Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Israelilla ei ole perustuslakia lainkaan mutta JOKA IKISEN ARABIVALTION PERUSTUSLAEISSA SANOTAAN ETTÄ NE OVAT ISLAMILAISIA ARABIMAITA.
Koraania ei muuten olisi ellei Kaananin alueella olisi 3000 vuotta sitten syntynyt ja kulttuurinsa luonut Israelin kansa jonka kirjalliseen kulttuurin perustuvat myös kristinusko ja islam . Sinua kutsun tietämättömäksi.
21.09.2024 15:46
Jos juutalaisilla oli murhanhimoa eivät hamasit ja hisbollat enää edes toimisi, Israel on niin ylivoimainen. Jos murhanhimoa haetaan sitä löytyy paitsi noilta terroristijärjestöiltä myös Iranin johdolta tai lähempää Syyriasta jossa Assad on tapattanut puoli miljoonaa syyrialaista vain pysyäkseen itse vallassa ajanut miljoonia pakolaisiksi ja maansa raunioiksi.
Mitä juutalaisille tehtäisiin jos ei puolustajaa eli armeijaa ole paikalla se nähtiin 7.10 . Ei ollut henkijääneitä vain jokunen oli onnistunut piiloutumaan muut tapettiin vain koska olivat juutalaisia ja lapsetkin kidutettiin raiskattiin ja tapettiin.
Saksassa tapettiin lähes joka ainoa juutalainen joka jostain löydettiin ja sama tehtiin Saksan valloittamissa maissa ympäri Eurooppaa .Kuuden miljoonan osalta onnistuttiin, muut pelastuivat koska Saksa ehti hävitä. Jos Hamasin ja Hisbollan ja Iranin johtajat voittaisivat sitten nähtäisiin uusi kansamurha - tekijöiden jo ennalta ilmoitettu päämäärä -ja riemu tappotöistä.
21.09.2024 15:31
Harvakseltaan olen täällä kirjoittanut, mutta kuitenkin .
Taas ollaan jenkeissä Trumpia valitsemassa, onkohan tulossa mekkala jos ukko häviää? Entä miten käy Ukrainan jos voittaa?
20.09.2024 22:09
Mitähän hyvää on suvaitsemattomuudessa? Siitähän Ukrainakin sotakin versoi: Putinin mielestä ukrainalaiset eivät ole mitään joten sopii mennä ja ottaa heidän maansa, se on venäläisten oikeus kuulemma.
20.09.2024 14:57
Puhuin hepr. tanachiin päätyneistä kirjoituksista . Psalmit ovat ihmisten omia kokemuksia, avunpyyntöjä ja kiitosta saadusta, runoutta, mutta eivät ilmoituksia . Teksteissä oli erilaisuuksia koska muinoin ei ollut yhtä tapaa kirjoittaa tekstejä muistiin, oli monia kopioijia ja tulos oli erilainen eri kopioijilla.
Se hepr. raamattu joka meillä nyt on, oppineiden kokoama he lopulta määrittivät sen sisällön ja myös sen tavan miten sen tekstejä nyt kopioidaan, molemmat ovat toisen temppelin jälkeiseltä ajalta.
Erillisinä kokoelmina olivat jo sitä ennen tora ja profeetat mutta niistäkin tiedämme että esim. Jesajan kirjan versioita oli monia Jeesuksenkin aikaan. Sitten kirjoituksissa otetaan kantaa niin poliittisiin kuin oman ajan muihinkin ilmiöihin myös hallitsijoihin osalta eikä aina osuta oikeaan. Samoin hepr, raamatun luonnontiede kertoo aikansa käsityksiä, tekstit ovat ajassaan eläviä.
19.09.2024 20:32
Mitenkä ilmoitetaan että Raamattu on Jumalan sanaa kun ei Raamatun kirjoitusten kirjoitusaikoina ollut Raamattua eikä tietoakaan sellaisesta ja selvää on että vaikka hepr. raamatun historia, runous ja sananlaskut eivät missään väitäkään että ovat Jumalan sanaa?
19.09.2024 12:52
Jeesuskin uskoi tulivuoreen, kävi tulivuoren temppelissä, kunnioitti tulivuorta nimellään ja oli niin tyhmä ettei ymmärtänyt edes mitä vanhempiensa antama nimi tarkoitti. Luuli kai että nimi oli suomea. Jeesus jopa huusi tulivuorta avukseen ristilläkin.
Monilla antisemitisteillä on sama ongelma, johonkin juutalaiseen he turvaavat, jos ei Jeesukseen sitten johonkin muuhun mutta ensin pitää ko juutalainen kuitenkin dejudaisoida tai tehdä jotenkin omalla älyntasolla olevaksi, esim. sinun Einsteinisi oli niin hölmö että pakeni Euroopasta koska uskoi että häntä luultiin arabian kielen vihaajaksi. Olet itse täällä opastanut meitä että antisemitismi ei tarkoita juutalaisiin kohdistuvaa vihaa, vaan arabian kielen vastustamista, joten tollo alpertti - vai joku muu?
18.09.2024 16:09
On myös teologisia väärin käännöksiä /muutoksia JHWH-> herra, nuori nainen synnyttää -neitsyt synnyttää ym
18.09.2024 15:21
Mitä on elämä, tai mikään, ilman materiaa? Miten tuollainen on? Hepr. raamattu päättyy paluuseen eksiilistä, se mitä uudet uskonnot opettavat on asia erikseen ja ainakin kristinuskossa mukaan tuli voimakas hellenistinen vaikutus.
18.09.2024 15:16
Eihän ole ollut hepr. raamattuakaan kuin vasta 2.vuosisadan alussa jolloin yhdistettiin tora, profeetat ja kirjoitukset yhdeksi kädet saastuttavaksi kokonaisuudeksi. Sitä ennen eri ryhmillä oli omia kirjoituksia joiden lisäksi vedottiin jo kirjoitusaikaan tuntemattomiin lähteisiin ja esim. vaikka Jesajan kirjasta a oli monia versioita vielä 2. temppelin aikaan.
Tutkijat eivät kilpaile Jumalan kanssa, uskoivata jumalaan tai eivät vanhoja Israelin ja Juudan tekstejä tutkitaan aivan samoin kuin muidenkin kulttuurien. Tiede toimii tietyllä tavalla oli sen tutkimusaihe mikä hyvänsä.
18.09.2024 14:01
Ei ole mitään tapaa todistaa jokin tekstimuoto oikeaksi,
lähimmäs päästään tieteellisen tutkimuksen avulla, ei ole mitään vippaskonsteja .
18.09.2024 13:47
Kristinuskon UT:sta en tiedä, mutta hepr. raamattuun päätyneistä kirjoituksista oli eri versioita ainakin toisen temppelin ajan lopulla ja aiemminkin . Kristittyjen vihaamat oppineet, fariseukset ja muut, vasta päättivät mitkä kirjoitukset ja missä muodossa ovat kädet saastuttavia ts. se oikea muoto.
18.09.2024 13:41
Ainakaan ei ole sama kuin kristinuskon tai islamin taivaat, jotka nekin ovat keskenään erilaiset ja tietenkin erilaisia kuin juutalaisuudessa . Varhin uskomus juutalaisuudessa oli sheol joka oli vainajien maanalainen loppusijoituspaikka, ei hyvä eikä paha, ja sieltä välillä joutui palaamaan maanpäälle kuten Samuelin kävi.
Sheoluskomus vähitellen hävisi ja korvautui vasta toisen temppelin aikaan ajatuksella tästä maailmasta ja tulevasta johon tosin kaikki ryhmät eivät uskoneet esim. saddukeukset.
18.09.2024 13:29
En tarkoittanut noin, uskonnot kirjoineen kuuluvat ihmislajin kulttuuriin ja rasismi on tauti johon vain ihmiset voivat sairastua kuten kirjoittaja jolle tuossa vastailin.
17.09.2024 23:03
JHWH on laissaan ilmoittanut että ihmisuhrit ovat kiellettyjä ja hänelle kauhistus, joten tässäkin käänny kristittyjen puoleen.
Jeesus ei muuten ollut jumala vaan juutalaismies joka päätyi ristille kuten tuhannet tuon ajan Palestiinan juutalaiset, useimmat kapinoinnista Roomaa vastaan. Voi olla että Jeesuskin haki kuolemaa koska luuli olevansa messias ja pelastuvansa jonkun ihmeen kautta kuolemalta, mutta sitten "jumalani jumalani miksi minut hylkäsit? ....
Jesus kuoli mutta kristinusko syntyi.
16.09.2024 20:36
Moni juutalainen on sanonut vaikka mitä, Paavalin sanomisia en kovin hyvin tunne ja vain kristityt pitävät niitä omaan uskontoonsa kuuluvina. Juutalaisuudessa ei Paavalin puheisiin uskota joten ole väärä kohde.
16.09.2024 20:20
Israelin saaman tiedon mukaan Israelin Jumala on maailman luoja, Baal ihmisten keksimä turha palvonnan kohde.
16.09.2024 20:07
Käytä siten älyäsi jos sinulla sitä on , tosin ei näytä että sinulla olisi maallisella matkallasi matkaeväinä muuta kuin rasismia alhaisinta ihmisen eväistä.
16.09.2024 20:04
Kirjotat aivan käsittämättömiä olet todennäköisesti lääketieteellisen avun tarpeessa, mitä maailman lopun terveisiä me olemme esittäneet, ei ole mitään maailman loppua ei ole mitään helvettiä. Miekat taotaan auroiksi.
16.09.2024 19:59
Temppelin häpäisivät seleukidit jotka olivat vallanneet Juudean heitä vastaan taistelivat makkabealaiset, taistelu oli kreikkalaisten ja juutalaisten välinen tosin osa juutalaisista oli liittynyt kreikkalaisiin.
Turmioin iljetys oli temppeliin kuljetettua sianpää tai jokin vastaava Jeesus ei tähän mitenkään liity eikä Jeesus ollut kristus joka tarkoittaa JHWH :n lupaamaa voideltua, messiaasta .Jeesus kyllä ilmeisesti uskoi että olisi JHWH valittu "jeshua",
16.09.2024 19:48
33 / 426