Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
LiisaO
profiilit
LiisaO
LiisaO
Vapaa kuvaus
Aloituksia
3
Kommenttia
1021
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tulin+juuri+kaupasta+ja+palauttamasta+kirjaston+kirjoja.+En+ymmärrä,+mihin+jotain+sosiaalitanttaa+tarvitsisin.+Vaivaantuisin+tuommoisesta+soitosta.
15.05.2020 12:28
Meidänkin+perheessä+viihdytään+huonosti+kerrostalossa.+Paitsi+minä,+joka+olosuhteiden+pakosta+(ei+autoa,+työpaikka+keskustassa)+olen+niissä+joutunut+ikäni+asumaan.+Eläkkeellä+olevat+veljeni+asuvat+jo+osaksi+maalla.+Tytär+taas+vannoo,+ettei+ikinä+muuttaisi+kerrostaloon.
Puoli+seiskassa+oli+vieraana+Göran+Stubb.+Hän+kertoi+ensi+kertaa+elämässään+viettävänsä+aikaa+kesämökillä,+ja+nuorukaisikäiset+pojatkin+kuulemma+viihtyvät.+Mökki+lienee+saaristossa,+koska+ei+ole+sähköä+eikä+vesijohtoja.+Mageeta.
Mutta+sinun+niitystäsi+tulee+varmaan+ihana.
15.05.2020 12:25
Katselin+äsken+Areenasta+a-talkin.+Oli+siinä+paljon+viisasta+asiaakin,+mutta+vähän+ihmettelen,+että+jotkut+vanhukset+ovat+loukkaantuneet+kotona+pysymisen+'velvoitteesta',+jopa+suosituksestakin.++Itse+en+ole+kärsinyt+kuin+lukemisen+puutteesta+kirjastojen+ollessa+kiinni.+En+ole+mikään+suuri+harrastaja+koskaan+ollut,+en+liioin+pidä+tapanani+halailla+ketään+ja+voin+hyvin+pitää+välimatkaa+ihmisiin+ja+se+on+helppoakin,+kun+en+tunne+juuri+ketään.+
Kaupoille+aion+tänäänkin+mennä.+Leipä+on+lopussa,+samoin+yksi+lääke+loppuu+viikonlopun+aikana.+Ei+kaikkien+tarvikkeiden+riittävyyttä+pysty+etukäteen+ennakoimaan+ja+odottaa+sitä+yhtä+päivää,+jolloin+tytär+ehtii+toimittamaan+asioitani.+Järkeä+koetan+käyttää,+se+onkin+mielestäni+paras+suositus+mitä+kukaan+voi+antaa.
Ainoat+tuntemani+serkut+asuvat+kaukana+Pohjanmaalla,+lienevätkö+edes+elossa.+Joten+lähimmät+hautajaiset+tulevat+mahdollisesti+olemaan+omani,+koska+olen+sukuhaarani+vanhin.
15.05.2020 09:59
Siitä+idän+vingusta
En+minä+kaipaa+mitään+näkyvyyttä.+Minä+vain+oikaisen+sinun+virheesi,+jotka+koskevat+vaatimatonta+persoonaani.+Mistä+olet+saanut+päähäsi,+että+juuri+naiset+kerjäävät+täällä+huomiota?+Jokainen+tietää,+kuka+se+suurin+huomion+kalastaja+täällä+on.
Kun+et+kerran+lakkaa+vihjailemasta+tyhmiä+minun+suuntaani,+jatkan+virheittesi+oikaisemista.+Ei+siinä+ole+mitään+epätoivoisuutta,+kunhan+pyrin+oikeudenmukaisuuteen,+että+täällä+ei+aina+haukuttaisi+syyttömiä+kuten+sinä+kymmenillä+pilkkanimilläsi+minua.
Onhan+täällä+tätä+palstatilaa.+Älä+toki+anna+minun+pienten+huomautusteni+häiritä+sinun+tärkeätä+keskusteluasi+puosun+kanssa.
Seuraavaankin+'vinkuun'+reagoin+varmasti.
15.05.2020 08:53
Joka+paikassa+saa+ystäviä,+jos+omaa+vastaanottavan+asenteen,+että+nuo+ovat+isäntiä+ja+minä+vain+käypäläinen.+Mieleenjääviin+tuttavuuksiin+törmää+viikon+matkallakin.+Avainsana+hymyyn+voi+olla+juuri+joku+Jens+Weissflog.+Etelä-Euroopassa+ja+Tunisiassa+tulevat+kauppiaatkin+juttelemaan+suomeksi.+Pariisissa+oltiin+kumman+ynseitä+turisteja+kohtaan.+Muistan+kuinka+juutuimme+kiertämään+Riemukaarta+poliisin+ärjyntä+korvissa:+allez,+allez!+Pigallella+joukko+mustia+miehiä+yritti+kävellä+ylitsemme+huutaen+go+home,+go+home!+Tämä+oli+60-lukua.+Yleensä+meitä+luultiin+saksalaisiksi+tai+hollantilaisiksi.+Suomesta+ei+tiedetty+mitään.
Budapestissä+eräs+mies+flirttaili+itsensä+meidän+tuttavuuteen.+Hän+vonkasi+ja+vonkasi+osoitettamme+ja+joka+välissä+kehui+minun+"unkarilaistyyppistä"+ruskeasilmäistä+kauneuttani.+Aika+tottumattomia+matkailijoita+kun+vielä+oltiin,+emme+heti+tajunneet,+että+miekkosella+oli+mielessä+vain+saada+meidät+kirjeenvaihtoon+ja+sitä+tietä+kutsumaan+meidät+Helsinkiin.+Se+oli+rautaesiripun+takaista+aikaa,+jolloin+länteen+pääsy+edes+käymään+edellytti+kirjallista+kutsua.
Sopivasti+vaarojakin+oli+omatoimimatkoillamme.+Tyttären+kanssa+jouduimme+juoksemaan+pakoon,+kun+muuan+pohjoisafrikkalainen+halusi+esitellä+meille+paikallista+torielämää.+Hän+johdatteli+meitä+yhä+syvemmälle+kiemuraisen+medinan+sokkeloihin.+Kun+ihmisjoukot+harvenivat+ja+edessä+oli+autio+tie+ja+tummuva+ilta,+otimme+jalat+alle.+Minäkin+vielä+viisikymppisenä+olin+hyvä+juoksemaan.+Tytär+tunnisti+lurjuksen+samaksi,+joka+oli+norkoillut+pankin+edessä+meidän+nostaessa+sieltä+rahaa.
Nyt+en+enää+lähtisi+ulkomaille,+vaikka+maksettaisi.+Se+laukkujen+raahaaminen+ja+aamuöisten+lentoasemien+karmeus+eivät+houkuttele+yhtään.
14.05.2020 12:13
Kaiken+surun+ja+huolen+keskellä+on+ollut+hyvä+huomata,+että+jotain+pientä+henkistymistä+tapahtuu.+Jopa+asiallinen+ja+proosallinen+paikallislehtemme+on+alkanut+julkaista+runoja+sivuillaan.+
Vain+yksi+pysyy+yhtä+raakana+ja+skeptisenä+kuin+aina.+Tämä+ikuinen+naisvihaaja+kirjoittaa+vihjailevasti+Punaisen+Ristin+naisista,+että+näiden+"vietit"+kärsivät+siitä,+että+nuorten+miesten+tulo+kriisialueilta+on+vähentynyt.+Merten+kuningattarista+hän+puhuu+ihaillen.+Mitä+lienevät,+ehkä+niitä+naisenmallisia+pystejä,+joita+ennen+roikkui+purjealusten+keulilla.+
Rapu+on+aivan+oikeassa,+että+jos+unohtaa+törkeydet,+ne+kuluvat+pois+itsestään.+Minä+nopeutan+kulumista+vähän+lisää...
14.05.2020 07:38
Kaikilla+meillä+on+vain+arkipäivän+tavallisia+tarinoita.+Itse+toivoisin,+ettei+arkipäiväni+täällä+kirjoitusketjuissa+olisi+niin+kurjaa.+Aika+vaikea+on+kertoa+mistään+iloistakaan,+kun+niistä+heti+väännetään+vaikka+minkälaista+pilkkaa.+Jos+satun+kertomaan,+että+olen+ostanut+palan+metsää,+Ali+ärähtää,+että+yli+75-vuotiaille+ei+pitäisi+antaa+lainaa.+Vaikka+suurimman+osan+maksoin+omasta+lompakostani+ja+loput+kiltti+luonnonystävä-veljeni+halusi+lainata+minulle.+Siis+yksityisasiatkaan+eivät+pysy+turvassa+pahansuovan+kyttääjän+"huomioilta".+Jatkuvasti+tuo+piru+mieheksi+yrittää+iskeä+heikkoon+kohtaan.+Koirat+ovat+yksiä+"paskanlevittäjiä",+musiikistakin+hän+saattaa+sanoa,+että+tämä+sopii+paksuillekin+naisille.+Joka+käänteessä+ivataan+asuinpaikkaani.+Järjestelmällistä+kiusaamista.+
Koronasta+nyt+ei+ole+mitään+lisättävää,+sitä+tunkee+uutisista+suut+silmät+täyteen.+Odotan+kuin+kuuta+nousemaan,+että+meidänkin+kirjasto+avautuisi.+Nyt+vain+palautus+ja+varatut+ovat+käytössä.+Olen+ostellut+marketin+vaatimattomista+valikoimista+luettavaksi+dekkareita,+mutta+kyllä+jo+kaipaisi+muutakin+luettavaa.+Kirjakauppa+täältä+lopetettiin+jo+vuosia+sitten,+mutta+kirjasto+on+mallikelpoisen+hyvä,+kunhan+lainaus+lopulta+alkaisi.
13.05.2020 20:16
Viimeisin+pilkan+aihe+on+se,+että+olen+kuulemma+istunut+samassa+toimistossa+siirtämässä+pilkkuja+viisikymmentä+vuotta,+kun+taas+hän,+Ali+on+nähnyt+maailmaa+ja+ollut+tärkeissä+paikoissa+jopa+suurten+historiallisten+käänteiden+aikana.+Kumman+vähän+hän+silti+osaa+kuvailla+näitä+huikeita+kokemuksiaan.+Voihan+kuka+hyvänsä+leuhkia+droppaamalla+nimiä:+olen+ollut+Berliinissä,+olen+ollut+siellä+sun+täällä,+kun+ei+kuitenkaan+kansainvälisyydestä+ole+tarttunut+mukaan+muuta+kuin+seutujen+nimiä.+Hän+on+sitä+tyyppiä,+joka+laskee+miten+monessa+maassa+on+käynyt,+mutta+kun+häntä+pyytäisi+kertomaan,+millaista+missäkin+oli,+hän+tarvitsee+tuekseen+muiden+tekemiä+youtube-videoita.
Se+minua+naurattaa,+että+hän+uskoo+ainoastaan+kymmenen+laudaturin+ylioppilaiden+olevan+hänen+kanssaan+älyllisesti+samalla+tasolla.+Ei+vähä+mitään!+Mitähän+ne+lahjakkaan+nuoret+ajattelisivat+hänen+sekavista,+kaunaa+täynnä+olevista+jutuistaan?+Hymähtäisivät+ja+kääntäisivät+selkänsä.
Alma+on+kiva.+On+tehnyt+vakaasti+uraa+hötkyilemättä+heti+ensimmäisen+levyn+perään.+Toivotan+hyvää+elämää+keltatukalle.
13.05.2020 18:20
kirjoitukseen
13.05.2020 08:32
"Onneksi+on+rahaa+millä+ostaa+maanteitä"
Velattomalla+ja+säästäväisellä+oli+rahaa+teettää+pätkä+ajotietä+välttääkseen+vieraiden+kulkemisen+oman+tontin+läpi.+Samalla+räyhyrikkaalla+oli+ikivanhanakin+varaa+ostaa+pala+metsää+metsäyhtiöltä,+joka+muuten+olisi+hakannut+sen+paljaaksi.+Näin+pelastin+hyvän+marja-+ja+sienimaan+sekä+metsäisen+näköalan+mökin+ikkunasta.+
Lainaa+olisin+siihen+jälkimmäiseen+saanut+pankiltakin+hyviä+vakuuksiani+vastaan,+mutta+rakas+veljeni+tarjoutui+lainaamaan+sen+osan,+joka+sukanvarren+rahoista+puuttui.
Jotta+saat+harjoittaa+messiaanista+tehtävääsi+minulta+rauhassa,+puutun+vastedes+vain+itseäni+koskeviin+törkeimpiin+virheisiin.+Elämä-ketjusta+löytänet+sytykettä+muihin+riitasepitelmiisi.
Tämä+oli+vastaus+Ali-Baban+kijoitukseen+eilen+klo+18:13
13.05.2020 08:31
Oikein+kiva+kommentti+minun+hautajaispuheeni+jälkeen.+Mutta+maata+me+kaikki+olemme,+hajoavaa+läskiä.
Oletteko+huomanneet+että+Elämä+kutistuu+kutistumistaan?+Joku+lähtee+omasta+halustaan,+toinen+tuntee+itsensä+muuten+vain+tarpeettomaksi.
12.05.2020 20:29
Katselin+Jimiltä+ohjelman+Armad+pohjantähden+alla:+Hautausurakoitsija.+Muistelin+järjestämieni+omaisten+hautajaisia,+1900-luvun+loppuvuosina+niitä+oli+kaksittain.+Ohjelmassa+näytettiin+sitä+pientä+pinoa+mitä+ihmisestä+jää+polton+jälkeen.+Luita+tietysti+mutta+myös+kirurgisia+vänkyröitä.+Itselläni+on+jonkin+verran+alkanut+tuntua+se+jousiviritelmä,+joka+Töölön+sairaalassa+asennettiin+murtuneeseen+kyynärpäähäni+kymmenisen+vuotta+sitten.+Ei+se+tunnu+kuin+pöytään+nojatessa.
Kuten+ihmiset,+myös+koirat+tuhkataan.+Myydessä+mökkini+Hämeessä+pieneksi+ongelmaksi+jäi+kaksi+isohkoa+koiran+tuhkaruukkua.+En+halunnut+niitä+muuttomatkaani,+joten+avasin+kannet+ja+pudotin+tuhkan+siihen+metsänreunaan,+jossa+isot+koiramme+olivat+vuosikausia+kesäisin+telmineet.
Myöhemmät+koirani+ovat+olleet+pieniä+ja+minä+leskeydyttyäni+vastaavasti+köyhempi.+Ne+jätin+lopettaneen+eläinlääkärin+hoteisiin+joukkotuhkaukseen.+Enää+en+kanna+yhtään+huolta,+minne+kukakin+joutuu+kuoltuaan.Omassa+metsässä+on+pikkukoirani+aikoinaan+hyvä+levätä,+ja+sinne+minäkin+toivoisin.+Uurnassa+se+on+mhdollista,+arkussa+ei.+Ja+melko+makaaberia+olisikin+jos+mökkimme+tuleva+omistaja+huomaisi+asuvansa+hautausmaalla.
12.05.2020 19:23
Varmaan+siellä+Lontoon+messipoikakoulussa+pilkunsiirtoakin+oli+pakko+opetella.+
Minä+kyllä+opin+kohtuullisen+helposti+ne+kymmenettuhannet+kirjansivut,+jotka+vaadittiin+kansallisten+tieteiden+filosofian+kandidaation+tutkintoon.++Täällä+on+tosin+pakko+teeskennellä+tyhmää+laskeutuakseen+merimiehen+tasolle.
12.05.2020 14:48
Mitä+hiton+ymmärtämistä+tulivuorijuttusi+vaatii?+Vihjailujen+rujo+ruhtinas+se+vain+jaksaa+sepittää+väsyneitä+"loukkauksiaan".
12.05.2020 14:32
Taidat+olla+itse+se+loanpaiskaaja
kaiken+ruman+rakastaja.
Kukaan+muu+ei+moista+ajattelisi
katkeruuttaan+noin+ilmaisisi.
Paras+että+menet+porisemaan
sinne+missä+porinoita+kaivataan.
Nääs+monta+porinaa+yksin+kun+väkertää,
niin+kohta+on+koossa+porinakirja+tää
ja+voit+väittää,+että
ystäväpiirin+tuotosta+on+kirja+se,
vaikkei+kukaan+sua+ystäväkseen+valitse.
12.05.2020 13:16
Eikös+sen+letkun+vosi+hetkeksi+irrottaa+ja+vähän+kiemurrella+lattialla.+Kaislahame+päälle+vaan+ja+kaatiot+veks+että+paikat+tuulettuu.
12.05.2020 12:49
Milloin+sinä+näiden+vuosien+varrella+olet+sanonut+ainuttakaan+ystävällistä+sanaa+minun+suuntaani?+Ylistämisestä+puhumattakaan.+Sitä+enemmän+olet+suoltanut+moskaa+päälleni,+jopa+kehumiesi+"asiaporinoiden"+yhteydessä.+Aina+johonkin+kohtaan+mahtuu+viittaus+elämäläisten+tyhmyyteen+joko+in+corpore+tai+yksitellen+ilkeisiin+mummoihin+ja+"kilttimiehiin".+Itsepähän+läksit,+ovet+paukkuen+mitättömän+sanaharkan+jälkeen.
Tuo+uusi+nimimerkkisi+pierulieksasta+kieltämättä+vähän+sävähdytti:+kuinka+joku+voi+olla+noin+törkeä,+oli+ensimmäinen+ajatukseni,+mutta+sitten+muistin+että+olithan+kutsunut+minua+jo+vuosi+sitten+Lieksaan+liittyvällä+ilkeällä+pilkkanimellä.+Kuitenkin+sait+tahrituksi+uutta+kotikaupunkiani+sen+verran,+että+anteeksi+en+anna,+vaan+kun+jatkat+tuon+nimmarin+käyttöä,+tulen+tosiaan+mikroskoopilla+vahtimaan+kirjaintesi+murto-osiakin+ja+tulkitsemaan+juttujesi+merkityksiä+oman+tarvittaessa+likaisenkin+mielikuvitukseni+mukaan.+
Sinun+prioriteeteistasi+ei+kaiken+tuon+valossa+ole+epäilystäkään:+toiseksi+tärkeintä+on+siirtää+tietojasi+muille+vaikka+väkisin,+mutta+ykkösenä+on+saada+Elämä-ketju,+jossa+itsekin+sanojesi+mukaan+joskus+viihdyit,+lopetetuksi+kokonaan.
12.05.2020 12:42
Huomenta
Nyt+on+kaunista+kuin+ensilumen+aikaan+syksyllä.+Raskas+lumiräntäkuuro+painoi+pensaiden+latvat+alas+tunneliksi.+Ei+se+taida+tästä+kevättä+tulla.+Piipittäjätkin+ovat+ihan+hiljaa.
Huvittaa+nuo+alin+touhut.+Yhden+suunnan+tiedonsiirron+tulkitsin+niin,+että+tietoa+annetaan+yksisuuntaisesti+vain+alaspäin.+Vaikka+mitäpä+sillä+on+väliä,+kun+sama+henkilö+sekä+antaa+että+ottaa+vastaan+tiedon.+Ainoa+vierailija+hänen+ketjuillaan+taitaa+olla+puosu.+Muut+ovat+omaa+takuuvarmaa+Ali-sepitettä.
12.05.2020 07:42
Mistä+tunnet+tekijämiehen+pätevän?
Ei+hetkeäkään+aikaa+hukkaa+hän.
Hotelli+Helpotus+jos+kutsuu
suoraan+toimintaan,
tuo+istuu+suolensa+palvontaan
ja+alistuu+pitkäänkin+valvontaan,
jotta+paineen+poistaa+voi.
Mut+yläpää+samalla+askaroi,
tuottaa+sulosäkeitä...+mutta+voi!
into+runoon+lopahtaa,
kun+tiukin+möhkäle+veteen+putoaa.
On+aikaa+jättää+suoli+ja+suoni
elämään+hiljaiseloa.
Pää+ja+maha+täyteen
uutta+tuotosta+valmistamaan.
On+ihmiselon+vaiva+tää,
mi+vuoroin+mieltä+elähtää,
vuoroin+mahaa+kipristää.
Välttämätöntä+se+kuitenkin+lie,
ei+muuten+jatku+elon+tie,
ei+sisään+mitään+padota+saa,
Hotelli+Helpotukseen+vaan,
kun+siltä+tuntuu
runoa+ja+muuta+tuottamaan.
Loiskis!+Sinne+män,
jalo+tarkoitus+miehen+elämän.
11.05.2020 01:55
Ne+kolisevat+tuolit,+joista+Cee+tykkäsi,+tuli+siitä,+kun+kapakan+ovensuussa+oli+iso+pino+varatuoleja,+joista+sisääntulija+sai+ottaa+ja+viedä+haluamaansa+pöytäseuraan.+Siellä+oli+muutenkin+epäsuomalaisen+vilkas+ja+vapaa+meininki,+olisiko+johtunut+omistajan,+Suomeen+naidun+venakko+Victorian+äidillisen+syleilevästä+asenteesta,+josta+kyllä+löytyi+pippuriakin+taltuttamaan+riidanpoikaset+alkuunsa.+Sitten+koitti+toiset+ajat,+omistaja+vaihtui+ja+sen+mukana+irtotuolit+katosivat+säntillisten+loosien+tieltä.+Asiakaskunta+vaihtui+nuorisoon,+jukeboxista+hävisivät+Jari+Sillanpäät+ja+tikkaa+heitettiin+voitohimo+silmissä,+kantisten+joulujuhlatkin+kuulemma+lopetettiin.+Monen+tutun+kuultiin+poistuneen+elävien+kirjoista,+senkin+entisen+maalaispojan,+joka+kanniskeli+lompsassaan+lapsuuskuvaa,+jossa+pieni+poika+taluttaa+lehmää!+Voudin+tehtäviä+hoitaa+joku+muu+kuin+tuttavamme+ja+naapurimme.+Lesken+kanssa+kävimme+usein+Malmilla+hänenkin+haudallaan.
Savuisten+muistojen+keskeltä+hyvää+äitienpäivää+ja+kiitoksia+tännekin+suunnatuista+toivotuksista.
09.05.2020 11:17
29 / 52