Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
LiisaO
profiilit
LiisaO
LiisaO
Vapaa kuvaus
Aloituksia
3
Kommenttia
1021
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kela-kortin+arvoitus+ratkesi.+Mokoma+läpyskä+oli+liimautunut+leikkelepakkauksen+alle.+Huomasin+vasta+kun+eilen+illalla+tunsin+tarvetta+panna+suolaista+leivän+päälle.
Kun+edson+sanoit+että+me+mukulat+oltiin+toisten+mukuloiden+kanssa,+niin+sama+meilläkin,+kakaroita+oli+joka+talossa+niin+tuhottomasti,+että+hyvinkin+sai+aikaan+inkkarileikin+tai+kokonaisen+rosvojengin+yhtä+monilukuisine+poliiseineen.
Eivät+äidit,+isistä+puhumattakaan+hiihtäneet+tai+pyöräilleet+meidän+kanssa.+Ei+ollut+sellaista+perheen+"laatuaikaa"+kuin+nykyään+suositellaan.+Juuri+aikuisten+puuttumattomuus+antoi+meille+tietyn+vapauden+kirmailla+miten+halusimme.
19.12.2020 11:31
Kyllä+nyt+nolottaa,+kun+en+saanut+eilen+lähdetyksi+postilaatikolle+viemään+kortteja,+vaikka+niissä+oli+valmiiksi+maksetut+merkit+ja+kaikki.+Nyt+sitten+olen+istunut+kirjoittamassa+sähköpostikirjeitä+ja+selitellyt+kortittomuutta.+On+kuitenkin+muutamia,+läheisiäkin+joiden+meiliosoitetta+en+tiedä+tai+jotka+eivät+edes+käytä+meiliä.+Heille+pitänee+soittaa.+Olisi+tässä+skypekin+mahdollinen,+mutta+vierastan+koko+ideaa.+Lapsiperheissä+sen+kanssa+on+varmaankin+hauska+pelleillä.
Meilläkin+oli+lapsuudessani+aidot+kuusenkynttilät,+tietenkin,+eihän+muita+ollut+keksittykään.+Ne+sytytettiin+hetkeksi+joulurauhan+julistamisen+ajaksi+sekä+täyteen+loistoonsa+vasta+iltaviideltä,+kun+käytiin+jouluaterialle.+Samat+tai+uudet+kynttilät+pantiin+valaisemaan+joulupäivän+ja+tapanin+iltoja.+Säästeliäästi+poltellen+ne+kestivät+uuden+vuoden+yli+loppiaiseen+asti.+Silloin+oli+viimeisistäkin+nysät+jäljellä,+ja+siihen+kuului+taika:+kenen+kynttilä+kauimmin+loisti,+sille+tuli+muita+pitempi+elämä.
Sekä+kuusen+haku+ja+pystyttäminen+että+sen+riisuminen+olivat+sotavuosien+jälkeiseen+köyhään+aikaan+suuria+tapahtumia.+Töölöntorilta+kannettu+kuusi+oli+se+varsinainen+joulun+tuoja.+Se+odotti+parvekkeella+sisääntuontia+aattoaamuun,+mutta+koristelun+aika+oli+vasta+iltapäivällä.+Aaton+aamupäivällä+oli+vielä+siivoiltu+ja+käyty+kaupassakin,+mutta+puolelta+päivin+loppui+arki+ja+alkoi+juhla.+Turun+joulurauhan+julistusta+kuunneltiin+hipihiljaa,+samoin+sitä+seurannutta+Sulo+Saaritsin+laulamaa+"Taas+kaikki+kauniit+muistot."+Sitten+alkoi+pitkä+odotus,+lapsille+tuskallisenkin+pitkä,+joulupukki+näet+tuli+vasta+kuuden+seitsemän+maissa.
Noiden+lapsuusmuistojen+varassa+elää+nämäkin+ankeammat+joulut,+jouluttomatkin+joulut.+Samaa+lumoavaa+taikaa+ei+löydä+puoli+vuotta+kestävistä+kilkuttavista+ja+säihkeisistä+joulukarnevaaleista.
18.12.2020 11:43
Kyllä+niiden+on++pakko+joustaa+apteekissa,+jos+lääke+loppuu+ennen+kuin+saa+uuden+kortin.+Varsinkin+tämmöisen+vanhan+hömelön+kohdalla,+jolla+on+puolen+tusinaa+reseptilääkkeitä.
+Tytär+stressaa+enemmän+kuin+minä,+Että+minkälainen+sekoboltsi+mutsi+hänellä+on+kohta+niskoillaan.+No,+hänelle+joulun+tuo+valkoinen+hanki+jota+on+riittävästi+rekiajeluihin.
Oikeastaan+olen+tyytyväinen,+että+voin+suosiolla+vetäytyä+kaikesta+jouluhössötyksestä.+Tapaamme+seuraavan+kerran+aattona+jouluruokien+ostamisen+merkeissä.+Silloin+on+kaupoissa+väljää.+Helsingissäkin+ajelimme+aattona+tyhjiä+katuja+syötyämme+jouluillallisen.
Huomenna+meinaan+uskaltaa+sillä+nelipyöräpotkurilla+viemään+vihoviimeisen+päivämäärän+kortit.+Pystyssä+pysyminen+ei+tee+heikkookaan,+kun+on+ohjustanko+mistä+pitää+kiinni.
16.12.2020 20:27
"Ei+paljon+muutakaan"
Minusta+sinulla+on+valtavan+paljon.+Kunnollinen+mies,+koti+merinäköalalla,+autokyyti+milloin+vain+sitä+tarvitset.
14.12.2020 09:28
Ihan+mitenkään+sinuun,+minuun+tai+tähän+pikkupiiriimme+liittymättä+totean,+että+ei+niistä+lapsenlapsista+välttämättä+niin+suurta+riemua+ole.+Paras+ystävättäreni,+leski+kuten+minäkin,+menetti+ainoan+poikansa+huumeille.+Pojalla+oli+lapsia+paristakin+liitosta.+On+syntynyt+vuosia+kestänyt+perintöriita,+jossa+yksi+lapsenlapsista,+ainoa+tyttö,+käy+sutena+isoäitinsä+kimppuun+ja+vaatii+tämän+omaisuudesta+paljon+enemmän+kuin+lakiosan.+Kostaa+mummilleen+isänsä+pahat+teot.
Totta+on,+että+ystäväni+poika+ei+järin+välittänyt+näistä+Keski-Suomessa+asuvista+lapsistaan.+Kukapa+välittäisi,+sen+jälkeen+kun+kaikki+tapaamisyritykset+on+torpattu,+ovi+paiskattu+naamaan.+Mutta+nyt+kun+raha+puhuu,+isän+suvun+omaisuus+kelpaisi+enemmän+kuin+hyvin.
+sen,+että+tytön+äiti+ei+koskaan+eron+jälkeen+antanut+isän,+siis+ystäväni+pojan,+tavata+lapsenlapsiaan.
14.12.2020 09:25
En+tarkoittanut+materiaa+vaan+esim.+sitä+että+minulla+on+ollut+tukena+suku,+joka+kannusti+tyttöäkin+käymään+koulua+pitkälle,+mikä+minun+ikäpolvessani+oli+vielä+harvinaista.+
Kodin+kirjasto+sytytti+varhain+intohimon+lukemiseen.+Yksinhuoltajan+tyttärenä+opin+elämään+säästeliäästi.+En+osta+turhaa+krääsää,+vaan+satsaan+kestävämpään.+Kuten+pieneen+metsään,+jota+omistuksessani+ei+hakata+puolikasvuisena+vaan+saa+kasvaa+huojuvaksi+hongikoksi+-+myös+tyttäreni+määrää+näin+testamentissaan.
14.12.2020 09:07
"kaikenmaailman+kirjoista"
Kuinka+tuleekin+mieleen+entisen+pääministerimme+Sipilän+arviointi+"kaikenmaailman+dosenttien"+hyödyttömy,ydestä.
13.12.2020 19:09
Siitä+ikäpolvikysymyksestä+totean,+että+monet+näistä+historiaa+esille+tuovista+julkkismiehistä+ovat+kolme-nelikymppisiä+kuten+kirjailija+Tommi+Kinnunen+ja+dokumentaristi+Teemu+Keskisarja.
13.12.2020 19:05
No+en+ole+ollut+rintamalla+sotimassa+mutta+kotirintamalla+kylläkin+pelkäämässä+öisiä+hälytyksiä+ja+juoksemassa+pommisuojaan.+Ja+katsomassa+talomme+kattoparvekkeelta+Tallinnan+palamisen+loimua.+Sekä+viettämässä+parikin+joulua,+kun+kaupunkilaisilla+ei+ollut+juurikaan+syötävää,+lapsille+mannapuuroa,+aikuisille+mustasta+pörssistä+hamstrattu+pala+kinkkua.+Ehkä+niistä+ajoista+syntyi+jonkinlainen+kiinnostuksen+kipinä+historiaan.
13.12.2020 19:00
"meillä+muilla+on"
Teillä+muilla+on+varmasti+paljon+muutakin+mitä+minulla+ei+ole.+Ja+minulla+vastaavasti+jotain+mitä+teillä+ei.
13.12.2020 17:49
Ei+johda+mihinkään,+ei.
Mutta+voisiko+sitä+ajatella+rikkautena,+että+täällä+on+erilaisia+katsantokantoja?+Teillä+perheellisillä+on+noita+yhteisiä+kiinnostuksen+kohteita+kuten+lapsenlapset+ja+joulusiivoukset,+mutta+tämmöinen+sinkku+kuin+minä+ei+ainakaan+keksi+jutun+juurta+mistään+kotiasioista.
Sotajuttujen+jauhaminen+alkoi+siitä,+kun+esittelin+teille+erään+sota-aikaa+käsittelevän+uutuusromaanin.
Edsonille+jo+ajankohdan+määrittävä+termi+'Lapin+sota'+oli+punainen+vaate,+vaikka+siinä+ei+itse+sotimisesta+kerrottu+mitään,+vaan+eräästä+ajan+ilmiöstä+eli+saksalaisten+kanssa+heilastelevista+suomalaisnaisista.+Ennen+kaikkea+se+oli+suuri+vaellustarina,+jossa+jokainen+niistä+viidestä+kulkijasta+sai+kokea+matkan+ankaruuden.+Kukaan+ei+palannut+ennalleen,+joku+ei+palannut+ollenkaan.+Kirjan+nimi+viittaa+lopussa+olevaan+oikeuden+pöytäkirjaan,+jossa+todettiin:+(Syytetty)+ei+kertonut+katuvansa.
Luulen,+että+romaani+puhuttelee+tämän+päivän+turvallisissa+oloissa+Lapissa+kulkevia+mahtavien+maisemien+ihailijoita.
Ja+se+siitä.
13.12.2020 15:44
Koronasta+puhumista+en+laske+sairaudesta+puhumiseksi.+Oikein+mistään+en+ole+saanut+selville,+mitä+tapahtuu+jos+se+epidemia+oikeasti+sairastuttaa.+Tuleeko+ensin+korkea+kuume,+nuha+vai+päänsärky+ja+missä+vaiheessa+tauti+tukehduttaa+ihmisen.+Jostain+juuri+luin,+että+me+astmaatikot+emme+kuitenkaan+ole+suuremmassa+vaarassa+tukehtua+kuin+muutkaan,+vaikka+niin+luulisi+ja+vaikka+tavallinen+nuhakin+ahdistaa+henkeä.
Siinäpä+iloinen+puheenaihe.
13.12.2020 13:52
Siinä+muistaakseni+puhuttiin+karjalan+kielen+murteista,+siis+niistä+rajantakaisista.+Karjalan+kieltä+opetetaan+täälläkin+työväenopistossa.+Täkaläinen+suomalaisten+karjalan+murre+ei+ole+itsenäinen+murre+ollenkaan,+vaan+kuulutaan+savon+murrealueeseen.
13.12.2020 13:44
Eivät+suomalaisten+leirit+Kannaksella+olleet+vaan+Itä-Karjalassa+eli+Laatokan+yläpuolella.
Minun+puolestani+voimme+lopettaa+sodasta/sotakirjallisuudesta+keskustelun,+kunhan+annatte+jonkun+muun+yhteisen+aiheen.+Koronasta+minä+puolestani+olen+saanut+tarpeeksi,+koska+ei+se+täällä+näy+yhtä+dramaattisena+kuin+teillä+siellä+Helsingissä+ja+nyt+kai+Turussakin.
Puhutaanko+vaikka+sairauksista.+Ne+ovat+nyt+minua+lähellä,+kun+melkein+liikuntakyvyttömänä+"jumppaan"+koipeni+monta+kertaa+päivässä+laskeutumaan+rappuja+koiran+kanssa.+Mihinkään+joulun+valmisteluun+minusta+ei+ole+tässä+kunnossa.
No,+ei+sitten.
13.12.2020 13:35
Millähän+kustantaja+voi+käytännössä+estää+herravihan+käyttämisen?+Jos+sellaista+on,+se+siilautuu+jostain+rivien+välistä+eikä+niinkään+selvänä+blockina:+"Seuraava+kappale+on+herravihaa".
13.12.2020 13:12
Metrin+pituisen+Linnan+puolustuspuheen+häivyttyä+kesken+kaiken+'ilmaan'+sanon+vain+että+kustantaja+ei+siloitellut+Tuntemattoman+miesten+todellisia+luonteita,+vaan+korjasi+ylilyöntejä+ja+rivouksia+kielen+tasolla.
Nyt+kun+Linnan+syntymästä+on+100+vuotta,+lehdet+ovat+pullollaan+Linna-analyysia.+Esim.+HS:n+Teema-liite+voisi+antaa+sinulle+vastauksia+kysymyksiisi.
Kiven+Seitsemän+veljestä+ilmestyi+aikana,+joka+ei+ollut+kypsä+leikittelevälle+ja+hurvittelevalle+kansankuvaukselle.+Mutta+mitä+jos+suuri+auktoriteetti+A.+Ahlqvist+sen+teilasikin,+Suomessa+oli+jo+tarpeeksi+oikeata+sivistyneistöä+näkemään+teoksen+ulottuvuudet.+A:n+kielteisyys+johtui+sitä+paitsi+suurelta+osalta+murre-eroista.+Itäsuomalainen+herra+ei+sietänyt+eteläistä+hämettä+solkottavia+rohdinpaitapoikia.
13.12.2020 12:17
Kaikkihan+noista+tietävät.+Putinhan+on+jopa+rekonstruoitunut+niistä+Itä-Karjalan+leireistä+pienen+viisiparakkisen+mallileirin,+johon+venäläiset+koululuokat+viedään+tutustumaan.+Turistimatkoja+Suomestakin+suunnitellaan.++Se+on+tuolla+Karjalan+tasavallassa.
Ei+tarvitse+mainoksista+tietojaan+hankkia,+siitä+oli+viikko+sitten+juttu+Hesarissa.
Onhan+noista+suomalaisten+leireistä+tehty+elokuviakin,+muun+muassa+Krista+Kososen+tähdittämä+Kätilö.
13.12.2020 10:46
Jaa,+tänne+voi+oikein+kirjautuakin,+hah.
Sain+postitse+ensimmäisen+joululahjan.+Veljeltäni,+keneltäs+muulta.+Tosin+en+siitä+ensi+selailulla+tajunnut+paljoakaan.+Eksoplaneetat+eivät+ole+ihan+minun+alaani.+Mutta+koska+täällä+on+viisaita+miehiä,+he+selventävät.+Otan+siis+lahjakirjan+vain++kädenojennuksena+vanhemmalle+systerille.
11.12.2020 19:21
Nextille+levelille+on+aika+hauska+nykysanonta,+en+vain+keksi+missä+se+olisi+paikallaan,+tuskin+ainakaan+virallisissa+keskusteluissa.+Se+näyttää+pilkalta,+kuulostaa+pilkalta.+Ja+on+sitä.
10.12.2020 19:50
Taitaa+Lapin+sota+olla+kaukainen+aihe+teille+herkkusuille+joulun+odottajille,+Yhdynpä+lumen+aurauskeskusteluun+sanomalla.+että+minä+kuulun+tiekuntaan,+joka+pitää+tien+kunnossa+kesät+talvet.+Vähäisen+vuosimaksun+maksan+mielelläni.+Vakituinen+auraaja+on+hyvissä+väleissä+tyttären+kanssa+ja+tekee+ylimääräistäkin.+Näin+on+näreet+näissä+kolmen+asukkaan+kylissä.
10.12.2020 19:25
2 / 52