko.
Kellarissa on muuten ko. henkilön kirjoittama kirjakin, Kirjeitä vankilasta ja olen sen joskus jopa lukenutkin. Onhan sitä tähän ikään mennessä ehditty lukea siis muutakin kuin Jallua, jopa Raamattua, mutta myös Koraania ja Vartiotornia sekä muita joillekin Pyhiä painotuotteita.
-a-teisti-ArtoTTT
Kyllä Raamatun opetus Juutalaisista on täysin selvä.
Sakarja 2:12
Herra Sebaot on oman kunniansa tähden lähettänyt minut niiden kansojen luo, jotka ovat ryöstäneet teitä. Hän sanoo niille näin: – Joka koskee minun kansaani, se koskee minun silmäterääni.
Valitettavaa tässä on se että menneisyydestä mitään ei opita, nyt kun nykyajassa on päässyt valloilleen "homoaate" joka haluaa vallata yhteiskunnan lisäksi myös kirkon ja valjastaa sen oman ideologiansa levittämiseen, kirkko ei valvo omaa tilaansa ja pitäydy raamatun opetuksessa vaan alkaa nopeasti mukautua uusien aatevirtauksien näkemyksiin täysin raamatun vastaisesti, jopa yrittäen muuttaa kristinuskon oppeja niitä mukaileviksi.
Matteus 19:4
Hän vastasi heille: »Ettekö ole lukeneet, että Luoja alun perin teki ihmisen mieheksi ja naiseksi?» - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Kyllä Raamatun opetus Juutalaisista on täysin selvä.
Sakarja 2:12
Herra Sebaot on oman kunniansa tähden lähettänyt minut niiden kansojen luo, jotka ovat ryöstäneet teitä. Hän sanoo niille näin: – Joka koskee minun kansaani, se koskee minun silmäterääni.
Valitettavaa tässä on se että menneisyydestä mitään ei opita, nyt kun nykyajassa on päässyt valloilleen "homoaate" joka haluaa vallata yhteiskunnan lisäksi myös kirkon ja valjastaa sen oman ideologiansa levittämiseen, kirkko ei valvo omaa tilaansa ja pitäydy raamatun opetuksessa vaan alkaa nopeasti mukautua uusien aatevirtauksien näkemyksiin täysin raamatun vastaisesti, jopa yrittäen muuttaa kristinuskon oppeja niitä mukaileviksi.
Matteus 19:4
Hän vastasi heille: »Ettekö ole lukeneet, että Luoja alun perin teki ihmisen mieheksi ja naiseksi?»"Valitettavaa tässä on se että menneisyydestä mitään ei opita, nyt kun nykyajassa on päässyt valloilleen "homoaate"..."
Et ole kuitenkaan huolissasi laitaoikeiston ja laitauskovien vahvasta symbioosista? Mitään kun ei ole näköjään menneisyydestä opittu.
Esimerkiksi Natsi-Saksassa muuten seksuaalivähemmistöjen vastainen vaino käytti aivan samoja sananparsia, mitä käytetään nykyisinkin, retoriikkakin on kuin kopioitu Natsi-aatteesta.
-a-teisti- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Valitettavaa tässä on se että menneisyydestä mitään ei opita, nyt kun nykyajassa on päässyt valloilleen "homoaate"..."
Et ole kuitenkaan huolissasi laitaoikeiston ja laitauskovien vahvasta symbioosista? Mitään kun ei ole näköjään menneisyydestä opittu.
Esimerkiksi Natsi-Saksassa muuten seksuaalivähemmistöjen vastainen vaino käytti aivan samoja sananparsia, mitä käytetään nykyisinkin, retoriikkakin on kuin kopioitu Natsi-aatteesta.
-a-teisti-ArtoTTT
Se ettei hyväksy jotain tai suostu siunaamaan jotain onkin jo vainoa...
Koitahan olla huolissasi siitä että koko kansa on taas kerran mediatoistolla uskonut propagandan totuudeksi, nyt olet huolissasi niistä jotka eivät alistu narratiiviin.
Muuttuuko mies naiseksi julkisen terveyhuollon kautta leikkelemällä?
https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/c998bb01-e295-418e-b919-45c7998c2d06 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Se ettei hyväksy jotain tai suostu siunaamaan jotain onkin jo vainoa...
Koitahan olla huolissasi siitä että koko kansa on taas kerran mediatoistolla uskonut propagandan totuudeksi, nyt olet huolissasi niistä jotka eivät alistu narratiiviin.
Muuttuuko mies naiseksi julkisen terveyhuollon kautta leikkelemällä?
https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/c998bb01-e295-418e-b919-45c7998c2d06Kysymys uudelleen, kun jätit siihen vastaamatta. Eli oletko huolissasi laitaoikeiston ja laitauskovien vahvasta symbioosista?
Mitään kun ei ole näköjään menneisyydestä opittu, sillä tämä ei ole mikään homokysymys, vaan kyse on paljon suuremmasta asiasta, hyökkäyksestä koko demokraattista järjestelmää kohtaan.
-a-teisti- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymys uudelleen, kun jätit siihen vastaamatta. Eli oletko huolissasi laitaoikeiston ja laitauskovien vahvasta symbioosista?
Mitään kun ei ole näköjään menneisyydestä opittu, sillä tämä ei ole mikään homokysymys, vaan kyse on paljon suuremmasta asiasta, hyökkäyksestä koko demokraattista järjestelmää kohtaan.
-a-teisti-ArtoTTT
Usko ei ole politiikkaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Usko ei ole politiikkaa.Älä nyt viitsi. Jos ja kun uskovilla on poliittisia tavoitteita ja niitä pyritään poliittisin keinoin edistämään on se politiikkaa. Eli mitä vastaat kysymykseen?
-a-teisti- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä nyt viitsi. Jos ja kun uskovilla on poliittisia tavoitteita ja niitä pyritään poliittisin keinoin edistämään on se politiikkaa. Eli mitä vastaat kysymykseen?
-a-teisti-ArtoTTT
Et ymmärrä mitä usko tarkoittaa.
Kirje heprealaisille 11:29
Uskon voimalla israelilaiset kulkivat Punaisenmeren yli kuin kuivaa maata pitkin, mutta samaa yrittäessään egyptiläiset hukkuivat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Et ymmärrä mitä usko tarkoittaa.
Kirje heprealaisille 11:29
Uskon voimalla israelilaiset kulkivat Punaisenmeren yli kuin kuivaa maata pitkin, mutta samaa yrittäessään egyptiläiset hukkuivat.Ethän vain jälleen kerran siirtänyt maalitolppia? Eihän tässä nyt pelata enää edes samalla kentällä. Kyllä sinä kysymykseni ymmärsit, se oli oikein selkeästi esitetty ja yksiselitteinen.
Muistin virkistykseksi siis: Et ole kuitenkaan huolissasi laitaoikeiston ja laitauskovien vahvasta symbioosista? Mitään kun ei ole näköjään menneisyydestä opittu.
-a-teisti- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ethän vain jälleen kerran siirtänyt maalitolppia? Eihän tässä nyt pelata enää edes samalla kentällä. Kyllä sinä kysymykseni ymmärsit, se oli oikein selkeästi esitetty ja yksiselitteinen.
Muistin virkistykseksi siis: Et ole kuitenkaan huolissasi laitaoikeiston ja laitauskovien vahvasta symbioosista? Mitään kun ei ole näköjään menneisyydestä opittu.
-a-teisti-Kysytään toisin. Miksi sinun on niin vaikea ottaa suoraan kantaa laitaoikeiston ja laitauskovien epäpyhään allianssiin? Olet tämän kysymyksen kanssa ennenkin kiemurrellut kuin mato koukussa. Onko syynä juuri se, mikä useimmille luultavasti tulee ensimmäisenä mieleen?
-a-teisti- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysytään toisin. Miksi sinun on niin vaikea ottaa suoraan kantaa laitaoikeiston ja laitauskovien epäpyhään allianssiin? Olet tämän kysymyksen kanssa ennenkin kiemurrellut kuin mato koukussa. Onko syynä juuri se, mikä useimmille luultavasti tulee ensimmäisenä mieleen?
-a-teisti-ArtoTTT
En minä ole kovinkaan huolissani teidän rakentamista olkiukoista.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Olkinukke Anonyymi kirjoitti:
Hesari 4.11 sodan historiallisesta ulottuvuudesta, Putinista ja Venäjän kirkosta. Muutama lainaus:
"Mutta Ukrainan sodassa on kyse vielä syvemmästä pyhästä, kirkon ja Venäjän alkuperäisestä yhteydestä – Venäjästä itsestään.
Siitä Putin on puhunut uudestaan ja uudestaan.
”Krimillä on venäläisille korvaamaton kulttuurinen ja jopa pyhä merkitys, niin kuin Jerusalemin Temppelivuorella muslimeille tai juutalaisille”, Putin sanoi puheessaan joulukuussa 2014.
Siinä Putin viittaa ei vähempää kuin tuhat vuotta vanhoihin tapahtumiin.
Yli tuhat vuotta vanhoilla tapahtumilla ei pitäisi olla mitään tekemistä tämän päivän kanssa – saati että ne oikeuttaisivat hyökkäyssodan. Ja eikö Kiovan valtakunnan perillinen ole pikemminkin Ukraina kuin Venäjä?
Järjestä ei taaskaan ole kysymys. ”Se ei ole rationaalista, vaan se on kirkon oppi”, sanoo Itä-Suomen yliopiston professori Jukka Korpela. ”Se on myös totuus Venäjän historiakuvassa. Se vaikuttaa oikeasti.”
Korpela on yleisen historian professori, joka on tutkinut muun muassa Venäjän keskiaikaa. Hän on myös diakoniksi vihitty ortodoksi.
Venäjä ei hyökkää, vaan ottaa omansa takaisin – siis Vladimir Suuren valtakunnan. Siksi on tärkeää, että kirkko hyökkää Putinin rinnalla.
"Venäjän kirkossa vaikutti Neuvostoliiton hajottua liberaalisiipi, Heta Hurskainen sanoo. Kirill ei kuulunut liberaaleihin, mutta ei jyrkimpiin konservatiiveihinkaan.
Nyt liberaalit voimat on savustettu kirkosta, kuten Venäjällä muutenkin.
Sen sijaan jyrkin konservatiivisiipi ei ole kadonnut mihinkään. Se vaikuttaa myös kirkon sisällä ja kirjaimellisesti saarnaa sodan ja kansanmurhan puolesta.
Esimerkiksi Murmanskin metropoliitta Mitrofan pauhaa saarnoissaan, että Venäjä taistelee Ukrainassa antikristusta vastaan."
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009111673.html
-a-teisti-Tuo Jukka Korpelan sekä yliopistotutkija Hurskaisen kommentit avaavat paljon sitä, miten Venäjällä kaikki perustuu aivan johonkin muuhun, kuin järkiperäiseen ajatteluun. Samoin
Kaikki tosiaan pohjautuu 1000 vuotta sitten tapahtuneisiin.
”Vladimir Suuri otti Krimillä kasteen vuonna 988. Hän perusti Ukrainan alueelle valtakunnan, josta käytetään nimeä Kiovan Rus.”
”Vladimirin kaste on Venäjän alkumyytti. Myytin mukaan kaste yhdisti slaavit ja ortodoksisen kristinuskon. Samalla Jumala osoitti Venäjälle tehtävän slaavikansojen johtajana.”
Taustalla on siis uskomus, että Venäjällä on joku jumalallinen tehtävä!
”Krimillä on venäläisille korvaamaton kulttuurinen ja jopa pyhä merkitys, niin kuin Jerusalemin Temppelivuorella muslimeille tai juutalaisille”.
”Venäjän kirkolle, ja Venäjän kulttuurille, oppositio ei ole konstruktiivinen voima, niin kuin läntisessä ajattelussa”, Korpela sanoo. ”On vain korkein totuus, jonka johtaja saa Jumalalta. Sen vastustaminen ei ole vain moraalitonta, se on syntiä. Systeemiin ei kuulu kyseenalaistaminen. Juonimista on toki, ja kaikenlaista selkään puukotusta, mutta ei oppositiota.”
Kun sitten johtajaa pidetään Jumalan sijaisena maan päällä, lopputuloksena on aika karmea tilanne.
Kun tähän siteen lisätään tämä erikoinen demokratian vastustus, mikä on syntynyt äärioikeiston taholta, voidaankin miettiä, että mitä sillä oikeasti tavoitellaan?
Kirill pitää demokratiaa pahana, koska siihen liittyy vapaus – vapaus valita vaikka se ”vääränlainen” johtaja. ”Kirkko haluaa olla kansan moraalinen ohjaaja, ja yksi vahva johtaja palvelee siinä hyvien päämäärien hyväksi”.
Tämä sama kuuluu läpi Trumpin sekä muutaman muun puheista. Kun sitten eräät uskovat toistavat näitä, ymmärtävätkö he itsekään, miten toimivat itseään vastaanAnonyymi kirjoitti:
Kysytään toisin. Miksi sinun on niin vaikea ottaa suoraan kantaa laitaoikeiston ja laitauskovien epäpyhään allianssiin? Olet tämän kysymyksen kanssa ennenkin kiemurrellut kuin mato koukussa. Onko syynä juuri se, mikä useimmille luultavasti tulee ensimmäisenä mieleen?
-a-teisti-"Miksi sinun on niin vaikea ottaa suoraan kantaa laitaoikeiston ja laitauskovien epäpyhään allianssiin? Olet tämän kysymyksen kanssa ennenkin kiemurrellut kuin mato koukussa. "
Tuo tuntuu olevan jo niin vaikea kysymys hänelle, ettei hän ehkä edes suostu katsomaan totuutta silmiin- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
En minä ole kovinkaan huolissani teidän rakentamista olkiukoista.
https://fi.wikipedia.org/wiki/OlkinukkeVastauksesi oli tällä kertaa oikein selkeä ja myös täysin tyhjentävä.
-a-teisti- - Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
"Miksi sinun on niin vaikea ottaa suoraan kantaa laitaoikeiston ja laitauskovien epäpyhään allianssiin? Olet tämän kysymyksen kanssa ennenkin kiemurrellut kuin mato koukussa. "
Tuo tuntuu olevan jo niin vaikea kysymys hänelle, ettei hän ehkä edes suostu katsomaan totuutta silmiinEi välttämättä, ei sen kieltäminen, että laitaoikeistolla ja kristillisellä fundamentalistisilla on laaja yhteinen kannattajakuntansa sitä tarkoita etteikö hän siitä tietoine olisi. Kuinka muka voisi olla olematta, jos vaihtoehtomedioista ammentaa?
-a-teisti- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei välttämättä, ei sen kieltäminen, että laitaoikeistolla ja kristillisellä fundamentalistisilla on laaja yhteinen kannattajakuntansa sitä tarkoita etteikö hän siitä tietoine olisi. Kuinka muka voisi olla olematta, jos vaihtoehtomedioista ammentaa?
-a-teisti-En näe oikein mahdollisena, etteikö heilastelua voisi olla huomaamatta, jos näitä laitaoikeiston vaihtoehtoisia medioita seuraa ja käsittääkseni Arto seuraa. Ainakin silloin tällöin niille linkittää.
Ja jos mennään toisella kotimaisella, eli englannilla, niin ei yhteyksiä usein yritetä edes peitellä, meillä jonkin verran pl. esim. Oikea Media ja joku Mitä Vittu*ainen.
-a-teisti- Anonyymi kirjoitti:
Ei välttämättä, ei sen kieltäminen, että laitaoikeistolla ja kristillisellä fundamentalistisilla on laaja yhteinen kannattajakuntansa sitä tarkoita etteikö hän siitä tietoine olisi. Kuinka muka voisi olla olematta, jos vaihtoehtomedioista ammentaa?
-a-teisti-"Kuinka muka voisi olla olematta, jos vaihtoehtomedioista ammentaa?"
Niin, kieltämättä silloin täytyy olla tietoinen asiasta. Etenkin kun niitä vielä puolustelee...
- Anonyymi
>> uskonnolliset piirit olivat kovinkin halukkaasti noissa mukana, asia jota ei tietenkään näin jälkikäteen haluta myöntää <<
Olet lukenut vanhentuneita artikkeleita.
Kaikki on myönnetty ja anteeksipyydettykin.
Mutta nykypolvet voisivat koittaa tajuta sen asian, ettemme ole muiden ihmisten synneistä vastuussa. - Anonyymi
Kuulostaa, että wokeismi olisi pukeutumassa uskonnon vaatteisiin. (Lipuu akateemiseksi ja vaatii ruodussa pysymistä, jos haluaa olla porukassa.)
Wokeismilla ja uskovaisuudella onkin yhteistä, että ne siintyvät toisinaan mediassa, mutta normaalissa arjessa niillä on hyvin vähän merkitystä kansan enemmistölle. - Anonyymi
Käyttäytymistiede ei ole enää tiedettä, se on wokepolitiikan jatke, missä lumeyliopistot suoltavat "tutkimuksia" pilvin pimein somekäyttöön.
- Anonyymi
Olen samaa mieltä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251258
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89924- 94904
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede23847Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat286746- 93727
- 34638
- 109636
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50571Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet129550