Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Mihin taivaaseen ? Ei temppeli mihinkään uskomukseen ylösnousemuksesta liittynyt. Sekotat uskonnot perinpohjin. Tietääkseni Jeesuksesta tuli kristinuskossa tosi jumala vasta Paavalin ajan jälkeen, myöhemmän teologisen kehityksen tuloksena . Uskonnoilla on tapana muuttua sana "kehitys "ei ehkä ole oikea.
16.09.2024 19:31
Ei vaan siitä että temppeli oli häpäisty ja osa kansasta yhä palvoi Baalia ja muita kiellettyjä vieraita jumalia senhän profeetat esittivät eksiilin joutumisen syyksi kun itse asiassa kumpikin kuningaskunta, Israel ja Juuda nousivat oman aikansa alueellista suurvaltaa vastaan ja siltä sitten saivat turpiinsa.
Niin molemmat kuningaskunnat lakkasivat olemasta ja osa niiden väestöä vietiin pakkosiirtoon ,Israel Assyyriaan ja Juuda Babyloniaan . Suurvaltahan ehti vaihtua ennen kuin Juudan kompastui samaan kuin Israel omaan aikanaan, suurvalta oli suurvalta muinoinkin, ei sellainen kääpiöiden uhittelua sietänyt .
16.09.2024 19:20
Israelin kansa koostui 12 heimosta joista pääosin säilyivät vain juutalaiset, viimeksi eksiiliin joutuneet ja heistäkin vain osa. JHWH ilmoitti että Israelin kansa säilyisi ikuisesti se olisi liiton merkki joten jos ei ole säilynyt ketään on turha juutalaisista puhua.
Israelin jumalaa ei siis ole ollut eikä juutalaisia ole enää siksi pidän outona että juuri te rasistit väitätte että olemme olemassa ettehän te rasistit koskaan sano että juutalaisiksi kääntyneet tai juutalaisiksi itseään luulevat ovat syypäitä kaikkeen pahaan maailmassa. Tai vaikka kaasarit .
No tyhmillä on tyhmän logiikka .Vain idiootti voi luulla että kun Einstein pakeni Euroopasta ja ilmoitti syyksi antisemitismin hän kuvitteli että pakenee vainoja jotka johtuvat siitä että vihaa arabian kieltä. Kuitenkaan rasisti näe vikaa tuossakaan väitteessä Einstein nyt vain olikin lopulta tyhmä.
16.09.2024 18:41
Jeesusta ei murhattu, miehittäjällä oli tuomiovalta jota käytti Rooman nimittämä maaherra ja tuomioiden toimeenpanovalta joka oli legioonalaisilla. Legioonalaiset toimeenpanivat niin juutalaisten kuin muiden ristiinnaulitsemiset .
16.09.2024 18:14
Kyllä Jeesus sanoo montakin sanaa UT:ssa ja on todennäköisempää että ainakin osa hänen sanomaansa on totta kuin jonkun Aatamin jota ei ole ollut tai vaikka muiden todella ajallisesti varhaisten mutta joiden kuitenkin uskotaan olleen olemassa tiettyjen ulkopuolisten lähteiden todistuksen takia.
16.09.2024 18:05
Luomistarina ei ole raamatun vanhin tarina sen vain hepr raamatun kokoajat laittoivat alkuun koska tarina haluttiin aloittaa kaiken alusta jo ennen Israelin kansan syntyä alkavana. JHWH:han oli kaiken luoja Israelin uskonnon mukaan vaikka ei tietenkään Kaksoisvirtain kulttuurien alueella josta monet tarinan elementit ovat .
Hepr raamattu muuten päättyy Aikakirjoihin ja tähän lauseeseen:"23 "Näin sanoo Kyyros, Persian kuningas: JHWH, taivaan Jumala, on antanut minulle kaikki maan valtakunnat. Hän on nyt käskenyt minun rakentaa itselleen temppelin Juudan Jerusalemiin. Kaikkien teidän, jotka kuulutte hänen kansaansa, tulee lähteä sinne. Olkoon JHWH teidän Jumalanne, teidän kanssanne!"
16.09.2024 17:46
Raamatun kirjoitukset lienevät maailman tutkituin kirjoituskokoelma ja ainoa joka täällä ei tutkimuksista mitään tiedä tai sitä arvosta olet sinä. Uskot omiin kuvitelmiin ja olet viimeisen päälle rasisti .Et edes ymmärrä että luet käännöksiä kun luet Raamattua. Jer. 7:ssa puhuu JHWH mutta se ei sinulle kelpaa rasismin ja ehkä jonkun muun ongelman takia. Pommeja ei tarinoista löydy, eivätkä tutkijat ole idiootteja vaikka jotkut lukijat olisivatkin .
16.09.2024 17:31
Teologia on tiedettä ei historiaa jossa esitetään vääriä tietoja kuten sinä teet ja jos haluat tutustua luomistarinaan niin sen alkuperä on Kaksoisvirtain alueen kulttuureissa joten jos viitsit tutkia sen alueen historiaa niin saattaisit jotain oppiakin .
Israelin kaikkien heimojen jumala oli JHWH vaikka kuinka muuta väittäisit, se taas onko olemassa jumala/jumalia on uskonvaraista, todistetta yhdestäkään ei ole joten mille kiukuttelet? Jos et saa jouluna keneltäkään lahjoja oletko joulupukille vihainen? Luultavasti olet.
Raamatun alkuperä on tietyllä tavalla pienessä joukossa tulevia israelilaisia mutta Raamattua ei missään muodossa olisi ilman varhempia Lähi-idän kulttuureja .Viime kädessä Raamattu on ihmislajille tyypillinen rakennelma, myös rasismi on ihmislajin tauti.
16.09.2024 17:11
No ei kuulusikaan mutta Putinin logiikan mukaan kuuluisi. Aina varas jonkun syyn keksii. Millä perusteella sinusta olen trolli? Koska en kirjoitan anonyyminä milloin mitäkin?
14.09.2024 14:34
Mitä realismia Ahvio edustaa ja miten tiede näkyy hänen kirjoituksissaan?
14.09.2024 11:57
..ja paljon pois jätettyä. Voihan mennyttä maailmaa kaivata jos tasa-arvoon pyrkivästä ja moniarvoisesta ei pidä. Onneksi menneisyys tuskin ainakaan Saksaan palaa vaan enemmistö saksalaisista on menneisyyden kauheuksista opiksi ottaneita.
14.09.2024 11:55
Juuri noin ja lisäksi putin-papparainen satuili ettei Ukrainan kansaa oikeasti ole, joten sen alue kuuluu Venäjälle . Putinin historiakuvitelma on yhtä harhainen kuin Hitlerin ja toimintakin kovasti muistuttaa samaa.
Typerän kuvitelman oikeutuksella ja sodan avulla yritetään ottaa mikä ei itselle kuulu, uhreista , edes omista, Putin viis välittää. Ei mikään diktaattori välitä kunnes on lopulta on itse uhri diktaattorit kun eivät pääse eläkkeelle.
14.09.2024 11:36
Ihmetarinoita oli muinoin paljon mutta kuolleista ei herätä ,mutta mikä tuossa pisti silmään oli että Jeesus puhui arameaa. Jeesus ei siis ainakaan ihmehommissa puhunut hepreaa.
13.09.2024 18:23
Rtuaalinen epäpuhtaus ei ole fyysistä ihminen on silloin "tame" ei likainen. Suomessa tai kristinuskossa sanalle ole vastinetta koska ei ole tarvetta koko käsitteelle.
12.09.2024 11:09
Peseminen on eri asia kai jokainen siitä huolehtii mutta mikve on erikseen ja on rituaalisen epäpuhtauden takia monesta eri syystä-tai oli temppelinaikaan. Nyt se on velvollisuus vain naisille ja oppineiden määräyksestä kun temppeliä ei enää ole. Myös kääntyvät käyvät kerran samoin tietyt astiat mikvataan ennen kuin niitä aletaan käyttää. Kaste mikve ei ole.
11.09.2024 17:52
Mikvessä ei ole kyse "lihan saastaisuuksista " mitä lienee ne olisivat -vaan rituaalisesta epäpuhtaudesta jonka tilaan jokainen väistämättä joutuu ja joka liittyy temppeliin. Siis syntejä ei puhdisteta.
11.09.2024 15:50
Arvelet että emme uskalla lukea omia kirjoituksiamme? Nehän ovat hepr. raamatussa juuri siinä sisällössä ja järjestyksessä kuin ovat nimen omaan oppineiden päätöksellä .
09.09.2024 21:42
Siihen ihmisen syntyä kertovaan, käärme ei olekaan käärme vaan saatana .
08.09.2024 15:50
Israelilla on jo Jumala, ei luojaa voi korvata juutalaismiehellä. Paavali tuossa väittää että se mitä Jumala Israelille ilmoitti onkin peitettä, kun taas Jumala itse ilmoittaa että hänen sanansa on totuus jota Israelin pitää seurata.
Kumpi erehtyy, Jumala vai Paavali: jos hepr. raamatussa puhuva Jumala, ehdotan että kristityt lopettavat koko hepr. raamatun käytön eihän siinä sitten mikään voi olla totta.
08.09.2024 15:48
Ei luonut koko kristinuskoa mutta kyllä sen teologian perustan, ensinhän piti olla Jeesus jonka roomalaiset teloittivat mutta jonka alkukristityt uskoivat heränneen kuolleista ynnä hepr. raamatusta esiin kaivettu mutta täysin uudelleen muotoiltu messiasajatus.
08.09.2024 15:39
34 / 426