Vapaa kuvaus

Aloituksia

3

Kommenttia

1021

1. Mutta+niinhän+se+tapahtuu.+Naisten+viattomatkin+rikkeet+ovat+eri+tavalla+suurennuslasin+alla+kuin+miesten.+Ja+naisista+Kinnusen+romaani+juuri+kertoo.
  2. Noista+Whoon+mainitsemista+sauna-+ja+peseytymisasioista+voisi+vängätä+pitkään+ihan+vänkästi.+Kerran+viikossa+saunominen+olisi+ollut+ylellisyyttä+entisaikaan+vaikka+Ruotsissa.+Olen+lukenut+kuvauksia,+miten+perheessä+iso+sinkkiamme+täytettiin+liedellä+lämmitetyllä+kantovedellä,+ja+siinä+vedessä+kylvettiiin+arvojärjestyksessä,+ensin+isä+sitten+äiti,+sitten+lapset.+Nuorimman+tyttären+kohdalla+vesi+oli+jo+jonkin+verran+käytetyn+tuntuista+ja+varsin+haaleaakin.+Joten+eläköön+suomalainen+sauna+ja+venäläinen+banja!
  3. Harmaata+on+täälläkin,+lisäksi+liukasta.+Sulaisi+sitten+pois,+kun+ei+ole+kunnon+talvi+tullakseen.+HS+kuukausiliitteessä+oli+hyvä+reportaasi+Tuomas+Enbuskesta,+joka+liki+tappavan+masennusvuotensa+jälkeen+on+pääsemässä+tolpilleen+ja+"tviittailuun+takaisin".+Niin+se+vaan+saattaa+käydä+taitavallekin,+että+jaksaminen+julkisuuden+hullunmyllyyn+loppuu+totaalisesti.+Myös+pupukorvatennareistaan+tunnettu+kenkäsuunnittelija+Minna+Parikka+laittaa+uransa+tauolle:+kansainvälinen+kuuluisuus+ei+kuitenkaan+ollut+sitä+mitä+hän+oli+toivonut.Kummallakaan+näistä+ei+ole+huolta+pärjäämisestä.+Enbuske+asuu+edelleen+Kampin+kauppakeskuksen+yläkerrassa+maanisina+vaiheina+ostamansa+arvotaiteen+ympäröimänä.+Parikka+pystyy+edelleen+maksamaan+kenkäveronsa,+jos+näin+leikkisästi+kehtaa+sanoa.Itse+huomasin+eilen+vähän+valehdelleeni:+en+ole+voinut+nähdä+Lentävää+kalakukkoa+10-vuotiaana,+koska+koko+elokuvaa+ei+ollut+vielä+silloin.+Se+valmistui+vuonna+1953,+jolloin+olin+jo+lähempänä+teini-ikää+kuin+pikkulasta.+Muistelen,+mikä+leffateatteri++sitä+esitti:+Rexissä+oli+usein+kotimaisia+uutuuksia,+ja+rillumareit+menivät+katsojiin+kuin+veitsi+voihin.+Kuten+tänäänkin,+ainakin+lapsiin+ja+nostalgian+nälkää+poteviin+eläkeläisiin...HeSassa+syvennyttiin+myös+tutkimaan+koronan+vanhuksissa+aiheuttamaa+yksinäisyyttä.+Kerrankin+melko+asiallisesti,+korostamatta,+että+jouluhan+on+ankea+ilman+halailevia+sukulaisparvia.+Muistaakseni+pitkässä+jutussa+ei+mainittu+joulua+ollenkaan.+Siitä+puhuttiin,+miten+tavallisesta+arjestakin+on+viety+sisältö.+Päivät+ovat+tyhjiä,+jos+on+tottunut+kovasti+harrastamaan.+Myönnettiin+kyllä,+että+joku+voi+kokea+yksinäisyyden+jopa+rauhana+ja+vapautena.Huuhaa-palkinnon+ojennan+jutusta,+joka+käsitteli+työpaikan+rakkaussuhteita.+Lukijat+olivat+saaneet+lähettää+oman+tarinansa.+Siis+kysyn+vaan,+onko+kahden+vapaan+ensihoitajan+tapaaminen+ja+naimisiin+meno+"työpaikan+rakkaussuhde"?+Minä+voisin+kertoa+himpun+verran+"raadollisempia"+suhdejuttuja+muutaman+firman+kesäretkistä+ja+pikkujouluista.+Mutta+eihän+niitä+perhelehti+julkaisisi.