Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
LiisaO
profiilit
LiisaO
LiisaO
Vapaa kuvaus
Aloituksia
3
Kommenttia
1021
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
En+sanonut+hutsuksi,+tulkitsit+sanan+väärin.+Kevytkenkäisen+vaikutelman+sain+tämän+ikäneitosen+keikistelevistä+tyrkkykuvista,+mutta+ennen+kaikkea+siitä,+että+hän+ilman++mitään+selitystä+katkaisi+ketjunsa,+jossa+olin+koettanut+lähestyä+häntä.+Tottakai+vika+oli+minun,+eihän+mulla+ole+palleja+haarojen+välissä.+Elämän+kokemuksellani+pystyn+kyllä+erottamaan+kanssasisarteni+laadun.
Mistä+kuvista+puhut+Linnan+yhteydessä.+Tuntuu+kuin+luulisit+että+Pohjantähti-romaaneissa+on+kuvitusta.+Sinun+käsityksiäsi+opettajista+värittää+yksipuolinen+punaisuus,+siinä+kuvasi+värit.+a-mummun+ja+minun+vakuuttelut,+että+meillä+on+ollut+hyviä+opettajia,+menevät+harakoille.+Mikä+ihmistuntija+luulet+olevasi,+kun+leimaat+kokonaisia+ammattikuntia+epäpäteviksi+roistolaumoiksi+vain+koska+et+viihtynyt+koulussa+ja+intistäkin,+jos+sen+edes+kävit,+sinulla+on+pelkkiä+huonoja+kokemuksia.++
Kysy+toki+ystävältäsi+Ceeltä,+onko+hänenkin+miehensä+kovaääninen+päällepäsmäri+ja+raakalainen.+Ymmärtääkseni+tämä+U+on+(ollut)+puolustusvoimien+palveluksessa,+ja+Cee+itsekin+ihailtavan+isänmaallinen.
02.12.2020 10:39
Satuin+äsken+käymään+tuolla+tietoviisaan+ketjussa.+Jos+minä+puhun+tuhmia+lyhyesti,+niin+siellä+avataan+isot+venttiilit+kulloisenkin+uhrin+"tuulettamiseen".+
Osanottoni,+älä+välitä.
Nimimerkki+"Saman+kokenut"
02.12.2020 02:02
Lisäys:+Sinulta+ei+virheitä+mielestäsi+tulekaan.+Paskaa+vain.
02.12.2020 01:56
Mitä+ihmettä+te+juoruilitte+"tästä+henkilöstä",+haukuitte+tietysti+pataluhaksi+sen+liian+iäkkään+naisen.
02.12.2020 01:53
Älä+hyvä+mies+mene+hautajaisiin+kiukuttelemaan!+Ja+vielä+ilman+maskia+korona-aikana.+Kai+heitit+sen+maskillisen+pariskunnan+huit+helvettiin+pöydästäsi.
02.12.2020 01:37
Onko+sun+avo-onnessasi+jotain+vikaa,+kun+haikailet+tuollaisten+hu***en+perään?
02.12.2020 01:33
Kiitos+a-mummu+että+oikaisit+tuota+ikuista+vastaväittäjää.+On+nähtävästi+kykenemätön+vastaamaan+Alin+haasteisiin,+joten+pyrkii+alistamaan+meidät+naiset.+Seuraavaksi+hän+varmaan+taas+sanoo,+että+ei+me+naisia+ollakaan;)))))
Todella+ikävää,+että+on+tuollainen+tyyppi+lyömässä+lekkeriksi+tärkeät+asiat.
02.12.2020 01:30
Kuulepas+nyt+saivartelija.+Meistä+kumpikaan+ei+ole+elänyt+kansallissodan+aikana,+joten+meidän+täytyy+vain+historiaa+tutkimalla+ottaa+asioista+selvää.
Jos+sinulla+ja+tutuillasi+on+ollut+pelkästään+huonoja+opettajia,+se+ei+merkitse+sitä,+että+kaikki+opettajat+olisivat+olleet+huonoja.+Tajuatko?
Olet+jonkinlainen+tämän+ketjun+vartija+olevinasi.+Minä+korjaan,+jos+teen+virheitä.+Sinulta+ei+virheitä+mielestäsi+tulekaan.
02.12.2020 01:17
Kuka+huomasi+virheen?+Lukutaitoinen+edson,+hoi!
01.12.2020 18:58
Nyt+alan+ymmärtää+miksi+sinun+kaltaisellasi+kirjoittajalla+ole+liiemmin+vastustajia.+Se+johtuu+siitä,+että+et+ns.+arvota+mitään+etkä+ketään.+Toteat+vain.+Parempi+onkin,+ettei+tyrkytä+mielipiteitään.+Siinä+taidossa+minulla+ja+parilla+muullakin+olisi+oppimista.
01.12.2020 18:57
korjaus:+koska+enemmistö+hoitajista...
01.12.2020 18:45
Vastaus+edsonin+pedagogiseen+kannanottoon+klo+16:25
Tunnetko,+edson,+termin+stereotyyppi?+Linnan+opettajajulmuri+oli+sellainen,+siis+tietyn+ihmistyypin+vertauskuva.+Tajuatko?+Hän+ei+siis+ollut+koko+ammattikunnan+edustaja,+vaan+juuri+siihen+historialliseen+tilanteeseen+sopiva+stereotyyppi.
Minäpä+käsitän+myös+väärin.+Sinä+väität+että+koska+enemmistö+niistä+on+naisia,+he+ovat+kilttejä+ja+lempeä-äänisiä+joka+iikka.+Väitän+kokemuksesta,+että+kaikki+hoitsut+eivät+ole+Kyläsairaalan+kädestä+pitäjiä,+vaan+heissäkin+on+kovaäänisiä+kapiaisia+naisen+hameessa.
01.12.2020 18:42
Sehän+oli+"niitä+naisia",+jotka+tulee+toimeen+vain+miesten+kanssa.+Sinuahan+se+huhuili,+mutta+et+ollut+paikalla+kun+tarvittiin.+Taisi+olla+näitä+etelän+rannoilla+talvehtivia+muuttolintuja.+Levoton+luonne+yhdistää,+eikö?
Kas+kun+Ali+ei+ole+tätä+tytsyä+kaipaillut+ja+liittänyt+sitäkin+minun+häätämieni+naisten+listaan.
01.12.2020 16:38
Muistaako+kukaan+elämäläisistä,+että+olisi+poistettu+yhtään+ketjua,+missä+olisimme+kirjoittaneet?
Minä+muistan+yhden,+joka+poistettiin+aloittajansa+pyynnöstä+ihan+siksi+kun+daamia+ei+enää+huvittanut+jatkaa.+Sama+kaunotar+narritteli+nähneensä+meidän+Weepelin+metrossa+tuijottamassa+häntä+silmät+pullollaan.+Oli+tunnistanut+karvalakista!+Hulluimpia+vedätyksiä+Elämän+värikkäässä+historiassa.
Ajat+ovat+muuttuneet.+Täältä+ei+saa+pois+mitään+mikä+tänne+on+pantu.+Näinhän+se+on+tässä+internetin+ihmemaailmassa.
01.12.2020 15:44
Samapa+se+mitä+joku+mätäojalainen+ajattelee+yhtään+mistään.+Itseäsi+siinä+vain+nakerrat.
01.12.2020 15:15
Vain+50+vuotta?+No+eikö+yli+20+vuotta+tee+edes+pikkasen+k:laiseksi?
Omat+lukuni+ovat+Hki+75+vuotta,+eräs+Kymenlaakson+pikkukaupunki+5+vuotta+ja+Lieksa+ensi+kesänä+5+vuotta.+Helsingin+tunnen+parhaiten,+täältä+vain+ne+kulmat+joilla+liikun+tämänikäisen+arkisissa+ja+väliin+pyhäisissäkin+askareissa.+Hautausmaakin+on+kokonaan+näkemättä.
Jokainen+näistä+paikoista+on+jättänyt+jotain+minuun.+Olen+ollut+lapsi,+nuori,+aikuinen+ja+nyt+vanha.+Ihminenhän+on+kokonaisuus+monesta.+Mitä+vanhemmaksi+tulee,+sitä+enemmän+kaipaa+läheisiä+vierelleen.+Minulla+läheisin+on+täällä,+joka+ilman+muuta+vaikuttaa+sopeutumiseen+vieraallekin+paikkakunnalle.+Lisäksi+tunnen,+kuinka,+ei+lainkaan+kaukana+täältä,+vain+lännempänä+ovat+äitini+vuosisataiset+sukujuuret.
01.12.2020 13:40
Liottelevaa+puppua.+Todellakin.+Tarkoitin+liioittelevaa,+heh.
01.12.2020 13:18
Yksipuoliseen+kuvaan+maaseudun+opettajista+on+paljolti+vaikuttanut+Linnan+Pohjantähden+ankara+miesopettaja,+joka+rankaisi+Koskelan+poikia+näiden+punikki-isän+synneistä.+Mutta+kaikkiaan+muutamaa+orjapiiskuria+kohti+on+ollut+paljon+kohtuullisia+ja+hyviä+"kansankynttilöitä".+"Maailman+parhaat+opettajat"+taas+on+samaa+liottelevaa+puppua+kuin+se,+että+Suomessa+synnytään+kultalusikka+suussa.+
Ei+opettajiksi+hakeuduta+yhtään+sen+huonommin+motiivein+kuin+muihinkaan+ammatteihin.+Yhtä+hyvin+voisi+väittää,+että+entisajan+sairaanhoitajat+olivat+tunteettomia+kiduttajia.+Luen+parhaillaan+sitä+ajatussuuntaa+edustavaa+romaania+-+pahuushan+on+viihteessä+aina+paikallaan.
Kansakoulunopettajan+ammatti+tarjosi+entisaikaan+varattomallekin+nuorelle+suht+lyhyen+opintien+kunnon+virkaan.+Tottakai+porukkaan+valikoitui+sitä+ja+tätä+ainesta+kuten+tänäänkin,+mutta+kai+sittenkin+enemmän+tätä+eli+hyvää+materiaalia,+koska+monen+taustalla+oli+aito+kutsumus+kasvattaa+ja+valistaa+nuorinta+polvea.+
Tuossa+vain+lonkalta+pientä+puolustusta+haukutulle+ammattikunnalle.+Omissa+opettajissani+oli+monenlaista+tapausta+liiankin+leppoisasta+kaiken+sallijasta+ankariin+nurkassa+seisottajiin.+Aloitin+koulunkäynnin+1946.
01.12.2020 13:14
Asiasi?
Tulit+taas+vain+mainitsemaan+vanhojen+opettajien+huonoudesta,+koska+olen+kertonut+olevani+opettajaperheestä.+
Voi+voi,+mahdoinkin+tuon+karmean+sukuperintöni+takia+olla+surkea+opettaja+antaessani+stuidukesänä+kielten+tunteja+ehtolaisille.+Kummasti+ne+pennut+kuitenkin+pääsivät+kokeista+läpi.
Miten+voit+sanoa+itseäsi+hesalaiseksi,+vaikka+olet+vuosikausia+asunut+Kuhmoisissa?+Ei+hesalaisuus+mikään+elinikäinen+kunniamerkki+ole.+Ja+hämäläinen+ainakin+olet+juuriltasi,+jos+vanhempasi+ovat+Lammilta+ja+Rengosta.++
Minä+taas+olen+vain+suolammesta+tätä+nykyä.
01.12.2020 11:48
Kun+mietin+tätä+ihmeellistä+meininkiä+täällä+tuon+anonyymin+herjojen+kohteena,+niin+välillä+tunnen+suorastaan+ylpeyttä.+Jospa+samanikäiset,+ikivanhat+tuttavani+tietäisivät,+miten+täällä+remuan!+Muutamassa+vuodessa+olen+oppinut+uuden+taidon,+jollaista+ennen+en+ole+tarvinnutkaan.+Riitelemään+tuntemattomien+kanssa.
Hyvänä+opettajanani+on+ollut+ilmeisesti+monivuotinen+sometaistojen+konkari,+jolla+viime+vuosina+on+ollut+pulaa+vastustajista.+Kai+hän+on+väsyttänyt+kaikki+muut.+
Ensimmäistä+kertaa+hän+on+kohdannut+veroisensa+nyrkkeilysäkin:+80-vuotiaan+ämmän,+joka+ei+vikise+eikä+kitise.+
Antaa+tulla+vaan.+Pohjoiskarjalaisittain+katrihelenamaisittain:+tiukka+rytmi+huuleen,+selkä+vastatuuleen,+kestän+kyllä+sen.
30.11.2020 19:20
5 / 52