Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Netanjahu on ollut katastrofi mutta kuka arvostelee Iranin johtoa joka käyttää koko lähi-itää turhan pelinsä nappuloina . Hisbollah tuhoaa Libanonin josta käsi Israeliin hyökkää, ja Hamas käyttää loputtomasti hyväkseen Gazan asukkaita .Näillä järjestöillä näkyy nyt olevan satoja tuhansia innokkaita faneja ympäri länsimaita :tyhmyyshän on loputon luonnonvara.
26.09.2024 11:40
Israel kuitenkin puolustaa vain olemassaoloaan, ei aio valloittaa naapurimaita tai pakkosyöttää omaa uskontoaan ympäri maailmaa. Rauha olisi saatu jo 1948 mutta arabimaille se ei kelvannut, nyt Palestiinan valtion synnyn suurin este ovat Hamas, Hisbollah ja Iran. Palestiinan valtio lopulta syntyy, mutta ei joelta merelle.
Miksi ihmeessä juutalaisten olisi pitänyt kääntyä kristinuskoon kun tora sen kieltää ja Jumala on yksi, ei kuole, eikä muutu ei siis ole vähän aikaa juutalaismies. Minkään uskonnon seuraajien ei tarvitse vaihtaa uskontoaan, eikä siitä että pysyy omassaan voi ketään syyttää, ei edes juutalaisia.
Kristinusko ei ole tuonut maailman rauhaa silloin kun sillä oli valta, vaan päin vastoin ollut olut hyvin julma muita kohtaan, sitä rakkautta jota luvattiin ei ole näkynyt, missä siis kristinusko olisi parempi valinta meille muille?
26.09.2024 11:25
Voiko joku oikeasti olla noin tyhmä?
25.09.2024 15:19
Jopa Suomi? Mikä vyöry siitä lähtee, Israelhan on ollut syntymästään saakka YK:n tuomituin valtion milloin mistäkin Neuvostoliiton johdolla niitä tuomioita väsättiin. Niillä arabimailla jotka rauhan ovat solmineet on rauhalliset rajat vain Gazan kaistaleelta ja Libanonista käsin Hamas ja Hisbollah käyvät Iranin sotaa.
25.09.2024 15:16
Nasaretissa asui yhtä lailla juutalaisia kuin Jerusalemissa tai Javnessa, ei enää ollut sukukuntarajoja. Et tiedä mitään Israelin tai Lähi-idän historiasta. Jeesus oli tietenkin myös israelilainen koska se on sen kansan nimi johon kaikki heimot kuuluivat, mutta sukukunnaltaan juutalainen omasta, perheensä ja ympäristönsä mielestä - myös Rooman maaherran joka tuomitsi Jeesuksen kuolemaan.
Voit tietenkin syrjäyttää koko UT:n josta kuitenkin käytät itsellesi sopivia omavalintaisia irrallisia kohtia tarinasta jota muuten pidät valheena.
25.09.2024 14:36
Venäjä se roistovaltio on. Putin kavereineen on tehnyt Venäjästä oman sotaakäyvän läänityksensä.
25.09.2024 14:16
Israelilla on hallussaan yhä osa palestiinalaisalueista vuoden 1967 sodan jälkeen, rauhansopimuksia ei ole kaikkien osapuolten kanssa. Nämä palestiinalaiset elävät miehityksen alaisina ja nykypääministeri Netanjahu katsoo sormien läpi alueille asumaan tulleiden siirtokuntalaisten arabeihin ja heidän kyliinsä kohdistamia hyökkäyksiä jotka ovat väärin eikä miehityshallinto saisi sellaisia missään nimessä sallia.
25.09.2024 13:48
Ei juutalainen kansa ole rotupuhdas, ei sellaista kansaa olekaan ja nykyisraelissa asuu kansalaisina suuri arabivähemmistö ja myös muita vähemmistöjä.
Kaananin asukkaat Israelin kuningaskunnan aikoihin olivat pääosissa niitä kaananilaisia joista israelilaiset itse olivat eriytyneet mutta myös meren takaa oli tullut asukkaita kuten tunnettua. Uskoja oli monia käytännössä siis joukko eri jumalia joita palvottiin, Israelin osalta pyrkimys oli että vain JHWHea palvottaisiin kansa kuitenkin oli monesti erimieltä siitäkin ja vasta eksiilin jälkeen JHWH lopullisesti voitti.
25.09.2024 13:39
Aivan.
24.09.2024 18:55
Synnit antaa anteeksi yksin JHWH ei uhrieläin tai sen veri . Moos 17 kohdassa kielletään veren syöminen, jos syö hävitetään kansasta, Sielun uskottiin olevan veressä siksi se vuodatettiin pois eikä sitä saanut juoda, eläinkin oli kuollut kun siltä oli ensin veri vuodatettu pois siksi tietty teurastustapa.
3.3.
Ei alttarin päälle vihmottu verta jotta jotain sovitettaisiin vaan se oli yhteysuhri.
Temppelissä oli monia uhreja joita JHWH oli halunnut esim 3:4Ja hän tuokoon siitä uhrilahjanaan Herralle uhriksi sisälmyksiä peittävän rasvan ja kaiken sisälmysten rasvan
15 ja molemmat munuaiset ynnä niiden päällä lantiolihaksissa olevan rasvan ja maksanlisäkkeen, joka on irroitettava munuaisten luota.
16 Ja pappi polttakoon ne alttarilla uhriruokana, suloisesti tuoksuvana uhrina; kaikki rasva olkoon Herran oma."
24.09.2024 18:54
Papisto yritti säilyttää rauhan ja suhteet Roomaan temppelin toiminnan ja tietenkin siinä samassa oman asemansa takia. Fariseukset ja muut oppineet tuskin olivat rähmällään.
24.09.2024 18:31
Elävistä on puhe, elävästä kansasta eipä tämä pallokaan ikuinen ole.
24.09.2024 18:26
Tämä sheol/ Hades oli perustaltaan samanlainen ajatus useammassakin Välimeren alueen kulttuurissa.
24.09.2024 18:24
Hepr.raamatussa ei ole väitettä että ilman verenvuodatusta ei ole sovitusta. Hyvä että hylkäätte omat väärät tulkintanne .
23.09.2024 23:40
JHWH eli Israelin jumala kielsi viattoman veren vuodatuksen mutta ei uhreja, temppeli oli nimeltään JHWH:n huone. Joka uskonto nimesi muinoin temppelit sen jumalan nimeen mitä temppelissä palvottiin .
Koska Israelin oli monoteistinen eli oli vain yksi jumala, JHWH, Jerusalemin temppelin nimi oli Beit JHWH . Sillä sen tunsivat myös assyyrialaiset jotka Israelin kuningaskunnan hävittivät, samoin myöhemmät valloittajat kreikkalaiset ja roomalaiset.
Teillä antisemitisteillä on taipumus luoda ihan oma historia joka sopii vihaanne, Jeesus muka opetti jotain typerää fysiikkaa jossa ei ole päätä, mutta ei ole mitään mitä UT kertoo jossa on paljon hyvää opetusta, eikä ole juutalainen, vaan jokin kuviteltu israelilainen
Sinun einsteinisi, jota jostain syystä ihailet, on täystollo joka pakenee Euroopasta koska vihaa arabian kieltä ja natsit häntä sen takia vainoavat.
22.09.2024 14:09
Tekstejä kopioitiin muunnellen, se oli normaalia. Muhammedin yksi vaimoista oli iältään lapsi, tuohon aikaan ei lapsia suojeltu juuri miltään ja lapsia voitiin myös myydä orjiksi, eikä orjillakaan ollut juuri mitään suojaa he olivat omistuskappaleita oli ikä mikä hyvänsä.
22.09.2024 13:39
Ei mihinkään, mutta kristityt käyttivät ensimmäisenä "raamattunaan" juutalaisten tekstien kreikannoksia septuagintaa/LXX missä nimi JHWH oli jätetty pois ja korvattu kreikan sanalla herra (kyrios) jota voitiin käyttää myös Jeesuksesta eli se ei aiheuttunut teologisia ongelmia.
Jeesus ei tietenkään voinut olla JHWH ja kääntäjät jotka itse olivat juutalaisia pelkäsivät todennäköisesti myös nimen JHWH profaanikäyttöä ei- juutalaisten parissa. Nimissä voitiin teoforista JHWHea ylistävää ilmausta käyttää Jeshua, Jirmijahu, Jesajahu ym
21.09.2024 17:02
Talmudeita on kaksi, toinen koottiin Palestiinassa ja on nimeltään Talmud Jerushalmi ja toinen Talmud Bavli. (bavli= babylonia).
21.09.2024 16:47
Ei mitään tapahtunut. Ainoa Jumala joka Israelin kansalla oli ja on ja sen oman uskonnon mukaan vain saikin olla, oli JHWH jota kutsuttiin myös Israelin jumalaksi.
21.09.2024 16:20
Sitten ei kukaan voi taistella ainoatakaan terrorijärjestöjä vastaan niillä kun aina on siviilit kohteena ja ne operoivat juuri siviilien keskuudessa. Mahdoton on päästä nollaan siviiliuhriin kun terrorijärjestöjen päämäärä on juuri mahdollisimman suuren siviiliuhrimäärän saaminen ilman että niiden omaa toimintaa rajoittaa yhtään mikään.
21.09.2024 16:12
32 / 426