Vapaa kuvaus

Aloituksia

3

Kommenttia

1021

1. Oli+taas+tämmönen+aamu:Hesari+jaetaan+tavallisesti+kolmen+neljän+aikaan.+Kun+seitsemältä+soitin+jakeluun,+ilmoittivat+että+lehti+on+myöhässä,+mutta+jaetaan+kyllä...+ja+sitten+toinen+ääni+kertoi,+että+23.30+mennessä.+No+äsken+se+kuitenkin+tulla+tupsahti.Katselin+Hyacinthia+ja+sen+perään+Sydämen+asialla.+Molemmista+puuttui+suomalainen+teksti.+Ajattelin+että+oppiahan+tuo+vaan+on+koulunenglannin+lukeneelle.+Sitten+älysin+painaa+kaukosäätimestä+sitä+yhtä+pienen+pientä+nappulaa,+jossa+on+ikään+kuin+puhekuplan+kuva,+Ihmettelin+kuinka+se+on+mennyt+pois+päältä.+Saman+muistan+sattuneen+ehkä+kymmenen+vuotta+sitten.Pesin+myös+valkopyykkiä,+kirjaimellisesti.+Kylpytakin+isoon+taskuun+oli+jäänyt+nippu+paperinenäliinoja.+Selitin+unohduksen+sillä,+että+minulla+on+kaksi+samanlaista+kylpytakkia,+taskuton+ja+taskullinen.+Arpa+osui+nyt+väärään.+Sattuipa+samassa+koneellisessa+olemaan+vielä+monta+mustaa+vaatekappaletta,+ja+nyt+ne+ovat+kuin+höyhenissä+uitetut.Toivorikasta+torstaita+teillekin!
  2. Asuttuani+Itä-Suomessa+neljä+vuotta+olen+huomannut,+että+upeat+maisemat+eivät+välttämättä+korreloi+iloisten+ja+ystävällisten+ihmisten+kanssa.+Hymyilyn+ja+kivan+murteen+takana+piilee+petovihaa+ja+yllättävää+kylläkin,+koivuvihaa.+Kun+laitoin+lehteen+tekstarin+taloamme+ympäröivien+koivujen+puolesta,+eikös+joku+irvileuka+ollut+kirjoittanut+seuraavaan+lehteen+(ilm.+2+x+viikko)+että+koivut+aiheuttavat+liikaa+roskaa+ja+haravointia,+joten+alas+vaan+kaikki+puut.+Pieni+piikki+minulle,+etelästä+tulleelle+"puidenhalaajalle".+Sepä+se+onkin,+että+jos+on+upeaa+maisemaa+yllin+kyllin+ympärillä,+siitä+riittää+katkottavaksikin.+Olenkohan+kaunosielu,+kun+nyt+vieläkin+allekirjoittelen,+tyttäreni+myös,+adresseja+Hgin+Keskuspuistoon+kaavaillun+rakennusjärkäleen+estämiseksi?No+siitä+ihmisluonteesta+vielä.++Talossamme+vallitsee+jotenkin+salakähmäinen+tunnelma.+On+eräskin+rouva,+hyvin+ystävällinen,+mutta+oveluudeltaan+samaa+luokkaa+kuin+rva+Collins+lempisarjassani+Kotiin+takaisin.+Aina+nurkan+takana+vakoilemassa+ja+poikkeavaisuuksista+raportoimassa.+Jo+erään+vanhemman+naisen+miesystävän+vedenkulutus+askarruttaa+kerrostalokyttääjäämme:+mies+viipyy+lemmittynsä+luona+torstaista+sunnuntaihin,+mutta+maksaako+suihkuvesistään+senttiäkään.+No+ei.+Minä+myötäilen+ja+muistelen+ihan+samaa+"rikollisuutta"+tapahtuneen+Hgin+kodissani.Koivu-+ja+suihkuesimerkit+eivät+todellakaan+kerro+maakunnan+eläjien+kansanluonteesta.+Omakotitaloissa+on+ilmeisesti+omat+naapurisuhdekitkansa,+joista+en+tiedä.+Kuitenkin+väittäisin+että+Hgin+vanhassa+esikaupungissa+elo+sujui+vuosina+laskien+75+v+(yksi+kymenlaaksolainen+5+v+episodi+poislukien)+elämän+parhaana+aikana.+Mutta+aika+aikaa+kutakin,+sanoi+pässi+kun+päätä+leikattiin.+Tähän+mahalaskuun+päätän+tilitykseni.