Vapaa kuvaus

Aloituksia

3

Kommenttia

1021

1. Meidänkin+perheessä+viihdytään+huonosti+kerrostalossa.+Paitsi+minä,+joka+olosuhteiden+pakosta+(ei+autoa,+työpaikka+keskustassa)+olen+niissä+joutunut+ikäni+asumaan.+Eläkkeellä+olevat+veljeni+asuvat+jo+osaksi+maalla.+Tytär+taas+vannoo,+ettei+ikinä+muuttaisi+kerrostaloon.Puoli+seiskassa+oli+vieraana+Göran+Stubb.+Hän+kertoi+ensi+kertaa+elämässään+viettävänsä+aikaa+kesämökillä,+ja+nuorukaisikäiset+pojatkin+kuulemma+viihtyvät.+Mökki+lienee+saaristossa,+koska+ei+ole+sähköä+eikä+vesijohtoja.+Mageeta.Mutta+sinun+niitystäsi+tulee+varmaan+ihana.
  2. Joka+paikassa+saa+ystäviä,+jos+omaa+vastaanottavan+asenteen,+että+nuo+ovat+isäntiä+ja+minä+vain+käypäläinen.+Mieleenjääviin+tuttavuuksiin+törmää+viikon+matkallakin.+Avainsana+hymyyn+voi+olla+juuri+joku+Jens+Weissflog.+Etelä-Euroopassa+ja+Tunisiassa+tulevat+kauppiaatkin+juttelemaan+suomeksi.+Pariisissa+oltiin+kumman+ynseitä+turisteja+kohtaan.+Muistan+kuinka+juutuimme+kiertämään+Riemukaarta+poliisin+ärjyntä+korvissa:+allez,+allez!+Pigallella+joukko+mustia+miehiä+yritti+kävellä+ylitsemme+huutaen+go+home,+go+home!+Tämä+oli+60-lukua.+Yleensä+meitä+luultiin+saksalaisiksi+tai+hollantilaisiksi.+Suomesta+ei+tiedetty+mitään.Budapestissä+eräs+mies+flirttaili+itsensä+meidän+tuttavuuteen.+Hän+vonkasi+ja+vonkasi+osoitettamme+ja+joka+välissä+kehui+minun+"unkarilaistyyppistä"+ruskeasilmäistä+kauneuttani.+Aika+tottumattomia+matkailijoita+kun+vielä+oltiin,+emme+heti+tajunneet,+että+miekkosella+oli+mielessä+vain+saada+meidät+kirjeenvaihtoon+ja+sitä+tietä+kutsumaan+meidät+Helsinkiin.+Se+oli+rautaesiripun+takaista+aikaa,+jolloin+länteen+pääsy+edes+käymään+edellytti+kirjallista+kutsua.Sopivasti+vaarojakin+oli+omatoimimatkoillamme.+Tyttären+kanssa+jouduimme+juoksemaan+pakoon,+kun+muuan+pohjoisafrikkalainen+halusi+esitellä+meille+paikallista+torielämää.+Hän+johdatteli+meitä+yhä+syvemmälle+kiemuraisen+medinan+sokkeloihin.+Kun+ihmisjoukot+harvenivat+ja+edessä+oli+autio+tie+ja+tummuva+ilta,+otimme+jalat+alle.+Minäkin+vielä+viisikymppisenä+olin+hyvä+juoksemaan.+Tytär+tunnisti+lurjuksen+samaksi,+joka+oli+norkoillut+pankin+edessä+meidän+nostaessa+sieltä+rahaa.Nyt+en+enää+lähtisi+ulkomaille,+vaikka+maksettaisi.+Se+laukkujen+raahaaminen+ja+aamuöisten+lentoasemien+karmeus+eivät+houkuttele+yhtään.
  3. kirjoitukseen
  4. Eikös+sen+letkun+vosi+hetkeksi+irrottaa+ja+vähän+kiemurrella+lattialla.+Kaislahame+päälle+vaan+ja+kaatiot+veks+että+paikat+tuulettuu.