Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Aloitus väitti että kohanutiin liittyy rodunjalostus. Virheellisiä väitteitä juutalaisuudesta on täällä jatkuvasti niitä ei näköjään saisi korjata vaikka teidän uskontonne vaati meitä hylkäämään oman uskomme kokonaan ja kääntymään tiedän uskontoonne.
Valtauskontoa ei saisi häiritä, me muut olemme käännytettäviä ja jos emme käänny kuten oikeaan rooliimme kuuluu, meidän pitäisi ilmeisesti älytä olla ainakin hiljaa ?
24.10.2022 14:25
Ei tarvita verta .
24.10.2022 13:52
Vastasin aloitukseen joka antoi väärää tietoa juutalaisuudesta.
Minulla on Jumala - mihin tarvitsisin ihmistä joka ei vielä ole edes elänyt ja toiminut? Hepr. raamattu ei missään sano että kun tiettyyn tehtävään voideltu Davidin sukuinen mies syntyy ja toimii, meidän pitääkin alkaa palvoa häntä. Kielto kyllä on, jokainen ihminen on luotu olento eikä voi olla palvonnan kohde.
24.10.2022 12:58
Temppeliuhrit olivat sellaisien rikkeiden takia jotka oli tehnyt vahingossa tai rituaalisen saastumisen tilan takia. Ehdoin tahdoin tehdyistä rikkeistä seurasi maallinen rangaistus jos oli varastanut, tappanut, raiskannut tai vastaavaa ei voinut uhrata.
Muutoin syntien ainoa anteeksi antaja on JHWH, hän antaa katuvalle anteeksi. Israelin Jumala on kaikkivaltias eikä ole minkään ehdon alainen.
En ymmärrä miten uhri pyhittää jonkun? Paavalin oma oppi lienee kyseessä tuossa.
Ut:ssa onkin aivan erilainen kertomus, syntyvän kristinuskon teologian perusteet luodaan siellä juutalaisuuteen se ei enää kuulu, eikä juutalaisuutta mitenkään selitä.
24.10.2022 12:46
Entä todelliset valtakunnat lähi-idässä: Egyptin yhdistynyt valtakunta oli olemassa jo 4600 vuotta sitten, se oli ilmeisesti kalibroitu tulvaa vastaan kun säilyi kuivana, Sumeri oli yhtä onnekas.
Kerrotko missä ja milloin muka tulvan tuhoamaa Lähi-Itää alettiin rakentaa? Noan perhehän oli ainoa eloon jäänyt mutta tulvan aikaan oli jo suuria ja väestörikkaita valtioita kaupunkeineen temppeleineen ja armeijoineen jotka eivät tuhoutuneet. Mesopotamian alueella Sumeri, Assyria Babylonia ja Egyptillä kaikilla noilla on keskeytymätön historia.
23.10.2022 17:40
Miten mies xy ja xy:stä tehty Eeva voisivat saada poikia ja TYTTÖJÄ.
23.10.2022 16:50
Yhden ainoan parin lasten lisääntyminen olisi ollut sukurutsaa, geenistö olisi ollut sama loputtomiin paitsi jos olisi tullut noita mutaatioita.
Pari ei hepr. raamatun mukaan ollut aviopari vaan Aatami otti itselleen naisen, avoliittoa suurempi ongelma olisi kyllä ollut että jos Eeva olisi otettu Aatamin kylkiluusta, tyttöjä parin tai heidän jälkeläistensä olisi ollut mahdoton saada.
23.10.2022 16:45
Sinusta siis miehen piti saada jälkeläisiä eläinten kanssa?
23.10.2022 16:30
Sen kun uskotte mutta hepr. raamatussa kuitenkin on kaksi erilaista luomistarinaa.
23.10.2022 16:26
Evoluutioteoria ei ota kantaa minkään uskonnon oppeihin, ei liioin siihen miten maailmankaikkeus on saanut alkunsa. Evoluutiossa tutkitaan vain maapallon elämän kehittymistä ei muuta.
23.10.2022 16:25
Pitäisi ymmärtää että kristinusko on uusi uskonto täysin eri ja erilainen kuin juutalaisuus. Kristinusko ei ole saanut ei ole saanut omalta jumalaltaan niitä ikuisia velvoitteita joita laki ja liitto Israelin kansalle asettavat ja jotka EIVÄT koske maailman kansoja. Yhtä vain.
23.10.2022 12:30
Ei vammaisia pidetty toisen luokan kansalaisina, ei vammaisia koheneitakaan, heillä oli täysi kohanut. Ei iäkäs kohenkaan ollut toisen luokan kansalainen tai toisen luokan kohen mutta temppelipalveluun hekään eivät enää käyneet .
23.10.2022 12:19
En ymmärrä missä tässä on rodunjalostusta. Temppelissä saivat pappeina toimia vain tietynikäiset terveet miehet jotka olivat rituaalisesti puhtaita tuolla hetkellä ja eläinten joita he teurastivat piti myös olla viattomia ts ilman vikoja. Ei saanut uhriksi tuoda vahingoittunutta tai sairasta eläintä.
Tuskin sokeista tai rammoista olisi härän teurastajiksi mutta pappeja olivat ja ovat myös sokeat ja raajarikot ym ja heidän poikalapsensa alenevassa polvessa niin kauan kuin koheneja on. Kohen ole verrattavissa kristinuskon pappeihin vaan kyseessä on tietty suku jonka vastuulla oli temppelin toiminta.
Kristinusko muutti asian niin että uhrin piti olla viaton=synnitön joten piti saada synnitön uhri ja sellaiseksi ajateltiin jumalolento joka sitten pitäisi uhrata. Tämän uskonnon papit ovat sitten asia erikseen kristinuskon oma teologia kertoo sen sisällön.
23.10.2022 12:14
Evoluutiossa ei oteta kantaa uskontoihin vaan tutkitaan elämän kehitystä maapallolla siitä lähtien kun elämää täällä on ollut .Tiede ei ota kantaa uskontoihin eikä sekoita niiden oppeja tieteeseen.
23.10.2022 11:54
Juutalaisuus perustaa niihin kertomuksiin uskonsa siihen että maailman on JHWH:n luoma. Sekin tietenkin on uskon asia, eikä mitään uskontoa ei ole todeksi todistettu. Mutta jos lähdetään siitä että vanhoissa kirjoituksissa aikaan sidotut väärät käsityksetkin pitää uskoa tosina uskonnot menettävät arvonsa.
Kysyin aiemmin uskooko joku että vuorokauden vaihtelu johtuu auringon liikkeistä , vastausta ei ole tullut.
23.10.2022 11:49
Hepr. raamatussa on kaksi eri luomistarina jotka ovat keskenään erilaiset siksi kuka ikinä on päättänyt mikä kirjoitus mihinkin otetaan mukaan on ottanut mukaan molemmat. Näistä nk alkukirjoituksista, kantaisistä ym, on kaikista useampi erilainen versio.
23.10.2022 11:39
Mitä syntistä menoa evoluutiossa on? Pallolla on ollut ihmisiä suhteellisen vähän aikaa ei tolkuttoman kauan.
Ei ole yhtä esi-isää joka repeää kahtia vaan kehityslinja josta ovat lähtöisin sekä apinat että ihmiset emmekä me ole ainoa ihmislaji joka tällä maapallolla elänyt.
23.10.2022 11:33
Tarinoihin ei voi uskoa jos samalla muuttaa ne. Tekstiä pitää kunnioittaa sellaisena kuin se on uskoo siihen tai ei.
22.10.2022 21:56
Raamatussa ihmislaji pannaan alkamaan yhdestä valmiista ihmisparista jolla oli jo valmiina kaikki taidot ja jopa kielikin, näin ei ole ollut ja syntyalueen suurkulttuurit putkahtavat esiin lähestulkoon hetkessä eivät edes huomaa kaiken kattavaa tulvaa lainkaan vaan jatkavat elämäänsä kaikessa rauhassa.
22.10.2022 21:52
Raamattu ei ole tiedekirja ja on monessa asiassa väärässä koska sen ajan kirjoittajilla ei ollut tietoa ja tietämättömyys korvattiin selityksillä ja luuloilla. Vuorokausi vaihtuu vaikka auringon "pysäyttäisi", jättiläistarinoita on kaikilla kansoilla myös israelilaisilla.
22.10.2022 21:45
180 / 426