Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
LiisaO
profiilit
LiisaO
LiisaO
Vapaa kuvaus
Aloituksia
3
Kommenttia
1021
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kai+mammat+useinkin+kuvetta+kaivavat+lapsiaan+auttaakseen.+Ainakin+ne+mammat+joilla+on+hyvä+ansiotyö.+Minunkin+1906+syntynyt+yksinhuoltajaäitini+varusti+jokaisen+lapsensa+vähintään+vuokrarahoilla+meidän+lähtiessä+toiselle+paikkakunnalle+opiskelemaan.
Takaisin+maksu+tapahtui+luonnostaan+erilaisina+palveluksina,+esim.+kuskaamisena,+kesämökillä+autteluna,+kaikessa+missä+vanheneva+nainen+tarvitsee+riuskojen+poikiensa+ja+tyttönsä+apua.+Rahassa+laskien+puntit+menivät+kyllä+tasan.
+Kaikki+50-luvulla+kotirouvia+olleet+eivät+tietysti+pystyneet+kustantamaan+mitään,+ellei+ollut+hyvää+aviomiestä+eikä+lapsilla+isäänsä+'pappa+betalar'+-suhde+kunnossa.+Meille+isältä+ei+herunut+penniäkään+sen+jälkeen,+kun+hän+nai+uuden+hempukkansa,+jonka+päätyö+oli+vahtia,+etteivät+vaan+edellisen+avioliiton+penskat+käytä+isäänsä+hyväkseen.
Jos+minä+olisin+yksin+joutunut+järjestämään+muuton+tänne,+se+olisi+vierasta+rahtaria+käyttäen+tullut+maksamaan+tonneja.+Mieluummin+sitten+teimme+pari+matkaa+tyttären+pakulla,+ja+minä+maksoin+dieselin+ja+muut+kulut.
08.08.2020 10:47
Sen+verran+autoista+tiedän+minäkin,+että+säännöllinen+huolto+on+tarpeen.+Tytär+kävikin+aamulla+täällä+kaupungissa+huollattamassa+Hiluxinsa,+ja+valmista+odotellessa+ehti+pesaista+ikkunani.+Kaskot+ja+koskot+ei+minua+liikuta,+mutta+aina+kun+tulee+ylimääräistä+menoa,+mamman+kukkaroon+turvaudutaan.+Mutta+sehän+sopii,+kun+vastapalveluksi+saa+vaikkapa+puhtaat+ikkunat.
Meillä+kahdella+köyhällä+pelaa+tuo+vaihtotalous.+Lisäksi+jäin+ikkunoista+sen+verran+kiitollisuudenvelkaa,+että+kävimme+kirppikseltä+ostamassa+hänelle+tarpeellisia+tavaroita.
Ei+ne+suuret+tulot+vaan+pienet+menot.+Kun+tytär+käytti+ikkunanpesuun+reilunlaisesti+talousrullaa,+minä+jemmasin+ne,+valmiiksi+pirtulla+kostutetut,+erilaista+pyyhkimiskäyttöä+varten.+No+ei+herrajestas,+ei+sentään+mihinkään+intiimiin+pyyhkimiseen.
07.08.2020 15:09
Huomenta
Sängyn+laidoista+tuli+mieleen,+kuinka+Töölön+sairaalassa+kymmenisen+vuotta+sitten+hoitaja+tahallaan+kiusasi+minua.+Odottelin+pääsyä+haljenneen+kyynärpään+leikkaukseen.+Muutenhan+olin+terve+vajaa+seiskakymppinen.+Mutta+tämä+hoitsutäti+aina+ohimennessään+kiskaisi+ne+laidat+ylös,+että+olin+kuin+häkissä.+Aika+hölmöä,+suorastaan+apinamaista,+oli+yksikätisenä+kiipeillä+laitojen+yli+päästäkseen+vessaan.
Oli+se+ihme+reissu+muullakin+tavalla.+Juuri+sinä+maaliskuun+viikolla+oli+talven+liukkain+keli.+Käsi-+tai+jalkavaivaista+potilasta+tuotiin+sisään+oven+täydeltä.+Kirurgit+leikkasivat+hiki+hatussa+yökaudet.+Minulle+sanottiin+joka+aamu,+että+illalla+leikataan,+joten+jouduin+olemaan+syömättä+koko+päivän.+Kunnes+iltayöstä+tuli+tieto,+että+vuoroni+siirtyikin.+Sain+lohdukseni+teekupposen+ja+jäin+taas+vuorokaudeksi+odottamaan+maha+kurnien.+Viisi+päivää+siellä+tyhjän+panttina+maattuani+pääsin+viimein+leikkaukseen,+ja+heti+seuraavana+aamuna+kirjoitettiin+ulos+uusien+"raajarikkojen"+tieltä.
Vieläkin+vasemmassa+kyynärpäässä+tuntuu+selvästi+jonkinlainen+jousiviritelmä+muistona+viikosta,+jonka+makasin+Töölössä+yhteiskunnan+varoja+tuhlaamassa.+Siihen+koskee,+jos+nojaan+pöytään+tietyssä+kulmassa.
06.08.2020 06:57
Minäkin+katsoin+sen+dokumenttiohjelman+Kellokoskesta,+ja+mieleen+tuli+heti+siitä+tehdyn+elokuvan+kaunis+laulu:+https://youtu.be/KEgozdNywNY
Kävimme+erään+kerhon+kanssa+katsomassa+sitä+sairaalaa+ja+kuuntelemassa+esitelmää+sen+vaiheista.+Museossa+oli+nähtävänä+nuo+entisajan+pakkopaidat+ja+muut+kidutusvälineet.+Nythän+noita+vanhan+ajan+suuria+lasaretteja+ei+olekaan+enää.+Katsoin+alun+Karjalan+kunnailla+-sarjasta,+jossa+esiintyvä+hotelli+on+entinen+mielisairaala.
04.08.2020 08:44
Ei+mullakaan+ole+kaikki+reilassa.+Vasempaan+silmään+on+iskenyt+ilmeisesti+allerginen+reaktio.+Valkuainen+on+muuttunut+tulipunaiseksi,+ja+näyttää+oudolta+kun+iiriksetkin+ovat+luonnostaan+tummanruskeat.+Särkyä+siihen+ei+liity,+vain+pientä+karvastelua.+Netin+mukaan+siihen+saattaa+olla+monta+syytä,+joista+lähinnä+tulee+mieleen+liiallinen+lukeminen+ruudulta+ja+kirjoista.+Ei+ole+ensimmäinen+kerta,+mutta+aikaisemmin+mennyt+ohi+muutamassa+päivässä,+nyt+on+"särjensilmäisyys"+kestänyt+viikon.
03.08.2020 17:05
Pikkuveljeni,+2+v,+oli+vähällä+hukkua,+ellen+olisi+häntä+pelastanut.+Sanotaan,+että+jos+on+joskus+jonkun+pelastanut,+on++hänestä+vastuussa+loppuelämän.+Aika+vaikea+olla+vastuussa,+jos+toinen+asuu+kaukana,+ja+tällä+on+muita+"pelastajia".+Toki+ajatus+on+kaunis.
01.08.2020 16:59
Kuuntelin+Radio+Suomesta+ohjelmaa+uimisesta,+uimataidosta+jne.+Valittaen+totean,+että+vaikka+olin+nuorena+vesipeto+ihan+viisikymppiseksi+asti,+niin+kun+uintimahdollisuudet+vähenivät,+taito+rapistui+saman+verran.+Siitäköhän+johtuu,+että+näen+kuitenkin+unia,+joissa+vaivattomasti+kellun+milloin+Helsingin+satamavesillä,+milloin+jäiden+keskellä+jossain.+Kai+se+nuoruuden+uimataidon+kaipuu+heijastuu+uniin+tässäkin+iässä,+jolloin+olen+jättänyt+uimisen+kokonaan.+Inhoan+uimahalleja+kloorinhajuineen+ja+ihmistungoksineen.+Ja+oma+pieni+mökkijärveni+tai+lampeni+oikeastaan+on+enempi+kaunis+kuin+uimakelpoinen.+Vesi+on+kyllä+puhdasta,+mutta+pohjasta+kurottuvat+heinät+karmaisevat+minua,+hiekkapohjiin+muinoin+tottunutta.
Kaarlo+Sarkian+runo+Unen+kaivo+kertoo+veden+lumosta+mutta+myös+kauhusta+joutua+veden+valtaan.+Kuolemasta+ja+unohduksesta.+Vertauskuvallisesti+tietenkin.
Siteeraan+pitkän+ja+vaikuttavan+runon+alkua+ulkomuistista:
"Elämäni+Kaiken+yllä+päilyt+unen+kaivo+syvä,+pohjastas+en+ylös+yllä,+sielulleni+tuutu+hyvä+onkin+kultahiekkas+kyllä.+
Pohjaan+unen+syvän+lähteen+painuin,+rikkinäinen+leili,
nukun+vedes+syvän+alla+avosilmiin,+puolin+valvon,+tuijotellen+Pohjatähteen.
Korkealla,+korkealla+lailla+toisen+vedenkalvon+päilyy+avaruuden+peili."
01.08.2020 15:28
Vai+porkkanaraastetta...+Minä+taidan+elää+tämän+viikonlopun+rypäleillä,+askit+tummia+ja+vihreitä+molemmat+maksavat+vain+yhden+euron+Cittarissa.+Halvaksi+tuli+kauppareissu+muutenkin.+Hyviä+pokkareita+löysin+alle+neljällä+eurolla,+ja+paluumatkalla+kirpparin+ulkopöydiltä+olisi+saanut+aivan+ilmaisia+kirjoja+ja+astioita.+
Sieppasinkin+kärryyni+engl.+kirjaklassikon+sekä+nätin+puolen+litran+teemukin.+Sherryä+olin+ostanut+Alkosta.+Ny+sitten+viettämään+kodikasta+britti-iltaa.+Takkatuli+vain+puuttuu.
Ai+mutta+tuleehan+telkusta+Vera+Stanhope.+Vaikkei+ihan+ykkössuosikkini+tämä+touhurouva+olekaan,+sopii+brittiteemaan.
01.08.2020 10:59
Edson+tapaa+vanhoja+kavereitaan,+minulle+taas+soitteli+oma+vanha+kaveri,+jonka+olen+tuntenut+vuodesta+1955+koulutoverina+ja+naapurina.+Ikään+kuuluvasti+vaihdeltiin+vaivojamme,+mutta+myös+uusia+kirjasuosituksia+annettiin.+Tulipa+kaukaisuudesta+mieleen+jokin+vanha+lorukin:+"Karhunpoika+sairastaa,+häntä+hellikäämme,+lääkkehillä+voidelkaa+nalleystäväämme.+Laulu+kaunis+lauletaan+univirreksensä,+itse+käymme+uinumaan+hänen+vierellensä."+Ystävän+miestä+on+kohdannut+onnettomuus,+mutta+sinnikkäästi+hän+jaksaa+reippaan+vaimonsa+tuella.
Hyvin+vanhoissa+ystävissä+on+jotain+erityistä.+He+muistavat+kaikki+asiamme+ehkä+jopa+paremmin+kuin+omat+sisarukset.+Salaisimmat+salaisuudet+on+joskus+jaettu+keskenämme,+kuten+vain+kuiskuttelevat+viisitoistavuotiaat+tyttöset+osaavat.+Aikuistuessa+on+ystävyys+saanut+uusia+sävyjä,+uudet+ihmissuhteet,+eri+asuinpaikat+ja+ammatit+vaikuttaneet+etäännyttävästi,+mutta+aina+tulee+hyvä+mieli,+kun+ystävä+ottaa+yhteyttä.
30.07.2020 20:48
Joskus+voi+harmaakin+päivä+tuoda+iloa+ja+aivan+merkittävän+uutisen.+Kävin+terkkarissa+kuulemassa+verikokeiden+tuloksen.+Ja+kappas+vaan,+pelko+diabetes+kakkosesta+oli+selvästi+vähentynyt+ellei+jopa+poistunut.+Sokeriarvot+olivat+erittäin+hyvät.+Jalkojen+tunto+oli+hyvä+mutta+kynnet+kuitenkin+kaipaavat+jalkahoitajaa.+Sain+setelin+kolmeksi+hoitokerraksi.+Hemoglobiini+on+edelleen+alhainen,+kuten+ollut+monta+vuotta:+sanoisin+että+kyse+onkin+ominaisuudesta+eikä+poikkeavuudesta+niinkään.+Munuaisarvot+olivat+vähän+kohonneet,+ja+jalkojen+turvotus+pitäisi+saada+kuriin.
Tarkemmin+vaivojani+setvimättä+totesin,+että+olipa+terkkarimme+kuin+autiomaa.+Eteisessä+päivysti+henkilö,+joka+kyseli+jokaiselta+nuhat+ja+yskät+ennen+kuin+päästi+sisään.+Tyhjät+penkkirivit+todistivat,+ettei+tänne+tulla+noin+vain+istuskelemaan.+Vähät+kävijät+tuntuivat+olevan+vuodeosaston+vierailijoita.
Noista+mustikkahassuista+koirista+tytär+kertoi,+että+vaikka+niillä+olisi+milloin+tahansa+vapaus+mennä+syömään+marjoja,+ne+odottavat+ihmiseltä+lupaa.+Ne+parveilevat+mökin+oven+edessä+odottaen,+että+ihmisensä+tarjoaa+niille+ohjelmaa.+Aivan+kuin+hyvin+koulitut+tarhalapset+on+kasvatettu+tekemään.+Se+on+liikuttavaa,+joskin+välillä+ärsyttää.+Mutta+itsepä+on+opettanut+ne+sellaisiksi,+ja+varsinaisessa+hommassaan+eli+rekikoirina,+tottelevaisuus+on+a+ja+o.
29.07.2020 15:02
https://youtu.be/hKZfhoLFTVE
Täältä+päin+ei+löydy+nirppanokkia,+perkaamatonkin+marjasato+kelpaa.
28.07.2020 14:02
Hesarissa+puhuttiin+yritysjohtajista+toisessa+polvessa.+Siinä+muistutettiin+että+kaikkien+jalojen+lahjojen+ja+luonteenpiirteiden+lisäksi+johtajalla+pitää+olla+se+tärkeä+ominaisuus,+että+hän+pitää+ihmisistä.+Onhan+niitä+nähty+ja+koettu+sellaisiakin+pomomiehiä,+jopa+naisiakin,+joille+toinen+ihminen+on+pelkkä+kiusallinen+syylä+nenänpäässä.
26.07.2020 11:23
Minä+tykkään+kyllä+Palefacesta,+sehän+on+sivistynyt+jätkä+eikä+liian+kauniskaan.+Juuri+vähän+rujon+ja+juntin+ulkonäön+takia+pidän+Agentseista,+Pobedasta+ja+Rauli+S:stä.+Niiden+laulut+osaan+ulkoa.
Vivaldin+vuodenajoista+pidän+eniten+osasta+Syksy,+siinä+on+metsästystorvien+kaikua+ja+kuulas+tunnelma.
25.07.2020 16:06
Käyn+säännöllisesti+kahdella+kaupunkikirpparilla+penkomassa+vaatteita,+kirjoja+ja+taloustavaroita.+Miksi+maksaisin+uudesta+kattilasta+satoja+euroja,+jos+saman+löydän+vähän+käytettynä+kolmella+eurolla?+Ei+minua+kuvota,+jos+vaatetta+on+joku+käyttänyt+ja+hyvin+pitänyt+ennen+minua+tai+keittänyt+soppaa+kattilassa.
Helsingin+isommat+kipparit+ovat+vallan+nirsoja+siitä+mitä+ottavat+myyntiin.+Muuttaessani+tänne+minun+piti+päästä+eroon+monesta+huonekalusta,+mutta+koska+olivat+vanhahkoja,+jouduin+itse+pulittamaan+kuljetusfirmalle+pois+viennin.
Itse+on+myy+kirpparilla+mitään,+lahjoitan+kylläkin+hyvään+tarkoitukseen.+Esim.+HeSyn+löytökissoja+avustin+valtavalla+määrällä+kirjoja,+uusia+vähän+luettuja.
25.07.2020 11:08
Kansallispuistot+ovat+niille+jotka+eivät+osaa+lukea+karttoja+ja+jotka+tarvitsevat+metrin+välein+grillipaikkoja+ja+huusseja+ja+jättävät+roskansa+paikallisten+siivottavaksi.+Siksi+ihmislaumat+ovat+vaarallisia,+ovat+ne+sitten+Vantaan+kaljakellujia,+Kaivarin+vappujuhlijoita+tai+Lapin+autiotupien+väärinkäyttäjiä.
+Viimeksimainituista+oli+karmeata+juttua+äskettäin+Hesarissa.+Kun+oma+seurue+on+päässyt+sisälle+lämmittämään+klapit+loppuun,+eletään+kuin+hotellissa.+Ulkona+sateesta+tullut+oven+rynkyttäjä+jätetään+lukkojen+taakse,+vaikka+kirjoittamaton+sääntö+on+antaa+tilaa+viimeksi+tulleelle.
Jos+käytösetiketti+olisi+kunnossa+satunnaisillakin+matkailijoilla,+ei+tarvitsisi+lehdissäkään+kirjoitella+tämän+maailman+"onnellisimman"+maan+sottapytyistä.
25.07.2020 10:54
No+laita+nyt+sitten+faktaa+peliin,+miksi+Pielinen+olisi+erityisen+saastunut,+kun+sen+nyt+mainitsit.+
Ei+niitä+uivia+tai+hukutettuja+persujakaan+ole+riittävästi+juomavetemme+pilaamiseen.+On+muuten+kumma,+että+jotkut+kymmenien+vuosien+takaiset+ilmiöt+kuten+nahkapäät+kummittelevat+ihmisten+mielikuvissa.+Mailoja+kyllä+täällä+edelleen+käytetään+muttei+ulkolaisten+kurittamiseen+vaan+pesäpallon+lyömiseen+suomenmestaritasoisesti.
En+ole+häätämässä+minkäänmaalaisia+pois+mistään.+Kerroin+vain,+miten+paikallislehdessä+kuvailtiin+Kolin+ryysistä.+Pahin+ongelma+siellä+on+autojen+parkkeeraaminen.+Kolin+kylä+on+myös+monelle+asuinpaikka+eikä+ole+kivaa,+että+autoja+on+pitkin+ja+poikin+omalla+asuintantereella.+Itsekin+kävisin+Kolilla+useammin,+jos+se+ainoa+laivayhteys+olisi+pystytty+pitämään+hengissä.+Autolla+sinne+pitää+kiertää+satoja+kilometrejä+paitsi+niinä+talvina,+jolloin+pakkasta+on+tarpeeksi+70+km+pitkän+jäätien+avaamiseen.
25.07.2020 10:34
Pielisestä+saan+juomaveteni+kuten+te+"hesalaiset"+Päijänteestä.+Onko+nyt+syytä+alka+vertailla+isojen+järviemme+paskaisuutta?+Taidat+olla+saanut+Itä-Suomi-vihan+tartunnan+entisestä+kaveristasi+Alista.
24.07.2020 18:09
Huhhuh+itsellesi.+Tarkoitin,+että+turistit+ovat+laumaelämiä.+Olen+lukenut+että+esim.+Nuuksioon+on+hirveä+tunku,+vaikka+stadin+lähelläkin+olisi+hienoja+luontoseutuja,+tosin+ei+yhtä+mainostettuja.+
Tuo+käsitys+Kolin+ruuhkista+ja+parkkipaikkojen+riittämättömyydestä+ei+ollut+omaa+tietoani,+vaan+paikkakunnan+lehdykäisestä,+joka+on+niin+omahyväinen+ja+markkinoinnista+vieraantunut+kuin+paikallislehdet+usein.+Saattoi+lausumassani+siis+olla+ripaus+ironiaakin.
24.07.2020 15:32
Täälläkin+kuulemma+Patvinsuon+kansallispuistossa+ihmiset+kompastelevat+toisiinsa,+samoin+Ukko-Kolin+laelta+ei+tunnu+enää+löytyvän+jalansijaa+tunkeilijoille.+Hypätkööt+Pieliseen!+Minä+en+niistä+kärsi;+kun+kuntamme+on+Uudenmaanläänin+kokoinen,+ja+kun+käyn+mökillä,+satavarmasti+ei+näy+yhtä+sielua.
Tytär+oli+tosin+toissayönä+havahtunut+koirien+hälytyshaukkuun+ja+mennyt+katsomaan.+Keskiyöt+ovat+nykyisin+jo+pimeitä,+mutta+oli+erottanut+siellä+laavun+kulmilla+mustan+liikkuvan+möhkäleen,+liekö+sitten+ollut+marjastaja+vai+oikea+karhu.+Äkkilähdön+sai+kuitenkin,+ressukka.
24.07.2020 14:29
Ei+hiisi+vieköön.+Sitä+paitsi+huomasin,+että+hesarista+puuttui+loppuosa+ja+Nyt-liite.
24.07.2020 12:17
20 / 52