Vapaa kuvaus

Aloituksia

3

Kommenttia

1021

1. Tuo+on+selvästi+mukaelma+Kahlil+Gibranin+runosta,+joka+esitettiin+Kotiin+takaisin+-sarjan+viimeisessä+jaksossa,+jossa+vietettiin+Annan+tyttären+nimenantojuhlaa.
  2. Täällä+tuntuu+lehden+jakeluaika+olevan+hyvin+väljä.+Usein+se+tulee+kolmelta+yöllä+muttei+aina+tule+yhdeksäänkään+mennessä.+Kun+silloin+soittaa,+naisääni+toteaa,+että+jakelu+alueellanne+on+vielä+kesken.+Melkein+aina+se+kuitenkin+tulee+saman+päivän+aikana,+joskus+päiväpostin+mukana.+Sillä+on+yhteinen+jakelu+kaksi+kertaa+viikossa+ilmestyneen+paikallisen+aviisin+kanssa,+ja+jos+tuo+ohut+rääpäle+jää+tulematta,+ihmiset+ovat+pirun+vihaisia,+minäkin.+Hesari+tulee+vain+muutamalle+talomme+asukkaalle,+voin+olla+rapussamme+toiseksi+ainoa.+Jos+olen+jalkeilla,+yritän+kuunnella+rapun+äänistä,+missä+kerroksessa+jakelija+pysähtyy.+Maakuntalehti+Karjalaisen+jakelu+on+arvoitus,+en+ole+päässyt+selville,+kenelle+kaikille+se+kannetaan.+Meikäläisen+kerrostalokyttääjän+toimintaa+haittaavat+kaksinkertaiset+ovet.+Stadissa+kuuli+aina,+oli+valveilla+tai+unessa,+jakelijan+tulon+siitä,+että+hän+lauloi+haikeasti+jollain+tuntemattomalla+kielellä,+niin+pikimusta+mies+kuin+olla+voi.
  3. Huomenta!Huomasin+kirjastossa,+että+Poldarkia+on+hyllyssä,+mutta+olin+jo+kiintiökasani+eli+viisi+kirjaa+valinnut+lainattavaksi.+Kirjaston+ollessa+kesällä+kiinni+otin+hätäpäissäni+marketin+hyllyltä+pokkarina+Enni+Mustosen+historiallisen+romaanin+Ruokarouvan+tytär.+Olin+kuullut+sarjaa+kehuttavan.+Aluksi+vähän+vierastin+pikkupiirteistä+kuvausta;+jokainen+teekupin+otto+kaapista+mainitaan+ja+jokainen+kadunkulmasta+kääntyminen+selostetaan.+Oli+vähän+kuin+lukiolaisen+ainekirjoitusta+ilman+mitään+kirjallisia+tasoja.+Mutta+kun+tultiin++Pariisin+jaksoon+-+jossa+päähenkilö,+nuori+ranskanopiskelija+Kirsti+pääsee+harjoittelijaksi+Coco+Chanelin+ompelimoon+-+yksisuuntainen+pikkupiirteinen+kuvaus+näyttää+mahtinsa.+Seuraamme+hiukset+jännityksestä+pystyssä+pikku+midinetin+seikkailuja+kaupungissa,+joka+elää+1920-luvun+lopun+kiihkeää+huumaa.+Yhtäkkiä+saattaa+apache+hyökätä+sillan+alta+ryöstämään+suomalaisneidon+käsilaukkua,+mutta+samalla+ryntää+tunnettu+nyrkkisankari+avuksi.+Vasta+myöhemmin+Kirsti+kuulee+saaneensa+suolusenkelin+itse+Ernest+Hemingwaysta.Muotihuoneen+kiireisen+innostavasta+ilmapiiristä+teos+luo+uskottavan+kuvan+ja++ompelutaitoisempi+lukija+voi+varmaan+päästä+jyvälle+siitä,+millaisten+vaiheiden+kautta+maailman+hienoin+haute+couture+syntyy,+ensimmäisestä+kokoon+harsitusta+mallikappaleeta+valmiiseen+luomukseen.+Ruokarouvan+tytär+jatkaa+suomalaislukijat+valloittanutta+Syrjästäkatsojan+tarinoita+-sarjaa,+joka+on+lunastanut+paikkansa+Suomen+luetuimpien+romaanien+joukossa.+Enni+Mustonen+on+tunnetun+monipuolisen+kertojan+Kirsti+Mannisen+salanimi.Nihkeän+lämmin+sää+jatkuu.+Hyttysetkin+ovat+heränneet.+Onneksi+ei+ole+suolle+asiaa.