Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
LiisaO
profiilit
LiisaO
LiisaO
Vapaa kuvaus
Aloituksia
3
Kommenttia
1021
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Karhu+oli+luultavasti+erauspentu,+jolla+tarkoitetaan+vuoden+kahden+ikäistä+eläintä.+Ne+ovat+niitä+joista+emo+ei+enää+huolehdi+uuden+pentueen+saatuaan.+No+tulipa+äkäinen+opetus+sillekin+nuorelle+nallelle,+että+ei+pidä+mennä+kahtakymmentä+rekikoiraa+haastamaan.
Karhujen+torjumiseksi+kantsii+poistaa+kaikki+houkutteleva+pihapiiristä,+ei+jättää+ruokaa+kuistille+jne.
Jonkinmoinen+tuuli+täälläkin+puhaltaa,+mutta+lempeä.
07.06.2020 15:47
Meilläkin+oli+tuo+telttakausi+ennen+kuin+"vaurastuimme"+niin+että+oli+varaa+asuntovaunuun.+Olimme+vielä+lapseton+nuoripari,+joten+sopu+Sovussa+säilyi+viikon+parin+Suomen+matkoilla.+Iisalmessa+yhdistimme+huvin+ja+hyödyn.+Kävin+vanhainkodissa+haastattelemassa+savolaisia,+omaa+äidinpuoleista+heimoani,+suomen+kielen+murretutkimusta+varten.
+Lappia+emme+Kemijärveä+pohjoisemmaksi+päässeet.+Auton+rämä+teki+tenän+ja+juutuimme+pitkäksi+aikaa+jonkun+kyläkorjaamon+takapihalle.+Olihan+reissu+mutta+mielellään+niitä+aikoja+muistelee.+
Paitsi+se+Kuusamon+karhu+säälittää+edelleen:+iso+karhu+pienessä+häkissä+turistien+kiusattavana.+Nythän+siellä+Rukan+suunnalla+on+onneksi+suurpetokeskus,+jossa+karhuilla+kunnolliset+oltavat+teeveestäkin+tutun+karhumiehen+huostassa.
07.06.2020 11:28
"Jos+eksyy+itärajan+tuntumassa"
On+täälläkin+tiet+ja+tienviitat.
07.06.2020 10:15
Karhuista+vielä+sen+verran,+että+juuri+yöllä+tyttären+koiratarhalla+oli+vieraillut+pikkunalle.+Sai+lentävän+lähdön+kun+punaisista+mökeistä+singahti+lauma+ulvovia+paholaisia...
07.06.2020 09:57
Minun+nähteni+on+paljasteltu+sekä+metsässä+että+kadulla.+iljettävin+juttu+sattui+Korkeasaaren+lautalla,+jossa+pikkuveljen+kanssa+osuimme+namusedän+viereen+istumaan.+Eikös+äijä+ala+kaivamaan+kalua+esiin,+minun+tyrmistykseksi,+veljen+ihmetykseksi:+miksi+se+näyttää+tuota+meille,+kymmenvuotias+aprikoi.
Noissa+nainen+ja+karhu+-tarinoissa+oli+vahva+uskomuspohja:+naisen+pylly+on+mahdeista+voimakkain+ja+pelottaa+pedotkin+tiehensä.
07.06.2020 09:44
Hesarin+Koti-osiossa+on+pätevä+juttu+karavaanarista,+joka+on+vuodesta+2014+budjannut+kuusineliöisessä+assarissa,+vetovaununa+Hilux.+Seuranaan+hänellä+on+eläköitynyt+alaskanhusky+jonka+ainoa+huono+puoli+on,+ettei+se+hauku+ihmisiä,+eläimiä+kylläkin.+Epäsovinnaisia+asujia+on+eräoppaissa+muitakin.+Vapaudenkaipuu+ylittää+mukavuudet.+"Jos+asuu+omakotitalossa+Espoossa,+koko+elämä+on+sitten+omakotitalossa+Espoossa,"+mies+sanoo.
Minäkin+viihdyin+meidän+Soliferissa+hyvin,+tosin+kun+oli+kolmehenkinen+perhe,+ja+en+itse+saanut+päättää,+minne+suunnataan,+niin+ei+se+oikein+sujunut+kuin+osalomaratkaisuna.
07.06.2020 09:36
Mitäs+se+sananlasku+otson+kohtaamasta+alastomasta+naisesta+sanoikaan?+Toiko+se+hyvää+vai+huonoa+onnea.+Teillä+siellä+"Susirajalla"+kysymys+on+teoreettinen,+täällä+varsinaisella+susirajalla+todellinen.+
Ollaan+nimittäin+karhuseudulla,+ei+yksin+rajalla+vaan+keskellä:+täällä+on+pellolla+ruokailevien+karhuperheiden+katselusta+valtatien+varressa+tullut+varsinainen+nähtävyys.+Ihan+on+pitänyt+autoja+hätistellä+liikennettä+haittaamasta.
Tyttären+karhubongukset+ovat+rajoittuneet+erauspennun+jalanjälkiin.+Ja+nekin+talvella.+Mutta+kuka+tietää,+olisiko+sitten+kin+viisasta+saunoa+ja+mennä+uimaan+vartioituna?+Vakseja+rentään+riittää.
06.06.2020 17:34
Kyllä+tuo+Joanna+Lumley,+Todella+upeeta+-sarjastakin+tuttu+näyttelijä,+on+mielestäni+television+paras+matkaopas.+Katsoin+juuri+hänen+Karibian-matkaansa,+jolla+hän+rakastettavan+kauniisti+tutustutti+meidät+Kuuban+ihmeisiin+ja+ihmisiin.+Siellä+tulivat+vastaan+niin+katutason+rumbataiturit,+hevoskärryissä+köröttävät+perheet,+pyhällä+hengellä+liikkuvat+jenkkirassit,+turisteille+tehdyt+huikean+hintaiset+rantamajat+tupla-altaineen+(meri+toisena)+ja+muovikaislakattoineen.+Kaikkialla+kiehui++latinalainen+elämänilo.+Mitään+sosiaaliraporttia+Joanna+ei+harrasta+-+onneksi.+Ohimennen+ja+luontevasti+mainittiin+huumeiden+saatavuudesta,+ja+vallankumouskin+kiteytyi+nuorena+kuolleen+Chen+kauniiseen+kuvaan.
Televisiossa+on+muitakin+hyviä+'travellereita',+muun+muassa++se+paksua+vuosisadan+vanhaa+opaskirjaa+kanniskeleva+junamatkailija,+en+muista+nimeä.+Mutta+Joannassa,+73+v.+on+oma+veikeä+naisellinen+tenhonsa,+joka+saa+kaikki+syömään+kädestä,+kuten+senkin+mangrove-juurakoissa+elelevän+jyrsijän,+joka+tuli+töllistelemään+ulkomaan+elävää.
Olin+aikaisemmin+jokin+vuosi+sitten+lumoutunut+Joanna+Lumleyn+Egyptin+kierroksesta.+Siitäköhän+tuli+mieleen+eilinen+elokuvavalinta.
Yleensä+menen+aikaisin+nukkumaan+mutta+nyt+huomasin,+että+uusintana+tulee+Muumion+paluu!Halvahkoa+rymistelyä+se+oli+alusta+loppuun,+mutta+elokuvan+tehosteita+saattoi+vain+ihailla.+On+tarvittu+yksi+ja+toinenkin+digivelho+saamaan+aikaan+oikean+taistelun+tunnun,+kun+muinaiset+Skorpionijumalan,+koiranpäisen+Anubiksen+ja+milloin+kenenkin+tuhatpäiset+sotajoukot+ryntäsivät+maan+alta+taistelemaan+hautojensa+häpäisijöitä+vastaan.
06.06.2020 11:29
Minullakin+on+jonkinlainen+korkean+paikan+kammo.+Johtuneeko+lapsuuden+tapauksesta,+kun+talon+katolle+kiipeäminen+aiheutti+elämäni+rankimman+selkäsaunan.
Yksitoistakerroksisen+kotitaloni+ylimpänä+oli+kattoterassi,+josta+lähtivät+vielä+portaat+katon+lapetta+pitkin+harjalle.+Tänne+vajaan+metrin+levyiselle+katonharjalle+kiipesimme+joukko+talon+lapsia,+mukaan+raahattiin+jonkun+"vahdittava"+parivuotias+pikkusiskokin.+
Se+oli+mahtava+kokemus.+Kadunvarren+ja+läheisen+hautausmaan+puut+näyttivät+ihanalta+vihreältä+matolta+alhaalla.+Siellä+kuljimme+peräkanaa+koko+pentulauma,+mutta+pian+toki+kepposemme+huomattiin.+Kakaralauma+ongittiin+varovasti+alas+terassille+ja+rangaistiin.+Sen+jälkeen+koko+kattoparveke+suljettiin,+ettei+sinne+enää+päässyt.+
Vuonna+1938+rakennettu+talo+on+vieläkin+yksi+Töölön+kauneimpia+maamerkkejä,+mutta+onkohan+kattoparveketta+vieläkään+avattu.+Siihen+aikaan+se+palveli+mattopartsina,+nyt+sille+saattaa+olla+vaikka+mitä+viihdekäyttöä.
Kattoparvekkeella+ennen+sen+sulkemista+katsoimme+Hietaniemeen+menevät+hautajaiskulkueet,+mm.+Paasikiven+ja+Marskin,+ja+jo+sotavuosina+olimme+seisoneet+siellä+perhekunnittain+ihmettelemässä+meren+takaa+näkyvää+loimotusta.+Todistimme+omin+silmin+historiallista+tapahtumaa,+Tallinnan+tuhopolttoa.
05.06.2020 09:47
Sain+pelastetuksi+pikkuveljen+hukkumasta.+Myöhemmin+kun+tuli+riitatilanteita+muistutin++"urotyöstäni".
Miehenikin+pelastin,+kun+tämä+lähti+humalatilassa+uimaan+liian+pitkän+matkan.+Se+oli+enemmänkin+vaistonvarainen+toimintaa.
Tällaisia+sankaritöitä+osuu+jokaisen+kohdalle.
04.06.2020 17:14
Edsonille+tämän+metropolin+paikallisliikenteestä:
Ei+se+potkulauta+vaarallinen+ole,+siinä+on+neljä+pyörää+ja+kaksi+lautaa.+En+vain+ole+keksinyt+sille+parempaakaan+nimeä.+Potkupyörä+on+oma+lajinsa,+niitä+näki+stadissakin.+Googlaa+'Esla'+niin+saatat+nähdä+kuvan+sitä+vempeleestäni.
Täällä+kulkee+lisäksi+kimppakyyti,+jolla+on+tarkat+aikataulut.+Se+palvelee+lähinnä+tuolla+kylillä+asuvia,+joilla+on+kerran+viikossa+asiaa+tänne+kaupunkiin.+Mutta+mitään+sellaista,+johon+hypätä+pysäkiltä+noin+vaan,+ei+ole.
Enemmän+minua+harmittaa+tuo+junaliikenne+nyt+kun+muualla+Suomessa+satsataan+siihen+miljoonia,+ja+täältä+pääsee+kerran+päivässä+yhtään+minnekään.+Sekin+"lättähattuvuoro"+on+aina+kiikun+kaakun,+lopetetaanko+sekin.
Kaksi+kertaa+olen+joutunut+käymään+Joensuun+keskussairaalassa+ja+molempiin+olen+oveluutta+käyttäen+saanut+kinuttua+itselleni+kelataksikyydin.+Bussit+kun+eivät+nekään+kulje+sinne+kuin+pari+kertaa+päivässä.+Ja+perillä+karsea+mäki+kiivettävänä.
Muille+siitä+pikkulapsen+muistista:
Muistan+elävästi+maanneeni+tyhjässä+kylpyammeessa+kauhean+jyrinän+keskellä.+Ei+sitä+kukaan+ole+voinut+panna+muistiini.+Olin+neljä+ja+Helsinkiä+pommitettiin.+Olin+jäänyt+yksin+kotiin+ja+oli+varoteltu+että+jos+tulee+hälytys,+mene+kylppäriin,+koska+se+oli+kauimpana+ikkunoista.
04.06.2020 14:15
Minun+ei+tarvitse+olla+terroristi+eikä+virhevihree,+jos+vähennän+kulutusta.+Se+on+helppoa,+kun+polvi+on+tuskin+kävelykunnossa+ja+kaupat+kaukana.
Tuosta+"nojatuolifillarista"+tuli+mieleen,+että+täällä+kun+ei+ole+julkista+liikennettä,+näkisittepä+minkälaisilla+härveleillä+vanhukset+kulkevat.+Alin+pilkkaama+"potkulautani"+on+niistä+hienommasta+päästä.
04.06.2020 11:41
Elämä+on+liian+lyhyt+tuhlata+liian+vaikeisiin+kirjoihin.+Entäs+sitten+jos+kahlaakin+läpi+tuollaisen+mammutin,+niin+keneltä+siitä+saa+sulan+hattuunsa?
Muistan+nyt+jo+edesmenneen+tyypin+joka+lueskeli+yliopistossa+sekalaisia+aineita+pääsemättä+missään+puuta+pitemmälle.+Yksi+ylpeyden+aihe+hänellä+oli:+hän+oli+lukenut+Volter+Kilven+Alastalon+salissa+ja+ilmeisesti+jotain+siitä+ymmärtänytkin.+Minua+eivät+jotkut+laivanvarustajien+jaaritukset+kiinnosta,+joten+en+tuohon+möhkäleeseen+ole+yrittänytkään+tarttua.
Nyt+kun+kirjaston+lainauskin+on+avautunut,+oli+ihana+mennä+tutkailemaan+uutuushyllyjä.+Ennakkoluuloton+selailu+sai+palkkansa,+kun+käsiin+osui+nelikymppisen+Antti+Halmeen+kiitetty+esikoisromaani+Saattaen+vaihdettava.+Jokainen+rautatien+varsilla+liikkunut+tietää,+mistä+tuo+sanonta+on+tuttu,+mutta+tässä+se+sai+uuden+merkityksen.+Veturinkuljettaja+joutuu+saattohoitokotiin,+jossa+häntä+käy+vapaaehtoisena+katsomassa+nuorempi+mies.+Kuolevan+viimeinen+toivomus+olisi+tehdä+laskuvarjohyppy,+mutta+kun+hän+ei+siihen+enää+itse+notkistu,+hän+velvoittaa+nuoremman+sen+tekemään+sekä+sairaan+iloksi+videoimaan.+Ihan+arkipäivään+ankkuroitu+romaani+voi+antaa+lukijalle+kihelmöivän+jännityksen+tuokioita.
03.06.2020 19:29
Eikä+minua+harmitakaan+muu+kuin+sinulaisesi+öykkärit,+jotka+saadakseen+vipinää+tylsään+elämäänsä+ottavat+ihmisiä+hampaisiinsa+ihan+huvin+vuoksi+keksimällä+näille+tekaistuja+"rikoksia".+Toivot+tietysti+että+me+haukkumasi+naiset+itkisimme+vuolaasti+tai+ainakin+olisimme+noloudesta+hipihiljaa.+Mutta+sattumalta+minä+en+ainakaan+ole+se+nainen+joka+vaikenee++seurakunnassa.+Ehkä+sinä+sata+vuotta+sitten+olisit+saanut+"kapteenin+kaluunoillasi"+jonkinlaista+arvovaltaa,+mutta+tänään+koulutettuihin+naisiin,+asemasi+ei+tepsi,+varsinkin+kun+se+näyttäytyy+lapsellisen+typerinä+henkilöön+menevinä+piikittelyinä.+Ymmärrän,+että+katkeruutesi+kumpuaa+siitä+että+sinut+on+jätetty+yksin.+Peiliin+katsominen+voisi+olla+paikallaan+sinullekin.
03.06.2020 09:12
"Sitähän+(sinun+väittämistä+huijariksi)+esimerkiksi+tämä+meidän+säännöllinen+rikkituulonen+on+yrittänyt+jo+viitisentoista+vuotta,+sen+jälkeen+kun+sai+lainalla+hankittua+tabletin+itselleen+ja+vapauduttua+pilkun+siiretlytyöstään+mitä+oli+uskollisesti+tehnyt+ilman+pilkunkaan+virhettä+edelliset+50+vuotta+kirjanpainajan+latomossa.+Siitä+sitten+muodostui+lopulta+persoonansa+kadottaneeksi+ilmiöksi,+millaista+tai+millaisia+käytetään+harmin+tai+epäonnistumisen+kuvauksina+ilman+henkilöä."+(Osasitpa+erinomaisen+epäselvästi+muotoilla+viimeisen+lauseesi.
Sori+vaan,+vaikka+toki+latomoissakin+jouduin+käymään+tarkistamassa+joitain+toimittamiani+lehtiä,+vielä+eläkkeelläkin+ollessani,+varsinaisen+leipätyön+tein+kustantamon+konttorissa,+jossa+tehtäväni+ei+ollut+pilkkujen+viilaus+-+se+homma+kuului+kustannustoimittajille+-+vaan+kertoa+yleisölle+miksi+meidän+kirjat+olivat+heille+hyödyllisiä.+Sanalla+sanaen+mainostaa.+Aika+hyvin+sanoma+perille+menikin:+juuri+minun+aikanani+hyvä+kirjallisuus+ja+ahkerat+lukijat+tekivät+meistä++pohjoismaiden+suurimman+kustantajan.+Ei+kovinkaan+epäonnistunut+elämäntyö+minulla.+Entä+itselläsi?
03.06.2020 00:17
Haisee+ihan+Ali+Baban+haaremilta.
02.06.2020 07:01
"Taas+jää+impersonoiduille+susille+aikaa+ilmaista+itseään+omalla+ilmentymällään+ilman+persoonaa+vaikka+taas+koko+yö+ulvoskellen+yksinään."
Mitä+ihmettä+niistä+korpimailla+ulvovista+susista+kirjoittaa+arka+mies,+joka+paitsi+vihaa+koiraeläimiä,+myös+pelkää+kinttujensa+kastuvan,+jos+joskus+erehtyy+kehäkolmosen+taakse?+Pelkkää+suotahan+siellä+on+lakeerikenkäiselle.+
Mätäojan+seudun+kolmen+koivun+takaa+on+hyvä+järjestellä+Suomen+asioita.+Oletko+koskaan+käynyt+oikeassa+metsässä?
02.06.2020 06:51
Minun+pitäisi+varmaan+olla+pari+vuotta+täältä+poissa,+että+se+vanha+vainooja+unohtaisi+minut+ja+kirjoittelisi+harmittomia+tiedejuttujaan+ilman+että+ajatuksensa+koko+ajan+harhautuu+tietylle+taholle+kostomielessä.
Nyt+voinkin+ilmoittaa,+että+suosta+minulle+ei+kannata+enää+piruilla,+sillä+vaihdamme+tyttären+kanssa+kesäksi+asumuksia+ja+muutan+ylös+vaaran+rinteelle.+En+tietenkään+kenenkään+ulkopuolisen+somehullun+takia,+vaan+ihan+käytännön+syystä.+Siellä+korkeammalla+olevalla+talolla+pesii+mahdoton+määrä+lintuja+ja+muita+eläimiä,+jotka+ovat+isoille+koirille+liian+suuri+houkutus.+Pikkukoirani,+se+ripuloimaton,+ei+eläinten+pesistä+piittaa,+vaikka+terrieri+onkin.+Ei+12+v.+vanha+viitsi+vaivautua.
Jos+tietäisin,+että+täällä+ei+kytätä+jokaista+ulostuloani,+laittaisin+mielelläni+pari+harvinaista+valokuvaa+suomme+miniatyyrikukista.
01.06.2020 17:14
Vastauksia+vihjailuihin+joita+erään+heppoisan+"tiedemiehen"+on+pakko+harrastaa+pystyäkseen+olemaan+ns.+niskan+päällä+itseään+vanhempaan+naiseen.
Rajaseudulla+asun,+mutta+terveysasemalle+on+matkaa+vain+puoli+kilometriä.
Koiralle+tulee+harvoin+ripulia+jos+sitä+ruokitaan+oikealla+tavalla.+Jos+maha+vaivaakin,+se+pyytää+ulos+ennen+kuin+vahinkoa+on+ehtinyt+tapahtua.
Olen+pahoillani+jos+olet+tavannut+vain+huonosti+hoidettuja+koiratapauksia+ja+jos+itsellesi+lyhytkin+matka+lääkäriin+on+liian+pitkä.
01.06.2020 06:49
Nimimerkitön+ulostuloni+torpattiin,+kun+yritin+ehdottaa+(kelle?)+että+vanhoja+kuunnelmiakin++(mitä+helvettiäkin+ne+ovat),+että+äänikirjat+voisivat+laittaa+kuuluville+sen+kuunnelman.+joka+aiheutti+pikkuveljeni+romahtamisen+itkuun+matolla+kotonamme+1957.+Siinä+kuunnelman+aihe,+jossa+joukko+ihmisiä+jäi+jäälautalle+ilman+tietoa+pelastumisesta.+Joillakin+on+empatiaa.+joilllakin++ei.+Myös+Harry+Martinsonin+Molukkien+luotsi+on+jäänyt+mieleen+minulle,+vähän+isommalle+tytölle.
30.05.2020 16:20
25 / 52