Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
LiisaO
profiilit
LiisaO
LiisaO
Vapaa kuvaus
Aloituksia
3
Kommenttia
1021
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Mutta+niinhän+se+tapahtuu.+Naisten+viattomatkin+rikkeet+ovat+eri+tavalla+suurennuslasin+alla+kuin+miesten.+Ja+naisista+Kinnusen+romaani+juuri+kertoo.
10.12.2020 19:14
No+pitääkö++vielä+selvemmin+selittää.+Nuo+ymmä'rtämättömyyttään+väärään+sotaveljeilyyn+syyllistyneet+olivat+naisia,+siviilejä,+ennen+kaikkea+naisia.+Naiset+ovat+aina+suurennuslasin+alla.
En+ole+kirjassa+vielä+niin+pitkällä,+että+tietäisin+millaisen+oikeuden+eteen+nuo+Lapin+pakolaisnaiset+joutuivat+enkä+välitä+siitä+googlatakaan..+Enkä+ala+isommin+ottamaan+kantaa+sotivien+osapuolten+syyllisyyteen+ja+syyttömyyteen.+Se+vaatii+jo+toisenlaiset+tutkimukset+kuin+mihin+kaunokirjallisuus+pystyy+tai+haluaa+edes+puuttua.
Ei+silti.+olen+nuorena+viettänyt+yhden+kesäyön+jutellen+yhden+mainitsemasi+"natsijääkärin"+kanssa.+Ei+hän+mitenkään+syyttömältä+vaikuttanut
+Muitakin+tuomioita+tulee+kuin+se+virallinen.+Meille+itse+kullekin.
10.12.2020 18:43
Ceelle+tänne+alemmas+Kinnusen+aiheesta.
Minä+satuin+tässä+leskeysaikana+tutustumaan+mieheen,+jonka+isä,+alppijääkäri,+oli+Lapin+sodassa+tavannut+miehen+äidin,+suomalaisen+kampaajan.+Kun+edson+tuossa+viattomasti+kyselee,+miksi+näiden+saksalaisten+kanssa+yhteistyötä+tehneet+naiset+ansaitsivat+tuomion+lähes+kaikilta,+voin+kertoa,+että+tämä+"lehtolapsi"+itse+vihasi+äitiään+syvästi+ja+haukkui+tätä+minulle+mitä+rivoimmilla+nimityksillä.+
Tuttavuuteni+otaksui+että+minäkin+yhdyn+paheksumaan+hänen+äitiään.+Siis+vielä+polvesta+toiseen+olisi+kaikkien+pitänyt+vihata+naisia,+joiden+syntinä+näin+romanttisesti+sanoen+oli+rakkaus+väärään+mieheen.+Sekä+naiivi+hyväuskoisuus,+että+mies+pitää+lupauksensa.+
Ynnä+sodan+melskeessä+tehdyt+erehdykset.
10.12.2020 17:59
HS-neidon+tulo+on+aika+sattumanvaraista.+Joskus+lehti+kolahtaa+jo+kolmelta+yöllä.+Joskus+taas+venyy+pitkälle+iltapäivään.+Maanantaina+jo+kuvittelin+ettei+sitä+kannetakaan,+kun+on+juhlapäivän+jälkeinen+päivä,+mutta+tulihan+se+sieltä+mainoslehtisten+mukana+joskus+iltakuudelta.+Sitä+joulumainoskrääsää+tunkee+aamuin+ja+illoin+postiluukusta,+samojen+kauppojen+samoja+mainoksia+jopa.+En+viitsi+laittaa+mainoskieltoa,+kun+hiljaisempina+aikoina+niitäkin+lueskelee+paremman+puutteessa.
Mutta+kyllä+tähän+portaita+rymyämiseen+sauvojen+kanssa+tottuu.+Koira+osaa+laskeutua+raput+samaa+tahtia+kanssani,+siis+siten+kuin+pikkulapset:+askel+alas,+toinen+jalka+viereen,+ja+pysähdys.+Sama+manööveri+uudestaan.+Muistan+kuinka+työpaikalla+loikin+alas+kuudennesta+kerroksesta+viisikin+askelmaa+kerrallaan.
09.12.2020 19:14
Ei+tuo+minusta+epätoivepäivältä+kuulosta.+Ihan+asiallisia+hommia.+Kahden+sopan+keittoa+ihmettelin,+että+miksi.+Syötätkö+sukuakin+ihan+päivittäin?
Soppapäivä+on+täälläkin,+mutta+en+itse+keitä,+vaan+söin+valmiista+hernesopasta+puolet+tänään+ja+toinen+puoli+jäi+huomiseksi.+Perjantaina+tulee+tytär+käyttämään+minut+ruokakaupassa.+En+kyllä+tiedä,+miten+se+onnistuu.+Korkeahkoon+autoonkin+kiipeäminen+voi+tuottaa+vaikeuksia.
Aamulla+tapasin+pelastavan+enkelin+eli+osuin+koikkelehtimaan+sauvoillani+rappuun+juuri+kun+hesarin+jakaja+syöksähti+alaovesta+sisään.+Nuori+näpsä+nainen+ei+yhtään+kakistellut,+kun+pyysin+häntä+auttamaan+minut+ulos+koirineni.+
Junistakin+olette+puhuneet.+Tänne+kulkee+edelleen+kaksi+junaa+päivittäin+ja+nekin+eräänlaisena+velvoitepalveluna+vai+miksi+sitä+sanotaan.+Ihan+viime+viikkoina+ei+ole+puhuttu+niiden+ainoiden+vuorojen+lopettamisesta,+ihme+kyllä.+Mutta+se+ei+tarkoita,+etteikö+jostain+pöllähtäisi+uusi+Berner+estämään+meidän+karjalaisparkojen+kulun+yhtään+minnekään.
09.12.2020 16:33
Ei+tässä+silmätkään+enää+ihan+nuoren+veroisia+ole.+Ekasta+lauseesta+puuttui+loppu:+ei+ole+toista.
08.12.2020 10:14
Näin+rauhallista+koiraa+kuin+tämä+amerikantuonti/rescue+on.+Olen+kiitollinen+että+tämmöinen+aarre+löytyi+(netin+kautta)+vanhuuden+päivikseni.+On+mulla+pari+edellistä,+mopsi+ja+bostoni,+olleet++villikoita+tähän+verrattuna.+Tämä+pieni,+hiljainen+koiraneitonen+oli+tullessaan+7-vuotiaana+niin+arka,+ettei+antanut+koskea+itseensä;+kuudessa+vuodessa+on+kesyyntynyt+oikein+leppoisaksi+sohvakoiraksi.+Vieraita+ihmisiä+se+arastelee,+mutta+ei+koiria.
Lonkka+oli+aamulla+pirun+jäykkä,+mutta+sen+verran+vetreytymistä+on+tapahtunut,+että+pystyin+jopa+käymään+suihkussa.+Tädiltäni+olen+perinyt+muovijakkaran,+ja+nyt+se+tuli+hyvään+tarpeeseen.+Kummasti+sitä+oppii+käsistään+ketteräksi+tarttumaan+vaikka+mihin+pidikkeeseen.+Sormet,+ne+viisi+jotka+ovat+vapaina,+löytävät+seinistä,+ovista+ja+huonekaluista+kohoumat+joihin+tukeutua.
Ennen+olen+ollut+vain+käsivaivainen+murrettuani+kyynärpään+ja+myöhemmin+olkapään.+Jalkavaivainen+on+aivan+toista,+ennen+kokematonta,+koska+se+rajoittaa+liikkumista.
Nyt+vielä+paremmin+ymmärrän+vanhaa+vapaaehtoisystävääni,+joka+90-vuotiaaksi+ihan+nuoresta+pitäen+kulki+rollaattorin+avulla+synnynnäisesti+epämuodostuneen+selkänsä+takia.+Ja+asui+enimmän+ikäänsä+yksin.
+Eipä+nämä+kovin+piristäviä+asioita+ole+joulun+lähestyessä+kertoa.+Ja+itseen+tuijottamista+tietenkin+pahimmasta+päästä.
08.12.2020 10:10
Minun+polveni+röntgenkuvattiin+viitisen+vuotta+sitten+eikä+löytynyt+kuin+lievää+nivelrikon+alkua.+Sen+jälkeen+on+hoidettu+vain+parasetamolilla,+vaikka+olen+tivannut,+että+eikö+mitään+pistoksia+anneta.+Joten+ei+kai+ne+lonkkaakaan+leikkaa.+Se+on+sama+koipi.
Täällä+on+kylvetty+valomeressä+jo+viikkoja.+Lehdessäkin+oikein+kehotetaan,+että+antaa+palaa!+Sääntö+tuntuu+olevan+se,+että+uusissa+kerrostaloissa+on+enemmän+valoja,+vanhoissa+vain+kynttelikköä+ja+hillittyä+ledketjua.+Itse+en+ole+ottanut+esille+vasta+kuin+kynttilän+partsin+hautalyhtyyn.+On+täällä+joitain+kauniisti+koristeltuja+"yleisiä"+kuusia.+Pensasaidoissa+tuolla+omakotialueella,+joka+näkyy+keittiöni+ikkunasta,+on+metrikaupalla+sinistä+hohtoa.+Ja+onhan+tämä+syksy+niin+synkkä+ollutkin+joka+mielessä,+että+jos+joku+saa+ilonsa+räikeistäkin+valoista,+niin+mikäs+siinä.
Tämän+päivän+neljä+koirantyöntöä+on+onnellisesti+seljätetty.+Pidän+toista+kyynärsauvaa+rapun+alakerrassa+ja+kaiteen+++toisen+sauvan+avulla+keinottelen+raput+alas.+Hitaasti+kun+etenee,+kyllä+se+apinan+raivolla+sujuu.+Ylöspäin+on+helpompaa.
07.12.2020 19:08
Tuohan+oli+lohdullista+mitä+cee+sanoit.+Kai+se+lonkka+vielä+kipeämpi+olisi+jos+olisi+murtunut.+Edsonin+neuvo+mennä+lekurille+oli+myös+hyvä,+mutta+pelkään,+että+se+olisi+sitä+myöten+selvä+ukaasi:+ei+kun+kirurgille+vaan+tuonne+kauas+Joensuuhun.
Nukunpa+ainakin+vielä+yhden+yön+yli.+Jos+ei+kipu+hellitä,+pakkohan+sitten+on+mennä+terkkariin.
Katselin+eilen+sitä+itsenäisyyspäivän+ohjelmaa,+lopetin+kuitenkin+ennen+jatkoja.+Minusta+oli+hauska+seurailla+pressaparin+keskinäisiä+katseita+ja+jopa+lievähköä+ajoittaista+vapautumista+"maan+isän+ja+äidin"+rooleista.
07.12.2020 15:13
Minä+olen+joko+tai+-tilanteessa.+Mennäkö+lääkäriin+ja+ehkä+saman+tien+suureen+lonkkaleikkaukseen.+Vai+odotella,+että+se+paranisi+itsestään.+
En+nyt+odota,+että+tuo+peevelin+kinttu+vanhoine+polvikipuineen+tulisi+leikattunakaan+virtaviivaiseen+juoksukuntoon.+Kunhan+jotenkin+vaikka+sauvoilla+voisi+nämä+todennäköisesti+vähäiset+loppuvuotensa+ja+koirani+ehdottomasti+viimeiset+vuodet+-+se+täyttää+ensi+kuussa+13+-+kulkea+pikku+matkani.+
Kun+tietäisi,+johtaako+jokainen+tämän+ikäisen+kaatuminen+radikaaliin+leikkaukseen.+En+tunne+ketään,+jolle+näin+on+tapahtunut,+mutta+googlen+mukaan+ainakin+yksityiset+terkkarit+antavat+ainoaksi+vaihtoehdoksi+pitkän+ja+kalliin+sairaalareissun+kuntoutusjaksoineen.+Siinä+ei+paljon+koiraa+talutella.
Onko+kellään+tietoa?+Tällä+hetkellä+sinnittelen+parasetamolin+avulla,+sitä+minulla+on+jo+polvikipuja+varten+jatkuva+resepti.
Tytär+ei+voi+koiraani+ottaa+ja+antaa+minun,+aikuisena+ihmisenä,+päättää,+mitä+teen.+Hän+epäilee,+että+jos+se+todella+olisi+murtuma,+en+pystyisi+kivusta+huutamatta+astumaan+askeltakaan.
Aurinko+yrittää+sentään+paistaa+meille+vanhoille+ja+vaivaisille.
07.12.2020 12:44
Mulla+ei+ole+voimia+aloittaa+eikä+lopettaa+mitään.+Onnistuin+eilen+kipeän+jalkani+kanssa+törmäilemään.+Olin+tukea+keinutuolista+mutta+sepä+keikahtikin+mun+päälleni.+Lonkkaan+osui+sen+verran,+että+nyt+hoipun+sisälläkin+kyynärsauvoilla.+Koiran+ulkoiluttaminen+on+aikamoinen+operaatio,+kun+alakertaan+on+parikymmentä+porrasta.+
Suotta+sitä+kertaalleen+avattua+135:ttä+aloittaa,+hyppää+vain+suoraan+seuraavaan,+136:een.
06.12.2020 12:20
Taas+kerran+vakuutuin+siitä,+että+HS+kuukausiliite+on+paras+aikakauslehtien+joukossa,+verrattuna+esim.+laimeaan+Apuun,+jonka+naapuri+sujauttaa+minulle+postiluukusta+keskinäisen+lehtienvaihdon+merkeissä.
Monipuoliseen+sisältöön+kuului+myös+juttu+saamenmaan+seidoista,+joita+nyt+pyritään+suojelemaan+uudella+tavalla.+Inarinjärvessä+olevaan+korkeaan+saareen,+joka+itsessään+on+tuhatvuotinen+seita,+viedään+turisteilta+mahdollisuus+rantautua.+Laituri+poistetaan+ja+huipulle+johtavat+portaat,+joiden+vieressä+on+nähty+etelän+ihmisten+kakkaläjiäkin,+kerätään+pois.
Seidoista+kertova+juttu+on+pitkä+ja+ainakin+minulle+siinä+oli+liki+kaikki+uutta.+Arto+Paasilinnan+romaaniin+Jäniksen+vuosi+perustuvassa+elokuvassa+oli+päähenkilölle,+siis+sille+jänikselle+uhripaikaksi+pyhitetty+seita.+Juuri+muuta+en+perinteestä+tiedä,+mutta+hesarin+juttu+saamelaisista+alkoi+kiinnostaa+kovasti.+
Edson,+pääsetkö+sinä+tunnuksillasi+lukemaan+joulukuun+kuukausiliitettä?+Mainitsit+taannoin,+että+uskot+seitoihin+enemmän+kuin+kirkkoihin.
05.12.2020 14:26
Ja+mitähän+mahtoikaan+olla+Marie+Antoinetten+pöyheän+peruukin+sisällä?+Jotain+elävää+ja+kihisevää,+jonka+ryömiminen+ihmisten+ilmoille+estettiin+paksulla+puuterikerroksella.+Hoviherratkaan+eivät+usein+vaihtaneet+niitä+"sukkahousujaan".+Ruiskaus+parfyymia+sinne+tänne+pelasti+tilanteen.+Käytettiinkö+hovineitojen+nimettömiäkään+kovin+usein+pyykkipaljussa?
Mieluummin+vaikka+suolammessa+uiskentelu+ja+talvinen+piehtarointi+lumessa.
05.12.2020 13:38
Noista+Whoon+mainitsemista+sauna-+ja+peseytymisasioista+voisi+vängätä+pitkään+ihan+vänkästi.+Kerran+viikossa+saunominen+olisi+ollut+ylellisyyttä+entisaikaan+vaikka+Ruotsissa.+Olen+lukenut+kuvauksia,+miten+perheessä+iso+sinkkiamme+täytettiin+liedellä+lämmitetyllä+kantovedellä,+ja+siinä+vedessä+kylvettiiin+arvojärjestyksessä,+ensin+isä+sitten+äiti,+sitten+lapset.+Nuorimman+tyttären+kohdalla+vesi+oli+jo+jonkin+verran+käytetyn+tuntuista+ja+varsin+haaleaakin.+Joten+eläköön+suomalainen+sauna+ja+venäläinen+banja!
05.12.2020 13:25
Harmaata+on+täälläkin,+lisäksi+liukasta.+Sulaisi+sitten+pois,+kun+ei+ole+kunnon+talvi+tullakseen.
+HS+kuukausiliitteessä+oli+hyvä+reportaasi+Tuomas+Enbuskesta,+joka+liki+tappavan+masennusvuotensa+jälkeen+on+pääsemässä+tolpilleen+ja+"tviittailuun+takaisin".+Niin+se+vaan+saattaa+käydä+taitavallekin,+että+jaksaminen+julkisuuden+hullunmyllyyn+loppuu+totaalisesti.+
Myös+pupukorvatennareistaan+tunnettu+kenkäsuunnittelija+Minna+Parikka+laittaa+uransa+tauolle:+kansainvälinen+kuuluisuus+ei+kuitenkaan+ollut+sitä+mitä+hän+oli+toivonut.
Kummallakaan+näistä+ei+ole+huolta+pärjäämisestä.+Enbuske+asuu+edelleen+Kampin+kauppakeskuksen+yläkerrassa+maanisina+vaiheina+ostamansa+arvotaiteen+ympäröimänä.+Parikka+pystyy+edelleen+maksamaan+kenkäveronsa,+jos+näin+leikkisästi+kehtaa+sanoa.
Itse+huomasin+eilen+vähän+valehdelleeni:+en+ole+voinut+nähdä+Lentävää+kalakukkoa+10-vuotiaana,+koska+koko+elokuvaa+ei+ollut+vielä+silloin.+Se+valmistui+vuonna+1953,+jolloin+olin+jo+lähempänä+teini-ikää+kuin+pikkulasta.+Muistelen,+mikä+leffateatteri++sitä+esitti:+Rexissä+oli+usein+kotimaisia+uutuuksia,+ja+rillumareit+menivät+katsojiin+kuin+veitsi+voihin.+Kuten+tänäänkin,+ainakin+lapsiin+ja+nostalgian+nälkää+poteviin+eläkeläisiin...
HeSassa+syvennyttiin+myös+tutkimaan+koronan+vanhuksissa+aiheuttamaa+yksinäisyyttä.+Kerrankin+melko+asiallisesti,+korostamatta,+että+jouluhan+on+ankea+ilman+halailevia+sukulaisparvia.+Muistaakseni+pitkässä+jutussa+ei+mainittu+joulua+ollenkaan.+Siitä+puhuttiin,+miten+tavallisesta+arjestakin+on+viety+sisältö.+Päivät+ovat+tyhjiä,+jos+on+tottunut+kovasti+harrastamaan.+Myönnettiin+kyllä,+että+joku+voi+kokea+yksinäisyyden+jopa+rauhana+ja+vapautena.
Huuhaa-palkinnon+ojennan+jutusta,+joka+käsitteli+työpaikan+rakkaussuhteita.+Lukijat+olivat+saaneet+lähettää+oman+tarinansa.+Siis+kysyn+vaan,+onko+kahden+vapaan+ensihoitajan+tapaaminen+ja+naimisiin+meno+"työpaikan+rakkaussuhde"?+Minä+voisin+kertoa+himpun+verran+"raadollisempia"+suhdejuttuja+muutaman+firman+kesäretkistä+ja+pikkujouluista.+Mutta+eihän+niitä+perhelehti+julkaisisi.
05.12.2020 10:42
Onhan+Mikkeli+kuuluisa+kaupunki.+Nyt+kysyn+vielä,+onko+Hietanen+tuttu.+Siellä+kävin+lapsena+tapaamassa+tätiäni,+jonka+mies+oli+rautateillä+töissä.+Pääsin+ajelemaan+resiinalla.+Mieleeni+on+jäänyt+pieni+punainen+mökki.+Se+oli+niin+vaikuttava,+että+vaikka+olen+kuullut+ja+nähnytkin+pieniä+punaisia+mökkejä,+tuo+Hietasten+pieni+punainen+mökki+nousee+aina+mieleen.+Ei+siinä+monilapsisessa,+vieraanvaraisessa+perheessä+ollut+mitään+ihmeellistä.+Jotkut+vain+jäävät+mieleen.
04.12.2020 18:29
Siivotakin+pitäisi,+mutta+äskeiset+mietteet+matkoista+veivät+harhateille.
Entisaikaan+mekin+kuljimme+omalla+autolla.+Takapenkillä+mökille,+sittemmin+Hämeeseen+mennessä+farmarissa+saattoi+olla+perheen+++kaverin+lisäksi+kolme+koiraa,+kahdet+tyttöjen+fillarit+ja+kattotelineellä+yhtä+ja+toista+rompetta+muutaman+viikon+kesälomaa+varten.+Eipä+kuski+koskaan+niskuroinut,+hän+oli+perheihminen+viimeisen+päälle.
Matkan+välttämätön+etappi+oli+Karkkilan+Esso,+josta+mukaan+tarttui+pussillinen+huoltamokasetteja.+Mainitsen+vain+porilaisen/turkulaisen+nyk.+kansanedustajan+viettelevän+kappaleen,+jota+veisasimme+mukana:+Mä+laitan+mustat+sukat+ja+kaupungille+meen,+ei+kasva+kukat+missä+mä+astelen...+Sinne+landelle+katosimme+to+the+bushes,+mahdollisimman+erilaiseen+paikkaan.
Jo+60-luvun+alussa+olimme+samantapaisella+farkulla+tehneet+suuren+muuton+sukulaisten+kuoltua.+Helmikuussa,+pahimman+lumipyryn+aikaan,+toimme+isosta+talosta+jääneen+irtaimiston+P:mäeltä+Helsinkiin.+Pöytäkalustoa,+nojatuoleja+ja+kokonaisen+entisajan+vuodesohvan+(painoi+kuin+piru)+ahdoimme+osin+sisälle,+osin+kattotelineelle.
Matkan+ahdinkoa+helpotti+se,+että+mieheni+oli+saanut+töidensä+kautta+jonkinlaisen+kasettisoittimen,+suuri+uutuus+siihen+aikaan.
Jotkuvasti+soittamamme+kappaleen+muistan+tarkoin:+se+oli+Teresa+Roseniuksen+Matkaan+lähden,+matkaan+lähden,+mulla+kauas+menolippu+oo-on.
04.12.2020 15:42
Minulle+tuli+jossain+vaalikoneessa+ykkösehdokkaaksi+tumma+ulkomaalaistaustainen+mies,+josta+en+ollut+ikinä+kuullutkaan.
Katsoin+äsken+huvikseni+rillumareifilmin+Lentävä+kalakukko,+josta+muistan+tykänneeni+10-vuotiaana.+Oli+ne+Masa+Niemen+ilmeet+ja+Esa+Pakarisen+tokaisut+vieläkin+hauskoja.+Konduktööri-Esa+kuulutti:+Matkaliput,+olkee+hyvät,+herrat+ja+mustalaiset!
Muistoja+tuli+mieleen+junan+sisustuksesta,+toisen+luokan+raidallisista+sametin+oloisista+pehmusteista+ja+kolmannen+luokan+puupenkeistä+ja+siitä,+kuinka+täpötäysiä+junat+olivat.+Reitiltä+mainittiin+tietysti+Riihimäki,+Kouvola+ja+Mikkeli+ym.+mutta+paikannimissä+vilahti+myös+Hiirola.+Käytiin+tytön+ollessa+pieni+Juvalla+kesäisin+ja+kun+automme+ajoi+Hiirolan+tienviitan+ohi,+tyttö+puhkesi+laulamaan:+Hiirulainen,+hiiri+laulaa+täyttä+kaulaa.
Ei+tarvita+paljon+siihen,+että+haikeita+muistoja+nousee+mieleen+tässä+iässä.
04.12.2020 14:43
Jälkiviisaissa+Jan+Erola+sanoi+suoraan,+mistä+on+kysymys.+Hän+tuntee+paljon+ikäisiään+herroja+jotka+eivät+siedä+ajatusta,+että+nuoret+naiset+määräilevät+heitä.+Pakkohan+noita+on+arvostella+joka+käänteessä.+Tämä+myös+selittää+herrojen+joukkopaon++kokoomuksesta+perustuslaillisiin.+Erolan+mukaan+Orpo+on+liian+järkevä+eikä+ymmärrä,+että+tässä+peli+voitetaan+vetoamalla+tunteisiin,+tunnenappia+painamalla.
+Oho,+nyt+menin+vahingossa+politiikan+puolelle...
04.12.2020 11:53
Nykyään+kouluissa+pitää+olla+hauskaa+ja+viihtyisää,+ironisoi+a-mummu+tuolla+ylempänä.
Omat+kokemukseni+kouluista+ovat+vähäisiä,+sanotaanko+nyt+viimeiseltä+25+vuodelta.+Tuo+kvartaali+päättyi+siihen+että+kävin+saattelemassa+jälkikasvuni+ulos+lukiosta+oikein+kukkakimpun+kera.+Silloin+koulut+näyttivät+kouluilta.
Entäs+nykyään?+Osallistuin+pari+vuotta+sitten+eräälle+työväenopiston+kurssille,+joka+pidettiin+täkäläisen+lukion+tiloissa.+Hämmästyin.+Joka+kerroksessa+oli+valtavia+sohvia.+Päättelin+niiden+olevan+välituntien+viettoa+varten.
Muistan+että+tyttären+aikana+oppilaat+saivat+jäädä+välkällä+sisään+vain+kovimmilla+pakkasilla.+Omana+aikanani+esteeksi+ulosmenolle+ei+olisi+hirmumyrskyäkään+hyväksytty.
+Vielä+taemmas+mennessä:+olisiko+välitunteja+pidetty+Linnan+aikana+ollenkaan,+vaan+kuria+ja+lukuharkkoja+oli+vuorotta.+Kun+taas+sitä+varhemmassa+lukkarin+koulussa+veljekset+tarpeeksi+bukstaaveja+päntättyään+keksivät+itse+livistää+ikkunasta.+Ja+jäädä+sille+tielleen.+
Siinä+välituntien+historia+pähkinänkuoressa.+Siis+koulujen+historiakin+on+vänkää+ja+viihdyttävää.
04.12.2020 10:10
3 / 52